عوارض قرص ضد بارداری؛ 10 عارضه‌ای که باید انتظارش را داشته باشید

عوارض قرص ضدبارداری
اشتراک گذاری 1307 نظر

مصرف قرص ضد بارداری روشی هورمونی برای پیشگیری است. این قرص‌ها عوارضی دارند که در افراد مختلف به شیوه‌های گوناگونی خود را نشان می‌دهند. قرص جلوگیری از بارداری به بدن اجازه تولید تخمک نمی‌دهد. این یعنی هیچ تخمکی برای بارورشدن با اسپرم وجود ندارد و امکان حاملگی نیست. برای انتخاب گزینه مناسب باید با پزشک زنان مشورت کنید و از عوارض قرص ضد بارداری باخبر باشید.

در این مقاله به عوارض مختلف قرص‌های ضدبارداری پرداخته‌ایم. پیش از مصرف باید عوارض انواع قرص ضدبارداری در وضعیت‌های مختلف را بدانید. مطالعه مطلب پیش رو به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر سوالی دارید، در انتها بپرسید تا پزشک پاسخ دهد.

لکه‌بینی در فاصله دو پریود

گاهی مصرف قرص ضد بارداری می‌تواند باعث لکه‌بینی شود، یعنی در فاصله دو عادت ماهانه یا همان پریودشدن، خون‌ریزی رخ بدهد. ترشحات خونی در این فواصل زمانی معمولاً قهوه‌ای هستند. لکه‌بینی یکی از رایج‌ترین عوارض قرص ال دی و انواع مختلف قرص‌های ضدبارداری است. دلیل لکه‌بینی، تلاش بدن برای تنظیم هورمون‌ها است. رحم هم با خون‌ریزی می‌خواهد دیواره‌اش را نازک کند. نحوه مصرف قرص ال دی برای اولین بار هم به این صورت است که بنا به نوع قرص، روزانه در ساعتی مشخص، یک عدد از آن مصرف می‌شود. باید دقت کنید که شاید، شیوه استفاده از هر قرص با دیگری متفاوت باشد. برای شروع حتماً به بروشور دارو توجه کنید یا از پزشک داروخانه و متخصص زنان درباره مصرف مشورت بگیرید. اگر قرص‌ها را مطابق دستور مصرف کنید، احتمال لکه‌بینی کم می‌شود.

عوارض قرص های ضدبارداری

استفاده از قرص ضد بارداری به تنظیم چرخه قاعدگی و در نتیجه جلوگیری از برگشت کیست سینه کمک می‌کند.

تهوع

بعضی از افراد پس از مصرف قرص جلوگیری دچار تهوعی خفیف می‌شوند اما این مشکل کم‌کم از بین می‌رود. مصرف قرص با غذا یا در زمان خواب می‌تواند به کاهش تهوع کمک کند.

قرص‌های ضدبارداری نباید به‌طور مداوم یا شدید باعث تهوع شوند. این مشکل یکی از عوارض قرص ضد بارداری سیبل هم هست. اگر چنین چیزی برایتان رخ داده است، باید به پزشک مراجعه کنید.

حساس‌شدن پستان

حساس‌شدن پستان هم از عوارض قرص ضد بارداری است؛ به‌ ویژه در روزهای اول مصرف. بهتر است که در دوران مصرف از سینه‌بندی مناسب استفاده کنید. هورمون موجود در قرص‌ها می‌توانند باعث بزرگ‌ترشدن پستان‌ها هم شوند.

اگر عوارض مصرف قرص روی پستان‌ها شدید باشد یا درد و برآمدگی در آنها دیده شود، نیاز به مراجعه به پزشک به وجود می‌آید. آزردگی و حساس‌شدن سینه از عوارض قرص ضد بارداری روکین است. این قرص از موارد معروف موجود در بازار است.

سردرد و میگرن

سردرد و میگرن هم از عوارض مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری هورمونی هستند. تشدید و افزایش بسامد سردرد و میگرن هم به واسطه مصرف این قرص‌ها بعید نیست. باید بدانید که امکان ابتلا به میگرن با تغییر هورمون‌های استروژن و پروژسترون وجود دارد.

نشانه‌ها و علائم سردرد وابسته به نوع و دوز قرصی است که مصرف می‌کنید. برای مثال، قرص ال‌دی معمولاً موجب بروز چنین عارضه‌ای نمی‌شود اما سردرد از عوارض قرص اورژانسی لوونورژسترل است.

این را هم بدانید که اگر فردی دچار سردردهای میگرنی ناشی از سندروم پیش از قاعدگی (PMS) باشد، مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند به تسکین دردهایش کمک کند.

افزایش وزن

پژوهش‌ها و تحقیقات هنوز این عارضه مصرف قرص ضدبارداری را ثابت نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد که افزایش وزن هم می‌تواند از نتایج مصرف قرص‌های پیشگیری باشد. قرص‌های پیشگیری می‌توانند باعث تجمع مایعات در بدن شوند.

ضمن اینکه باعث افزایش چربی یا توده عضلانی هم می‌شوند. با این حال، بعضی از افراد هم بعد از مصرف قرص‌های مذکور دچار کاهش وزن می‌شوند. تغییر وزن از عوارض قرص ضد بارداری اووسپت ال دی هم به‌شمار می‌رود.

تغییرات خُلقی

هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در تغییر احساسات و اخلاق دارند. مصرف قرص ضد بارداری با تغییرات هورمون‌ها و البته خلق و احساسات همراه است. امکان دارد که با مشورت با متخصص زنان و تعویض نوع قرص‌ها، این عارضه بعد از مصرف قرص‌های پیشگیری از حاملگی از بین برود. تغییرات خلقی از عوارض قرص ضد بارداری مارولین هم به شمار می‌رود.

مشکلات مصرف قرص ضد بارداری

وقفه در پریودشدن

گاهی‌اوقات، استفاده از قرص‌های ضدبارداری با قطع‌شدن پریود و بروز وقفه در آن همراه است.  این قرص‌ها حاوی هورمون جنسی هستند و برای همین روی روند عادت ماهانه اثر می‌گذارند. بنا به نوع قرصی که مصرف می‌شود، امکان ایجاد وقفه در پریود وجود دارد.

دقت کنید که وقفه در پریود می‌تواند نتیجه عوامل مختلفی باشد:

  • استرس
  • بیماری‌های مختلف
  • سفر
  • مشکلات هورمونی
  • اختلالات تیروئید

در واقع، قطع یا وجود وقفه در پریودشدن را باید با دقت پیگیری و علت را پیدا کنید. شاید ریشه این مشکل ربطی به قرص ضد حاملگی نداشته باشد.

کاهش میل جنسی

گاهی تغییرات هورمونی ناشی از مصرف قرص پیشگیری از بارداری باعث کاهش میل جنسی می‌شود. در بعضی از افراد هم به واسطه اطمینان خاطری که بابت باردارنشدن پس از مصرف قرص به‌ وجود می‌آید، میل جنسی افزایش پیدا می‌کند.

ترشحات واژنی

ایجاد تغییراتی در بافت و مقدار ترشحات واژنی از عوارض قرص ضد بارداری است. اگر دچار خشکی واژن و کم‌شدن ترشحات شده‌اید، برای برقراری رابطه جنسی باید از محصولات روان‌کننده استفاده کنید. تغییر در بافت ترشحات طبیعی است اما اگر متوجه بدبوشدن یا تغییر رنگ آنها شدید، احتمال وجود عفونت هم بعید نیست.

بروز تغییراتی در چشم

بعضی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف قرص ضدحاملگی می‌تواند باعث ضخیم‌شدن قرنیه شود. این مشکل آنچنان جدی نیست اما عوارضی در پِی دارد و برای مثال، بعد از بروز چنین تغییری در چشم نمی‌توانید از لنز استفاده کنید و باید حتما موضوع را با پزشک مطرح کنید.

عوارض قرص ضد بارداری چگونه خود را نشان می‌دهند؟

بیشتر اوقات یکی از نگرانی‌های بانوان در زمان مراجعه به دکتر زنان، عوارضی است که امکان دارد بابت مصرف قرص های ضد بارداری (OCP) برای جلوگیری از بارداری به آنها عارض شود.

کاهش میل جنسی، تهوع، لکه بینی، تراکم بالای موهای زائد بدن و بسیاری از نشانه‌های دیگر از جمله عوارض مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری هستند. البته این دارو انواع مختلفی دارد و بین هر کدام برخی از عوارض مشترک و بعضی دیگر، تفاوت دارند.

قرص‌های ترکیبی (استروژن و پروژسترون)، قرص‌های مونوفازیک، قرص‌های چند فازی، قرص‌هایی با دوره طولانی، قرص‌های فقط حاوی پروژسترون، قرص‌های ضد بارداری ال دی (LD) با دُز کم و قرص‌های ضد بارداری اورژانسی، داروهایی هستند که برای جلوگیری از حاملگی مصرف می‌شود.

این قرص‌ها می‌توانند روی سطح هورمون موجود در بدن اثر بگذارند اما معمولا بعد از ۲ تا ۳ ماه که از استفاده قرص‌ها می‌گذرد، معمولاً عوارض هم از بین می‌روند اما امکان تداوم آنها هم وجود دارد.

باید به عوارض قرص ضدبارداری اورژانسی در شیردهی هم توجه کنید. مصرف قرص‌ها روی حجم شیر اثر می‌گذارند. اگر قصد مصرف دارید، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

عوارض قرص‌های ضدبارداری مختلف

در ادامه، از عوارض قرص جلوگیری برایتان گفته‌ایم؛ انواع مختلفی از قرص‌ها موجودند، برخی از معروف‌ترین‌ها را در این جدول آورده‌ایم. عوارض قرص دروسبلین یا موارد دیگری نظیر سیبل هم تقریبا مشابه موارد زیر هستند:

عوارض قرص ال دیامکان ابتلا به بیماری‌های صفراوی-رشد موهای زائد-حساس‌شدن سینه‌ها-بروز آکنه-اضافه‌شدن وزن-لکه‌بینی میان پریودها
عوارض قرص ضد بارداری اچ دیافزایش فشار خون-بروز لكه‌های قهوه‌ای يا بيرنگ در پوست بدن- ورم- افزايش حساسيت پستانها-تشكيل سنگ كيسه صفرا-تهوع-استفراغ- سردرد ملايم يا سردردهاي ميگرني شديد-افزايش وزن-خونريزي‌های نامنظم طی دوره قاعدگی- آكنه و پرمويی
عوارض قرص ضد بارداری روکینتهوع-تعریق-سردرد-حساسیت سینه‌ها-لکه‌بینی میان پریودها-تورم بدن-ضعف عضلانی
عوارض قرص ضد بارداری مارولینآسیب کبدی-از دست‌دادن اشتها، حالت تهوع-مدفوع روشن-ادرار زرد یا قهوه‌ای تیره-زردی پوست یا چشم‌ها- ضعف یا خستگی غیرعادی-سکته مغزی-بثورات پوستی- خارش- کهیر- تورم صورت- لختگی خون-مشکلات کیسه صفرا- درد شدید معده- تهوع-استفراغ- تب- بدترشدن خلق و خو- احساس افسردگی-ترشحات غیرمعمول واژن- میگرن-افزایش فشار خون
عوارض قرص ضد بارداری لویتودتهوع- استفراغ- سردرد- نفخ- حساس شدن سینه ها- تورم مچ پا/(احتباس مایعات)- تغییر وزن- خونریزی واژینال بین پریودها (لکه بینی) یا پریودهای از دست رفته/نامنظم
عوارض قرص ضد بارداری دروسبلیناحتمال لخته‌شدن خون در پا-حمله قلبی -سکته مغزی
عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی لوونورژسترلسرگیجه-حالت تهوع- قاعدگی نامنظم- سردرد-معده درد
عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی اووسیزتهوع-سرگیجه-درد شدید شکم و پستان‌ها-خونریزی پس از مصرف دارو (این‌ها نیاز به پیگیری سریع دارند)
عوارض قرص ضد بارداری روجاتغییرات خلق- میگرن- تهوع- درد پستان- خونریزی رحمی غیرمنتظره (خونریزی بین عادات ماهیانه)- خونریزی واژن بدون دلیل

عوارض قرص‌های ضدبارداری در موقعیت‌های مختلف

در موقعیت‌های مختلف، عوارض قرص‌های ضدبارداری متفاوت‌اند. به موارد زیر دقت کنید:

وضعیت‌های مختلفعوارض
عوارض قرص ضد بارداری بر اعصاباین قرص‌های می‌توانند تغییراتی در سیگنال‌های عصبی در سیستم لیمبیک مغز ایجاد کنند و بر خلق‌وخو اثر بگذارند و علائمی مانند افسردگی و اضطراب را به همراه بیاورند.
عوارض قرص ضد بارداری بر جنینبه نظر نمی‌رسد عوارض مصرف قرص ضد بارداری در دوران حاملگی جدی باشد. مصرف قرص‌های ضد بارداری در اوایل بارداری خطر نقص مادرزادی را افزایش نمی‌دهد.
عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی در شیردهیبرخی از داروها اثر منفی ندارند. برای مثال، مطالعات نشان می‌دهند که لوونورژسترل بر ترکیب یا مقدار شیر مادر یا رشد و تکامل نوزاد شیرخوار تأثیر نمی‌گذارد.
عوارض قرص ضد بارداری برای جلوگیری از پریودیپریود نشدن با استفاده از قرص‌های ضدبارداری بی‌خطر است و عوارضی ندارد.
عوارض قرص ضد بارداری برای مردان واقعیت این است که مردان نیازی به مصرف این قرص ندارند و با استفاده‌کردن از آن هم نمی‌توانند مانع از بارداری زنان شوند. در صورتی که به هر دلیل، مردان چنین قرص‌هایی مصرف کنند، تغییراتی اندک در بدنشان به وجود می‌آید. برای مثال، بافت لگن و پستان‌هایشان پهن‌تر و حجیم‌تر می‌شود یا عوارض قرص ضد بارداری برای پوست آنها با نازک‌ترشدن همراه است.

عوارض قرص های ضد بارداری

برای درمان عوارض قرص پیشگیری، باید به چه تخصصی مراجعه کرد؟

برای درمان و کنترل عوارض مصرف قرص ضد پیشگیری از بارداری، باید به پزشکان تخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید. خوشبختانه در تمامی شهرهای ایران، پزشکان فعالی در این رابطه وجود دارند. مثلا برای دکتر زنان تهران، بیش از 628 پزشک، آماده ویزیت حضوری و غیرحضوری بیماران هستند. به‌این‌صورت، در هر کجا و هر زمان، می‌توانید در مسیر درمان قرار بگیرید.

عوارض بلندمدت قرص ضدبارداری چیست؟

قرص‌های ال دی ترکیبی می‌توانند خطر مشکلات قلبی‌عروقی مانند سکته، حمله قلبی یا لخته‌شدن خون را افزایش بدهند. اگر دچار فشار خون هستید و تحت درمان قرار ندارید یا سابقه بیماری‌های قلبی‌عروقی در خانواده‌تان وجود دارد، باید برای پیشگیری از بارداری حتماً نظر پزشک متخصص را جویا شوید.

او گزینه‌های مناسب را به شما پیشنهاد خواهد کرد. نوسانات هورمونی مختلف می‌توانند باعث بروز برخی سرطان‌ها مانند سینه، تخمدان، مخاط دهانه رحم، دهانه رحم و روده بزرگ شوند.

سوالات متداول

عوارض ترک قرص ضد بارداری چیست؟

بالارفتن احتمال بارداری، سنگین‌شدن دوره پریود، بروز مشکلات pms، کاهش وزن، آکنه و رویش موی زائد

عوارض قرص ضد بارداری تاریخ گذشته چیست؟

منقضی‌شدن قرص باعث از بین‌رفتن اثرش و بالارفتن احتمال بارداری می‌شود اما عارضه دیگری به‌همراه ندارد.

عوارض قرص ضد بارداری تا کی ادامه دارد؟

عوارض قرص دزولست یا انواع دیگر معمولا در عرض ۲ تا ۳ ماه از بین می‌روند.

عوارض قرص ضد بارداری برای دختر باکره چیست؟

مصرف این قرص‌ها وضعیت هورمونی بدن را تغییر می‌دهد و می‌تواند روی قاعدگی و باروری اثراتی داشته باشد.

منابع:

medicalnewstoday.com

mayoclinic.org

برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: نیلوفر شهدوست
نیلوفر شهدوست هستم و نزدیک به یک دهه در دنیای محتوا گشت‌وگذار می‌کنم. حضور در بخش‌های مختلفش، با یادگیری، شناخت آدم‌ها و خلق ارتباطات برایم شیرین است.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

1,307 دیدگاه در “عوارض قرص ضد بارداری؛ 10 عارضه‌ای که باید انتظارش را داشته باشید
  • سلام وقت بخیر،من مشکل ورم کلیه داشتم که دبلجی گذاشتن مابین کلیه ومثانه،ازطرفی هم بخاطرکیست تخمدانم که به پنج میل رسیده بودقرص ال دی برای دوماه تجویزکردن،این قرص مشکلی براکلیه م ایجادنمیکنه؟دهانم هم مدام خشک میشه نمیدونم بخاطر ال دی ستش یا بخاط سیتالوپرام

    پاسخ
    • جهت مشاوره دقیق تر با توجه به دبل جی و خشکی دهان، بهتره از تماس تلفنی با <a href="https://evisit.drdr.ir/doctors&quot; متخصص اورولوژی استفاده کنید

      پاسخ
  • سلام وخسته نباشید،دکتر من ماه پیش لک بینی داشتم به دلیل هورمونی به دکتر مراجعه کردم بعد از سونوگرافی وآزمایش هیچ مشکلی نداشتم دکتر سه بسته قرص ال دی تجویز کرد ۱۳ روز دارم مصرف میکنم اول حالت تهوع شدیدو سردرد داشتم فشارم خونم بالا میرفتم الانم مشکل رحمی دارم احساس درد وسوزن ،اینا میتونن از علائم مصرف ال دی باشه.۳۵ متاهل

    پاسخ
    • سلام عزیز
      بله میتونه از عوارض ld باشه

      پاسخ
  • سلام من از ۱بهمن ماه قرص ال دی مصرف میکنم الان ۱۶ روزه ولی هیچ روزی سر ساعت مشخص نخوردم ۴ روزه احساس میکنم یکم دیگه پریود میشم درد خفیف زیر شکم دارم و قسمت های قهوه ای سینه هام بزرگ شدن و بشدت درد میکنن و ۲ روزه کمرم درد میکنه بنظرتون از چی میتونه باشه به پریودمم ۷ روز مونده تا اون موقع خوردن قرصو ادامه بدم یا قطع کنم؟ و ایا احتمال بارداری هست؟

    پاسخ
    • سلام
      از عوارض قرص میتونه باشه
      بارداری هم اگر رابطه محافظت نشده داشتین میتونه رخ بده چون در ماه اول مصرف قرص ، اثر پیشگیری کامل نیست

      پاسخ
  • سلام ببخسید من از قرص سه رنگ استفاده میکنم بعد یک عفونت از سفیسکیم ۴۰۰استفاده کردم بعد باید تا چند هفته جلوگیری داشته باشم ممنون

    پاسخ
    • سلام
      تا یک هفته پس از پایان آنتی بیوتیک

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر من مجرد هستم احساس میکنم زمان پریودیم خیلی طول کشیده و یه ریز درد در زیر شکمم هست الان چند روزی میشه ، خیلی نگرانم ، چکار کنم لطفا من و از نگرانی دربیارید و بهم بگید چی بخورم تا زودتر پریود بشم ؟

    پاسخ
    • سلام عزیز
      احساس میکنین طول کشیده یا واقعا طول کشیده؟
      اخرین پریود کی بوده؟ و سیکل هاتون چند روزس؟

      پاسخ
  • سلام ببخشید من قرص مبورین ، قرص مزالارین استفاده میکنم قرص ال دی هم مصرف دارم به نظر شما ضرر نداره

    پاسخ
    • سلام
      اگر مشکل کبدی و انعقادی ندارین خیر
      هرچند بهتره از یک روش پیشگیری غیرهورمونی استفاده کنید

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر من قرص مارولین استفاده میخوام بکنم برای اینکه پریودم عقب بیوفته بخاطر مسافرت . اما سیگاری هستم و ۲۴ سالمه گفتن که باعث لخته خون و سکته میشه چه پیشنهاد میکنید؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید، دکتر من ۲۴سالمه و مجردم،به علت درد شکم و تمامی بدنم و تب و لرز به دکتر مراجعه کردم،ایشون گفتن کیسته که یکیش ترکیده و خونریزی کرده ، و تنها قرصی که بهم دادن قرص جلوگیری بوده،الان من میتونم اینو استفاده کنم برای کیست داخل تخمدانم؟

    پاسخ
    • سلام
      بله
      برای تب و لرزتون آنتی بیوتیک تجویز سد؟

      پاسخ
  • سلام. وقتتون بخیر. مصرف همزمان مارولین با کپسول ترنسید دویست و پنجاه مشکلی ایجاد می کند؟ برای قطع خونریزی مجبور به مصرف ترنسید هستم. ممنون

    پاسخ
    • سلام
      علت مصرف مارولین؟
      تجویز پزشک هستن؟

      پاسخ
  • سلام خانوم دکتر من پریودم نامنظم میشه شیش ماه منظم میشه بعد نامظم میشه موقع که پریود نمیشم قرص ال دی مصرف میکنم عوارض نداره واچیکار کنم

    پاسخ
    • سلام
      باید اول ازمایش هورمونی و سونوگرافی بدین و به متخصص” زنان مراجعه کنید

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر .من ۳۱سالمه.از این ماه که پریودم شروع شد قرص ال دی خوردم اما دوران پریودم همش لکه بینی بود و خون روان نداشتم .میتونه عوارض قرص باشه یا مشکل دیگه ای هست ؟

    پاسخ
    • سلام
      بله از عوارض قرص هست

      پاسخ
  • سلام وقت شما بخیر
    به خاطر داشتن کیست دکتر برای دوماه قرص دزوسپتیو داد مشکلی باهاش ندارم فقط به شدت عصبی و زودرنج شدم و یک حرف کوچیک دیگران به دلم میاد…لطف میکنید بگید کنارش چه دارویی استفاده کنم که این حالت از بین بره؟

    پاسخ
    • سلام
      فعلا دارویی لازم نیست
      ورزش منظم و پیاده روی کمک کنندس

      پاسخ
  • سلام
    ایا مصرف طولانی قرص ال دی باعث بیماری قند میشه ؟

    پاسخ
    • سلام
      ارتباطی ندارد

      پاسخ
  • سلام ببخشید من قرص جلوگیری دارم استفاده میکنم ولی بدنم کهیر میزنه مدتی که این قرصا رو میخورم.باید چیکار کنم

    پاسخ
    • سلام
      از روش پیشگیری دیگه ای استفاده کنید

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر من 30سالمه…دکتر برام آزمایش نوشت و انجام دادم وبه دلیل به هم ریختگی هورمونها وضعیف بودن تخم دانها دکتر بهم قرص ال دی دوبسته داده که بعداز خوردن یک بسته وفاصله ی یک هفته ای با بسته قرص دیگه من 23دی پریود شدم و بعدش یه کوچولو لکه بینی هم داشتم تا اینکه درحالیکه بسته ی دوم قرصو می‌خوردم 7بهمن دوباره خونریزی کردم وبا لخته های شدیدودردهای زیر شکم…میخواستم بدونم آیا این امر طبیعی هستش یا نه؟

    پاسخ
    • سلام
      اصولا خونریزی های مختصر ممکن بروز کنه در ۳ ماهه مصرف
      اگر خونریزی و درد خیلی شدید جهت مشاوره دقیق از تماس تلفنی با <a href="https://evisit.drdr.ir/doctors&quot; زنان استفاده کنید

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    ۳۴ ساله هستم و دو تا بچه دارم
    حدود ۳ سال هست از ال دی برای جلوگیری استفاده میکنم هر دوره رو مصرف و پریود میشم و دوباره از روز پنجم پریود شروع به قرص
    عوارض ظاهری هم ندارم
    آیا میتونم ادامه بدم ب مصرف قرص؟

    پاسخ
    • سلام
      به طور کلی طولانی مدت بهتره مصرف نشه و از روش پیشگیری دیگه استفاده کنید

      پاسخ
  • سلام خانم دکتروقتتون بخیر.
    من ۳۰ سالمه قبلنا قرص ال دی میخوردم به مرور زمان بعدازچندسال بدنم واکنش نشون میدادحالت تهوع میگرفتم دیگه هیچوقت نخوردم تا به امروز که تقریبا یک هفته میشه قرص اچ دی میخوردم ۲ یا ۳ روز میشه قطع کردم نخوردم ولی دردهای زیرشکم دارم و لکه بینی نواربهداشتی گذاشتم خیلی کم دارم دردهای شکم آزارم میده حالا به نظرتون از قرص اچ دی هست یا عفونت دارم ترشحاتم غلیظ خونی هستش ولی هنوزکامل پریودنشدم چقدرطول میکشه پریودم شروع بشه ؟
    نزدیکی هم نداشتم .

    پاسخ
    • سلام
      بنظر شروع پریودتون هست

      پاسخ
  • سلام من تخمدانم pco هستش و دكتر بهم قرص سيبل رو دادن
    تقريبا از وقتي قرص رو شورع كردم چند روز بعدش صدام گرفت و همينطور كه گذشت الان اصلا در نمياد شبها موقع خواب هم گلوم خيلي خشك ميشه و گلو درد ميگيرم و خلط هم دارم
    تقريبا ٢ هفته ي پيش سرما هم داشتم ميخوام بدونم كه اينها ميتونه عوارض قرص باشه يا به خواطر سرما خوردگي هست؟

    پاسخ
    • سلام
      گرفتگی صدا از عوارضش شایعی نیست و نمیشه صرفا به دارو نسبتش داد

      پاسخ
  • سلام خانم دکترخوبین خسته نباشید.
    من تا حالا اصلا قرص اچ دی مصرف نکردم فقط قبلنا قرص ال دی میخوردم که دیگه برام نمیوفته حالمو بدمیکنه حالت تهوع میگیرم. الان تقریبا یک هفته میشه قرص اچ دی میخوردم و دو یا سه روز میشه دیگه نمیخورم ولی دردهای زیر شکم دارم آزارم میده و لکه بینی هم دارم وترشحاتم غلیظ شده به نظرتون مشکل ازخوردن قرص اچ دی بوده یا عفونت دارم ؟
    و اینکه خوردن قرص قطع کردم چقدرطول میکشه که پریودبشم چون لکه بینی دارم هنوز کامل پرویودنشدم و نواربهداشتی گذاشتم ممنون میشم کمکم کنین

    پاسخ
    • سلام
      بنظر از عوارض قرص هست و شروع پریودتون هست

      پاسخ
  • سلام من ۲۱ سالمه و فردا برای آزمایش قبل ازدواج میخوام آزمایش خون و ادرار بدم و میخوام پریودم واسه فردا قط بشه اگه قرص ضد بارداری بخورم پریودم قط میشه و مشکلی ایجاد نمی کنه اگه جواب بدین خیلی ممنون میشم

    پاسخ
    • سلام
      قطع نمیشه و منع ازمایش هم نداره

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید بنده ۳ماه پیش بانامزدم سه روز رابطه داشتم و در روز دوم رابطه بنده یک قرص ال دی رو مصرف کردم ولی درطول تمام رابطه ک از واژن بوده ودخول صورت گرفته هیچ اب منی ریخته نشده واحتیاط بوده وبعد از اون ۷روز بعد پریود شدم که دقیق میشد۱۲اذر و۲۳اذر هم سه روز پریود شدم ماه بعد هم همینطور پریود شدم ولی الان تاریخ پریود نزدیک هستش ولی هنوز نشدم بیبی چک زدم منفی بود ولی متاسفانه فوبیای بارداری گرفته ام چون مقداری سینه ام درده و شکمم یک مقدار حالت ورم رو داره علائم دیگ ای ندارم میخواستم بدونم ایا احتمال بارداری وجود داره؟

    پاسخ
    • سلام
      اگر بعد از پریود رابطه ای نداشتین دیگه،
      چه بارداری عزیز؟

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر…من رفتم دکتر پریودم نامنظم بود و رحمم گفت نازک شده..قرص مارلین برام نوشته گفت هم هورمونهات تنظیم بشه هم رحمت دوباره ضخیم بشه…واقعا با قرص مارلین بهم داده رحمم درست میشه؟؟متاهل هستم ۳۴ساله…مچکرم

    پاسخ
    • سلام
      نگران نباش عزیز بله ان شاالله حل میشه

      پاسخ
      • سلام خسته نباشید
        قرص ال دی به مدت یه هفته اگ استفاده کنم مشکلی در بدنم ایجاد میکنه؟

      • سلام
        اگر سابقه بیماری خاصی ندارین موردی نیست

      • سلام من امروز روزاول پریودیم بود.چون سفرزیارتی داشتم ستاقرص ال دی خوردم که بندبیاد.بندنیومدولی کم شده.خیلی سرگیجه دارم وحالت تهوع.ایابندمیاد؟یانه؟

      • سلام
        خیر قطع نمیشه

  • سلام خسته نباشید من ۱۸ سالمه و ۲سال خورده‌ای ازدواج کردم و واقعا خیلی ناراحتم ک چرا صاحب بچه نشدم
    رفتم سنو دادم گفت یه کیست ۳۰mmداری در تخمدان سمت
    راست و بهم قرص جلوگیری داد وقتی آمدم مشاوره های شمارو دیدم ترسیدم قرص مصرف کنم میشه یه راهنمایی کنید

    پاسخ
    • سلام عزیز
      نگرانی نداره
      اول کیست رو درمان کن
      و اگر در این ۲ سال گذشته روش پیگشیری نداشتی و باردار نشدی ، بهتره به فلوشیپ‌” ناباروری مراجعه کنی

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر من ماه دومه که قرص جلوگیری میخورم چون صیغه ام شوهرم نمیخاد بارداربشم اصلام ابشو نمیریزه ولی همش استرس داره و قرص اورژانسی میگیره میگه بخو میخام ببینم عوارضی نداره قرص ال دی میخورم اورژانسی هم بخورم ؟

    پاسخ
    • سلام عزیز
      بله عوارض داره و اصلا نباید به این شکل مصرف شه و خطر داره
      قرص اورژانسی نهایتا سالی ۳ الی ۴ بار میشه مصرف کرد

      پاسخ
  • سلام من یه دختر مجردم و کیست دارم دکتر برام قرص ال دی داد ایا میتونم در اینده باردار بشم یانه

    پاسخ
    • سلام
      بله عزیز نگران نباشین

      پاسخ
  • سلام من ماه دوم مصرف ال دی هستم از شب سوم شروع کردم ،شب پنجم نزدیکی داشتم از ترس اوندشب دوتا خوردم ،الان تا آخر دوتایی ادامه بدم یا همون یکی کافیه

    پاسخ
    • سلام عزیز
      همون یک قرص رو ادامه بدین
      البته روش پیشگیری شما درست نبوده و اگر کم‌تر از ۵ روز از رابطتون گذشته باید از روش پیشگیری اورژانسی استفاده کنید

      پاسخ
      • ممنون یعنی با وجود ماه دوم مصرف ممکنه اثر نکنه ،خیلی نگران شدم ،الان دارم همون یکی رو میخورم ،و اینکه دو روز بعد رابطه یعنی تا روز هفتم لک بینی هم داشتم

      • اگر ماه دوم هستین مشکلی نیست و بله همان یک عدد قرص پیشگیری میکنه

  • سلام،خسته نباشید
    ببخشید من دو ماهه که قرص رو کین رو برای جلوگیری از بارداری مصرف میکنم. شنبه،یعنی ۱ بهمن، ۲۱ قرصم تموم شد
    امروز ۳ روز گذشته ولی هنوز پریود نشدم،علائم خاصی هم برای پریودی ندارم.
    رابطه محافظت نشده داشتم اما مایع منی داخل ریخته نشده.
    احتمال بارداری هست؟چقدر تاخیر تو پریود بعد از مصرف آخرین قرص،طبیعیه؟؟

    پاسخ
    • سلام
      اگر هنوز پریود نشدین تست بارداری بدهید

      پاسخ
  • سلام‌بنده‌مجرد.هستم‌کیست‌عسانتی‌مترونبم‌دارم‌که
    خونریزی‌کرده‌دکتربرام‌قرص‌دزوسپیتو‌به‌مدت‌۲۱‌روزه‌داده
    هفته‌اول‌ودوم‌خوب‌بود‌ولی‌وقتی‌وارد‌هفته‌سوم
    شدم‌وقتی‌می‌ندازم‌حالت‌تهوع‌خفیف‌می گیرم
    خطرناک‌نیس؟

    پاسخ
    • سلام
      تهوع مختصر طبیعی هست
      قرص رو شب قبل از خواب بخورید

      پاسخ
  • سلام خوب هستین من یه بسته قرص رو یه روزه خوردم ترسیدم باردار بشم به نظرتون احتمال بارداری هست؟ خیلی حالت تهوع دارم از امروز چون دیروز خورده بودم همشونو

    پاسخ
    • سلام
      برای پیشگیری از بارداری اورژانسی، باید ۴ قرص ld با فاصله ۱۲ ساعت بخورید
      یک بسته یعنی ۲۱ عدد خوردین؟!!

      پاسخ
  • سلام خانوم دکتر من ۸ ماه قرص ال دی بدون تجویز دکتر خوردم الا ی هفته ای هست ک قطعش کردم دیروز دوبار زعفرون خوردم از همون موقع دل درد های شدیدی گرفتم و با کمر درد ولی هیچ خونریزی نداشتم باید چیکار کنم

    پاسخ
    • سلام
      منتظر پریود باشین
      اگر دردها خیلی شدید و با مسکن کنترل نمیشه باید به متخصص” زنان مراجعه کنید

      پاسخ
  • سلام،خانوم دکتر
    من رابطه ی جنسی مراقبت نشده داشتم،بعد رابطه ،۲تا قرص اچ دی مصرف کردم،وبعد اون هم با فاصله ی ۱ساعت قرص اورژانسی خوردم که بعد ۱۲ساعت قرص اورژانسی دوم و خوردم ولی قرص اچ دی رو سر ۱۲ساعت. مصرف نکردم چند ساعت بعد مصرف کردم،به نظر شما امکان داره باردار باشم؟چون بعد گذشت چند روز هنوز پریود نشدم.

    پاسخ
    • سلام
      احتمال بارداری خیلی کم و
      بالای‌۹۵ درصد اثر پیشگیری کننده داره

      پاسخ
  • سلام خانوم دکتر من تاریخ پریودیم هر ماه ۲۷امه.الان برای ماه دیگه دقیقا ۲۷ام میخوام برم سفر و نمیخوام پریود باشم از چند روز قبل باید قرص مصرف کنم؟قبلا قرص روکین خوردم برای عقب انداختن پریود ولی یکم حالت تهوع گرفتم برای اینکه تو سفر حالت تهوع نداشته باشم چه قرصی بهتره؟

    پاسخ
    • سلام
      از ۲ هفته قبل بهتره
      جهت مشاوره دقیق میتونین از تماس تلفنی با <a href="https://evisit.drdr.ir/doctors&quot; زنان استفاده کنید

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر من به مدت چند ماه قرص سیپروترون کامپاند مصرف میکردم بخاطرمشکل pco اما الان دیگه استفاده نمیکنم ولی پریود نشدم دلیل پریود نشدنم امکان داره از قرص باشه ؟؟؟

    پاسخ
    • سلام
      بله ممکن

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    من ماه پیش برا عقب افتادن پریودیم ۸ تا قرص ال دی مصرف کردم باکره هستم ولی اب منی رو واژنم ریخته شده در طول این ماه
    و الان چند روزه که پریودیم به تاخیر افتاده و ۲ بار لکه بینی داشتم
    میخواستم ببینم احتمال بارداری هست یا عوارض قرصه ؟

    پاسخ
    • سلام
      هرچند احتمال بارداری کمه اما
      بهتره تست خون بارداری بدین

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر
    بعد از ده روز مصرف قرص ال دی رابطه جنسی محافظت نشده داشتم
    و پریودم عقب افتاده
    احتمال حاملگی هست؟

    پاسخ
    • سلام
      بله هست
      تست بارداری بدهید

      پاسخ
      • سلام خسته نباشین.
        من اوایل دی رابطه داشتم و بدون کاندوم بود ولی تاجایی که میدونم اسپرمی داخل ریخته نشد.و امکان خوردن قرص یا ازمایش دادنو ندارم و میترسم که باردار باشم و از تایم پریودیمم یک روز گذشته امشب دوباره رابطه داشتم. راهی هست که جلوگیری کنم یا اینکه بفهمم باردار هستم یانه؟

      • سلام
        بدون ازمایش چه راهی؟!

  • سلام خسته نباشید
    ببخشید من قرص سیپروترون کامپاند مصرف می کنم ولی وقتی یه بستم تموم می شه مصرف قطع می شه ترشح زیاد کرم رنگ میاد
    دلیلش عوارض قرص؟ مشکلی نداره؟

    پاسخ
    • سلام
      اگر سوزش و خارش و بوی بد ندارین موردی نیست

      پاسخ
      • ببخشید من قرص مارولین مصرف میکنم برای تنظیم هورمون ها و الان تو دوره دوم مصرف سر درد گرفتم حدود یک هفته آیا از عوارض قرص هست ؟؟؟؟

      • سلام
        بله میتونه سردرد بده
        البته علل دیگه هم باید مد نظر باشد

  • سلام من دوسال قرص جلوگیری مصرف میکنم اما هردفع میخوام قطغ کنم همسرم
    نزدیکی میکنه نمی تونم قطع کنم چون زود باردا میشم ایا عوارض دارد

    پاسخ
    • سلام
      انتخاب روش پیشگیری بستگی به سن شما، سابقه بیماری ها، تعداد فرزندان داره
      جهت راهنمایی از تماس تلفنی با <a href="https://evisit.drdr.ir/doctors&quot; زنان استفاده کنید

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید من مجردم و ۲۱ سالمه بخاطر جوش صورت دکتر برام قرص سیبل نوشت حداقل ۳ ماه باید بخورم میخاستم بپرسم در اینده برای بچه دار شدن اینا مشکلی برام ایجاد نمیشه چون شنیدم یکی از اقواممون بخاطر خودن زباد قرص پیشگیری رحمش نازک شده و بچه دار نمیشه الان من میترسم برای اینده که بخام بچه دار بشم مشکل ایجاد بشه

    بنظرتون مشکلی نداره برای ایندم ؟؟؟نازا نمیشم؟؟مدت زیادی باید مصرف کنم

    پاسخ
    • سلام عزیز
      خیر همچین عارضه ای نداره و اصلا جای نگرانی نیست از بابت عوارض نازایی

      پاسخ
  • سلام وقت بخير
    ٢٥ سالمه سه ساله ازدواج كردم و قرص ال دي مصرف ميكنم
    و مشكل خوني و قلبي ندارم
    ولي خيلي هميشه استرس دارم و نوار قلبم سالمه
    مصرف قرص ال دي در طول اين سه سال عوارض داره؟؟؟

    پاسخ
    • سلام
      اگر سابقه مشکلی ندارین خیر

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید من دختری 17ساله مجرد بخاطره اینکه قاعدگی هر موقع 6تا10رو عقب می افته دکتر بهم قرص ال دی داده برای سه ما هر 21رو باید قطع کنم تا پریود بشم و بعد 7روز دوباره شروع به خوردن قرص کنم ایا عوارضی داره برای سه ماه مصرف از قرص ال دی؟؟؟

    پاسخ
    • سلام
      خیر اگر سابقه بیماری کبدی و قلبی و خونی ندارین نگران عوارض برای ۳ ماه نباشین

      پاسخ