تفاوت درد قلب و درد اضطراب: نکاتی که باید بخاطر بسپارید

با وجود اینکه درد یکی از مهم‌ترین علامت‌های اکثر بیماری‌ها به حساب می‌آید ولی گاهی تشخیص انواع درد کار دشواریست. از مرسوم‌ترین آنها تفاوت درد قلب و درد اضطراب است. در این مقاله در مورد نحوه تشخیص درد قلب از دردهای ناشی از اضطراب شما را راهنمایی می‌کنیم.

درد قلب معمولا در آقایان بالای 50 سال و بانوان بالای 60 سال بیشتر بروز پیدا می‌کند. درد قلبی به صورت دوره‌ای است و احساس ناراحتی در قفسه سینه را به همراه دارد؛ وضعیتی شامل: احساس سنگینی و فشار روی قفسه سینه، احساس تنگی نفس و خفگی

مهم‌ترین ویژگی‌های درد قلب چیست؟

درد قلبی در مردان نسبت به خانم‌ها شایع‌تر است. شما برای نشان دادن محل درد قلب و ناراحتی قفسه سینه ممکن است دستتان را به صورت مشت‌شده روی استخوان جناغ و قفسه سینه نگه دارید.

شدت درد قلب ثابت نیست یعنی ماهیت افزایش‌یابنده- کاهش‌یابنده دارد؛ به این معنی که از زمان شروع احساس درد قلب، ابتدا شدت درد بیشتر می‌شود و سپس درد کم می‌شود تا زمانی که درد قطع شود.

درد قلب معمولا بین 2 تا 5 دقیقه طول می‌کشد. اگر سابقه چنین دردهایی که تا 5 دقیقه طول بکشد در شما وجود داشته است و به تازگی درد قلب‌تان مدت زمان طولانی‌تر از 5 دقیقه، با شدت بیشتر بروز پیدا کرده است؛ این یک علامت هشدار است که باید خیلی فوری به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

درد قلب مهم‌ترین نشانه بیماری انسداد سرخرگ تغذیه‌کننده قلب (سرخرگ کرونری) است.

گاهی درد قلبی ممکن است به شانه‌ها و یا بازوها انتشار پیدا کند. ممکن است درد قلب در قسمت‌های دیگری از بدن به جز قفسه سینه احساس شود. محدوده‌ای از زیر فک تا بالای ناف از قبیل: بین دو کتف، گردن، فک، دندان‌ها و شکم.

در آغاز علامت‌دار شدن بیماری انسداد سرخرگ کرونر، درد قلب ممکن است در هنگام فعالیت‌های بدنی از قبیل ورزش کردن، با عجله کاری را انجام دادن، فعالیت جنسی و یا هیجان و استرس‌های روانی شامل عصبانیت و خشم ایجاد شود. با چند دقیقه نشتن و استراحت کردن معمولا درد قلب برطرف می‌شود.

آستانه درد قلب در هر فرد و بسته به شرایط مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در یک فرد دیابتی که تحت درمان مناسب نیست؛ عصب‌های بدن ممکن است تحت آسیب قرار گرفته باشند. در چنین شرایطی فرد درد را دیرتر و با شدت کمتر نسبت به دیگران احساس می‌کند.

بروز درد قلبی در اوایل صبح، در سرما و فصل زمستان و یا بعد از خوردن غذاهای سنگین بیشتر است. کمتر شدن آستانه درد در این شرایط می‌تواند دلیل بیشتر شدن درد قلب باشد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت در خانه ماندن برای کاهش زنجیره انتقال این بیماری؛ شما عزیزان می‌توانید از طریق سیستم مشاوره متنی(پرسش پاسخ) دکتردکتر با پزشک متخصص ارتباط برقرارکرده و مشاوره دریافت کنید. برای دریافت مشاوره روی دکمه زیر کلیک (یا لمس) کنید.

اضطراب و درد اضطراب

اضطراب از سنین کودکی شروع می‌شود و در نوجوانی و جوانی هم وجود دارد ولی در سنین میانسالی و سالخوردگی کمتر می‌شود.

اضطراب از شایع‌ترین ناهنجاری‌های روان به حساب می‌آید که با توجه به شیوه نادرست زندگی ما انسان‌ها به یکی از اختلالات زمینه‌ساز انواع بیماری‌ها تبدیل شده است. اضطراب از نظر روحی و روانی می‌تواند مساعد‌کننده شروع افسردگی و وسواس باشد.

اگر شما فرد مضطربی هستید؛ ممکن است احساس ترس و نگرانی کنید، دست و پاهایتان سرد شود، قلبتان تندتر بتپد و همچنین با سرعت و تعداد بالاتری نفس بکشید، احساس دردهای پراکنده در سر و گردن، اندام‌ها، قفسه سینه و شکم داشته باشید.

تفاوت درد قلب و درد اضطراب

  • درد قلب در سنین بالاتری نسبت به درد اضطراب ایجاد می‌شود.
  • درد قلب در هنگام فعالیت و یا هیجان و استرس ناگهانی ایجاد می‌شود ولی درد اضطراب اصولا در هنگام شدت گرفتن اضطراب و افسردگی ایجاد می‌شود.
  • درد قلب معمولا در قفسه سینه و کتف‌ها و بازوها احساس می‌شود ولی درد اضطراب پراکنده است و هر بار در بخش‌های متفاوتی از بدن احساس می‌شود.
  • درد قلب معمولا چند دقیقه طول می‌کشد ولی درد اضطراب لحظه‌ای و به صورت نقطه‌ای است.
  • درد قلب معمولا با قرص زیر زبانی بهبود پیدا می‌‌کند ولی درد اضطراب با داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی

هنگامی که مبتلا به درد سینه می‌شوید؛ دانستن مشخصه‌های تفاوت درد قلب و درد اضطراب به شما در برخورد مناسب با درد کمک قابل توجهی می‌کند.

در اولین تجربه‌های درد قلبی ممکن است درد در هنگام فعالیت‌های فیزیکی مثل راه رفتن و یا در هنگام هیجان و استرس نمود پیدا کند.

نگاهی کلی بر درد قلبی در اثر اضطراب

اگر گهگاهی احساس نگرانی، عصبانیت یا ترس کنید امری طبیعی است و برای اغلب افراد رخ می‌دهد. این واکنش‌ها نسبت به لحظات غیرمعمول زندگی روزانه است.

برخی افراد احس اضطراب را به وفور تجربه می‌کنند. علائم می‌توانند فراتر از احساس نگرانی به سایر واکنش‌های جسمی منجر شود. گاهی اوقات این علائم به اشتباه با سایر شرایط همراه است.

به عنوان مثال، برخی اوقات درد قفسه سینه نشانه‌ای از اضطراب است. اغلب درد ناشی از پنیک اتک یا افزایش واکنش‌ها که درد در قفسه سینه است به دلیل ارتباط احتمالی با حملات قلبی . سایر بیماری‌های قلبی نگران‌کننده است.

اگر شما بیش از حد معمول حس اضطراب را تجربه می‌کنید، یادگیری و فهم درد قفسه سینه شما میتواند به شما در یافتن علائم و رهایی از درد کمک کند. هم‌چنین می‌توانید با دریافت اطلاعات بیشتر در این باره متوجه شوید که چه زمانی نیاز به کمک اورژانسی دارید.

درد قلبی بر اثر اضطراب چگونه است؟

نشانه‌های اضطراب به ندرت در افراد مختلف مشابه است. برخی اوقات، حتی خود همان فرد نیز علائم مشابه را در زمان اضطراب بروز نمی‌دهد. اضطراب به چندین روش نمایان می‌شود که این امر شناسایی و فهم علائم را دشوار می‌کند.

درد قفسه سینه که با اضطراب همراه است در افراد گوناگون متفاوت است. برخی افراد ممکن است درد قفسه سینه را به صورت تدریجی تجربه کنند. برخی دیگر ممکن است درد ناگهانی و غیرمنتظره را تجربه کنند. درد قلبی بر اثر اضطراب را می‌توان به صورت زیر شرح داد:

  • تیر کشیدن و درد شدید و تیز
  • درد قفسه سینه به صورت مداوم
  • پیچیدگی غیرمعمول عضله یا اسپاسم قفسه سینه
  • سوزش، بی‌حسی یا درد مبهم
  • فشار ضربه
  • فشار یا گرفتگی قفسه سینه

اگر سابقه درد قلبی بر اثر اضطراب را ندارید هم مراقب این موضوع باشید. بسیاری از افرادی که درد قلبی بر اثر اضطراب دارند گمان می‌کنند که دچار حمله قلبی شده‌اند و به بخش اورژانس بیمارستان برای درمان مراجعه می‌کنند.

محققین در مطالعه‌ای دریافتند که اختلال اضطراب در افرادی که درد قفسه سینه نامشخص داشتند رایج بود. درد قفسه سینه نامشخص به عنوان دردی غیرمعمول به همراه دیگر علائم شناخته می‌شود که نتیجه واقعه قلبی نیستند.

اگر به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کردید و پزشکان برای درد قفسه سینه شما علتی نیافتند از پزشک خود درباره دیگر دلایل محتمل، نظیر اضطراب مشورت بگیرید.

درد قلبی در اثر اضطراب در مقابل درد قلبی در اثر حمله قلبی

درد قفسه سینه می‌تواند هشداری برای حمله قلبی باشد. در اینجا نکاتی را برای کمک به تشخیص اینکه دچار حمله قلبی شده‌اید یا درد شما بر اثر اضطراب است ذکر می‌کنیم:

  • درد قلبی ناشی از کار زیاد و سخت نشانه حمله قلبی است.
  • درد قلبی در هنگام استراحت نشانه اضطراب است.
  • افزایش ضربان قلب هم نشانه حمله قلبی و هم نشانه اضطراب است.
  • درد قلبی که همراه با اضراب باشد نشانه اضطراب است.
  • درد قلبی مداوم نشانه حمله قلبی است.
  • درد قلبی که تیز و شدید است و تنها ۵ الی ۱۰ ثانیه طول می‌کشد نشانه اضطراب است.
  • تنگی نفس نشانه حمله قلبی است.
  • درد شدیدی که از قفسه سینه به مناطق دیگری نظیر بازوها یا فک کشیده می‌شود نشانه حمله قلبی است.

اگر به این مسئله شک کردید که ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید حتما با اورژانس تماس بگیرید. اورژانس می‌تواند با بررسی دقیق تشخیص دهد که دچار واقعه قلبی شده‌اید یا برای درد قفسه سینه شما دلیل دیگری وجود دارد.

چه عواملی سبب ایجاد درد قلبی بر اثر اضطراب می‌شود؟

زمانی که دچار اضطراب و نگرانی می‌شوید بدنتان اغلب واکنش‌های جسمانی بروز می‌دهد؛ نظیر عرق کردن یا تنگی نفس.

زمانی که مضطرب می‌شوید مغز و بدن شما شروع می‌کند به نشان دادن واکنش‌های استرسی. این عامل سبب می‌شود که تغییرات فیزیولوژیکی در شما ایجاد شود. ممکن است بدن شما منقبض شود.

واکنش استرسی هم‌چنین می‎تواند شامل واکنش روانی یا احساسی باشد. ممکن است شما راحت‌تر از قبل پرخاشگر یا پریشان شوید. این واکنش‌ها به عنوان پاسخ‌های ستیز و گریز نیز شناخته می‌شوند. زمانی که شما دچار استرس و اضطراب می‌شوید، بدنتان یا برای مبارزه آماده میشود یا به دنبال راه فرار از این مشکل است.

اگر واکنش استرسی ستیز و گریز را زیاد تجربه نمی‌کنید، بدن شما باید در طول ۳۰ دقیقه به طور کامل بهبود یابد. اگر این مورد را بسیار تجربه می‌کنید، بدن شما توانایی ریکاوری و بهبود را نخواهد داشت. این امر منجر به منقبض شدن عضله‌ها شده و در نهایت سبب درد قفسه سینه می‌شود.

هم‌چنین در لحظاتی که استرس بیشتری را متحمل می‌شوید ممکن است ضربان قلبتان افزایش یابد و نیروی کوبش ضربان قلب نیز افزایش می‌یابد. این امر به همراه انقباض عضله ها سبب ایجاد دردی غیرمعمول می‌شود.

درمان خانگی درد قلبی بر اثر اضطراب

اگر احساس اضطراب می‌کنید می‌توانید با انجام روش‌هایی ساده ذهن و بدن خود را کنترل کنید. ممکن است این روش‌ها همیشه کارآمد نباشند، اما می‌توانند شروع خوبی برای کنترل کردن اضطراب در مواقع لزوم باشند.

نفس عمیق بکشید

نفس عمیق همراه با تمرکز می‌تواند هم بدن و هم ذهنتان را آرام کند. اتاق یا محیطی آرام بیابید و نفس عمیق بکشید و تا ۱۰ بشمارید. ثانیه‌ای صبر کنید و سپس عمل بازدم را انجام دهید و دوباره تا شماره ۱۰ بشمارید. این روند را چندین بار تکرار کنید تا ضربان قلب شما به حالت عادی بازگردد.

وضعیت را بررسی کنید

احساس اضطراب خود را بپذیرید، آن‌ها را بشناسید و سپس آن‌ها را در معرض دید خود قرار دهید. آیا شما نگران مسئله‌ای هستید که تحت کنترلتان نیست؟ آیا از نتیجه‌ای که بعید است می‌ترسید؟ آیا از وضعیتی می‌ترسید که نتوانید نتیجه آن را کنترل کنید؟ راه خود را از طریق احساسات خود پیدا کنید تا منبع را بیابید، و سپس تلاش کنید تا آن‌ها را در معرض دید خود قرار دهید.

منظره‌ای زیبا را ترسیم کنید

اگر دچار حس اضطراب هستید سعی کنید مکانی را تجسم کنید که می‌تواند به سرعت شما را آرام کند. این مورد بسیار می‌تواند به شما کمک کند تا آرامش خود را به دست آورید؛ مخصوصا در شرایطی استرس‌زا که غیر قابل اجتناب است، نظیر یک ملاقات پر از استرس. سعی کنید در حالی که این تصویر را برای خود مجسم می‌کنید در همان حال نفس عمیق هم بکشید.

استفاده از اپلیکیشن‌های آرامش‌دهنده

اپلیکیشن‌های موبایل‌های هوشمند می‌توانند به شما در جهت کاهش استرس کمک کنند. هم‌چنین اپلیکیشن‌هایی برای مدیتیشن روی گوشی‌های هوشمند وجود دارند که باعث آرام شدن ذهن شما در زمان اضطراب می‌شوند. بسیاری از این اپلیکیشن‌ها به صورت رایگان در دسترس هستند و شما می‌توانید از میان چندین برنامه گزینه‌ای که برای شما موثر است را بیابید.

درباره سلامت جسمانی خود پیش‌قدم باشید

آیا از بدن خود به خوبی مراقبت می‌کنید؟ آیا به اندازه کافی می‌خوابید؟ آیا تغذیه خوبی دارید؟ مراقبت درست از بدن شما کمک بزرگی به مراقبت ذهن شما می‌کند. اگرچه این کار به درد قفسه سینه بر اثر اضطراب کمکی نمی‌کند اما ممکن است به شما در کاهش خطر اضطراب و درد قفسه سینه در آینده کمک کند.

به پزشک متخصص مراجعه کنید

اگر اضطراب و درد قفسه سینه شما شدید یا مزمن باشد، ممکن است نیاز به مشورت با یک تراپیست داشته باشید. تراپیست‌ها می‌توانند با شما درباره شرایطی که سبب ایجاد اضطراب و استرس در شما شده صحبت کنند و روش‌های کنار آمدن با این شرایط را به شما بیاموزند. این روش‌ها در حالت استرس و اضطراب به صورت طبیعی به ذهن شما خطور نمی‌کند. در این موارد شخصی حرفه‌ای باید به شما کمک کند.

تراپیست یا پزشک می‌تواند به شما روش‌هایی را بیاموزد تا با کمک آن‌ها بتوانید اضطراب خود را کنترل کرده و حس امنیت داشته باشید. زمانی که شما شروع به بازیابی آرامش می‌کنید، علائم شما نظیر درد قفسه سینه فروکش می‌کند.

اگر آموزش روش‌ها و تمرینات ذهنی برای شما کارآمد نباشد، ممکن است نیاز به تجویز دارو داشته باشید. داروهای ضد اضطراب و استرس عوارض جانبی و خطراتی را به همراه دارند. اما استفاده از آن‌ها به عنوان جایگزینی موقت زمانی که در حال کنار آمدن با علائم و نشانه‌های درد اضطراب هستید می‌تواند مفید و چاره‌ساز باشد.

درد قلبی چیست؟

درد قلبی یکی از دلایل رایج مراجعه افراد به بخش اورژانس بیمارستان‌هاست. درد قفسه سینه در افراد مختلف متفاوت است. این درد در موارد زیر نیز متفوت است:

  • کیفیت
  • شدت
  • طول مدت
  • محل

ممکن است حس درد تیز و برنده یا دردی مبهم داشته باشید. ممکن است درد قفسه سینه نشانه مشکل جدی قلبی باشد. بسیاری از دلایل رایجی که خطر مرگ ندارند هم ممکن است سبب این درد در قفسه سینه شده باشند.

چه عواملی سبب درد قفسه سینه می‌شود؟

زمانی که در قفسه سینه خود درد دارید، اولین حدسی که می‌زنید ممکن است حمله قلبی باشد. در حالی که درد قفسه سینه نشانه قاطعی برای حمله قلبی است، اما ممکن است این درد بر اثر شرایطی به وجود آمده باشد که حساسیت بالایی ندارند و بسیار جدی نیستند.

براساس گزارش مرکز ملی مطالعات بهداشتی،برای حدود ۱۳ درصد از مراجعین اورژانس بیمارستان‌ها تشخیص مشکل جدی قلبی داده می‌شود.

دلایل درد قفسه سینه مربوط به قلب

موارد زیر دلایل مرتبط با درد قفسه سینه و مشکلات قلبی هستند:

  • حمله قلبی، که همان مسدود شدن جریان خونی به سمت قلب است
  • درد موضعی شدید، که همان درد قفسه سینه در اثر مسدود شدن رگ‌های خونی به سمت قلب است
  • پریکاردیت، که همان التهاب کیسه اطراف قلب است
  • میوکاردیت، که همان التهاب عضله قلب است
  • ·         کاردیولوژی، که همان بیماری عضله قلب است
  • شکاف آئورت، که شرایط نادری است که در آن آئورت (رگ بزرگی که از قلب خارج می‌شود) دچار شکاف می‌شود

دلایل درد قفسه سینه مرتبط با معده و روده

موارد زیر دلایل مرتبط با درد قفسه سینه مرتبط با معده و روده است:

  • رفلاکس اسید یا سوزش سر دل
  • مشکلات بلع مرتبط با اختلالات مری
  • سنگ صفرا
  • تورم کیسه صفرا یا پانکراس

دلایل درد قفسه سینه مرتبط با ریه

موارد زیر دلایل مرتبط با درد قفسه سینه مرتبط با ریه است:

  • ذات‌الریه
  • برونشیت ویروسی
  • پنوموتوراکس (وجود هوا یا گاز در پرده جنب)
  • لخته خون یا آمبول ریه
  • برونش اسپاسم

برونش اسپاسم به صورت معمول در افرادی بروز می‌کند که مبتلا به آسم و اختلالات مرتبط هستند، نظیر بیماری انسداد ریوی.

دلایل درد قفسه سینه مرتبط با عضله یا استخوان

موارد زیر دلایل مرتبط با درد قفسه سینه مرتبط با عضله یا استخوان است:

  • دنده‌های کبود یا شکسته
  • زخم عضلات، ناشی از فشار یا سندروم درد مزمن
  • شکستگی‌هایی که باعث ایجاد فشار بر عصب می‎شوند

دیگر دلایل درد قفسه سینه

زونا می‌تواند سبب ایجاد درد در قفسه سینه شود. قبل از اینکه زخم‌های زونا ظاهر شوند، ممکن است در ناحیه کمر یا قفسه سینه خود احساس درد کنید. پنیک اتک نیز می‌تواند سبب ایجاد درد در قفسه سینه شود.

چه علائمی همراه با درد قفسه سینه بروز می‌کنند؟

ممکن است همراه با درد قفسه سینه علائم دیگری نیز داشته باشید. شناسایی علائم شما می‌تواند به پزشک متخصص در تشخیص درست کمک کند. این علائم شامل موارد زیر هستند:

علائم مرتبط با قلب

در حالی که نشانه اصلی مشکل قلبی درد در آن ناحیه است، برخی افراد دیگر علائم را نیز تجربه می‌کنند که ممکن است همراه درد قفسه سینه باشد یا خیر. به خصوص زنان، علائم غیر معمولی را گزارش کرده‌اند که بعدها مشخص شده است که نتیجه یک بیماری قلبی است:

  • فشار یا گرفتگی قفسه سینه
  • درد کمر، فک یا بازو
  • خستگی مفرط
  • ضعف
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • درد شکمی
  • حاست تهوع
  • درد در هنگام ورزش و فعالیت

دیگر علائم

علائمی که ممکن است نشان‌دهنده آن باشند که درد قفسه سینه شما به مشکل قلبی مرتبط نیست:

  • طعم ترش یا اسیدی در دهان شما
  • دردی که تنها پس از بلع یا خوردن چیزی حس می‌کنید
  • مشکل در بلع
  • دردی که با توجه به موقعیت قرارگیری بدن شما کم یا زیاد می‌شود
  • دردی که در هنگام تنفس عمیق یا سرفه بیشتر می‌شود
  • دردی که همراه با زخم است
  • تب
  • درد
  • لرز
  • آبریزش بینی
  • سرفه
  • احساس ترس یا اضطراب
  • تنگی نفس
  • درد کمری که به سمت قفسه سینه کشیده می‌شود

درد قفسه سینه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر احساس می‌کنید که دچار حمله قلبی شده‌اید و درد قفسه سینه شما دردی جدید است که قبلا وجود نداشته و غیرقابل منتظره است و هم‌چنین بیش از چند لحظه طول کشیده حتما با اورژانس تماس بگیرید.

پزشک شما چند سوال می‌پرسد که جوابتان به این سوال‌ها به تشخیص پزشک در یافتن علت درد قفسه سینه شما بسیار کمک می‌کند. آماده باشید که تمامی علائم مرتبط را برای پزشک شرح دهید. هم‌چنین باید تمامی اطلاعات مرتبط با داروها، درمان، یا دیگر بیماری‌هایی که دارید را در اختیار پزشک قرار دهید تا پزشک بتواند به درستی علت را تشخیص دهد.

تست‌های تشخیصی

پزشک شما ممکن است از شما درخواست کند تا آزمایش‌هایی را بدهید که به تشخیص یا از بین بردن مشکلات مرتبط با بیماری‌های قلبی به عنوان یکی از دلایل درد قفسه سینه شما کمک کند. این آزمایش‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • نوار قلب، که فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می‌کند
  • تست خون، که سطح آنزیم را بررسی می‌کند
  • ایکس-ری قفسه سینه، که برای بررسی قلب، ریه و رگ‌های خونی شما استفاده می‌شود
  • اکوکاردیوگرام، که از امواج صوتی برای ثبت تصاویر متحرک قلب استفاده می‌کند
  • ام‌آر‌آی، که برای بررسی ضربه به قلب یا آئورت استفاده می‌شود
  • تست استرس، که برای بررسی عملکرد قلب شما پس از ورزش و کار سخت به کار می‌رود
  • آنژیوگرام، که برای جستجوی انسداد شریان‌های خاص استفاده می‌شود

درد قفسه سینه چگونه درمان می‌شود؟

پزشک شما ممکن است درد قفسه سینه را با دارو، روش‌های غیرتهاجمی، جراحی یا ترکیبی از این روش‌ها درمان کند. درمان به علت و شدت درد قفسه سینه شما بستگی دارد.

روش‌های درمانی دلایل درد قفسه سینه مربوط به قلب عبارتند از:

  • داروها، که ممکن است شامل نیتروگلیسیرین و سایر داروهایی باشد که شریان‌های نیمه بسته، داروهای تجمع‌دهنده لخته یا رقیق‌کننده‌های خون را باز می‌کند
  • کاتتریزاسیون قلب، که ممکن است شامل استفاده از بالون یا استنت برای باز کردن شریان‌های مسدود شده باشد
  • ترمیم جراحی عروق، که به عنوان پیوند عروق کرونر یا جراحی بای پس شناخته می‌شود

درمان‌های دیگر دلایل درد قفسه سینه عبارتند از:

  • تورم مجدد ریه برای ریه از کار افتاده، که پزشک با قرار دادن لوله قفسه سینه یا دستگاه مربوطه آن را انجام می‌دهد
  • آنتی اسیدها یا روش‌های خاصی برای ریفلاکس اسید و سوزش معده، که برای درمان علائم استفاده می‌شود
  • داروهای ضد اضطراب، که برای درمان درد قفسه سینه مربوط به حملات وحشت استفاده می‌شود

اتفاقات محتمل برای افراد مبتلا به درد قفسه سینه چیست؟

پزشک شما می‌تواند درد قفسه سینه ناشی از بسیاری از شرایط شایع را درمان و برطرف کند. این‌ها ممکن است شامل ریفلاکس اسید، حملات اضطرابی و آسم یا اختلالات مرتبط باشد.

با این حال، درد قفسه سینه همچنین می‌تواند علامت یک بیماری تهدید کننده باشد. اگر فکر می‌کنید دچار حمله قلبی یا مشکل قلبی دیگری شده اید، به سرعت به دنبال درمان پزشکی باشید. این کار می‌تواند جان شما را نجات دهد.

همه حملات قلبی یکسان نیستند

آیا می‌دانید بدون احساس درد در قفسه سینه می‌توانید حمله قلبی داشته باشید؟ نارسایی قلبی و بیماری‌های قلبی علائم یکسانی را برای همه، به ویژه زنان نشان نمی‌دهد.

قلب عضله‌ای است که به منظور پمپاژ خون در سراسر بدن منقبض می‌شود. حمله قلبی (که اغلب سکته قلبی نامیده می‌شود) زمانی اتفاق می‌افتد که عضله قلب خون کافی دریافت نکند. خون، اکسیژن و مواد مغذی را به عضله قلب می‌رساند. وقتی خون کافی به عضله قلب شما نرسد، قسمت آسیب‌دیده می‌تواند آسیب ببیند یا از بین برود. این مسئله خطرناک و گاهی کشنده است.

حملات قلبی به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد، اما در حالت عادی ناشی از بیماری قلبی طولانی‌مدت است. به طور معمول، یک پلاک مومی بر روی دیواره‌های داخل رگ‌های خونی شما ایجاد می‌شود که عضله قلب را تغذیه می‌کند. گاهی اوقات یک تکه پلاک، به نام لخته خون، از بین می‌رود و از عبور خون از رگ به عضله قلب شما جلوگیری می‌کند و در نتیجه حمله قلبی ایجاد می‌شود.

به ندرت اتفاق می‌افتد که چیزی مانند استرس، تحرک بدنی یا هوای سرد باعث انقباض یا اسپاسم رگ شود و در نهایت که باعث کاهش حجم خونی می‌شود که به عضله قلب شما می‌رسد.

عوامل خطرساز زیادی در بروز حمله قلبی نقش دارند، از جمله:

  • سن
  • وراثت
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • چاقی
  • رژیم غذایی نامناسب
  • مصرف بیش از حد الکل (به طور منظم: بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان و بیش از دو نوشیدنی در روز برای مردان)
  • فشار
  • بی‌تحرکی جسمی

حمله قلبی یک فوریت پزشکی است. اگر فکر می‌کنید ممکن است یکی از این‌ها را داشته باشید، بهتر است به دنبال فوریت‌های پزشکی باشید؛ حتی اگر حس شما غلط باشد.

درد، فشار و ناراحتی در قفسه سینه

بیشتر افراد مبتلا به حملات قلبی نوعی درد یا ناراحتی قفسه سینه را تجربه می‌کنند. اما مهم است که درک کنیم درد سینه در هر حمله قلبی رخ نمی‌دهد.

درد قفسه سینه علامت شایع حمله قلبی است. مردم این احساس را اینگونه توصیف کرده‌اند که احساس می کنند گویی فیل روی سینه آن‌ها ایستاده است.

بعضی از افراد درد قفسه سینه را به هیچ عنوان درد توصیف نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها ممکن است بگویند که احساس سفتی قفسه سینه یا فشار دادن دارند. گاهی ممکن است این ناراحتی برای چند دقیقه بد به نظر برسد و سپس برطرف شود. گاهی اوقات ناراحتی ساعت‌ها یا حتی یک روز بعد برمی‌گردد. همه این‌ها می‌تواند نشانه‌هایی باشد که عضله قلب شما اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند.

اگر درد قفسه سینه یا گرفتگی دارید، شما یا کسی که در اطراف شماست باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

نه فقط درد قفسه سینه

درد و گرفتگی می‌تواند در مناطق دیگر بدن نیز نمایان شود. بیشتر افراد حمله قلبی را با درد مرتبط با بازوی چپ مرتبط می‌دانند. این مسئله ممکن است اتفاق بیفتد، اما درد می‌تواند در نقاط دیگری از بدن نیز ظاهر شود، از جمله:

  • بالای شکم
  • شانه
  • کمر
  • گردن / گلو
  • دندان یا فک

طبق بررسی‌های انجمن قلب آمریكا، زنان بیشتر حملات قلبی را گزارش می‌كنند كه باعث درد بخصوص در ناحیه تحتانی شکم و قسمت پایین سینه می‌شود.

درد ممکن است به هیچ وجه در قفسه سینه متمرکز نشود. این می‌تواند مانند فشار در قفسه سینه و درد در سایر قسمت‌های بدن باشد. کمردرد یکی دیگر از علائمی است که زنان بیشتر از مردان به آن اشاره می‌کنند.

تعریق در روز و شب

تعریق بیش از حد معمول -به خصوص اگر ورزش نمی‌کنید یا به اندازه کافی فعالیت ندارید- می‌تواند نشانه هشدار زودرس مشکلات قلبی باشد. پمپاژ خون از طریق عروق مسدود شده تلاش بیشتری را از قلب شما می‌گیرد. بنابراین بدن شما بیشتر عرق می‌کند تا درهنگام انجام اعمال اضافی سعی کند دمای بدن را پایین نگه دارد. اگر عرق سرد یا پوست نرم دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

تعریق شبانه نیز یکی از علائم رایج در خانم‌هایی است که دچار مشکلات قلبی می‌شوند. زنان ممکن است این علامت را با اثر یائسگی اشتباه بگیرند. اما اگر بیدار شوید و ملحفه‌هایتان خیس شده باشد یا به دلیل تعریق نتوانید بخوابید، این مسئله می‌تواند نشانه حمله قلبی به خصوص در خانم‌ها باشد.

خستگی مفرط

خستگی می‌تواند علامتی برای حمله قلبی باشد که در زنان کمتر شناخته می‌شود. طبق بررسی‌های انجمن قلب آمریکا، برخی از زنان حتی ممکن است فکر کنند علائم حمله قلبی آنها علائمی شبیه به آنفولانزا است.

حمله قلبی به دلیل استرس اضافی که بر قلب شما وارد می‌شود، می‌تواند باعث خستگی شود در حالیکه منطقه‌ای از جریان خون مسدود است. اگر غالباً بدون دلیل احساس خستگی می‌کنید‌، می‌تواند نشانه آن باشد که مشکلی پیش آمده است.

خستگی و تنگی نفس در زنان بیشتر از مردان است و ممکن است ماه‌ها قبل از حمله قلبی شروع شود. به همین دلیل مهم است که هر گاه علائم خستگی را تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید.

تنگی نفس

تنفس و قلب شما به طور موثر خون را پمپاژ می‌کند و بسیار با هم ارتباط دارند. قلب شما خون را پمپاژ می کند، بنابراین می‌تواند به بافت‌های شما گردش یابد و هم‌چنین از ریه‌ها اکسیژن دریافت کند. اگر قلب شما نتواند خون را به خوبی پمپاژ کند (مانند مورد حمله قلبی)، ممکن است احساس تنگی نفس کنید.

تنگی نفس گاهی اوقات می‌تواند یکی از علائم همراه با خستگی غیرمعمول در زنان باشد. به عنوان مثال، برخی از زنان اظهار می‌کنند که به دلیل فعالیتی که انجام می‌دهند به طور غیرمعمول دچار تنگی نفس و خستگی می‌شوند. رفتن تا صندوق پست می‌تواند آن‌ها را خسته کند و کار کند که نتوانند نفس بکشند. این مسئله نیز می‌تواند نشانه شایع حمله قلبی در زنان باشد.

سبکی سر

سبکی سر و سرگیجه می‌تواند با حمله قلبی رخ دهد و اغلب علائمی است که زنان توصیف می‌کنند. برخی از زنان اظهار می‌کنند که اگر بخواهند از جای خود بلند شوند یا بیش از حد تحمل کنند احساس می کنند ممکن است غش کنند. این احساس قطعاً یک احساس طبیعی نیست و اگر آن را تجربه کردید نباید از آن چشم پوشی کنید.

تپش قلب

تپش قلب می‌تواند از احساس اینکه ضربان قلب شما افزایش یافته باشد تا  تغییراتی در ریتم ضربان قلب که حس خفقان به شما می‌دهد. قلب و بدن شما به یک ضربان ثابت متکی هستند تا خون را به بهترین وجه در بدن حرکت دهند. اگر ضربان از ریتم خارج شود، این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از حمله قلبی شما باشد.

تپش قلب به دلیل حمله قلبی می‌تواند احساس ناراحتی یا اضطراب به خصوص در خانم‌ها ایجاد کند. برخی از افراد ممکن است تپش قلب را احساسی توصیف کنند که قلب آن‌ها در گردن آنها می‌تپد، نه فقط در سینه.

سوء‌هاضمه، حالت تهوع و استفراغ

اغلب افراد قبل از حمله قلبی سوءهاضمه خفیف و سایر مشکلات دستگاه گوارش را تجربه می‌کنند. از آن‌جا که حملات قلبی معمولاً در افراد مسن رخ می‌دهد که معمولاً مشکلات سوءهاضمه بیشتری دارند، این علائم می‌توانند به دلیل سوزش معده یا عارضه مرتبط با غذا از بین بروند.

اگر به طور معمول به اصطلاح معده آهنین دارید، سوءهاضمه یا سوزش معده می‌تواند نشانه‌ای از اتفاقات دیگری باشد.

تغییرات در ریتم قلب شما نباید نادیده گرفته شود؛، زیرا وقتی قلب به طور مداوم از ریتم خارج شود، برای بازگشت به ریتم نیاز به مداخله پزشکی دارد. اگر تپش قلب شما با سرگیجه، فشار قفسه سینه، درد قفسه سینه یا غش همراه باشد، می‌تواند تأییدی بر وقوع حمله قلبی باشد.

آنچه در هنگام حمله قلبی باید انجام دهید

اگر فکر می‌کنید دچار حمله قلبی شدید، شما یا شخصی که در آن نزدیکی است باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. رانندگی تا مقصد بیمارستان در هنگام حمله قلبی ایمن نیست، بنابراین با یک آمبولانس تماس بگیرید. در حالی که ممکن است برای رانندگی احساس بیداری و هوشیاری کافی داشته باشید، اما درد قفسه سینه می‌تواند به حدی باشد که ممکن است در تنفس مشکل داشته باشید.

بعد از تماس با خدمات اورژانس

هنگامی که با خدمات اورژانس تماس می‌گیرید، ممکن است شخصی که برای بررسی وضعیت شما اعزام شده از شما در مورد داروهایی که می‌خورید و آلرژی‌های شما سوال کند. اگر در حال حاضر رقیق‌کننده خون مصرف نمی‌کنید و به آسپرین حساسیت ندارید، ممکن است به شما توصیه کند که در حین مراقبت پزشکی آسپرین را بجوید. اگر قرص نیتروگلیسیرین دارید، ممکن است بخواهید از این داروها طبق دستور پزشک برای کاهش درد قفسه سینه استفاده کنید.

اگر لیستی از داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید یا اطلاعاتی در مورد سابقه پزشکی خود دارید، ممکن است بخواهید این اطلاعات را با خود همراه داشته باشید. این موضوع می‌تواند سرعت مراقبت‌های پزشکی شما را افزایش دهد.

در بیمارستان

هنگام ورود به بیمارستان، می‌توانید از پرسنل فوریت‌های پزشکی انتظار انجام نوار قلب (EKG) را داشته باشید. این یک روش بدون درد برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب شماست.

اگر دچار حمله قلبی شدید، EKG برای یافتن الگوهای الکتریکی غیرمعمول در قلب شما انجام می‌شود. EKG می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد عضله قلب یا کدام قسمت از قلب شما آسیب دیده است. یک پزشک هم‌چنین احتمالاً خونگیری را تجویز می‌کند. اگر دچار حمله قلبی شدید، بدن شما معمولاً پروتئین‌ها و آنزیم‌های خاصی را در نتیجه استرس قلب شما آزاد می‌کند.

اگر دچار حمله قلبی شدید، پزشک گزینه‌های درمانی را با شما در میان می‌گذارد. اگر چند ساعت پس از بروز علائم شروع به درمان کنید، خطر آسیب شدید قلبی کاهش می‌یابد.

چگونه می‌توان از مشکلات قلبی در آینده جلوگیری کرد؟

طبق بررسی‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری که منبعی مطمئن است، تخمین زده می‌شود 200000 مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی قابل پیشگیری باشد. حتی اگر فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری قلبی را دارید یا قبلاً دچار حمله قلبی شدید، مواردی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر حمله قلبی در آینده انجام دهید.

افرادی که قبلاً دچار حمله قلبی شدند باید اطمینان حاصل کنند که همه داروهایی را که پزشک برایشان تجویز کرده است، استفاده کنند. اگر پزشک شما استنت‌های قلبی را برای باز نگه داشتن رگ‌های قلب شما قرار داده یا مجبور به جراحی بای پس برای قلب خود هستید، مصرف داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده است برای جلوگیری از حمله قلبی در آینده ضروری است.

گاهی اوقات اگر برای بیماری دیگری به جراحی نیاز دارید، ممکن است پزشک توصیه کند برخی از داروهایی را که برای قلب خود مصرف می‌کنید را متوقف کند. به عنوان مثال ممکن است داروی ضد پلاکت (ضد لک) مانند کلوپیدوگرل (پلاویکس)، پراسوگرل (Effient) یا تیکاگرلور (بریلینتا) باشد. همیشه قبل از قطع مصرف هر داروی دیگر، با پزشکی متخصص قلبی که مراجعه می‌کنید، مشورت کنید. قطع ناگهانی بسیاری از داروها ایمن نیست و قطع ناگهانی می‌‎تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

سخن آخر:

اگر درد قلب شما بیشتر از پنج دقیقه طول کشید و شدت آن از دردهای قلبی که قبلا تجربه کرده‌اید بیشتر بود؛

  • استراحت کردید و درد قطع نشد
  • قرص زیر زبانی هم مصرف کردید و این درد هنوز ادامه داشت
  • به همراه درد قلب احساس تهوع و استفراغ و تپش قلب هم پیدا کردید

خیلی فوری به اورژانس مراجعه کنید زیرا ممکن است درد قلب با این ویژگی‌ها نشانه‌ای از وخیم شدن بیماری سرخرگ کرونری باشد. در چنین شرایطی لازم است وضعیت درد قلب شما در اسرع وقت توسط پزشک مشخص شود و در صورت نیاز از شما نوار قلب گرفته شود.

درد قلبی ناشی از فعالیت یا استرس در عرض یک تا پنج دقیقه بعد از متوقف کردن فعالیت بدنی و یا دور شدن از استرس برطرف می‌شود. گاهی بیماران قرص‌های زیر زبانی را به منظور بهبود سریع‌تر درد قلب مصرف می‌کنند.

منابع:

healthline

healthline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
978 نظرات
  1. ..... می گوید

    سلام من ۱۵ سالمه به خاطر اضطرابی که از طرف مدرسه بهم منتقل میشد از چند ماه پیش من موقعی که استرس بگیرم قلبم درد میگرفت اما بعد از چند دقیقه درست میشد اما دیروز اینطوری پیش نرفت بخاطر استرس قلبم شروع به درد کرد طوری که موقع نفس کشیدن احساس درد میکردم و تا امروز این درد رو دارم اما پیوسته نیست دکتر مراجعه کردم نوار قلب هم گرفتم اما مشکلی نبود و دکترم گفت ایبوپروفن مصرف کنم
    خب من مطالب سایت رو خوندم واقعا ترسیدم یعنی مشکل انقد جدی هست ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      در بررسی مشکلات قلبی، تنها نوار قلب کافی نیست
      بهتره چکاپ و بررسی کم خونی و تیرویید انجام شه
      همچنین شرح حال توسط متخصص قلب انجام شه تا در صورت صلاحدید اکو درخواست شود
      به متخصص قلب مراجعه کنید

  2. violet می گوید

    سلام من۱۶سالمه دخترم.. از خیلی سال پیش توی قفسه سینم میسوخت…چندماه پیش اونقد شدتش بیشتر بود نتونستم تکون هم بخورم دکتر گفت نوار قلب یه خورده مشکل داره بعد دیگه نرفتم اکو،درضمن باز جدیدا به طور مداوم دردشو دارم و به بازو و پشت کمر و گردنم هم درد میگیره زیااد..خیلیم تنگی نفس شدید دارم به طوری که غذاخوردم یا دراز کشیدم انگار یکی نشسته رو گلوم داره خفم میکنه…شب ها خواب راحت ندارم از تنگی نفس و درد..مشکل چی میتونه باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به علایمتون لازمه حتما اکو بدهید
      به متخصص قلب مراجعه کنید

  3. هوشنگ می گوید

    سلام آقای دکتر ببخشید من 33 سالمه بعضی شب ها دچار حالتی در خواب می شوم که به زمین زور می کنم و یکسره این طرف اون طرف میکنم در خواب
    همراه عرق وقتی بیدار می شم لباسم خیس شده و تمام بدنم درد می‌کنه، بیشتر قلبم،،، شب های که مایعات زیاد می خورم این جوری می شم.دلیلش چیه؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ابتدا باید چکاپ کامل بدهید و بررسی چربی خون و کارکرد کبد و کلیه و…
      همچنین ریفلاکس معده هم باید بررسی شود
      جهت معاینه به متخصص داخلی مراجعه کنید

  4. پریناز می گوید

    سلام درد زیربغل سمت چپ و پشت شانه هم ممکنه از قلب باشه؟
    ورزش هم میکنم و مشکل خاصی ندارم ولی دوسه هفته یبار این درد دوسه روز بطور مداوم پیش میاد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      در همین ناحیه درد قلبی بروز میکند

  5. موسی می گوید

    سلام وقت بخیر من دوستم دکترش امروز بهش گفته ی طرف قلبت سیاه شده احتمال زنده موندن نداری همین حرفی سهت داره ممنونم راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      سیاه شدن یا نکروز قلب در زمینه های سکته قلبی وسیع بروز میکند

  6. بیتا می گوید

    سلام وقت بخیر اولا ممنون از بابت توضیحات کامل و مفصل و مفیدتون می خواستم سوال کنم همسر من مدام قلبشون به قول خودشون ذوق ذوق می کنه و درد مزمن دارن در حالیکه طی چند ماه اخیر چندین بار اکو قلب و نوار قلب و تست ورزش انجام دادن که به قول دکتر ها تست ها همه عالی و اکسلنت بوده خدا رو شکر ولی درد همچنان هست داروهای معده هم مصرف کردن فایده نداشت فشار خونشون خیلی بالا هست و لوزارتان ۵۰ مصرف می کنن صبح و شب در جواب آزمایش خونشون هم همه چی نرمال بود فقط تری گلیسیرید ۱۶۵ بود دیگه واقعا مستاصل شدیم نمی دونیم چیکار کنیم کسی تشخیص نمی ده مشکل رو

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      فشار خونشون چند هست؟
      دردهای ارتوپدیک و اضطرابی هم باید مد نظر باشد

  7. ... بی نام می گوید

    سلام خسته نباشید من ۱۵سالمه و موقع اضطراب و استرس، به خصوص عصبانیت ضربان قلبم به شدت بالا میره، دستام سرد میشن و بدنم به لرزه میوفته، اکثر اوقات هم سرگیجه میگیرم و انگار رگ های دو طرف سرم ازدرد میخان بترکن
    برخی مواقع هم قلبم یهو تیر میکشه، چندبار هم ساعت گرفتم مدت زمانش معمولا ۳۰تا۴۵ثانیه هستش
    علاوه بر اون موضوع ها، موقع عصبانیت زیاد معده درد هم میگیرم
    چیکار باید بکنم؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید چکاپ و بررسی کم خونی و تیرویید بدهید و به متخصص قلب مراجعه کنید

  8. زهرا می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من ۱۶ سالمه از ۱۱ سالگی به علت موضوعی قلبم ناگهانی تیر میکشید مخصوصا شبا .
    الانم درد میگیره بیشتر مواقع قلبم تپش داره و خیلی نامنظم میزنه.
    یک هفتس بخاطر شرایط عصبی قلبم مخصوصا پشتش شدید درد میکنه حتی به فک و بازوی چپمم کشیده .یهویی تپش شدید میگیرم .خیلی نامنظم میزنه.زیر ناخونام کبود شد برای یه مدت کوتاه. تنگی نفسم دارم.تا یکم عصبی میشم درد میگیره و لرزشم داره.دستام زیاد عرق میکنن .باید چیکار کنم؟نظرتون حمله قلبیه؟ تاحالا هیچ اقدامی انجام ندادم.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید معاینه شین و نوار قلب و ازمایش خون و…انجام شود
      به متخصص قلب مراجعه کنید

  9. .... می گوید

    سلام من ۱۶ سالمه حدود یک ماهی میشه که درد قلب دارم
    اوایل بیشتر به صورت خستگی و گرفتگی گردن و کتف و کمر بود رفته رفته دردش توی قفسه سینم پیچید و الانم یکی دو روزه که یه ثانیه هم دردش آروم نمیشه
    و حتی خیلی یهویی شروع به تیر کشیدن میکنه و تا یک ربع بیست دقیقه نفس کشیدنو برام سخت میکنه
    بعدشم با اینکه درد کمتر میشه اما کاملا و به وضوح میتونم گرفتگی رو توی سینم و قسمت چپ بدنم حس کنم
    حتی طوری شده که احساس میکنم درد داره به ستون فقراتمم میزنه و کل نیم تنه بالامو درگیر میکنه
    قبلا بیشتر موقع استراحت این درد و تجربه میکردم و کاملا قابل تحمل بود اما الان داره گند میزنه تو روزمره و کارهام
    تا میام بهش بی توجه باشم دردش میپیچه تو بدنم و شدیدا تیر میکشه
    علت چی میتونه باشه؟ اصن مشکل به بیماری قلبی مربوط میشه یا چیز دیگه ای هست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      شرح حال شما ارتباط واضحی به مشکلات قلبی ندارد
      لازم است معاینه شوید و به متخصص داخلی مراجعه کنید

  10. Masomeh می گوید

    سلام وقتتون بخیر ،همسر من ب دلیل استرس و عصبانیت شدید یهو درد شدیدی تو قفسه سینش ب وجود اومد و یک دفعه نصف بدنش بی حس شد جوری ک نصف لبشم نمیتونست تکون بده و بعد چند دقیقه کم کم بهتر شد ،و از بچگی مشکل گشادی دریچه قلب رو داشت ،میتونم بپرسم این حالت نشان دهنده چیه یعنی چرا اینطوری شد .

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      البته شرح حال کاملی نیست و نیاز به بررسی دقیق داره
      اما علل اضطرابی میتونن همچین حالتی ایجاد کنند
      به هر حال جهت بررسی بیشتر به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند

  11. زهرا كرم بخش می گوید

    سلام وقت بخير ، من ٣٤ سالمه ، مجرد هستم ، يك ماه پيش با شنيدن خبر فوت اقوام قلبم درد گرفت و همينطور بازوي سمت چپم،ضربان قلب بالا بود اورژانس رفتم و نوار قلب دادم گفتن چيزي نيس،فرص پروپرانولول بهم دادن، بعد از يك ماه ب پزشك متخصص رفتم هروز اين علايم براي من تكرار ميشه يبار با انجام ورزش يبار با دعواي اطرافيان ، يا شايد حالت عادي هستم، البته يكم استرسي هستم، ازمايش خون هم دادم كلسترل بالا داشتم و قند 102 ,پزشك متخصص نوار قلب رو گفتن عاديع ، اكو گفتن موردي نداري، قرص ميتوپرولول هروز گفتن مصرف كن ، بعد از دو سه روز باز طرف چپ بدنم و بازو ، پشت كتفم،درد داشتم كه باز رفتم اورژانس نوار قلب دادم و قرص پروپرانولول نوشتن، مصرف ميكنم هروز ولي باز اون حملات تكرار ميشه ، خيلي ميترسم ممكنه راهنماييم كنيد بايد چيكار كنم، شبا از ترس نميتونم درس بخوابم ، دكتر اگه از اظطراب يا استرس هست چرا زماني ك يه فعاليت كوچيك پشت سر هم انجام ميدم قلبم درد ميگيره احساس سنكيني دارم،

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به شرح حالتون میتونین جهت بررسی ببشتر با مشورت پزشک متخصص قلب، تست ورزش یا روش های تشخیصی جایگزین بدهید
      اگر نرمال بود ، جهت کنترل اضطراب به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید

  12. ناشن می گوید

    سلام من دختر ۲۰ ساله هستم حدود یه ساله که تپش قلب گرفتم و پارسال به اورژانس رفتم و نبضم ۱۴۶ بود و برام داروی پروپرانولول نوشتن اونموقع نوار قلب و اکو سالم بود بعد از اون دوباره تپش قلب میگیرم هر از گاهی تازگی ها درد در سمت چپ سینم دارم که حالت تیر کشیدگی هست حدود ۲یا ۳ دقیقه میگرد بعد آروم میشه ولی همش تکرار میشه ،علتش چی میتونه باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      جهت معاینه به متخصص قلب مراجعه کنید

  13. Yasamin می گوید

    سلام من ۱۷ سالم هست درد در ناحیه سمت چپ سینه و گاهی نفس تنگی دارم اگر به مدت ۵ یا چهار ثانیه نفس نکشم انگار قلبم خسته میشه و موقع شب أین اتفاق میوفته و خیلی ادامه پیدا میکنه مثلا تا وقتی به زور نخوابم و الان دو روزی هست که صبح ها هم این ها رو تجربه میکنم دست و پاهام شل میشه احساس ضعف هم میکنم اشتها هم ندارم و الان یه جایی نزدیک به سیبک گلوم درد میکنهو دردم در پشت و در کمر نیست و هر روز قلب انگار هیجان داره چند روز پیش رفتم اکو دادم و آزمایش خون گفتن سالمه میگم میتونه از استرس باشه اخه من خیلی میترسم که بیماری خطرناکی نباشه الانی که دارم مینویسم نفسم تنگ میشه اگر تست اکو و آزمایش خون سالم باشه پس مشکل چیه؟ ممنون میشم جواب بدین و راستی من دخترم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اینکه ازمایش خون و اکو و نوار قلبتون نرمال بوده، تشخیص رو به مسائل اضطرابی سوق میدهد اما بدون معاینه به طور قطع نمیتوان نظر داد، تیرویید هم باید بررسی شود
      جهت بررسی به متخصص داخلی مراجعه کنید

  14. رضا می گوید

    سلام خانوم دکتر دوروز هست موقع خواب به مدت دوثانیه قلبم تیر میکشه هیچ دردی از قسمت های بدن ندارم فقط دست چپم نسبت به دست راستم زودتر خواب میره با پایین آوردن دستم خوب میشه یکم ترسیدم مشکل قلبی نداشته باشم تنگی نفس . تپش قلب هیچی ندارم ممنون از راهنمای های خوبتون پسر عموم پیش خودم ایست قلبی کرد الان یکم ترسیدم ۳۴ سالمه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      دردهای یک تا چندثانیه ای بیشتر ناشی از اسپاسم عضلانی هستن تا مشکلات قلبی
      اگر احساس سنگینی روی قفسه سینه، درد بیش از یک دقیقه خصوصا همراه با فعالیت پیدا کردین جهت بررسی به متخصص قلب مراجعه کنید

  15. مهدی می گوید

    سلام وقت بخیر من۲۳سالمه یه مدته بالای سمت چپ سینم درد میکنه به صورت یه نقطه خاص چن هفته پیش استرس شدید داشتم رفتم اکو و نوار قلب گقت هیچ مشگلی نداری الان یع مدته به صورت نقطه سمت بیشتر بالای سمت چپ سینم درد میکنه بعضی وقتا چن ثانیه بعضی وقتا۲۰*۱۰ثانیه وقتی درد میکنه دست میزنم احساس، میکنم بیشتر میشه. در حالت استراحت اینطور میشم. اگه ناشی از استرسه چیکار کنم؟ ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      دردهای چندثانیه ای خصوصا اگر به شکل تیرکشیدن باشن بیشتر ناشی از اسپاسم عضلات و اضطراب هستن و برای کنترل آن به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید
      اگر درد ثابت هست و با تکان دادن اندام افزایش میابد مسایل ارتوپدیک باید بررسی شود

  16. Farzad می گوید

    سلام ،و عرض ادب وقتتون‌ بخیر
    ۱۷ ساله‌ام گاهی اوقات درد خیلی شدیدی سراغ قفسه سینه‌ام میاد تیر میکشه نمیتونم نفس بکشم اگه نفس بکشم دردم‌ شدید تر میشه تقریبآ ۲ ساله که اینجوری‌ام
    هر روز هم اینجور نمیشم سره دو روز یا سه روز سراغم میاد
    (با تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      درد چقدر طول می کشد؟ چه چیزهایی سبب تشدید درد می شود، مثلا فعالیت و ورزش؟ تهوع وتنگب نفس هم همراهش هست؟

  17. فاطمه کرمی می گوید

    سلام شبتون بخیر
    من 25 ساله هستم ، طی دو سه سال اخیر قلبم درد می‌کنه تیر می‌کشه . بعدش هنگام نفس کشیدن درد می‌کنه یا قفسه سینه سمت چپ درد می‌کنه. یا پشتم درد می‌کنه ، گاها همزمان با درد قلب و قفسه سینه م مچ دست راستم روی رگ یا پا راستم درد می‌کنه ،
    آیا وضعیتم نگران کننده هست؟
    طی این مدت اخیر تعداد دفعات دردم بیشتر شده .

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به شرح حالتون جهت بررسی و معاینه به متخصص قلب مراجعه کنید

  18. مرتضی می گوید

    سلام و عرض ادب خسته نباشید من حدود ۶سال هست که استرس شدید دارم و ۲ ساله که به خاطر استرس درد قلب میگیرم و فشارمم بالا پایین میشه سیگارم مصرف میکنم توان انجام هیچ فعالیتی رو ندارم حتی وقتی می‌خوابم نمیتونم به سمت چپ بخوابم
    لطفاً راهنمایی کنید ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      هم باید ازمایش خون و بررسی کم خونی، پلاکت، تبرویید و کلسترول و تری گلیسرید و قند ناشتا و…بدهید
      و هم نوارقلب و درصورت لزوم اکو ، جهت بررسی به متخصص قلب مراجعه کنید

  19. یه ادم می گوید

    سلام خسته نباشید
    من یک پسر 15ساله هستم
    در بچگی به قلبم یک بالن زدن که تحت نظر دکتر قلب هستم و هر سال یه اکو و نوار قلب میدم .چند ماه پیش وقتش رسیده بود رفتیم اکو و نوار دادیم که دکتر گفت عالیه
    من خیلی استرسیم هفته قبل خیلی عصبی.شدم و استرس وارد شد بهم
    بعد. شب اون روز حمله پانیک گرفتم و از اون موقع چهار بار این حمله اومده و بعد خوب شده
    تنگی نفس هم ندارم سرما خوردگی هم دارم
    دکتر داخلی هم رفتم گفت استرست زیاده ضربان قلبم 104بود تنفسمم 99بود
    بعد از اون روز زیر بغل دستم چپم در می‌کنه تا مچ دستم میره ولی خفیفه و بعد چند دقیقه ۲یا۳دقیقه خوب میشه و باز میاد
    و سمت چپ سینه سمت زیر بغل بعضی موقع ها سوزش داره یه لحظه بعد می‌ره
    معده درد هم دارم نفغ میکردم و جناغ سینم می‌سوخت که اون خوب شد با دارو و سرم
    ولی الان زیر بغلم درد می‌کنه و دست چپم که تا مچ دستم میره و بعد خوب میشه بیشترم بعد غذا خوردن اینطوری میشه دکتر داخلی هم قرص معده داد خوب شده معدم ولی زیر بغلم در می‌کنه گاهی
    اسید معدمم زیاده
    ممکن از معده باشه ؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به مواردی که فرمودین بهتره ابتدا مجددا با پزشک‌ متخصص قلبتون مشاوره و ویزیت شین و درصورت نرمال بودن بررسی ها ها، جهت کنترل اضطراب به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید

  20. فائزه فاطمی می گوید

    سلام روزتون بخیر من ۱۹ سالمه یه ماه پیش غده لنفاوی زیر فک ورم و گوش چپم درد میکرد فکر کردم دندونه ولی نبود
    بعدش گلو درد و بدن درد و گرفتگی ماهیچه گلو و گردن داشتم
    حالا علاوه بر اینکه گاهی این علائم البته شدتش کمتره رو دارم بعضی روزا هم یا درد وسط سینه هام یا سمت چپ(زیر بغل و پشت شونه )یا همین درد و سمت راست دارم اینم بگم روی سینم سمت چپ وقتی دست میزنم
    یه تیکه قلمبه است انگار سفت شده(با لمس کردن معلومه) یه بار هم تو خواب در حد چند ثانیه سمت چپ سینم تیر کشید یه بارم سمت راست .دردام هم ربطی به فعالیت نداره
    بعضی روزا هم درد نداشتم اما تنگی نفس داشتم (نفس عمیق خوب نمیتونستم بکشم انگار چیزی ته سینم گیر کرده همراه رفلاکس زیاد بعد خودش خوب میشد )
    واقعا نمیدونم چمه یه دفعه ای شروع شد هر روز یه علائمی دارم بنظرتون پیش چه متخصصی برم؟
    ممکنه کرونا و انفولانزا (تب یا سرفه نداشتم )یا ربطی به تیروئید داشته باشه سه سال پیش هم واکسن کزاز زدم ممکنه گرفته باشم ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به علایمی که مطرح کردین ابتدا جهت انجام ازمایش خون و معاینه به متخصص داخلی مراجعه کنید

  21. دکتر حسن براتی می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    خیلی این مطلب مفید بود ممنون

  22. ناشناس می گوید

    سلام جعفری 40ساله،من از 14سال پیش هروقت اضطراب میگیرم د رد قفسه سینه وگرفتگی خفیف کتف چپ دارم و دردی که میگیرم خفیف ونقطه ای هست 2بار هم با فاصله 2ساله((اکو،نوار قلب،تست ورزش و فشار خون گرفتم همه خوب بوده،لطفا راهنمایی کنید آیا مشکل قلبیست یا چیز دیگری،،با تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر همه بررسی ها از جمله اکو و تست ورزش خوب باسه مسایل اضطرابی و پانیک‌ مطرحه

  23. . می گوید

    سلام وقتتون بخیر من ۲۱ سالمه
    چکاپ کامل شدم سالمم
    ولی دو ماهی هست که قفسه سینم درد میکنه و میزنه به بین دو تا کتفم
    روزانه گردن درد و سردرد شدید هم دارم
    میتونه مشکل قلبی باشه؟
    ممنون نیشم کمک کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ابتدا از نظر ارتوپدی بررسی شین

  24. ارمغان می گوید

    سلام و عرض ادب
    من سی سالمه .سه ماه پیش.چند روزی بخاطر مسائلی شرایط اضطرابی داشتم.یه صبح که بلند شدم زیر سینه چپ یه درد( شبیه به اینکه قبلابه اون ناحیه فشاری وارد شده و حالا جاش درد میکنه و ازرده است) ایجاد شد.یه بیست دیقه بعدش احساس گرما در وسط قفسه سینه ک منتشر شد به رانها و نزدیک به گردن.در حد چند ثانیه و بعد برطرف شد.از اون روز تا حالا من مدام همان درد در زیر قفسه سینه چپ و بطور ناگهانی و بدون علت خاصی فشار بالاتر از ۱۲ روی ۸ تا محدوده ۱۳ تا ۹۰ تجربه میکنم.در حالیکه قبل از اون حالت من کم فشاری خون داشتم.نا گفته نماند که سابقه الرژی و اسم خفیف و تنگی نفس هم دارم.در ضمن من چندین ماه قبل هم سرگیجه های خفیف داشتم .یک بار هم صبح ک از خواب بلند شدم غش کردم.دکتر داخلیم رفتم ازمایشام خوب بود.اتفاقا پرسیدم مشکلم قلبی نیست.گفتن نه چون هم لاغرم هم ازمایشاتم خوبه چربی و قند و کم خونی و تیرویید و …نرماله.و هم گفتن چون پاهات ورم نمیکنه قلبی نیست.
    میشه راهنمایی کنین.این درد زیر سینه چپ که در طول روز باهاش درگیرم .این فشار خون بالارفتن ناگهانی علتش چیه.؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      مشکلات قلبی تنها با ازمایش خون مشخص نمیشه و نوارقلب و اکو …لازمه
      هرچند شرح حالتون اضطرابی هست اما چون علایمتون تکرار شونده هست بهتره جهت معاینه به متخصص” قلب مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.