درمان فوری دندان درد؛ مقایسه روش‌های تایید شده و رد شده!

حتما شما هم برای یک بار هم که شده دندان درد را تجربه کرده‌اید. دردی که بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شده و کل لثه را درگیر می‌کند. دندان درد گاهی به قدری شدید است که تحمل آن تا زمان رسیدن به دندانپزشک غیرممکن است، در این مواقع باید از روش‌های موقت و درمان فوری دندان درد استفاده کنید. البته درمان خانگی دندان درد، در موفقیت آمیزترین حالت خود تنها یک مسکن موقتی بوده و برای درمان اصلی حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کنید. اما روش‌های درمان فوری دندان درد شامل چیست؟ در این مطلب از مجله دکتردکتر روش‌های خانگی درمان دندان درد را معرفی می‌کنیم که برخی از آن‌ها مورد تایید پزشکان بوده و تعدادی از آن‌ها توسط پزشکان رد شده‌اند.

درمان فوری دندان درد چیست؟

درحالت کلی برای درمان دندان درد فوری روش‌های مختلفی وجود دارد که بعضی از روش‌ها فقط تسکین موقتی درد دندان هستند اما بعضی از آن‌ها، درمان اصلی و اساس محسوب می‌شوند. به طور کلی سه دسته کلی برای درمان درد فوری وجود دارد که عبارتند از:

  • روش‌های خانگی تایید شده توسط اغلب دندانپزشکان
  • مواردی که کمتر توسط دندان‌پزشکان توصیه می‌شود
  • درمان درد دندان در دندانپزشکی و توسط متخصص

درمان دندان درد

روش‌های خانگی تایید شده برای درمان دندان درد

برای درمان دندان درد در خانه روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. اما باید اشاره کنیم که این درمان‌ها موقتی بوده و برای درمان اصلی درد دندان حتماً باید به دکتر دندان‌پزشک مراجعه کنید.

1. شستشو با آب نمک

آب نمک جرم‌های روی دندان‌ها را سست کرده و عفونت را پاک می‌کند و به تسکین موقتی دندان درد کمک می‌کند. برای درمان خانگی دندان درد با آب نمک مقدار کمی از این محلول را حدود ۳۰ ثانیه در دهان خود بچرخانید. برای اثرگذاری بیشتر این کار را دو بار تکرار کنید.

2. چای کیسه‌ای نعناع فلفلی

اگر در خانه چای کیسه‌ای نعناع فلفلی دارید، برای درمان فوری دندان درد می‌توانید از آن استفاده کنید. نعناع هم مانند میخک خواص بی‌حس کنندگی ملایمی دارد. در واقع اگر چای کیسه‌ای نعناع فلفلی را که به طور کلی کاملاً بی‌خطر هم است، روی دندان ملتهب خود بگذارید، برای مدت کوتاهی درد آن را کاهش می‌دهد. فقط برای اثرگذاری بیشتر توصیه می‌کنیم کیسه‌ها را چند دقیقه در یخچال خنک کنید.

3. تغییر موقعیت سر برای درمان دندان درد

حتماً متوجه این موضوع شده‌اید که هنگام خواب، درد دندان نسبت به درد آن در طول روز بیشتر می‌شود. علت این موضوع به موقعیت سر شما مربوط می‌شود. در واقع هنگامی که دراز می‌کشید، فشار خون در سر شما بیشتر می‌شود. به همین دلیل بهتر است روی مبل بخوابید یا با بالش‌های بلندتر، سر خود را بالاتر نگه دارید.

4. درمان دندان درد با طب فشاری

طبق شواهد به دست آمده گاهی طب فشاری (Acupressure) با تحریک ترشح هورمون اندورفین می‌تواند به طور موقت درد دندان را کاهش دهد.

در همه بخش‌های بدن نقاطی وجود دارد که تا حدی با درد دندان و فک مرتبط هستند. شما باید این نقاط را جستجو کنید تا برای درمان خانگی دندان درد روی آن‌ها تمرکز کنید. یکی از این نقطه‌ها جایی است که انگشت شست و اشاره به هم می‌رسند. این نقطه را طی دو دقیقه با انگشت شست دست دیگر فشار دهید.

5. کمپرس آب داغ و کمپرس آب سرد

کمپرس داغ و کمپرس سرد برای درمان دندان درد مفید هستند اما میزان اثر‌گذاری کمپرس سرد برای کاهش تورم و التهاب بیشتر است.

یک حوله داغ یا یک پارچه نخی تمیز که در ماکروویو گرم شده (ولی نه خیلی داغ) می‌توانند برای کمپرس گرم مورد استفاده قرار گیرند. برای استفاده از کمپرس سرد هم می‌توانید چند قطعه یخ را در حوله قرار داده یا از غذا‌های منجمد شده در فریزر خود استفاده کنید.

درمان فوری دندان درد

6. مسکن‌های بدون نسخه

یکی دیگر از روش‌های مناسبی که درد دندان را کمی آرام می‌کند، مسکن‌های بدون نسخه است. در واقع این دارو‌ها با ایجاد تداخل در سیگنال‌های درد، به کاهش درد دندان در خانه کمک می‌کنند.

مصرف هر مسکن بدون نسخه‌ای برای بزرگسالان بلامانع است، اما برای درمان درد دندان کودک باید از دندانپزشک کمک بگیرید تا برای کودک استامینوفن مناسبی را پیشنهاد دهد. از مسکن‌های بدون نسخه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ناپروکسن؛ قرص ناپروکسن برای تسکین اغلب درد‌ها استفاده می‌شود، از جمله: درد دوران پریودی، درد‌های عضلانی و التهاب، درد دندان و غیره.
  • استامینوفن؛ معمولاً همه افراد برای کاهش درد از استامینوفن استفاده می‌کنند. درد‌هایی مانند: سردرد، کمردرد، دندان درد و غیره.
  • ژلوفن؛ یکی دیگر از قرص‌هایی که برای کاهش درد دندان در بین همه مردم رواج دارد و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، ژلوفن است.
  • آسپرین؛ از پرمصرف و پرکاربرد‌ترین قرص‌ها می‌توان آسپرین را نام برد. علاوه بر این، آسپرین خواصی همچون جلوگیری از لخته شدن خون و ضد التهاب را نیز دارد.

فقط توجه داشته باشید که اگر اخیراً الکل مصرف کرده‌اید، نباید هیچ مسکن بدون نسخه‌ای را مصرف کنید. چون این‌کار می‌تواند به خونریزی معده یا آسیب کبدی منجر شود.

7. درمان درد دندان با آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا علاوه‌بر این‌که در التیام سوختگی‌ها تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد، برای تمیز کردن و تسکین لثه هم کاربرد دارد. طبق مطالعات انجام شده، آلوئه‌ورا دارای خواص ضد باکتریایی طبیعی است و باعث از بین رفتن میکروب‌هایی می‌شود که در پوسیدگی دندان نقش دارند. در واقع مالیدن ژل این گیاه روی بخش دردناک دندان می‌تواند مؤثر باشد.

8. پراکسید هیدروژن

یکی دیگر از روش‌های توصیه شده برای درمان درد دندان، استفاده از پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه است. برای استفاده از پراکسید هیدروژن کافیست آن را با آب رقیق کرده و در دهان غرغره کنید و سپس بیرون بریزید.

هرچند ممکن است آب اکسیژنه آرامشی موقتی ایجاد کند، اما اگر به صورت تصادفی بلعیده شود، مشکلاتی را برای معده یا روده ایجاد می‌کند. علاوه‌براین اگر آن را به اندازه کافی با آب رقیق نکنید، احتمال دارد باعث سوزاندن دهان شود.

9. دهانشویه آویشن جهت رفع دندان درد

آویشن خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی به شدت قوی داشته و برای تسکین درد دندان در خانه مناسب است.

برای استفاده از این گیاه، کافیست چند قطره از اسانس آن را به آب اضافه و یک دهانشویه خانگی درست کنید. همچنین می‌توانید اسانس آویشن را با چند قطره آب مقطر رقیق کنید. بعد کمی پنبه را به این ماده آغشته کرده و آن را روی ناحیه ملتهب قرار دهید تا درد دندان درمان شود.

درمان موقت دندان درد

10. اسپری یا ژل بی‌حس‌کننده

درصورتی که به دارو دسترسی ندارید می‌توانید از بی‌حس‌کننده‌های موضعی استفاده کنید. این بی‌حس‌کننده‌ها را می‌توانید از داروخانه‌ها خریداری کنید. بی‌حس‌کننده‌ها دربرخی از فروشگاه‌های محلی هم در دسترس هستند. برای مثال قطره دنتول یکی از این دست بی‌حس‌کننده‌ها است.

این قطره را باید روی لثه اطراف دندانی که درد می‌کند، ریخته تا پس از چند ساعت درد را ساکت کند. دنتول و نمونه‌های مشابه آن درد‌های شبانه را به خوبی مهار می‌کنند و پیشنهاد خوبی برای درمان فوری دندان درد هستند.

روش‌های خانگی رد شده درمان دندان درد

روش‌های زیادی در درمان دندان درد خانگی فوری اثر بخش هستند. اما در این میان روش‌هایی هم وجود دارند که توسط پزشکان رد شده و بهتر است به کارگیری آن‌ها را به حداقل برسانید. موارد زیر به تعدادی از این روش‌ها اشاره دارد.

1. استفاده از عصاره وانیل

عصاره وانیل حاوی الکل است و برخی معتقدند که می‌توان از آن برای دندان درد و درمان خانگی استفاده کرد. اما مانند الکل، این ماده هم تأثیری موقت داشته و برای کودکان اصلاً نباید به کار گرفته شود.

2. درمان فوری دندان درد با سیر یا روغن

افراد زیادی اعتقاد دارند که سیر خواص ضدمیکروبی داشته و به همین دلیل به درمان دندان درد هم کمک می‌کند. در واقع با توجه به محل درد دندان، جویدن سیر و استفاده از روغن آن، یا قرار دادن خمیر سیر با مقدار کمی نمک روی دندان، می‌تواند در تسکین درد آن نقش داشته باشد. اما با توجه به نتایج به دست آمده، تأثیر درمان خانگی دندان درد با سیر و مشتقات آن خیلی خفیف است.

دندان درد

3. پنبه آغشته به الکل

با توجه به این‌که الکل و انواع آن خواص بی حس کنندگی ملایمی دارند، گاهی برای درمان دندان درد خانگی معرفی می‌شوند. این روش تأثیر موقت داشته و ما استفاده از آن را اصلاً توصیه نمی‌کنیم. مخصوصاً برای درمان درد دندان کودکان، این روش اصلاً نباید به کار گرفته شود.

4. درمان دندان درد خانگی با روغن میخک

میخک حاوی یک ماده بی‌حس‌کننده طبیعی به نام اوژنول (eugenol) است که تا حدی می‌تواند درد دندان شما تسکین دهد. اما مشکل استفاده از روغن میخک کجاست؟ علاوه بر اثر کوتاه مدت آن، روغن میخک می‌تواند باعث تحریک زبان و سایر نواحی حساس دهان شود.

درمان فوری دندان درد با مراجعه به پزشک

با همه این مواردی که گفته شد، هنوز هم بهترین راه برای درمان دندان درد مراجعه به پزشک است. دندانپزشک با تهیه عکس OPG از دندان‌ها و فک شما، مشکل اصلی را شناسایی کرده و بهترین راه حل را برای درمان به شما پیشنهاد می‌کند. بااین‌حال برای درمان فوری دندان و تسکین موقتی می‌توانید از مواردی که بالاتر گفته شد استفاده کنید.

با درمان‌های موقتی، دندان درد خود را تسکین دهید!

راه‌های زیادی برای درمان فوری دندان درد وجود دارد اما همه آن‌ها روش مناسبی نیستند و گاهی ممکن است سلامت شما را به خطر بیندازند. پس قبل از انجام هر کاری بهتر است در رابطه با روش پیشنهاد شده خوب تحقیق کنید و سپس آن را به کار گیرید. اما اگر دندان درمان شما تسکین پیدا نکرد، حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید تا با بررسی وضعیت دندان و لثه شما، شما درمانی مناسب را پیشنهاد دهد.

برای مشاوره یا پیدا کردن بهترین پزشک، می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکتردکتر استفاده کنید. همچنین اگ تجربه‌ای در خصوص درمان دندان درد دارید، در قسمت نظرات با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. جلال شرفی پور می گوید

    سلام.خدا خیرتون بده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر