5 مورد از بهترین روش‌های سفید کردن دندان

روش‌ها و محصولات مختلفی برای سفیدکردن دندان وجود دارند. از جمله آنها باید به خمیر دندان‌های سفیدکننده، ژل‌های بدون نسخه، نوارهای مخصوص و محصولات سفیدکننده‌ای اشار کنیم که از دندانپزشک یا داروخانه دریافت می‌کنید. اما بهترین روش های سفید کردن دندان کدام‌اند؟ سفیدکردن دندان برای افرادی که دندان‌ها و لثه‌های سالم و ترمیم‌نشده (بدون پر کردن) دارند ایدئال است. افرادی که دندان‌هایشان رنگ زرد گرفته هم نتایج خوبی از سفیدکردن مشاهده می‌کنند. بااین‌حال، هر شخص وضعیت منحصر به خود را دارد و باید با مشورت متخصص دندانپزشک به نتیجه مناسب درباره انتخاب روش بهینه برسد. در این مقاله از بهترین روش‌ها برای سفیدسازی دندان‌ها گفته‌ایم.

روش‌های مختلف سفیدکردن دندان چیست؟

رسیدن به دندان‌های سفید و زیبا در این روزها مقدورتر از گذشته شده است. حالا روش‌های مختلفی وجود دارد که باید با دقت و احتیاط به سمتشان بروید. انواع محصولات سفیدکننده هم در بازار موجودند و به شما امکان سفیدکردن دندان در منزل را می‌دهند.

یادتان باشد که سفیدکننده های خانگی دارای پراکسیدها (معمولا پراکسید کاربامید)در مقادیری از ۱۰٪ تا ۲۰٪ هستند. محصولی با سطح پراکسید متوسط انتخاب کنید. بهترین روش های سفید کردن دندان را با مروری بر گزینه‌های مختلف پیدا کنید:

  • استفاده از محصولات بدون نسخه
  • سفیدسازی حرفه‌ای
  • کامپوزیت ونیر
  • پل‌ها و تاج‌ها
  • روش‌های خانگی و سنتی

روش های سفید کردن دندان

۱. استفاده از محصولات بدون نسخه

برای افرادی که خواهان درمان حرفه‌ای نیستند، کیت‌ سفیدکننده دندان در دسترس است. این محصولات از همان عامل سفیدکننده دندان‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنند. در بیشتر موارد، ماده فعال از غلظت و سطح نسبتا پایین‌تری برخوردار است و هفته‌ها طول می‌کشد تا آثار استفاده از آن مشخص شود.

خمیر دندان زغالی

خمیردندان زغالی عمدتا بی اثر است، چون ساینده‌تر از خمیر دندان معمولی است و مشکل زردی داخلی را برطرف نمی‌کند. با‌این‌حال، اگر لکه‌های سطحی دارید، یک خمیر دندان خوب می‌تواند این نوع مشکل زردی را برطرف کند. خمیردندان سفیدکننده قوی در بهبودبخشیدن به وضعیت دندان‌ها موثر است اما نتایج فوری و بادوام ندارد.

خمیر دندان سفیدکننده

خمیردندان‌های سفیدکننده معمولاً از مواد ساینده‌ای استفاده می‌کنند که دندان‌ها را به همراه ماده‌ سفیدکننده پراکسید هیدروژن برای روشن کردن رنگ دندان‌ صیقل می‌دهند.

برخی از این محصولات از ماده شیمیایی کووارین آبی (blue covarine) برای ایجاد توهم دندان‌های سفیدتر در مدت زمان کوتاه‌تری استفاده می‌کنند. در واقع، این ماده به طور اصولی عمل نمی‌کند و فقط دندان‌ها را سفیدتر جلوه می‌دهد و اقدامی بادوام و مندگار از آن دیده نمی‌شود.

شوینده دهان یا محلول سفیدکننده دندان

دهانشویه‌هایی که دارای قدرت سفیدکنندگی هستند مانند خمیردندان‌ها و نوارهای سفیدکننده عمل می‌کنند. عملکرد آنها هم بادوام و با نتایج قطعی نیست. در بیشتر مواقع، استفاده از چنین محصولاتی نمی‌تواند نتایج دلخواه و سریعی برایتان به همراه بیاورد.

ژل سفیدکننده بر پایه پراکسید

ژل سفیدکننده دندان به دلیل پراکسید موجود در محصولات فقط کمی موثرتر از خمیردندان‌های سفیدکننده است. پراکسید تنها زمانی موثر است که در تماس دائمی با دندان باشد.

برخلاف خمیردندان که تقریبا به محض استفاده از روی دندان‌ها برداشته می‌شود، نوارهای ژل روی آنها بیشتر باقی می‌مانند و به مواد شیمیایی و پراکسید زمان بیشتری برای اثرکردن می‌دهند.

نوار چسب سفیدکننده دندان

در مقایسه با ژل‌های سفیدکننده، نوارهای سفید‌کننده دندان اثرگذاری کمتری دارند. نوارها نمی‌توانند در اطراف چین‌های بین دندان‌ها قرار بگیرند و فقط قسمت‌های جلویی و تخت دندان را پوشش می‌دهند. تماس طولانی این محصولات با لثه‌ها می‌تواند باعث درد یا آسیب بافت نرم  آنها شود. در نتیجه، این مورد از بهترین روش های سفید کردن دندان نیست.

۲. سفیدسازی حرفه‌ای

در مرور بهترین روش های سفید کردن دندان باید به اقدامات حرفه‌ای و اساسی هم دقت داشته باشید. راه‌کارهایی که دندانپزشکان ارائه می‌کنند، دوام و اثربخشی بهتری نسبت به گزینه‌های دیگر دارند.

دندانپزشکان معمولا از ماده سفیدکننده پراکسید قوی‌تر و لامپ‌های مخصوص برای سفیدکردن دندان استفاده می‌کنند.  روش‌های سفیدکردن در مطب اغلب می‌توانند دندان را تا ۸ درجه روشن‌تر کنند و نتایج آن تا ۱ سال و نیم دوام دارد.

 سفیدکردن دندان با لیزر

سفیدکردن دندان با لیزر معمولا در جلسات یک‌ساعته‌ای پیش می‌رود که نیاز به تکرار دارند. در این روش، از یک ساینده ملایم دندان مانند پراکسیدکاربامید یا پراکسید هیدروژن برای شکستن پیوندهای شیمیایی لکه‌های روی سطح دندان استفاده می‌شود. سپس نور لیزر برای فعال‌کردن مواد شیمیایی وارد می‌شود تا بلافاصله شروع به روشن‌کردن دندان کنند.

اگر به دنبال سفیدکردن فوری دندان هستید، باید به پزشک مراجعه کنید و از روش‌هایی مانند لیزر کمک بگیرید. نگاه تخصصی پزشک و از سوی دیگر، نظارتی که بر روند سفیدسازی دارد، این فرایند سریع را ایمن هم می‌کند. بنا به نظر پزشک به دنبال بهترین روش های سفید کردن دندان باشید.

سفیدشدن دندان‌ها

بلیچینگ در مطب

بلیچینگ در مطب سریع‌ترین راه را برای سفیدکردن دندان‌ها است. با بلیچینگ در مطب، ماده سفیدکننده مستقیما روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. این محصولات را می توان در ترکیب با حرارت، نور مخصوص یا لیزر استفاده کرد.

نتایج این نوع سفیدکردن بسیار فوری ظاهر می‌شوند اما برای دستیابی به خروجی چشمگیر، معمولا چند جلسه بلیچینگ لازم است. بلیچینگ شاید یکی از بهترین روش های سفید کردن دندان در مدت‌زمان کوتاه باشد اما هزینه زیادی دارد. یادتان باشد سفیدکردن دندان ارتودنسی با این روش توصیه نمی‌شود. برای پاک‌سازی چنین دندانی باید کار را به بعد از اتمام فرایند ارتودنسی موکول کنید.

دندانپزشک در این فرایند به دنبال حفره‌ها و مشکلات دندان می‌گردد و سلامت لثه‌ها را در طول معاینه بررسی می‌کند. درمان هرگونه مشکلی قبل از سفید‌کردن برای دهان ایمن‌تر است. سفیدکردن مصنوعی دندان با مواد شیمیایی باید تحت نظارت پزشک و از سوی متخصصی خبره انجام شود.

۳. کامپوزیت ونیر

برای مواردی که به شدت لکه‌دار شده و رنگ گرفته‌اند هم یکی از بهترین روش های سفید کردن دندان چیزی نیست جز کامپوزیت ونیر (Porcelain Veneers).

این روکش‌های چینی می‌توانند لبخندتان را سریع نجات بدهند و نگذارند که دندان‌های زرد و لکه‌دار مشخص باشند. به جای استفاده از مواد شیمیایی، مقدار کمی مینا از جلوی دندان‌ها جدا می‌شود تا جایی برای پوسته چینی شکل دندان به وجود بیاید.

با مراقبت مناسب از این روکش‌ها، امکان این وجود دارد که تا ۱۵ سال هم دوام بیاورند. لمینیت دندان و کامپوزیت از روش‌های زیباسازی دندان‌ها هستند و این روزها طرفداران زیاد و البته هزینه بالایی دارند.

۴. پل‌ها و تاج‌ها

گاهی به دلیل حساس و نازک‌بودن دندان‌ها، امکان استفاده از کامپوزیت ونیر وجود ندارد. در این صورت، روکش‌ها و بریج‌های چینی می‌توانند گزینه‌های مناسب‌تری باشند.

روکش‌های چینی به جای پوشاندن تنها قسمت جلوی دندان، مانند کلاهک روی ساختار طبیعی دندان قرار می‌گیرند. در جاهایی که چندین تاج پشت سر هم مورد نیاز است، می‌توان به جای آن از یک پل چینی استفاده کرد.

سفیدکردن دندان

۵. روش‌های خانگی و سنتی

سفیدکردن دندان به صورت خانگی هم همیشه مطرح بوده و راه‌کارهای مختلفی در این زمینه مطرح می‌شود. یادتان باشد که روش‌های خانگی سفیدکردن دندان در بسیاری از مواقع پشتیبان علمی دقیقی ندارند. بااین‌حال، نگاهی به گزینه‌های پیشنهادی خالی از لطف نیست:

  • زردچوبه؛ سفید کردن دندان با زردچوبه از روش‌های رایج است و قدیمی اما تنها در صورتی می‌تواند با نتایج مطلوب همراه باشد که به درستی و گام به گام مطابق دستورالعمل‌ها پیش بروید.
  • سرکه سیب؛ سفید کردن دندان با سرکه سیب هم پیشنهاد می‌شود اما آیا اثرگذاری دارد؟ بله، باید در مدت زمانی محدود در حد یک دقیقه از این ماده برای مالیدن روی دندان‌ها استفاده کنید. یادتان باشد که محلولی از آب و سرکه سیب درست کنید و سرکه خالی را به دندان‌ها نمالید. پرسیدن از پزشک درباره این موضوع هم مهم است چون شاید این کار برای دندان‌هایتان ضرر داشته باشد.
  • گوجه؛ سفید کردن دندان با گوجه هم توصیه می‌شود اما در استفاده از آن هم باید دقت کنید چون حاوی ترکیبات اسیدی است و شاید برای دندان خوب نباشد.
  • نشاسته؛ سفید کردن دندان با نشاسته از قدیم توصیه می‌شده است اما این روش هم مانند روش‌های خانگی و سنتی دیگر صددرصد بی‌خطر و قابل اعتماد نیست.
  • عسل؛ سفید کردن دندان با عسل و نمک از دید طرفداران طب گیاهی و سنتی در این زمینه اثرگذار است.
  • توت‌فرنگی؛ سفید کردن دندان با توت فرنگی به دلیل وجود سیتریک اسید در ترکیب آن دور از ذهن نیست.
  • نمک؛ سفید کردن دندان با نمک هم مقدور است چون این ماده می‌تواند در قالب عنصری ساینده عمل کند و لکه و جرم روی دندان را از بین ببرد.
  • زنجبیل؛ سفید کردن دندان با زنجبیل و آب که در ترکیب با هم به حالت خمیر درمی‌آیند هم ایده‌ای است که در طب گیاهی مطرح می‌شود.

سفیدکردن دندان با مواد گیاهی ریسک‌های زیادی دارد و در شمار بهترین روش های سفید کردن دندان قرار نمی‌گیرد. دستورهایی که برای رفع لکه و زردی دندان با این مواد وجود دارد، دقیق و برپایه تحقیقات علمی نیستند. ضمن اینکه شاید برای برخی از افراد حساسیت یا مشکلات دیگری را به همراه بیاورند. استفاده از این روش‌های جرمگیری دندان و پالیش دندان‌ها بدون مشورت با متخصص توصیه نمی‌شود.

عوارض سفیدکردن دندان چیست؟

دو عارضه جانبی که اغلب با سفیدکردن دندان‌ها رخ می‌دهد، افزایش موقت حساسیت دندان و تحریک خفیف بافت‌های نرم دهان، به ویژه لثه‌ها است. حساسیت دندان در مراحل اولیه درمان بلیچینگ رخ می‌دهد. با قطع درمان‌ها، این عوارض طی ۱ تا ۳ روز از بین می‌روند.

در چنین موقعیتی باید:

  • سفیدکردن دندان‌های خود را به مدت ۲ تا ۳ روز متوقف کنید تا دندان‌ها با این روند سازگار شوند.
  • از دندانپزشک یا داروساز خود بخواهید محصول حاوی فلوراید بالایی برایتان تجویز کند که می تواند به بازسازی مجدد دندان کمک کند.
  • دندان‌ها را با خمیردندانی مسواک بزنید که برای دندان‌های حساس ساخته شده است. این خمیردندان‌ها حاوی نیترات پتاسیم هستند و به تسکین پایانه‌های عصبی دندان کمک می‌کنند.

سفیدی دندان

پیشگیری از زردشدن دندان را جدی بگیرید

برای پیشگیری از زردی دندان‌ها، بهتر است که روتین مسواک‌زدن را به طور دقیق و منظم حفظ کنید. از سیگارکشید به طور جدی بپرهیزید چون سفید کردن دندان سیگاری کار ساده‌ای نیست.

به مصرف کلسیم در صورت کمبود بدن توجه کنید و استحکام و سلامت دندان‌ها را زیر نظر بگیرید. یادتان باشد که بررسی هرگونه مشکلی به مراجعه به دندانپزشک نیاز دارد و نباید با تجویزات سرخودانه اقدام به سفیدکردن دندان یا رسیدگی به مشکلات دیگر آن کنید.

برای دریافت نوبت ملاقات پزشکان مختلف هم می‌توانید از سیستم نوبت دکتر سایت دکتردکتر کمک بگیرید. اگر درباره بهترین روش های سفید کردن دندان سوال دیگری هم دارید، از ما بپرسید.

منابع:

webmd.com

arthurglosmandds.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر