درد لگن زنان؛ دلایل دردهای معمولی و مزمن چیست؟

درد لگن زنان مشکل شایعی است. این درد در پایین‌ترین قسمت شکم، بین ناف و کشاله ران احساس می‌شود. دلایل مختلفی هم باعث ایجاد آن می‌شوند. فرقی نمی‌کند که چرا دچار چنین دردی هستید، در هر حال، باید به پزشک زنان مراجعه کنید. در این مقاله از دکتردکتر درباره درد لگن دوره‌ای و مزمن برایتان گفته‌ایم. از دلایل، نشانه‌ها و درمان‌ها هم صحبت کرده‌ایم. برای پیگیری چنین مشکلی نیاز به مراجعه به پزشک دارید. خواندن این مقاله هم می‌تواند اطلاعات خوبی درباره علت درد مزمن لگن زنان یا موارد معمولی در اختیارتان قرار بدهد.

درد لگن زنان چگونه است؟ این درد چگونه به‌وجود می‌آید؟

درد لگن دلایل مختلفی دارد. در برخی افراد، وجود آن نشانه دردهای قاعدگی، تخمک‌گذاری یا مشکلات گوارشی مانند ناتوانی در تحمل غذا است. البته گاهی هم پای دلایل جدی‌تری به‌ میان است. در مواردی هم درد لگن نشانه عفونت یا مشکل در دستگاه تناسلی و شاید اندام‌های دیگر آن ناحیه است. برای پیگیری و درمان درد دوره‌ای با مزمن لگن باید به پزشک مراجعه کنید.

دلایل درد لگن در زنان چه مواردی هستند؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، دلایل مختلفی باعث بروز درد لگن زنان می‌شوند. در ادامه می‌خواهیم از دلایلی بگوییم که باعث بروز دردهای معمولی و دوره‌ای می‌شوند. بعدتر به دردهای مزمن لگنی در زنان اشاره می‌کنیم و از آن هم برایتان می‌گوییم. دلایل درد لگن شامل موارد زیر می‌شود:

درد لگن زنان چیست

  • درد و گرفتگی قاعدگی
  • تخمک‌گذاری
  • سیسیت بینابینی
  • سیسیت یا عفونت ادراری
  • عفونت‌های مقاربتی
  • بیماری التهابی لگن
  • اندومتریوز
  • سندروم روده تحریک‌پذیر
  • آپاندیسیت
  • سنگ‌های کلیه
  • حاملگی خارج از رحم
  • چسبندگی لگن
  • کیست تخمدان
  • فیبروم رحم
  • تومور

درد و گرفتگی قاعدگی

قاعدگی با دردهای لگنی همراه است. بیش از نیمی از افرادی که عادت ماهانه دارند، دردهای ناشی از آن را ۱ تا ۲ روز در ماه تجربه می‌کنند.

گرفتگی قاعدگی معمولاً قبل از شروع خون‌ریزی رخ می‌دهد؛ چون رحم منقبض می‌شود و پوشش داخلی آن فرو می‌ریزد. این درد شبیه به اسپاسم یا همان گرفتگی عضلانی است.

استفاده از کیسه آب گرم می‌تواند این درد لگن زنان را تسکین دهد. داروهای بدون نسخه، مانند ایبوپروفن و ناپروکسن هم گزینه‌های مفیدی برای مدیریت درد و آزردگی قاعدگی هستند.

درد لگن و پریود

تخمک گذاری

اگر فردی در وسط چرخه قاعدگی خود احساس درد در یک طرف لگن داشته باشد، احتمالاً دچار تخمک‌گذاری دردناک (میتل‌اشمرتز) است. هنگام تخمک‌گذاری، تخمدان‌ها یک تخمک و مقداری مایع آزاد می‌کنند.

سپس تخمک از لوله فالوپ به داخل رحم می‌رود. مایع آزاد شده از سوی تخمدان هم می‌تواند وارد حفره شکم و لگن شود؛ همین موضوع درد و ناراحتی ایجاد می‌کند.

شاید این وضعیت ناخوشایند چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد. بنا به اینکه کدام تخمدان تخمک را آزاد کرده، احتمال بروز درد در  سمت راست یا چپ بدن وجود دارد. درد تخمک‌گذاری موقتی است و نیازی به درمان یا اقدام خاصی ندارد اما اگر درد شدید و غیرقابل تحمل شد به پزشک مراجعه کنید.

سیستیت بینابینی

التهاب دائمی مثانه هم از دلایل درد لگن زنان است. در پزشکی به این وضعیت سیستیت بینابینی (Interstitial cystitis) می‌گویند. علت این مشکل مشخص نیست و می‌تواند باعث درد لگن و علائمی مانند درد در هنگام دفع ادرار و تکرر آن و درد در طول رابطه جنسی شود. برای درمان سیسیت بینابینی، راه‌کار مخصوصی وجود ندارد اما روش‌هایی برای مدیریت علائم و عوارض موجود است.

سیستیت یا عفونت ادراری

سیستیت در اثر التهاب مثانه به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. دلیل آن چیست؟ باکتری‌های واژن، مقعد یا پوست می‌توانند وارد مجرای ادرار شوند، یعنی وارد لوله‌ای که ادرار را از مثانه تخلیه می‌کند و به مثانه می‌رود.

ممکن است که عفونت دستگاه ادراری در هر جایی از آن سیستم به وجود بیاید اما سیستیت فقط در مثانه ایجاد می‌شود. این دو بیماری در زنان شایع‌اند و گاهی بدون درمان برطرف می‌شوند. با این حال، مصرف یک دوره کوتاه آنتی‌بیوتیک معمولاً سیستیت و عفونت‌های ادراری دیگر را درمان می‌کند.

برای خواندن درباره عفونت‌های ادراری، مطلب عفونت ادراری؛ علائم، راهکارهای پیشگیری و درمان را در مجله دکتردکتر از دست ندهید.

عفونت های مقاربتی

گاهی، درد لگن زنان نشان از وجود عفونتی مقاربتی مانند سوزاک یا کلامیدیا است. بیماری‌های مقاربتی در افرادی رخ می‌دهند که از نظر جنسی فعال هستند. علاوه بر درد لگن، این بیماری‌ها علائم دیگری مانند ادرار دردناک، خون‌ریزی بین قاعدگی و ایجاد تغییر در ترشحات واژن را هم به همراه می‌آورند.

در صورت مشاهده چنین نشانه‌هایی باید حتماً به پزشک مراجعه و درمان‌های لازم را پیگیری کنید. اگر فردی دچار بیماری‌های مقاربتی باشد، شریک جنسی او هم نیاز به معاینه و احتمالاً درمان خواهد داشت.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن نوعی عفونت رحم است که به بافت اطراف آن آسیب می‌رساند. اگر باکتری‌های واژن یا دهانه رحم وارد رحم شوند و در آن باقی بمانند، احتمال بروز PID یا بیماری التهابی لگن قوت می‌گیرد.

این بیماری معمولاً عارضه‌ای شبیه بیماری‌های مقاربتی سوزاک یا کلامیدیا است و با درد لگن، ترشحات غیرطبیعی واژن و خون‌ریزی همراه می‌شود. چنین وضعیتی می‌تواند خطر ناباروری زنان را افزایش بدهد. برای درمان عفونت باکتریایی معمولاً مصرف آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. با این حال، جای زخم‌ها درمان نمی‌شود.

زمان مراجعه به پزشک و شروع درمان بیماری التهابی لگن بسیار مهم است؛ هرچقدر که فرایند پیگیری و درمان زودتر شروع شود، امکان بهبود کامل علائم و زخم‌ها هم بیشتر خواهد بود. اسکار  یا زخم در اندام‌های لگنی به‌ خاطر عفونت‌های مکرر یا درمان‌نشده ایجاد می‌شوند.

اندومتریوز

اندومتریوز چیست؟ اگر اندومتر یا بافتی که داخل رحم را پوشانده در خارج از آن رشد کند، این بیماری به وجود می‌آید. براساس مطالعات علمی، نژاد و قومیت در شیوع اندومتریوز نقش دارند؛ زنان آسیایی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

اندومتریوز می‌تواند درد مزمن و طولانی مدتی در لگن ایجاد کند. با شروع دوره قاعدگی، بافت خارج از رحم نسبت به تغییرات هورمونی واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه چنین واکنشی، خون‌ریزی و التهاب لگن به وجود می‌آید.

درد ناشی از اندومتریوز هم می‌تواند به شکلی خفیف بروز کند و هم شدید. گاهی هم باعث ناباروری می‌شود. پیگیری و درمان این بیماری بسیار مهم است. بنا به شرایط هر فرد، درمان‌های مختلفی برای او در نظر گرفته می‌شود.

برای مطالعه بیشتر درباره اندومتریوز، مقاله زیر از دکتردکتر را بخوانید:

علائم اندومتریوز؛ آیا این بیماری درمان می‌شود؟

سندرم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) اختلالی در روده است که باعث درد و علائمی از جمله یبوست، اسهال و نفخ می‌شود. علائم این مشکل به مرور زمان تشدید می‌شوند و پس از اجابت مزاج از بین می‌روند. هیچ درمانی برای سندروم روده تحریک‌پذیر وجود ندارد؛ بنابراین از راه تغییر در رژیم غذایی، سطح استرس و داروها امکان بهبودش وجود دارد.

برای آگاهی از سندروم روده تحریک‌پذیر، مطلب سندرم روده تحریک پذیر را بهتر بشناسیم از مجله دکتردکتر به شما کمک خواهد کرد.

آپاندیسیت

آپاندیسیت التهاب آپاندیس یعنی اندام کوچکی در سمت راست پایین شکم است. عفونت باعث این وضعیت می‌شود و مشکل بسیار شایعی است که گاهی بسیار شدید می‌شود.

اگر درد شدیدی در سمت راست پایین شکم خود همراه با علائم دیگر مانند استفراغ و تب احساس می‌کنید، خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید. این نوع درد لگن زنان را جدی بگیرید.

برای اینکه درباره آپاندیسیت بیشتر بدانید، مقاله زیر از دکتردکتر را بخوانید:

درد آپاندیسیت هشداری برای حیات

سنگ‌های ادراری

سنگ‌های دستگاه ادراری از املاح و مواد معدنی مانند کلسیم تشکیل شده‌اند. بدن در دفع آنها از راه ادرار مشکل دارد. این مواد معدنی می‌توانند باعث تشکیل کریستال‌هایی در مثانه یا کلیه‌ها شوند که درد در لگن یا کمر را به همراه دارد. سنگ‌ها روی رنگ ادرار هم اثر می‌گذارند و آن را صورتی یا قرمز‌ می‌کنند.

برخی از آنها نیازی به درمان ندارند اما دفعشان در بعضی موارد دردناک است. گاهی اوقات، پزشکان داروهایی برای شکستن سنگ‌ها یا جراحی برای برداشتن آنها را توصیه می‌کنند.

علت درد لگن

حاملگی خارج از رحم

اگر جنین در جایی خارج از رحم لانه‌گزینی و رشد کند، حاملگی خارج از رحم رخ می‌دهد. ممکن است که در این موارد فرد دچار درد و گرفتگی بسیار شدیدی در لگن شود؛ این درد معمولاً در یک سمت متمرکز است.

علائم دیگر حاملگی خارج رحم حالت تهوع، خون‌ریزی واژن و سرگیجه هستند. اگر مشکوک به این وضعیت هستید، باید سریع به پزشک مراجعه کنید.

برای آگاهی از درد لگن زنان در دوران بارداری و تاثیرات آن، مطالعه مطلب آیا درد لگن در بارداری خطرناک است؟ را توصیه می‌کنیم.

چسبندگی لگن

چسبندگی بافتی زخمی است در داخل بدن و باعث اتصال دو بافتی می‌شود که نباید به هم بچسبند. چنین چیزی با بروز درد همراه است. بافت اسکار یا همان زخمی در اثر عفونتی قدیمی، اندومتریوز، جراحی های قبلی یا مسائل دیگر در این ناحیه ایجاد می‌شود.

چسبندگی لگن می‌تواند منجر به درد مزمن لگن در برخی از زنان شود و بسته به محل ظاهر‌شدن بافت اسکار، بروز علائم آزاردهنده دیگر هم محتمل است. در این حالت، امکان دارد که پزشک جراحی کم‌تهاجمی را برای کمک به کاهش چسبندگی و تسکین علائم توصیه کند.

کیست تخمدان

کیست تخمدان در نتیجه آزادنشدن تخمک از سوی تخمدان‌ها به وجود می‌آید. امکان دارد که فولیکول نگهدارنده تخمک به طور کامل باز نشود یا با مایعی مسدود شود.

هنگامی که این اتفاق می افتد، کیست در آن ناحیه به وجود می‌آید. وجود کیست باعث نفخ، فشار یا درد لگن در سمتی می‌شود که کیست قرار دارد. بیشتر کیست‌ها غیرسرطانی هستند و خود به خود از بین می‌روند. گاهی اوقات هم کیست خون‌ریزی می‌کند یا می‌ترکد.

چنین چیزی باعث درد شدید در لگن می‌شود و ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد. پزشکان می‌توانند کیست‌های تخمدان را با استفاده از سونوگرافی شناسایی و درمان‌هایی مانند مراقبت مداوم یا جراحی را توصیه کنند.

فیبروم رحم

فیبروم‌ها توده‌های ماهیچه‌ای و بافت فیبری داخل رحم هستند و از شایع‌ترین تومور‌های خوش‌خیم زنان به شمار می‌روند. این توده‌ها غیرسرطانی اما از دلایل درد لگن زنان هستند و ممکن است باعث کمردرد یا بروز ناراحتی در هنگام رابطه جنسی شوند.

فیبروم موجب خون‌ریزی بیش از حد، گرفتگی یا هر دوی این موارد در طول قاعدگی هم می‌‌شود. برخی از فیبروم‌ها نیازی به درمان ندارند. اگر کنترل علائم برای فردی دشوار باشد، شاید پزشکان یکی از روش‌های درمانی از جمله مصرف داروها، روش‌های غیرتهاجمی یا جراحی را توصیه کنند. فیبروم‌های رحمی می‌توانند باعث مشکلاتی مانند اختلال در باروری، بارداری ناموفق و مشکلات دیگر در زمینه تولید مثل شوند.

تومور

در موارد نادر، رشد تومور بدخیم در دستگاه تناسلی، ادراری یا گوارش باعث درد لگن زنان می‌شود. تومورها در نواحی مختلفی ظاهر می‌شوند و بر همین اساس، علائم دیگری هم به وجود می‌آورند.

پزشکان برای شناسایی تومور، ارزیابی کاملی انجام می‌دهند و از آزمایش‌های خون و تصویربرداری استفاده می‌کنند. با تشخیص مشکل، درمان‌های لازم تجویز می‌شود.

درد مزمن لگن در زنان چگونه است؟

اگر درد لگن بیشتر از شش ماه طول بکشد، یعنی حالت مزمن پیدا کرده است. علل درد مزمن لگن زنان بسیار متنوع است؛ شاید چنین چیزی در نتیجه وجود مشکلی دیگر در بدن رخ می‌دهد. چنانچه درد مزمن به واسطه مشکل جسمانی دیگر رخ بدهد، درمان آن می‌تواند به بهبود درد لگن هم کمک کند.

این را هم بدانید که در بیشتر موارد، علت درد مزمن لگن در زنان ریشه در مشکلی مشخص و واحد ندارد. زمانی که پزشکان درباره علت به نتیجه‌گیری مشخصی نرسند، با راه‌کارهایی در پی کاهش علامت‌ها و عوارض خواهند بود.

علائم درد مزمن لگن زنان چیست؟

نشانه‌ها و علائم درد لگن مزمن می‌تواند به یکی از شکل‌های زیر بروز کند:

  • دردی شدید و ثابت
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • دردی به حالت رفت‌ و برگشتی
  • گرفتگی یا دردهایی تیز و آزاردهنده
  • بروز درد در زمان دفع ادرار و مدفوع
  • احساس درد در نشستن‌های طولانی
  • احساس سنگینی و فشار در ناحیه لگن

در ایستادن‌های طولانی‌مدت هم امکان بروز درد در ناحیه لگن وجود دارد. این درد با درازکشیدن بهبود پیدا می‌کند. شدت دردهایی که گفته شد از حالت خفیف تا شدید متغیر است.

علل درد لگن مزمن چیست؟

دلایل لگن‌درد مزمن به حالت معمولی و دردهای دوره‌ای بی‌شباهت نیست. اگر بخواهیم مروری سریع بر این دلایل داشته باشیم، باید موارد زیر را نام ببریم:

  • اندومتریوز
  • فیبروم رحم
  • سیستیت بینابینی
  • سندروم احتقان لگن
  • سندروم مثانه دردناک
  • سندروم روده تحریک‌پذیر
  • بیماری التهابی لگن مزمن
  • مشکلات ماسکواسکلتال
  • سندروم تخمدان باقی‌مانده

گاهی هم دلایل روانشناسی باعث بروز درد لگن مزمن در زنان می‌شوند. افسردگی، استرس مزمن یا سابقه تجاوز جنسی و جسمی می‌توانند باعث بروز دردهایی در این ناحیه از بدن شوند. دردهای احساسی و مشکلات روحی باعث تشدید درد لگن می‌شوند و درد این بخش هم می‌تواند در چرخه‌ای تکرارشونده باعث وخیم‌ترشدن مشکلات روحی شود.

تشخیص درد لگن چگونه است؟

پزشکان برای تشخیص درد لگن مزمن یا معمولی از روش‌های زیر استفاده می‌کنند:

  • آزمایش بارداری
  • آزمایش مدفوع
  • آزمایش‌های خون و ادرار
  • سونوگرافی و سی‌تی‌اسکن
  • بررسی ابتلا به بیماری‌های مقاربتی
  • تصویربرداری از شکم و لگن با اشعه ایکس

تشخیص درد لگن

درمان درد مزمن لگن زنان و دردهای دوره‌ای این بخش چیست؟

درمان درد لگن وابسته به علت و ریشه آن است. پزشکان با تشخیص اینکه چه عاملی باعث بروز درد شده، درمان‌های لازم را تجویز می‌کنند. گاهی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها کفایت می‌کند و گاهی حتی نیاز به جراحی هم وجود دارد.

به طور کلی، روش‌های زیر برای درمان درد لگن به دلایل مختلف تجویز می‌شوند:

  • دارودرمانی
  • فیزیوتراپی
  • تحریک عصبی
  • تحریک با تزریق
  • روان‌درمانی
  • جراحی
  • درمان خانگی

دارودرمانی

هدف از درمان دارویی کاهش عوارض و علائم درد لگن است. بنا به اینکه عامل درد چیست، احتمال تجویز داروهای زیر وجود دارد:

  • مسکن‌ها؛ داروهای بدون‌ نیاز به نسخه‌ای مانند ایبوپروفن، آسپرین یا استامینوفن. این داروها برای تسکین موقتی درد هستند و نمی‌توانند به‌ تنهایی باعث درمان مشکل شوند.
  • درمان‌های هورمونی؛ گاهی درد لگن زنان در بخشی از چرخه قاعدگی‌شان رخ می‌دهد و ارتباطی به نوسانات هورمونی دارد. در این صورت، مصرف داروهایی مانند قرص‌های ضدبارداری یا داروهای هورمونی دیگر از سوی پزشک به رفع مشکل کمک می‌کند.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها؛ اگر منشأ درد عفونت لگن باشد، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند مشکل را رفع کند.
  • داروهای ضدافسردگی؛ مصرف برخی از داروهای این دسته‌بندی مانند الاویل (Elavil) یا پاملور (Pamelor) می‌توانند مفید باشند. این داروها باید با تجویز پزشک استفاده شوند.

فیزیوتراپی

تمرین‌های کششی، ماساژ و تکنیک‌های ریلکسِیشن (تکینک‌های آرامش‌بخش) می‌تواند به کاهش درد لگن به‌ ویژه از نوع مزمن کمک کند. گاهی‌اوقات در فیزیوتراپی نقطه‌ای خاص از بدن تحت درمان قرار می‌گیرد و از دستگاه تنس (TENS) و به کمک الکتروتراپی،اعصاب نواحی لگن تحریک می‌شوند.

در فیزیوتراپی از تکنیکی روانشناسی به نام بیوفیدبک (biofeedback) هم استفاده می‌کنند. در این روش، نقاطی از ماهیچه‌هایی شناسایی می‌شوند که دچار گرفتگی و انقباض‌اند. با شناسایی این بخش‌ها، تمریناتی برای آرام‌سازی آنها و انبساطشان توصیه می‌شود.

درباره افتادگی لگن در مقاله زیر بخوانید:

علت افتادگی لگن و درمان‌های موثر آن را بشناسید!

تحریک عصبی

با روش تحریک عصبی (Neurostimulation)، وسیله‌ای در بدن کار گذاشته می‌شود که با مسدودکردن مسیر سیگنال‌های عصبی درد از رسیدن آنها به مغز جلوگیری می‌کند. این روش در بعضی از موارد برای درمان درد لگن زنان مفید است.

تحریک با تزریق

اگر پزشکان نقاط مشخصی از درد در لگن را پیدا کنند، امکان تزریق داروهایی به همان نقاط وجود خواهد داشت. این داروها معمولاً بی‌حس‌کننده‌هایی موضعی با اثرگذاری طولانی هستند و با از بین‌بردن درد باعث بهبود می‌شوند.

روان‌درمانی

در صورتی که درد لگن ناشی از افسردگی، سابقه سؤاستفاده جنسی یا جسمی باشد هم امکان استفاده از روش‌های روان‌درمانی برای بهبود وجود خواهد داشت. روش‌های بیوفیدبک یا راه‌کارهای روان‌درمانی شناختی می‌توانند مفید باشند. به طور کلی هم روان‌درمانی به تسکین دردهای موجود کمک می‌کند.

جراحی

گاهی‌اوقات، برای بهبود وضعیت دردهای لگنی نیاز به جراحی وجود دارد. از روش‌های جراحی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • لاپاروسکوپی؛ برای درمان لگن درد ناشی از اندومتریوز از این روش استفاده می‌شود. در طول این روش جراحی از ابزاری به نام لاپاروسکوپ برای دیدن داخل بدن کمک می‌گیرند. ازابزارهایی هم برای برداشتن بافت اندومتر استفاده می‌شود.
  • هیسترکتومی؛ در موارد بسیار محدودی، برای درمان لگن زنان نیاز به برداشتن رحم یا همان جراحی هیسترکتومی وجود دارد.

درمان درد لگن در خانه

برای کاهش دردهای لگنی می‌توانید اقداماتی را در منزل انجام بدهید. برای نمونه:

  • اگر درد ناشی از کمبود املاح و مواد معدنی باشد، در صورت تجویز پزشک با مصرف برخی مکمل‌ها امکان بهبود درد وجود دارد.
  • در وان حاوی آب داغ بنشینید یا از کیسه آب جوش و کمپرس گرم برای ناحیه دردناک استفاده کنید.
  • تمرین‌های آرامش‌بخش مدیتیشن و روش‌های مختلف ریلکس‌کردن بدن هم کارساز و مؤثر است.
  • سیگارکشیدن را ترک کنید چون تنباکو باعث ایجاد درد و التهاب اعصاب می‌شود.
  • ورزش‌کردن با افزایش جریان خون به بهبود درد لگن کمک می‌کند.

چه زمانی متوجه جدی‌بودن درد لگن می‌شوید؟

تمام انواع دردهای لگن زنان جدی و مشکل‌زا نیست اما با مشاهده موارد زیر باید سریع به پزشک مراجعه کنید:

  • درد لگن تیز، ناگهانی و شدید است.
  • راست‌ایستادن برایتان دشوار است.
  • در مدفوع و ادرارتان خون می‌بینید.
  • باردار هستید و درد لگن دارید.
  • دچار تب شده‌اید.

شدید یا ناگهانی‌بودن درد لگن نیاز به پیگیری فوری دارد. چنانچه دردی را تجربه می‌کنید که بیشتر از ۲ هفته طول کشیده هم باید به پزشک مراجعه کنید.

مراجعه به پزشک برای درد لگن

پیشگیری از بروز درد لگن زنان چگونه است؟

همیشه امکان پیشگیری از درد لگن وجود ندارد. با این حال، توصیه‌های زیر را مرور کنید و به خاطر بسپارید:

  • از فعالیت‌هایی که با ایستادن یا راه‌رفتن زیاد همراه هستند، به شدت پرهیز کنید.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید که سرشار از فیبر است.
  • ورزش کنید و بدن را فعال نگه دارید.
  • پیش از ورزش بدن را گرم کنید.

با این روش‌ها می‌توانید بدن و به ویژه لگن را سالم‌تر نگه دارید اما همان‌طور که گفته شد، گاهی درد لگن زنان در پی مشکلات دیگری رخ می‌دهد که پیشگیری از آنها اجتناب‌ناپذیر است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

برای درد لگن زنان همیشه نیازی به مراقبت‌های پزشکی نیست. با این حال، چنانچه موارد زیر را احساس کردید، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر:

  • فکر می‌کنید که عفونت باعث درد لگن شده است.
  • خون‌ریزی غیرمنتظره واژن و درد شدیدی احساس می‌کنید.
  • در صورت بروز تب، تهوع و استفراغ هم با دکتر صحبت کنید.
  • تغییرات ناگهانی در حالت درد موجود در ناحیه لگن احساس می‌کنید.

علت دردهای لگنی را کشف کنید و برای درمان به موقع آن اقدام کنید!

برای درمان درد لگن زنان به طور دوره‌ای یا مزمن باید به ریشه و منشأ آن پی ببرید. در این صورت است که روش‌های درمانی مناسب کشف می‌شوند. با بررسی علائم و نشانه‌هایی که در خود احساس می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت ملاقات با دکتر می‌توانید از سیستم نوبت دهی آنلاین دکتردکتر هم استفاده کنید. این سیستم به شما کمک می‌کند که با بهترین پزشکان در ارتباط قرار بگیرید.

تجربه دردهای لگنی را داشته‌اید؟ اگر پرسشی در این زمینه دارید، حتماً با ما مطرح کنید.

منابع:

medicalnewstoday.com

mayoclinic.org

my.clevelandclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. S می گوید

    سلام خانم دکتر هنگام نشستن لگنم درد می‌کنه
    مشکلم چیه

  2. لیلا می گوید

    سلام خانم دکتر من تمام دلایل بلوغ دارم ولی هموز پریود نشدم ۱۴سالمه خطر داره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیرموردی نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر