درمان کیست تخمدان؛ روش‌هایی که باعث بهبودتان می‌شوند!

تغییر رژیم غذایی، طب سنتی، استفاده از داروی گیاهی، درمان خانگی کیست تخمدان و البته جراحی لاپاراسکوپی از دیگر روش‌های درمان این عارضه هستند. درمان و دفع کیست تخمدان به‌عوامل مختلفی مانند نوع کیست، اندازه آن، سن بیمار و علائم بستگی دارد. دربسیاری‌ازموارد، کیست‌های تخمدان خودبه‌خود و درطی چندماه ازبین می‌روند. گاهی ممکن است پزشک استفاده از داروی کیست تخمدان را تجویز کند. عموما پزشک متخصص زنان برای تشخیص این عارضه با سونوگرافی اندازه و وضعیت کیست را درطول چندماه بررسی و درمان مناسب را پیشنهاد می‌کند. اگر علائم این عارضه را دارید، در ادامه این مطلب از مجله پزشکی دکتردکتر که حدود 5 دقیقه از شما زمان می‌گیرد با درمان انواع کیست تخمدان آشنا شوید.

در انتها اگر سوال و ابهامی درخصوص کنترل و درمان کیست تخمدان دارید، می‌توانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا پزشک و کارشناس دکتردکتر در اولین فرصت پاسخ شما را بدهد.

چکاب منظم و دوره‌ای برای درمان کیست تخمدان

معاینات منظم زنان و سونوگرافی می‌تواند به تشخیص زودهنگام کیست تخمدان کمک کند. مشخصا تشخیص سریع کیست تخمدان به درمان آسان‌تر و موثرتر آن کمک می‌کند. به‌طورکلی، زنان در سنین باروری باید سالانه یکبار معاینه زنان و سونوگرافی انجام دهند.

زنانی که سابقه کیست تخمدان دارند ممکن است نیاز به معاینات و سونوگرافی‌های مرتب نیز داشته باشند. همچنین زنانی که علائمی مانند درد لگن، نفخ، پری شکم، حالت تهوع یا استفراغ دارند، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

درمان خانگی کیست تخمدان

عمل جراحی کیست تخمدان

عمل جراحی کیست، برداشتن کیست از تخمدان است. این عمل درموارد خاصی انجام می‌شود که کیست بزرگتر از 5 سانتی‌متر باشد. همچنین کیست‌های مشکوک به سرطان یا کیست‌های پیچیده‌تر مثل اندومتریوما و درموئید نیز به جراحی نیاز دارند. اما عمل جراحی کیست تخمدان در 2 روش انجام می‌شود:

لاپاراسکوپی کیست تخمدان

لاپاراسکوپی یک روش جراحی کم تهاجمی است که برای برداشتن کیست تخمدان از طریق برش‌های کوچک شکمی انجام می‌شود. لاپاراسکوپی تخمدان معمولا برای درمان کیست ساده تخمدان، کیست‌های بدون علامت و کوچکتر از 5 سانتی‌متر انجام می‌شود. این روش مزایای زیادی نسبت به جراحی باز سنتی دارد، از جمله:

  • درد کمتر
  • بهبودی سریع
  • جای زخم کمتر
  • کاهش خطر عفونت.

لاپارتومی کیست تخمدان

لاپارتومی برای برداشتن کیست‌های بزرگ و پیچیده که با لاپاراسکوپی قابل برداشتن نیستند، مناسب است. این روش به جراح امکان می‌دهد تا کل شکم و لگن را به‌طورکامل بررسی و درصورت نیاز، اقدامات درمانی لازم را انجام دهد. این روش جراحی کیست تخمدان معایب زیادی نسبت به لاپاراسکوپی دارد:

  • درد بیشتر: به دلیل برش بزرگ، درد بعد از عمل لاپارتومی بیشتر از لاپاراسکوپی است.
  • بهبودی دیرتر: به دلیل تهاجمی بودن، بیماران بعد از لاپارتومی دیرتر بهبود می‌یابند و به زمان بیشتری برای بازگشت به فعالیت‌های عادی خود نیاز دارند.
  • جای زخم بزرگ: لاپارتومی با برش بزرگ انجام می‌شود که جای زخم بزرگ و قابل توجهی به‌جا می‌گذارد.
  • افزایش خطر عفونت: به دلیل تهاجمی بودن، لاپارتومی با خطر عفونت بیشتری همراه است.

داروی کیست تخمدان

درمان دارویی کیست تخمدان باید تحت‌نظر پزشک متخصص زنان انجام شود. پزشک معمولا داروهایی مثل قرص‌های ضدبارداری که از ایجاد کیست‌های جدید جلوگیری می‌کنند، تجویز خواهد کرد. همچنین مصرف قرص متفورمین از داروهایی است که ممکن است پزشک بسته به شرایطی بدنی شما برایتان تجویز کند.

مصرف متفورمین به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) کمک می‌کند. از دیگر داروهای درمانی کیست تخمدان باید به حلقه واژینال و آمپول ضدبارداری اشاره کرد که متناسب با نوع کیست و اندازه آن تجویز می‌شود. پزشک ممکن است مصرف برخی از داروهای مسکن و ضداضطراب را نیز به شما توصیه کند.

درمان کیست تخمدان با داروهای ضدهورمونی

داروهای ضدهورمونی یکی از روش‌های رایج برای درمان کیست تخمدان است. این داروها با تنظیم هورمون‌ها، به جلوگیری از تشکیل کیست‌های جدید و کوچک شدن کیست‌های موجود کمک می‌کنند.

درمان کیست تخمدان با قرص ال‌دی

قرص ال‌دی (قرص ضدبارداری خوراکی) یک قرص برای کیست تخمدان و از روش‌های رایج برای درمان کیست است. این قرص‌ها حاوی هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند که می‌توانند به تنظیم چرخه قاعدگی و جلوگیری از تخمک‌گذاری کمک کنند.

داروی کیست تخمدان

درمان خانگی کیست تخمدان

درحالی‌که هیچ درمان قطعی خانگی برای کیست تخمدان وجود ندارد، برخی از روش‌های طبیعی می‌توانند به تسکین علائم و کمک به بهبودی شما کمک کنند. در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره شده است:

  • کاهش استرس: استرس می‌تواند علائم کیست تخمدان را بدتر کند. تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند یوگا، مدیتیشن یا تنفس عمیق می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.
  • کاهش وزن: اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن می‌تواند به تنظیم هورمون‌ها و کاهش خطر ابتلا به کیست تخمدان کمک کند.
  • مصرف مکمل‌های گیاهی: برخی از مکمل‌های گیاهی مانند Vitex agnus-castus (عشقه) و سیاه‌دانه ممکن است به تنظیم هورمون‌ها و درمان کیست تخمدان کمک کنند.
  • تنظیم ساعت خواب: بدن برای ترشح هورمون‌های مختلف به استراحت نیاز دارد. اگر شما ساعت خواب مشخصی نداشته باشید، ممکن است بدن نتواند به‌درستی هورمون‌ها را ترشح کند و همین امر سبب تشدید کیست تخمدان شود.
  • مصرف روغن کرچک: یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای درمان کیست تخمدان، استفاده از روغن کرچک است. روغن کرچک با پاک‌سازی سموم از بدن گردش خون را بهبود می‌بخشد. همچنین به کوچک‌کردن کیست‌های تخمدان کمک می‌کند.
  • غذاهای فیبردار: مواد غذایی حاوی فیبر مانند انواع سبزی‌ها، گلابی و دانه کتان علاوه‌بر بهبود سیستم گوارش و رفع یبوست، سلامت کبد و تخمدان را هم افزایش می‌دهند. غذاهای پرفیبر از جذب بیش‌ازاندازه استروژن و به‌هم‌خوردن تعادل هورمونی هم جلوگیری می‌کنند.
  • نوشیدن چای بابونه: طبق پژوهش‌ها نوشیدن چای بابونه باعث کاهش استرس و افزایش آرامش افراد می‌شود. بابونه با التهاب مبارزه می‌کند و طبیعت گرم آن می‌تواند دردهای قاعدگی را تاحدزیادی کاهش دهد. همچنین بابونه سطح تستوسترون را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهند و ازاین‌نظر، برای افراد مبتلا به کیست تخمدان موثر هستند.

تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی می‌تواند نقش مهمی در درمان و پیشگیری از کیست تخمدان داشته باشد. این کار می‌تواند به تسکین علائم، بهبود سلامت کلی و کاهش خطر ابتلا به کیست در آینده کمک کند. در جدول زیر چند پیشنهاد برای تغییر سبک زندگی برای درمان و جلوگیری از کیست تخمدان ارائه شده است:

گروه غذاییتوصیه‌ها
میوه‌ها و سبزیجاتمصرف 5 تا 9 وعده میوه و سبزیجات متنوع در روز، انتخاب میوه‌ها و سبزیجات با رنگ‌های مختلف، تمرکز روی سبزیجات برگدار تیره مانند اسفناج و کلم پیچ
غلات کاملمصرف غلات کامل مانند نان سبوس‌دار، جو دوسر و برنج قهوه‌ای به جای غلات تصفیه‌شده، انتخاب نان و پاستای سبوس‌دار
حبوبات و عدسمصرف 2 تا 3 وعده حبوبات و عدس در هفته، انتخاب عدس، لوبیا، نخود و سایر حبوبات
پروتئین بدون چربیمصرف منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ، ماهی، لوبیا و تخم مرغ، انتخاب گوشت بدون چربی و پوست مرغ
چربی‌های سالممصرف چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، آووکادو، آجیل و دانه‌ها، محدود کردن مصرف چربی‌های اشباع‌شده و ترانس
قند و شکرمحدود کردن مصرف قند و شکر اضافه شده، انتخاب نوشیدنی‌های بدون شکر و غذاهای کم‌شکر
کافئینمحدود کردن مصرف کافئین، انتخاب قهوه و چای کم‌کافئین برای پاکسازی تخمدان از کیست

درمان کیست تخمدان

درمان سریع کیست تخمدان

هیچ راه‌حل قطعی برای درمان سریع کیست تخمدان وجود ندارد. بااین‌حال، با درمان مناسب، اکثر کیست‌ها درعرض چندماه ازبین می‌روند. برای تشخیص و درمان کیست تخمدان به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

درمان کیست تخمدان در طب سنتی

قبل‌از هرچیزی توجه داشته باشید که مصرف گیاهان دارویی می‌تواند با داروهای شیمیایی تداخل داشته باشد. قبل‌ازمصرف هرگونه گیاه دارویی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. برخی از روش‌های رایج در طب سنتی برای درمان کیست تخمدان عبارتند از:

  • مصرف عشقه (Vitex agnus-castus)
  • مصرف زنجبیل
  • مصرف رازیانه
  • مصرف پونه کوهی
  • مصرف زیره سیاه
  • حجامت
  • طب سوزنی و موارد دیگر.

درمان کیست تخمدان در یائسگی

کیست تخمدان در یائسگی به‌دلیل عدم تعادل هورمون‌ها، به‌ویژه استروژن و پروژسترون، ایجاد می‌شود. این کیست‌ها معمولاً خوش‌خیم هستند، اما در موارد نادر می‌توانند سرطانی باشند. درمان کیست تخمدان در یائسگی به عوامل مختلفی از جمله سن، اندازه و نوع کیست بستگی دارد.

اگر کیست تخمدان کوچک باشد (کمتر از 5 سانتی‌متر) و هیچ علامتی ایجاد نکند، پزشک ممکن است توصیه کند که منتظر بمانید و ببینید آیا کیست به‌خودی‌خود ازبین می‌رود یا خیر. درغیراین‌صورت یکی از روش‌های درمانی را تجویز خواهد کرد.

درمان کیست تخمدان پاره شده

پارگی کیست تخمدان یک اورژانس پزشکی است که نیاز به مراقبت فوری دارد. این موضوع با درد ناگهانی و شدید شکم، تهوع و استفراغ، سرگیجه یا غش و خونریزی واژینال بروز می‌کند. اگر پارگی کیست کوچک و علائم بیمار خفیف باشد، ممکن است فقط به مراقبت حمایتی مانند استراحت، مایعات و مسکن نیاز باشد. اما اگر پارگی کیست بزرگ یا علائم بیمار شدید باشد، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

دفع کیست تخمدان

دفع کیست تخمدان به‌معنی ازبین‌رفتن یا ناپدید شدن کیست تخمدان است. این اتفاق می‌تواند به روش‌های مختلفی رخ دهد:

خوشبختانه، بسیاری از کیست‌های تخمدان خوش‌خیم هستند و به‌خودی‌خود در عرض چندماه ازبین می‌روند. اگر کیست تخمدان شما کوچک (کمتر از 5 سانتی‌متر) باشد و هیچ علامتی ایجاد نکند، پزشک ممکن است توصیه کند که منتظر بمانید و ببینید آیا کیست از بین می‌رود یا خیر.

داروهای هورمونی مانند قرص‌های ضدبارداری خوراکی یا پروژسترون می‌توانند به تنظیم هورمون‌ها و کوچک شدن کیست و دفع آن کمک کنند.

علائم دفع کیست تخمدان

علائم دفع کیست تخمدان به نوع، اندازه و محل کیست و همچنین نحوه دفع آن (خودبه‌خود، با دارو یا جراحی) بستگی دارد. درادامه چند علامت رایج دفع کیست تخمدان آورده شده است:

  • درد ناگهانی و شدید شکم: این علامت می‌تواند نشان‌دهنده پارگی کیست باشد که یک اورژانس پزشکی است و نیاز به مراقبت فوری دارد.
  • درد خفیف تا متوسط در ناحیه لگن یا شکم: این علامت می‌تواند ناشی از فشار کیست روی اندام‌های دیگر باشد.
  • خونریزی واژینال غیرطبیعی: این علامت می‌تواند ناشی از پارگی کیست یا دفع آن باشد.
  • لکه بینی: لکه بینی بین پریودها می‌تواند نشانه دفع کیست باشد.
  • تهوع و استفراغ: این علائم می‌تواند ناشی از پارگی کیست یا تحریک روده باشد.
  • یبوست یا اسهال: این علائم می‌تواند ناشی از فشار کیست روی روده باشد.
  • تکرر ادرار: این علامت می‌تواند ناشی از فشار کیست بر مثانه باشد.
  • درد یا سوزش هنگام ادرار: این علامت می‌تواند ناشی از عفونت ادراری یا تحریک مثانه باشد.
  • احساس پری یا نفخ در شکم: این علامت می‌تواند ناشی از بزرگ شدن کیست باشد.
  • ضعف و خستگی: این علائم می‌تواند ناشی از کمبود خونریزی یا درد باشد.

دفع کیست تخمدان در پریود

کیست‌های فولیکولی از فولیکول‌های تخمدان ایجاد می‌شوند و معمولاً در طول پریود به‌طور طبیعی ازبین می‌روند. اگر کیست فولیکولی در طول پریود دفع نشود، ممکن است به کیست لوتئوم تبدیل شود.

کیست لوتئوم از فولیکول‌های پاره‌شده ایجاد می‌شوند و ممکن است در دوران پریود دفع شوند. اگر کیست لوتئوم درطول پریود دفع نشود، ممکن است بزرگ‌تر شده و علائمی ایجاد کند.

درمان قطعی کیست تخمدان؛ آیا واقعا امکان‌پذیر است؟

کیست‌های تخمدان توده‌هایی هستند که داخل تخمدان‌ یا روی آن‌ ایجاد می‌شوند. کیست تخمدان ممکن است در تخمدان چپ یا راست یا در هر دو به‌صورت هم‌زمان ایجاد شود. علائم کیست تخمدان با توجه به محلی تشکیل کیست متفاوت است. به‌عنوان مثال، درد شکمی یکی از علائم بروز کیست در تخمدان چپ محسوب می‌شود. پارگی کیست تخمدان چپ معمولا خطرناک‌تر از کیست راست است.

کیست‌های تخمدان انواع مختلفی دارند که اغلب خوش‌خیم و بی‌ضرر هستند و نیاز به مداخلات دارویی یا پزشکی ندارند. در مقابل برخی کیست‌ها ممکن است مشکلات جدی مانند نامنظم شدن قاعدگی، احتمال ابتلا به دیابت، ناباروری و گاهی سرطان تخمدان و رحم را در بدن ایجاد کنند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله کیست درمان قطعی دارد اما همه چیز وابسته به تشخیص درست و زودهنگام پزشک متخصص زنان است. اگر تشخیص به‌موقع و درست باشد، درمان فرایند سریعتری خواهد داشت.

با کیست تخمدان خداحافظی کنید!

کیست تخمدان یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که زنان را درگیر می‌کند. اگرچه اغلب کیست‌های تخمدان بدون مداخله دارویی و جراحی از بین می‌روند، اما برای کنترل و درمان برخی دیگر حتما باید به پزشک مراجعه کرده و دارو مصرف کنید. درمان کیست‌ تخمدان بسته به نوع، اندازه کیست و سن بیمار متفاوت است و پزشک زنان و زایمان می‌تواند بهترین درمان را به شما پیشنهاد دهد.

در این مطلب، انواع داروی کیست تخمدان و درمان خانگی کیست را که به درمان شما کمک می‌کنند، معرفی کردیم. اگر با علائم کیست مواجه هستید، با نوبت‌دهی اینترنتی، از زبده‌ترین متخصصان زنان و زایمان در سراسر کشور برای درمان بیماری خود کمک بگیرید.

سوالات متداول

فواید درمان خانگی کیست تخمدان چیست؟

درمان‌های خانگی مانند کمپرس گرم، ماساژ و حمام آب گرم می‌توانند به تسکین درد و گرفتگی عضلات مرتبط با کیست تخمدان کمک کنند.

برای کیست تخمدان چی خوبه؟

توصیه‌های کلی برای کیست تخمدان عبارتنداز: معاینات منظم، رژیم غذایی سالم، ورزش، کنترل وزن و کاهش استرس.

طریقه مصرف کلم بروکلی برای کیست تخمدان چیست؟

برای کیست تخمدان، می‌توانید روزانه 1 تا 2 فنجان کلم بروکلی مصرف کنید. بخارپز کردن کلم بروکلی بهترین راه برای حفظ مواد مغذی آن است.

منابع:

medicalnewstoday.com

my.clevelandclinic.org

floliving.com

pristyncare.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محمدی می گوید

    سلام دوستان از شربت ساپوژکس هم میشه برای کیست استفاده کرد. البته قبلش شرایط مصرف بپرسید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر