بیلی روبین و آنزیم‌های کبدی

کبد یکی از مهمترین ارگان‌های بدن است که آنزیم‌های مهمی از جمله بیلی روبین را می‌سازد و ترشح می‌کند.

کبد بزرگ‌ترین ارگان بدن است. وزنی بین ۱ تا ۱.۵ کیلوگرم دارد. اندازه و شکل کبد بر اساس شکل کلی بدن تغییر می‌کند برای مثال دراز و باریک یا چاق و مربعی شکل می‌شود. کبد در ربع فوقانی راست شکم درست در زیر قفسه سینه در مقابل دیافراگم قرار گرفته است و براساس اندازه آن به سمت ربع فوقانی چپ نیز گاها کشیده می‌شود.

کبد جزء معدود ارگان‌هایی است که خون‌رسانی دو گانه دارد. حدودا ۲۰ درصد جریان خون کبدی از خون اکسیژن‌دار شریان کبدی است و ۸۰ درصد مابقی از خون ورید پورت تامین می‌شود. ورید پورت حاوی خون سیاهرگی است که از معده، روده‌ها، پانکراس و طحال به کبد برمی‌گردد. این ورید سرشار از موادغذایی است.

اکثر سلول‌های کبدی را سلول‌هایی به نام هپاتوسیت‌ها تشکیل می‌دهند. بقیه سلول‌های کبدی شامل سلول‌های کوپفر، سلول‌های ستاره‌ای، سلول‌های اندوتلیال و عروق خونی، سلول‌های مجاری صفراوی و ساختارهای حمایتی هستند.

هپاتوسیت‌ها اعمال بسیار مهم و حیاتی در راستای حفظ وضعیت و سلامت بدن انجام می‌دهند. این اعمال شامل موارد زیر هستند:

ساخت اکثر پروتئین‌های ضروری سرم (آلبومین، پروتئین‌های حامل، فاکتورهای انعقادی، بسیاری از فاکتورهای هورمونی و رشدی)

تولید صفرا و حامل‌های صفرا (اسیدهای صفراوی، کلسترول، لسیتین، فسفولیپیدها)

تنظیم موادغذایی (گلوکز، گلیکوژن،لیپیدها، کلسترول، اسیدهای آمینه)

متابولیسم و تجزیه ترکیبات لیپوفیلیک و دفع آنها از طریق صفرا یا ادرار (بیلی روبین، آنیون‌ها، کاتیون‌ها،داروها)

همان طور که می‌بینید کبد عملکردهای زیاد و پیچیده‌ای دارد. به همین دلیل ارزیابی عملکرد کبد اندکی دشوارتر از سایر ارگان‌های بدن است.

معمول‌ترین تست‌های آزمایشگاهی که برای سنجش عملکرد کبد استفاده می‌شوند شامل LFT، اندازه‌گیری سطح بیلی روبین سرم، آلبومین سرم، زمان پروترومبین (PT) است. LFT سطح سه آنزیم مهم کبدی یعنی آلکالین فسفاتاز (ALP)، آسپارتات ترنس آمیناز (AST) و آلانین ترنس آمیناز (ALT) را نشان می‌دهد. در ادامه ذکر خواهیم کرد که سطح هر کدام از این آنزیم‌ها در نوع خاصی از بیماری‌های کبدی اهمیت زیادی برای ما دارد. بیلی روبین سرم نشان‌دهنده میزان فعالیت کبد از نظر تجزیه مواد و دفع آنهاست. آلبومین سرم و تست پروترومبین نیز نشان‌دهنده میزان ساخت پروتئین توسط کبد را نشان می‌دهند به عبارتی نمایانگر میزان سنتز توسط کبد هستند.

در ادامه این مطلب به بررسی عملکرد کبد خواهیم پرداخت. رویکر ما در این مطلب بیشتر پیرامون بیلی روبین و آنزیم‌های کبدی است.

بیلی روبین چیست؟

بیلی روبین یک پیگمان (رنگدانه) تتراپیرول (چهارحلقه‌ای) بوده که حاصل شکسته شدن هموگلوبین است. حدودا ۷۰ تا ۸۰ درصد بیلی روبین ساخته شده در روز، از شکستن هموگلوبین گلبول‌های قرمز فرسوده وپیر خون حاصل می‌شود. دو نوع بیلی روبین در بدن داریم: بیلی روبین کونژوگه و غیرگونژوگه.

پس از تخریب این سلول‌ها، هم موجود در آنها در داخل سلول‌های رتیکواندوتلیال کبد تجزیه می‌شود. زمانی که بیلی روبین با پروتئین آلبومین متصل شود به بیلی روبین غیرکونژوگه (نامحلول یا غیرمستقیم) تبدیل می‌شود. این نوع بیلی روبین همان طور که گفته شد در داخل آب نامحلول بوده و اغلب وارد خون و ادرار نمی‌شود.

زمانی که بیلی روبین از پروتئین آلبومین جدا شود تبدیل به نوع کنژوگه یا محلول یا مستقیم می‌شود. در این صورت بیلی روبین، محلول در آب خواهد بود. این نوع بیلی روبین می‌تواند وارد خون شود یا از طریق ادرار دفع شود و رنگ زرد ادرار را ایجاد کند.

بیلی روبین و بیماری‌زایی

زردی یا ایکتر، به تغییر رنگ بافت در نتیجه رسوب بیلی روبین گفته می‌شود. رسوب بافتی بیلی روبین فقط در صورت بالا بودن میزان بیلی روبین سرم (هایپربیلی روبینمی سرمی) روی می‌دهد. این علامت بالینی اغلب نشان‌دهنده وجود یک بیماری کبدی یا با احتمال کمتری وجود یک نوع خاص از آنمی به نام آنمی همولیتیک است.

میزان افزایش بیلی روبین سرم ممکن است با انجام یک معاینه فیزیکی توسط پزشک حاذق تخمین زده شود. به طوری که وجود زردی در اسکلرا (بخش سفید چشم) نشان می‌دهد که میزان بیلی روبین سرم حداقل ۳ میلی‌گرم در دسی لیتر است. اسکلرا به دلیل محتوای بالای الاستینی تمایل خاصی به بیلی روبین دارد. به همین دلیل افزایش حتی میزان مختصر در بیلی روبین سرم خود را با زردی اسکلرا نشان می‌دهد.

در صورتی که پزشک با معاینه اسکلرا شک در ایکتریک (زرد بودن) بیمار کرد می‌تواند در قدم بعدی مخاط زیر زبان بیمار را معاینه کند.

آخرین محلی که با افزایش بیلی روبین زردی را نشان می‌دهد پوست فرد است. بنابراین در صورتی که دیدید پوست فردی ایکتریک شده است بدانید که او در مراحل پیشرفته‌ای از بیماری کبدی به سر می‌برد. در نتیجه با افزایش سطح بیلی روبین سرم، نهایتا پوست (مخصوصا در افرادی که پوست روشن دارند.) زرد می‌شود. حتی اگر روند بیماری طولانی شود و سطح بیلی روبین در خون مرتبا افزایش پیدا کند، احتمالا پوست به رنگ سبز هم در بیاید. (این رنگ سبز در نتیجه اکسیداسیون بیلی روبین به بیلی‌وردین ایجاد می‌شود.)

چه عواملی باعث بالا رفتن بیلی روبین می‌شوند

در قسمت‌های بالا گفتیم که بیلی روبین در نتیجه تجزیه هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز توسط سلول‌های کبدی حاصل می‌شود. بنابراین هر زمان که تخریب گلبول‌های قرمز خون زیاد شود و تولید هم افزایش یابد یا هر زمان که سلول‌های کبدی آسیب ببینند و نتوانند بیلی روبین را به خوبی دفع کنند ما شاهد بالا رفتن سطح سرمی بیلی روبین خواهیم بود و به دنبال آن ایکتر بروز پیدا می‌کند.

یکی از دلایل اصلی بالا رفتن میزان بیلی روبین در خون و ایکتر (زردی) که به دنبال آن رخ می‌دهد، آنمی همولیتیک است. گلبول‌های قرمز از زمانی که از مغز استخوان خارج می‌شوند و به داخل خون محیطی ورود پیدا می‌کنند، به طور متوسط ۱۲۰ روز عمر می‌کنند. در صورتی که به هر دلیلی عمر گلبول‌های قرمز کمتر از این میزان شود، در جاهای مختلف بدن تخریب می‌شوند و هم موجود در آنها در کبد تجزیه شده و حاصل آن تولید بیلی روبین است. به دنبال این وقایع زردی بروز پیدا می‌کند.

علل مختلفی می‌توانند موجب بروز آنمی همولیتیک شوند. برای مثال کمبود آنزیم G6PD سبب می‌شود که انعطاف‌پذیری گلبول‌های قرمز کم شود در نتیجه در هنگام عبور از مویرگ‌های ریز حبس می‌شوند و از بین می‌روند.

علت مهم دیگر در بالا رفتن سطح سرمی بیلی روبین و بروز زردی، آسیب سلول‌های کبدی است. برای مثال در انواع هپاتیت‌های ویروسی و غیرویروسی یا هپاتیت ناشی از الکل ممکن است شاهد این علامت بالینی باشیم.

یکی دیگر از علل افزایش بیلی روبین خون، انسداد مجاری صفرا داخل کبدی یا خارج کبدی است. این مشکل می‌توان به علل مختلفی بروز پیدا کند برای مثال مجاری داخل کبدی ممکن است به‌علت مصرف برخی داروها انسداد پیدا کنند. همچنین برخی بیماری‌های انگلی می‌توانند در داخل مجاری صفراوی داخل کبدی قرار گرفته و در این محل  انسداد ایجاد کند. البته این قبیل انگل‌ها در مناطق جغرافیایی خاصی دیده می‌شوند و به طور کلی شناسایی آنها بسیار نادر است.

شایع‌تر از مسائلی که ذکر شد، باید به سنگ‌های مجاری صفراوی و یا تومورهای کبدی یا تومورهای مجاری صفراوی اشاره کنیم. چرا که این موارد موجب مسدود کردن مسیر صفرا می‌شوند و به این شکل سطح بیلی روبین خون را بالا می‌برند. یکی از نشانه‌هایی که اغلب با زردی ناشی از افزایش بیلی روبین همراه است، خارش شدید پوست است.

نشانه‌های بالا رفتن سطح بیلی روبین در خون

از نشانه‌های اصلی این مشکل همان طور که در قسمت‌های قبل گفتیم زردی اسکلرا، زردی مخاط زیر زبان و زردی پوست است. همین طور در بعضی موارد خاص همراه این شرایط خارش شدید پوست نیز وجود دارد.

اما شاخص حساس‌تر دیگر در افزایش بیلی روبین سرم، تیره شدن رنگ ادرار است. علت این رخداد دفع کلیوی بیلی روبین کونژوگه است. بیماران اغلب در این حالت ادرار خود را به رنگ چای یا کولا تشبیه می‌کنند. دفع بیلی روبین در ادرار نشان‌دهنده افزایش جزء مستقیم بیلی روبین است و در نتیجه می‌تواند مویدی بر بیماری کبدی باشد.

بالا رفتن دیگر آنزیم‌های کبدی نشان‌دهنده چیست

از جمله آنزیم‌های مهم کبدی AST و ALT هستند. این دو آنزیم اغلب در بیماری‌های کبدی که سلول‌های کبدی (هپاتوسیت‌ها) درگیر هستند، بالا می‌روند. اصطلاحا گفته می‌شود که AST و ALT در بیماری‌های هپاتوسلولار افزایش پیدا می‌کند. مثال بارزی از این بیماری‌ها انواع هپاتیت‌های حاد و مزمن هستند. هپاتیت می‌تواند سطح این آنزیم‌ها را تا ۱۰ برابر میزان نرمال افزایش دهد.

یکی دیگر از آنزیم‌های مهم کبدی ALP است. این آنزیم اغلب در بیماری‌های انسدادی کبدی بالا می‌رود. برای مثال زمانی که مجاری صفراوی داخل یا خارج کبدی توسط یک سنگ اشغال شده‌اند، سطح این آنزیم افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر آن گاهی فرد دارای انواع تومورهای کبدی است. این تومورها ممکن است داخل مجاری صفراوی باشند که در این صورت موجب مسدود کردن مسیر صفرا می‌شوند. گاهی نیز ممکن است این تومورها در خارج از مجاری باشند ولی به دلیل فشاری که از خارج به مجاری صفراوی وارد می‌کنند، مسیر عبور صفرا را مختل کنند. این تومورها ممکن است تومورهای اولیه خود کبد باشند و یا تومورهایی باشند که از سایر نقاط بدن به کبد متاستاز داده باشند.

کبد محل اصلی متابولیزه کرن اکثر داروها محسوب می‌شود. بنابراین دور از انتظار نیست اگر بگوییم که مصرف طولانی مدت برخی داروها ممکن است با عوارض کبدی همراه باشد. گاهی اوقات افراد به صورت خودسرانه از دارویی استفاده می‌کنند که این موضوع ریسک چنین عوارضی را چند برابر می کند.

در ادامه لیستی از داروهایی که می‌توانند سبب آسیب‌های کبدی بشوند و در نتیجه سطح آنزیم‌های کبدی را بالا ببرند، ارائه می‌کنیم:

  • داروهای مسکن‌ از جمله آسپیرین، استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک و فنیل بوتازون
  • داروهای  ضد تشنج از جمله فنی توئین، اسید والپوریک (دپاکوت)، کاربامازپین و فنوباربیتال
  • آنتی بیوتیک‌ها از جمله تتراسایکلین، سولونامید، ایزونیازید، سولفامتوکسازول، تریمتوپریم، نیتروفروناشن و فروکنازوا و داروهای ضدقارچ
  • داروهای کاهش‌دهنده کلسترول خون  مثل لوواستاتین، پراواستاتین، آتروواستاتین، روزاواستاتین، سیمواستاتین و  استاتین‌های دیگر
  • برخی داروهای تقویتی مثل نیاسین  همان ویتامین B3
  • داروهایی که برای بیماری‌های قلب و عروق مصرف می‌شوند مثل آمیودارون، هیدرالازین و کویینیدین
  • داروهای ضدافسردگی  مخصوصا سه حلقه‌ای‌ها (TCA)
  • داروهایی که در شیمی‌درمانی استفاده می‌شوند مثل متوتروکسات

تغییرات سطح آنزیم‌های کبدی چگونه تشخیص داده می‌شود

در صورت شک پزشک به تغییرات پاتولوژیک آنزیم‌های کبدی، باید سطح این آنزیم‌ها مورد سنجش قرار گیرد. تشخیص این امر بسیار آسان و کم‌هزینه است و تنها از طریق یک نمونه خون انجام می‌گیرد.

علاوه بر آنزیم‌های کبدی سطح بیلی روبین خون نیز از این طریق (نمونه خون) قابل اندازه‌گیری است. در نهایت اغلب پزشک با استفاده از نتایج حاصل از آزمایش آنزیم‌های کبدی و نیز سطح بیلی روبین تشخیص قطعی را مطرح می‌سازد.

درمان افزایش آنزیم‌های کبدی

قطعا درمان این مشکل به علت آن بستگی دارد. در واقع در این شرایط باید عامل زمینه‌ای را پیدا کرد و سپس آن را برطرف نمود تا به این ترتیب سطح آنزیم‌های کبدی به میزان نرمال خود برگردد. برای مثال اگر علت افزایش آنزیم‌های کبدی سنگ مجاری صفراوی باشد در صورت تشخیص پزشک، سنگ خارج می‌شود. اگر علت این موضوع هپاتیت باشد فرد درمان‌های ضدهپاتیت دریافت می‌کند.

در صورتی که اقدام به درمان بیماری کردید به این نکته دقت کنید که در بیماری‌های کبدی بیمار باید هر ۶ ماه یک بار آزمایش‌های کبدی را تکرار کند تا پزشک بتواند سیر پیشرفت درمان یا بیماری را بررسی کند. پزشک با توجه به نتیجه این آزمایش‌ها دوز داروها و انواع آنها را تعیین و تغییر می‌دهد. یا حتی ممکن است با توجه به این آزمایشات قطع درمان را برای بیمار تشخیص دهد.

مسئله‌ای که در درمان این قبیل موارد اهمیت دارد تشخیص به موقع مشکل در فرد و یافتن علت آن است تا بتوان به سرعت وارد عمل شد و برای فرد درمان‌های مناسب را اجرا کرد. مسئله مهم در بیماری‌های کبدی، جلوگیری از تغییر بیماری کبدی به سمت سیروز (آخرین و پیشرفته‌ترین مرحله همه بیماری‌های کبدی – End Stage Hepatic Disease) است.

منابع:

اصول طب داخلی هاریسون ۲۰۱۵ ویرایش نوزدهم

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
756 نظرات
  1. Mina می گوید

    سلام
    نتیجه ازمایشی که cbcوdiffنرماله و alt:13/5 ast:26/4 وalp:325 و bili.t:3/8 و bili.d:0/9 باشه بدون هیچ دردی و فقط با رنگ زرد چشم چه احتمالی وجود داره؟خطرناکه آیا؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      البته که باید فوق تخصص گوارش معاینه کنن و درصورت لزوم سونوگرافی درخواست شه
      اما بنظر بیشتر علل ارثی مثل ژیلبرت مطرحه

  2. فلاح می گوید

    سلام
    ازمایش برادر من alpاون۳۲۰ و بیلی روبین ۳/۷ ولی astوaltنرمال بود به نظرتون خطر جدی تهدیدش میکنه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر عدد بیلی روبین دایرکت در رنج نرمال است اصولا علل غیرکبدی مطرحه
      به هر حال باید جهت بررسی به متخصص داخلی مراجعه کنید

  3. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید
    ازمایش سه سال پیشم
    Total Bilirubin ۱.۶
    Direct Bilirubin ۰.۶
    ازمایش امروز و جواب رو امروز گرفتم
    Alkaline Phosphatase ۱۶۳
    S.G.O.T AST ۲۰
    S.G.P.T ALT ۱۵
    Total Bilirubin H ۲.۲۶
    Direct Bilirubin H ۰.۸۷
    مشکل چیه
    همه ازمایشات خونی هم نرمال بودن
    فقط یه ازمایش ادرار داشتم اوروبیلیوژن مثبت یک بود
    رفتم در موردش سرچ کردم ترسیدم
    دکتر هم توجهی بهش نکرد زیاد

  4. داراب می گوید

    سلام

  5. فرزاد می گوید

    سلام خانم دکتر
    ۲۷ سالمه ۱۳سال دیابت دارم آزمایش دادم ast 49و alt84 شده سونگرافی دادم گفتن مشکلی نیست چه علتی میتونه داشته باشه در ضمن a1cهم شده بود6.4

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ابتدا کبد چرب و سطح کلسترول و تری گلیسیرید باید مد نظر باشد
      به هرحال افزایش مختصر انزیم های کبدی هم حائز اهمیت هست و نیاز به مراجعه به فوق تخصص گوارش دارد

  6. قدرت می گوید

    سلام و عرض ادب
    Bilirubin(total)1.8
    Bilirubin(direct)0.6
    Bilirubin(indirect)1.2
    Sgot(ast)16
    Sgpt(alt)10
    Alkalinphosphastase
    104
    سنم ۴۵
    آیا بیلی روبین من بالاست؟
    ممنون از راهنماییتون…

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      تقریبا در رنج نرمال هست
      بهتر است مجدد ازمایش عدد بیلی روبین تکرار شود

  7. نینا می گوید

    سلام وقت بخیر با سپاس از مطالب مفیدتون یه سوال دارم ممنون میشم اگه جواب بدین
    Sgot 31
    Sgpt 22
    ALK 230
    برای یه خانم ۷۰ ساله نرمال هست یا خیر ؟
    داخل برگه آزمایش تو قسمت ALK نوشته زیر ۳۰۶ نرمال اما تو تفاسیر برگه های آزمایش در سایت ها مختلف گفتن که باید زیر ۱۴۴ باشه همین نگرانم کرده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اعداد در رنج طبیعی هستند

  8. موسوی می گوید

    سلام خسته نباشید مشکل اسهال داشتم رفتم دکتر ازمایش دادم گفتن انگل ژاردیا دارم قرص مترونیدازول ۲۵۰ تجویز کردن

    بیلی روبینم ۳.۶ ت
    0.6 d
    Ast35
    Alt36
    Alp243

    بودن الان بعد ۱۲ روز هیچ غذای چربی نخوردم بازم ازمایش دادم بیلی روبین ت ۴.۵
    ت 0.5
    Ast 31
    Alt 31
    Alp217 هیچ علامت زردی یا درد ندارم خیلی ام خوش اشتهام بنظرتون مشکلم چی هست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      چون‌میزان دایرکت طبیعی هست اصولا عللی مثل سندرم های ارثی مطرحه
      منتها با توجه به اهمیت بالابودن بیلی روبین جهت بررسی به متخصص داخلی مراجعه کنید

  9. کیانا می گوید

    سلام وقت بخیر من همسرم ازمایش داده rbc 5.8 زده
    و نرمالو 4.3 تا 5.7زده

    Alt یا sgpt 49 زده ک نرمالش زیر ۴۵ هست
    و بیلی روبین d شش دهم بوده ک نرمال بین یک دهم تا سه دهم است
    و بیای روبین t : ۱.۴ است
    که نرمالش سه دهم تا یک و دو دهم هست
    بنظر شما مشکل چیست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید معاینه و شرح حال کامل اخذ شود
      بهتر است جهت معاینه به متخصص داخلی مراجعه کنید

  10. A می گوید

    سلام خسته نباشید
    من ۲۲ ساله هستم
    FBS 123
    Chol 216
    Bill_D 0.32
    Bill_T 1.55
    Ast 18
    ALT 21
    Lymphocytes %40.2 (H)
    Eosinophils 0.6 (L)
    بقیه موارد نرمالن
    پرانول و پوکساید هم مصرف میکنم. راهنمایی میکنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به ازمایش، جهت معاینه و فالوآپ‌ ازمایش قند خون به متخصص داخلی مراجعه کنید

  11. فاطمه می گوید

    ببخشید همسرم سال ۹۹ بدلیل خارش بدنش سونو دادن کبد چرب گرید ۲ داشتن بعد جواب سونو و بردیم به دکتر گوارش نشون دادیم یه سری آزمایشات مثل هپاتیت و آنزیم کبدی نوشتن که سالم بود فقط آنزیم کبدی ی بالا بود ast207 .بودastهم ۱۳۵ بود همسرم قبل آزمایش آنزیم چند روز به خاطر عفونت قرص داکسی سیکلین مصرف کردن بعد چند روز آزمایش دادن آیا این دارو میتونه اینقدر بالا ببره ؟؟؟بعد دکتر گقتن رژیم بگیر بعد برو آزمایش بده منتها ما دیگه آزمایش ندادیم یه دفعه رفتیم سونوگرافی هم اندازه کبد نرمال شدا بود هم گرید ۲ تبدیل شده بود به گرید ۱ میتونم نظر شما و بدونم ؟؟؟؟؟؟ ممنونه خدای نکرده التهاب داشته باشن ؟؟تالاسمی مینور هم هستن

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      حتما پیگیری و ازمایش مجدد انزیم کبدی لازم است
      بعید است بخاطر داکسی سیلین انزیم انقد بالا برود
      جهت بررسی به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  12. علی می گوید

    سلام
    پسرم ۴ سالشه آنزیم alt=170 و ast=100 همه آزمایش های خود ایمنی و هپاتیت و … هرآنچه مربوط به کبد بود انجام شده و منفی بود همچنین سونوگرافی هم نرمال بود همه چیز و هیچ مشکل دیگه ای نه توی آزمایش و نه توی سونو مشاهده نشد . چیکار باید کرد ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ایا بیوپسی کبد انجام نشده؟!
      اصولا در مواردی مثل پسر شما که انزیم بالا هست و سایر بررسی ها نرماله باید بیوپسی کبد انجام شه
      پیگیری ضروری هست

  13. حنا می گوید

    سلام خانم دکتر لطفا راهنماییم کنین خیلی درگیر شدم
    دختر ۲۲ ساله هستم
    طی یک ازمایش چکاپ متوجه بالا بودم انزیمم شدم
    ۴ ماهه درگیرم هردکتری یه چیزی میگه
    اخرین ازمایشم این بوده
    Bilirubin total : 0.9
    Bilirubin Direct :0.22
    Ast : 62
    Alt: 125
    Alkaline phosphatase: 278
    Gamma G.t: 103

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ازمایش های اتوایمیون و هپاتیت ویروسی انجام شود
      اگر همه بررسی ها نرمال بود بیوپسی انجام میشود
      اگر تهران هستین به دکتر نصیری طوسی یا دکتر علویان مراجعه کنید

  14. کمال می گوید

    سلام وقتتون بخیر من اسفند ماه سال ۱۴۰۱ ب دنبال درد شکم نگهانی متوجه شدم که بیلی رو بین توتالم ۲ هستش و دایرکت0.6 بعد از اون چندین مرتبه ازمایش دادم مدام بین ۲تا۳ بود cbc_alt_alkp_ast_G6pd_retic_u.a_ldhچک کردم همه نرمال بودن الان نزدیک دوماه میرم باشگاه دیدم چشام زرد شده رفتم ازمایش دادم دیدم بیلی روبین توتالم شده ۴ و دایرکت 0.7 بود سونو گرافی هم دادم فقط کبد چرب گرید یک و سنگ‌کلیه کالیس چپ داشتم ب نظرتون مشکل خاصی هست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جهت بررسی دقیق باید به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  15. کمال می گوید

    سلام وقت بخیر ۳۱ سالمه
    دفتم ازمایش دادم بیلی روبینم مدام بیت ۲ ت ۴ هستن تموم انزیم های کبدیم نرمال هستش هپاتیت ها رو چک‌کردم نرمال هستش و سونو گرافی دادم کبد چرب گرید یک هستم و سنگ صفرا هم ندارم ازمایش G6PDهم چک کردم نرمال بود ب نظرتون مشکل چیه ممنون از لطفتون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر همه موارد نرمال و فقط بیلی روبین توتال بالاست میتواند سندرم ژیلبرت مطرح باشد
      برای بررسی دقیق تر به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  16. ایمان می گوید

    سلام
    من دارای کبد چرب گرید ۳ بودم. توی فیبرواسکن ولی بافت کبد سالم بود امام چربی همون گرید ۳ بود. پزشک برام داروهای زیر رو تجویز کرد:
    ۱. لیورگل ۱۴۰ سه وعده در روز
    ۲. ویتامین E400‌ دو بار در هفته
    داروهای زیر رو هم قبلا مصرف میکردم:
    ۱. کنکور ۲.۵ برای قلب روزی یک عدد
    ۲. مولتی ویتامین یک شب در میان
    ۳. بوسپیرون ۱۰ صبح و شب
    ۴. هیدروکلروتیازید ۲۵ روزانه
    ۵. آتوموکستین ۲۰ روزانه
    هفته قبل آزمایش خون دارم همه چیز تحت کنترل بود به جز بیلی روبین. دایرکت 0.5 و توتال 1.5 بود و هر کدوم 0.1 بالاتر از حداکثر نرمال بودند.
    به نظرتون این موضوع که 0.1 بالاتر هست خیلی مهمه؟ و احتمالا به خاطر مصرف قرصهایی که میخورم نیست؟ مخصوصا لیورگل

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      در صورت نرمال بودن انزیم کبدی و عدم کم خونی بعید است موردی باشد

  17. مهرزاد اسماعیلی می گوید

    سلام وقت بخیر 37 ساله هستم وتیروئید کم کار دارم
    نتیجه ازمایش چکاپم این طور بوده
    bili t :1.25
    bili d: 0.36
    SGOT:26
    SGPT:55
    FBS:108
    Cholesterol:196
    triglyceride:257
    TSH:3.09
    FERRITIN:96.02
    لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به بالا بودن انزیم کبدی معاینه و ازمایشات تکمیلی لازم است
      به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  18. امیر می گوید

    سلام مادر من قبل از عید مریض شدن سرماخوردگی استامینوفن خوردن و بدنشون دونه زد دکتر برای هیدروکورتیزول نوشت تزریقی و دونه هاش خوب شد بعدا یه آزمایش داد بیلی روبینش یکم بالا بود ولی بقیه آنزیم های کبدیش نرمال بود الآن ک ۳ ناه گذشته بازم آزمایش دادن و آنزیم کبدیش ast و asl نرمالن ولی بازم بیلیروبینش چند صدم بالاست یعنی کبدش مشکلی پیدا کرده یا طبیعیه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عدد بیلی روبین چند است؟

  19. سجاد می گوید

    سلام وقت بخیر ۲۱ سالمه
    من آزمایش دادم آنزیم کبد ast و alt کمی بالا بود (اعداد رو یادم نیست)
    دو روز بعد از اون آزمایش های هپاتیت و غیره تحت نظر متخصص داخلی دادم ast نرمال شد و اما alt شد 73، بیلی روبین دایرکت 0.64 و توتال 1.84 (رنج نرمال توتال در کیت 0.1 تا 1.21 بود و رنج نرمال دایرکت کمتر از 0.4)
    یک ماه کپسولی به نام Urthodex خوردم و سه روز بعد از قطع کپسول آزمایش دادم ast و alt نرمال شدن اما alp شد 345 و بیلی روبین دایرکت 0.5 و توتال 1.25
    دوباره یک ماه بعد آزمایش دادم و این سری alp شد 337، بیلی روبین دایرکت 0.43 و توتال 1.36
    پزشکم گفت مشکلی نیست نگران نباش و دو ماه بعد آزمایش رو تکرار کن، نظر شما چیه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بهتر است جهت بررسی به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.