درمان عفونت پروستات؛ 3 روش رایج و نحوه انجام آن

پروستات غده‌ای است که در بدن مردان وجود دارد و ماده شیری رنگِ قلیایی به منی اضافه می‌کند. اگر پروستات شما متورم، حساس و ملتهب شود، به بیماری پروستاتیت یا عفونت پروستان مبتلا می‌شوید. این بیماری سرطان نیست و نباید از بابت آن نگران باشید. اما ضروری است که در زمان مناسب به یک دکتر اورولوژی مراجعه کنید تا از عوارض آن جلوگیری نمایید.

ما در این مقاله، عفونت پروستات، علائم، علل و راه های درمان آن را بررسی می‌کنیم. در ادامه همراه مجله دکتردکتر باشید.

عفونت پروستات چیست؟

پروستات یک غده کوچک گردویی شکل است که بخشی از دستگاه تناسلی مردانه را تشکیل می‌دهد. پروستات زیر مثانه قرار دارد و همانطور که گفتیم، ماده شیری رنگ قلیایی به منی اضافه می‌کند. مجرای ادرار، لوله‌ای که مثانه را به آلت تناسلی متصل می‌کند، از پروستات می‌گذرد و ادرار را حمل می‌کند.

عفونت پروستات یا پروستاتیت یک مشکل شایع پروستات است که می‌تواند علائم مختلفی از جمله درد و مشکل در ادرار کردن را ایجاد کند. در حالی که علل و انواع مختلفی از پروستاتیت وجود دارند، عفونت‌های باکتریایی اغلب می‌توانند منجر به التهاب پروستات شوند.

 

عفونت پروستات چقدر شایع است؟

عکسی از پروستات مردان

نیمی از مردان در مقطعی از زندگی خود علائم عفونت پروستات را دارند. این شایع‌ترین مشکل دستگاه ادراری در مردان کمتر از 50 سال است.

 

انواع پروستاتیت چیست؟

1. پروستاتیت حاد باکتریایی

عفونت ادراری باعث عفونت در غده پروستات می‌شود و علائمی همچون تب و لرز دارد. همچنین، ممکن است دچار تکرر ادرار شوید یا در ادرار کردن مشکل داشته باشید. پروستاتیت حاد باکتریایی نیاز به درمان فوری پزشکی دارد.

2. پروستاتیت باکتریایی مزمن

باکتری‌ها در غده پروستات به دام می‌افتند و باعث عفونت ادراری می‌شوند که درمان آن دشوار است.

3. سندرم درد مزمن لگن یا CPPS

CPPS شایع ترین نوع پروستاتیت است. التهاب غده پروستات تقریبا در هر 1 مرد از 3 مرد رخ می‌دهد. همانطور که از نام آن پیداست، این نوع عفونت باعث درد مزمن در لگن، پرینه (ناحیه بین کیسه بیضه و راست روده) و اندام تناسلی می‌شود.

4. پروستاتیت التهابی بدون علامت

این بیماری باعث التهاب غده پروستات می‌شود، اما هیچ علامتی ندارد. ممکن است پس از انجام آزمایشاتی برای یافتن علت مشکلات دیگر، متوجه شوید که این بیماری را دارید. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل مایع منی برای ناباروری ممکن است پروستاتیت التهابیِ بدون علامت را تشخیص دهد. این نوع نیازی به درمان ندارد.

عوارض عفونت پروستات چیست؟

مردان مبتلا به پروستاتیت حاد باکتریایی ممکن است دچار سپسیس شوند. این التهاب گسترده می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد از این‌رو به درمان فوری نیاز دارد. آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باعث ناراحتی معده شوند.

مردان مبتلا به پروستاتیت باکتریایی مزمن ممکن است برای درمان عفونت‌های مکرر به آنتی بیوتیک‌های زیادی نیاز داشته باشند. برخی از افراد، مقاومت آنتی‌بیوتیکی ایجاد می‌کنند که درمان را بی اثر می‌کند. پروستاتیت التهابی بدون علامت، می‌تواند تعداد اسپرم را کاهش دهد و بر باروری تاثیر بگذارد.

علت عفونت پروستات چیست؟

پروستاتیت حاد، ناشی از عفونت باکتریایی است. باکتری‌های ادرار ممکن است از مجرای ادرار، به سمت عقب جریان یافته و به غده پروستات سرایت کنند. اگر آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌ها را از بین نبرند، پروستاتیت می‌تواند عود کند و مزمن شود.

اگر فردی عفونت باکتریایی نداشته باشد، پروستاتیت ممکن است ناشی از آسیب عصبی در دستگاه ادراری تحتانی باشد که پس از جراحی رخ می‌دهد. در ضمن ضربه یا پاسخ سیستم ایمنی به عفونت قبلی دستگاه ادراری نیز می‌تواند پروستاتیت را به وجود آورد.

علائم عفونت پروستات چیست؟

مردی در حال گرفتن شکم خود

علائم و نشانه‌های پروستاتیت باکتریایی به حاد یا مزمن بودن آن بستگی دارد:

 

  1. پروستاتیت حاد باکتریایی

برخی علائم به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند و شدید هستند. آنها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • ادرار با بوی نامطبوع
  • خون در ادرار یا منی
  • بدن درد
  • درد سوزش هنگام ادرار کردن
  • مشکل در ادرار کردن
  • تب یا لرز
  • تکرر ادرار
  • حالت تهوع
  • شب ادراری (ادرار 2 تا 3 بار در شب)
  • درد در قسمت پایین شکم یا کمر
  • استفراغ

نکته: پروستاتیت حاد باکتریایی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

 

  1. پروستاتیت باکتریایی مزمن

این علائم ممکن است خفیف تا متوسط باشند و به تدریج ایجاد شوند یا طی چند ماه ظاهر شوند و از بین بروند. پزشکان پروستاتیت باکتریایی را در صورتی مزمن می‌دانند که علائم حداقل به مدت 3 ماه وجود داشته باشند. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • نیاز فوری به دفع ادرار
  • درد مثانه
  • درد سوزش در هنگام ادرار
  • مشکل در دفع ادرار
  • تکرر ادرار
  • درد در زیر شکم، پشت یا کشاله ران
  • درد در بیضه یا آلت تناسلی
  • انزال دردناک
  • عفونت ادراری

عفونت پروستات چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک ابتدا سوالاتی درباره سابقه پزشکی شما می‌پرسد و علائم را بررسی می‌کند، سپس برای تشخیص بیماری برخی از راه‌های زیر را انجام می‌دهد:

  • معاینه فیزیکی، از جمله معاینه دیجیتال رکتوم
  • نمونه ادرار برای تجزیه و تحلیل عفونت
  • آزمایش خون برای بررسی علائم عفونت یا مشکل دیگر
  • تجزیه و تحلیل مایع منی برای بررسی علائم عفونت
  • آزمایشات تصویربرداری جهت بررسی انسداد یا سایر مسائل در دستگاه ادراری یا پروستات.
  • ماساژ پروستات، که شامل ماساژ پروستات و بررسی ترشحات برای ناهنجاری است.
  • بیوپسی که شامل برداشتن مقداری بافت از پروستات و بررسی آن در زیر میکروسکوپ است.

این آزمایش‌ها می‌توانند تشخیص پروستاتیت را تایید کرده و سایر بیماری‌ها مانند سرطان پروستات را رد کنند. همچنین نتایج می‌توانند به تعیین بهترین روش درمانی کمک کنند.

راه درمان عفونت پروستات چیست؟

مردی نشسته روی تخت مطب و پزشک در حال نوشتن و بررسی مشکلات او

هر دو درمان دارویی و طبیعی می‌توانند به افراد مبتلا به پروستات کمک کنند:

  1. دارو عفونت پروستات

  • آنتی بیوتیک‌ها
  • آلفا بلوکرها
  • داروهای ضد التهاب

برای تسکین درد و التهاب، برخی از افراد از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ملوکسیکام و ناپروکسن استفاده می‌کنند. اینها بدون نسخه یا با نسخه در دسترس هستند. افراد ممکن است از مسدود کننده‌های آلفا استفاده کنند، زیرا این داروها می‌توانند ماهیچه‌های پروستات را شل کرده و ادرار را آسان‌تر کنند.

 

  1. درمان خانگی عفونت پروستات

درمان‌های خانگی ممکن است به کاهش برخی علائم کمک کنند، اما معمولا نمی‌توانند باکتری‌های پروستات را از بین ببرند. درمان پزشکی معمولا ضروری است و نباید از صحبت با پزشک غافل شوید. با این حال درمان گیاهی عفونت پروستات شامل موارد زیر است:

  • نوشیدن آب بیشتر برای کمک به دفع باکتری‌ها
  • اجتناب از محرک‌های مثانه مانند الکل، کافئین و غذاهای تند
  • حمام نشیمن گرم
  • استفاده از پد حرارتی برای کاهش درد
  • اجتناب از فعالیت‌هایی که پروستات را تحریک می‌کنند، از جمله دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری و هر چیزی که باعث نشستن‌های طولانی شود.
  • تمرینات کگل (تمرینات تقویت عضلات کف لگن)
  • طب سوزنی
  • بیوفیدبک (روشی در فیزیوتراپی)
  • مکمل‌های گیاهی، مانند نخل اره‌ای

 

  1. عمل جراحي برای عفونت پروستات

گزینه جراحی معمولا غیرمعمول است، ولی گاهی برخی بیماران برای درمان به جراحی نیاز دارند. جراحان می‌توانند انسداد یا بافت اسکار را از مثانه حذف کنند تا جریان ادرار را بهبود بخشد و علائم پروستاتیت را کاهش دهد.

 

چه زمانی برای عفونت پروستات به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده خون در ادرار یا منی، مشکل در ادرار کردن، تکرر ادرار (بی اختیاری) و درد در هنگام ادرار یا مقاربت، به پزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید با دریافت نوبت دکتر آنلاین، علائم خود را به پزشک بگویید تا در صورت نیاز او برای شما آزمایش‌های لازم را تجویز کند.

 

چگونه به عفونت پروستات مبتلا می‌شوید؟

پروستاتیت باکتریایی در اثر عفونت باکتریایی در پروستات ایجاد می‌شود. هنگامی که ادرار آلوده از مجرای ادرار به سمت عقب جریان می‌یابد، باکتری‌ها می‌توانند وارد پروستات شوند. باکتری‌ها را می‌توان در ادرار، مایع پروستات یا آزمایش خون یافت.

 

چگونه عفونت پروستات را درمان کنیم؟

اگر پروستاتیت باکتریایی حاد یا مزمن دارید، باید آنتی بیوتیک مصرف کنید. ممکن است این بیماری حاد به آنتی بیوتیک داخل وریدی (IV) نیاز داشته باشد. کل دوره درمان آنتی بیوتیکی معمولا 4 تا 6 هفته است.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
22 نظرات
  1. علیرضا گودرزی می گوید

    با سلام وخسته نباشید. قرص فیناستراید رو میشه بصورت همیشگی مصرف کرد؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به چه منظوری؟
      برای بزدگی پروستات زیر نظر پزشک متخصص اورولوژی بله

  2. محسن می گوید

    سلام.من حدود ۴ ماه هست که التهاب پروستات دارم درد زیادی در ناحیه نشیمنگاه داشتم تحت نظر پزشک ارولوژی ۳ ماه قرص سیپرو فلوکساسین-ترازوسین-ناپروکسن مصرف کردم بعد از قطع داروها دوباره درد شدید ناحیه بین مقعد و بیضه برگشت لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      درمان برخی از انواع التهاب پروستات ممکن است زمانبر باشد
      مجددا به پزشک معالجتون مراجعه کنید

  3. عبدالواحد می گوید

    سلام چند مدت هست اطراف آلت تناسلی ام میسوزه . بیضه هام هم میسوزه ولی موقع ادرار کردن سوزش ندارم ادرارم که تمام میشه داخل لوله ادرارم ادرار میمونه دو ویا سه قطره شاید هم بیشتر دکتر رفتم گفته التهاب داری دارو داده مصرف کردم خوب نشدم آزمایش دادم آزمایش هیج چه نشون نداده و خیلی تند تند دستشویی میرم باید چه کار کنم؟
    ۲۵ سالم هست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جهت ازمایش و معاینه مجدد به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

    2. مهدی می گوید

      سلام . شما خوب شدین ؟ منم همین علائم دارم و درمانی پیدا نکردم

  4. علی احمدخانی می گوید

    با درود و ادب
    اینجانب 50 ساله بصورت وراثتی پروستات داشته (عمو و پدرم) حدود 15 سال با توجه به نشستن های طولانی و استرس بالای کار روزانه با فشار خون بالای 14 الی 15 رو 9 الی 10 تحت نظر پزشک از مهر ماه سال 91 بعلت ترومای شدید و حادثه تصادف زیر نظر پزشکان اعصاب و قلب و کلیه و گوارش و ارتوپد و ریه بودم.
    درضمن در بهمن 1402 سکته قلبی را رد کردم بعلت فشارهای بیش از حد معمول کاری که در نهایت اسفندماه بازنشسته شدم. در تیر ماه داروهای اعصاب و ریه و گوارش را قطع نمودم.
    ولی تا کنون فشار خون بهبودی نداشته است.
    فعالیت پیاده رو در عصر را شروع داشتم، ولی مشکل پروستات حاد شده و علاوه بر درد در ناحیه تحتانی و نشیمن بر روی زمین یا صندلی دارم.
    یک ماه است بی اختیاری و تکرر ادرار بعد از مقاربت مشهود می باشد.
    لطفا راهنمایی فرمایید. سپاس

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به علایمتون حتما لازمه به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  5. علی دو می گوید

    سلام ببخشید من تو یه سایتی دیدم کسایی که عفونت دارن ممکنه از طریق دست دادن این عفونت به دیگران انتقال داده بشه این درسته ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر بعید است

      1. علی دو می گوید

        سلام ببخشید اگر کسی عفونت در پروستات و مجاری ادراری داشته باشد و ما لباس اونو که بخشیش به ادرار آلوده شده بود را بر تن کنیم و اون نجاست به بدن ما برخورد کند احتمال انتقال عفونت است؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          عفونت ادراری خیر
          اما سایر علل ممکن است منتقل شود

  6. تقی شهیدی می گوید

    عفونت 20ساله پروستات دارم استافیلو کک آنترو کک ۱۰۰۰تا انتی بیوتیک خوردم فایده نداشت هر پزشکی درمان کنه دعاش میکنم و پاداش ویژه میدم شماره بزاره زنگ بزنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      کشت ترشحات جهت بررسی مقاومت میکروبی ممکن است کمک کننده باشد
      جهت درمان به متخصص عفونی مراجعه کنید

  7. امیرحسین می گوید

    سلام
    من ۳۳سالمه هنگام ادرار کردن بلند شد از جا و نشستن درد در تمام آلت تناسلی احساس میشه ترشحاتی ایجاد میشد که گاها لباس زیرم سفیدک میزد احساس میکنم داخل لوله تناسلی چیزی هست یا خارش یا قلقلک میاد،به متخصق اورولوژی مراجعه کردم بعد از سنو گرافی و آزمایش گفتند که عفونت کمه پ فقط ۷عدد سفکسیم و ۳۰عدد کپسول درمان پروستات دادن روزی یک عدد الان دو هفته گذشته گذشته خوب نشدم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      مجددا به پزشک معالجتون مراجعه کنید تا نوع دارو تغییر یابد

  8. ناشناس می گوید

    خیلی ممنون از راهنمایی شما

  9. عبدالجلیل سالاری یادگاری می گوید

    سلام بدن درد شدید دارم هنگام زناشویی منی خیلی زرد رنگ میاد درد شدید هنگام ادرار کردن دارم کمرم و لگنم خیلی درد میکنه پاهام خیلی درد میکنه تب و لرز شدید دارم هنگام ادرار کردن منی میاد بیرون پایین شکم خیلی درد میکنه شب ادراری دارم تکرر ادرار و سوزش ادرار دارم ”؟سن ۳۴ سال متاهل

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به علایمتون لازمه حتما به متخصص” اورولوژی مراجعه کنید

  10. رضا می گوید

    سلام من مرد۴۵ ساله هستم حدود۳ماه میشه سوزش الت وپروستات شده دکترعمومی رفتم ازمایش دادم گفتن عفونت ادرار داری انتی بیوتیک قوی هم دادن مصرف کردم کمی بهتر میشدکه بازناشوی کردن دوباره تشدیدمیشه جراحت سبزرنگ بیرون میادباسوزش شدید ازپزشکان محترم تقاضای راهنمای دارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به شرح حالتون و عدم بهبود با داروها، باید جهت بررسی به متخصص” اورولوژی مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر