لیفت ابرو چیست؟ عوارض و ماندگاری به‌همراه هزینه عمل

گاهی با ایجاد تغییرات کوچک، می‌توان جذابیت چهره را بیش از پیش کرد؛ مثلا لیفت ابرو یکی از همین روش‌هاست. علاوه‌بر جراحی، روش‌های کم تهاجمی برای لیفت ابرو نیز وجود دارد که به ایجاد تغییراتی در پیشانی و کاهش چین چروک کمک خواهد کرد. لیفت ابرو شادابی را به چهره شما برمی‌گرداند و باعث جوان‌تر نشان دادن چهره شما خواهد شد.

اما انجام لیفت ابرو فواید و عوارض خود را داشته و با هزینه‌هایی همراه است. عوارضی که شاید خطرناک بوده و برای جلوگیری از پیامد‌های بعدی آن، لازم است لیفت ابرو خود را در کلینیک‌های قابل اطمینان انجام دهید. در این مطلب از مجله پزشکی دکتردکتر به‌طور کامل به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم و روش‌های کم‌خطر تغییر استایل ابرو را به شما معرفی خواهیم کرد.

لیفت ابرو چیست؟

یکی از روش‌های محبوب برای جوانسازی پیشانی و ابرو، لیفت ابرو است که با لیفت پیشانی نیز شناخته می‌شود. لیفت ابرو علاوه‌بر این‌که علائم پیری را اصلاح کرده و به تغییر پیشانی و موقعیت و بلندی ابرو‌ها کمک می‌کند، باعث افزایش ناحیه چشم نیز خواهد شد. در واقع هدف اصلی لیفت ابرو، بازگرداندن ظاهر طبیعی ناحیه فوقانی صورت است که مانند قسمت‌های دیگر صورت به‌نظر برسد.

معمولاً لیفت ابرو را به عنوان یک عمل کمکی برای بلفاروپلاستی پلک بالا می‌دانند که در اغلب بیماران به نتایج خوبی منجر می‌شود. باید اشاره کنیم که لیفت ابرو تنها به دلیل زیبایی انجام نمی‌شود. در بسیاری از موارد، افتادگی ابرو می‌تواند بینایی را تحت تأثیر قرار دهد و عمل لیفت ابرو به‌طور قابل توجهی میدان بینایی جانبی فرد را بهبود می‌بخشد.

مدت زمان جراحی لیفت ابرو

لیفت ابرو برای چه افرادی مناسب است؟

شاید تصور کنید که امکان انجام لیفت ابرو برای همه افراد وجود دارد؛ این در حالیست که همه افراد کاندیدای مناسبی برای لیفت ابرو نیستند و شرایط انجام آن را ندارد. در حالت کلی، افرادی که شرایط زیر را دارند برای انجام لیفت ابرو می‌توانند اقدام کنند:

  • از نظر جسمی و ظاهری سالم هستند
  • سیگار نمی‌کشند
  • اهداف واقع بینانه‌ای در رابطه با چهره خود دارند
  • دارای ابرو‌هایی با فرم نامنظم و پراکنده هستند
  • ابرو‌هایی با قوس پایین و دارای ریزش دارند
  • دارای ابرو‌های نازک و نا متناسب با فرم صورت هستند
  • به دلیل پیری و کاهش کلاژن، ابرو‌های بد فرمی دارند

باید به این نکته اشاره کنیم که لیفت ابرو تنها مختص زنان نیست؛ بلکه آقایان نیز در صورت داشتن مشکلات بالا می‌توانند برای ایجاد تغییر مؤثر در چهره خود از روش‌های لیفت ابرو استفاده کنند.

انواع روش‌های لیفت ابرو

معمولاً لیفت ابرو با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که پزشک با توجه به فرم صورت، میزان افتادگی ابرو‌ها و چین و چروک پیشانی بهترین روش را به شما پیشنهاد دهد. انواع روش‌های لیفت ابرو عبارتند از:

لیفت کلاسیک

به لیفت کلاسیک ” لیفت ابرو باز” یا “لیفت تاجی” نیز گفته می‌شود. پزشک در لیفت کلاسیک در بالای سر یک برش مداوم از گوش به گوش را انجام می‌دهد و برای اصلاح پیشانی بالا، ممکن است برشی را به دنبال خط موی جلوی شما توصیه کند.

اگر مو‌های بلندی دارید، شاید مانع انجام این عمل شود و به دستور پزشک مجبور شوید که آن را کوتاه کنید. اما اگر مو‌هایتان کوتاه است، برای پوشاندن جای زخم‌ها شاید بهتر باشد آن را رشد دهید. روش جراحی کلاسیک برای افرادی که چین و چروک‌های فراوان و شدید دارند، بسیار مؤثر است.

لیفت آندوسکوپی

این لیفت شامل ایجاد چند برش کوتاه در پوست سر است که جراح یک اسکوپ (لوله‌ای نازک متصل به دوربین) را در یکی از برش‌ها قرار می‌دهد تا به وسیله آن بافت‌ها و ماهیچه‌های شما را روی صفحه نمایش مشاهده و بررسی کند. علاوه‌بر این به وسیله دستگاه دیگری که در برش دیگر قرار داده شده، برای ایجاد تغییرات لازم استفاده خواهد کرد.

در روش آندوسکوپی جراح بافت شما را با استفاده از یک بخیه موقت یا دائمی یا لنگر زیر پوست سر تنظیم می‌کند. از این لنگر‌ها برای نگه داشتن بافت شما در جای خود استفاده می‌شود. از آن‌جایی که در روش آندوسکوپی برش‌های کوچک‌تری ایجاد می‌شود، این روش را کم تهاجمی می‌دانند. در این روش کم‌ترین جای زخم و دوره بهبودی کوتاه‌تری را تجربه خواهید کرد.

تکنیک برش محدود

تکنیک برش محدود ترکیبی از لیفت کلاسیک و لیفت آندوسکوپی بوده و پزشک برش‌های کوچکی را در پیشانی ایجاد خواهد کرد اما از اسکوپ استفاده نمی‌کند.  این روش مرکز پیشانی شما را اصلاح نخواهد کرد اما چین و چروک‌های گوشه چشم ( خطوط پنجه کلاغی) را کاهش می‌دهد.

بوتاکس

یکی از روش‌های لیفت ابرو بدون جراحی، استفاده از بوتاکس یا همان سم بوتولینوم است که از آن برای صاف کردن چین و چروک‌های روی پیشانی استفاده می‌کنند. برای این روش، پزشک دارو را در بین ابرو‌های شما و در گوشه‌های ابرو تزریق می‌کند.

بوتاکس از کار افتادن عصب ماهیچه‌ای پیشانی را به دنبال دارد و این کار به کشیدگی ابرو به سمت بالا و رفع چین و چروک منجر خواهد شد. اما باید اشاره کنیم که لیفت ابرو با استفاده از بوتاکس، ۴ تا ۶ ماه ماندگاری دارد و پس از آن به ترمیم نیاز خواهد داشت. از مزایای لیفت ابرو با استفاده از بوتاکس می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • رفع چین و چروک پیشانی
  • بالا بردن ارتفاع ابرو‌ها
  • تغییر شکل ابرو‌ها
  • جوان‌تر نشان دادن شما

لیفت ابرو با نخ

یکی دیگر از روش‌های لیفت ابرو با حداقل تهاجم برای سفت کردن پوست، استفاده از نخ است. در این روش از بخیه‌های خاردار نازک و قابل حل (نخ) زیر پوست استفاده می‌شود تا پوست شما را به عقب کشانده و سفت شود.  بدن شما به نخ‌های به کار رفته واکنش نشان می‌دهد و به تولید کلاژن اقدام می‌کند.

کلاژن پروتئینی است که قدرت ارتجاعی پوست را افزایش داده و به پر کردن چین و چروک‌ها کمک کند.  لیفت ابرو با نخ روی پیشانی انجام می‌شود تا چین و چروک‌های موجود در پوست کاهش پیدا کند.

تاثیر لیفت ابرو در چهره

لیفت ابرو با جراحی

جراحی یکی دیگر از روش‌ها لیفت ابرو است که برای بالا بردن و تنظیم شکل ابرو‌ها از آن استفاده می‌شود. در این روش، پزشک با استفاده از یک ابزار برشی، یک برش را در بخش بالایی ابرو‌ها ایجاد کرده و سپس با جراحی و برداشتن بافت‌های اضافی، ابرو‌ها را بالا می‌برد و به آن‌ها شکل دلخواه را می‌دهد.

روش جراحی، یک روش دائمی است و نیاز به تحمل درد و برداشتن خطرات مربوط به هر جراحی نیاز دارد. علاوه‌بر این، اگر ابرو‌های شما در آینده به شکل دیگری رشد کنند، به دلیل ماهیت دائمی این روش، شاید به جراحی دوباره نیاز داشته باشید تا شکل ابرو‌ها را دوباره تنظیم کنید.

در حالت کلی جراحی لیفت ابرو یکی از مؤثرترین روش‌ها برای اصلاح شکل و بالا بردن ابرو‌ها محسوب می‌شود. بااین‌حال، قبل از تصمیم‌گیری برای استفاده از این روش، باید با یک متخصص پوست مو و زیبایی در زمینه جراحی زیبایی مشورت کنید و مزایا و معایب این روش را به خوبی مورد بررسی قرار دهید.

لیفت ابرو با فیلر و ژل

یک روش غیر جراحی برای شکل دادن به ابرو‌ها، لیفت ابرو با استفاده از تزریق ژل هیالورونیک اسید است. در این روش، یک ژل حاوی هیالورونیک اسید غیر حلال و بدون سم بین دو لایه پوستی تزریق شده تا با ترمیم و حجم دهی، شکل و حالت ابرو‌ها بهبود پیدا کند. هیالورونیک اسید یک ماده طبیعی در بدن محسوب می‌شود که با گذشت زمان، میزان آن در بدن کم می‌شود.

معمولاً اثر فیلر بین شش تا 18ماه باقی می‌ماند و به کاهش خطوط ثابت پوست (خطوطی که در صورت شل شدن پوست صورت به وجود می‌آید) کمک کرده و بلافاصله چین و چروک را کاهش می‌دهد. برای حفظ ماندگاری بهتر لیفت ابرو با استفاده از ژل، لازم است به توصیه‌های پزشک خود در مورد مراقبت از پوست پس از تزریق ژل هیالورونیک اسید، از جمله استفاده از کرم‌ها و محصولات حاوی SPF، رعایت کردن تغذیه سالم، کاهش مصرف الکل و سیگار، تمرین روزانه روی صورت و ابرو‌ها پایبند باشید تا این روش ماندگاری خود را تا مدت زمان مناسب حفظ کند.

لیزر

لیفت ابرو با لیزر یا میکرونیدلینگ یکی از روش‌های غیرجراحی و مؤثر برای بالا کشیدن ابرو و بهبود ظاهر صورت است و در آن از دستگاه لیزری استفاده می‌شود که نور مرئی را به صورت متمرکز به پوست انتقال داده و روند لیفت را انجام می‌دهد. پزشک با استفاده از لیزر، پوست را به دمای بالا رسانده و باعث تحریک تولید کلاژن و الاستین در پوست خواهد شد. به این ترتیب، در پی این اتفاق پوست سفت و بلند شده و ابرو‌ها نیز سفت‌تر خواهند شد.

از آن‌جایی که لیفت ابرو با لیزر به صورت غیر جراحی و بدون نیاز به برش و بخیه انجام می‌شود، در مقایسه با روش‌های جراحی عوارض کمتری دارد. علاوه‌بر این زمان بازیابی این روش برای اغلب بیماران کوتاه‌تر است و بیماران بلافاصله پس از انجام لیزر می‌توانند به فعالیت‌های روزمره خود رسیدگی کنند. اما این روش نیز مانند سایر روش‌ها، عوارضی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به درد، خشکی و گاهی اوقات خونریزی و لک‌هایی در ناحیه لیزر شده اشاره کرد.

تغییر شکل چشم و لیفت ابرو بدون جراحی

فواید لیفت ابرو

در حالت کلی، روش‌های لیفت ابرو با جراحی و بدون جراحی مزایا خاص خود را داشته و به میزان و نوع مشکلات شما بستگی دارد که کدام یک از این روش‌ها برای شما مناسب‌تر خواهد بود. به همین دلیل، قبل از تصمیم‌گیری در مورد انجام لیفت ابرو حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

کوتاه بودن زمان بهبودی

در روش‌های بدون جراحی، به بخشیدن زمان برای بهبودی نیازی نیست و راحت می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهید.

عدم نیاز به بیهوشی

در روش بدون جراحی لیفت ابرو به بیهوشی نیازی نیست و این موضوع برای برخی از بیمارانی که از بیهوشی می‌ترسند، مزیت محسوب می‌شود.

عدم وجود خطرات جراحی

روش بدون جراحی باعث برطرف شدن مشکل ابرو‌ها شده اما خطراتی مانند عفونت، خونریزی و آسیب به بافت‌های اطراف ابرو را به همراه ندارد.

از دیگر فواید لیفت ابرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود ظاهر چشم و نواحی اطراف آن
  • کاهش چین و چروک‌های موجود در ابرو‌ها
  • بهبود شکل و موقعیت ابرو‌ها
  • کاهش نیاز به آرایش
  • جوان‌تر به نظر رسیدن

عوارض لیفت ابرو

انجام هر نوع جراحی، از جمله لیفت ابرو، خطرات بالقوه‌ای دارد که از عوارض احتمالی جراحی لیفت ابرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جای زخم
  • عفونت
  • حرکت محدود ابرو‌های شما
  • خارش شدید پوست سر
  • واکنش بد به بیهوشی
  • درد
  • کبودی و تورم گونه‌ها
  • ریزش فولیکول‌های مو در اطراف برش‌ها
  • عدم تقارن
  • بی حسی
  • خونریزی

هزینه لیفت ابرو

لیفت ابرو با استفاده از روش‌های مختلفی انجام می‌شود و فاکتور‌های مختلفی در هزینه انجام آن‌ها نقش دارد. از مهم‌ترین فاکتور‌های تأثیرگذار در قیمت، محل انجام لیفت ابرو است. برای مثال هزینه لیفت ابرو در تهران بیشتر از شهر‌های دیگر است. اما باید اشاره کنیم که مهارت و تجربه پزشکان تهران نیز بیشتر از سایر شهر‌ها است.  علاوه‌بر این‌ها در ادامه به شما خواهیم گفت که در هر روش چه عواملی بر هزینه‌های انجام لیفت نقش دارد.

هزینه لیفت ابرو با نخ

در این روش تعداد و نوع نخ‌های مورد استفاده در آن، از فاکتور‌های اصلی تعیین‌کننده هزینه لیفت است. در این روش طبق نظر شخصی مراجعه‌کننده میزان لیفت متفاوت بوده و به همین دلیل در هر بیمار از تعداد یکسانی نخ استفاده نمی‌شود.

قیمت لیفت ابرو با بوتاکس

هزینه لیفت ابرو با بوتاکس بر اساس تعداد واحد تعیین می‌شود. پس این روش به تعداد واحدی که تزریق خواهد شد، بستگی دارد. اغلب تزریق حداقل ۲۰ واحد بوتاکس برای لیفت ابرو مورد نیاز است.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت لیفت ابرو با بوتاکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برند بوتاکس
  • مهارت و تجربه پزشک
  • نوسانات ارزی
  • محل انجام بوتاکس (موقعیت قرارگیری مطب یا کلینیک مورد نظر)
  • هزینه لیفت ابرو با فیلر و ژل

به طور متوسط هزینه ​​لیفت ابرو با فیلر و ژل‌های مبتنی بر هیالورونیک اسید به عواملی مانند میزان ژل و فیلر مورد نیاز برای تزریق، برند فیلر، نوسانات ارزی، تجربه و مهارت پزشک و موقعیت جغرافیایی مطب بستگی دارد. در بیشتر موارد، مراجعه‌کنندگان به بیشتر از یک تزریق برای دستیابی به نتایج مطلوب نیاز دارند.

هزینه جراحی لیفت ابرو

جراحی لیفت ابرو روش‌های مختلفی دارد به همین دلیل هزینه انجام آن می‌تواند بسیار متغیر باشد. اما در حالت کلی هزینه لیفت ابرو با جراحی شامل حق الزحمه یا دستمزد جراح، هزینه تسهیلات، دستمزد متخصص بیهوشی، هزینه لوازم جراحی و مراقبت‌های قبل و بعد از عمل خواهد بود.

اغلب افرادی که جراحی لیفت ابرو را انجام داده‌اند، معتقدند که این عمل جراحی ارزش صرف این همه هزینه و زمان را ندارد؛ زیرا مشکلات متعددی همچون آسیب عصبی موقتی یا طولانی مدت در اطراف محل برش جراحی، اسکار‌های قابل رؤیت، برجستگی بیش از حد ابرو‌ها و غیره را برای آن‌ها به وجود آورده است. ریزش مو در اطراف محل برش نیز از جمله عوارضی است که شاید در پی این جراحی رخ دهد.

در آخر نیز باید اشاره کنیم که هزینه این روش نسبت به روش‌های غیر جراحی لیفت ابرو بسیار بیشتر است.

تفاوت لیفت ابرو و لمینت ابرو

یکی از روش‌های زیبایی برای آرایش ابرو‌ها، لمینت است که با استفاده از موادی مانند کراتین و پیگمنتهای رنگی، به ابرو‌ها ضخامت، حجم و درخشندگی می‌بخشد. از لمینت معمولاً برای ابرو‌های نازک و کم حجم استفاده شده و به دلیل داشتن پیگمنتهای رنگی، امکان تغییر رنگ ابرو‌ها با استفاده از آن وجود دارد.

در حالی که لیفت ابرو یک روش دیگر از زیبایی ابرو است که با استفاده از نخ‌های ابرویی یا موادی مانند کراتین و سایر روش‌های لیفت، ابرو را بالا می‌برد و شکل آن را تغییر می‌دهد. در این ابرو‌ها به بالا برده شده و مانند لمینت، به درخشندگی و حجم بیشتر ابرو کمک می‌کند. اما لیفت‌ابرو به طور اصولی نمی‌تواند رنگ ابرو‌ها را تغییر دهد.

نکات مهم قبل از لیفت ابرو

نکات مهم قبل از لیفت ابرو

هرآنچه را که باید قبل از عمل بدانید، پزشک به طور کامل آن را با شما در میان می‌گذارد. ممکن است برخی از دستورالعمل‌های قبل از عمل او شامل موارد زیر باشد:

  • حداقل شش هفته قبل از عمل جراحی، سیگار را ترک کنید
  • از مصرف الکل خودداری کنید
  • از مصرف برخی دارو‌ها مانند آسپرین پرهیز کنید
  • یک همراه داشته باشید تا پس از جراحی شما را به خانه برساند
  • از کسی بخواهید در اولین شب و روز بعد از عمل، در کنار شما باشد
  • برای انجام جراحی باید ناشتا باشید و به مدت ۶ الی ۸ ساعت قبل از عمل از خوردن و آشامیدن خودداری کنید
  • برای کاهش تورم پس از جراحی، بسته‌های یخ را از قبل آماده کنید

نکات مهم بعد از لیفت ابرو

پس از جراحی، برای بهبودی بهتر باید تحت نظر باشید. با توجه به ترجیح متخصص زیبایی یا جراح، ممکن است پس از جراحی به خانه بروید یا یک شب را در بیمارستان بگذرانید. اما هنگامی که به خانه می‌روید، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • از دارو‌های تجویز شده پزشک برای کاهش درد استفاده کنید
  • مراقب برش‌ها باشید
  • مراقب عوارض جراحی باشید
  • در طول دوران نقاهت از قرار گرفتن در زیر نور خورشید خودداری کنید
  • خوب استراحت کنید
  • با دکتر بیماری‌های پوستی دائم در ارتباط باشید

در حالت کلی بهبودی پس از لیفت ابرو با توجه به روش به کار برده شده متفاوت خواهد بود. جراح برش‌هایی را در سر شما ایجاد خواهد کرد که بخیه‌ها یا منگنه‌هایی خواهند داشت که باید در طول یک هفته برداشته شوند. علاوه‌بر این اگر پیچ‌های ثابت‌کننده موقت دارید (برای ثابت نگه‌داشتن ابرو‌های بلند شده در زمان بهبود اولیه)، این پیچ‌ها پس دو هفته باید برداشته شوند.

قبل از تصمیم برای لیفت ابرو حتما با پزشک مشورت کنید

یکی از اقداماتی که در جهت زیبایی ظاهری امروزه بسیار انجام می‌شود، انجام لیفت ابرو است. اما انجام لیفت ابرو علاوه‌بر داشتن جوانب زیبایی، باید از نظر علمی نیز مورد بررسی قرار گیرد تا عوارض آن به حداقل برسد. اگر شما هم قصد انجام لیفت ابرو‌های خود را دارید، حتماً با پزشکان متخصص مشورت کنید یا از طریق سایت دکتردکتر و دریافت نوبت دکتر اینترنتی از پزشکان مجرب کمک بگیرید.

در انتها از شما می‌خواهیم که اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول لیفت ابرو

ماندگاری بالا کشیدن ابرو به نوع و جنس لیفت بستگی دارد. برای مثال لیفت با بوتاکس بین ۴ تا ۶ ماه اما لیفت با جراحی حدود ۱۰ تا ۱۲ سال تداوم دارد.

انجام این روش روی ابرو‌های شما تاثیر گذاشته اما شکل چشم‌های شما را تغییر نمی‌دهد و باعث اصلاح پلک‌های بزرگ نخواهد شد.

مدت زمان جراحی لیفت ابرو در افراد مختلف متفاوت است اما در حالت معمول یک ساعت به طول می‌انجامد.

به طور قطع نمی‌توان لیفت ابرو را برای زنان باردار مضر دانست. اما گاهی مواد شیمیایی وارد خون می‌شود که در این دوران باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین در حالت کلی انجام لیفت ابرو با بوتاکس و عمل جراحی در دوران حاملگی اصلاً توصیه نمی‌شود.

معمولاً در هر عملی جای زخم باقی می‌ماند اما در جراحی لیفت ابرو جراح تمام تلاش خود را می‌کند تا جای زخم‌ها را در خط مو یا در مو‌های شما پنهان کند. اما اگر در رابطه با جای زخم نگران هستید، با ارائه دهنده خود در مورد نوع غیر تهاجمی لیفت ابرو حتماً مشورت کنید.

جواب این سؤال مثبت است. شما با استفاده از ژل ابرو یا صابون می‌توانید به طور موقت ابرو‌های خود را لیفت کنید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر