علت مرگ ناگهانی نوزاد در خواب و پیشگیری از آن

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب چیست و چرا این اتفاق می‌افتد؟ آیا می‌توان از این اتفاق ناخواسته پیشگیری کرد؟ چگونه می‌توانیم با سندروم مرگ ناگهانی نوزاد کنار بیاییم؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

برای یک خانواده که نوزادی تازه به جمع آنها اضافه شده است، هیچ چیز نمی‌تواند وحشتناک‌تراز این باشد که فرزندشان را از دست بدهند، مطمئنا حتی تصور آن نیز دردآور است. متاسفانه یکی از دلایل مرگ نوزادان زیر یک سال سندروم مرگ ناگهانی است، در این مقاله درباره‌ی روش‌های پیشگیری از این اتفاق ناگوار و همچنین کنار آمدن با این واقعه صحبت خواهیم کرد.

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب چیست؟

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب (Sudden infant death syndrome (SIDS)) همان‌گونه که از نامش پیداست مرگ ناگهانی و غیر منتظره‌‌ی کودک به ظاهر سالم زیر یک سال است که معمولاً در خواب رخ می‌دهد. از این عارضه گاهی تحت عنوان مرگ گهواره‌ای یاد می‌شود، چرا که نوزاد زمانی که در گهواره است می‌میرد.

با وجود اینکه دلیل این عارضه مشخص نیست، به نظر می‌رسد که سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب، ناشی از نقص بخشی از مغز نوزاد است که کار کنترل تنفس و انگیختگی از خواب را برعهده دارد. پژوهشگران برخی از عواملی را که نوزاد را در معرض خطر بالا قرار می‌دهد را شناسایی کرده‌اند. همچنین اقدامات موثری برای حفاظت از کودک در برابر این خطرات پایه ریزی شده است. شاید مهم‌ترین کاری که می‌توان انجام داد، خواباندن کودک روی کمر باشد.

مرگ ناگهانی نوزاد در خواب

دلایل وقوع سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب 

ترکیبی از عوامل فیزیکی و فاکتورهای محیطی باعث می‌شود که کودک در معرض این سندروم قرار بگیرد. این عوامل از کودکی به کودک دیگر بسیار متفاوت هستند.

عوامل فیزیکی 

  • نقص مغزی: برخی از نوزادان با مشکلاتی به دنیا می‌آیند که آن‌ها را مستعد مرگ با این سندروم می‌کند. در بسیاری از این نوزادان بخشی از مغز که کار کنترل تنفس و انگیختگی یا بلند شدن از خواب را بر عهده دارد، به اندازه کافی به بلوغ نمی‌رسد که بتواند به درستی کار کند. 
  • وزن در هنگام تولد پایین: تولد پیش از موعد و یا چند قلو زایی احتمال اینکه مغز نوزاد به درستی و به شکل کامل بالغ نشود را افزایش می‌دهد. بنابراین این نوزادان کنترل کمی روی پروسه‌ی اتوماتیک تنفس و ضربان قلب خواهند داشت. 
  • عفونت تنفسی: بسیاری از نوزادان که با سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب جان خود را از دست می‌دهند، به تازگی به سرماخوردگی هم مبتلا شده‌اند که همین موضوع باعث مشکلات تنفسی خواهد شد.

فاکتورهای محیطی خواب

وسایلی که در گهواره‌‌ی کودک قرار دارد و نوع خوابیدن او، با مشکلات فیزیکی ترکیب شده و خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب را افزایش خواهد داد. برای مثال:

  • خوابیدن روی شکم یا روی پهلو: کودکانی که به این شکل می‌خوابند، ممکن است بیش از کودکانی که روی کمر می‌خوابند به مشکلات تنفسی دچار شوند. 
  • خوابیدن روی سطح نرم: قرار دادن صورت نوزاد روی بالش و تشک نرم و یا تخت آبی احتمال مسدود شدن راه هوایی نوزاد را افزایش خواهد داد.
  • تخت اشتراکی: زمانی خطر بروز مرگ ناگهانی نوزاد در خواب کاهش پیدا می‌کند که نوزاد در همان اتاقی که والدین به سر می‌برند در یک تخت جداگانه بخوابد. در حالی که خوابیدن نوزاد در تختی مشترک با پدر و مادر، خواهر یا برادر و حیوان خانگی خطر بروز این عارضه را افزایش خواهد داد.
  • گرمای زیاد: گرمای زیاد در هنگام خوابیدن و یا زیاد گرم نگه داشتن نوزاد در هنگام خوابیدن خطر بروز این سندروم را افزایش خواهد داد.

عوامل خطرساز که می‌تواند منجر به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب شود

با وجود اینکه این سندروم ممکن است همه‌ی نوزادان را تحت تأثیر قرار دهد، پژوهشگران چندین عامل شناسایی کرده‌اند که کودک را در معرض خطر بیش‌تری قرار می‌دهد، این عوامل عبارتند از:

  • جنسیت: پسران کمی بیش‌تر از دختران ممکن است بر اثر این سندروم جان خود را از دست دهند.
  • سن: نوزادان بین سن دو ماهگی تا چهار ماهگی بسیار آسیب پذیر هستند
  • نژاد: به دلایل ناشناخته، نوزادان غیر سفید پوست بیش‌تر در معرض ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد قرار دارند.
  • سابقه خانوادگی: نوزادانی که خواهر یا برادر و یا یکی از وابستگان نزدیک خود را بر اثر این حادثه از دست دادند هم بیش‌تر از سایرین در معرض خطر قرار دارند.
  • قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران: کودکانی که با افراد سیگاری زندگی می‌کنند در معرض خطر بالاتری قرار دارند.
  • تولد پیش از موعد: زود به دنیا آمدن و وزن در هنگام تولد پایین خطر بروز این عارضه را افزایش خواهد داد.

عوامل خطر مادری

در جریان بارداری، مادر هم می‌تواند نوزاد را در معرض خطر قرار دهد، خصوصاً اگر:

  • کم‌تر از ۲۰ سال سن داشته باشد.
  • سیگاری باشد.
  • مواد مخدر یا الکل مصرف کند.
  • از مراقبت‌های کافی در طی دوران بارداری بی بهره باشد.

جلوگیری از بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب

راه تضمین شده‌ای برای جلوگیری از بروز این عارضه وجود ندارد، اما می‌توان با انجام اقدامات زیر کمک کرد که نوزاد راحت‌تر بخوابد:

  • خواباندن نوزاد روی کمر: در اولین سال زندگی کودک هر زمان که می‌خواهید او را درون گهواره قرار دهید، توجه کنید که کودک را روی کمر در تخت قرار می‌دهید. از خواباندن کودک در تخت به پهلو یا روی شکم خودداری کنید. این کار زمانی که کودک بیدار است و یا خود بدون کمک قادر به غلت زدن است چندان ضروری نیست.
  • پوزیشن درست خوابیدن را همیشه به پرستار کودک یاد آوری کنید: خیال نکنید که پرستار کودک او را روی کمر خوابانده است، همیشه این مورد را به او یادآوری کنید، چون در برخی از موارد، احتمال دارد که برای اینکه کودک آرام گیرد، پرستار او را روی شکم خوابانده باشد.
  • گهواره کودک را تا جایی که می‌توانید خالی نگه دارید: از تشک و بالش صاف و محکم استفاده کنید و هرگز اسباب بازی، عروسک و یا بالش نرم درون تخت نوزاد قرار ندهید. چرا که اگر کودک صورت خود را روی آن‌ها قرار دهد، احتمال مختل شدن روند تنفس وجود خواهد داشت.
  • کودک را زیاد گرم نگه ندارید: برای اینکه کودک در طول شب گرم باقی بماند از کیسه خواب، یا دیگر لباس های مخصوص خواب کودک استفاده کنید. نیازی به پوشش اضافه نیست و هرگز سر کودک را هم نپوشانید‌.
  • کودک را در اتاق خود بخوابانید: تا سن ۶ ماهگی کودک باید در یک گهواره مجزا در اتاق والدین بخوابد.
  • تخت بزرگسالان برای نوزادان ایمن نیست: امکان گیر افتادن و خفگی کودک بین فضاهای مابین تشک، رختخواب و یا بین فضای ما بین تشک و دیوار وجود دارد. همچنین اگر والدین تصادفا در حال خواب روی بینی یا دهان کودک غلت بزنند، احتمال خفگی نوزاد وجود خواهد داشت.
  • شیر دادن به کودک: شیر دادن با شیر مادر تا ۶ ماهگی خطر بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب را کاهش خواهد داد.
  • از مانیتورهای کودک و دیگر وسایلی که ادعا می‌کنند خطر بروز این عارضه را کاهش می‌دهند، استفاده نکنید: این وسایل غیر کارآمد و در مواردی هم غیر ایمن هستند.
  • از پستانک استفاده کنید: در طول شب اجازه دهید که کودک از پستانک استفاده کند. در هنگام خواب بسیار مهم است که از پستانکی استفاده شود که فاقد بند گردنی باشد. این کار تا حدود زیادی خطر بروز عارضه را کاهش خواهد داد. اگر کودک با شیر مادر تغذیه می‌کند، بعد از گذشت ۳ تا ۴ هفته از تولد که روتین مراقبت از نوزاد تثبیت شد، می‌توان از پستانک استفاده کرد.اگر کودک تمایلی به استفاده از پستانک ندارد، اصرار نکنید. روز دیگر دوباره امتحان کنید.اگر در حین خوابیدن پستانک از دهان نوزاد خارج شد، دوباره آن را وارد دهان کودک نکنید.
  • ایمنی سازی کنید: شواهدی مبنی بر اینکه واکسیناسیون منظم خطر بروز مرگ ناگهانی نوزاد در خواب را افزایش می‌دهد وجود ندارد، بلکه برعکس این کار کمک می‌کند که تا حدود زیادی از بروز این عارضه جلوگیری شود.

درمان سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب

درمانی برای مرگ ناگهانی نوزاد در خواب وجود ندارد. ولی می‌توان کارهایی انجام داد که کمک کند که کودک در شرایط ایمن‌تری به خواب برود. تا یک سالگی در هنگام خواب کودک اصلا روی شکم نخوابد و او را روی کمر بخوابانید ( اما حواستان باشد شیرخوار استفراغ نکند و دچار آسپیراسیون استفراغ نشود)  . از تشکی استفاده کنید که سطح محکمی داشته باشند و از رختخواب نرم اجتناب کنید. همه‌ی اسباب بازی‌ها و عروسک‌هایی که با مواد نرم درست شده اند را از گهواره کودک جمع آوری کنید و از پستانک استفاده کنید. سر کودک را نپوشانید و مطمئن شوید که کودک زیاد گرم نشده است. 

نوزاد می‌تواند در اتاقی مشترک با پدر و مادر بخوابد ولی نباید از تخت مشترک استفاده کرد. تغذیه با شیر مادر حداقل برای ۶ ماه خطر بروز مرگ ناگهانی نوزاد در خواب را کاهش خواهد داد. واکسیناسیون هم از کودک در برابر بیماری‌هایی که ممکن است باعث بروز این سندروم شوند، محافظت می‌کند.

چگونگی حمایت از والدینی که کودک خود را به علت سندروم مرگ نوزاد در خواب از دست داده‌اند

بعد از اینکه والدین کودکی را بر اثر این سندروم از دست می‌دهند بسیار اهمیت دارد که تحت حمایت‌های عاطفی مورد نیاز قرار گیرند. در این شرایط والدین همزمان با احساس غم، احساس گناه هم می‌کنند‌. از طرفی دیگر والدین در این شرایط باید با تحقیقات پلیسی در مورد مرگ فرزندانشان هم کنار بیایند. 

در این شرایط صحبت کردن با دیگر والدینی که آن‌ها هم فرزند خود را به صورت ناگهانی در خواب از دست داده‌اند تا حدود زیادی کمک کننده خواهد بود.  شرکت در گروه‌های حمایتی، صحبت کردن با یک دوست مورد اعتماد و یا مشاور کمک کننده خواهد بود.

مرگ نوزاد در خواب

در مورد احساسات خود صحبت کنید

در صورت امکان به دوستان و اعضای خانواده خود بگویید که چه احساسی دارید. اطرافیان همیشه خواستار کمک کردن هستند ولی گاهی نمی‌دانند که چگونه باید این کار را انجام دهند.

از دست دادن کودک ممکن است بار زیادی روی رابطه تحمیل کند، پس بهتر است که در این مورد بسیار صریح و شفاف با همسر خود صحبت کنید. شرکت در جلسات مشاوره تا حد زیادی به زوج‌ها کمک خواهد کرد تا احساسات خود را درک کرده و آن را بیان کنند.

به خود برای التیام زمان دهید

به خود فرصت عزاداری دهید. اگر بدون دلیل گریه می‌کنید یا اگر تعطیلات و یا دیگر مناسبت‌ها برای شما سخت است و اگر بیش‌تر مواقع خسته هستید، به خود سخت نگیرید. شما با یک غم و فقدان بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنید و بهبودی کامل از این شرایط بسیار زمان بر خواهد بود.

منبع:

mayoclinic

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. فرید مبارز می گوید

    سلام احترامات تقدیم جناب دکتر صاحب طفل من ۶ماهه ۱۳ روزه است در ماهای اول زیاد گریان میکرد که حتی بیهوش میشد به مدت ۲دقیقه حالا که شش ماه بیشتر شده گریان کم شده اما بعضی اوقات خفه ویا بیهوش میشود به مدت ۳دقیقه یا بیشتر رنگش کبود میشه اصلا قلبش تپش ندارد خیلی ناراحتم میسازد لطف کنید یک معلوت بدهید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید از نظر تشنج بررسی بشه عزیز
      به فوق” تخصص مغز و اعصاب اطفال مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.