سرماخوردگی کودک؛ تشخیص فوری علائم و انواع درمان‌

خلاصه این مقاله را بشنوید

کودکتان سرما خورده است؟ نگران نباشید، بچه‌ها در رده سنی بالای ۲ سال زیاد سرما می‌خورند. شاید شمار ابتلای آنها به سرماخوردگی به ۸ بار در سال هم برسد. برای پیگیری وضعیت بیماری کودک در زمان دچارشدن به سرماخوردگی باید از کمک پزشک اطفال استفاده کنید. در ادامه از سرماخوردگی در کودکان، نشانه‌ها و روش‌های درمانی آن بیشتر برایتان در این مطلب از مجله دکتردکتر می‌گوییم.

سرماخوردگی کودک چگونه است؟ علائم آن را می‌شناسید؟

سیستم ایمنی کودکان هنوز کامل نشده و برای همین در مقابل عوامل بیماری‌زا حساس است. همین باعث می‌شود که در طول سال، امکان ابتلای به سرماخوردگی در دفعات مختلف برای آن‌ها وجود داشته باشد.

عفونت نواحی فوقانی دستگاه تنفس یا همان سرماخوردگی کودک چیز عجیب و خطرناکی نیست. هر زمانی که کودک با نوعی از ویروس سرماخوردگی مواجه می‌شود، سیستم ایمنی او شروع به تولید آنتی‌بادی‌ها می‌کند. این آنتی‌بادی‌ها توانایی بدن او در مواجهه بعدی با ویروس‌ها بالا می‌برند.

بچه‌ها از ۲ سال به بالا در رده‌بندی سنی کودک قرار می‌گیرند. بیشتر آنها به مهدکودک می‌روند و با کودکان مختلف در تماس هستند. این یکی از عوامل مهمی است که باعث مواجهه با ویروس‌های مختلف و ابتلا به سرماخوردگی می‌شود.

کودکان با وسایل مختلف بازی می‌کنند و به سطوح گوناگون هم دست می‌زنند. لمس صورت با دستان آلوده از عوامل دیگری است که ابتلا به سرماخوردگی در آنها را شایع می‌کند. هرچند که سیستم ایمنی کودکان هنوز قوی نشده اما این بیماری معمولا در حدود ۱ هفته بیشتر طول نمی‌کشد.

سرماخوردگی کودک

علائم سرماخوردگی کودکان چیست؟

آبریزش بینی و سرفه از نشانه‌های شایع سرماخوردگی‌اند. از علامت‌های دیگر این بیماری در کودکان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تب
  • گلو درد
  • سردرد
  • خستگی
  • درد گوش
  • بی‌اشتهایی

این علائم معمولاً نگران‌کننده نیستند و در عرض ۱ هفته از بین می‌روند البته بهبود سرفه کمی بیشتر طول می‌کشد. با این حال، این مشکل هم نگران‌کننده نیست و در بیشتر موارد آسیبی به ریه‌های کودک وارد نمی‌کند. تماشای سرفه‌کردن کودک ناخوشایند و آزاردهنده است اما باید بدانید که در بیشتر موارد مشکلی جدی وجود ندارد و سرفه‌ها خطرناک نیستند.

اگر در کنار موارد بالا، علائمی به شرح زیر هم در کودک دیده شد، باید خیلی سریع به پزشک اطفال مراجعه کنید:

  • مشکلات تنفسی مانند خس‌خس یا نفس‌کشیدن بلند
  • ناتوانی و دشواری در بلع
  • ظهور نقاط و زخم‌های قرمز روی پوست
  • درد سینه
  • تبی که ۵ روز طول بکشد یا با دارو درمان نشود.
  • وجود درد در گوش، سر یا گلو
  • تورم غدد گردن
  • سرفه‌ای که یک ماه طول بکشد و در شب یا هنگام فعالیت بدتر شود.

رسیدگی به علائم بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی یا آسم کودکان و نوزادان را دست‌کم نگیرید و از دستگاه تنفسشان مراقبت کنید.

درمان سرماخوردگی کودک

درمان سرماخوردگی کودکان

گاهی برای والدین این سوال به وجود می‌آید که برای سرماخوردگی کودکان چی خوبه؟ برای درمان سرماخوردگی‌های ویروسی دارویی مشخص و درمانی قطعی وجود ندارد. برای همین بهترین کار این است که ابتدا به دکتر اطفال برای بررسی وضعیت کودک مراجعه کنید و بعد یکی از روش‌های درمانی را پیش بگیرید؛ در ادامه درباره آن‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

درمان خانگی سرماخوردگی

به کمک درمان‌های خانگی می‌توانید علائم و عوارض بیماری را در کودک کاهش بدهید. مصرف زیاد مایعات و استراحت‌کردن از مؤثرترین کارهایی است که باید انجام شوند.

بسیاری از کودکان در دوران سرماخوردگی دچار کم‌اشتهایی می‌شوند. سعی کنید، آنها را تشویق به خوردن مواد مقوی کنید. از درمان‌های خانگی مفید دیگر هم نگاهی به موارد زیر داشته باشید:

  • اگر پزشک اجازه داد، برای تسکین گرفتگی بینی از سرم نمکی برای شست‌وشوی بینی کودک استفاده کنید.
  • برای بهبود وضعیت تنفس کودک هم می‌توانید با او در حمام آب داغ بنشینید. مراقب باشید که آب داغ با بدن کودک تماس پیدا نکند.
  • مصرف آب گرم همراه با عسل و لیمو می‌تواند گلو درد در سرماخوردگی کودک را تسکین بدهد. این برای درمان سرما خوردگی کودکان زیر یک سال توصیه نمی‌شود چون آنها نباید عسل بخورند.
  • از میوه‌های مفید برای درمان سرماخوردگی و گلودرد استفاده کنید.

آب‌نبات‌های تسکین‌دهنده گلو هم در سرماخوردگی تجویز می‌شوند اما نه برای کودکان. برای درمان سرماخوردگی کودکان زیر ۲ سال نباید به سراغ مصرف چنین آب‌نبات‌هایی بروید چون احتمال خفگی وجود دارد.

درمان سنتی سرماخوردگی

در میان روش‌های سنتی درمان سرماخوردگی از موارد زیر هم برای بهبود حال کودکان کمک بگیرید:

  • تب کودکان را با آب ولرم و شست‌وشو کنترل کنید.
  • سوپ مرغ هم راهی قدیمی و مفید برای درمان سرماخوردگی و کاهش علائم آن است.
  • زیر سر کودک را در هنگام خوابیدن بلند کنید تا راحت‌تر نفس بکشد.

درمان گیاهی سرماخوردگی کودک

مصرف مایعات و دم‌نوش‌های گیاهی را فراموش نکنید. یادتان باشد که پیش از دادن دم‌نوش و چای گیاهی به کودک از سازگاری آن با دستگاه گوارشش مطمئن شوید.

دم‌نوش بابونه از انتخاب‌های مناسب برای درمان سرماخوردگی کودک است. این نوشیدنی می‌تواند ضمن ایجاد آرامش در بدن کودک، عوارض سرماخوردگی مانند سرفه را کاهش بدهد.

در دوران سرماخوردگی، کودکان بی‌اشتها می‌شوند اما اگر گلو درد داشته باشند با پیشنهادی جذاب می‌توانید آنها را به خوردن علاقه‌مند کنید. چه پیشنهادی؟ توت‌فرنگی یا شاه‌توت یخ‌زده برای تسکین گلودرد کودک مفید هستند و در ضمن طعم خوبی هم دارند و کودک را سر ذوق می‌آورند. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر، مقاله گلودرد کودکان و نوزادان را مطالعه کنید.

درمان سرماخوردگی کودک با داروهای بدون نسخه ایرادی ندارد؟

کودکان زیر ۶ سال نباید هیچ‌گونه داروی سرماخوردگی کودکان بدون نسخه مصرف کنند. شواهدی مبنی بر اثرگذاری این داروها روی روند درمان سرماخوردگی کودک وجود ندارد. ضمن اینکه مصرفشان می‌تواند همراه با عوارضی مانند مشکلات خواب، بروز حساسیت و حتی توهم باشد.

مصرف هرگونه دارو فقط با تجویز پزشک اشکالی ندارد. در دادن دُز دارو هم از دستور پزشک پیروی کنید. بنا به صلاح‌دید خودتان دست به تغییر مقدار داروی مصرفی کودکان نزنید. همچنین برای مصرف شربت سرماخوردگی کودکان زیر 1 سال حتما با پزشک کودکان مشورت کنید.

داروی درمان سرماخوردگی کودک

چه روش‌هایی برای پیشگیری از سرماخوردگی در کودکان موثر است؟

احتمال ابتلای کودکان به سرماخوردگی زیاد است اما روش‌هایی برای پیشگیری وجود دارند:

  • دست‌هایتان را زیاد بشویید و این کار را به کودک هم آموزش بدهید. شست‌وشوی دست‌ها پیش از غذاخوردن یا بعد از عطسه و سرفه نقش مهمی در پیشگیری از سرماخوردگی دارد.
  • داشتن رژیم غذایی سالم و استفاده از مکمل‌های ویتامین D و C که از سوی پزشک تأیید شده باشند هم راهی برای تقویت بدن و دوری از بیماری است.
  • از معاشرت و تماس با افراد بیمار و دچار سرماخوردگی دوری کنید.

سرماخوردگی کودکان معمولاً نگران‌کننده نیست

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، کودکان به واسطه سیستم ایمنی ضعیف‌تر و ناتوانی در رعایت کامل بهداشت بیشتر دچار سرماخوردگی می‌شوند. برای پیشگیری باید به آنها رعایت بهداشت به ویژه شستن دست‌ها را یاد بدهید.

اگر احساس کردید که وضعیت سرماخوردگی کودک نامطلوب است و آثاری از بهبود با به‌‌کارگیری روش‌های درمانی دیده نمی‌شود به پزشک مراجعه کنید. برای دریافت نوبت ملاقات بهترین پزشکان می‌توانید از نوبت دهی آنلاین استفاده و برای رفتن نزد پزشک راحت‌تر برنامه‌ریزی کنید.

منابع:

babycentre.co.uk

vicks.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.