شناسایی پشه آئدس در ایران؛ آیا تب دِنگی شیوع پیدا کرده؟

این روزها به دنبال رویت پشه آئدس در رشت و بندر انزلی، تب دِنگی به یکی از دغدغه‌های همه تبدیل شده است و اخبار به‌وجود آمده حول آن بیشتر از پیش به این وضع دامن زده است. اما پشه آئدس چیست؟ آیا باید از آن ترسید؟ در ادامه این خبر به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

پشه آئدس (Aedes) حشره‌ای مهاجم به رنگ سیاه و سفید است که در مناطق استوایی به‌ویژه آسیای جنوب شرقی وجود دارد. این پشه بیش از 950 گونه دارد که برخی از آنها ناقل سخت‌ترین بیماری‌ها هستند و پاتوژن‌های کشنده (ارگانیسم های ایجاد کننده بیماری) را به انسان و  حیوانات منتقل می‌کنند.

نیش پشه ایدس، باعث عفونتی به نام تب دِنگی (Dengue fever) می‌شود که به آن تب استخوان‌شکن هم می‌گویند. دلیل شهرت این بیماری به این نام به این دلیل است که درد شدیدی در استخوان ایجاد می‌کند؛ به‌قدری که فرد بیمار حس می‌کند استخوان‌هایش در حال شکستن است.این بیماری اخیراً گسترش زیادی در نقاط مختلف جهان داشته و تلفات انسانی زیادی برجای گذاشته‌است. به‌محض ابتلا به این بیماری به دکتر عمومی مراجعه کنید.

در ایران مدت زمان زیادی از مشاهده پشه آئدس در رشت و انزلی نگذشته و این خبر موجی از نگرانی‌ها را به وجود آورده است.

اما سید محمود رضوانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان درباره شناسایی پشه‌های آئدس می‌گوید: این پشه‌ها بیماری‌زا نیستند و بیماری را منتقل نمی‌کنند.

وی با اشاره به مه پاشی شهر رشت گفت که این اقدام از تکثیر این حشره جلوگیری می‌کند.

رضوانی در انتها تاکید کرد: مراقبت‌های حشره‌شناسی و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ازدیاد پشه آئدس به صورت مستمر انجام شده و جای نگرانی بابت تولید مثل این پشه و شیوع بیماری تب دِنگی وجود ندارد.

علائم تب دِنگی شبیه به آنفولانزا است و خیلی‌ها متوجه تفاوت آن نمی‌شوند. با این‌حال علائم پشه آئدس عبارتند از:

  • سردرد
  • درد عضلانی، استخوانی و درد مفاصل
  • حالت تهوع
  • درد پشت چشم
  • تورم غدد
  • کهیر
  • تب شدید (40 درجه سانتی‌گراد)

علائم ایدس بعد از 4 تا 10 روز بعد از گزیدگی ایجاد می‌سشوند. بنابراین اگر این نشانه‌ها را دارید و به تازگی هم به استان گیلان سفر داشته‌اید، حتما برای معاینه با استفاده از امکان دریافت نوبت دکتر به صورت آنلاین از دکتردکتر اقدام کنید.

در انتها اگر سوالی درباره تب دنگی و علائم آن دارید، می‌توانید از ما بپرسیبد.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر