گرم نگه داشتن خانه برای جلوگیری از سرماخوردگی؛ 10 روش فوری و اصولی

جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا در فصول سرد سال چالشی همیشگی‌ست؛ از آن‌هایی که پاییز و زمستان ندارد. با این که عامل اصلی ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌هایی از این دست ورود ویروس و میکروب به داخل بدن است اما نفوذ سرما به بدن، مقاومت آن در برابر این بیماری‌ها را در هم شکسته و زمینه ابتلا را آسان‌تر می‌کند.

با این‌حال می‌توان با انجام چند اقدام احتیاطی اضافی مثل روش‌های اصولی گرم نگه داشتن خانه، احتمال سرماخورگی و بیماری‌هایی از این دست را کاهش دهد. توصیه می‌کنیم که هرگونه علائمی از بیماری در خود دیدید، به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید اما در کنار آن می‌توانید درباره 10 روش اصولی برای حفظ گرمای خانه بخوانید و هر کدام را که دوست داشتید، عملی کنید. تا به انتهای این مطلب از مجله سلامتی دکتردکتر با ما همراه باشید.

10 روش اصولی برای گرم نگه داشتن خانه برای جلوگیری از سرماخوردگی

سرماخوردگی و آنفولانزا از آن بیماری‌هاییست که هر کسی را از کار و زندگی ‌می‌اندازد. البته سرما تنها دلیل ابتلا به این بیماری نیست. با این حال می‌توان با انجام کارهایی ساده نه تنها از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کرد بلکه مصرف انرژی و هزینه‌ها را نیز کاهش داد. این موارد عبارتند از:

1. قرار دادم فویل پشت رادیاتور

یک ورقه نازک مثل کارت یا چیزی همانند آن را با فویل بپوشانید و پشت رادیاتور خود قرار دهید، می‌توانید آن را به شکل T درآورید تا روی براکت‌های رادیاتور بنشیند. این کار گرما را به اتاق شما بازتاب می‌دهد، به این صورت که آنها سریعتر گرم می‌شوند و گرمای بیشتری را حفظ می‌کنند. البته می‌توانید عایق فویل آماده را نیز خریداری کنید.

قرار دادم فویل پشت رادیاتور

2. روی لوله‌های آب را بپوشانید

عایق کردن لوله‌های آب گرم با لوله‌های فوم، آب داخل لوله‌ها را برای مدت طولانی‌تری گرم نگه می‌دارد و از یخ‌زدگی لوله‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین روی گرمایش و آب گرم منزل شما تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. می‌توانید از هر فروشگاهی لوله‌ای را بخرید و در عرض چند ثانیه بدون نیاز به ابزار جاسازی کنید.

3. منافذ خانه را بپوشانید

پر کردن شکاف‌های اطراف پنجره‌ها و درها می‌تواند به شما در صرفه‌جویی گاز و برق برای گرم کردن خانه کمک کند. بنابراین با استفاده از یک نوار عایق که نصب آن نیز بسیار راحت است، مطمئن شوید که تمام درزهای در و پنجره‌ها را کیپ کرده‌اید. همچنین می‌توانید با استفاده از یک پتوی نازک که به صورت باریک آن را می‌پیچید زیر در ورودی را هم کاملا بپوشانید.

پوشاندن منافذ برای گرم نگه داشتن خانه

4. رادیاتورها را هواگیری کنید

بررسی کنید که آیا رادیاتورها تا بالا گرم می‌شوند؟ اگر اینطور نیست باید هوای محبوس شده در بالا را که مانع از بالا آمدن آب گرم می‌شود را آزاد کنید. برای این کار می‌توانید از یک کلید تخلیه رادیاتور برای باز کردن شیر کوچک در بالا استفاده کنید. به محض شنیدن صدای خش‌خش هوا و دیدن قطره‌های آب، دوباره آن را ببندید و به این‌صورت هواگیری کنید.

5. پرده‌ها را بکشید

جای تعجب نیست که گرمای زیادی از طریق پنجره‌ها از خانه خارج می‌شود. اگر پرده دارید، قبل از تاریکی یا زمانی که بیرون از خانه هستید آنها را بکشید تا گرما را در داخل خانه نگه دارید. همچنین بهتر است از پرده‌های ضخیم‌تر به جای پرده‌های توری و نازک استفاده کنید تا گرمای بیشتری در خانه بماند.

البته خوب است در طول روز اگر آفتاب می‌تابد اجازه دهید تا آنجا که ممکن است نور خورشید به خانه شما برسد. موانعی مانند گیاهان را که ممکن است مانع رسیدن اشعه‌های خورشید به خانه شما شوند را کمی جابجا کنید. ایده‌آل‌ این است که وسایلی را که به دیوارهای سمت آفتابی خانه تکیه داده‌اند را بردارید و دوباره در شب برای عایق‌بندی بیشتر در جای خود قرار دهید.

6. برای گرم‌کردن خانه از فر استفاده کنید

وقتی غذا یا کیک را از فر بیرون می‌آورید، در فر را نبندید. با زود بستن در فر این گرمای خوب را هدر می‌دهید. در فر را باز بگذارید و اجازه دهید گرما به آرامی به آشپزخانه شما منتقل شود.

هشدار! قبل از این کار به اعضای خانه هشدار دهید که دچار سوختگی نشوند. همچنی اگر فرزند خردسالی در منزل دارید، او را از آشپزخانه دور کنید.

گرم کردن اصولی خانه

7. فرش پهن کنید

کفپوش‌های سرامیکی یا چوبی ممکن است زیبا به نظر برسند، اما می‌توانند گرما را از زیر پای شما خارج کنند. فرش و موکت به جلوگیری از اتلاف گرما از طریق کف کمک می‌کند. آنها معمولاً در لمس گرمتر از چوب یا سنگ هستند و بنابراین سطح گرم‌تری را برای راه‌رفتن ارائه می‌دهند. پهن‌کردن یک فرش بزرگ ضخیم و به خصوص پشمی شکاف‌ها را می‌پوشاند و گرمای لذت‌بخشی به محیط نشیمن می‌دهد.

8. دمای ایده آل خود را بشناسید

به‌راحتی می‌توان وقتی هوا سرد است ترموستات را تا انتها بالا برد و خانه را گرم کرد، اما دمای ایده‌آل برای خانه شما چقدر است؟ ترموستات اتاق اصلی خود را در دمایی بین 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. همچنین ایده خوبی است که ترموستات را روی یک دما تنظیم کنید و سپس از یک تایمر برای روشن و خاموش‌کردن آن در زمانی که به گرمایش بیشتر نیاز دارید، استفاده کنید. به این ترتیب انرژی اضافی ناشی از روشن‌ماندن گرمایش زیاد برای مدت طولانی هدر نخواهد رفت.

9. مبلمان را از بخاری یا رادیاتورها دور کنید

شاید به‌نظر بی‌معنی باشد اما بیشتر اوقات یک کاناپه، صندلی یا تختی که در تابستان جابه‌جا می‌شود، باعث انسداد انرژی گرمایشی در آن نقطه می‌شود؛ این کار باعث هدر رفتن انرژی شده و یک اتاق سرد را به ارمغان می‌آورد. بنابراین چک کنید که وسیله‌ای جلوی منبع حرارتی را سد نکرده باشد.

روش‌های حفظ گرمای خانه

10. در گرم کردن خانه باهوش باشید

اگر نگران هزینه برق یا گاز هستید، نحوه گرمایش خانه خود را هوشمندانه انتخاب کنید؛ مثلا سعی کنید اتاقی که بیشتر وقت خود را در آن می‌گذرانید، مانند اتاق‌نشیمن یا اتاق‌خواب را تا حدود 22 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. به یاد داشته باشید که رادیاتورها یا بخاری‌ها را در راهروها یا اتاق‌هایی که استفاده نمی‌شوند خاموش کنید و درها را ببندید تا گرما را در یک اتاق خاص حبس کنید.

توجه کنید که فقط قسمت‌هایی از خانه را که نیاز دارید گرم کنید. برای مثال، ممکن است انتخاب کنید که گرمایش اتاق خوابتان را درست قبل از خواب روشن کنید. همچنین می‌توانید از یک کیسه آب‌گرم یا یک پتوی برقی برای گرم نگه داشتن خود در شب کمک بگیرید.

روش‌های کمکی برای بیشتر گرم ماندن در زمستان سرد

حالا که با راه‌های گرم نگه داشتن خانه در زمستان آشنا شدید، لازم است بدانید که  می‌توان با کمک گرفتن از راهکارهای کمکی، دمای خانه را بالاتر هم برد. این موارد عبارتند از:

  • پوشیدن چند لایه لباس به‌جای یک لباس ضخیم و پوشیدن جوراب، راه هوشمندانه‌ای برای گرم نگه داشتن خود در زمستان است.
  • حتما از لحاف و پتوهای مخصوص زمستان استفاده کنید و لباس خواب گرم بپوشید.
  • غذاها و نوشیدنی‌های گرم‌کننده درست کنید. خوردن یک رژیم غذایی متعادل سالم به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند تا در زمستان به خوبی کار کند. نوشیدنی‌های گرم و غذاهایی مانند فرنی، سوپ‌ها و آش‌ها را به طور منظم میل کنید تا خود را گرم نگه دارید.
  • برای تقویت گردش خون تا حد امکان فعال باشید. حداقل ساعتی یک بار حرکت کنید و از نشستن طولانی مدت خودداری کنید. حتی ورزش‌های سبک به گرم نگه داشتن شما کمک می‌کند. وقتی روی مبل یا صندلی می‌نشینید، پاهای خود را بالا بیاورید تا کمتر در معرض سرما قرار بگیرند.

لباس گرم بپوشید

چطور می‌توان فضای گرم خانه را برای پیشگیری از سرماخوردگی سالم نگه داشت؟

از اقدامات مهم دیگر برای تجهیز خانه به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی به خصوص سرماخوردگی می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

از تهویه هوا غافل نشوید

پیشتر اشاره شد که با انواع روش‌ها باید تمام درزهای خانه را بپوشانید تا هوای سرد به خانه نفوذ نکند اما نباید تهویه هوا را نادیده بگیرید. اگر در زمستان در اتاق خواب خود از شومینه یا بخاری استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که دودکش‌ها به خوبی کار می‌کنند.

مهم است که اطمینان پیدا کنید که سیستم گرمایشی شما ایمن است و خانه تهویه مناسبی دارد تا خطر مسمومیت با مونوکسید کربن کاهش پیدا کند. همچنین خوب است روزی چند دقیقه یک پنجره را باز کنید تا هوای تازه در خانه جریان داشته باشد.

کپک را به حداقل برسانید

با این که کپک مستقیماً با ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا مرتبط نیست اما حضور طولانی‌ مدت آن بر سیستم ایمنی می‌تواند بدن را مستعد ابتلا به بیماری‌های تنفسی کند. بیش از 100هزار گونه کپک در مکان‌هایی که سطح رطوبت بالایی دارند، وجود دارد.  حمام و دستشویی به خصوص در مناطق شمالی کشور مثال‌های خوبی در این زمینه هستند.

برای همین حمام‌های خود را به طور مرتب تمیز کنید، رطوبت آن را بگیرید، کاشی‌های شکسته یا درزبندی فرسوده را به سرعت عوض کنید و نشتی را بگیرید. همچنین قبل و بعد از حمام، فن یا تهویه آن را برای 10 دقیقه، روشن بگذارید.

مراقب گرد و غبار باشید

گرد و غبار یک محرک دستگاه تنفسی فوقانی است. گرد و غبار بیش از حد انباشته شده می‌تواند باعث التهاب سیستم تنفسی شود و بدنتان را ضعیف کند. با استفاده از جاروبرقی به‌طور منظم می‌توانید گرد و غبار خانگی را به حداقل برسانید.

فقط مطمئن شوید که جاروبرقی شما دارای فیلتر HEPA باشد. HEPA نوعی فیلتر است که می‌تواند تعداد زیادی ذرات بسیار کوچک (به اندازه 0.3 میکرون) را به دام بیاندازد؛ در حالی که جاروبرقی‌های دیگر به راحتی غبار را به هوای خانه شما بازمی‌گردانند. فیلتر HEPA برای به حداقل رساندن گرد و غبار، شوره و سایر آلرژن‌های رایج در خانه‌هایی که افراد از آلرژی، سیستم ایمنی ضعیف و بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند توصیه می‌شود.

گرم نگه داشتن خانه برای جلوگیری از سرماخوردگی

گرم نگه‌داشتن خانه سخت نیست!

داشتن خانه‌ای گرم با دمای مطبوع که در آن در کمال سلامت و حال خوب از پاییز و زمستانی سرد لذت می‌برید، کار سختی نیست. توجه به نکاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم قطعا شما را در راستای داشتن چنین تجربه‌ای یاری خواهد کرد. اگر هم احساس سرماخوردگی کردید یا هر کدام از علائم آن را دیدید، می‌توانید برای دریافت نوبت دکتر از پلتفرم دکتردکتر هر چه سریع‌تر بیماری خود را درمان کنید.

در انتهای این مطلب از شما می‌خواهیم که اگر روش دیگری می‌شناسید، با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

منابع:

britishgas

jacksoncomfort

nidirect

caregiversamerica

bhf

thisoldhouse

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر