درمان افسردگی با گیاهان دارویی؛ به عطاری مراجعه کنیم یا مطب دکتر؟

افسردگی یک بیماری شایع است که با روش‌های درمانی و دارویی مختلف قابل درمان است، اما انتخاب درمان جایگزین بهترین راه برای رهایی از آن است. برخی افراد به جای داروهای تجویز شده توسط دکتر روانشناس، به دنبال درمان افسردگی با گیاهان دارویی هستند. در این مقاله از مجله دکتردکتر با چند گیاه دارویی مفید برای مبارزه با افسردگی آشنا می‌شوید.

بیمارستان دل آرام سینا

جدیدترین داده‌های موسسه ملی سلامت روان نشان می‌دهد که در ایالات متحده، 6.7 درصد از مردم یک دوره افسردگی اساسی را در سال 2016 تجربه کرده‌اند. اگرچه درمان دارویی و مشاوره راه‌های مرسوم برای کاهش علائم افسردگی هستند؛ با این حال، برخی از گیاهان دارویی نیز ممکن است کمک کننده باشند. هنوز هم استفاده از درمان‌های گیاهی همچنان محبوبیت دارد، زیرا مردم به دنبال روش‌های طبیعی‌تری برای بهبود سلامت خود هستند.

اما نکته قابل توجه اینجاست که داروی گیاهی همیشه به معنای ایمن یا موثر نیست و دانستن اینکه کدام گیاه دارویی را بهتر است انتخاب کنید، می‌تواند در زمان و هزینه بسیار صرفه‌جویی کند. به طور کلی سازمان غذا و دارو گیاهان دارویی را مانند غذا و دارو کنترل نمی‌کند. در نتیجه تولیدکنندگان همیشه در مورد کیفیت یا خلوص محصول خود صد درصد مطمئن نیستند. بنابراین بهتر است با متخصصین روانشناسی مشورت کنید تا در مورد نوع گیاه دارویی موثر برای شما و همچنین نحوه مصرف آن توضیح دهند.

درمان افسردگی با گیاهان دارویی

در اینجا شش گیاه دارویی فوق‌العاده که می‌توانند به شما در رهایی از افسردگی کمک کنند را معرفی می‌کنیم:

1. گل راعی یا علف چای

گل راعی یک گیاه شگفت‌انگیز است که برای درمان بیماران مبتلا به افسردگی و بهبود اختلالات خلقی توصیه می‌شود. صدها سال است که این گیاه برای درمان بیماری‌های روانی استفاده می‌شود. توجه کنید که افراد مبتلا به بیماری دوقطبی باید از مصرف آن اجتناب کنند. بنابراین اگر تصمیم گرفتید آن را به عنوان یک درمان برای افسردگی امتحان کنید، باید احتیاط کنید.

درمان افسردگی با داروی گیاهی

یک بررسی سیستماتیک در سال 2016 نشان داد که گل راعی برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط مؤثرتر از دارونما بوده و تقریباً به اندازه داروهای ضد افسردگی مؤثر است. البته این مطالعه در مورد اثرات بلندمدت گل راعی بر افسردگی شدید نتیجه‌ای نداد. نویسندگان همچنین توصیه کردند در مورد پذیرش نتایج به صورت عمده احتیاط کنید، زیرا این گیاه دارای اثرات نامطلوبی است که بسیاری از مطالعات آن را در نظر نگرفته‌اند.

گل راعی می‌تواند با اثرات داروهای ضد افسردگی تداخل داشته باشد؛ به این معنی که ممکن است علائم افسردگی را بدتر کند یا اثربخشی درمان مرسوم را کاهش دهد. در حالی که گل راعی ممکن است به برخی افراد کمک کند، اما اثرات مفیدی را به طور مداوم نشان نمی‌دهد. به همین دلایل، مردم نباید به جای درمان مرسوم افسردگی از گل راعی استفاده کنند. همچنین نباید گل راعی را برای درمان افسردگی شدید امتحان کرد.

2. جینسینگ

پزشکان طب چینی هزاران سال است که از جینسینگ برای بهبود وضعیت ذهنی، انرژی و کاهش اثرات استرس استفاده می‌کنند. جینسینگ داروی گیاهی است که برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله افسردگی استفاده می‌شود. ریشه جینسینگ دارای خواص دارویی شگفت‌انگیزی است.

3. بابونه

بابونه یک راه طبیعی فوق‌العاده برای درمان افسردگی و اضطراب است و به طور کلی به شکل روغن و چای گیاهی استفاده می‌شود. مطالعه‌ای در سال 2012 داده‌های مربوط به بابونه و نقش آن در کمک به بهبود افسردگی و اضطراب را بررسی کرد. نتایج نشان می‌دهد که بابونه علائم افسردگی را نسبت به دارونما به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. با این حال، مطالعات بیشتری برای تایید فواید سلامتی بابونه در درمان علائم افسردگی ضروری است.

4. اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی دیگر از موارد شگفت انگیز در درمان افسردگی با گیاهان دارویی است. از روغن اسطوخودوس به عنوان یک ماده استنشاقی استفاده کنید که باعث آرامش و خواب عمیق می‌شود. روغن اسطوخودوس به صورت کپسول خوراکی هم موجود است که به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند و به شما احساس خوب با انرژی بودن می‌دهد.روغن اسطوخودوس یک اسانس محبوب است. مردم معمولا از روغن اسطوخودوس برای آرامش، کاهش اضطراب و بهبود اختلالات خلقی استفاده می‌کنند.

یک بررسی در سال 2013 از مطالعات مختلف نشان داد که اسطوخودوس ممکن است پتانسیل قابل توجهی در کاهش اضطراب و بهبود خواب داشته باشد. اما در مطالعاتی که تأثیر آن بر اضطراب را ارزیابی می‌کند، نتایج متفاوتی دارد. در هر صورت، اثربخشی اسطوخودوس به عنوان درمانی برای افسردگی مداوم شواهد کم اما با کیفیت بالا در بهبودی در زمان کنونی دارد.

5. زعفران

برخی از مطالعات استفاده از زعفران را به عنوان یک اقدام ایمن و موثر برای کنترل علائم افسردگی ذکر می‌کنند. عصاره زعفران راهی برای بهبود افسردگی است، اگرچه هیچ تحقیقی تاثیر آن را بر درمان افسردگی تایید نکرده است. گفته می‌شود که این گیاه، دارویی عالی برای درمان افسردگی است. مطالعه‌ای در Alternative Medicine Review وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف کلاله زعفران یک راه موثر برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط است.

زعفران و افسردگی

چند رشته نخ زعفران را در 2 قاشق غذاخوری شیر گرم خیس کنید. سپس یک لیوان شیر را بجوشانید و عسل و بادام کوبیده را اضافه کنید و بجوشانید. حالا مخلوط شیر زعفران را اضافه کنید و شیر را قبل از خواب بنوشید. برای کاهش اضطراب و درمان افسردگی همچنین می‌توانید از مکمل‌های زعفران استفاده کنید.

6. آویشن

آویشن منبع عالی تریپتوفان و لیتیوم، تثبیت کننده خلق و خوی عالی است؛ ذهن را آرام و بی‌خوابی را درمان می‌کند. آویشن را می توان به صورت پودر شده به عنوان ادویه در غذاهایی مانند کباب و بادمجان استفاده کرد. همچنین دم کرده یا جوشانده آویشن هم اثرات بسیار مفیدی در درمان علائم افسردگی دارد.

7. رزماری

از برگ های رزماری برای طعم دادن به سیب‌زمینی، روغن‌های پخت و پز و به طور کلی به عنوان چاشنی استفاده می‌کنند. رزماری اثرات بسیار خوبی بر افراد مبتلا به افسردگی دارد زیرا مانند یک داروی ضد افسردگی و ضد اضطراب عمل می‌کند. می‌توانید از این ماده به عنوان ادویه برای بسیاری از غذاها استفاده کنید. همچنین می‌توانید رزماری تازه را فریز کنید تا بعداً آن را به سوپ یا خورش اضافه کنید.

 

سخن آخر

افسردگی یک بیماری تهدید کننده زندگی است و خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش می‌دهد. برای درمان افسردگی بهتر است ابتدا به روانشناس مراجعه کرده و یا زیر نظر پزشک این گیاهان و داروها را برای رفع مشکل امتحان کنید. گیاهانی مانند زالزالک، خشخاش کالیفرنیا، جینکو بیلوبا، بادرنجبویه، گل شور، کاوا، ریشه سنبل الطیب، رودیولا، ماکا و غیره نیز از گیاهان عالی موجود در سراسر جهان هستند که به درمان بیماری رایج افسردگی کمک می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم از طریق سایت دکتردکتر به راحتی از یکی از روانشناسان خوب کشور یا متخصصان مراکز درمانی معتبر مانند بیمارستان دل آرام سینا نوبت آنلاین بگیرید.

منابع

medicalnewstoday.com

redihealth.com/

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. مهران خسروی می گوید

    اگر ممکن است
    یک ترکیب قوی، دمنوشی از گیاهان
    بر ضد افسردگی معرفی نمایید!
    و روش استفاده از آن
    سپاس از شما

  2. مهران خسروی می گوید

    سلام
    لفا بفرمایید نام انگلیسی و یا تخصصی گیاه گل راعی چیست؟
    سپاس

  3. نا مشخص می گوید

    ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر