تفاوت درونگرایی و برونگرایی چیست؟ دنیا به همه ما نیاز دارد!

خلاصه این مقاله را بشنوید

درونگرا هستید یا برونگرا؟ تفاوت درونگرایی و برونگرایی را می‌دانید؟ اصلاً با این دو اصطلاح آشنایی دارید؟ این روزها، پیش از همیشه از این دو واژه می‌شنویم.

با اینکه بسامد استفاده از این کلمات زیاد شده اما متأسفانه بسیاری از آدم‌ها دقیقاً با درونگرابودن یا برونگرایی آشنایی ندارند و به اشتباه آنها را به خودشان منسوب می‌کنند.

در این مقاله می‌خواهیم به شما درباره این‌ها بیشتر بگوییم. تفاوت درونگرایی و برونگرایی را برایتان شرح بدهیم و دید دقیقی نسبت به این دو اصطلاح دنیای روانشناسی در اختیارتان قرار بدهیم.

آگاهی از دنیای روح و روان هم به‌اندازه جسم و بدن مهم است، نه؟ هم شناخت آن و اصطلاحاتش اهمیت دارد و هم اینکه باید در صورت لزوم از کمک مشاور تهران و دیگر شهرها استفاده کنیم. برای آشنایی بیشتر با درونگرایی و برونگرایی و تفاوت‌هایشان آماده هستید؟

تعرف برونگرایی و درونگرایی چیست؟

برونگرایی و درونگرایی در دو سر یک طیف قرار دارند. این یعنی کاملاً متضاد یکدیگر هستند. آدم‌ها در نقاط مختلفی از این طیف قرار می‌گیرند، یعنی سطح درونگرابودن یا برونگرایی در آنها متفاوت است.

کارل یونگ (Carl Jung) با تعریف این دو واژه، سعی کرده است که درباره منبع تأمین انرژی آدم‌ها صحبت کند.

به عقیده او، بعضی‌ها که آنها را با عنوان درونگرا معرفی می‌کند، انرژی‌شان را از درون خود پیدا و تقویت می‌کنند. بعضی‌ها هم که آنها را برونگرا معرفی می‌کند، برای دریافت انرژی روحی لازم از حضور در جمع بهره می‌برند.

تفاوت درونگرایی و برونگرایی

ویژگی‌ های افراد درونگرا

آدم‌های درونگرا خودشان منبع تأمین انرژی روحی و روانی خود هستند. آنها از تنهایی لذت می‌برند و بیشتر به افکار و احساسات خود برای پیش‌برد زندگی استناد می‌کنند. ضمن اینکه میل زیادی هم به اشتراک‌گذاشتن فکرها و حس‌های خود ندارند.

دایره ارتباطات و دوستان درونگراها بزرگ نیست اما روابطشان با همان اعضای اندک این حلقه عمیق و قوی است. آنها از قابل پیش‌بینی‌بودن فرایندها مثلا در محل کار لذت می‌برند و دوست دارند که مستقل باشند.

افراد درونگرا از ثبات خوششان می‌آید و آنچنان اهل تغییر نیستند. تطبیق‌دادن خودشان با محیط‌های پویایی که مدام در حال دگرگونی است، برای این دسته از افراد زیاد جالب به‌ نظر نمی‌رسد.

ویژگی‌های افراد برونگرا

برای درک تفاوت درونگرایی و برونگرایی باید بدانید که هر یک چه ویژگی‌هایی دارند. برونگراها منبع انرژی روحی و روانی خود را از حضور در جمع و اجتماعات تأمین می‌کنند. آنها دوست دارند که روابط اجتماعی گسترده‌ای داشته باشند.

برونگراها با ویژگی‌هایی مانند پرحرفی، اجتماعی‌بودن و هدفمندی شناخته می‌شوند. آنها به اجتماع و آدم‌های دیگر وابستگی دارند و همین موضوع باعث می‌شود که تاحدی استقلالشان را از دست بدهند.

شرکت در فعالیت‌های جمعی و تیمی برای افراد برونگرا خوشایند است. آنها با حضور در کنار آدم‌های دیگر انرژی می‌گیرند و سعی می‌کنند که با کمک دیگران به هدف‌هایشان برسند.

تفاوت مغز درونگرا و برونگرا

سوال مهمی که وجود دارد این است که آیا تفاوت ارگانیکی بیم مغز درونگراها و برونگراها وجود دارد؟

در پی پیدا کردن پاسخ این سوال، رندی باکنر، استاد دانشگاه هاروارد در سال 2012 طی یک پژوهش متوجه شد که قشر مغز دارای کورتکس بزرگتر و ضخیم‌تری در ناحیه پیش‌پیشانی یا پره‌فرونتال است.

این بخش درمغز، ساختار پیچیده‌ای دارد و تفکر انتزاعی در آن انجام می‌شود.

بر این اساس، درونگراها، منبع نورون بیشتری را صرف تفکر انتزاعی می‌کنند و در شرایط مشابه، برونگراها بیشتر علاقه دارند که از آن لحظه رد شوند و بعدا فکری برای بعد کنند.

به‌طور کلی و بر اساس نتایج تحقیقات مختلف، آمیگدال در سمت راست مغز برونگراها بزرگتر از درونگراهاست.

تفاوت درونگرایی و برونگرایی در سبک زندگی چیست؟

درونگرابودن یا برونگرایی می‌تواند روی ابعاد مختلف زندگی آدم‌ها اثر بگذارد. رویکردها، تصمیمات و سبک زندگی افراد این دو دسته با هم متفاوت است.

اگر بخواهیم دست به مقایسه این‌ها بزنیم، لازم است که از جنبه‌های مختلف، نگاهی به تفاوت‌هایشان داشته باشیم.

بخش‌های مختلف زندگی آدم‌ها تحت تأثیر ویژگی درونگرایی یا برونگرایی آنها قرار دارد. کار و محیط شغلی، روابط دوستانه و عاطفی، حضور در خانواده و اجتماع و دیگر مناسبات همگی تحت‌الشعاع این موضوع قرار دارند.

تفاوت درونگرایی و برونگرایی بر اساس مدل روابط اجتماعی

برونگراها اجتماعی‌تر از درونگراها هستند. آنها در دسترس‌تر و دست‌یافتنی‌ترند. این به معنای بی‌میلی درونگراها به برقراری ارتباط با آدم‌های دیگر نیست.

آنها هم از برقراری ارتباط با دیگران و اجتماعی‌بودن بدشان نمی‌آید اما انرژی‌شان در معاشرت‌های پی‌ در پی تمام می‌شود و برای همین مایل نیستند که زیاد با دیگران ارتباط برقرار کنند و شمار روابط اجتماعی‌شان زیاد نیست.

به عبارت دقیق‌تر، افراد برونگرا انرژی روانی خود را از مکالمات با دیگران و ارتباط با آنها تأمین می‌کنند.

شرکت در گروه‌های مختلف و رویدادهای اجتماعی برای برونگراها جذاب است اما چنین چیزی نه تنها به درونگراها انرژی نمی‌دهد بلکه باعث می‌شود که خسته و بی‌حوصله شوند.

ارتباطات افراد برونگرا و درونگرا

ارتباطات برونگراها و درونگراها

برای بررسی تفاوت درونگرایی و برونگرایی باید از نقطه‌نظر ارتباطات هم به این دو نگاهی داشته باشیم.

برونگراها از کار تیمی و گروهی لذت می‌برند. آنها دوست دارند که امورات مختلف را در همکاری با دیگران پیش ببرند. چنین افرادی ایده‌هایشان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و ذهن بازی برای پذیرش نظرات دیگران دارند.

افراد برونگرا با صدای بلند فکر می‌کنند، یعنی ایده‌ها و نظراتشان را مدام مطرح می‌کنند و با هم درمیان می‌گذارند.

درونگراها نقطه مقابل این رفتار هستند. آنها تا جای ممکن ساکت می‌مانند و دوست ندارند که نظراتشان را مدام مطرح کنند و با ابراز و اظهار ایده‌ها، با دیگران در تعامل باشند.

درونگراها از روش‌های ارتباطی غیرمستقیم و غیرحضوری بیشتر خوششان می‌آید. برای مثال، دریافت و ارسال پیام‌های مکتوب را بیشتر از جلسات حضوری و تماس‌های تلفنی می‌پسندند.

این دسته از افراد از نظارت مداوم روی کارشان دل خوشی ندارند و مایل‌اند که زمان و فضای خود را داشته باشند تا بهترین نتایج را ارائه کنند.

در ترتیب‌دادن گروه‌ها و تیم‌ها هم برونگراها به‌ دنبال ایجاد فضایی باز و آزاد هستند که ایده‌ها به راحتی در آن در چرخش هستند اما درونگراها بیشتر مایل‌اند که همه چیز را کنترل و قوانینی را به دیگران دیکته کنند.

تفاوت درونگرایی و برونگرایی در تصمیم گیری

افراد درونگرا بر این باور هستند که برای تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه نیاز به صرف وقت و تجزیه‌ و تحلیل ابعاد مختلف هر موضوع وجود دارد. برای همین است که رسیدن به ایده و طرح نهایی درباره موضوعات گوناگون برایشان زمان‌بر است.

این دسته از افراد بیشتر به شهود و درون خودشان برای تصمیم‌گیری نگاه می‌کنند و زیاد اهل پرس‌وجو از جمع و دیگران نیستند.

برونگراها برعکس هستند. آنها بدون صرف زمان زیاد تصمیم‌گیری می‌کنند و معمولاً اهل بررسی ابعاد مختلف هر انتخاب نیستند.

وجود چنین ویژگی و شاخصه‌ای در افراد برونگرا باعث می‌شود که به حضور در محیط‌های پویایی علاقه داشته باشند که مدام در حال تغییر است. تطبیق‌پذیری با شرایط و تولید راه‌کار در محیط‌های پرنوسان برای برونگراها لذت دارد.

تفاوت افراد برونگرا و درونگرا در محیط کار

درونگراها در محیط کار هم مایل به گذران اوقات به تنهایی هستند. آنها دوست دارند که به حال خودشان گذاشته شوند و مدام نظارت مستقیم و جلسات حضوری در کار نباشد. در واقع، دوست دارند که اهداف خودشان را با کمترین نظارت دنبال کنند.

افراد درونگرا از شغل‌هایی استقبال می‌کنند که نیاز به همکاری و مراودات مختلف در آنها وجود ندارد. مشخص و قابل پیش‌بینی‌بودن برنامه‌های کاری هم برای این دسته از افراد خوشایند است.

برونگراها برعکس درونگراها از محیط‌های کار ساکت و آرام خوششان نمی‌آید. در چنین شرایطی به راحتی حوصله‌شان سر می‌رود و دوست دارند که در کنار آدم‌های دیگر کار کنند.

کارهای بیش از حد منظم و از پیش تعیین‌شده برای آنها خوشایند نیست و دوست دارند که با تغییرات در محیطی پویا دست‌وپنجه نرم کنند. و البته از چنین تلاشی در تیمی بزرگ و در کنار افراد دیگر استقبال می‌کنند.

البته در مطلبی مجزا به بررسی برونگراها و درونگراها در محیط کار پرداخته‌ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم که این مطلب را مطالعه کنید.

تفاوت درونگرایی و برونگرایی در ازدواج و زندگی مشترک

روابط صمیمی و عاشقانه افراد درونگرا و برونگرا هم با یکدیگر متفاوت است. اگر خودتان و طرف مقابل را از این نقطه‌نظر بررسی کنید، مدیریت ارتباطاتتان بسیار بهتر خواهد شد. در واقع، باید بدانید که شما و طرف مقابل درونگرا هستید یا برونگرا.

درونگرایی در رابطه

افراد درونگرا از تنهایی خوششان می‌آید و دوست ندارند که استقلالشان مخدوش شود. با این‌حال، اگر بتوانند با شخصی پیمان و ارتباطی عمیق پیدا کنند، این رابطه دوام می‌آورد.

درونگراها به سختی راضی می‌شوند که شخصی را وارد خلوت خود کنند اما اگر شما همان فردی باشید که آنها توانسته‌اند با او وارد رابطه شوند، این پیوند عمیق و طولانی خواهد شد.

این دسته از افراد دوست دارند به جای فعالیت‌هایی که به اجتماع و بیرون‌رفتن از منزل مربوط می‌شوند در خانه با شریک عاطفی‌شان خلوت کنند و وارد مکالمات عمیق و طولانی شوند.

درونگرایی باعث می‌شود که فرد از غافل‌گیری خوشش نیاید. افراد درونگرا از روابط پرهیاهویی که پر از چیزهای از پیش تعیین‌نشده است، لذت کافی نمی‌برند. آنها دوست دارند که به طرف مقابلشان اعتماد کامل داشته باشند.

برونگرایی در رابطه

برونگراها مایل‌اند که دست به کشف طرف مقابلشان بزنند. آنها این کار را از مکالمه و صحبت پیش می‌برند. مکالمات و گفت‌وگوهایشان هم بسیار صریح و شفاف است.

این افراد دوست دارند که با شریک عاطفی‌شان در فعالیت‌های هیجان‌انگیز شرکت کنند. برای مثال، اگر قراری می‌گذارند تا با هم اوقاتی را سپری کنند، بیشتر مایل به حضور در محیط‌های بیرون و رویدادهای گوناگون‌اند.

افراد برونگرا در رابطه، گفت‌وگو را شروع می‌کنند و کار هدایت مکالمه و ارتباط را هم به دست می‌گیرند.

برونگراها می‌توانند از هر دری سخن بگویند. زمانی که این افراد با همسر یا شریک عاطفی‌شان در خارج از منزل به سر می‌برند، اعتماد به نفس زیادی دارند.

گاهی هم مایل هستند که این اعتماد به نفس را به رخ بکشند. برای برنامه‌ریزی قرارهای عاشقانه با برونگراها نباید به دنبال برنامه‌ای کاملاً مشخص و قابل پیش‌بینی بروید چون از چنین روندی خوششان نمی‌آید.

درونگرا بودن یا برونگرایی

تفاوت درونگرایی و برونگرایی برای انجام کارها

برای اینکه درک بهتری نسبت به تفاوت‌های برونگرایی و درونگرایی پیدا کنید، بهتر است که نگاهی هم به نقاط ضعف و قوت این دو گروه از افراد در انجام کارهای مختلف و در شرایط گوناگون داشته باشید.

نقاط قوت درونگراها

  • شنوندگان خوبی هستند.
  • پیش از حرف‌زدن حتماً فکر می‌کنند.
  • برای پرهیز از اشتباه، بادقت زیادی تصمیم‌گیری می‌کنند.
  • به‌ راحتی متوجه جزئیات می‌شوند و به نکات ریز و دقیق توجه دارند.
  • نسبت به احساسات، نیازها و افکار دیگران حساس و باتوجه هستند.
  • دوستان کم‌شمار صمیمی‌شان را نزدیک به خود نگه می‌دارند و روابطی عمیق با آنها دارند.
  • برای انجام کارهای مختلف خودشان برای خود کافی هستند و نیاز به انگیزه‌گرفتن از دیگران ندارند.
  • درونگراها در بیشتر مواقع خلاق هستند و از شهود و غریزه‌شان برای پیش‌برد کارهای مختلف بهره می‌برند.
  • تمرکزکردن زیاد روی انجام کارهایی که به آنها علاقه دارند، برای این دسته از افراد کار دشواری نیست.

نقاط قوت برونگراها

  • درک بالایی از انواع رابطه با افراد مختلف دارند و در زمینه برقراری ارتباطات به‌ خوبی عمل می‌کنند.
  • انرژی بالایی در انجام کارهای مختلف دارند و نسبت به موضوعات گوناگون اشتیاق به خرج می‌دهند.
  • به ریسک‌پذیری و انجام کارهای تازه علاقه زیادی نشان می‌دهند.
  • توانایی مثبت‌اندیشی و انگیزه‌دادن به آدم‌های دیگر را دارند.
  • صحبت‌کردن در جمع برایشان ساده است و حضور جذابی دارند.
  • ارتباطات مؤثری با دیگران برقرار می‌کنند و توانایی مدیریت روابط را دارند.

نقاط ضعف درونگراها

  • در توسعه شبکه ارتباطی‌شان قوی نیستند.
  • از نظر جمع، گاهی عجیب‌وغریب به نظر می‌رسند.
  • مدیریت شرایط پراسترس برایشان آنچنان ساده نیست.
  • بیش از حد برای تصمیم‌گیری فکر می‌کنند و در این کار سریع نیستند.
  • توانایی زیادی در صحبت‌کردن میان آدم‌های دیگر ندارند و توجه آنها را به خود جلب نمی‌کنند.
  • از حضور در محیط‌های تازه لذت نمی‌برند و در صورت نیازداشتن به کمک هم به‌دنبال یاری‌گرفتن از دیگران نمی‌روند.

تفاوت درونگرایی و برونگرایی

نقاط ضعف برونگراها

  • به توجه، تصدیق و تأیید دیگران نیاز زیادی دارند.
  • شادی و رضایتشان در بسیاری از مواقع به حضور و تأیید دیگران گره می‌خورد.
  • گاهی اوقات، بیش از حد ریسک می‌کنند و در معرض خطر قرار می‌گیرند.
  • زیاد صحبت‌کردن آنها باعث می‌شود که فضای اندکی برای ابراز نظر دیگران به وجود بیاید.
  • خیلی زود در تنهایی دچار خستگی می‌شوند و انرژی‌شان از بین می‌رود.
  • گاهی پیش از حرف‌زدن یا تصمیم‌گیری، به اندازه کافی فکر نمی‌کنند.

درونگرایی بهتر است یا برونگرایی؟

با تفاوت درونگرایی و برونگرایی آشنا شده‌اید؟ باید بدانید که افراد در نقاط مختلفی از طیف درونگرابودن یا برونگرایی قرار می‌گیرند. در واقع، آدم‌ها معمولاً به طور کامل برونگرا یا درونگرا نیستند.

یادتان نرود که هیچ یک از این دو هم بر دیگری برتری ندارند. دنیا به آدم‌هایی با ویژگی‌های مختلف نیاز دارد. بعضی‌ها برونگرا هستند و بعضی‌ها هم درونگرا. همه این‌ها در کنار یکدیگر مکمل هم هستند.

شناخت دنیای درونی روح و روان و بررسی ابعاد رفتاری و شخصیتی برای بهره‌مندی از زندگی شادانه ضروری است. اگر در سلامت این زمینه دچار مشکل شدید، حتماً باید با مشاوران و روانشناسان گفت‌وگو کنید.

یکی از جذاب‌ترین راه‌های ارتباطی برای دریافت نوبت ملاقات با مشاوران خبره، کمک‌گرفتن از سیستم نوبت دهی آنلاین سایت دکتردکتر است. با سرزدن به این بستر ارتباطی می‌توانید از بهترین‌ها وقت ملاقات دریافت کنید.

شما درونگرا هستید یا برونگرا؟ فکر می‌کنید که ویژگی‌هایتان بیشتر منطبق بر کدام‌ گروه رفتاری- شخصیتی است؟

منبع:

high5test.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.