تب در بارداری؛ خطرات و درمان آن

خلاصه این مقاله را بشنوید

اگر باردار هستید و دمای بدنتان بالاتر از ۳۸ سانتی‌گراد است، یعنی دچار تب شده‌اید. تب در بارداری می‌تواند نشانه عفونت باشد. برای مثال، سرماخوردگی یا عفونت ادراری در ایجاد تب بی‌اثر نیستند. عوارض تب بالا جدی‌اند و می‌توانند روی روند زایمان یا سلامت جنین اثر منفی بگذارند. برای رفع تب در حاملگی می‌توانید دوش آب ولرم بگیرید، آب زیادی بنوشید و  اگر دمای بدنتان بالا رفته، آب بدنتان کم شده و لرز هم در شما به‌وجود آمده، حتما به پزشک مراجعه کنید. برای مصرف هر دارو و استفاده از هر راه‌کاری باید نظر پزشک را جویا شوید و اصلا و هرگز بی‌گدار به آب نزنید. در این مقاله برایتان می‌گوییم که چه زمانی در بارداری دچار تب هستید و از علائم و عوارض این موضوع هم صحبت می‌کنیم. روش‌های درمانی تب در این دوران هم بررسی خواهند شد.

اگر باردار هستید، حتما این مقاله را بخوانید. برای خواندنش ۶ دقیقه زمان لازم است.

علت تب در بارداری چیست؟

در مرور راهنمای بارداری باید به بیماری‌های احتمالی هم دقت کنید. زمانی دچار تب در بارداری هستید که دمای بدنتان بالاتر از حد طبیعی یا هر درجه حرارت بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد است. تب اغلب به دلیل عفونت‌های دستگاه ادراری و ویروس‌های تنفسی ایجاد می شود، اما سایر عفونت‌ها هم می‌توانند دلیل بروزش باشند.

علل شایع تب در دوران بارداری عبارتند از:

  • آنفولانزا
  • ذات الریه
  • ورم لوزه
  • گاستروانتریت ویروسی (ویروس معده)
  • پیلونفریت (عفونت کلیه)
  • عفونت ادراری
  • لیستریوز (Listeria)؛ نوعی مسمومیت غذایی
  • بیماری پنجم؛ بیماری عفونی سرخی پوست
  • سرخک
  • سرماخوردگی در بارداری
  • آنفولانزا

دکتر دانیل مک‌دانر که از متخصصان در این زمینه است، درباره تب در بارداری می‌گوید:

تب با درجه پایین معمولا مشکلی جدی نیست که نگران باشید اما هرگونه علائم دیگر را کنترل و در صورت بروز، سریع به پزشک مراجعه کنید. یادتان باشد که تب در دوران بارداری طبیعی نیست و نباید آن را نادیده بگیرید.

تب در حاملگی

سرماخوردگی و تب در بارداری

 در دوران بارداری، امکان درگیری با عفونت‌های ویروسی زیاد است چون سیستم ایمنی بدن در طول بارداری دستخوش تغییراتی می‌شود. آنفولانزا هم مانند سرماخوردگی، به‌خاطر تغییرات سیستم ایمنی در دوران بارداری رخ می‌دهد.

اگر درجه تب آنچنان بالا نباشد، احتمالا به ویروسی ساده مانند سرماخوردگی ساده مبتلا شده‌اید اما اگر درجه تب بالا باشد، احتمال ابتلا به آنفولانزا وجود دارد و عوارض دیگری مانند تب و لرز در راه خواهند بود.

تب در بارداری ماه اول

اهمیت به نشانه‌هایی مانند تب در حاملگی بسیار مهم است. اگر در ماه‌های نخست، دچار تب و عفونت شوید، امکان دارد که سقط جنین رخ بدهد. در ماه‌های بعدی هم (بعد از هفت‌ماهگی)، تب‌کردن موجبات عوارضی نظیر زایمان زودرس را فراهم می‌کند. پس باید حواستان به دمای بدن باشد و تب در بارداری سه ماهه سوم را به‌دقت پیگیری و درمان کنید. تب در اواخر بارداری هم می‌تواند خطرناک باشد.

تب در سه ماه اول بارداری

تب اوایل بارداری، به ویژه در سه ماهه اول می‌تواند برای کودک مشکلاتی ایجاد کند. مادرانی که در اوایل بارداری دچار تب شده‌اند، با احتمال بیشتری فرزندانی با نقص لوله عصبی (NTD) به دنیا می‌آورند.

علائم همراه با تب در بارداری چیست؟

مادران باردار باید به علائم همراه با تب توجه و به پزشک مراجعه کنند. این نشانه‌ها شامل موارد زیر است:

  • تنگی نفس
  • کمر درد
  • لرز
  • درد شکم
  • سفتی گردن
                                     علائم تب در بارداری
                                        تنگ‌شدن نفس
                                        درد در ناحیه کمر
                                        بروز درد در شکم
                                        لرز
                                       سفت‌شدن گردن

پیشگیری از تب در بارداری چگونه است؟

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است تب از بیماری‌های شایع بارداری نیست و می‌توانید جلوی ابتلا به آن را بگیرید. تب در بارداری خطراتی به‌همراه دارد و باید تا جایی که می‌توانید از بروزش جلوگیری کنید. به اقدامات پیشگیرانه زیر دقت کنید:

  • شستن مرتب دست‌ها
  • اجتناب از  تماس با افراد بیمار
  • تزریق واکسن آنفولانزا

ابتلا به آنفولانزا نه تنها می‌تواند باعث ایجاد تب شود، بلکه می‌تواند عوارض دیگری هم به وجود بیاورد. بنابراین، با مشورت با پزشک خود درباره تزریق واکسن آن مشورت کنید. برای آگاهی از زمان مناسب تزریق در تابستان با پزشک خود مشورت داشته باشید.

یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت نوبت ملاقات با پزشکان هم استفاده از سیستم نوبت دکتر در سامانه دکتردکتر است. در دوران بارداری که مراجعه حضوری سخت‌تر هم می‌شود، دریافت نوبت آنلاین امکان بسیار جذاب و مهمی است.

درمان تب در زنان باردار چگونه است؟

اگر تب ناشی از عفونت باکتریایی باشد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. اگر عامل نوعی ویروس باشد، به احتمال زیاد باید منتظر بمانید تا عفونت به خودی خود بهبود پیدا کند. در هر صورت، مهم است که بدن را هیدراته نگه دارید، یعنی به آن آب کافی برسانید.

برای درمان تب زیادی که قطع نمی‌شود باید به متخصص عفونی مراجعه کنید. حواستان باشد که مشورت با متخصص زنان را هم در هر حالی پیگیری کنید.

تب در بارداری

داروهای تب بر مخصوص بارداری

بهترین دارو برای کاهش تب در دوران بارداری استامینوفن است. استامینوفن علاوه بر ایجاد احساس بهتر، دمای بدن را کاهش می‌دهد. دقت کنید که مصرف بیش از حد استامینوفن می‌تواند برای کبد مادر و در اواخر بارداری برای کبد کودک مضر باشد.

علاوه بر مصرف دارو، در اینجا مواردی وجود دارد که می‌توانند به کاهش تب در حاملگی کمک کنند:

  • دراز بکشید و یک پارچه خنک و مرطوب را روی پیشانی خود قرار دهید.
  • در وان یا زیر دوش با آب ولرم حمام کنید.
  • از استفاده از آب سرد خودداری کنید، چون ممکن است باعث لرز شود.
  • مایعات زیادی بنوشید تا هیدراته بمانید و به خنک شدن بدن از درون کمک کنید.
  • پنکه روشن کنید اما مقابل باد مستقیم آن نایستید.
  • لباس سبک بپوشید. پتویی در نزدیکی خود داشته باشید تا به محض احساس سرما، آن را دور خود بپیچید.

درمان خانگی تب در بارداری

از اقداماتی که برای کنترل تب در دوران حاملگی در منزل توصیه می‌شود به موارد زیر دقت کنید:

  • دمای محیط منزل را بالا نبرید و اجازه بدهید که هوای معتدل در جریان باشد.
  • مصرف پیاز پخته همیشه ایده خوبی است؛ البته اگر برای دستگاه گوارشتان ضرر نداشته باشد.
  • مصرف ویتامین c از مرکبات و قرص جوشان هم با نظر پزشک فکر خوبی خواهد بود.

داروها و غذاهای ممنوعه تب در بارداری

یادتان باشد که از مصرف ایبوپروفن بدون مشورت با متخصص به‌طور جدی خودداری کنید چون مصرف ایبوپروفن در تمام طول بارداری بی‌خطر نیست. در واقع، مصرف ایبوپروفن در چند هفته اول می‌تواند با افزایش خطر سقط جنین همراه باشد. مصرف آن در سه ماهه سوم هم به کلیه‌ها و قلب کودک آسیب می‌زند.

غذاهای مناسب تب در بارداری

در دوران بارداری برای رفع تب می‌توانید از میوه‌ها و غذاهای زیر استفاده کنید:

  • میوه‌های تب‌بر در بارداری شامل انواع توت می‌شوند که با وجود آنتی‌اکسیدان زیاد به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند.
  •  آب تازه گرفته‌شده از مرکبات هم برای بدن مفید است و به آن آبرسانی می‌کند.
  •  اسموتی‌های درست‌شده از میوه ها و آب میوه‌های تازه می توانند ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را به بدن برسانند.

 نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات غنی از الکترولیت مانند آب نارگیل  می‌تواند به جبران مایعات از دست رفته و جلوگیری از کم آبی بدن کمک کند. از نوشیدنی‌های شیرین و کافئین خودداری کنید چون می توانند بدن را کم‌آب کنند.

سوالات متداول تب در بارداری

تب در حاملگی معمولا نشانه یک عفونت در بدن است.

حتی تب خفیف در بارداری هم باید به دقت کنترل شود. تب با درجه پایین که بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد یا تب ۳۸.۵ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر می‌تواند خطرآفرین باشد. چون خبر از عفونت می‌دهند و عفونت‌ها هم یکی از علل شایع زایمان زودرس هستند.

در بیشتر موارد مشکلی رخ نمی‌دهد اما امکان بروز نقص در کودک یا سقط همچنان وجود دارد. برخی مطالعات محدود هم خبر از بروز اوتیسم در کودک می‌دهند.

بیشتر افراد باردار می‌توانند برای کاهش دمای بدن خود از استامینوفن استفاده کنند. اگر علت تب عفونت باکتریایی باشد، احتمال تجویز آنتی‌بیوتیک هم وجود دارد. برای کاهش تب در دوران بارداری نباید آسپرین یا ایبوپروفن مصرف کنید.

تب در دوران بارداری هرگز طبیعی نیست، بنابراین همیشه باید به پزشک مراجعه شود. خوشبختانه، اگر تب ناشی از یک بیماری ویروسی باشد، معمولا آب‌رسانی به بدن و استامینوفن برای بهبودی کافی‌اند. اما اگر علت باکتریایی باشد، اغلب به آنتی‌بیوتیک نیاز است. زنان باردار نباید آسپرین یا ایبوپروفن مصرف کنند.

منابع:

allohealth.care

naitreetgrandir.com

healthline.com

whattoexpect.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر