۲۰ بیماری روده بزرگ و کوچک + جدول زمان‌بندی درمان

بیماری های روده بزرگ و کوچک
اشتراک گذاری 2 نظر

از اسهال و یبوست تا سرطان کولورکتال، نمونه‌هایی از بیماری های روده هستند. طیف وسیعی از مشکلات و بیماری‌های مختلف در ناحیه روده بزرگ و کوچک به‌وجود می‌آیند. برخی از این بیماری‌ها هیچ نشانه خاصی ندارند و تنها در زمان معاینه دکتر گوارش تشخیص داده می‌شوند. بعضی از آن‌ها هم علامت‌هایی دارند که تشخیص را سریع‌تر می‌کنند.

خبر خوب این است که بیشتر بیماری های روده بزرگ و کوچک قابل پیشگیری و درمان‌ هستند. در این مقاله از انواع بیماری‌ های روده کوچک و بزرگ برایتان می‌گوییم. به‌جز موارد شایع و معروفی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یا فیستول مقعدی، مشکلات متنوع دیگری از جمله بیماری سلیاک یا مدفوع چرب و… هم روده‌ها را تهدید می‌کنند. مطالعه این مقاله به ۶ دقیقه زمان نیاز دارد.

در پایان، پرسش‌هایتان درباره بیماری های روده را بپرسید تا کارشناس سلامتی دکتردکتر پاسخ دهد.

بیماری های روده

بیماری های روده، مانند تنبلی روده از مشکلاتی هستند که تقریبا می‌توان گفت هر کسی ممکن است در طول زندگی خود، بارها به آن‌ها مبتلا شود. باکتری، ویروس، اختلالات خود ایمنی، التهاب و تغذیه نامناسب، از جمله دلایل ابتلا به بیماری های روده گوچک و بزرگ هستند. البته ابتلا به بیماری‌های همچون سرطان، سندروم روده تحریک‌پذیر یا اختلال در گردش خون هم باعث بیماری‌های روده می‌شوند. لیست بیماری های مربوط به روده، بلند بالاست و به دو بخش بیماری های روده کوچک و بیماری های روده بزرگ، تقسیم می‌شوند. در ادامه، بیماری‌های مربوط به هر کدام را به تفکیک مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بیماری‌ های مخصوص روده بزرگ

روده بزرگ، بخشی از دستگاه گوارش است که بین روده کوچک (یا باریک) و مخرج (یا همان مقعد) قرار دارد. روده بزرگ شامل بخش‌های کانال مقعد، کولون و رکتوم (rectum) است:

  • کولون؛ بخش اصلی روده بزرگ است که وظیفه جذب آب و املاح را به‌عهده دارد.
  • کانال مقعد؛ بخش پایانی دستگاه گوارش برای دفع مواد زائد است.
  • رکتوم؛ بخش تحتانی روده بزرگ است که به مقعد متصل می‌شود.

عملکرد اصلی کولون پردازش مدفوع مایع به جامد است، تا امکان دفع مواد زائد به‌وجود بیاید. رکتوم و روده بزرگ برای انجام این فرآیند  همکاری می‌کنند. اجابت مزاج سالم یا همان دفع باید دست‌کم ۳ بار در هفته انجام شود. اگر سیستم روده بزرگ به‌درستی عمل نکند و دفع منظم وجود نداشته باشد، چراغ هشدار روشن می‌شود. وضعیت چنین فردی قابل پیگیری است، چون احتمالاً به یکی از بیماری های روده بزرگ دچار شده است.

در ادامه، با بیماری‌های مختلفی آشنا می‌شوید که این ناحیه از روده را تحت تأثیر قرار می‌دهند. برای درمان بیماری‌های گوارشی مربوط به روده، باید به متخصص گوارش مراجعه کنید. علائم مشکلات روده را بدون پیگیری رها نکنید تا مجبور به تحمل عوارض ناخوشایندشان نباشید.

بیماری های روده

سرطان کولورکتال

سرطان کولورکتال، نوعی از سرطان است که کولون (روده بزرگ) یا راست روده را درگیر می‌کند. این وضعیت یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در سراسر جهان است. خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با افزایش سن بیشتر می‌شود.

بنا به اطلاعات پایگاه سلامت ملی بریتانیا (NHS):

سرطان روده می‌تواند باعث کم‌خونی شود (زمانی که تعداد گلبول های قرمز خون کمتر از حد معمول باشد) و احساس خستگی شدید، تنگی نفس و سردرد ایجاد کند.

اولین علائم ابتلا به سرطان روده بزرگ شامل موارد زیر می‌شود:

  • ناراحتی مداوم در ناحیه شکم، مانند گرفتگی، گاز یا درد
  • تغییر در عادات روده، مانند اسهال مکرر یا یبوست
  • خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع
  • کاهش وزن بدون تلاش
  • ضعف یا خستگی

با آگاهی از اینکه تخصص گوارش و کبد چیست، می‌توانید به پزشکی در این حوزه مراجعه کنید. در صورت نیاز به پیگیری‌های لازم، او شما را به متخصص آنکولوژی ارجاع می‌دهد.

کولیت اولسراتیو

کولیت اولسراتیو (Ulcerative colitis)، بیماری مزمن است که باعث التهاب و زخم در داخل روده بزرگ می‌شود. این وضعیت یکی از شایع‌ترین انواع بیماری التهابی روده (IBD) در کنار بیماری کرون است. کولیت اولسراتیو اغلب، باعث اسهال خونی و گرفتگی شکم می‌شود. ممکن است، بیمار نیاز به دفع مکرر مدفوع داشته باشد. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری دوره‌هایی را پشت سر می‌گذرانند که با با بروز علائم شدید همراه است و پس از آن، مدتی طولانی، بدون علامت باقی می‌مانند.

نمایی از التهابات روده بزرگ

دیورتیکولیت

دیورتیکولیت (diverticulitis)، التهاب در دیورتیکول‌های بدن است. دیورتیکول‌ها برآمدگی‌های کوچکی هستند که می‌توانند در داخل روده بزرگ ایجاد شوند. بروز این وضعیت با بالارفتن سن رایج‌تر است و البته بیشتر افراد هم دچار عوارض آن نمی‌شوند. اگر یکی از دیورتیکول‌ها ملتهب شود، درد حاد و سایر علائم ناخوشایند را ایجاد می‌کند. دیورتیکولیت معمولاً قسمتی از روده بزرگ به نام کولون سیگموئید را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از علائم این وضعیت باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • وجود خون تازه در مدفوع
  • سفت و حساس‌ شدن ناحیه شکمی
  • رنگ‌ پریدگی در صورت یا احساس ضعف

مبتلایان به دیورتیکولیت احساس می‌کنند که نیاز به ادرار‌کردن مکرر دارند یا هنگام ادرار، احساس سوزش را تجربه می‌کنند.

پولیپ

پولیپ روده (Colorectal polyp)، روی پوشش داخلی روده بزرگ ایجاد می‌شوند. در واقع، پولیپ نوعی تومور، خوشه یا توده‌ای از سلول‌های غیرطبیعی است. پولیپ‌ها تومورهایی هستند که از پوشش مخاطی داخل اندام‌های توخالی مانند دستگاه گوارش، بینی یا اندام‌های تناسلی زنانه رشد می‌کنند. پولیپ‌های روده بزرگ شایع و بسیاری از آن‌ها بی‌ضرر هستند. برخی از انواع در صورت حذف‌نشدن می‌توانند به سرطان روده تبدیل شوند. به همین دلیل است که پزشکان در طول کولونوسکوپی و معاینه داخل روده بزرگ، به‌دنبال پولیپ در روده بزرگ می‌گردند. تقریباً همه سرطان‌های روده بزرگ از یک پولیپ شروع می‌شوند.

اسهال

اسهال زمانی رخ می‌دهد که مدفوع شما شل و آبکی باشد. اسهال کوتاه‌مدت (حاد) ۱ یا ۲ روز طول می‌کشد. اسهال طولانی‌مدت (مزمن) چند هفته ادامه دارد. علائم اسهال شامل گرفتگی شکم و نیاز فوری به دست‌شویی‌رفتن هستند.

کم‌آبی بدن یکی از خطرناک‌ترین عوارض اسهال است و می‌‌تواند منجر به نارسایی کلیه، سکته مغزی، حمله قلبی یا حتی مرگ شود. از علل ایجاد اسهال هم باید ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند کرون یا مصرف برخی داروها نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها اشاره کنیم.

التهاب روده بزرگ یا کولیت

کولیت(Colitis) نوعی بیماری گوارشی مزمن است که با التهاب پوشش داخلی روده بزرگ همراه می‌شود. از علل التهاب روده بزرگ باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عفونت
  • بیماری التهابی روده (IBD)
  • از دست‌ دادن خون در روده بزرگ

تهاجم به دیواره روده بزرگ با کلاژن یا گلبول‌های سفید لنفوسیتی هم از علل احتمالی کولون ملتهب هستند. به‌مرور زمان، علامت‌ها و نشانه‌های این بیماری شدیدتر می‌شوند. بیماران دچار کولیت باید رژیم غذایی مخصوصی داشته باشند.

بیماری های روده بزرگ
فردی با علائم بیماری های روده بزرگ

یبوست

یبوست ناشی از مشکلی عملکردی است، یعنی در زمان معاینه نمی‌توانید مشکل خاصی پیدا کنید، اما در عمل، باعث بروز مشکلاتی در دستگاه گوارش می‌شود. یبوست اجابت مزاج (یا دفع مدفوع) را برای شما سخت می‌کند. مبتلایان به این مشکل، کمتر از ۳ بار در هفته دفع دارند. این وضعیت اغلب، به‌دلیل مصرف ناکافی فیبر در رژیم غذایی رخ می‌دهد. بروز اختلالات در رژیم غذایی سالم هم باعث وقوع آن می‌شود.

ابتلا به یبوست باعث می‌شود که در حین اجابت مزاج به خود فشار بیاورید. ممکن است، نتیجه آن ایجاد مدفوعی کوچک و سفت باشد. گاهی اوقات، یبوست با مشکلات مقعدی مانند شقاق یا هموروئید همراه می‌شود. در موارد نادری، ابتلا به این وضعیت نشانه دچارشدن به بیماری جدی دیگری است.

با راه‌کارهای زیر می‌توانید یبوست را در خانه کنترل کنید:

  • مقدار فیبر و آب را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.
  • به‌طور منظم ورزش کنید و شدت تمرینات خود را در حد تحمل افزایش دهید.
  • دفع در زمان نیاز به آن را پشت گوش نیاندازید، مقاومت در برابر اضطرار باعث یبوست می‌شود.

اگر این روش‌های درمانی جواب ندادند، مُلیِن‌ها مفید خواهند بود. همیشه از دستورالعمل‌های داروی ملین خود و توصیه‌های پزشک در مصرف پیروی کنید.

بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) که کولون اسپاستیک، کولون تحریک‌پذیر یا معده عصبی هم نامیده می‌شود، یکی از انواع بیماری های روده است که بیشتر در ناحیه روده بزرگ رخ می‌دهد. در آن، عضلات روده به‌اندازه کافی منقبض نمی‌شوند. در واقع، تعادلی در این زمینه وجود ندارد و انقباض یا بیشتر از حد معمولی است یا کمتر از آن. برخی از غذاها، داروها و استرس عاطفی از عواملی هستند که می‌توانند باعث تحریک IBS شوند.

علائم IBS عبارتند از:

  • تغییر در عادات اجابت مزاج مانند مدفوع سفت‌تر، شل‌تر
  • درد و گرفتگی شکم
  • گاز اضافی و نفخ
  • یبوست و/یا اسهال

شما می توانید IBS را با راهکارهای زیر در خانه، کنترل کنید:

  • اجتناب از مصرف کافئین بیش از حد
  • استراحت و خواب کافی با کیفیت بالا
  • افزایش فیبر در رژیم غذایی
  • به‌ حداقل‌رساندن استرس

درمان روده تحریک پذیر به صورت صددرصد امکان پذیر نیست، اما می‌توان از طریق مصرف دارو یا تغییر در سبک زندگی این بیماری را کنترل کرد. جلوگیری از کم‌آبی بدن، و آب‌رسانی مناسب در طول روز به آن هم می‌تواند در کنترل این وضعیت نقش داشته باشد.

التهاب روده
تصویری از درون روده ملتهب

مدفوع چرب

استاتوره یا مدفوع چرب (Steatorrhea)، به معنی وجود انبوهی از چربی در مدفوع است. مدفوع چرب با مدفوع معمولی فرق می‌کند. حالت آن مشابه خاک رس و به شکلی شل، رنگ‌پریده و بدبو است. گاهی‌اوقات، این نوع از مدفوع بعد از مصرف غذایی چرب ایجاد می‌شود. اگر این وضعیت به‌طور مداوم ادامه پیدا کند، یعنی چیزی در دستگاه گوارش با مشکل روبه‌رو شده است. مدفوع چرب در برخی موارد، نشانه بیماری‌هایی است که می‌توانند اندام‌های مختلف دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار بدهند.

اگرچه این وضعیت به خودی‌خود نوعی بیماری نیست، اما معمولاً نتیجه مستقیم مشکلی است که سوء جذب چربی نامیده می‌شود. این یعنی بدن در تجزیه، هضم و متابولیسم چربی‌ها مشکل دارد. وقتی بدن نمی‌تواند از چربی‌های مصرفی استفاده کند، باید آن‌ها را در مدفوع دفع کند.

پروکتیت

پروکتیت (Proctitis)، التهاب داخل راست روده و در انتهای پایینی روده بزرگ درست قبل از مقعد است. پروکتو به معنای رکتوم و ایتیس به معنای التهاب است. اگر باکتری‌ها یا مواد شیمیایی پوشش داخلی را تحریک کنند، روده ملتهب می‌شود. بروز انواع بیماری‌های التهابی هم عاملی برای تشدید پروکتیت است. چنین وضعیتی باعث درد، خونریزی مقعد و تغییرات مدفوع می‌شود. اولین علائم پروکتیت احتمالاً هنگام رفتن به دست‌شویی ظاهر می‌شوند.

امکان دارد که مدفوع با حساسیت، سوزش یا گرفتگی ناراحت‌کننده همراه باشد. ممکن است، احساس کنید که باید فوراً به دست‌شویی بروید، اما بعد متوجه شوید که در تخلیه با مشکل روبه‌رو هستید. اسهال، خونریزی یا مخاط در مدفوع از علائم اولیه و شایع پروکتیت هستند.

شایع ترین بیماری های روده بزرگ

پایین افتادگی احشا

ویسکروپتوز (Visceroptosis) یا پایین‌افتادگی احشا به افتادگی یا فرورفتن احشاء شکم (ارگان‌های داخلی) در موقعیتی پایین‌تر از حالت طبیعی آن‌ها گفته می‌شود. امکان جابه‌جاشدن روده از موقعیت اصلی خود به ناحیه‌ای پایین‌تر هم وجود دارد. بروز چنین اختلالی باعث شکل‌گیری علائم آزاردهنده‌ای مانند اسهال، یبوست، کاهش اشتها، نفخ و از دست‌دادن وزن زیاد می‌شود. پایین‌افتادگی رکتوم هم باعث جداشدن آن از موقعیت اصلی و اتصال معمولی‌اش در روده بزرگ می‌شود. در نتیجه، از مقعد بیرون می‌زند و مشکلات مختلفی ایجاد می‌کند.

درد راست روده

درد راست روده نوعی درد یا گرفتگی است که در اطراف باسن و راست روده احساس می‌شود. رکتوم یا راست روده آخرین قسمت روده بزرگ است که به مقعد ختم می‌شود و مواد زائد جامد را از بدن خارج می‌کند. علت دقیق این مشکل به‌خوبی شناخته نشده است. بااین‌حال، اعتقاد بر این است که به اسپاسم اسفنکتر مقعد یا عضلات کف لگن مربوط می‌شود. اگر درد شدید یا مکرر است، برای تسکین باید از روش‌هایی مانند نشستن در حمام یا استفاده از یک داروی موضعی برای کاهش اسپاسم عضلانی استفاده شود.

فیستول مقعدی

فیستول مقعدی به‌دنبال تخلیه آبسه یا عفونت ایجاد می‌شود. فیستول شکل‌گیری مسیری لوله‌مانند و غیرطبیعی از کانال مقعد به سوراخ دهانه آن است. مواد زائد بدن که از طریق کانال مقعدی عبور می‌کنند، از راه این مسیر کوچک منحرف می‌شوند و از پوست بیرون می‌آیند. چنین روندی باعث خارش و تحریک می‌شود. فیستول با تخلیه چرک، درد و خونریزی همراه است. چنین مشکلی نیاز به مداخله و جراحی پزشک دارد و به‌ندرت، خودش بهبود پیدا می‌کند.

شقاق مقعد

شقاق مقعدی هم نوعی بیماری روده بزرگ است که در ناحیه شکاف یا ترک مقعد ایجاد می‌شود. شایع‌ترین علت شقاق مقعدی دفع مدفوع بسیار سفت یا آبکی است. تَرک در پوشش مقعد، عضلات زیرینی آن را آشکار می‌کند. منظور از این عضلات، عضلاتی است که عبور مدفوع از مقعد و خارج از بدن را کنترل می‌کنند.

شقاق مقعدی یکی از دردناک‌ترین مشکلاتی است که برای روده پیش می‌آید، چون عضلات در معرض مدفوع یا هوا تحریک می‌شوند. چنین چیزی درد شدید، سوزش، خونریزی یا اسپاسم پس از حرکات روده را به‌وجود می‌آورد.

درمان اولیه برای شقاق مقعدی شامل این‌ها است:

  • مصرف داروهای ضد‌درد
  • در حمام نشستن (نشستن در آب گرم)
  • استفاده از فیبر غذایی برای کاهش مدفوع حجیم و بزرگ

اگر این درمان‌ها درد را تسکین ندهند، ممکن است برای ترمیم شقاق به جراحی نیاز باشد.

آشنایی با بیماری های روده کوچک

بیماری‌ های روده کوچک

روده کوچک، فرایند هضم را تمام و مواد مغذی و لازم برای بدن را جذب می‌کند. در پایان عملیات این بخش از دستگاه گوارش، مواد باقی‌مانده به روده بزرگ منتقل می‌شوند تا دفع و خروج صورت بگیرد. روده کوچک میان روده بزرگ و معده قرار دارد. انواع مختلفی از بیماری‌ها در این نقطه از روده رخ می‌دهند. این مشکلات هم علامت‌ها و احساس ناخوشایندی در فرد مبتلا ایجاد می‌کنند و هم باعث بروز مشکلات تغذیه‌ای می‌شوند. بیماری های روده کوچک نقاط مختلف دیگر بدن را هم تحت تأثیر قرار می‌دهند.

روده کوچک با بخش‌های دیگر دستگاه گوارش در ارتباط است و عملکرد نادرست و ناقص آن می‌تواند روی اعضای گوناگونی از بدن از جمله کبد، کیسه صفرا و پانکراس یا لوزالمعده اثرات منفی بگذارد. در ادامه با تعدادی از بیماری های روده کوچک، بیشتر آشنا می‌شوید.

بیماری التهاب روده (IBD)

بیماری التهابی روده (IBD)، نامی برای طیف وسیعی از شرایط مختلف روده است. این وضعیت باعث می‌شود که دستگاه گوارش ملتهب شود، یعنی حالتی متورم و دردناک پیدا کند. شایع‌ترین انواع IBD، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو هستند. بیماری التهابی روده شامل کرون و موارد دیگر علائمی مانند اسهال، درد شکم و تب را ایجاد می‌کند. بیماری التهاب روده معمولاً از سن ۱۵ سالگی و بالاتر تشخیص داده می‌شود. در حال حاضر، هیچ درمانی برای این مشکل وجود ندارد و درمان شامل دارو، تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی خاص و گاهای جراحی است.

متخصصان تغذیه می‌توانند از طریق رژیم‌های غذایی خاص به مدیریت IBD کمک کنند. گاهی اوقات، رژیم‌های غذایی تخصصی مانند رژیم کامل مایعات می‌توانند مفید باشند. با‌این‌حال، شرایطی هم وجود دارد که موارد خفیف هستند و نیازی به رژیم غذایی خاصی برای درمانشان نیست.

بیماری کرون

بیماری کرون (Crohn’s Disease) نوعی بیماری التهابی روده (IBD) است که باعث می‌شود، دستگاه گوارش به‌حالتی متورم و تحریک‌شده دربیاید. مبتلایان به کرون علائمی مانند درد شکم، اسهال، کاهش وزن و خونریزی مقعدی را تجربه می‌کنند. این وضعیت نوعی بیماری مادام‌العمر است که درمانی ندارد. با‌این‌حال، درمان‌ها معمولاً به مدیریت علائم کمک می‌کنند و به بیمار امکان بهره‌مندی از زندگی فعال را می‌دهند.

وضعیت روده در حالت ابتلا به انسداد روده کوچک
وضعیت روده در حالت ابتلا به انسداد روده کوچک

انسداد روده

ایلئوس (Ileus) یا انسداد روده یکی از بیماری های روده است که به‌خاطر اشکال در انقباضات ماهیچه‌ای این بخش از دستگاه گوارش رخ می‌دهد. جراحی شکم و مصرف داروهایی که با حرکات روده در تداخل هستند، از علل شایع آن به‌شمار می‌روند. در پی بروز انسداد، نشانه‌های دیگری شامل موارد زیر بروز می‌کنند:

  • نفخ
  • یبوست
  • استفراغ
  • گرفتگی عضلات
  • از دست‌دادن اشتها

امکان بروز انسداد در هر بخشی از روده وجود دارد. عامل این وضعیت انسدادی مکانیکی است و امکان بروز آن در تمام رده‌های سنی وجود دارد.

رشد بیش از حد باکتری‌های روده

علت رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک (SIBO) نبود تعادل در وجود میکروارگانیسم‌های موجود در روده است. منظور از میکروارگانیسم‌ها همان باکتر‌ی‌های کوچک و مفیدی است که به هضم درست و بهتر غذا در دستگاه گوارش کمک می‌کنند. اگر باکتری‌های نامناسب و مضر شروع به رشد بیش از اندازه در روده کوچک کنند، علامت‌های ناخوشایندی مانند گاز و اسهال ایجاد می‌شوند. ضمن اینکه توانایی روده برای هضم و جذب مواد مغذی را هم پایین می‌آورند.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک وضعیتی است که در آن سیستم ایمنی بدن در پاسخ به مصرف گلوتن (پروتئین موجود در گندم، جو و دانه چاودار) به بافت روده خود حمله می‌کند. این روند به پوشش روده کوچک آسیب می‌رساند، یعنی بدن نمی‌تواند مواد مغذی غذا را به‌درستی جذب کند. بیماری سلیاک نوعی بیماری خودایمنی است و نباید آن را در دسته‌بندی آلرژی یا ناتوانی در تحمل غذایی دسته‌بندی کرد. این بیماری از هر ۱۰۰نفر، یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر سابقه خانوادگی ابتلا به آن را داشته باشید، احتمال ابتلا بالاتر می‌رود.

در حال حاضر تنها درمان، رژیم غذایی بدون گلوتن مادام‌العمر است. اگر این رژیم به‌درستی رعایت شود، بعید است که عواقب بلندمدت ناخوشایندی بروز پیدا کنند. متخصصان تغذیه با آموزش در مورد گلوتن و رژیم غذایی، در برنامه‌ریزی برای داشتن رژیمی متعادل و بدون گلوتن نقش دارند.

پزشک در حال معالجه بیماری با علائم گاستروانتریت از بیماری های روده
پزشک در حال معالجه بیماری با علائم گاستروانتریت از بیماری های روده

گاستروانتریت

گاستروانتریت (Gastroenteritis) نوعی بیماری کوتاه‌مدت است که در اثر عفونت و التهاب دستگاه گوارش ایجاد می‌شود. علائم آن شامل گرفتگی عضلات شکم، اسهال و استفراغ است. برخی از علل گاستروانتریت عبارتند از:

  • ویروس‌ها
  • باکتری‌ها
  • سموم باکتریایی
  • برخی از داروهای خاص
  • انگل‌ها و مواد شیمیایی خاص

گاستروانتریت به معنای التهاب در معده و روده است. التهاب باعث می‌شود این اندام‌ها احساس تورم و درد کنند.

ولولوس

ولولوس (Volvulus)، زمانی رخ می‌دهد که حلقه‌ای از روده به دور خود و بافت‌های پیوسته شکمی بپیچد و باعث انسداد روده شود. علائم شامل اتساع شکم، درد، استفراغ، یبوست و مدفوع خونی است. امکان دارد که شروع علائم تدریجی یا ناگهانی باشد. در این وضعیت، بافت‌های شکمی به قدری پیچیده می‌شوند که دیگر خون در آن‌ها جریان پیدا نمی‌کند. عواملی مانند بارداری یا چسبندگی روده ، احتمال ابتلا به ولولوس را تشدید می‌کنند.

در بزرگسالان، بخش‌هایی از روده شامل کولون سیگموئید و سکوم، معمولاً تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند. در کودکان، روده کوچک و معده بیشتر درگیر می‌شوند. پزشکان برای تشخیص ولولوس از عکس‌برداری و روش‌هایی مانند سونوگرافی استفاده می‌‌کنند.

بیماری انسدادی روده
بیماری وضعیت روده خود را برای پزشک شرح می‌دهد.

جدول زمان‌بندی درمان بیماری های روده

روش درمان هر کدام از بیماری های روده، متفاوت است و طول درمان‌های مختلف و متفاوتی دارندو در ادامه، در جدول زیر، شیوه درمان و زمان‌بندی بعضی از این بیماری‌ها را به تفکیک، مورد بررسی قرار خواهیم داد:

نام بیماریروش‌های درمانیزمان‌بندی درمان
کولیت اولسراتیوداروهای ضدالتهاب، تعدیل‌کننده‌های ایمنی، جراحیدرمان دارویی ممکن است طولانی‌مدت و مادام‌العمر باشد. جراحی در موارد شدید و عدم پاسخ به داروها
بیماری کرونداروهای ضدالتهاب، آنتی‌بیوتیک‌ها، جراحیدرمان دارویی طولانی‌مدت، جراحی در موارد پیچیده یا انسداد روده
سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)تغییرات در رژیم غذایی، مدیریت استرس، داروهای ضداسپاسممدیریت علائم ممکن است مادام‌العمر باشد. تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند فوری اثرگذار باشد
بیماری سلیاکرژیم غذایی بدون گلوتنمادام‌العمر، با بهبود علائم طی چند هفته تا چند ماه پس از شروع رژیم غذایی
ایسکمی رودهجراحی، داروهای افزایش‌دهنده جریان خونفوریت پزشکی، جراحی فوری در موارد شدید، داروها ممکن است نیاز به مصرف طولانی‌مدت داشته باشند
سرطان رودهجراحی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانیبستگی به مرحله سرطان دارد؛ ممکن است چند ماه تا چند سال طول بکشد. پیگیری و نظارت طولانی‌مدت پس از درمان
عفونت‌های رودهآنتی‌بیوتیک‌ها، ضد ویروس‌ها، داروهای ضد انگلعفونت‌های باکتریایی: چند روز تا چند هفته. عفونت‌های ویروسی: معمولاً خود محدود شونده و چند روز تا چند هفته. عفونت‌های انگلی: ممکن است چند هفته تا چند ماه درمان نیاز داشته باشد

این جدول یک نمای کلی از زمان‌بندی درمان‌های مختلف بیماری‌های روده است و باید توجه داشت که مشاوره با پزشک و برنامه‌ریزی درمانی فردی برای هر بیمار ضروری است.

بیماری های روده را بشناسید و به‌موقع به پزشک مراجعه کنید

برای بررسی انواع بیماری‌ های روده باید به متخصص کبد و گوارش مراجعه کنید. برخی از بیماری های روده کوچک و بزرگ نشانه و علامت خاصی ندارند. این موارد در چکاپ‌ها یا به‌طور اتفاقی کشف می‌شوند. برخی از انواع بیماری های روده بزرگ و کوچک هم علامت‌های ناخوشایندی مانند درد و تحریک دستگاه گوارش را به‌همراه می‌آورند. با توجه به سلامت و انجام اموری مانند چکاپ یا جدی‌گرفتن نشانه‌های ناخوشایند می‌توانید به‌موقع، برای درمان انواع بیماری‌های دستگاه گوارش مانند کولیت اولسروز یا دیورتیکولوز اقدام کنید.

بیماری های روده به دو دسته عملکردی(functional) و ساختاری (structural) تقسیم می‌شوند. پزشکان می‌توانند با بررسی وضعیت و معاینات درباره هریک از آن‌ها به نتیجه برسند.

مشکلات عملکردی رودهبیماری‌ های روده عملکردی آن دسته از بیماری‌هایی هستند که در آن‌ها، دستگاه گوارش در هنگام معاینه طبیعی به نظر می‌رسد، اما به درستی عمل نمی‌کند. این مشکلات معمولاً روی دستگاه گوارش (از جمله روده بزرگ و راست روده) تأثیر می‌گذارند. یبوست، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، حالت تهوع، گاز، نفخ و اسهال نمونه‌های رایجی هستند.
مشکلات ساختاری رودهبیماری‌ های روده ساختاری دستگاه گوارش بیماری‌هایی هستند که روده در معاینه، غیر‌طبیعی به نظر می‌رسد و به درستی هم کار نمی‌کند. گاهی اوقات، ناهنجاری ساختاری نیاز به جراحی دارد. نمونه‌های رایج بیماری‌های ساختاری دستگاه گوارش شامل پولیپ روده بزرگ، سرطان روده بزرگ و بیماری التهابی روده هستند.

برای شناسایی بهترین متخصصان و دکترهای گوارش می‌توانید به سامانه دکتردکتر مراجعه کنید. این بستر آنلاین به شما کمک می‌کند که بهترین پزشکان را بشناسید و از آن‌ها در همان سامانه، نوبت بگیرید.

منابع:

my.clevelandclinic.org

niddk.nih.gov

nlg.nhs.uk

سوالات متداول بیماری های روده

بنا به ناحیه‌ای از روده که با مشکل و بیماری درگیر می‌شود، علامت‌ها مختلف‌اند. اما عموماً علائمی مانند تهوع، یبوست، اسهال و تغییر در عادات دفع از نشانه‌های مشکلات مختلف روده بزرگ و کوچک‌اند.

این دردها در نواحی مختلف روده، امکان بروز دارند. به‌طور کلی، درد نواحی گوناگون روده در بخش وسط شکم و به‌شکل پیش‌رونده به‌سوی ناف ایجاد می‌شوند.

خیر، پولیپ‌ها سرطانی نیستند، اما در بسیاری از موارد، سرطان‌های روده با ایجاد پولیپ شروع شده‌اند.

در بعضی موارد، ژنتیک متهم ردیف نخست ابتلا به بیماری‌های التهابی روده است، اما با رعایت تغذیه سالم و سرشار از فیبر، ورزش‌کردن و پرهیز از سیگار می‌توانید مانع از بروز التهابات روده شوید.

بله، فشار و آسیب‌های روانی می‌توانند روی عملکرد دستگاه گوارش و بخش‌های مختلف آن، از جمله روده اثرات منفی بگذارند.

برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: نیلوفر شهدوست
نیلوفر شهدوست هستم و نزدیک به یک دهه در دنیای محتوا گشت‌وگذار می‌کنم. حضور در بخش‌های مختلف این دنیا، با یادگیری، شناخت آدم‌ها و خلق ارتباطات برایم شیرین است. تولید محتوا در حوزه پزشکی و سلامت هم یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تجربه کاری من هست و شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در تولید بیشتر از ۵۰۰ مقاله به‌روز، در زمینه‌های پرجست‌وجوی پزشکی و سلامت مشارکت داشته‌ام. این حضور مداوم و پررنگ در دنیای محتوای پزشکی، با وسواس و دقت زیادی همراه بوده تا مخاطبان نازنین بتوانند به منابع تراز اول پزشکی دنیا دست پیدا کنند و جواب پرسش‌هایشان را سریع‌تر بگیرند و البته کمتر نگران شوند. امیدوارم که توانسته باشم در مسیر پیگیری بیماری‌ یا پیداکردن پاسخی برای سوالات پزشکی و سلامتی شما در کنارتان باشم.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

2 دیدگاه در “۲۰ بیماری روده بزرگ و کوچک + جدول زمان‌بندی درمان
  • تغییر شکل الگوی دفع میتونه نشونه چی باشه؟

    پاسخ
    • تغییرات به چه شکلی رخ داده؟ قوام و تعداد دفع و رنگ و علایم همراه مثل درد رو ذکر کنید

      پاسخ