تشخیص و درمان فشار خون پایین

فشار خون پایین می‌تواند موجب سرگیجه و غش کردن شود. در این مقاله راه‌هایی برای تشخیص و درمان فشار خون پایین را بررسی کرده‌ایم.

فشارخون به کمک مقدار خوني که توسط بطن چپ درون رگ‌ها پمپ می‌شود و مقاومت ديواره رگ‌ها در برابر جريان خون، تشخيص داده می‌شود. به طور کلي فشار خون، زماني که مقدار خون بيشتري پمپاژ می‌شود و يا زماني که ديواره رگ‌ها تنگ و سخت شده باشد، بالاتر است و زماني که خون کمتري پمپاژ شود يا مقاومت رگ‌ها کمتر باشد فشار خون پايين، ایجاد می‌شود. فشارخون نيرويي است كه توسط جريان خون به دیواره‌ی عروق وارد می‌شود و يكي از علائم حياتي اصلي محسوب می‌شود.

در فشار خون پايين (هيپوتانسيون) فشاري خون به حدي كم است كه باعث ايجاد علائم و نشانه‌های ناشي از كاهش جريان خون در عروق می‌شود. وقتي فشارخون به حدي كم باشد كه سبب ايجاد نقصان در رسيدن اكسيژن و مواد مغذي به اندام‌های مختلف مثل مغز، قلب، كليه شوند اندام‌ها نمی‌توانند عملكرد طبيعي خود را انجام داده و به مرور زمان صدمه می‌بینند.درمان فشار خون پایین

فشار خون پایین

برخی افراد به طور طبیعی دارای فشار خون پایین هستند که هیچ علامتی ندارد. با این حال، هنگامی که فشار خون بالا به طور ناگهانی پایین می‌آید، می‌تواند باعث نگرانی شود. با این حال، اگر فشار خون بیش از حد کم باشد، می‌تواند بر روی جریان خون در سراسر بدن اثر بگذارد و فرد احساس سرگیجه یا ناپایداری کند. علل فشار خون پایین ممکن است از کمبود آب تا اختلالات جدی پزشکی یا جراحی باشد.

افرادی که فشارخون پایین‌تری دارند خطر کمتری آنها را برای ابتلا به بیماری کلیوی، سکته، بیماری قلبی تهدید می‌کند. ورزشکاران، افرادی که وزن مناسبی دارند و افرادی که سیگار نمی‌کشند اکثراً فشارخون کمتری دارند. فشارخون پایین تا زمانی که ایجاد علائم نکند و به اندام‌های بدن آسیب نرساند بی خطر می‌باشد. زماني که جريان خون به قدري کاهش می‌یابد که اکسيژن و مواد مغذي کافي را به ارگان‌های حياتي بدن نظير مغز، قلب و کليه نمی‌رساند در عملکرد اين ارگان‌ها اختلال ايجاد می‌شود.

فشار خون پایین‌تر از 90 میلی متر جیوه (mmHg) برای شماره بالا (سیستولیک) و 60 میلی متر جیوه برای تعداد پایین (دیاستولیک) را معمولاً فشار خون پایین را در نظر می‌گیرد. علل فشار خون پایین ممکن است از کمبود آب تا اختلالات جدی پزشکی یا جراحی باشد. مهم است که ابتدا بفهمید که علل فشار خون پایین شما چیست تا بتوانید آن راهکار مناسب درمان فشار خون پایین را انجام دهید.

اکثر مردم با درک شرایط و آگاهی در مورد درمان فشار خون پایین، می‌توانند به طور مؤثری فشار خون پایین خود مدیریت و کنترل کنند. یادگیری عوامل ایجاد فشار خون پایین و تلاش برای جلوگیری و درمان فشار خون پایین می‌تواند سلامت فرد را تضمین کند. به یاد داشته باشید، با ارتباط مداوم با پزشک معالج خود و پیگیری درمان فشار خون پایین و میزان فشار خون خود، می‌توانید از روند بهبودی و سلامت خود مطمئن باشید.

افراد در خطر فشار خون پایین

فشار خون پایین (افت فشار خون) می‌تواند در هر کسی رخ دهد، هرچند انواع مختلفی از فشار خون پایین، بسته به سن شما و سایر عوامل، وجود دارد، اما عوامل زیر باعث افزایش خطر و ایجاد عوارض در افراد می‌شود:

سن. افت فشار خون در هنگام ایستادن یا بعد از خوردن غذا عمدتاً در بزرگ‌سالان بالای 65 سال اتفاق می‌افتد. فشار خون پایین به طور غیرمستقیم بر روی کودکان و نوجوانان جوان تأثیر می‌گذارد.

داروها. افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند، مانند داروهای ضد فشار خون مانند مسدود کننده‌های آلفا، خطر ابتلا به فشار خون پایین‌تر را دارند.

برخی بیماری‌ها بیماری پارکینسون، دیابت و بعضی از بیماری‌های قلبی شما را در معرض خطر بیشتر ابتلا به فشار خون پایین قرار می‌دهد.

درمان فشار خون پایین

عوارض جانبی

حتی شکل متوسط فشار خون پایین می‌تواند سرگیجه، ضعف، خستگی و خطر صدمه در اثر سقوط را ایجاد کند. فشار خون پایین مزمن می‌تواند بدن شما را از اکسیژن کافی برای انجام عملکردهای طبیعی خود محروم کند که باعث آسیب به قلب و مغز شما می‌شود.

تشخیص فشار خون پایین

کلید تشخیص یک تاریخچه خوب و معاینه فیزیکی شخص بیمار است. اگر فشار خون پایین اتفاق بیافتد و علائم دیگری وجود نداشته باشد، پس از تائید فشار خون پایین به آزمایش‌ها تکمیلی در جهت درمان فشار خون پایین نیاز است. عمده‌ترین آزمایش‌هایی که در این موارد انجام می‌شود عبارت است از:

آزمایش خون می‌تواند اطلاعاتی در مورد سلامت کلی شما و همچنین اینکه آیا شما دارای قند خون پایین (هیپوگلیسمیقند خون بالا (هیپرگلیسمی یا دیابت) یا کم خونی گلبول های قرمز خون (کم خون) هستید که این می‌تواند باعث پایین آمدن فشار خون طبیعی شود، بدهد.

الکتروکاردیوگرام (ECG). در طول این آزمایش بی‌درد و غیر تهاجمی، تکه‌های نرم و چسبنده (الکترود) به پوست سینه، دست‌ها و پاها شما متصل می‌شوند. این تکه‌ها سیگنال‌های الکتریکی قلب شما را شناسایی می‌کند در حالی که یک ماشین آنها را بر روی کاغذ گراف و یا بر روی یک صفحه نمایش می‌دهد، سیگنال‌های الکتریکی قلب ثبت می‌شوند. با یک ECG که می‌توان بی نظمی‌های ریتم قلب، اختلالات ساختاری در قلب شما و مشکلات مربوط به عرضه خون و اکسیژن به عضلات قلب شما را تشخیص داد و روند درمان فشار خون پایین را شروع کرد. همچنین از این طریق می‌توان فهمید که شما آیا دچار حمله قلبی در گذشته یا حال شده‌اید یا نه.

اکوکاردیوگرام آزمون غیر تهاجمی است که شامل سونوگرافی قفسه سینه می‌شود و تصاویری دقیق از ساختار و عملکرد قلب را نشان می‌دهد. امواج اولتراسوند انتقال می‌یابند و انعکاس آنها با یک دستگاه به نام یک مبدل ثبت می‌شود که خارج از بدن شما است. یک کامپیوتر از اطلاعات مبدل برای ایجاد تصاویر متحرک بر روی مانیتور استفاده می‌کند.دلایل انجام تست ورزش

تست ورزش یا استرس. برخی از مشکلات قلبی که می‌توانند موجب فشار خون پایین شوند، از طریق تست ورزش (زمانی که قلب شما سخت تر از زمان استراحت کار می‌کند) مشخص می‌شود.

درمان فشار خون پایین

اگر فردی علائم یا نشانه‌های فشار خون پایین را ندارد یا تنها نشانه‌های خفیفی دارد، به ندرت نیاز به درمان فشار خون پایین دارد. اگر علائم و نشانه‌ها شدید باشد درمان فشار خون پایین بستگی به علت اصلی ایجاد آن دارد. به عنوان مثال، زمانی که فشار خون پایین توسط داروها ایجاد می‌شود، درمان فشار خون پایین معمولاً شامل تغییر یا توقف دارو یا کاهش دوز داروها می‌شود. اگر علت اصلی فشار خون پایین روشن نباشد، بسته به سن، سلامت و نوع فشار خون پایین شما می‌توانید این کارهای مختلفی را برای درمان فشار خون پایین انجام دهید. معمولاً فشار خون پایین بدون علائم نیازمند مداخلات کم‌تری است. راهکارهای درمان فشار خون پایین عبارتند از:

پوشیدن جوراب ساق بلند. جوراب‌های الاستیک معمولاً برای از بین بردن درد و تورم وریدهای واریسی استفاده می‌شوند، این جوراب‌ها می‌توانند با ایجاد فشار در پاها، فشار خون شما را بالاتر ببرند و یک راه حل کمکی برای درمان فشار خون پایین شما باشند.

از نمک بیشتر استفاده کنید. کارشناسان معمولاً توصیه می‌کنند که نمک را در رژیم غذایی خود محدود کنند، زیرا سدیم می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. برای افراد مبتلا به فشار خون پایین، این راه می‌تواند راهی برای درمان فشار خون پایین باشد؛ اما چون سدیم زیاد می‌تواند به نارسایی قلبی منجر شود، به ویژه در افراد مسن، قبل از افزایش نمک در رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

آب بیشتری بنوشید مایع‌ها حجم خون را افزایش می‌دهند و به جلوگیری از کم‌ آبی کمک می‌کنند که هر دو درمان فشار خون پایین هستند.

مصرف داروها برای درمان فشار خون پایین که در هنگام ایستادن اتفاق می‌افتد، می‌توانید از داروهای متعددی استفاده کنید به عنوان مثال، fludrocortisone دارویی که میزان خون شما را افزایش می‌دهد اغلب برای درمان فشار خون پایین این فرمی استفاده می‌شود. پزشکان اغلب از داروهایی که سطح فشار خون را بالاتر می‌برد جهت درمان فشار خون پایین، تجویز می‌کنند.درمان فشار خون پایین

تغییر شیوه زندگی برای درمان فشار خون پایین

بسته به علت فشار خون پایین شما ممکن است قادر به کاهش یا پیشگیری از علائم باشید.

  • آب بیشتری مصرف کنید، کمتر الکل مصرف کنید. از سوی دیگر، مصرف آب از کمبود آب بدن جلوگیری می‌کند و حجم خون را افزایش می‌دهد.
  • یک رژیم سالم بخورید انواع غذاها، از جمله دانه‌های کامل، میوه‌ها، سبزی‌ها و مرغ و ماهی را برای سلامتی خود و درمان فشار خون پایین مصرف کنید.
  • اگر در هنگام ایستادن علائم فشار خون پایین در شما شروع شد، ران را در حالت قیچی بچرخانید و فشار دهید، یا یک پا را روی یک لبه یا صندلی قرار دهید و تا آنجا که ممکن است به سمت جلو حرکت کنید. این مانورها جریان خون را از پاها به قلب شما افزایش می‌دهد.
  • خوردن غذاهای کوچک و کربوهیدرات کم. برای جلوگیری از کاهش شدید فشار خون پس از غذا، چندین بار در روز غذا بخورید و مصرف غذاهای با کربوهیدرات بالا مانند سیب زمینی، برنج، ماکارونی و نان را محدود کنید.
  • پزشک شما همچنین ممکن است مصرف قهوه یا چای کافئین را به شما توصیه کند تا به طور موقت فشار خون خود را افزایش دهد؛ اما چون کافئین می‌تواند باعث مشکلات دیگر شود، قبل از مصرف نوشابه‌های کافئین دار، با پزشک خود مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم

اگر فشار خون شما همیشه پایین است و شما هیچ کدام از علائم بالا را ندارید، معمولاً هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. طبیعی است که فشار خون شما در طول زمان افزایش پیدا کند و بدن شما معمولاً قادر به فشار خون شما به حالت عادی است. اگر فشار خون شما به طور ناگهانی کاهش پیدا کند و علائم مانند سرگیجه را تجربه کردید، باید حتماً برای تشخیص عوامل و علل و درمان فشار خون پایین به پزشک مراجعه کنید. آنها می‌توانند وضعیت شما را ارزیابی کنند و مشکلات اساسی مانند خونریزی داخلی، عفونت جدی یا واکنش‌های آلرژیک را رد کنند. ما در سایت دکتر دکتر برای آسایش و راحتی شما و دسترسی آسان به پزشکان متخصص قلب و عروق، لیست بهترین و متخصص‌های قلب و عروق را برایتان فراهم کردیم، شما می‌توانید از این لیست پزشک معالج خود را انتخاب کنید.
بر گرفته از:

healthline

mayoclinic

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص قلب و عروق روی دکمه زیر کلیک کنید.

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص قلب و عروق دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش و پاسخ پزشکی

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
52 نظرات
  1. گلی می گوید

    سلام وقتتون بخیر باشه اواخر سرماخورده بودم و گرفتگی بینی داشتم یه مقدار آنتی بیوتیک مصرف کردم با قرص سرماخوردگی ولی همش رو نخوردم چون خوب شده بودم بعد یکم احساس تنگی نفس خفیف یا حالتی که آدم دلش میخواد هوای آزاد بره نفسش راحتتر شه داشتم که فکر کردم بخاطر آلودگی هواست و الان میگم شاید مال سینوزیتامه و سرماخوردگیه اخیرا چون سر تمرین یه کار هم بودم دو سه روزی به بدنم فشار آوردم و تغذیه ام خیلی کم شده بود دو روز پیش خوب خوردم ولی فشار بدنی روم بود یکم و شبش حالت تهوع شدید گرفتم عرق سرد کردم تاری دید داشتم و افتادم کف خونه و دوباره برگشتم و یه درد بدی مثل شوک از مغزم گذشت و گوشامم داغ شده بودن نمک خوردم رفتم بیمارستان گفت خون به مغزت نرسیده یه لحظه و مال فشاره اخیرانته با وجود نمکا که خوردم فشارم ۱۰ بود تازه یکم بخاطر ترس غش کردنه قلبم تند میزد که نوار قلبم دادم یکم بعدش و نرمال بود دقیق نمیدونم مشکل چیه فشار خونه؟ قلبه؟ مغزه؟ویتامینه؟ چون کاهش وزنم داشتم و برام ویتامینم نوشت گفتم با توجه به شرح حال کامل نظر دکتران سایتو بپرسم ممنون از لطفتون

  2. مریم می گوید

    سلام ۳۵سالمه دوبچه دارم سرهردوبارداریم همش فشارم پایین بود وبالا می آوردم الان پسر کوچکم سه سالشه چند ماهی هست فشارم یک دفعه میاد پایین رو ۷یا۸ سرم میزنم دست وپاهام سرد میشود و حالم بدمیشه آزمایش دادم کم کاری تیروئید و کم خونی نداشتم باید چه کارکنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جهت معاینه و بررسی باید به متخصص” قلب مراجعه کنید

  3. Behnam Alizadeh می گوید

    دکتر از ته دل امیدوارم خداوند متعال از نور مقدس اش لبریزتان کند وهمیشه آغوش گرم خدا باشین.
    ممنون از مقاله عالیتون خیلی کمکم کرد.

    1. کوثر مهدی زاده می گوید

      ممنون از حسن نظرتون دوست عزیز?

  4. طاهره می گوید

    باسلام ببخشید من 26 سالمه الان باردار هستم 19 هفته همیشه فشارم پایینه والان هم از دیشب تا حالا افت فشار داشتم سرم زدم بازم بالا نمیاد باید چکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد سونوگرافي رحم بديد از نظر خونريزي پشت جفت بررسي شيد
      لازمه كه پزشك حتما ويزيتتون كنه

  5. ذکی می گوید

    سلام به همه داکتران غزیز من ۲۳ سالم است فشار خونم ۸۰ بر ۶۰ است بعضی اوقات که بلایم فشار جسمی بیایه پاهام شول میشه چی داروی مصرف کنم ممنون

  6. زینب می گوید

    سلام خدمت دکترهای عزیز
    من مادرم فشارشون همیشه رو ۹ هست و اواخر چون مشکوگ ب کرونا بودن چهرشون زرد هست و مشهوده. قلبشونم گفتن مشکلی نداره. چ چیزهاایی بایدمصرف کنن که فشارشون بیاد بالا خواهشاااا جواب بدید دل نگرانم اکسیژنشونم ۹۷ هست

  7. سارا می گوید

    سلام من ۱۷ سالمه از هفته پیش تا حالا فشارم ۹ و یا پایینتر بالا نمیاد شکلات و اینام تاثیری نداره چشمام سیاهی میره ولی ازمایش که دادم کم خونی دارم ولی کم میشه راهنماییم کنین

  8. فاطمه می گوید

    سلام من ۱۷ سالمه امسال کنکور دارم فشارم همیشه ۹ وپایین ترم میاد ولی بالا نمیره ممنون میشم راهنماییم کنین

  9. فرشته می گوید

    سلام من ۲۶ سالمه باردارم از دیروز فشارم ۷ و ۸ نمیتونم برم بیمارستان هرچیم میخورم بالا میارم چیکار کنم کم کاری تیروئید هم داشتم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد بريد بيمارستان تا ١- نوار قلب ازتون بگيرن
      ٢- سونوگرافي شيد ( حتماااا حتما بايد سونو شيد)

  10. محسن می گوید

    با سلام چند هفته ای فشار خونم ناگهانی پایین میاد و بعدش بی هوش میشم از لحاظ قلبی هم مشکل ندارم بنظرتون مشکل چیه؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اینکه فرمودین از نظر قلبی مشکلی ندارین یعنی اکو و نوارقلب توسط متخصص قلب انجام شده یا خیر؟

  11. مریم می گوید

    سلام وقت بخیر ببخشید من بعضی وقتا صبح ها از خواب بیدار میشم سرگیحه دارم پاهام سرده اذیتم میکنه واقعا البته قبلا کم کاری تیروئید داشتم ولی الان حدود ۹ ماه دکتر گفت نیاز ب خوردن قرص نداری فقط آزمایش بده برای tsh نمیدونم باید چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی م کنید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم باید آزمایش cbc,diff, fbs, tsh ,t4 برای بررسی کم خونی و تیرویید بدی

  12. نادیا می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من کم‌کاری تیرویید دارم و دارو مصرف میکنم،فشار خونم ۱۲ باشه سردردی ندارم نرمالم، ولی ۱۰ یا ۱۱ بشه از سر درد میمیرم،(گاهی ۱۱ هم سردرد نداشتم) موقع نشتن و بلند شدن سردردم تشدید میشه انگار شقیقه‌هام رو دارن سوراخ میکنن
    جلو سر و گاهی چشمم درد میگره، گاهی هم پشت سرم (گاهی هم هردو )

    به نظرتون این سردرد بخاطر پایین بودن فشار خون هست؟ یا نه؟
    (مادرم بیماری فشارخون دارن، بالا هست،بخاطر موروثی بودن ذکر کردم، گفتم شاید مهم باشه⁦☹️⁩)

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      اول بررسی از نظر کم خونی باید انجام شه
      فشار خون ۱۰ و ۱۱ نمیتونه سبب سردرد بشه

  13. فاطمه می گوید

    سلام خانم دکترمن فشارخونم خیلی پایین هروزهمین مشکل دارم سرگیجه سردرددارم‌دکترنرفتم بیایدچکارکنم خسته شدم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام از نظر كم خوني بررسي شين و اگه منفي بود اكو قلب بدين

  14. پریت می گوید

    سلام خسته نباشین ببخشین شوهر من ۲۹ سالشه و همیشه فشارش رو ۷ هستش و حالش بد میشه و بیشتر وقتا باید سرم براش وصل کرد برای درمان فشارخونش باید به چه دکتری مراجعه کنم و دلیلش چیه ؟ ممنونم از شما

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد به متخصص قلب مراجعه كنند و اكو قلب و نوار قلب بدهند

  15. سارا می گوید

    سلام خسته ونباشیداز25مردادمریض شدم اول گلودردداشتم بعدتب تهوع عضلاتم دردمیکردرفتم دکترگفت مشکوک ب کرونایی قرنطینه شدم بعددوروزدل پیچه داشتم زدب پهلوچپم یکبارم بالااوردم تاحالاپنج باردکتررفتم متخصص داخلی هم رفتم ازاول بهترم فقط افت فشاردارم سردم میشه تپش قلب دارم دیروزم دکتربودم گفتم نوارقلب بگیرگفت نیازنیس یکسره خوابیدم بلندمیشم سرگیجه دارم فشارم میادپایین ممنونم میشم راهنمایی کنیدازمایشامم سالم فقط ذخیره اهنم پایین بود

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      ببینین این علایمتون‌بخاطر کرونا میتونه باشه
      اما فشار خونتون رو چک میکنین عددش چند؟

  16. فاطمه شاهسون می گوید

    سلام دچار بیماری کرونا شدم بهبودی پیدا کردم ولی الان دچار افت فشار هستم بصورتی که باعث تنگی نفس و ضعف می شوم وبا تزریق سرم بهتر می شوم لطفا راهنمایی کنید سپاس

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام دوران نقاهتتونوداريد طي ميكنيد تا بدنتو recover شه يكم طول نيكشه
      بهتره مايعات مصرف كنيد روزي دو گرم ويتامين سي بخوريد

  17. Saba می گوید

    سلام خانم دکتر من ۲۰ سالمه دو هفته ای هست که سرگیجه دارم البته نه به صورت مداوم شاید در روز یک بار یا دوبار و شاید هم اصلا تو طول روز سر گیجه نداشته باشم ولی به طور کلی سر گیجه هام از دو هفته پیش شروع شده اوایل فکر میکردم به خاطر عادت ماهانه باشه اما بعدش دیدم نه هنوزم سرگیجه دارم اینم بگم من تپلم و اضافه وزن دارم و امروز که فشار رو گرفتم ۱۵ رو ۱۰ بود که خیلی زیاده نمیدونم واقعا چیکار کنم استرس شدید گرفتم ممنون میشم کمکم کنین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام از نظر كم كاري تيروييد و كمبود آهن بررسي شويد اگرنرمال بود بايد توسط متخصص مغز واعصاب ويزيت شويد

  18. فاطمه می گوید

    سلام من قرص فشار مصرف میکنم ی موقع افت فشار دارم میشه قرص تنظیم فشار مصرف کنم البته قرص
    تنظیم فشارهم دکتر دادن یمدت قطع کردم میشه دوباره مصرف کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      عدد فشار خونتون هنگام بالا رفتن و پایین بودن چند
      و چه داروهایی میخورین؟

  19. ویدا می گوید

    سلام همسرم سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند

    و در دو روز اخیر ابتدا فشارش 11 روی 9 همراه با لرز و بعد از 5دقیقه 14 روی 8 و مجددا بعد از 5دقیقه و خوردن آبلیمو فشارش 16 روی 7 و همینطور نوسانی 17 روی 6 ادامه پیدا میکنه
    استرس بالا هم دارند

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد سونوگرافي داپلو عروق كليه را بدهند و اكو قلب و نوار قلب

  20. راضیه می گوید

    سلام خسته نباشین
    من 21 سالمه فشارخونم 9یا8 .اکثراسرگیجه وحالت تهوع دارم.بی دلیل هم دست وپا هام خواب میره و سوزن سوزن میشه.همیشه کسلم و نمی تونم کار کنم.هر وقت هم ورزش می کنم جلو چشمم سیاه می شه و سر گیجه وحشت ناکی دارم باید چی کار کنم دکتر لطفا جواب بدین??

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد از نظر كم خوني فقر آهن بررسي شيد

  21. نرگس می گوید

    سلام خانم دکتر من فشارم نه روی شیشه اما طول روز نوسان داره میاد هشت روی پنج میشه دکتر قلب رفتم قلبم سالمه چه قرصی برای فشارم مصرف کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام اكيه اگه اذيت نيستيد مشكلي نداره
      بدن شما رو اون فشار تنظيم شده

  22. رصا می گوید

    سلام۔مدت۔یکماہ۔است۔معدہ۔ام۔بزور۔دفع۔داشتم۔دچار۔نفخ۔وافت۔فشار۔شدم۔سہ۔بار۔بہ۔پزشک۔مراجعہ۔وسوزن۔تقویتی۔دادن۔چہ۔کنم

    1. همایون می گوید

      سلام ببخشید اگ کمک کنید ممنونم
      من چن وقته یهو با حالت تهوع و سرگیجه و ناپایداری کل بدنم از خاب پامیشمو دیگ سرگیجه و حالت تهوع امونمو میبره
      انگار بین زمین و اسمونم
      ممنون میشم کمکم کنید
      علت چی میتونه باشه
      مادر شیرده هستم و فشارم اکثر اوقات رو ۸

  23. ناشناس می گوید

    سلام
    من سرگیجه دارم خیلی هم لاغرم هر چقدر هم غذا زیاد میخورم چاق نمیشم رنگ پریدگی هم همیشه دارم دست و پامم همش سرده همیشه خسته و کسلم موقع ورزش هم نفس کم میارم
    اینا برای فشار پایین میتونه باشه ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      دوست عزیز
      شما ابتدا باید آزمایش cbc, diff ,bun, cr , Ast ,Alt, alk_p , tsh ,t4, ca، mg , , EsR, crp, vit d انجام دهید

  24. مبینا می گوید

    سلام
    من ۱۷ سالمه مدام سرگیجه دارم چشمم سیاهی میره
    موقع ورزش کردنم نفس تنگی دارم
    این علائم میتونه خطرناک باشه

  25. حسن می گوید

    سلام ممنونم برای پاسخگویی.من 24سالمه احساس سرگیجه و سیاه رفتن چشم دارم چندبار هم افتادم روی زمین.دست و پام سوزن سوزن میشه.سرد میشه و چند علایم دیگه.. .به داخلی مراجعه کردم آزمایش نوشت بعدش توی آزمایش گفت مشکلی نداری.رفتم پیش متخصص قلب علایم رو برای گفتم اصن معاینم نکرد و گفت اصلا مشکلی نداری.در ضمن مادرم عمل قلب باز داشته الانم قرص فشار و وارفارین مصرف میکنه و اینکه 9ساله سیگار میکشم و خیلی ضعف دارم و لاغر شدم خصوصا صورتم رنگ پریدگی ام دارم.خواهش میکنم راهنماییم کنید نمیدونم چیکار کردم من شاید یادم بره برایرفتن جوابم به این سایت برگردم اگه میشه به این شماره پاسخ رو بفرستید از تلگرام .واقعا ممنونم لطف بزرگی در حقم میکنید.09182109512

  26. عسل می گوید

    سلام خسته نباشید. من حدود یه هفته هست فشار خونم 9 میشه سرگیجه دارم و احساس ضعف میکنم. آزمایش خون داده بودم که فقر آهن دارم. ولی چون ناراحتی معده دارم قرص های آهن معدم و خیلی اذیت میکنه. برای بالا بردن فشارم باید چیکار کنم؟ و به جای قرص فیفول چه دارویی برای کمبود آهن هست که معده رو اذیت نکنه؟

  27. علی دغلاوی می گوید

    سلام.این چند روزه خیلی بیحالم و بدن درد و سرگیجه دارم و تاری دید هم که موجب درد چشم میشود .چکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به متخصص داخلی مراجعه کنید

  28. ناهید می گوید

    سلام من 29 سالمه بچه 8 ماهه دارم از بعد زایمانم خوردن مکمل هام کمتر شده بخاطره مشغله هایی که دارم و فشارم همیشه پایین و سرگیجه و چشمام سیاهی میره به مدت دو هفته هر دو روز آمپول بکمپلس و ب 12 زدم ولی هیچ اثری نکرد اگر آمپول نزن و قرص دیمیترون نخورم همش حالم بد میشه و الان 6 روز گذشته اما عادت ماهانه نشدم ولی همه علائم رو دارم صورت پر از جوش و همه درد های زیر شکم و کمر درد و مطمن هستم که باردار نیستم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      دوست عزیز باید چکاپ از نظر کم خونی و تیرویید و ویتامین د۳ و قند و آزمایش هورمونی زنانه بدهید

  29. نیلوفر می گوید

    سلام مادرم ۵۳سالشه و فشارشو ک کنترل میکنم گاهی ۸ میشه
    و خودش میگه احساس ضعف و لرزش بدن داره
    مشکل کم خونی و دیابت نداره
    باید چه اقدامی رو انجام بدیم و ب چه دکتری مراجعه کنیم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      لطفا به متخصص قلب و عروق مراجعه فرمایید

  30. کامبیز حقیقی می گوید

    بسیار عالی

    1. کوثر مهدی زاده می گوید

      ??

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.