۱۲درمان فوری و سریع سرماخوردگی؛ زود و سریع از سرماخوردگی نجات پیدا کنید

خلاصه این مقاله را بشنوید

یکی از مهم‌ترین راه‌های درمان سریع سرماخوردگی و گلودرد نوشیدن مایعات فراوان است؛ مایعات فراوان به رقیق شدن مخاط و جلوگیری از کم‌آبی بدن کمک می‌کند. ترکیب آب ولرم با آبلیمو و عسل یک روش خانگی و معجزه‌ برای درمان سرماخوردگی است. اگرچه هنوز هیچ داروی خاصی برای درمان قطعی سرماخوردگی وجود ندارد، اما روش‌های خانگی و دارویی بسیاری به بهبود و درمان علائم سرماخوردگی کمک می‌کنند. انتخاب روش مناسب به شدت علائم بیماری در فرد بستگی دارد. در ادامه این مطلب از مجله پزشکی دکتردکتر که تنها 5 دقیقه از شما زمان می‌گیرد با ما همراه باشید تا با موثرترین روش‌های درمان این بیماری آشنا شوید.

درمان سریع سرماخوردگی چطور امکان‌پذیر است؟

برای این که بتوانید یک راهکار مناسب برای درمان سرماخوردگی پیدا کنید، باید با طول مدت نقاهت این بیماری ویروسی آشنا شوید. حدود 7 تا 10 روز زمان می‌برد تا علائم ویروس مثل عطسه، سرفه، آبریزش بینی و غیره به‌طورکامل از بین برود. بنابراین درمان سریع سرماخوردگی در پنج دقیقه غیرممکن است و باید مدت زمان نقاهت را طی کنید. البته همچنان روش‌هایی وجود دارد که با درمان سرماخوردگی سریع دوره بیماری را کاهش می‌دهند. برخی از این روش‌ها عبارتنداز:

  • مصرف زیاد مایعات
  • خواب و استراحت کافی
  • استفاده از قطره نمکی
  • قوری تنقیه (پوار بینی)
  • مسکن‌ها
  • عسل
  • استفاده از دستگاه مرطوب‌کننده
  • نوشیدن مایعات گرم
  • استفاده از داروهای سرماخوردگی و ضداحتقان
  • ویتامین C
  • مکمل‌های زینک
  • آب چغندر و موارد دیگر.

درمان سریع سرماخوردگی با قرص و دارو

هیچ داروی خاصی برای درمان سرماخوردگی وجود ندارد، اما داروهای بدون نسخه‌ای مانند ضداحتقان‌ها و مسکن‌ها می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند. البته درصورت شدید بودن علائم سرماخوردگی باید به یک دکتر گوش حلق و بینی مراجعه کنید تا بعد از معاینات لازم، بهترین درمان سرماخوردگی و داروی مناسب را برای شما تجویز کند. در ادامه به برخی از داروهایی که پزشک ممکن است برای درمان سرماخوردگی تجویز کند اشاره شده است:

1. آنتی‌هیستامین

یکی از بهترین داروهای بدون نسخه برای درمان سریع سرماخوردگی و گرفتگی بینی آنتی‌هیستامین‌ است. این دارو همچنین برای درمان انواع حساسیت‌های فصلی نیز کاربرد دارد. آنتی‌هیتسامین‌ها می‌توانند به کاهش آبریزش بینی و خارش گلو ناشی از سرماخوردگی کمک کنند. این داروها معمولاً به صورت قرص یا کپسول خوراکی و اسپری در دسترس هستند و بدون نسخه نیز می‌توانید از داروخانه تهیه کنید.

قرص سرماخوردگی بزرگسالان معمولا بهترین درمان سرماخوردگی است. این قرص را هر 8 ساعت یک عدد مصرف کنید.

2. مکمل‌های زینک

زینک یا همان روی ماده‌ای است که می‌تواند با توقف تکثیر ویروس و قرارگرفتن آن در گلو و بینی با راینوویروس (ویروس عامل بسیاری از انواع سرماخوردگی) مبارزه کند. پژوهش‌ها و تحقیقات علمی نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های زینک راهی برای درمان سریع سرماخوردگی است. شدت و مدت سرماخوردگی با مصرف زینک کمتر می‌شود.

برای نمونه، تحقیقی علمی نشان داده است، مدت سرماخوردگی کسانی که روزانه ۷۵ میلی‌گرم زینک مصرف کرده بودند، ۳۳درصد کوتاه‌تر از افراد دیگر بوده است. توجه داشته باشید که مقدار توصیه‌شده و مناسب زینک برای مصرف روزانه بزرگسالان حدود ۴۰ گرم است. اگر می‌خواهید از مکمل‌های آن استفاده کنید، باید نظر پزشک را درباره دوز مصرفی جویا شوید.

3. انواع مسکن‌ها برای درمان سریع سرماخوردگی

قرص‌های مسکن می‌توانند به تسکین درد و تب ناشی از سرماخوردگی کمک کنند. سردرد یکی از عوارض سرماخوردگی است؛ به‌‌ویژه زمانی که بینی کیپ می‌شود. مصرف مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن می‌تواند برای بهبود و تسکین چنین دردی مناسب باشد. برای از بین‌ بردن تب هم استفاده از استامینوفن بهترین گزینه است. این قرص هم تب را پایین می‌آورد و هم خاصیت تسکین‌دهندگی دارد.

معجزه برای درمان سرماخوردگی

4. استفاده از سرم نمکی

در دوره سرماخوردگی مخاط موجود در سینوس و بینی باعث گرفتگی راه‌های تنفسی می‌شود، بنابراین باید با استفاده از سرم نمکی این مخاط را تخلیه کنید. شستشوی بینی و گلو با سرم نمکی باعث رقیق‌ شدن مخاط و تخلیه آسان‌تر آن می‌شود.

برای تسکین التهاب گلو می‌توانید سرم نمکی را غرغره کنید. غرغره کردن آب نمک یک روش درمانی خانگی قدیمی برای تسکین گلودرد است. این روش درمانی با رقیق کردن مخاط و کشتن باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌تواند به تسکین و درمان علائم سرماخوردگی و گلودرد کمک کند. برای این کار یا از سرم نمکی کمک بگیرید یا محلول آب‌نمک را خودتان آماده کنید:

  • نصف قاشق چای‌خوری نمک را در حدود ۲۰۰ میلی‌لیتر آب گَرم حل کنید.
  • سرتان را به عقب خم و محلول را قرقره کنید؛ حواستان باشد که آب‌نمک را قورت ندهید.

5. مصرف ویتامین C

هنوز به‌‌طور علمی ثابت نشده که ویتامین C می‌تواند در درمان فوری سرماخوردگی نقش داشته باشد یا خیر. بااین‌حال لازم است بدانید که ویتامین C یک ویتامین محلول در آب و برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است. این ماده به تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب کمک می‌کند. بنابراین بد نیست که در این دوره مصرف میوه برای سرماخوردگی و موادی که حاوی ویتامین سی هستند را فراموش نکنید.

درمان سریع سرماخوردگی در خانه

تقریبا همه افراد در طول سال چندبار دچار ویروس سرماخوردگی می‌شوند. این بیماری معمولا مشکل جدی و سختی نیست اما عوارض ناخوشایندی دارد. بعضی از اوقات بی‌توجهی به نشانه‌ها و علائم آن می‌تواند باعث مشکلات جدی‌تر شود. درکنار راهکارهای پزشکی و داروهایی که به بهبود علائم این بیماری کمک می‌کند، می‌توان از روش‌های خانگی زیر نیز برای درمان استفاده کرد:

6. مصرف زیاد مایعات

یکی از بهترین راهکارهای خوب شدن سریع سرماخوردگی و بهبود علائم آن نوشیدن مایعات به‌مقدار و دفعات زیاد است. در زمان سرماخوردگی، راه‌های هوایی دستگاه تنفس با مخاط مسدود و تنفس سخت می‌شود. مصرف مایعات می‌تواند به تسکین التهاب گلو و جلوگیری از دی‌هیدراته شدن بدن کمک کند. علائمی مثل آبریزش بینی و تب و لرز بدن را دچار کم‌آبی خواهد کرد، با مصرف میزان مناسب مایعات می‌توانید آب ازدست‌رفته بدن را جایگزین کنید.

همچنین مصرف مایعات گرم نیز برای بهبود التهاب گلو مناسب است. بهتر است از چای بدون کافئین استفاده کنید؛ چای و دم‌نوش‌های گیاهی بدون کافئین گزینه‌های بهتری برای مصرف در زمان سرماخوردگی‌ هستند. دلیل چیست؟ کافئین باعث می‌شود که آب بدن کم شود و در نتیجه، اثربخشی کمتری در زمان سرماخوردگی دارد. در واقع، نوشیدن چای کافئین‌دار گلو را خشک‌ می‌کند.

7. خواب و استراحت کافی

برای اینکه زودتر بهبود پیدا کنید، خواب کافی را فراموش نکنید. خواب ناکافی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و در چنین حالتی، جنگیدن با عفونت‌ها و عوامل بیماری‌زا سخت‌تر می‌شود. اگر می‌خواهید زودتر خوب شوید، باید دست‌کم ۷ تا ۹ ساعت در شب بخوابید. خوابیدن با بینی کیپ و گلوی ملتهب آسان نیست. برای اینکه چنین علائمی را کمتر کنید، به پشت بخوابید و زیر سرتان چند بالش قرار دهید.

8. عسل برای رفع سرماخوردگی سریع

عسل دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی و ضدویروس است. این خواص می‌توانند به تسکین علائم سرماخوردگی مانند گلودرد، سرفه و گرفتگی بینی کمک کنند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف عسل می‌تواند منجر به کاهش شدت و طول دوران سرماخوردگی شود. مصرف 2 قاشق غذاخوری عسل قبل از خواب می‌تواند به کاهش شدت سرفه در کودکان مبتلا به سرماخوردگی کمک کند.

برای درمان سرماخوردگی سریع، به اندازه یک قاشق عسل را به چای یا آب داغ اضافه کنید. مصرف این نوشیدنی می‌تواند گلوی گرفته و زخم را التیام دهد. با مصرف عسل و مایعات گرم می‌توانید مدت‌زمان سرماخوردگی را کم کنید.

درمان سرماخوردگی سریع

9. درمان فوری سرماخوردگی با سیر

سیر دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی و ضدویروس است و مصرف آن در دوره سرماخوردگی می‌توانند به تسکین علائمی مثل گلودرد، سرفه و گرفتگی بینی کمک کند. سیر را می‌توان به روش‌های مختلفی برای تسکین علائم سرماخوردگی مصرف کرد. می‌توانید سیر را به غذاهای خود اضافه یا آن را به صورت خام یا پخته مصرف کنید.

  • در ادامه به چند روش برای استفاده از سیر برای درمان سرماخوردگی اشاره می‌کنیم:
  • سیر خام را بجوید. جویدن سیر خام می‌تواند به تسکین گلودرد و سرفه کمک کند.
  • سیر را به سوپ اضافه کنید. سوپ سیر یک غذای گرم و مغذی است که می‌تواند به تسکین علائم سرماخوردگی کمک کند.
  • سیر را در چای دم کنید. چای سیر یک نوشیدنی گرم و خوشمزه است که می‌تواند به تسکین علائم سرماخوردگی کمک کند.
  • سیر را با آب نمک غرغره کنید. غرغره کردن با آب نمک و سیر می‌تواند به تسکین گلودرد کمک کند.

10. استفاده از دستگاه مرطوب‌کننده هوا برای درمان سریع زکام

برای درمان فوری سرماخوردگی ویروسی از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید. بیشتر سرماخوردگی‌ها در زمستان رخ می‌دهند که رطوبت هوا کمتر است. وجود دستگاهی برای مرطوب‌کردن هوا به بازشدن راه‌های هوایی و تنفسی‌ کمک می‌کند. اگر چنین دستگاهی در منزل ندارید از حمام پر از بخار استفاده کنید. شیر آب داغ را باز کنید و بگذارید که فضای حمام پر از بخار شود. در این فضا قرار بگیرید تا راه‌های هوایی تنفستان باز شوند.

11. مصرف آب چغندر

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان سرماخوردگی در خانه، مصرف آب چغندر است. در سال ۲۰۱۹ میلادی، پژوهشی با شرکت تعدادی از دانشجویان انجام شد. در این تحقیق، ۷۶ نفر از دانشجویانی حضور داشتند که در معرض سرماخوردگی بودند و استرس بالایی برای امتحان داشتند. از میان آن‌ها، در کسانی که روزی ۷ مرتبه آب چغندر مصرف کرده بودند، نشانه‌های کمتری از سرماخوردگی بروز کرد.

چغندر سرشار از نیترات است و به بدن در تولید نیتریک‌اکسید کمک می‌کند. این ترکیب مانع از عفونت‌های تنفسی می‌شود. البته باید بدانید که چغندر حاوی ماده‌ اُگزالات نیز است و اگر دچار سنگ کلیه هستید، بهتر است که در مصرف آن دقت کنید.

12. استفاده از قوری تنقیه (پوار بینی)

قوری تنقیه (پوار بینی) وسیله‌ای برای شستشوی بینی است. با وجود آن، بینی به‌خوبی تمیز و شستشو داده می‌شود. برای استفاده از آن به ترتیب زیر عمل کنید:

  • قوری تنقیه را با آب استریل یا مقطر پر کنید.
  • در کنار سینک دست‌شویی بایستید.
  • سرتان را به یک‌ سمت کج کنید؛ برای مثال انگار می‌خواهید گوش سمت راست‌تان را به شانه همین سمت نزدیک کنید.
  • آب را از دهانه قوری به سوراخ بینی سمت چپ بریزید تا از سوراخ راست بینی خارج شود.

یادتان باشد که هرگز با آب معمولی بینی‌تان را شستشو ندهید. این کار می‌تواند احتمال عفونت میکروبی را بالا ببرد.

درمان سریع زکام

چه زمانی باید برای درمان سرماخوردگی به دکتر مراجعه کنید؟

با روش‌های درمان فوری سرماخوردگی معمولا دوره بیماری کوتاه می‌شود و سریع بهبود پیدا می‌کنید. با این حال، گاهی نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد. اگر دچار علائم زیر هستید، باید برای درمان و معاینات بیشتر به پزشک مراجعه کنید:

  • سختی تنفس
  • بی‌آبی شدید بدن
  • تب ۴روزه یا بیشتر
  • بهبود نیافتن نشانه‌های بیماری طی ۱۰ روز
  • رفت‌وآمد علائم سرماخوردگی و بدترشدن آنها

با استفاده از نوبت دهی آنلاین پلتفرم دکتردکتر می‌توانید برای گرفتن نوبت پزشک متخصص اقدام کنید. فراموش نکنید که آسان‌ترین راه، همیشه بهترین راه نیست و برای کوتاه کردن طول دوره بیماری بهتر است از یک پزشک مشورت بگیرید. در کنار توصیه‌های پزشک توجه به راهکارهایی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم نیز موثر است.

نکات نهایی برای درمان سریع سرماخوردگی!

در دوران سرماخوردگی، میل به غذاخوردن کم می‌شود. با این حال باید تلاش کنید که مواد معدنی، کالری کافی و ویتامین‌ها را به بدن برسانید. اگر اشتها ندارید، سعی کنید که سوپ‌ها و اسموتی‌ها را وارد وعده‌های غذایی‌ خود کنید. در این مطلب، 12 روش برای درمان فوری سرماخوردگی معرفی کردیم اما به یاد داشته باشید که همیشه اولویت اول، مراجعه به پزشک معالج است.

اگر بعد از 2 روز علائم سرماخوردگی در شما بهبود پیدا نکرد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در آخر باید یاداور شویم که شستن مداوم دست‌ها در این‌ روزها را از یاد نبرید و بدانید که یکی از بهترین راه‌های برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و انتقال به دیگران رعایت نظافت است. آیا شما راه دیگری را برای درمان سرماخوردگی امتحان کرده‌اید؟ تجربه و نظر خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

چگونه سرماخوردگی را در یک روز خوب کنیم؟

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است که معمولاً 7 تا 10 روز دوره نقاهت آن طول می‌کشد. اما برای این که بتوانید این دوره را کوتاهتر کنید، در روزهای اولیه ابتلا، مایعات فراوان بنوشید، استراحت و خواب کافی داشته باشید و از مکمل‌های دارویی مثل زینک و ویتامین C استفاده کنید.

برای درمان سرماخوردگی چی خوبه بخوریم زود خوب شیم؟

برای درمان سریع سرماخوردگی از مواد غذایی که به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند استفاده کنید. آب چغندر، ویتامین C، مایعات، پرتقال، لیمو،
گریپ فروت و مکمل‌های زینک برای این امر مناسبند.

چگونه سرماخوردگی را خوب کنیم؟

برخی از راهکارها وجود دارند که می‌توانند به تسکین علائم و کوتاه کردن مدت زمان بیماری کمک کنند. برای مثال استراحت کافی داشته باشید، آبمیوه تازه و مایعات فراوان بنوشید، آب نمک غرغره کنید و داروهایی که پزشک تجویز کرده مرتب مصرف کنید.

منابع:

medicalnewstoday.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. میلاد کریمی می گوید

    سلام از صبحه تو ناحیه گلوم خیلی خیلی کم احساس خارش دارم الان ک غروب شده یکم بدن درد و تب دارم چی توصیه میکنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر