ونیر کامپوزیت چیست؟ هزینه و ماندگاری‌اش چقدر است؟

ونیر کامپوزیت از مواد رزینی یعنی نوعی ماده پلاستیکی ساخته می‌شود و نوعی روکش است که مستقیما روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و آنها را زیباتر می‌کند. عمر این روکش‌ها حدود چند سال است و در مقایسه با پرسلن مواد ارزان‌تری برایش استفاده می‌شود. در ادامه درباره ونیزهای کامپوزیت بیشتر می‌خوانید. اگر قصد زیباسازی و ترمیم دندان‌ها را دارید، باید به متخصص دهان و دندان مراجعه کنید.

کامپوزیت ونیر چیست؟

روکش‌های کامپوزیت ونیر گزینه‌های مطلوبی برای بهبودبخشیدن به ظاهر دندان‌ها هستند. ونیرها پوسته‌های نازکی هستند که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند تا آنها را زیباتر کنند. روکش‌ها تنها یکی از چندین راه برای تغییر ظاهر دندان‌های شما هستند.

۲ نوع اصلی از روکش وجود دارد:

  • چینی؛ ، ونیرهای چینی سفارشی از پرسلن ساخته شده‌اند.
  • کامپوزیت؛ ونیرهای کامپوزیت اغلب از یک رزین هم‌رنگ دندان ساخته می‌شوند.

برای هر دو نوع روکش مزایا و معایبی وجود دارد، بنابراین، باید با مشورت پزشک و در نظرگرفتن بودجه به انتخاب بهینه برسید. در تصویر زیر کامپوزیت ونیر قبل و بعد از عملیات را مشاهده می‌کنید.

اینفوگرافی ونیر کامپوزیت

مزایای ونیر کامپوزیت چیست؟

در بیشتر موارد طی انجام ونیز کامپوزیت، نیازی به سوراخ‌کردن دندان نیست. این موضوع کامپوزیت ونیر را به یکی از مطلوب‌ترین اَشکال درمان دندان تبدیل می‌کند. ونیرهای کامپوزیت به عنوان درمانی برگشت‌پذیر در نظر گرفته می‌شوند. اما مزایای آنها در چیست:

  • برخلاف ونیرهای پرسلن، ونیرهای کامپوزیت لزوما نیازی به پوشاندن تمام سطوح دندان ندارند. این حالت به آنها اجازه می‌دهد تا انتخابی ایدئال برای کاهش فاصله بین دندان‌ها باشند. شکاف‌های میان دو دندان جلو معمولا با ونیر به خوبی پر می‌شود.
  • ونیر کامپوزیت در مقایسه با گزینه‌های جایگزین دیگر به راحتی قابل‌ترمیم است. اگر روکش‌های چینی شکسته یا لب‌پر شوند، باید روکشی جدید توسط آزمایشگاه برای جایگزینی آنها ساخته شود. ونیرهای کامپوزیت به طور مستقیم ترمیم می‌شوند.
  • آماده‌سازی ونیر معمولا به یک جلسه نیاز دارد و از درمان‌های سریع و فوری است.
  • منعی برای استفاده از این روکش‌ها نیست و تقریبا همه می‌توانند از آنها استفاده کنند.
  • ونیرهای کامپوزیت معمولا ارزان‌تر از روکش‌های چینی هستند.

عوارض ونیر کامپوزیت چیست؟

از عوارض احتمالی ونیر هم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • واکنش آلرژیک؛ ممکن است، برخی از افراد به مواد مورد استفاده در ونیرهای کامپوزیت حساسیت داشته باشند.
  • وخیم‌ترشدن بیماری لثه.؛ اگر بیماری لثه دارید، ممکن است پس از استفاده از ونیرهای کامپوزیت، اوضاع بدتر شود.
  • لک‌شدن دندان‌ها.

بهترین مارک ونیر کامپوزیت چیست؟

برندهای مختلفی از کامپوزیت ونیر موجود است. با شناخت بهترین‌ها، خیالتان بابت روکش‌هایی ماندگار و قوی راحت‌تر می‌شود:

  • مک ونیرز (MAC)
  • دوراتین (DuraThin)
  • داوینچی (DaVinci)
  • لومینیرز (Lumineers)
  • اس‌دی‌ای (SDI)
  • سارمکو (SAREMCO)
  • شوفو (SHOFU)
  • بیسکو (BISCO)

دقت کنید که مقوله شناخت برندها کمی تخصصی است و شاید شما به عنوان بیمار نتوانید آنچنان درباره هریک از این‌ها اطلاعات به‌دست بیاورید. پس بهتر است با مراجعه به کلینیک‌ها و متخصصان خبره و معتبر، خیالتان را بابت انتخاب برندی خوب از ونیرهای کامپوزیت از سوی آنها راحت کنید.

به طور کلی، کامپوزیت ونیر آمریکایی دوام و کیفیت بسیار مطلوبی دارد. کامپوزیت ونیر سوئیسی هم مستحکم است و شاید نسبت به رقیب آمریکایی کمی عقب‌تر بایستد اما کیفیت خوبی دارد. کامپوزیت ونیرهای ژاپنی و آلمانی هم معمولا مرغوب‌اند و باکیفیت.

ونیر کامپوزیت

طول عمر ونیر کامپوزیت چقدر است؟

ونیرهای کامپوزیت نسبت به گذشته دوام بیشتری دارند و می توانند به طور متوسط ​​۵ تا ۷ سال دوام بیاورند. پس از آن، به روکش جایگزین نیاز خواهدی داشت. طول عمر کامپوزیت ونیر بسیار کوتاه‌تر از روکش‌های چینی است که دست‌کم، ۱۰ تا ۱۵ سال دوام می‌آورند.

با مراقبت مناسب از روکش‌ها، احتمال افزایش طول ماندگاری‌شان وجود دارد. مسواک‌زدن منظم با یک خمیر دندان غیر‌ساینده و پرهیز از جویدن خوراکی‌های سفت و خیلی داغ یا سرد هم از راه‌های حفظ ماندگاری کامپوزیت ونیر است.

برخی از دندانپزشکان توصیه می‌کنند که مراقب نوشیدنی‌هایی مانند قهوه یا چای باشید چون می‌توانند روکش‌های ونیر را لک و بدرنگ کنند.

برای مراقبت از دهان و دندان و رعایت بهداشت، روی عکس زیر بزنید تا به راحتی محصولات دهان و دندان را خریداری کنید:

کامپوزیت ونیر برای چه افرادی مناسب است؟

روکش‌های دندانی می‌توانند عیوب دندان را بپوشانند و لبخندی زیبا و درخشان به شما ببخشند. منظور از عیوب چیست؟ مثلا دندان‌هایی کج یا بد شکل، لب‌پرشده، لکه‌دار یا تغییر رنگ داده و مینای دندانی که مخدوش شده است.

روکش‌های ونیر بخشی از دندان‌ها را می‌پوشانند، اما با روکش‌هایی که ضخیم‌تر هستند و کل دندان (پشت و جلو) را می‌پوشانند، متفاوت‌اند. اگر دندان‌هایتان در وضعیت نسبتا خوبی قرار دارند و فقط می‌خواهید ظاهر آن‌ها از جمله شکل یا رنگشان را تغییر دهید، روکش‌های ونیر انتخاب خوبی هستند.

ونیر کامپوزیت برای چه افرادی مناسب نیست؟

افراد زیر گزینه‌های مناسبی برای انجام عملیات روکش دندانی کامپوزیتی نیستند:

  • کسانی که مشکل پوسیدگی شدید دندان دارند.
  • افرادی که دچار بیماری‌های جدی لثه و فک هستند.
  • کسانی که عادت به دندان‌قروچه‌کردن دارند.
  • افرادی که دندان‌هایش را زیاد از حد در جویدن فشار می‌دهند.

از ونیر کامپوزیت برای اصلاح طرح لبخند و مواردی استفاده می‌شود که مشکلی جدی در دهان و دندان وجود ندارد.

مراحل انجام ونیر کامپوزیت چیست؟

دندانپزشک این فرآیند را با تمیزکردن کامل دندان‌ها و آماده‌سازی آنها شروع می‌کند. امکان دارد که مجبور شود، مینای دندان را بردارد تا به چسبیدن مواد به دندان کمک کند.

قبل از استفاده از روکش مستقیم، دندانپزشک مینای دندان را برای کمک به چسبندگی آماده می‌کند. سپس نوعی چسب برای کمک به حفظ مواد رزین کامپوزیت به دندان‌ها استفاده می‌کند. در نهایت، لایه‌های بسیار نازکی از مواد کامپوزیت به سطح دندان اضافه می‌شوند.

شما می‌توانید سایه یا رنگی را که می‌خواهید برای روکش‌های خود انتخاب کنید. دندانپزشک رنگ‌های رزین کامپوزیت را ترکیب هم می‌کند تا روکش‌ها طبیعی به نظر برسند. ونیر کامپوزیت با رنگ طبیعی باعث زیباترشدن لبخند می‌شود.

با روکش‌های موقتی قالبی از دندان‌ها گرفته می‌شود. این روکش‌ها در خارج از دهان ساخته می‌شوند. بعد از اینکه روکش‌های اصلی آماده شدند، روی دندان‌ها قرار می‌گیرند.

از نور برای چسباندن روکش‌های ونیر روی سطح دندان استفاده می‌شود. لبه‌های دندان‌ها هم صاف و صیقلی می‌شوند. بسیاری از افراد در طول فرآیند نیازی به بیهوشی ندارند. گاهی هم کامپوزیت ونیر بدون تراش و بریدن بخشی از دندان کار گذاشته می‌شود. در روش لیرینگ تراش و برش‌های بیشتری نسبت به روش‌های دیگر در دندان ایجاد می‌شود.

مراقبت‌های بعد از ونیر کامپوزیت چیست؟

به مراقبت‌های بعد از قراردادن روکش ونیر کامپوزیت روی دندان دقت کنید:

  • دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • از گاز زدن یا جویدن یخ یا آب نبات سفت خودداری کنید.
  • برای معاینه، به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • از محصولات سفید‌کننده دندان در خانه استفاده نکنید، چون می‌توانند به روکش‌هایتان آسیب برسانند.

قیمت ونیر کامپوزیت چقدر است؟

قیمت ونیر کامپوزیت بنا به متخصص، کلینیک، شهر محل انجام عملیات و عوامل دیگر متفاوت است. اما در سال ۱۴۰۲، به‌طور کلی و میانگین، برای روکش‌کردن ونیری هر دندان به مبلغی در حدود ۱.۵ تا ۳ میلیون نیاز است.

قیمت ونیر کامپوزیت فک پایین و بالا به طور جداگانه در حدود ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد. برای انجام این فرایند در کل دندان‌ها هم به حدود ۲۰ تا ۴۰ میلیون هزینه نیاز است.

کامپوزیت ونیر

تفاوت کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی چیست؟

می‌دانید که تفاوت کامپوزیت و لمینت در چیست؟ لمینت سرامیکی معمولا بادوام‌تر از کامپوزیت ونیر است. ضمن اینکه انعکاس نور از روی آن هم بهتر است و باعث می‌شود که دندان‌ها براق‌تر اما طبیعی و زیبا جلوه کنند.

برای اینکه بدانید کدام روکش دندانی برایتان مناسب‌تر است، باید با متخصص دهان و دندان مشورت کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت نوبت ملاقات با متخصصان هم استفاده از سیستم نوبت دهی دکتر در سایت دکتردکتر است.

اگر درباره ونیر کامپوزیت سوال و پرسشی دارید، از ما بپرسید تا به شما کمک کنیم به پاسخ مناسب برسید.

منابع:

healthline.com

bayswaterdental.co.uk

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر