هلیکو باکتر پیلوری را می‌شناسید؟ آن‌ها عامل اصلی عفونت معده هستند

تعدادی از میکروارگانیسم های بیماری زا می توانند معده را تحت تاثیر قرار دهند. عفونت معمولا علاوه بر معده به بافت های مجاور، یعنی مری و دوازدهه گسترش می یابند. هلیکوباکتر پیلوری یکی از شایع ترین عفونت ها در انسان می باشد.

عفونت H. pylori چیست؟

تقریبا نیمی از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. H. pylori هلیکو باکتر پیلوری  یک نوع باکتری است که در دستگاه گوارش رشد می کند و تمایل به حمله به معده را دارد.  عفونت معده، زمانی اتفاق می افتد که روده شما تحت تاثیر عفونت باکتری قرار می گیرد. این عفونت باعث التهاب روده و معده می شود.  از علائم آن می توان به استفراغ، اسهال و گرفتگی های شدید شکم را نام برد. مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به عفونت معده در اثر هلیکوباکتر پیلوری همچنین دارای خطر افزایش سرطان معده هستند.

هلیکو باکتر پیلوری یک باکتری است که در دستگاه گوارش رشد می کند و تمایل به حمله به معده را دارد. تقریبا 50 درصد از جمعیت بالغ جهان آلوده به باکتری هلیکو باکتری هستند. عفونت های هلیکوباکتر پیلوری معمولا بی ضرر هستند اما مسئول اکثر زخم معده و روده کوچک هستند.

هلیکو باکتر پیلوری اغلب در دوران کودکی شما را آلوده می کند. در حالی که عفونت با این باکتری باکتری به طور معمول نشانه ها را ایجاد نمی کند، ممکن است در بعضی از افراد زخم های گوارشی و یک بیماری التهابی در داخل معده به معنی ورم معده یا گاستریت منجر شود.

پس از ورود هیلکوباکتری به بدن، به غشای معده  حمله می‌کند،غشای معده  از شما  در برابر اسیدی که بدن برای هضم غذا استفاده می‌کند، محافظت می‌کند. H. pylori برای زندگی در محیط اسیدی معده سازگار است. این باکتری می تواند با کاهش اسیدی محیط اطراف زنده بماند. وقتی باکتری معده آسیب قابل توجهی به غشای معده وارد کرد، اسید می‌تواند وارد غشا شود و باعث بوجود آمدن زخم معده گردد. زخم معده موجب خونریزی، عفونت و جلوگیری از حرکت غذا در دستگاه گوارش می‌شود.

علت عفونت هلیکو باکتر پیلوری چیست؟

هنوز معلوم نیست دقیقا چگونه عفونت های H. pylori گسترش می یابد. باکتری ها هزاران سال با انسان زندگی می کنند. تصور می شود که این عفونت ها از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. همجنین رعایت نکردن بهداشت فردی امکان گسترش عفونت را دارد. H. pylori همچنین می تواند از طریق تماس با آب آلوده یا غذا گسترش یابد.

اعتقاد بر این باکتری باعث ایجاد مشکلات معده می شود. وقتی باکتری هلیکو باکتر به داخل تخریب مخاطی معده نفوذ می کنند و مواد شیمیایی را ایجاد می کنند که اسید معده را خنثی می کنند. این باعث می شود که سلول های معده  در مقابل اسید های گوارشی محافظت نشوند. اسید معده و هلیکو باکتر پیلوری با تخریب معده باعث ایجاد زخم معده یا دوازدهه می شود که اولین قسمت آن روده کوچک شما است.

علائم عفونت هلیکو باکتر پیلوری چیست؟

هنگامی که عفونت باکتری هلیکو باکتر منجر به زخم شود، علائم ممکن است شامل درد شکمی باشد، به ویژه در شب یا در هنگام گرسنگی. این دردها موقتی هستند، اما وقتی معده شما خالی است، مثلاً بین وعده‌های غذایی یا در نیمه شب، این درد اغلب بیشتر حس می‌شود. این درد می‌تواند بین چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

تعدادی از علائم دیگر ممکن است با عفونت H. pylori همراه باشد، از جمله:

  • آروغ زدن بیش از حد
  • احساس باد در معده و شکم
  • حالت تهوع
  • سوزش معده
  • معده درد
  • سوزش سر دل
  • تب
  • کمبود اشتها و یا بی اشتهایی
  • کاهش وزن نامعلوم

با این حال، این علائم می تواند با سایر بیماری ها نیز ایجاد شود. برخی از علائم عفونت معده نیز توسط افراد سالم تجربه می شود. اگر هر کدام از این نشانه ها همچنان ادامه داشته باشد یا در مورد آنها نگران هستید، همیشه بهتر است که با دکتر خود مشورت کنید اگر خون یا رنگ سیاه را در مدفوع یا استفراغ مشاهده کردید، باید بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

چه کسی در معرض خطر عفونت هلیکو باکتر پیلوری است؟

کودکان به علت عدم بهداشت مناسب، احتمال بیشتری دارند که به  H. pylori  مبتلا شوند.  خطر ابتلا به عفونت تا حدودی بستگی به محیط زیست و شرایط زندگی شما دارد.

علل عفونت معده

چگونه عفونت هلیکو باکتر پیلوری تشخیص داده می شود؟

پزشک شما درباره سابقه بیماری و سابقه خانوادگی بیماری خود سوال خواهد کرد. اطمینان حاصل کنید که در مورد داروهایی که مصرف می کنید، از جمله هر ویتامین یا مکمل، به پزشک خود توضیح دهید. اگر علائم زخم معده را تجربه کرده اید، پزشک شما به طور خاص درباره استفاده شما از مسکن ها سوال خواهد کرد. برای تشخیص دقیق تر پزشک می تواند برخی از آزمایش ها و روش های دیگر را برای تأیید تشخیص خود انجام دهد:

معاینه بدنی

در طی یک معاینه فیزیکی، پزشک شما معده خود را برای بررسی علائم نفخ، حساسیت یا درد، بررسی می کند.

آزمایش خون

شما ممکن است نیاز به نمونه های خون داشته باشید که برای بررسی آنتی بادی علیه H. pylori مورد استفاده قرار می گیرد. برای آزمایش خون، یک مقدار کوچک از خون را از دست یا دست خود بکشید. سپس خون برای آزمایش به یک آزمایشگاه فرستاده شود.

ازمایش مدفوع

برای بررسی علائم H. pylori در مدفوع شما ممکن است یک نمونه مدفوع مورد نیاز باشد.

اندوسکوپی

پزشک یک ابزار طولانی و نازک به نام اندوسکوپ را به داخل دهان و به معده و دوازدهه خود وارد می کند. یک دوربین متصل به تصاویر خود را روی یک مانیتور ارسال می کند تا پزشک شما بتواند آن را مشاهده کند. هر ناحیه غیر طبیعی بررسی خواهد شد. در صورت لزوم، ابزارهای ویژه ای که با اندوسکوپ مورد استفاده قرار می گیرند، اجازه می دهند که دکتر شما نمونه هایی از این مناطق را بگیرد.

عوارض عفونت هلیکو باکتر پیلوری چیست؟

عفونت معده بر اثر میکروب هلیکوباکتر پیلوری می تواند به زخم های گوارشی منجر شود، اما عفونت و یا زخم خود به تنهایی می تواند منجر به عوارض جدی تر شود که شامل:

خونریزی داخلی، زمانی رخ می دهد که زخم معده رگ های خونی را شکافته و در اغلب موارد با فقر آهن و کم خونی همراه است.

انسداد، که زمانی رخ می دهد که مواد غذایی مانند یک توده در معده شما گیر کند.

سوراخ  شدن معده، که زمانی رخ می دهد که زخم معده دیواره معده شما را سوراخ کند.

التهاب صفاق، که یک عفونت صفاق (پوشش حفره شکمی) است و باعث دردهای شدید شکمی می شود.

در حالی که میکروب هلیکوباکتر پیلوری عامل اصلی سرطان معده است، اکثر افراد مبتلا به عفونت معده هرگز به سرطان معده دچار نمی شوند.

راه درمان عفونت معده

اگر به زخم معده مبتلا شده‌اید که ناشی از میکروب هلیکوباکتری معده است، درمان میکروب معده شما شامل کشتن میکروب‌ها، درمان غشای معده و پیشگیری از بازگشت زخم‌ها می‌شود. بهبودی فرد بین یک تا دو هفته طول می‌کشد. پزشک احتمالاً چند نوع دارو را برای شما تجویز می‌کند. اگر شما عفونت معده دارید به تنهایی هیچ مشکلی برای شما ایچاد نمی کند و در معرض سرطان معده نیستید. و درمان آن هیچ سودی به شما نمی رساند.

سرطان معده، اثنی عشر و زخم معده با عفونت هلیکوباکتر پیلوری همراه است. اگر در بستگان شما سابقه سرطان معده یا زخم معده و اثنی عشر وجود داشته باشد دکتر حتما برای اطمینان بیشتر آزمایش های لازم را بر روی شما انجام خواهد داد. درمان زخم معده خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش خواهد داد.

هیچ شواهدی وجود ندارد که غذا و تغذیه در جلوگیری یا ایجاد بیماری زخم معده در افراد مبتلا به میکروب معده نقش داشته باشد. با این حال، غذاهای تند، الکل و سیگار کشیدن ممکن است زخم معده را بدتر کرده و از درمان آن جلوگیری کند.

شیوه زندگی و رژیم غذایی

شواهدی وجود ندارد که غذا و تغذیه در جلوگیری یا ایجاد بیماری زخم معده در افراد مبتلا به H. pylori نقش داشته باشد. با این حال، غذاهای تند، الکل و سیگار کشیدن ممکن است زخم گوارشی را بدتر کرده و از آن به درستی درمان شوند. در مورد درمان طبیعی برای عفونت H. pylori اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چگونه پیشگیری کنیم؟

شما می‌توانید از ابتلا به عفونت  میکروب هلیکوباکتری معده پیشگیری کنید. روش پیشگیری از این میکروب شبیه روش‌های پیشگیری از میکروب‌های دیگر است:

  • پس از رفتن به دستشویی و قبل از غذا خوردن دست‌های خود را بشوئید. به کودکان خود نیز این کار را آموزش دهید.
  • از مصرف غذا یا آبی که سالم نیست،خودداری کنید.
  • از خوردن چیزی که به طور کامل پخته نشده است، خودداری کنید.
  • از خوردن غذایی که توسط افرادی که دست‌های خود را نمی‌شویند، تهیه شده، خودداری کنید.
  • اگر چه استرس، غذاهای تند و مصرف دخانیات باعث بوجود آمدن زخم معده نمی‌شود، اما مانع از بهبودی سریع یا تشدید درد ناشی از زخم معده می‌شود. در مورد شیوه‌ها مدیریت استرس، بهبود رژیم غذایی و در صورت استعمال دخانیات، نحوه ترک سیگار با پزشک مشورت کنید.

اغلب زخم‌های ناشی از میکروب هلیکوباکتر پیلوری پس از چند هفته درمان برطرف می‌شود. در صورتی که دچار زخم معده (از عوارض ابتلا به میکروب هلیکوباکتر معده) هستید، از خوردن داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی برای تسکین درد خودداری کنید، زیرا این داروها به غشای معده آسیب وارد می‌کنند.  در صورتی که به داروی مسکن نیاز دارید، از پزشک خود بخواهید تا مسکن مناسب را برای شما تجویز کند. درمان میکروب معده معمولا آسان است و مشکلی را به وجود نمی آورد، اما در صورت بی توجهی به علائم آن ممکن است مبتلا به زخم معده و یا روده شوید. بنابراین با بروز نشانه های ذکر شده در مقاله به پزشک مراجعه کنید تا در صورت تشخیص وجود باکتری معده، درمان لازم را برایتان تجویز کند.

بر گرفته از:

علل عفونت معده

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
501 نظرات
  1. هستی می گوید

    ببخشید من یبوست دارم طوری در طول روز مدفوع نمیکنم و اینکه حتی در سیر بودن هم شکمم صدای غار و غور میده و احساس پری گلوم رو دارم که انگار هر لحظه میخوام استفراغ کنم اما استفراغ نیس در واقع ی احساس پری گلو دارم و دل دردم هم هنگام غذا خوردن دارم و آروغ بعد از غذا زیاد میزنم نشانه هلیکوباکتر میتونن باشن اینا؟؟
    عفونت مجاری ادراری هم دارم

    1. رضا می گوید

      سلام
      ممنون می شم اگر پاسخ بنده رو بدید.
      من ۵ ما پیش دچار معده درد شدید شدم و بعد از ازمایش مدفوع مشخص شد اچ پایلوری مثبت هست و پس از مراجعه به پزشک عمومی و تجویز انتیبیوتیک که به مدت دو دوره مصرف کردم ازمایش دادم و منفی شد. علائم دردم اصلا برطرف نشد و بعد از انجام اندوسکوپی و کلونوسکوپی و سیتی اسکن فقط مشخص شد ورم معده دارم و داروی فاموتیدین و کلیدیوم سی تجویز کردن الان دردم نسبت به روز اول هیچ تغییری نکرده و اختلال خواب و مدام معده درد شدید دارم ( سوزش معده ندارم) مدام بی حال هستم و احساس عفونت داخل معدم دارم همش حس می کنم یه عاملی داره مدام التهاب ایجاد می کنه. می خواستم بپرسم ممکنه میکروب از بین بره ولی عفونت همچنان باقی بمونه؟ در ضمن من ۱۰ سال هست مشکل ورم معده به صورت مزمن داشتم ولی هیچ وقت به این شکل و شدت نبوده.

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        علل التهاب معده و مری متفاوت هستن و فقط یکی از اون ها عفونت اچ‌پیلوری هست
        از ضد اسیدهای قوی تری مثل گروه ppi هم‌ میتوان کمک گرفت
        معده درد عصبی هم باید مد نظر باشد

  2. سارا کاظمی می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من دوساله درگیر ورم معده و هلیکوباکتر هستم
    طی این دوسال ۳بار رژیم دارویی هلیکوباکتر شامل اموکسی سیلین،امپرازول،کلیترومایسین،بیسموت…رو مصرف کردم(۳بار)
    هربار مصرف کردم بعد ۲ ۳ ماه مجدد بیماریم وتمام علایمم برگشته..علایمی هم ک دارم فقط تهوع،استفراغ،احساس سنگینی وافت فشار هست…درد وسوزش وترش کردن ندارم…
    از اخرین باری که داروهارو مصرف کردم ۴ ماه گذشته واز لحاظ رژیم غذایی هم رعایت میکنم..حالم خوب بود ولی الان چند روزه هرازگاهی یکم حالت تهوع میگیرم ولی بالانمیارم ویک مقدار سنگینی وعاروق زدن دارم واینم بگم طی این ۳ماه پنتوپرازول ۴۰ رو ناشتا هرروز مصرف کردم..الان خیلی نگرانم میترسم باز حالم خیلی بدبشه وباز کارم ب مصرف انتی بیوتیک بکشه..چیکار باید بکنم?داروی دیگه ای لازمه بخورم؟
    نمیدونم چرا کاملا خوب نمیشم،رژیم غذایی رعایت میکنم و استرس ومشکل روحیم ندارم ولی داروها انگار کاملا ریشه کن نمیکنه

  3. حانیه اصغری می گوید

    سلام من عفونت هلیکوباکتری در آزمایشم آمد و ورم معده هم دارم الان دوماه است تحت درمانم دوهفته هم انتیبیوتیک و دارو برای عفونت خوردم اما هنوز معده درد دارم و گاهی دل درد الان هرروز پنتوپرازپل و چند دارو دیگر میخورم آیا طولانی بودن این فرایند طبیعی است؟

  4. rahim می گوید

    با سلام دکتر من آزمایش انجام دادم دکتر گفت عفونت معده شدید داری داخل آزمایشم عفونت بالای ۱۰۰ بود و کم خونی هم دارم در صورتی که من اصلا کم خون نبودم از وقتی عفونت معده گرفتم سرم شدید گیج میره که میافتم افتی دکتر امکان داره خونریزی داخلی داشته باشم الان یک هفته میشه دکتر قرص بیسموتان ، قرص مترونیدازول ، قرص رابزول و قرص lron تجویز کرده لصفا راهنمایی کنید ممنون

  5. مهدی امیدی می گوید

    عرض سلام خسته نباشید من نفخ معده دارم جوری که به قفسه سینم فشار میاره احساس نفس تنگی میکنم چن وقت پیش عرق نعنا خوردم خوب شدم اما دوباره بعد از دوماه اینجور شدم که دارویی استفاده کنم

  6. عبدالواجد می گوید

    سلام من تقریبا یک نیمساله تلخی دهن دارم هر چی بخورم و پرهیز کنم این مزه تلخ هست تو دهنم رفتم دوکتون اچ پایلوری مثبت نشان داد و گفتن تلخی بخاطر همین میکروبست سوال من اینه میتونه اچ پایلوری سبب تلخی دهان شه و يا ميتونه علامت ديگه داشته باشه اولا فكر كردم ريفلاكس معده دارم اما نشانه هاشو ندارم اصلا يعني جوش نمى ياد معدم ممنون ميشم از پاسختون !

  7. سجاد می گوید

    سلام من مدت چهار پنج ساله که نفخ معده دارم شدید هردکتریم رفتم اندسکوپی کردم گفتن میکروب معده التهاب و عفونت داری اما هرچی دارو دادن تا الان بی نتیجه بود متاسفانه هنوزم نفخ شکم دارم .داروهایی که برام تجویز کردن امپرازول بیسموت مترونیدازول اموکسی سیلین تاوانکس الانزاپین بیسامین .ولی بازم نتیجه نداده ممنون میشم راهنمایی کنید
    احتمال داره مال میکروب معده باشه وچه دارویی خوب باشه

  8. مریم می گوید

    سلام همسرم منو بوسیده بعد متوجه شدیم هلیکوباکتر مثبته حالا من چه کاری باید کنم برم ازمایش خیلی نگرانم

  9. مختار محمدی می گوید

    سلام به شما داکتر
    من نمیدانم که چند مدت میشه یک سال میشه یا دو سال میشه زیاد یا کم تر ولی شکم من کلان شوده و عضمیت ندارم یعنی یک غذا 24 ساعت زیاد میماند به شکم سرم گیچ هست و تب هم دارم الان خسته و مانده هستم وقتی که غذا زیاد تر میخورم گیچی من زیاد میشه وقتی مذرت وقتی که توالت میرم برای دفع مواد ولی خیلی کم خارج میشه و حالا مواد در آخر با کمی خون خارج میشه
    و اگر کرسنه باشم سیر شکم در یک حالت هست تغیرات زیاد نمیکنه تب هم دارم سوزش دل هم دارم سرم گیچ هست خسته و بی حال هستم دلم میشه خواب کنم اما خواب هم درست نمیرم سیگار هم استفاده میکنم
    دست و پایم بی حال هست
    لطفٲ بیگن من چی مشکل دارم پیش داکتر هم نرفتم
    لطفٲ بیگن که آیا اگر مکروب معده دارم اگر 2 سال یا کمتر یا زیاد تر شوده باشه قابل تداوی هست یا خیر و بیگن که در چی مدت زمانی کاملٲ جور و سرحال میشم
    لطفٲ همه جواب منو بفرسیدن ممنون میشم
    و آیا این مشکل من چیست ؟؟

  10. مهتاب می گوید

    سلام وقتتون بخیر واسه تشخیص عفونت معده از طریق آندوسکوپی از چند روز قبلش نباید قرص های آنتی بیوتیک مصرف بشه ؟؟

  11. هستی می گوید

    با سلام من دی ماه درمان هلیکوباکتر را انجام دادم الان دوباره نشانه ها برگشتن ممکن در این مدت کم دوباره فعال شده باشد؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله احتمال عود یا احتمال عدم ریشه کنی کامل وجود دارد

  12. آرش محبی می گوید

    سلام من به خاطر مصرف فلفل زیاد چند روز بود تو معدم داغ بود انگار آتش روشن باشه و بعد یبوست گرفتم و دو روز بعد مدفوعم داخلش خون هست رفتم دکتر آزمایش مدفوع و خون دادم دکتر گفت معدت عفونت داره هلیکو داری و چند تا آنتی بیوتیک داده مدفوعم الان میاد اما وقتی ب صورت آب هست باز خون داره به نظرت خوب میشم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نیاز به بررسی بیشتر دارد
      باید به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  13. جمال محمد می گوید

    سلام علیکم دکتر من تویه روستایی هستم سرمرز هرچی دکتر میروم برای میکروب معده اصلأ فایده ندارد ازبس قرص خودم فقط اعذاب میکروب شدید رفاکس شدید دارم چه کنم خسته شدم چه قرصی ناشتا خوردم بیسامین بیسموت میترا کپسول عفونت‌های خلیی از این حرفها چه کنم ادرار زرد مدفوع شل دل پیچه خلاصه داستان دردهای عضلانی آزمایش تا بخوای رفتن

  14. محمد مرادی می گوید

    با سلام ، دکتر من حدود یک ساله چند بار آزمایش سی بی سی انجام میدم که هر بار بهم میگن عفونت داری آنتی بیوک هم مصرف میکنم چند روز پیش معده یه خورده اذیتم کرد که بیمارستان رفتم گفت احتمالا عفونت معده داری آزمایش نوشت که تست مثبت شد آیا عفونت سی بی سی من مال عفونت معده می باشد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بعید است عفونت اچ پیلوری سبب عفونت خون بشود

  15. Ayda می گوید

    سلام روزتون بخیر امیدوارم حالتون خوب باشه
    شوهر من ۲۴سالشه و الان حدود سه ساله که هر صبح تهوع داره و از بابت تهوع نمیتونه غذا بخوره که به معده درد منجر میشه هم چنین پشت گلوش خلت داره…درضمن وقتایی که استرس میگیره یا عصبی میشه معده درد و تهوعش خیلی بیشتر میشه…چند بار هم پیش دکتر رفته اما متأسفانه نتیجه نداده…تشخیص شما چیه چیکار باید انجام بده….ممنون میشم راهنماییم کنید⚘️⚘️

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بررسی و درمان ریفلاکس معده، عفونت پیلوری انجام بشه
      ازمایش خون جهت عفونت اچ‌ پیلوری لازمه و یا ممکن آندوسکوپی هم لازم باشه
      بهتره ابتدا موارد فوق بررسی شن اگر موردی نبود علل اضطرابی و عصبی مطرح هست ،بهتره به فوق” تخصص گوارش مراجعه کنید

  16. بهنام زمانی می گوید

    سلام پدر من شام را درست حسابی خورد خوابید نصف شب درد معده گرفت از اون روز به بعد هیچی نتونست بخوره هم شدید دل درد داشت هم وقتی چیزی میخواست بخوره سره معده میماند شدید درد میکرد بردم آزمایش گفتن میکروب داره معدش دکتر دارو. داد بهش اما درست نه شد بردم آندوسکوپی نمونه برداشت گفت مشکوک به چیزی شدم بعد سه روز جواب آزمایش سرطان معده بود تا اون روز نه پدرم دل درد داشت نه چیزه دیگه الان حالت تهو استفراغ درد شدید سره معده گرفته مثل این. که دیوار کشیدن سره معده هیچ غذای آبی را هضم نمیکنه ممنون میشم کمکم کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.