درمان التهاب روده و معده به‌صورت قطعی

برخی تغییرات ساده در سبک زندگی و استفاده از داروهای ضد اسید بدون نسخه اغلب تنها چیزی است که برای درمان التهاب روده و معده لازم است. اما گاهی اوقات باید از داروهای دیگری که دکتر گوارش تجویز می‌کند برای درمان روده استفاده کرد. ورم معده معمولا بدون هیچ مشکلی برطرف می‌شود. با این‌حال، اگر به درستی درمان نشود، گاستریت طولانی‌مدت و مزمن شده یا ممکن است منجر به زخم معده و در ادامه کم‌خونی شود. در این مقاله به بررسی راه‌های درمان التهاب روده و معده می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

التهاب روده و معده چیست؟

التهاب معده و روده به‌ معنای التهاب جداره و دیواره معده و روده است. علت التهاب معده و روده میکروب‌ها هستند که از طریق دهان وارد بدن می‌شوند و معمولاً چند روز بعد از ورود، علائم و نشانه‌های التهاب و بیماری را نشان می‌دهند.

بیماری التهابی روده (IBD) یک گروه از اختلالات روده‌ای است که باعث التهاب طولانی‌مدت دستگاه گوارش می‌شود. دستگاه گوارش شامل دهان، مری، معده، روده کوچک و روده بزرگ است. التهاب در هر کجایی از دستگاه گوارش رخ دهد، روند طبیعی هضم و جذب غذا را مختل می‌کند. IBD می‌تواند بسیار دردناک و مخرب باشد و در بعضی موارد حتی ممکن است باعث مرگ شود. 

برای عفونت روده چه بخوریم

علائم التهاب روده و معده

از علت‌های التهاب روده و معده، می‌توان به افزایش فعالیت میکروب‌ها در محیط خارجی، مصرف آب‌های آلوده و غذاهای فاسد اشاره کرد. علائم و نشانه‌های التهاب روده بسته به موقعیت و شدت التهاب متفاوت است، علائم ممکن است از خفیف تا شدید باشند.

شاخص‌ترین و مهم‌ترین علائم التهاب روده و دستگاه گوارش عبارتند از:

  • اسهال؛ در اثر التهاب ایجاد شده در روده، قسمت‌های آسیب‌دیده روده نمی‌تواند آب را دوباره بازجذب کنند.
  • خونریزی؛ ممکن است در مدفوع خون دیده شود.
  • درد شکم؛ در اثر گرفتگی و نفخ ناشی از انسداد روده
  • کم‌خونی
  • تب و خستگی
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن ناخواسته

التهاب روده و دستگاه گوارش همچنین می‌تواند با مشکلات خارج از سیستم گوارش مرتبط باشد، از قبیل:

  • التهاب چشم
  • اختلالات پوستی
  • آرتروز

تشخیص التهاب روده و معده

پزشک شما به احتمال زیاد بیماری التهاب روده را تنها پس از حذف علت ورم روده و معده و نشانه‌هایتان را بر این اساس تشخیص می‌دهد. برای کمک به تائید تشخیص IBD و شروع روند درمان التهاب روده و معده ممکن است یک یا چند تست و روش زیر را پیش رو داشته باشید:

  • آزمایش خون برای تشخیص کم خونی یا علل ویروسی یا باکتریایی عفونت
  • روش‌های آندوسکوپی
  • کولونوسکوپی
  • تست Sigmoidoscopy آندوسکوپی. این آزمایش، گاهی اوقات برای کمک به تشخیص بیماری کرون، استفاده می‌شود.
  • Enteroscopy کمک بالون.
  • اشعه ایکس.
  • توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

درمان قطعی ورم معده و روده

هدف از درمان التهاب روده و معده کاهش التهاب است که نشانه‌ها و علائم را در بدن به وجود می‌آورد. در بهترین حالت، درمان التهاب روده و معده ممکن است نه تنها به کاهش علائم منجر شود، بلکه به درمان قطعی ورم معده و روده و کاهش خطرات عوارض نیز منجر شود. درمان التهاب روده و معده معمولاً شامل مصرف دارو یا جراحی است.

داروهای ضد التهابی اغلب اولین گام در درمان التهاب روده و معده هستند. همچنین اگر علت بیماری سیستم ایمنی بدن تشخیص داده شود، مصرف داروهای سرکوب‌کننده‌ سیستم ایمنی می‌تواند در درمان التهاب روده و معده مفید باشد. این داروها به روش‌های مختلفی برای سرکوب پاسخ ایمنی که مواد شیمیایی ناشی از التهاب را در پوشش روده آزاد می‌کند، عمل می‌کنند.

همچنین در برخی موارد مصرف آنتی‌بیوتیک در درمان التهاب روده و معده به تشخیص پزشک متخصص، تجویز می‌شود. علاوه بر کنترل التهاب، با مصرف برخی از داروها که منجر به کاهش نشانه‌ها و علائم بیماری می‌شود، در برخی موارد بسته به شدت IBD، پزشک ممکن است یک یا چند مورد زیر را برای درمان التهاب روده و معده توصیه کند:

  • مصرف دارو و مکمل‌های ضد اسهال
  •  مصرف مسکن‌ها برای کاهش درد
  • مصرف مکمل آهن. اگر خونریزی مزمن روده دارید، ممکن است کم خونی فقر آهن ایجاد شود و نیاز به مکمل‌های آهن داشته باشید.
  • مصرف مکمل کلسیم و ویتامین D. بیماری کرون و استروئیدهای مورد استفاده برای درمان آن می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد، بنابراین ممکن است در روند درمان التهاب روده و معده، لازم باشد یک مکمل کلسیم با ویتامین D را برای جلوگیری از عوارض مصرف داروها مصرف کنید.
  • در برخی موارد پزشک با مشاوره از یک متخصص تغذیه یک رژیم مخصوص غذایی را برای درمان التهاب روده و معده برای شخص تجویز می‌کند تا علائم و نشانه‌های بیماری را کاهش دهد. اگر تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی، درمان دارویی یا سایر درمان‌ها علائم و نشانه‌های IBD را از بین نبرد، پزشک ممکن است برای درمان التهاب روده و معده عمل جراحی را توصیه کند.

ورم روده

درمان سریع التهاب روده

برای درمان سریع التهاب روده بهتر است تا با نظر پزشک، از داوهایی مثل

سولفاسالازین (sulfasalazine)،مسالامین(mesalamine)، بالسالازید(balsalazide)، زاتیوپرین(azathioprine)، متوتروکسات(methotrexate)، مرکاپتوپورین(mercaptopurine)، سیپروفلوکساسین (CIPRO)، مترونیدازول (Flagyl)، اینفلکسی‌ماب(Infliximab) یا اینفلکترا(Inflectra) استفاده کنید.      

درمان قطعی التهاب روده

بنابر تشخیص پزشک درمان جراحی کرون یا درمان جراحی کولیت اولسراتیو درمان‌های قطعی التهاب روده هستند. گرچه در بیشتراوقات این مشکل با مصرف دارو هم درمان می‌شود.

درمان ورم شکم

برای درمان ورم شکم، باد معده خود را رها کنید، از مصرف خوراکی‌های نفاخ دوری کنید، آروغ بزنید یا باد گلو بزنید. البته اگر شرایطتان بدتر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی بیماری التهاب روده

عوارض ناشی از التهاب روده و معده عبارت است از:

  • سرطان کولون: داشتن التهاب روده و دستگاه گوارش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.
  • التهاب پوست: چشم و التهاب مفصلی. اختلالات خاصی از جمله آرتریت، ضایعات پوستی و التهاب چشم ممکن است در طوفان التهاب روده و دستگاه گوارش رخ دهد.
  • لخته شدن خون: IBD خطر ابتلا به لخته شدن خون در رگ‌ها و شریان‌ها را افزایش می‌دهد.
  • انسداد روده: بیماری کرون بر ضخامت دیواره روده تأثیر می‌گذارد. با گذشت زمان، بخشی از روده می‌تواند ضخیم و کلفت شود که ممکن است جریان محتوای گوارشی را مسدود کند. شما ممکن است نیاز به عمل جراحی برای برداشتن بخش مسدودشده داشته باشید.
  • سوء تغذیه اسهال، درد شکمی و گرفتگی عضلات
  • کمبود آهن یا ویتامین B12
  • کم آبی شدید بدن: اسهال بیش از حد می‌تواند منجر به کم آبی شود.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنم؟

اگرچه بیماری التهاب روده و دستگاه گوارش معمولاً کشنده نیست، اما یک بیماری جدی است که در بعضی موارد ممکن است عواقب تهدیدکننده را ایجاد کند. پس هرچه سریع‌تر درمان التهاب روده و معده خود را شروع کنید.

درمان قطعی ورم معده و روده

عوامل خطر ابتلا به بیماری التهاب روده

عوامل و کارهای زیر باعث افزایش خطر ابتلا به التهاب روده و دستگاه گوارش می‌شوند:

  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر اصلی برای ایجاد بیماری کرون است. سیگار کشیدن درد و سایر علائم بیماری کرون را تشدید می‌کند و خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.
  • قومیت: التهاب روده و دستگاه گوارش در همه جمعیت‌ها وجود دارد. با این حال، برخی گروه‌های قومی مانند قفقاز و یهودیان افراد مبتلای زیادی دارند.
  • سن: التهاب روده و دستگاه گوارش می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، اما در اغلب موارد، این بیماری قبل از سن 35 سالگی شروع می‌شود.
  • سابقه خانوادگی: افرادی که والدین، خواهر و برادر یا فرزند مبتلا به التهاب دستگاه گوارش دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستند.
  • منطقه جغرافیایی: افرادی که در مناطق شهری و کشورهای صنعتی زندگی می‌کنند خطر ابتلا به التهاب روده و دستگاه گوارش در آنها وجود دارد. افزایش خطر ابتلا به این بیماری می‌تواند در اثر انتخاب شیوه زندگی و رژیم غذایی باشد.
  • جنسيت: به طور کلی، التهاب روده و دستگاه گوارش روی هر دو جنس به طور مساوی تأثیر می‌گذارد. کولیت زخم در میان مردان شایع‌تر است، در حالی که بیماری کرون در زنان بیشتر است.

پیشگیری از التهاب روده و معده

علل ارثی IBD را نمی‌توان پیشگیری کرد. با این حال، شما ممکن است با انجام اقدامات زیر قادر به کاهش خطر ابتلا به IBD و یا جلوگیری از عود بیماری باشید:

  • خوردن غذاهای سالم
  • ورزش منظم
  • ترک سیگار

درمان ورم معده و روده سخت نیست؛ فقط به‌موقع به پزشک مراجعه کنید!

گاستریت یک بیماری شایع اما به‌طور کلی قابل درمان است. شاید تعجب کنید که سوء هاضمه و درد روده در واقع به دلیل ورم معده است. برخی از افراد مبتلا به گاستریت هیچ علامتی ندارند؛ آزمایش‌ها می‌توانند به پزشک کمک کنند تا علت گاستریت را تعیین و درمان مناسب را تجویز کند. اگر علائم و نشانه‌های بیماری التهاب روده و دستگاه گوارش را در خود مشاهده می‌کنید، باید هر چه زودتر برای درمان التهاب روده و معده به پزشک متخصص مراجعه کنید. شما می‌توانید با استفاده از امکان نوبت دهی اینترنتی از لیست پزشکان متخصص گوارش و کبد که ما در سایت دکتردکتر برای شما عزیزان تهیه کرده‌ایم، پزشک مورد نظر خود را انتخاب کنید و روند درمانی خود را شروع کنید.

منابع:

mayoclinic

healthline

سوالات متداول درمان التهاب معده و روده

رژیم BRAT ) موز، نان تست، برنج و پوره سیب(، یخ، گوشت قرمز و سفید کم‌چرب، از جمله غذاهای خوب برای بهبود ورم معده هستند.

میوه‌های کم فیبر همچون موز، طالبی، خربزه، کمپوت، ماهی، گوشت مرغ، سویا و تخم‌مرغ، غلات، نان، سیب زمینی و بلغور جو دوسر برای درمان عفونت روده مفید هستند.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1,362 نظرات
  1. رقیه پاشاپور می گوید

    سلام من مشکل دردمعده داشتم همراه با بوی بد دهان رفتم دکترباچندتا قرص آنتی بیوتیک دردمعدام خوب شد ولی بوی بد همراه با خلط پشت گلو هنوز هس هرکاری میکنم رفع نمیشه حتی ۲هفته فاموتیدن مصرف کردم خوب شد ولی به از قطع کردن بازهم بوی بد برمیگردد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ریفلاکس مطرحه و در برخی موارد درمان طولانی مدت لازم است

  2. S,h می گوید

    سلام وقت بخیر ۱۹سالمه و ۲ساله که بطور مداوم یکجا برای کنکور درس میخونم بدون هیچ تحرکی ،حالا حدودا سه ماهه که سمت چپم زیر سینه ام و همینطور زیرشکمم دور ناف درد زیاد دارم بهمراه نفخ شکم و رفلاکس و یبوست هم دارم و خیلی دیر به دیر گرسنم میشه و وقتی غذا میخورم احساس سنگینی میکنم و چیزی نمیتونم بخورم تا یه وعده غذایی دیگه..متخصص رفتم بهم قرص رابزول+بیسموت+مب اکتو داد, نفخم بهتره ولی درد شکم رو هنوز دارم، بعضاً درد در ناحیه کتف شونه ها کمر و گردن و سر رو هم دارم. میشه راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      درمان رو ۴ الی ۶ هفته ادامه بدین و درصورت عدم بهبود جهت بررسی عفونت اچ‌پیلوری و ورم معده مجددا به پزشکتون مراجعه کنید

  3. ناشناس می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    همسر بنده مشکل درد در ناحیه شکمی دارن.با درد شدید هر ۲_۳ ماه یک بار بود الان یک ماه درد مداوم دارن.ام ار ای که انجام شد چسبندگی رحم و روده تشخیص داده شد. به دکتر زنان و ناباروری مراجعه کردیم ا.براشون یه نوع سونو که از معقد بود نوشتن و تشخیص که داده شد التهاب روده کوچک دادن. دارو ال دی تجویز شد استفاده کردن کیست رحم یه طرف برطرف طرف دیگه کوچک شد مجدد ال دی و گل مغربی و ویتامین دی دادن .مجدد به دکتر داخلی مراجعه کردیم جواب هارو دیدن دارو چرک خشک کن و میترونیدازول و یه قرص دیگه دادن گفتن مصرف کنه .گفتن اگه درد بهتر نشد کولونوسکپی بالن برای روده باریک انجام بشه .ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام و تشکر
      بله اقدامات به درستی انجام شده و درصورت عدم بهبودی، جهت لزوم انجام کولونوسکوپی به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  4. مریم می گوید

    سلام دخترم ۹ سالش هست بخاطر بوی بد دهان به دکتر مراجعه کردیم ازمایش مدفوع نوشت جواب ازمایش رو بردم دکتر گفت ورم معده داره میخواستم ببینم تواین سن چه عاملی باعث میشه ورم معده بگیره وچه چیزهایی واسش ضرر داره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      از طریق آب و غذای آلوده، بزاق و مدفوع آلوده منتقل میابد
      ترشیجات، غذای نفاخ ، ادویه و. لبنیات را تا درمان کامل مصرف نکنند

  5. Soh می گوید

    سلام من زخم معده داشتم و دارم با دارو بهترم چندین ساله .خونریزی کرده بود معدم یکسالی میشه شکم درد دارم دکتر متخصص گفتن که التهاب روده داری چون شکمم هم بزرگ شده به من مب اکتو و فامیلایف تجویز کردن ی مدته متوجه شدم از مدفوعم جسم های تکه تکه خیلی سخت خارج میشه با دکتر مشورت کردم گفت دیواره های رودت داره تخلیه میشه میخواستم بدونم علتش چیه و چقدر خطرناکه و باید چیکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اندوسکوپی و ازمایش مدفوع براتون انجام شده؟

  6. بصیر می گوید

    سلام من روده ومعده ام ورم دارد باد کرده شکمم هیچی نمی‌خورم یعنی چون مادرم نیست غذام خیلی کم شده شکمم هر هفته ۱بار کار میکند اونم سفت بباسیلم زد بیرون الکی کار نمیکنم بدلیل افسردگی شکمم مثل یه توپ شده درد ندارم چیکار باید بکنم

  7. محمد می گوید

    سلام من حدودا چهل روز هست متادون را ترک کردم ولی معده ام ورم دارد و درد میکند خواستم راهنماییم کنید

  8. poiuy می گوید

    سلام ببخشید من خانم ۲۶ ساله هستم که ۱ساله روزبه روز لاغرترمیشم همراه دل درد واسهال.لاغریم خیلی شدید شده دست وپاها و شونه هاکل بدنم لاغرشده هرکاری میکنم چاق نمیشم ازمایس دادم گفتن یکم التهاب روده دارم برام آموکسی سیلین .پنتو پرازول .کلیدینیوم سی .بیسموت ساب سیترات.نوشتن بهتر شدم ولی باز لاغرمیشم میخواستم بپرسم چه دارویی بخورم که لاغر نشم و اسهال نشم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به نظر بررسی دقیق تر، ازمایش خون و مدفوع و کولونوسکوپی لازم است
      جهت بررسی به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  9. رسولی می گوید

    سلام ورم معده و روده تقریبا شدید به جز احساس قلنج هیچ درد آنچنانی نداره ولی تحت هر شرایطی بوی وحشتناکی میاد بوی عفونت عجیب از دهن و کل بدن چیا مصرف کنیم به دکتر خوب دسترسی نداریم لطفا راهنمایی کنید

  10. حمید،ص می گوید

    سلام وقت بخیر .؟
    25روز پیش اسهال شدم بعداز اسهالی یبوست گرفتم بقدری شدید شد که الان تکه تکه میاد وله زور دفع میشه،دکتر هم رفتم گفتن التهاب روده …متریندازول وازیترومایسین تجویز کردند …چند روز بعد به همراه مدفوع مخاط خارج میشد …قسمت سمت چپ شکمم هم بعضی وقتها درد میگیره …بهتر نشدم رفتم دوباره دکتر کرونوسکپی تجویز کردند …ممنون میشم راهنماییم کنید تشکر

  11. جابری می گوید

    سلام من هرز گاهی درد خیلی کم تو شکم دارم دکتر تو سی تی اسکن نوشته ضخامت ناحیه اینوکاسل دیده شد کرون پیشنهاد میشود من چه کاری باید انجام بدم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به علایم بالینی ممکن است کولونوسکوپی درخواست شود
      جهت معاینه به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  12. زهرا می گوید

    سلام من برادرم نزدیک ب یک ماهه که شکمش سفت شده و لاغر تر شده دکتر دارو داده ولی بازم خوب نشده، لطفا راهنمایی کنید چیکار کنه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      شرح حال بیشتر لازمه
      سن
      یبوست یا اسهال
      تب
      دل درد
      کاهش اشتها
      نام داروها

  13. بهناز می گوید

    سلام دكتر من رفتم كونولوسكوپي و نمونه برداري ازم كردن
    Microscopy:recived specimen in two formalin container
    A)labeled as cecal mucosa consist of multiple pieces of creamy softy tissue
    B)labeled as illeal mucosa consist of multiple pieces of creamy soft tissue

    Microscopy:A)sections show colon tissue .scant glands present criptitis .lamina properia is infiltrated by mixed inflammatory cells
    B)illealmucosa present glandular atrophy .lamina properia is infiltrated by dense lymphoid cells and make lymphoid follicles

    Dx
    A)cecal mucosa punch biopsy
    Non specific colitis-
    B)illeal mucosa punch biopsy
    Illeitis-
    ميشه بگين مشكلم چيه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      برای تشخیص باید علایم شما تطبیق داده شود
      اما در جواب بیوپسی التهاب ایلئوم ذکر شده

  14. جعفری می گوید

    سلام دکتر من ۳۵ سالمه تاحالا۴ بار ابسه مقعدی رو تجربه کردم و حدود۲ساله نفخه معده دارم الان ابسم تبدیل شده به فیستول تا عمل کنم میتونم از داروی ریفاکسیمین برایه نفخ استفاده کنم البته دکتر متخصص داخلی برایه نفخ تجویز کرده بود الان تموم شده چیکار کنم دکتر؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      این دارو برای نفخ معده خط اول درمان نیست
      و برای رفع نفخ توصیه نمی شود

  15. Z می گوید

    سلام وقتتون بخیر مدتیه که تمام استخونای بدنم دردمیکنه وب دکتر داخلی مراجعه کردم گفتن چیزخاصی نیست احتمالا عصبیه و یه سری داروی اعصاب وارام بخش مثل پرگابالین دادن و تاقرصارومیخورم ارومم ازطرفی ازمایش رماتیسم هم دادم منفی بود و همچنان اگ قرصای ارام بخش رو نخورم درده استخونام شروع میشه و قبل ازاینکه استخون دردبگیرم یه مدت افتاده بودم روی اسهال شدید ودلپیچه دوباره خوب شدم بدن دردم شروع شد الان باز توحین استخون درد اسهال شدم گاهی هم یبوست دارم باسردرد یه دکتر داخلی دیگه هم گفتن ممکنه سندروم روده تحریک پذیرباشه دلی قرصی ندادن میخواستم ببینم لاکتوفم مصرف کنم موردی نداره ممکنه اسهال و استخون دردم رواروم کنه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      مصرف لاکتوفم جهت رفع اسهال و تعدیل فلور باکتریایی دستگاه گوارش موثره
      منتها به درد استخوان ارتباطی نداره
      برای درد استخوان باید چکاپ زیر نظر متخصص داخلی بدهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.