آشنایی با 7 فرق افراد درونگرا و برونگرا؛ کدام شخصیت بهتری دارند؟

خلاصه این مقاله را بشنوید

با آگاهی از درونگرا و برونگرا بودن خود یا عزیزان‌تان می‌توانید به شناخت بیشتری دست یابید. آیا می‌دانید درونگرا هستید یا برونگرا؟ با تفاوت درونگرا و برونگرا آشنا هستید؟ بسامد استفاده از کلمات درونگرایی و برونگرایی زیاد شده است؛ اما متاسفانه بسیاری از آدم‌ها دقیقا با مفهوم این دو کلمه آشنایی ندارند و به اشتباه آن‌ها را به خودشان منسوب می‌کنند.

درونگراها، انرژی را از درون خود می‌گیرند و برونگراها به دنبال انرژی در بیرون هستند. به نظر شما درونگرا بهتر است یا برونگرا ؟ نمی‌توان به صورت دقیق گفت که کدام بهتر است، زیرا هر یک نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارند.

در این مقاله از مجله دکتر دکتر می‌خواهیم تفاوت درونگرا و برونگرا را برایتان شرح داده و دید دقیقی را نسبت به این دو تیپ شخصیتی ارائه دهیم. همچنین اصطلاحی به عنوان میانگرا در در این مقاله بررسی خواهیم کرد. این مقاله به 7 دقیقه زمان نیاز دارد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

آشنایی با معنی و مفهوم درونگرا و برونگرا

به نقل از simplypsychology:

برونگرایی با محفوظ بودن، انفعال، متفکر بودن و ترجیح به خصوصی نگه داشتن حالات عاطفی مشخص می‌شود. درونگراها در محیط‌های انفرادی یا کم محرک، احساس راحتی و انرژی بیشتری می‌کنند و اغلب تعاملات فردی یا گروهی کوچک را ترجیح می‌دهند. آن‌ها ممکن است متوجه شوند که در تعاملات اجتماعی بیش از حد تخلیه می‌شوند.

برون گرایی با ویژگی‌هایی مانند جامعه پذیری، جرات ورزی و نشاط مشخص می‌شود. برونگراها به دنبال تازگی و هیجان هستند و از بودن در مرکز توجه لذت می‌برند. برونگراها در محیط‌های اجتماعی رشد می‌کنند و با تعامل با دیگران احساس انرژی می‌کنند. آن‌ها اغلب به دنبال فعالیت‌های گروهی یا رویدادهای عمومی هستند و از آ‌ن‌ها لذت می‌برند و ممکن است احساس بی‌قراری یا انزوا کنند.

کارل یونگ (Carl Jung) با تعریف این دو واژه سعی کرده است که درباره منبع تامین انرژی آدم‌ها صحبت کند. در ادامه به بررسی معنی و مفهوم درونگرا و برونگرا از زبان کارل یونگ می‌پردازیم. برای درک تفاوت درونگرا و برونگرا باید بدانید که هر یک چه ویژگی‌هایی دارند.

به چه افرادی درون گرا گفته می شود؟

به عقیده کارل یونگ، درونگراها انرژی‌شان را از درون خود پیدا و تقویت می‌کنند. آدم‌های درونگرا خودشان منبع تأمین انرژی روحی و روانی خود هستند. آن‌ها از تنهایی لذت می‌برند و بیشتر به افکار و احساسات خود برای پیشبرد زندگی استناد می‌کنند. ضمن این که میل زیادی هم به اشتراک‌گذاشتن فکرها و حس‌های خود ندارند.

دایره ارتباطات و دوستان درونگراها بزرگ نیست، اما روابطشان با همان اعضای اندک این حلقه، عمیق و قوی است. آن‌ها از قابل پیش‌بینی‌بودن فرآیندها مثلا در محل کار لذت می‌برند و دوست دارند که مستقل باشند.

افراد درونگرا از ثبات خوششان می‌آید و آنچنان اهل تغییر نیستند. تطبیق‌دادن خودشان با محیط‌های پویایی که مدام در حال دگرگونی است، برای این دسته از افراد زیاد جالب به‌ نظر نمی‌رسد.

ویژگی افراد برون گرا

برونگراها منبع انرژی روحی و روانی خود را از حضور در جمع و اجتماعات تأمین می‌کنند. آن‌ها دوست دارند که روابط اجتماعی گسترده‌ای داشته باشند. برونگرایی با ویژگی‌هایی مانند پرحرفی، اجتماعی‌بودن و هدفمندی شناخته می‌شوند.

برونگرایان به اجتماع و آدم‌های دیگر وابستگی دارند و همین موضوع باعث می‌شود که تا حدی استقلالشان را از دست بدهند. شرکت در فعالیت‌های جمعی و تیمی برای افراد خوشایند است. آن‌ها با حضور در کنار آدم‌های دیگر انرژی می‌گیرند و سعی می‌کنند که با کمک دیگران به هدف‌هایشان برسند.

تفاوت درونگرا و برونگرا
تفاوت افراد درونگرا و برونگرا
مشاوره آنلاین و تلفنی دکتر روانشناسی

تفاوت ساختار مغز افراد درونگرا و برونگرا

سوال مهمی که وجود دارد این است که آیا تفاوت مغز در درونگراها و برونگراها وجود دارد؟ در پی پیدا کردن پاسخ این سوال، رندی باکنر، استاد دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۲ طی یک پژوهش متوجه شد که قشر مغز دارای کورتکس بزرگ‌تر و ضخیم‌تری در ناحیه پیش‌پیشانی یا پره‌فرونتال است.

این بخش در مغز، ساختار پیچیده‌ای دارد و تفکر انتزاعی در آن انجام می‌شود. بر این اساس، درونگراها منبع نورون بیشتری را صرف تفکر انتزاعی می‌کنند و در شرایط مشابه، برونگراها بیشتر علاقه دارند که از آن لحظه رد شوند. به‌طور کلی و بر اساس نتایج تحقیقات مختلف، آمیگدال در سمت راست مغز برونگراها بزرگتر از درونگراها است.

7 تفاوت اساسی افراد درونگرا و برونگرا که باید با آن‌ها آشنا شوید

برونگرایی و درونگرایی در دو سر یک طیف قرار دارند؛ یعنی کاملا متضاد یکدیگر هستند. همه ما در نقاط مختلفی از این طیف قرار می‌گیریم؛ به عبارت دیگر سطح درونگرا بودن یا برونگرایی در هر یک از ما متفاوت است.

درونگرابودن یا برونگرایی می‌تواند روی ابعاد مختلف زندگی آدم‌ها اثر بگذارد. رویکردها، تصمیم‌ها، مهارت های اجتماعی و سبک زندگی افراد این دو دسته با هم متفاوت است. اگر بخواهیم دست به مقایسه درونگرا و برونگرا بزنیم، لازم است که از جنبه‌های مختلف، نگاهی به تفاوت‌هایشان داشته باشیم.

بخش‌های مختلف زندگی آدم‌ها تحت تأثیر ویژگی درونگرایی یا برونگرایی آن‌ها قرار دارد. محیط کار، روابط خانوادگی، روابط دوستانه و عاطفی و تعاملات گروهی همگی تحت‌الشعاع این موضوع قرار دارند. در ادامه به بررسی تفاوت درونگرا و برونگرا در هر یک از این گزینه‌ها می‌پردازیم:

تفاوت درونگرا و برونگرا بر اساس مهارت های اجتماعی

برونگراها اجتماعی‌تر از درونگراها هستند. آن‌ها در دسترس‌تر و دست‌یافتنی‌تر هستند. این به معنای بی‌میلی درونگراها به برقراری ارتباط با آدم‌های دیگر نیست. افراد درونگرا هم از برقراری ارتباط با دیگران و اجتماعی‌بودن بدشان نمی‌آید، اما انرژی‌شان در معاشرت‌های پی‌ در پی تمام می‌شود؛ برای همین مایل نیستند که زیاد با دیگران ارتباط برقرار کنند و شمار روابط اجتماعی‌شان زیاد نیست.

بارزترین ویژگی افراد برونگرا این است که انرژی روانی خود را از مکالمات با دیگران و ارتباط با آن‌ها تأمین ‌کنند. شرکت در گروه‌های مختلف و رویدادهای اجتماعی برای تیپ شخصیتی برونگرا جذاب است، اما چنین چیزی نه تنها به درونگراها انرژی نمی‌دهد، بلکه باعث می‌شود که خسته و بی‌حوصله شوند.

مهارت‌های اجتماعی از تفاوت درونگرا و برونگرا
تفاوت درونگرا و برونگرا از نظر مهارت ارتباط با دیگران

تاثیر بر مهارت های ارتباطی

برای بررسی تفاوت درونگرا و برونگرا باید از نقطه ‌نظر ارتباطات هم به این دو نگاهی داشته باشیم. برونگراها از کار تیمی و گروهی لذت می‌برند. آن‌ها دوست دارند که فعالیت‌های مختلف را در همکاری با دیگران پیش ببرند. چنین افرادی ایده‌هایشان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و ذهن بازی برای پذیرش نظرات دیگران دارند.

افراد برونگرا با صدای بلند فکر می‌کنند؛ یعنی ایده‌ها و نظراتشان را مدام مطرح می‌کنند و با دیگران درمیان می‌گذارند. درونگراها نقطه مقابل این رفتار هستند. آن‌ها تا جای ممکن ساکت می‌مانند و دوست ندارند که نظرات‌شان را مدام مطرح کنند و با ابراز و اظهار ایده‌ها با دیگران در تعامل باشند.

درونگراها از روش‌های ارتباطی غیرمستقیم و غیرحضوری بیشتر خوششان می‌آید. برای مثال، دریافت و ارسال پیام‌های مکتوب را بیشتر از جلسات حضوری و تماس‌های تلفنی می‌پسندند. این دسته از افراد از نظارت مداوم روی کارشان دل خوشی ندارند و مایل‌ هستند که زمان و فضای خود را داشته باشند تا بهترین نتایج را ارائه کنند.

در ترتیب‌دادن گروه‌ها و تیم‌ها، برونگراها به‌ دنبال ایجاد فضایی باز و آزاد هستند که ایده‌ها به راحتی در آن در چرخش هستند، اما درونگراها بیشتر تمایل دارند که همه چیز را کنترل و قوانینی را به دیگران دیکته کنند.

تفاوت درونگرایی و برونگرایی در تصمیم گیری

افراد درونگرا بر این باور هستند که برای تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه، نیاز به صرف وقت و تجزیه‌ و تحلیل ابعاد مختلف هر موضوع وجود دارد. برای همین است که رسیدن به ایده و طرح نهایی درباره موضوعات گوناگون برایشان زمان‌بر است.

درونگراها بیشتر به شهود و درون خودشان برای تصمیم‌گیری نگاه می‌کنند و زیاد اهل پرس‌وجو از جمع و دیگران نیستند. برونگراها برعکس هستند؛ آن‌ها بدون صرف زمان زیاد، تصمیم‌گیری می‌کنند و معمولا اهل بررسیِ ابعاد مختلف هر انتخاب نیستند. وجود چنین ویژگی و شاخصه‌ای در افراد برونگرا، باعث می‌شود که به حضور در محیط‌های پویا علاقه داشته باشند. تطبیق‌پذیری با شرایط و تولید راهکار در محیط‌های پرنوسان برای برونگراها لذت دارد.

تمایل افراد برونگرا به کارتیمی از تفاوت برونگرا و درونگرا
علاقه برونگراها به کارتیمی تفاوت برونگرا و درونگرا

تفاوت افراد برونگرا و درونگرا در محیط کار

عموما محیط کار، محیط مناسبی برای دیدن تفاوت روحیات افراد است: برونگراها و درونگراها در محیط کار با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارند. درونگراها در محیط کار هم مایل به گذران اوقات به تنهایی هستند. آن‌ها دوست دارند که به حال خودشان گذاشته شوند و نظارت مستقیم و جلسه‌های حضوری در کار نباشد. در واقع، آن‌ها دوست دارند که اهداف خودشان را با کمترین نظارت دنبال کنند.

افراد درونگرا از شغل‌هایی استقبال می‌کنند که نیاز به همکاری و مراودات مختلف در آن‌ها وجود ندارد. مشخص و قابل پیش‌بینی‌بودن برنامه‌های کاری هم برای این دسته از افراد خوشایند است. برونگراها برعکس درونگراها، از محیط‌های کار ساکت و آرام خوششان نمی‌آید. در چنین شرایطی به راحتی حوصله‌شان سر می‌رود و دوست دارند که در کنار آدم‌های دیگر کار کنند. کارهای بیش از حد منظم و از پیش تعیین‌شده برای آن‌ها خوشایند نیست و دوست دارند که با تغییرات در محیطی پویا دست‌وپنجه نرم کنند؛ البته از چنین تلاشی در تیمی بزرگ و در کنار افراد دیگر استقبال می‌کنند.

ازدواج و تفاوت افراد درونگرا و برونگرا
ازدواج و تفاوت درونگرا و برونگرا در زندگی مشترک

درونگرایی و برونگرایی در ازدواج و زندگی مشترک

روابط صمیمی و عاشقانه افراد درونگرا و برونگرا هم با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین نحوه ازدواج افراد برونگرا با درونگرا متفاوت خواهد بود. اگر خودتان و طرف مقابل را از این نقطه‌نظر بررسی کنید، مدیریت ارتباطات‌تان بسیار بهتر خواهد شد. در واقع، باید بدانید که شما و طرف مقابل درونگرا هستید یا برونگرا. دانستن این موضوع به بهتر کردن روابط شما کمک می‌کند. در ادامه نقش درونگرا و برونگر بودن را در روابط انسانی بررسی می‌کنیم.

نقش درونگرایی در روابط انسانی

افراد درونگرا از تنهایی خوششان می‌آید و دوست ندارند که استقلالشان مخدوش شود. با این‌حال، اگر بتوانند با شخصی پیمان و ارتباطی عمیق پیدا کنند، این رابطه دوام می‌آورد. درونگراها به سختی راضی می‌شوند که شخصی را وارد خلوت خود کنند، اما اگر شما همان فردی باشید که آن‌ها توانسته‌اند با او وارد رابطه شوند، این پیوند عمیق و طولانی خواهد شد.

این دسته از افراد دوست دارند به جای فعالیت‌هایی که به اجتماع و بیرون‌رفتن از منزل مربوط می‌شوند، در خانه با شریک عاطفی‌شان خلوت کنند و وارد مکالمات عمیق و طولانی شوند.

درونگرایی باعث می‌شود که فرد از غافل‌گیری خوشش نیاید. افراد درونگرا از روابط پرهیاهویی که پر از چیزهای از پیش تعیین‌نشده است، لذت کافی نمی‌برند. آن‌ها دوست دارند که به طرف مقابلشان اعتماد کامل داشته باشند.

نقش برونگرایی در روابط انسانی

برونگراها مایل‌ هستند که دست به کشف طرف مقابل‌شان بزنند. آن‌ها این کار را از مکالمه و صحبت پیش می‌برند. مکالمات و گفت‌وگوهایشان هم بسیار صریح و شفاف است. این افراد دوست دارند که با شریک عاطفی‌شان در فعالیت‌های هیجان‌انگیز شرکت کنند؛ برای مثال، اگر قرار می‌گذارند تا با هم اوقاتی را سپری کنند، بیشتر مایل به حضور در محیط‌های بیرون و رویدادهای گوناگون‌ هستند.

افراد برونگرا در رابطه، گفت‌وگو را شروع می‌کنند و کار هدایت مکالمه و ارتباط را هم به دست می‌گیرند. برونگراها می‌توانند از هر دری سخن بگویند. زمانی که این افراد با همسر یا شریک عاطفی‌شان در خارج از منزل به سر می‌برند، اعتماد به نفس زیادی دارند. گاهی هم مایل هستند که این اعتماد به نفس را به رخ بکشند. برای برنامه‌ریزی قرارهای عاشقانه با برونگراها نباید به دنبال برنامه‌ای کاملا مشخص و قابل پیش‌بینی بروید، چون از چنین روندی خوششان نمی‌آید.

تفاوت درونگرایی و برونگرایی برای انجام کارها

افراد درونگرا در انجام کارها، جزئی‌نگر هستند و به جزئیات توجه بیشتری نشان می‌دهند؛ در حالی که برونگراها به کلیات توجه دارند. افرادی برونگرا به راحتی می‌توانند با تغییرات خودشان را وفق دهند، اما درونگراها علاقمند به تغییر نیستند و سخت می‌توانند خودشان را با آن وفق دهند.

برونگراها در انجام هر کاری، ریسک‌پذیری بالایی دارند در حالی که درونگراها، ریسک زیادی را نمی‌توانند قبول کنند. به عنوان نکته آخر از تفاوت درونگرا و برونگرا در انجام کارها باید بگوییم که برونگرایان زود حواس‌شان پرت می‌شود و تمرکز کمی در انجام کارها دارند؛ در مقابل افراد درونگرا، ساعت‌ها می‌توانند روی یک موضوعی، تمرکز داشته باشند.

تفاوت درونگرا و برونگرا در پردازش اطلاعات

درونگراها و برونگراها در پردازش اطلاعات نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. برونگراها به صورت شفاهی به پردازش اطلاعات می‌پردازند و با صدای بلند در مورد ایده‌ها و مشکل‌ها فکر می‌کنند. این افراد در اکثر مواقع، سریع هستند و از موضوعی به موضوع دیگر می‌پرند. افراد درونگرا برای پردازش اطلاعات به زمان نیاز دارند تا در خلوت خود، آن‌ها را تحلیل کنند.

فرق درونگرا و برونگرا در یک نگاه

در جدول زیر می‌توانید تفاوت درونگرا و برونگرا را به صورت خلاصه‌وار مشاهده کنید:

بررسی تفاوت برونگرا و درونگرا
برونگرادررونگرا
در جمع بودن را ترجیح می‎دهند.تنهایی برایشان لذت‌بخش‌تر است.
از بیرون و اجتماع، انرژی می‌گیرند.از تنهایی انرژی می‌گیرند.
هر چه به ذهن‌شان برسد، بیان می‌کنند. (بلند فکر می‌کنند.)اول فکر می‌کنند بعدا صحبت می‌کنند.
دایره روابط وسیعی دارند.دایره روابط محدودی دارند.
زود حواس‌شان پرت می‎شود.به مدت طوانی می‌توانند تمرکز عمیق داشته باشد.
تغییر را به راحتی قبول می‌کنند.تغییر را ترجیح نمی‌دهند و سخت قبول می‌کنند.
با هر کسی به راحتی ارتباط برقرار می‌کنند و در مورد خود صحبت می‌کنند.فقط با افرادی که می‌شناسند و اعتمادشان کامل است، ارتباط برقرار می‌کنند.
زمان خود را بیشتر با دوستان و اقوام سپری می‌کنند.بیشتر با خودشان زمان می‌گذرانند.
در اکثر موارد، صحبت کننده هستند.در اکثر موارد، شنونده هستند.
به کلیات دقت می‌کنند.به جزئیات توجه دارند.
ریسک‌پذیری بالایی دارند.ریسک پذیری کمتری دارند.
بیش فعال و پر جنب و جوش هستند.آرام و ساکت هستند.
اطلاعات را به تندی پردازش می‌کنند.اطلاعات را به کندی پردازش می‌کنند.

با شناخت تفاوت برونگرا و درونگرا به شناخت بیشتری از خود و یا عزیزان‌تان خواهید رسید.

آشنایی با نقاط قوت و ضعف درون گراها و برون گراها

سوال پیش می‌آید که درونگرا بهتر است یا برونگرا ؟ جواب این سوال، واضح نیست و نمی‌توان گفت کدام بهتر است. افراد درونگرا و برونگرا هر کدام نقاط ضعف و قوت دارند. در ادامه به بررسی نقاط ضعف و قوت افراد درونگرا و برونگرا می‌پردازیم.

نقاط قوت افراد درونگرا

افراد درونگرا دارای نقاط قوتی هستند که دیگران را مایل به ایجاد روابط با آن‌ها می‌کنند. اگر در دایره روابط‌تان، افراد درونگرا وجود دارد، بهتر است با نقاط قوت آن‌ها آشنا شوید.

نقاط قوت افراد درونگرا عبارتند از:

  • شنوندگان خوبی هستند.
  • پیش از حرف‌زدن حتما فکر می‌کنند.
  • برای پرهیز از اشتباه، با دقت زیاد تصمیم‌گیری می‌کنند.
  • به‌ راحتی متوجه جزئیات می‌شوند و به نکات ریز و دقیق توجه دارند.
  • نسبت به احساسات، نیازها و افکار دیگران حساس و باتوجه هستند.
  • دوستان صمیمی‌شان را نزدیک به خود نگه می‌دارند و روابطی عمیق با آن‌ها دارند.
  • برای انجام کارهای مختلف خودشان برای خود کافی هستند و نیاز به انگیزه‌گرفتن از دیگران ندارند.
  • تمرکزکردن زیاد روی انجام کارهایی که به آن‌ها علاقه دارند، برای این دسته از افراد کار دشواری نیست.

درونگراها در بیشتر مواقع خلاق هستند و از غریزه‌شان برای پیشبرد کارهای مختلف بهره می‌برند. ویژگی شنونده بودن افراد درونگرا، برای خیلی از افراد جذاب است.

شنونده خوب بودن از نقاط قوت افراد درونگرا و تفاوت درونگرا با برونگرا
شنونده خوب بودن افراد درونگرا از تفاوت برونگرا و درونگرا

نقاط قوت برونگراها

افراد برونگرا نیز دارای نقاط قوتی هستند که توجه دیگران را به خود جلب می‌کنند. دایره افراد برونگرا به علت مهارت اجتماعی آنان بسیار گسترده است و افراد زیادی تمایل به برقراری ارتباط با برونگراها دارند.

نقاط قوت برونگراها شامل موارد زیر است:

  • درک بالایی از انواع رابطه با افراد مختلف دارند و در زمینه برقراری ارتباطات به‌ خوبی عمل می‌کنند.
  • انرژی بالایی در انجام کارهای مختلف دارند و نسبت به موضوعات گوناگون اشتیاق به خرج می‌دهند.
  • به ریسک‌پذیری و انجام کارهای تازه علاقه زیادی نشان می‌دهند.
  • در حل مشکلات دیگران، پیش‌قدم می‎شوند.
  • نام و چهره افراد مختلف را به خوبی به خاطر می‌سپارند.
  • رک و صریح هستند و معمولا به عنوان افراد کاریزماتیک شناخته می‎شوند.
  • ایده‌های خوبی دارند و در کارهای تیمی آن‌ها را به زبان می‌آورند.
  • توانایی مثبت‌اندیشی و انگیزه‌دادن به آدم‌های دیگر را دارند.
  • صحبت‌کردن در جمع برایشان ساده است و حضور جذابی دارند.
  • ارتباطات مؤثری با دیگران برقرار می‌کنند و توانایی مدیریت روابط را دارند.

افراد برونگرا خیلی راحت می‌توانند خودشان را با تغییر وفق دهند. در بعضی شرایط زندگی، این ویژگی یک نقطه قوت تلقی می‌کنند. این افراد توانایی ریسک بالایی دارند.

نقاط ضعف درونگراها

با نقاط قوت افراد درونگرا آشنا شدیم، حال می‌خواهیم بدانیم که نقاط ضعف این افراد در چیست؟

نقاط ضعف درونگراها عبارتند از:

  • در توسعه شبکه ارتباطی‌شان قوی نیستند.
  • از نظر جمع، گاهی عجیب‌وغریب به نظر می‌رسند.
  • مدیریت شرایط پراسترس برایشان آنچنان ساده نیست.
  • بیش از حد برای تصمیم‌گیری فکر می‌کنند و در این کار سریع نیستند.
  • توانایی زیادی در صحبت‌کردن میان آدم‌های دیگر ندارند و توجه آن‌ها را به خود جلب نمی‌کنند.

از دیگر نقاط ضعف افراد درونگرا این است که از حضور در محیط‌های تازه لذت نمی‌برند. همچنین در صورت نیاز به کمک هم به‌دنبال یاری‌گرفتن از دیگران نمی‌روند.

نقاط ضعف برونگراها

برونگراها نیز مانند درونگراها دارای نقاط ضعف خاصی هستند. ریسک بیش از حد و پرحرفی از مهم‌ترین نقاط ضعف برونگراها است.

نقاط ضعف برونگراها به صورت جمع‌بندی شده عبارتند از:

  • به توجه، تصدیق و تایید دیگران نیاز زیادی دارند.
  • شادی و رضایت‌شان در بسیاری از مواقع به حضور و تایید دیگران گره می‌خورد.
  • گاهی اوقات، بیش از حد ریسک می‌کنند و در معرض خطر قرار می‌گیرند.
  • زیاد صحبت‌کردن آ‌ن‌ها باعث می‌شود که فضای اندکی برای ابراز نظر دیگران به وجود بیاید.
  • خیلی زود در تنهایی دچار خستگی می‌شوند و انرژی‌شان از بین می‌رود.
  • تمرکز بالایی ندارند.
  • بیش فعال و پرجنب و جو هستند.
  • گاهی پیش از حرف‌زدن یا تصمیم‌گیری، به اندازه کافی فکر نمی‌کنند.

افراد برونگرا شنونده خوبی نیستند؛ اگر طرف مقابل آن‌ها نیز شنوده خوبی نباشد، در روابط آن‌ها مشکل ایجاد می‌شود؛ فرض کنید دو برونگرا با یکدیگر ارتباط دارند که هر دوی آن‌ها فقط می‌خواهند حرف بزنند!

میان گرا کیست؟

شاید اصطلاح میانگرا را شنیده باشید. خیلی از افراد اظهار دارند که من بعضی از ویژگی‌ها درونگرا و برونگرا را به صورت یک جا دارم. برخی دیگر ادعا دارند که من گاهی اوقات برونگرا هستم و گاهی اوقات، درونگرا! به نظر شما چنین چیزی ممکن است؟ در جواب این سوال باید بگوییم که بله این امکان وجود دارد. میانگرا به شخصی گفته می‌شود که ویژگی‌های برونگرا و درونگرا را به صورت ترکیبی دارد. در واقع میانگرایی یک تیپ شخصیتی است که بین برونگرایی و درونگرایی قرار دارد.

نکاتی برای ارتباط با درون گراها و برون گراها

چگونه با درونگراها و برونگراها ارتباط بهتری داشته باشیم؟ همه ما به دنبال ایجاد روابط خوب بین اعضای خانواده و دوستان هستیم. بهتر است تیپ شخصیتی افرادی که با آن‌ها ارتباط دارید را بدانید و بر اساس آن، رفتار مناسبی را داشته باشید. در ادامه نحوه رفتار صحیح با افراد درونگرا و برونگرا را شرح می‌دهیم.

چگونه با درونگراها رفتار کنیم؟

اگر همسر، خواهر یا بردار، دوست و یا حتی همکار درونگرا دارید، باید رفتار مناسب با او را در پیش بگیرید؛ مخصوصا اگر خودتان برونگرا هستید.

در رفتار با  افراد درونگرا باید نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • توجه و احترام به حریم خصوصی درونگراها اهمیت زیادی دارد. افراد درونگرا علاقه‌ای ندارند که دیگران سر از کارهایشان درآورند.
  • بعضی از برونگراها تصور می‌کنند که افراد درونگرا اعتماد به نفس کمی دارند و دچار ضعف هستند، در حالی که این تصور کاملا اشتباه است.
  • اگر از یک فرد درونگرا می‌خواهید که برای موضوعی تصمیم بگیرد، بهتر است به او فرصت فکر کردن دهید. افراد درونگرا نمی‌توانند واکنش سریع و بدون فکر نشان دهند.
  • برای درک هر چه بیشتر یک فرد درونگرا، او را از جمع کنار بکشید و در خلوت به حرف‌هایش گوش دهید. از نحوه صحبت او شگفت زده خواهید شد.
  • درونگراها به این علت که قبل از صحبت کردن، کلی فکر می‌کنند باید موقع حرف زدن به صحبت‌هایشان با دقت گوش دهید، زیرا آن‌ها الکی حرف نمی‌زنند.
  • این تصور عمومی که درونگراها لزوما کم حرف‌تر از برونگرا هستند، اشتباه است. ترجیح شحصی افراد درونگرا این است که بیشتر شنونده باشند.
  • اهمیت و انرژی درونگراها معطوف به افراد مهم زندگی‌شان است؛ بنابراین اگر توجهی از آن‌ها به عنوان دوست یا همکار جدید دریافت نکردید، ناراحت نباشید.

درونگرا و برونگرا بودن یک وضعیت ثابت در طول زندگی نیست. ممکن است در طول زندگی، بنابر قرارگیری در موقعیت‌های مختلف زندگی، تیپ شخصیتی افراد تغییر پیدا کند.

نکاتی که باید در ارتباط با برونگراها رعایت کنید

برای این که یک فرد برونگرا را خوشحال کنیم، چه کارهایی را باید انجام دهیم و به چه نکاتی توجه کنیم؟ پیشنهاد می‌شود که به دکتر تست شخصیت مراجعه کنیم.

در ارتباط با برونگراها به نکات زیر توجه کنید:

  • برونگراها از محدود شدن متنفر هستند؛ پس تعیین حد و مرز از سمت شما، آنان را آزار خواهد داد.
  • تشویق و در مرکز توجه قرار دادن یک فرد دارای ویژگی برونگرایی را خوشحال و پرانرژی می‌کند.
  • تفریح با یک برونگرا بسیار لذت‌بخش است. هر موقع از سمت یک برونگرا به تفریح یا مسافرت دعوت شدید، حتما درخواست‌شان را قبول کنید.
  • بهره‌مندی از یک فرد برونگرا در کارهای تیمی، فکر خوبی است؛ زیرا آن‌ها در کارهای تیمی عالی عمل می‌کنند. می‌توانید آن‌ها را سرگروه کنید و ادامه کار را به آنان بسپارید.
  • یکی از نقاط منفی ویژگی‌های شخصیتی یک فرد برونگرا این است که هر آن چه در ذهن‌ش می‌گذرد به زبان می‌آورد. اگر این فرد، جواب صریحی به شما داد، ناراحت نشوید.
  • در برخورد با افراد برونگرا، خط قرمز تعیین کنید؛ زیرا آنان به راحتی نظرات‌شان را بدون فکر اعلام می‌کنند و ممکن است برای شما ناراحت‌کننده باشد.

در صورتی که رفتار صحیح با افراد درونگرا و برونگرا را بلد باشیم، در روابطمان به مشکل برنخواهیم خورد.

درونگرایی بهتر است یا برونگرایی؟

با تفاوت درونگرایی و برونگرایی آشنا شدیم. باید بدانید که افراد در نقاط مختلفی از طیف درونگرا‌بودن یا برونگرایی قرار می‌گیرند. در واقع، آدم‌ها معمولا به طور کامل برونگرا یا درونگرا نیستند. یادتان نرود که هیچ یک از این دو هم بر دیگری برتری ندارند. دنیا به آدم‌هایی با ویژگی‌های مختلف نیاز دارد. بعضی‌ها برونگرا هستند و بعضی‌ها هم درونگرا. همه این‌ها در کنار یکدیگر مکمل هم هستند.

توانایی های خود را بشناسید و به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کنید

در این مقاله از مجله سلامتی دکتر دکتر به بررسی مفهوم و تفاوت درونگرا و برونگرا پرداختیم و افراد میانگرا را نیز معرفی کردیم. شناخت دنیای درونی روح و روان و بررسی ابعاد رفتاری و شخصیتی برای بهره‌مندی از زندگی شادانه، ضروری است. با شناخت صحیح اطرافیان‌تان می‌توانید روابط صحیح‌تر و زندگی بهتری را تجربه کنید.

اگر در تشخیص درونگرایی و برونگرایی به مشکل برخورد کرده‌اید و نمی‌توانید تیپ شخصیتی خود یا  عزیزان‌تان را حدس بزنید، بهتر است از تخصص روانشناسی کمک بگیرید. تخصص روانشناسی چیست؟ تخصص روانشناسی، احساسات انسانی و تیپ‌های شخصیتی را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد و شناخت ما را از خود و یا عزیزان‌مان بیشتر می‌کند. دکتر روانشناس برای اطمینان از تیپ شخصی شما، آزمون تست شخصیت نیز می‌گیرد. یکی از جذاب‌ترین راه‌های ارتباطی برای دریافت نوبت و ملاقات با دکتر روانشناس، سایت دکتردکتر است. با سرزدن به این بستر ارتباطی می‌توانید از بهترین دکترها، وقت ملاقات دریافت کنید. آیا شما درونگرا هستید یا برونگرا؟ به نظر شما درونگرا بهتر است یا برونگرا؟ فکر می‌کنید که ویژگی‌هایتان بیشتر منطبق بر کدام‌ تیپ شخصیتی است؟

منبع:

high۵test.com

simplypsychology.org

 

 

سوالات متداول تفاوت درونگرا و برونگرا

[elementor-template id=”95773″]

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر