درمان فوری حالت تهوع؛ بایدها و نبایدها

خلاصه این مقاله را بشنوید

حالت تهوع همان احساسی است که انگار می‌خواهید استفراغ کنید. در این وضعیت، ترشحات بزاق شما افزایش پیدا می‌کند، در قفسه سینه و گلو احساس سنگینی می‌کنید و میل به استفراغ دارید. همه ما هنگام بیماری احساس ناراحتی می‌کنیم، اما حالت تهوع با کمی شوک و وحشت هم همراه است. تمام انواع تهوع منجر به استفراغ نمی‌شوند، اما استفراغ اغلب با حالت تهوع همراه است. حالت تهوع مکرر در بیشتر موارد، نشانه نوعی بیماری جدی مانند هپاتیت، گاستریت، زخم معده و آنفولانزای معده است و برای درمان نیاز به مراجعه به متخصص گوارش وجود دارد. در این مقاله از راه‌کارهای فوری برای رفع تهوع صحبت کرده‌ایم. با ما همراه باشید تا درباره درمان فوری حالت تهوع برایتان بگوییم.

درمان فوری حالت تهوع در خانه

داروهای ضدتهوع می‌توانند به رفع علائم تهوع کمک کنند. با‌این‌حال، این موارد اغلب عوارض جانبی مانند خواب آلودگی به همراه می‌آورند. برای همین، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که برای درمان فوری حالت تهوع به سراغ روش‌های خانگی بروند. یادتان باشد که بسیاری از درمان‌های خانگی پشتوانه علمی و آزمایشگاهی ندارند و باید در استفاده از آنها به عوارض احتمالی دقت کنید.

از توصیه‌ها در این زمینه به موارد زیر دقت کنید:

  • زنجبیل بخورید.
  • با نعنافلفلی رایحه‌درمانی کنید.
  • لیموترش مصرف کنید.
  • تنفستان را کنترل کنید.
  • ادویه‌های مفید را بشناسید.
  • ماهیچه‌ها را آرام کنید.
  • مکمل B6 استفاده کنید.
  • فعالیت داشته باشید.
  • آب زیاد بنوشید.

درمان حالت تهوع

۱. زنجبیل بخورید

زنجبیل یک درمان طبیعی محبوب برای تهوع است. مشخص نیست که این ماده چطور و چگونه به طور خاص تهوع را درمان می‌کند. با‌این‌حال، کارشناسان معتقدند که ترکیبات زنجبیل می‌توانند مانند داروهای ضد تهوع عمل کنند. استفاده از زنجبیل برای بیشتر افراد بی‌خطر است اما شاید باعث عوارض جانبی شود؛ از جمله سوزش سر دل در صورت مصرف زیاد.

۲. با نعنافلفلی رایحه‌درمانی کنید

رایحه‌درمانی نعناع هم می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند. نوشیدن چای نعناع هم اثرات ضدتهوع دارد. البته به مطالعات بیشتری درباره اثرگذاری این ماده در درمان فوری حالت تهوع نیاز است.

۳. لیموترش مصرف کنید

بوی مرکبات، مانند بوی لیموی تازه به کاهش تهوع کمک می‌کند. برش‌دادن لیمو به آزادشدن عصاره آن در هوا منجر می‌شود. بوییدن لیمو می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان فوری حالت تهوع باشد.

۴. تنفستان را کنترل کنید

نفس‌های آهسته و عمیق بکشید تا حالت تهوعتان سریع‌تر از بین برود. تمرین مناسب در این روند چیست؟ شامل دم از بینی تا سه شماره، حبس نفس تا سه شماره و سپس بازدم تا سه شماره است.

۵. ادویه‌های مفید را بشناسید

برخی افراد ادویه‌های خاصی را به عنوان درمان خانگی برای تسکین حالت تهوع توصیه می‌کنند. برای مثال:

  • پودر رازیانه
  • دارچین
  • عصاره زیره

۶. ماهیچه‌ها را آرام کنید

شل‌کردن عضلات هم راهی برای درمان فوری حالت تهوع است. آرام‌سازی پیشرونده عضلانی (PMR)، نوعی تکنیک آرام‌سازی است و طی آن، به طور مداوم عضلات خود را منقبض و شل می‌کنید تا به آرامش جسمی و ذهنی برسید. روش دیگر برای کاهش تنش عضلانی، ماساژ است.

۷. مکمل B6 استفاده کنید

ویتامین B6 درمانی برای افراد بارداری است که ترجیح می‌دهند از داروهای ضدتهوع اجتناب کنند. بررسی اخیر گزارش‌های تحقیقاتی منابع معتبر نشان می‌دهند که مکمل‌های ویتامین B6 با موفقیت،

حالت تهوع در دوران بارداری را کاهش می‌دهند.

۸. فعالیت داشته باشید

ممکن است که انجام فعالیت بدنی منظم به جلوگیری از حالت تهوع کمک کند. انواع خاصی از فعالیت بدنی، مانند یوگا، می‌تواند برای رفع حالت تهوع مفید باشد. یک مطالعه بر روی افرادی که تحت شیمی درمانی قرار گرفتند، نشان داد که ترکیب یوگا با داروهای استفراغ باعث کاهش استفراغ و حالت تهوع شدید می‌شود.

۹. آب زیاد بنوشید

اگر حالت تهوع همراه با استفراغ داشتید، سعی کنید مایعات از دست رفته را با مایعات غنی از الکترولیت جایگزین کنید. این موارد می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • آب معدنی
  • آب سبزیجات
  • نوشیدنی‌های ورزشی

راه‌کارهای دیگر برای درمان فوری حالت تهوع

به این روش‌ها هم برای کنترل حالت تهوع دقت کنید:

  • موقعیت خود را تنظیم کنید؛ گاهی اوقات دراز کشیدن بدترین کار در زمان حالت تهوع است. وقتی صاف دراز می‌کشید، احتمال حرکت اسید معده به سمت مری زیاد می‌شود؛ به خصوص اگر مبتلا به GERD یا رفلاکس اسید باشید. علاوه بر این، مراقب باشید که از فشاردادن معده خودداری کنید چون می‌تواند به شکم فشار وارد کند. موثرترین راه برای استراحت، حالت درازکشی است که بالاتنه را بالا نگه داشته‌اید.
  • هوای تازه؛  هوای تازه به رفع حالت تهوع کمک می‌کند و به نظر می‌رسد که تأثیر فوری برای کمک به کاهش علائم این وضعیت دارد. پنجره‌ها را باز کنید یا صورت را مقابل فن و پنکه بگیرید.
  • خنک شدن؛  قراردادن یک پارچه شست‌وشوی خنک در پشت گردن یا مکیدن تکه‌ای یخ را فراموش نکنید. حتی یک لیوان آب خنک به شما کمک می‌کند تا خنک شوید و احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

در زمان حالت تهوع چه کارهایی نکنیم؟

در زمان حالت تهوع چه غذاهایی نخوریم؟

  • از خوردن غذاهای چرب و سرخ‌شده از جمله بیشتر فست فودها خودداری کنید.
  • غذاهای تند هم می‌توانند حالت تهوع را تشدید کنند.
  •  غذاهایی با بوی تند هم گزینه‌های مناسبی نیستند.
  • از غذاهای حاوی قند مانند آب‌نبات، کیک و دسرهای دیگر هم باید اجتناب شود.

حالت تهوع

غذاهای رفع و درمان حالت تهوع چیست؟

برای از بین‌بردن سریع حالت تهوع می‌توانید به مصرف موارد زیر توجه داشته باشید:

  • بیسکویت‌های ساده مانند تُرد
  • سیب‌زمینی پخته یا پوره‌شده
  • ژله با طعم میوه
  • چوب‌شور

دمنوش‌های ضد حالت تهوع چیست؟

از ترکیباتی از نعنافلفلی و زنجبیل در دمنوش‌های مختلفی که هضمشان آسان است، کمک بگیرید. گفته می‌شود که این مواد برای رفع حالت تهوع فوری مناسب‌اند. ترکیباتی از رازیانه و هِل هم مفید اعلام می‌شوند.

قرص های ضد تهوع برای درمان حالت تهوع

آنتی هیستامین‌ها، مانند دیمن هیدرینات (درامامین) یا مکلیزین (بونین) می‌توانند در هنگام تهوع به دلیل بیماری حرکت، از حالت تهوع جلوگیری کنند. در واقع، انتخاب داروها در گروی علت تهوع هم هست.

بیسموت ساب سالیسیلات (Pepto-Bismol، Kaopectate) هم می‌تواند به کاهش حالت تهوع و استفراغ به دلایل خاص، از جمله برخی ویروس های معده، کمک کند.

درمان حالت تهوع بارداری

معمولا توصیه می‌شود که برای رفع حالت تهوع بارداری از مکمل‌های ویتامین B6 استفاده شود. باید دقت کنید که مصرف هر مکمل و دارویی در دوران بارداری باید حتما زیر نظر پزشک انجام شود. هرگز خودسرانه اقدام به مصرف مکمل‌های B6 یا هر داروی دیگری نکنید.

درمان فوری حالت تهوع کودکان

برای رفع حالت تهوع در کودکان می‌توانید از خوراکی‌هایی مانند کراکر خشک، نان، برنج، سیب زمینی یا ژله استفاده کنید. اگر تهوع شدید است و کودک را بی‌قرار کرده به پزشک مراجعه کنید.

درمان سریع حالت تهوع پریودی

برخی از زنان در دوران پریود دچار حالت تهوع می‌شوند. این‌ها باید وعده‌های غذایی را مختصر مصرف کنند و در حد توان، تمرینات ورزشی ملایمی انجام بدهند.

درمان سریع حالت تهوع در ماشین

چنانچه در ماشین دچار حالت تهوع شده‌اید، سریع پنجره‌ها را باز کنید و بگذارید که هوای آزاد به صورتتان بخورد. دستمالی را هم خیس کنید و به صورت بمالید.

درمان سریع حالت تهوع و سنگینی معده

اگر معده‌تان سنگین است و دچار حالت تهوع شدید شده‌اید، بهتر است که آب یا نوشیدنی خنک بنوشید. چای زنجبیلی و نعنافلفی را هم امتحان کنید.

درمان سریع حالت تهوع صبحگاهی

این موضوع گاهی ناشی از استرس و اضطراب است. باید این حالت‌ها را تحت کنترل درآورید تا بهبود پیدا کنید. شب‌ها هم غذاهای چرب و تند مصرف نکنید تا صبح‌گاه دچار حالت تهوع نشوید.

درمان سریع حالت تهوع مستی

بعد از مصرف الکل هم حالت تهوع رخ می‌دهد. برای رفع این مشکل باید استراحت کنید، مسکن‌های بی‌نیاز از نسخه مصرف کنید و کمی آب را جرعه‌جرعه بنوشید.

درمان فوری حالت تهوع و دل پیچه

برای درمان حالت تهوع توأم با دل‌پیچه هم باید استراحت کنید، آب و غذاهای مایع مصرف کنید و از الکل و مواد کافئین‌دار دور بمانید. نوشیدن چای بابونه هم ایده خوبی است.

درمان فوری حالت تهوع و سرگیجه

هنگامی که احساس سرگیجه و تهوع توأم به شما دست می‌دهد، باید بلافاصله بنشینید یا دراز بکشید. از مصرف کافئین، الکل، نمک و تنباکو خودداری کنید.

درمان سریع حالت تهوع و مسمومیت

برخی داروهای بدون نسخه می‌توانند علائم مسمومیت غذایی را متوقف کنند. بیسموت ساب سالیسیلات( Pepto-Bismol) در کنترل حالت تهوع و اسهال ناشی از مسمومیت نقش دارد.

درمان فوری حالت تهوع

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

درمان سریع حالت تهوع و استفراغ با راه‌کارهای خانگی ممکن می‌شود اما در صورت مشاهده این علائم سریع با پزشک تماس بگیرید؛ وجود خون در استفراغ، سردرد شدید یا سفتی گردن، درد شدید شکم،  گیجی، بی‌حالی، تنفس سریع یا نبض، اسهال همراه با استفراغ، کاهش هوشیاری و تب.

برای دریافت نوبت ملاقات پزشکان هم می‌توانید از روش‌های بهینه‌ای مانند پلتفرم دریافت نوبت دکتر سایت دکتردکتر کمک بگیرید. این روش به شما کمک می‌کند که بی‌معطلی به بهترین متخصصان متصل شوید.

درباره درمان فوری حالت تهوع نظری دارید؟ ایده و راهکاری را تجربه کرده‌اید؟ ما را هم در جریان بگذارید.

منابع:

hanatonic.com

medicinenet.com

healthline.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر