برای زیبا و باهوش شدن جنین در بارداری چه بخوریم؟

بهره‌مندی از هوش زیاد چیزی است که همه از آن استقبال می‌کنند. اگر والدین بدانند که به‌جز ژن‌هایشان، تغذیه و بعضی از اقدامات هم می‌تواند به باهوش شدن جنین در بارداری کمک کند، حتما دست‌ به کار می‌شوند و توصیه‌ها در این زمینه را جدی می‌گیرند. با مشورت با پزشک زنان و در نظرگرفتن نکات و توصیه‌هایی برای سپری‌کردن این دوران به‌خوبی و بی‌دردسر، امکان به دنیاآوردن نوزادی قوت می‌گیرد که سلامت است و هوش خوبی هم دارد. در این مقاله از روش‌هایی برای افزایش هوش جنین در دوران حاملگی گفته‌ایم.

برای باهوش شدن جنین چه بخوریم؟

رسیدگی به تغذیه در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. با در نظرگرفتن بعضی از مواد در رژیم غذایی، امکان به دنیاآوردن نوزادی شاداب، سالم و البته باهوش‌تر به وجود می‌آید. از جمله موادی که در این زمینه توصیه می‌شوند، به موارد زیر دقت کنید:

  • مصرف تخم‌ مرغ
  • ماهی
  • موز
  • گوشت
  • محصولات لبنی
  • اسفناج
  • حبوبات
  • پرتقال
  • گوجه
  • سبزیجات با برگ سبز
  • بادمجان
  • آووکادو
  • دانه‌ها و آجیل
  • شکلات تلخ

اینفوگرافی باهوش شدن جنین

۱. مصرف تخم‌ مرغ

تخم‌ مرغ از مواد غذایی مفیدی است که به رشد مغزی جنین کمک می‌کند. محققان دریافته‌اند که این ماده خوراکی حاوی ترکیباتی است که به راحتی از سوی بدن جذب می‌شود و برای بدن مادر و تقویت هوش جنین مفید است. تخم مرغ پخته را در دوران حاملگی وارد رژیم غذایی‌تان کنید تا از ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب موجود در آن بهره‌مند شوید.

۲. ماهی

مصرف ماهی‌هایی مانند سالمون هم برای رشد مغز کودک مفید است چون کولین فراوانی دارد. ماهی حاوی مقادیر قابل توجهی از اسیدهای چرب امگا 3 است. بر اساس تحقیقات، اسید چرب دوکوزاهگزانوئیک (DHA) یا همان نوعی اسید امگا 3، برای رشد عصبی جنین ضروری است. DHA مسئول رشد ساختاری و عملکردی مغز جنین به شمار می‌رود. زنان باردار باید فقط ماهی پخته‌شده مصرف کنند.

۳. موز

موز یکی دیگر از مهم‌ترین مواد برای رشد مغزی جنین است. در ترکیب آن اسید فولیک فراوانی وجود دارد. این ماده در رشد و توسعه مغز جنین نقش مهمی بازی می‌کند. با تغذیه مناسب می‌توانید به زیبا شدن جنین در بارداری و باهوش‌شدن او کمک کنید.

غذای بارداری

۴. گوشت

برای باهوش شدن جنین در بارداری باید حواستان به مصرف گوشت هم باشد. این ماده دارای آهن، روی و ویتامین B12 است. چنین ترکیباتی برای توسعه مغز جنین اهمیت زیادی دارند. روی در تشکیل بخشی از DNA نقش دارد و به عنوان یک انتقال‌دهنده عصبی هم عمل می‌کند. کمبود آن هم می‌تواند منجر به کاهش حافظه در نوزادان شود. ویتامین B12 برای سلامت روان نوزادان هم مفید است. گوشت حاوی ماده دیگری موسوم به نیاسین است، که عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد.

۵. محصولات لبنی

شیر و سایر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر از غذاهای ضروری در دوران حاملگی هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که شیر و محصولات لبنی سرشار از ید و منابع پروتئینی هستند که برای رشد مغز جنین ضروری‌اند. شیر حاوی کولین (choline) هم هست که به باهوش شدن جنین در بارداری کمک می‌کند. کمبود ید در دوران بارداری می‌تواند به مغز جنین آسیب برساند. کودکان مادرانی که در بارداری دچار کمبود ید بودند، مستعد ناتوانی‌های عصبی هستند.

۶. اسفناج

یکی دیگر از مواد غذایی غنی از آهن و فولات که می‌تواند رشد مغز جنین را تقویت کند هم اسفناج است. طبق تحقیقات، اسفناج حاوی اسید فولیک است. این سبزی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هم هست و براساس پژوهش‌ها، اسیدهای نام‌برده توانایی شناختی کودکان را بهبود می‌دهند.

باهوش شدن جنین در بارداری

۷. حبوبات

حبوبات سرشار از پروتئین، آهن، فولات، فیبر و کلسیم هستند. بدن به این مواد در دوران بارداری نیاز دارد و از سوی دیگر، گزینه‌های بسیار مناسبی برای رشد جنینی سالم هستند که بخش‌های مختلف بدن از جمله مغزش به خوبی کار می‌کند.

۸. پرتقال

مواد معدنی مانند سلنیوم، مس، منیزیم و ویتامین‌های C و E در دوران بارداری ضروری هستند. طبق تحقیقات، کمبود این مواد معدنی در بدن در این دوران می‌تواند به رشد جنین آسیب برساند. مقادیر ناکافی ویتامین C در رژیم غذایی تأثیر منفی بر عملکرد شناختی بچه دارد. از آنجایی که پرتقال منبع غنی ویتامین C است، برای رشد مغز کودک مفید خواهد بود.

۹. گوجه

گوجه فرنگی منبعی غنی از ویتامین C و E، کولین، فولات و منیزیم است. این ماده خوراکی برای رشد مغز جنین مفید واقع می‌شود و به باهوش‌شدن او کمک می‌کند.

۱۰. سبزیجات با برگ سبز

سبزیجات با برگ‌ سبز مانند کلم بروکلی و کاهو سرشار از ترکیباتی هستند که توانایی‌های شناختی را بهبود می‌بخشند. در دوران حاملگی باید سبزیجات دارای برگ سبز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

اثر غذا بر هوش جنین

۱۱. بادمجان

بادمجان حاوی مس، منیزیم، ویتامین C و ویتامین B6 است. مصرف آن به باهوش شدن جنین در بارداری کمک می‌کند. با مصرف بادمجان می‌توانید بدن خود را هم با مواد مغذی مختلف قوی و سلامت نگه دارید.

۱۲. آووکادو

این ماده هم از خوراکی‌های سالم دیگری است که می‌توانید در دوران بارداری برای رشد مغز کودک خود مصرف کنید. آووکادو منبع غنی از ویتامین B و C است و مواد مغذی ضروری مانند آهن، منیزیم و فولات دارد.

۱۳. دانه‌ها و آجیل

گردو، پسته، تخم کتان، چیا و تخمه کدو تنبل سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 هستند و برای رشد مغز کودک در دوران بارداری مفید واقع می‌شوند.

۱۴. شکلات تلخ

طبق تحقیقات، شکلات تلخ منبعی عالی از آهن، مس، منیزیم و روی است. این ماده باعث رشد مغز جنین در دوران بارداری می‌شود. شما می‌توانید روزانه ۱ تا ۲ تکه شکلات تلخ بخورید. حواستان باشد که از خوردن بیش از حد شکلات تلخ خودداری کنید چون حاوی کافئین هم هست و می‌تواند برای کودک مضر باشد.

برای باهوش شدن جنین در بارداری چه نخوریم؟

مصرف بعضی از مواد غذایی باعث بروز مشکلات و نقصان‌هایی در رشد جنین می‌شود و مادر باید از خوردن آنها پرهیز کند. چه موادی؟

  • انواع گوشتی که درست پخته نشده‌اند.
  • لبنیاتی که پاستوریزه نیستند.
  • مواد حاوی کافئین.
  • سبزی و میوه‌ای که خوب شسته نشده است.

چه کارهایی برای باهوش شدن جنین در بارداری مفید هستند؟

مجموعه‌ای از اقدامات هم وجود دارد که باعث می‌شوند، جنین در وضعیت بهتری قرار بگیرد. برای باهوش شدن جنین در حاملگی می‌توانید به این موارد هم نگاهی داشته باشید:

  • ورزش‌کردن
  • داستان‌خوانی
  • گوش‌دادن به موسیقی

ورزش‌کردن

برای بهره‌مندی از مزایای ورزش در دوران بارداری، لازم نیست که ورزش‌های سنگین را امتحان کنید. با کمی ورزش و نرمش هم می‌توانید بدن و جنین را در بهترین وضعیت نگه دارید. در پایان تمرین، بدن اندورفین‌های تقویت‌کننده خلق و خو را ترشح می‌کند. این مواد به جنین هم می‌رسند.

ورزش جریان خون را در بدن از جمله رحم افزایش می‌دهد و رشد کلی کودک را تحریک می‌کند. ورزش هوازی در دوران بارداری مغز کودک را هدف قرار می‌دهد و به بهبود عملکرد آن کمک می‌کند.

داستان‌خوانی

یادگیری زبان در دوران جنینی آغاز می‌شود و مطالعات نشان داده‌اند، والدینی که در طول دوران حاملگی مادر با نوزادشان صحبت می‌کنند یا کتاب می‌خوانند، نوزادانی توانمند در زمینه تشخیص کلمات به دنیا می‌آورند. این موضوع روی باهوش‌ترشدن نوزاد اثر می‌گذارد و فهم زبان مادر، یکی از علائم جنین باهوش است.

گوش‌دادن به موسیقی

اثرگذاری موسیقی روی هوش نوزاد هم از سوی دانشمندان تأیید شده است. به موسیقی مطلوب و فاخر گوش بدهید و با این کار، دست‌کم برای لذت‌بردن خود و ایجاد آرامش در وجودتان اقدام کنید. شاید نتایج تحقیقات قطعی نباشند اما گوش‌دادن به موسیقی پر از مزایای مختلف است.

چه کارهایی مانع از باهوش‌شدن جنین می‌شوند؟

برخی از اقدامات هم هستند که انجامشان باعث افت ضریب هوشی و توانایی مغزی جنین می‌شود. از جمله این موارد باید به این‌ها اشاره کنیم:

  • سیگارکشیدن
  • مصرف الکل
  • مصرف مواد مخدر

از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل در دوران بارداری خودداری کنید. نوشیدن الکل در این دوران یکی از دلایل اصلی نقایص مادرزادی قابل پیشگیری و ناتوانی‌های یادگیری در نوزادان است. مصرف کم‌ترین مقدار از الکل هم خطرناک است. مواد مخدر و نیکوتین موجود در سیگار هم مانع از باهوش شدن جنین در بارداری می‌شوند.

تغذیه بارداری برای هوش جنین

با آگاهی، جنین زیبا و باهوش به‌دنیا بیاورید

برای باهوش شدن جنین در بارداری به تغذیه‌تان دقت زیادی داشته باشید. یادتان نرود که گاهی، شرایط و وضعیت‌ فردی‌تان طوری است که باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید یا پرهیزهایی داشته باشید. در این زمینه حتما با پزشک مشورت کنید.

برای ملاقات با پزشک و دریافت نوبت هم می‌توانید از سیستم نوبت دهی آنلاین سایت دکتردکتر استفاده کنید. با این روش، ساده و آسان وقت ملاقات را تنظیم و ثبت خواهید کرد.

درباره رژیم غذایی مخصوص باهوش‌شدن جنین پرسشی دارید؟ از ما بپرسید تا در رسیدن به نتیجه کمکتان کنیم.

منابع:

webmd.com

bebodywise.com

thebump.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. narges می گوید

    عالی ممنون از مطالب مفیدتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر