خونریزی رحم چرا رخ می‌دهد؟ ناگفته‌های مهم مشکلی زنانه

خلاصه این مقاله را بشنوید

خروج خون از رحم و دهانه واژن به‌غیر از روزهای پریود و در شرایطی غیرعادی، خونریزی رحم تلقی می‌شود. خونریزی رحم زنان دلایل مختلفی دارد و باید علت آن را شناسایی کرد، زیرا تنها با تشخیص علت خونریزی رحم، امکان درمان میسر می‌شود. در برخی مواقع، این وضعیت ریشه در نوسانات هورمونی و مصرف برخی داروها دارد و با مراجعه به دکتر زنان می‌توانید علت و انواع خونریزی رحم زنان را بررسی کنید. تشخیص خونریزی رحم با روش‌هایی مانند معاینه فیزیکی، معاینه لگن و آزمایش خون پیش می‌رود. پزشک با بررسی علائم و نشانه‌های خونریزی رحم و استفاده از ابزارهایی مانند سونوگرافی، اقدام به درمان می‌کند.

برای مطالعه این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر، به 7 دقیقه زمان نیاز دارید. در این مطلب، از خونریزی غیرعادی رحم می‌خوانید و با درمان‌های مختلف مانند دارودرمانی و هورمون‌درمانی آشنا می‌شوید.

در پایان، اگر پرسشی درباره خونریزی غیرطبیعی رحم دارید، از کارشناس سلامتی دکتردکتر بپرسید تا به شما پاسخ دهد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

خونریزی رحم چیست؟

خونریزی غیرطبیعی رحم، شامل خونریزی بین دوره‌های ماهانه، خونریزی طولانی‌مدت یا یک دوره پریود بسیار سنگین است. دلایل متنوعی برای بروز این وضعیت وجود دارند. در واقع، خونریزی غیرطبیعی رحمی زمانی رخ می‌دهد که بین دوره‌های ماهانه خونریزی وجود دارد یا زمانی که قاعدگی بسیار سنگین و طولانی است. جریان قاعدگی طبیعی معمولاً حدود ۵ روز طول می‌کشد و هر ۲۱ تا ۳۵ روز اتفاق می‌افتد. خونریزی غیرعادی با حجم و شکل‌های مختلف رخ می‌دهد؛ لکه‌بینی، خونریزی پراکنده یا شدید. منظور از لکه‌بینی خونریزی سبک‌تری نسبت به پریود است. رنگ خون در این حالت می‌تواند قهوه‌ای، صورتی یا قرمز کم‌رنگ باشد.

دو نوع خونریزی غیرعادی از رحم وجود دارد و برای هریک، اصطلاحی جداگانه تعریف می‌شوند:

  • منوراژی (Menorrhagia) که قاعدگی بیش از حد یا طولانی مدت است.
  • متروراژی (metrorrhagia) که خونریزی بیش از حد، طولانی یا نامنظم غیر مرتبط با قاعدگی است.

در سال ۲۰۱۱، فدراسیون بین‌المللی زنان و زایمان (FIGO) نام‌ها را برای جلوگیری از سردرگمی تغییر داد:

منوراژی در حال حاضر، خونریزی شدید قاعدگی نامیده می‌شود و منومتروراژی در حال حاضر خونریزی غیرطبیعی رحم نامیده می‌شود.

گاهی نوسانات هورمونی، در  نتیجه بعضی بیماری‌ها و مشکلات جسمی رخ می‌دهد و گاهی هم نتیجه مصرف بعضی از داروها و جراحی است. بررسی و رسیدگی به وضعیت رحم اهمیت زیادی دارد. با اندکی هوشیاری درباره سلامت آن و رعایت نکات سلامت می‌توانید از ابتلا به سرطان دهانه رحم و بیماری‌های مشابه پیشگیری کنید.

تصویری نمادین از گلبول‌های قرمز داخل رحم
تصویری نمادین از گلبول‌های قرمز داخل رحم

خونریزی طبیعی رحم با خونریزی غیرطبیعی رحم چه فرقی دارد؟

خونریزی غیرطبیعی رحم طولانی‌تر از حد معمول در دوران پریود است یا در زمانی خارج از دوره قاعدگی رخ می‌دهد. این رویداد معمولاً به‌طور تصادفی و ناگهانی اتفاق می‌افتد. در شرایط زیر، احتمال بروز خونریزی وجود دارد و چنین شکلی از خونریزی طبیعی تلقی نمی‌شود:

  • لکه‌بینی یا خونریزی در بین دو دوره پریود
  • خونریزی سنگین دوران پریود
  • بعد از رابطه جنسی
  • بعد از یائسگی

در دوران بارداری هم نباید خونریزی رخ بدهد. خونریزی رحم در بارداری دلایل مختلفی و در برخی مواقع خطرناک است و حتما باید با پزشک خود تماس بگیرید.

مشاوره آنلاین دکتر زنان و زایمان

علائم خونریزی رحم چیست؟

اگر در زمانی به غیر از دوره پریود خونریزی داشته باشید، یعنی دچار خونریزی غیرعادی شده‌اید. زیرا در طول چرخه قاعدگی هم خونریزی رخ می‌دهد. اگر علائم زیر را دارید، یعنی مشکوک به خونریزی غیرعادی هستید:

  • لکه‌بینی
  • لکه‌بینی در فاصله دو پریود
  • خونریزی شدیدتر از حد معمول پریود
  • خونریزی طولانی‌تر از حد معمول پریود
  • خونریزی همراه با لخته‌های پرشمار یا بزرگ
  • خونریزی که بیشتر از هفت روز طول بکشد
  • خونریزی در فاصله کمتر از ۲۱ روز از آخرین پریود
  • خونریزی در فاصله بیشتر از ۳۵ روز از آخرین پریود

از نشانه‌های رایج دیگر برای خونریزی غیرعادی باید به این موارد هم نگاهی داشته باشید:

  • نفخ
  • احساس فشار و درد در لگن

خونریزی رحم بعد از پریود غیرعادی است. چنانچه یکی از موارد زیر برایتان پیش آمده هم باید خیلی زود به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شکم
  • سرگیجه
  • غش‌کردن
  • رنگ‌پریدگی
  • فشار خون پایین
  • افزایش ضربان قلب
  • خونریزی با وجود تست بارداری مثبت
  • خونی‌شدن پد بهداشتی در هر یک ساعت

در صورت تجربه موارد بالا، برای بررسی علت خونریزی غیرطبیعی رحم باید سریع به پزشک مراجعه کنید.

علائم خونریزی رحم
خانمی در دوران قاعدگی، نوار بهداشتی را از روی میز برمی‌دارد.

علت خونریزی رحم چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، علت خونریزی خارج از پریودی می‌تواند وجود مشکلی جسمانی و پزشکی باشد. این مشکل با به‌هم‌زدن تعادل هورمونی، موجب خونریزی رحم می‌شود. پیگیری دلایل خونریزی رحم اهمیت زیادی در جریان تعیین مسیر درمان دارد. اگر خونریزی بین قاعدگی یا موارد غیرعادی دیگری را تجربه می‌کنید، بررسی این وضعیت را پشت گوش نیاندازید. یادتان باشد که این موضوع، با نوسانات هورمونی در ارتباط است. افزایش سطح کورتیزول در هنگام استرس با برهم‌زدن تعادل در سطح هورمون‌های تولید مثلی بر چرخه آن تأثیر منفی می‌گذارد. حتی اگر بدن تخمک تخلیه نکرده باشد، نبود تعادل هورمونی بدن را گیج می‌کند و ممکن است باعث خونریزی رحم بر اثر استرس شود.

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

این سندروم اختلالی در غدد درون‌ریز است که باعث نامتعادل‌شدن هورمون‌های جنسی زنانه می‌شود. مبتلایان به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک دچار پریودهای نامنظم می‌شوند. توجه داشته باشید که این سندرم ممکن است با خونریزی رحم همراه باشد، اما ارتباط مستقیم و یکتا بین سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و خونریزی رحم وجود ندارد و بستگی به عوامل دیگری دارد که می‌توانند هر دو را تحت تأثیر قرار دهند.

آندومتریوز

اگر لایه داخلی رحم در بیرون از آن رشد کند، آندومتریوز رخ می‌دهد. حتی امکان دارد که این لایه در بخشی مانند تخمدان‌ها رشد کند. مبتلایان به این مشکل در دوران پریود دچار خونریزی‌های بسیار شدیدی می‌شوند. اگر علت خونریزی غیرطبیعی رحم ناشی از آندومتریوز باشد، درمان‌های مخصوص پیگیری و تجویز می‌شوند.

پولیپ رحم

پولیپ همراه با رشد توده‌ای کوچک در رحم به‌وجود می‌آیند و دلیل به وجودآمدن آن هنوز هم دقیقاً مشخص نیست. با این‌حال، این را می‌دانیم که تحت تأثیر نوسانات استروژن ایجاد می‌شود. رگ‌های خونی کوچک موجود در پولیپ‌ها می‌توانند علت خونریزی رحم طولانی باشند و برای مثال در فاصله میان دو پریود، لکه‌بینی ایجاد کنند.

فیبروئید رحم

فیبروئیدها هم توده‌هایی کوچک در رحم، پوشش داخلی آن یا ماهیچه‌اش هستند که دلیل بروزشان ناشناخته است. به‌نظر می‌رسد که استروژن در شکل‌گیری این توده‌ها هم نقش مهمی دارد. هیستروسکوپی برای تشخیص و درمان فیبروم استفاده می‌شود و می‌تواند باعث خونریزی شدید واژن شود. گاهی‌اوقات، هیستروسکوپی باعث آسیب به رحم یا دهانه رحم، عفونت یا خونریزی هم می‌شود.

بیماری‌های مقاربتی

بیماری‌هایی که از راه تماس جنسی منتقل می‌شوند (مانند سوزاک و کلامیدیا) هم می‌توانند باعث خونریزی غیرطبیعی رحم شوند. خونریزی ناشی از این بیماری‌ها معمولاً بعد از رابطه جنسی به‌وجود می‌آید. این وضعیت با تحریک و آزردگی زخم‌ها و التهابات ناشی از بیماری رخ می‌دهد.

بارداری

علت خونریزی غیرطبیعی رحم می‌تواند از نشانه‌های اولیه بارداری هم باشد. با بررسی دلایل و علل خونریزی می‌توانید متوجه وضعیت سلامت‌تان شوید؛ برای مثال، باید ببینید که عفونت رحم دارید؟ بیماری خطرناکی در کمین است؟ یا در کل چه مشکلی پیش آمده است. سقط جنین و بارداری خارج رحمی هم می‌توانند با خونریزی غیرعادی رحم همراه شوند. همیشه حواستان به نشانه‌ها باشد و نگذارید که موضوعی مانند خونریزی بدون رسیدگی رها شود.

علت خونریزی رحم بعد از رابطه جنسی چیست؟

خونریزی بعد از رابطه جنسی از نظر پزشکی به عنوان خونریزی پس از مقاربت شناخته می‌شود و در افرادی در سنین مختلف رخ می‌دهد. در افراد جوان‌تر که به یائسگی نرسیده‌اند، منبع خونریزی معمولاً دهانه رحم است. در کسانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند، منبع خونریزی متنوع‌تر است و می‌تواند از موارد زیر باشد:

  • مجرای ادرار
  • دهانه رحم
  • رحم
  • لابیا

خونریزی پس از مقاربت به احتمال زیاد ناشی از یک بیماری شایع است.

خونریزی رحم بعد از رابطه جنسی
زن جوان شکم درد دارد و دستش را روی ناحیه شکم و رحم قرار داده است.

ارتباط خشکی واژن با خونریزی رحم

خشکی واژن منجر به خونریزی می‌شود. علاوه بر سندرم تناسلی ادراری یائسگی (GSM)، عوامل دیگری هم باعث خشکی واژن می‌شوند، مانند:

  • مواد شیمیایی موجود در محصولات بهداشتی زنانه
  • مواد شوینده لباسشویی و استخرها
  • رابطه جنسی قبل از برانگیختگی

زایمان و شیردهی و اصطکاک در طول مقاربت هم می‌توانند باعث خونریزی رحم شوند. علاوه بر این‌ها مصرف داروهای ضداستروژن، شیمی‌درمانی یا ابتلا به سندرم شوگرن هم از عوامل خونریزی‌اند.

ارتباط عفونت‌های اندام تناسلی با خونریزی رحم

عفونت اندام‌های تناسلی در قسمت تحتانی شکم، که شامل لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها، دهانه رحم و رحم می‌شود. برخی از عفونت‌ها که باعث التهاب بافت‌های واژن و منجر به خونریزی می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • بیماری التهابی لگن (PID).
  • عفونت‌های مقاربتی (STI)، مانند کلامیدیا.
  • سرویسیت (cervicitis)، که التهاب دهانه رحم است و در نتیجه عفونت رخ می‌دهد.
  • ولوواژینیت (vulvovaginitis)، که التهاب فرج و واژن است و اغلب به دلیل عفونت رخ می‌دهد.

بروز تب و لرز هم از نشانه‌های عفونت هستند و می‌توانند در کنار خونریزی در بدن رخ بدهند.

ارتباط اکتروپیون دهانه رحم با خونریزی در این ناحیه

اکتروپیون دهانه رحم (ectropion) زمانی اتفاق می‌افتد که رشد سلولی در داخل دهانه رحم در خارج از آن اتفاق می‌افتد. ممکن است که چنین روندی باعث ایجاد التهاب و خونریزی شود. سطح بالای استروژن دلیل این عارضه است و به عنوان اکتوپی دهانه رحم یا انحراف دهانه رحم هم شناخته می‌شود.

ارتباط سندرم تناسلی ادراری یائسگی (GSM) با خونریزی رحم

سندرم GSM قبلا به عنوان آتروفی واژن شناخته می‌شد. این مشکل در افرادی رخ می‌دهد که در دوران پیش از یائسگی و یائسگی هستند یا کسانی که تخمدان‌های خود را برداشته اند. با افزایش سن، به خصوص زمانی که دوره‌های قاعدگی متوقف می‌شوند، بدن استروژن کمتری تولید می‌کند. سطوح پایین استروژن خاصیت ارتجاعی واژن را کاهش می‌دهد. بافت‌های واژن شکننده‌تر می‌شوند، جریان خون کمتری دارند و بیشتر در معرض پارگی و تحریک هستند. این وضعیت می‌تواند منجر به ناراحتی، درد و خونریزی در حین رابطه جنسی شود.

دلایل خونریزی رحم
نمای نزدیگ از گلبول‌های قرمز

ارتباط پولیپ با خونریزی رحم

پولیپ‌ها توده‌های غیرسرطانی هستند و گاهی اوقات در دهانه رحم یا در پوشش آندومتر رحم یافت می‌شوند. پولیپ مانند یک آویز گرد روی یک زنجیر آویزان است. حرکت آن می‌تواند بافت اطراف را تحریک کند و باعث خونریزی از عروق خونی کوچک شود.

ارتباط پارگی واژن با خونریزی رحم

رابطه جنسی، به ویژه رابطه جنسی شدید می‌تواند باعث بریدگی یا خراش‌های کوچک در واژن شود. در صورتی که خشکی واژن به دلیل یائسگی، شیردهی یا عوامل دیگر به‌وجود بیاید هم احتمال پارگی بیشتر می‌شود. خونریزی رحم بر اثر ضربه و فشار وارد بر واژن هم ایجاد می‌شود.

ارتباط سرطان با خونریزی رحم

خونریزی نامنظم واژن، از جمله خونریزی بعد از رابطه جنسی، یکی از علائم شایع سرطان دهانه رحم یا واژن است. طبق تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۱، حدود ۳.۸درصد از زنان مبتلا به خونریزی پس از مقاربت به سرطان دهانه رحم مبتلا هستند.

چه داروهایی باعث خونریزی غیرطبیعی رحم می‌شوند؟

قرص‌های مربوط به هورمون‌ها مانند تاموکسیفن (tamoxifen)‌ و اسپیرونولاکتون (spironolactone) هم گاهی باعث خونریزی غیرعادی رحم می‌شوند. مصرف برخی از داروها هم می‌تواند باعث بروز خونریزی غیرطبیعی رحم شود. این داروها ممکن است به طور موقت یا مداوم، خونریزی رحم را افزایش دهند. برای مثال:

  • قرص‌های ضدبارداری
  • قرص وارفارین (Warfarin)

در هر صورت، اگر شما با خونریزی رحم نامعمول یا غیرطبیعی مواجه هستید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما می‌تواند با بررسی دقیق و انجام آزمایشات لازم، علت خونریزی را تشخیص دهد و در صورت لزوم درمان مناسب را تجویز کند.

انواع خونریزی غیرطبیعی رحم چیست؟

خونریزی غیرطبیعی رحم به هر نوع خونریزی از رحم اطلاق می‌شود که خارج از الگوهای طبیعی دوره قاعدگی زنانه باشد و نشانگر وجود مشکلات مختلف در دستگاه تناسلی و رحم باشد. این خونریزی ممکن است با علائم دیگر همراه باشد و نیاز به ارزیابی و درمان توسط پزشک داشته باشد. خونریزی رحم، به دو شکل ناگهانی و یک‌دفعه‌ای یا مزمن بروز می‌کند. بنابراین، دو نوع دسته‌بندی برای آن در نظر گرفته می‌شود:

  • خونریزی رحمی شدید و ناگهانی
  • خونریزی رحمی مزمن

در جدول زیر، حالت‌های مختلف این نوع از خونریزی را به تفکیک، مورد بررسی قرار خواهیم داد:

خونریزی مزمنتکرار خونریزی در طول دوره‌ای پیوسته مانند ۶ ماه
خونریزی شدید و آنیخونریزی ناگهانی و شدید

به هریک در ادامه، نگاهی خواهیم داشت.

خونریزی غیرطبیعی مزمن

خونریزی غیرطبیعی رحم می‌تواند یک بیماری مزمن باشد، به این معنی که اغلب در حداقل ۶ ماه گذشته اتفاق افتاده است. اگر این روند مدام در حال تکرار باشد، مزمن و دائمی می‌شود. رسیدگی به چنین شرایطی واجب است. باید ببینید که چرا چنین چیزی مداوماً رخ می‌دهد.

خونریزی غیر طبیعی ناگهانی و شدید

اپیزودهای ناگهانی و غیرعادی خونریزی غیرطبیعی هم احتمال وقوع دارند. این نوع خونریزی غیرطبیعی، حاد یا شدید نامیده می‌شود. اگر چنین وضعیتی بیش از ۲ ساعت متوالی طول بکشد و هر ساعت مجبور به تعویض پد یا تامپون شوید، نیاز به مراجعه فوری به پزشک پیش می‌آید. در صورتی که علائمی مانند موارد زیر وجود دارند:

  •  درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • سبکی سر
  • سرگیجه

فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید.

تشخیص خونریزی رحم
لوله فالوپ در حال خونریزی

تشخیص خونریزی رحم چگونه است؟

پزشکان برای کشف علت خونریزی غیرطبیعی رحم از بیمار درباره سوابق پزشکی و چرخه قاعدگی سؤال می‌کنند. با چنین پرسش‌هایی، امکان بررسی احتمال ابتلا به مشکلاتی مانند سندروم تخمدان پلی‌کیستیک وجود خواهد داشت. اگر هرگونه دارویی (مانند قرص‌های ضدبارداری) مصرف می‌کنید، پزشک را در جریان بگذارید. تشخیص خونریزی رحم، به وسیله پزشک معمولاً با استفاده از تست‌های زیر انجام می‌شود:

سونوگرافیبررسی درون رحم با تصویربرداری از آن
آزمایش خونارزیابی سطح گلبول‌ها و هورمون‌ها
بیوپسیبررسی بافت دیواره رحم

از روش‌های تشخیص این مشکل، سونوگرافی،‌ آزمایش خون و بیوپسی آندومتر را بیشتر بشناسید.

سونوگرافی برای تشخیص خونریزی رحم 

احتمال دارد که پزشک معالجتان برای بررسی وضعیت اندام‌های باروری از سونوگرافی استفاده کند. با سونوگرافی مشخص می‌شود که توده یا وضعیتی غیرعادی در رحم وجود دارد یا خیر. بررسی خونریزی داخلی هم با این روش مقدور است.

آزمایش خون برای تشخیص خونریزی رحم 

برای بررسی گلبول‌های قرمز و سطح هورمون‌ها از آزمایش خون استفاده می‌شود. سطح هورمون‌ها می‌تواند پرده از راز خونریزی غیرعادی رحمتان بردارد. اگر دچار خونریزی شدید و طولانی هستید، تعداد گلبول‌های قرمزتان پایین در آزمایش نشان داده می‌شود. این کمبود، نشانه‌ای از کم‌خونی است.

بیوپسی آندومتر برای تشخیص خونریزی رحم 

اگر علت خونریزی غیرطبیعی رحم وجود توده‌ای غیرطبیعی است یا دیواره رحم ضخیم شده، احتمالاً از بیوپسی برای تشخیص استفاده می‌کنند. در بیوپسی، نمونه‌ای از بافت رحم برداشته و آزمایش می‌شود. هرگونه تغییر غیرعادی در سلول‌های دیواره رحم با بیوپسی مشخص می‌شود. سلول‌های این‌چنینی می‌توانند نشان‌دهنده فقدان تعادل هورمونی یا سرطان رحم باشند. دقت کنید که این‌ها از احتمالات است.

عوارض خونریزی غیرطبیعی رحم چیست؟

عوارض خونریزی غیرطبیعی رحمی در حالتی که مزمن می‌شود، شامل موارد زیر است و گاهی ممکن است در صورت شروع‌نکردن درمان فوری و مراقبت‌های لازم، حتی مرگ هم به‌وجود بیاید. خونریزی رحم، معمولا با نشانه‌های زیر همراه است:

  •  کم‌خونی
  • ناباروری
  • سرطان آندومتر

خونریزی غیرطبیعی رحمی حاد هم با بروز عوارض زیر همراه می‌شود:

  • کم‌خونی شدید
  • افت فشار خون
  • شوک

هرگونه خونریزی غیرطبیعی از رحم نیازمند ارزیابی و درمان توسط پزشک متخصص است تا عواقب جدی و ناخواسته جلوگیری شود.

درمان خونریزی رحم چیست؟

گزینه‌های درمانی مختلفی برای درمان خونریزی غیرطبیعی رحم وجود دارد. در بیشتر مواقع، خونریزی دوران نوجوانی نیازی به پیگیری و درمان ندارد. در واقع، بدن در سن بلوغ به کمی زمان نیاز دارد تا به تعادل هورمونی برسد. درمان مناسب وابسته به ریشه و دلیل خونریزی غیرطبیعی رحم است. پزشکان براساس علت مشکل، دست به تصمیم‌گیری درباره روش‌های درمانی می‌زنند. در ادامه، روش‌های متداول و مورد تایید پزشکان برای درمان خونریزی رحم را به تفکیک، مورد بررسی قرار داده‌ایم:

ترکیب روش‌های ضدبارداری برای درمان خونریزی رحم

استفاده از قرص‌ها و داروهای خوراکی ضدحاملگی، از جمله روش‌هایی است که برای درمان این وضعیت استفاده می‌شود. برای کنترل و تنظیم چرخه قاعدگی از روش‌های ضدبارداری کمک می‌گیرند، که شامل ترکیبی از استروژن و پروژسترون ساختگی است. از روش‌های ضدبارداری مانند آی‌یو‌دی (IUD) و ایمپلنت پروژستین هم برای هورمون درمانی استفاده می‌شود. در صورتی‌که مایل به بچه‌دارشدن نباشید، پزشکان استفاده از یکی از این روش‌ها را برایتان تجویز می‌کنند.

علت خونریزی رحم
نمای داخلی از رحم در حال خونریزی

استروژن داخل وریدی برای درمان خونریزی داخل رحم

اگر خونریزی رحم بسیار شدید باشد و داروهایی با دوز اندک پاسخگو نباشند، استروژن داخل وریدی برای درمان کاربرد پیدا می‌کند. برای ایجاد تعادل هورمونی در ادامه این روش، مصرف یک دوره پروژستین خوراکی هم تجویز می‌شود.

داروهای تحریک تخمک‌گذاری برای درمان خونریزی داخل رحم

برای کسانی که قصد بارداری و خونریزی اندکی دارند، پزشکان مصرف داروهای تحریک‌کننده تخمک‌گذاری را تجویز می‌کنند. داروهایی مانند کلومید (clomid)‌ یا همان کلومیفن (clomiphene) در این زمینه کاربرد دارند. تحریک تخمک‌گذاری می‌تواند چرخه قاعدگی را تنظیم و خونریزی را کنترل کند.

طب سنتی برای درمان خونریزی داخل رحم

برای درمان خانگی خونریزی غیرطبیعی رحم هم راه‌کارهایی وجود دارد. اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید و مصرف موادی مانند انار، کشمش و کره را پیش بگیرید، امکان درمان خونریزی رحم وجود خواهد داشت. برای درمان خونریزی غیرطبیعی رحم با داروهای گیاهی و کم‌کردن از حجم آن در طول ماه می‌توانید از سبزیجاتی مانند جعفری، اسفناج و نخود سبز استفاده کنید. بروکلی و توت‌فرنگی هم در این زمینه مفید هستند.

پیشگیری از خونریزی رحم چگونه است؟

شما نمی‌توانید از بسیاری از علل خونریزی غیرطبیعی رحم جلوگیری کنید. اما امکان کاهش خطرات بالقوه وجود دارد. به عنوان مثال:

  • حفظ وزن سالم نقش بالقوه‌ای در متعادل نگه‌داشتن هورمون‌ها دارد.
  • اجتناب از رژیم‌های غذایی حاوی مقدار زیادی چربی حیوانی می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهد.
  • برقراری رابطه جنسی ایمن خطر ابتلا به برخی عفونت‌های مقاربتی (STIs) را کاهش می‌دهد. این عفونت‌ها از عوامل خونریزی رحم هستند.

با پیشگیری سعی کنید که مانع از بروز خونریزی و تحمل عواقب ناخوشایند آن شوید.

برای جلوگیری از خونریزی رحم چه بخوریم؟

برای پیشگیری از خونریزی رحم باید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که سرشار از آهن و ویتامین C باشد. در صورت نیاز به مصرف قرص آهن یا مولتی‌ویتامین با پزشک خود مشورت کنید. به‌طور کلی، بهره‌مندی از تغذیه مناسب و مکمل‌ها در بیشتر موارد، مانع از بروز بیماری‌ های زنان می‌شود. غذاهای غنی از آهن عبارتند از:

  • سبزیجات سبزبرگ
  • گوشت قرمز
  •  تخم مرغ
  • لوبیا

قبل از استفاده از هرگونه مکمل یا تغییرات بزرگ در رژیم غذایی خود، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر دارای شرایط خاصی مانند آنمی یا اختلالات خونریزی هستید.

خونریزی رحم و مراجعه به پزشک
پزشک زنان در حال معاینه است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

برای پیشگیری از خونریزی غیرطبیعی رحم، باید رژیم غذایی سالم را هم در نظر بگیرید و کنترل وزن، ورزش منظم و پرهیز از مصرف دخانیات را هم فراموش نکنید. اگر خونریزی غیرطبیعی با کیفیت زندگی شما تداخل دارد و باید به پزشک مراجعه کنید، او می‌تواند علت خونریزی رحم را با روش‌های مختلف شناسایی کند. ابتدا باید بدانید که تخصص زنان و زایمان چیست و در صورت بروز موقعیت‌های زیر به متخصص زنان مراجعه کنید. در ادامه، شرایطی که در صورت مواجهه با آن‌ها، باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید را نام برده‌ایم:

  • خونریزی پس از یائسگی
  • خونریزی طولانی و درد شدید شکم
  • دفع لخته‌های خون بسیار بزرگ و خونریزی نامنظم
  • خونریزی غیرطبیعی بین قاعدگی‌ یا خونریزی شدید قاعدگی
  • بروز علائم کم‌خونی، مانند احساس خستگی، ضعف یا تنگی نفس
  • تعویض محصولات قاعدگی مانند تامپون یا نوار بهداشتی به‌فاصله کمتر از هر دو ساعت یک‌بار
  • بروز علائم پیکا شامل ریزش مو، رنگ‌پریدگی پوست و میل به خوردن مواد غیرخوراکی (کاغذ، مو)

جهت شناسایی اختلالات هورمونی یا وجود مواردی ماند فیبروم رحم، به پزشک زنان مراجعه کنید. در سامانه دکتردکتر، می‌توانید بهترین پزشکان را شناسایی کنید و به‌طور آنلاین از آن‌ها نوبت بگیرید.

منابع:

bebodywise.com

healthline.com

سوالات متداول خونریزی رحم

خونریزی غیرطبیعی رحم بیشتر در دخترانی دیده می‌شود که به تازگی قاعدگی خود را آغاز کرده‌اند و زنان در اواسط دهه ۴۰ زندگی که به یائسگی نزدیک می‌شوند. اساساً این مشکل در آغاز و پایان سال‌های باروری شایع‌تر است.

گاهی‌اوقات، اختلالات هورمونی باعث بروز چنین وضعیتی می‌شود و جای نگرانی ندارد. بااین‌حال، همیشه باید این نشانه را جدی بگیرید و پیگیری کنید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. صبا اصالتی می گوید

    سلام خسته نباشید
    چند روز بعد از پریود قرص مارولین شروع کنیم من یه ماهه استفاده میکنم ولی یادم رفت از دکتر بپرسم

  2. صبا اصالتی می گوید

    سلام خسته نباشید
    من یک ماهه که رقص مارولین استفاده میکنم تقریبا ۴ روز یک بسته تموم شده الان منتظرم که پریود شوم ولی پریود نشدم

  3. Z می گوید

    سلام،من ۲۶ سالمه و بعد از زایمان اولم که ۷ سال پیش بود و بعد ۹ ماه از زایمان پریودام شروع شد نامنظم بود ومشخص شد پلی کیستیک هست ،و قرص سیپروترون مصرف میکنم ،اضافه وزن ندارم و ۵۵ کیلو هستم،قرص رو که یکی دوماه قطع میکنم جوشهای ریز زیرپوستی درصورت گردن و سینه ها بوجود میاد وریزش موها و پریود هم نمیشم ، اگر قرص رو ادامه بدم طبق روال ،خطر سرطان سینه وجود نداره؟یعنی راهکار بهتری نیست که خطرناک نباشه چون شنیدم قرص ضدبارداری احتمال سرطان سینه رو افزایش میده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جهت راهنمایی دقیق، از تماس تلفنی با <a href="https://evisit.drdr.ir/doctors&quot; زنان استفاده کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر