قرص سیستین ب 6 چه مزایایی برای پوست و مو دارد؟

قرص سیستین ب 6 از ریزش مو جلوگیری می‌کند و مصرفش معمولا تحت نظر متخصص پوست و مو بهتر است آغاز شود. این قرص برای بهبود سلامت مو، پوست و ناخن، همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاهش حس لامسه، افزایش درجه حرارت بدن و لرزش، بی‌حسی در پاها و احساس نارحتی در دست‌ها، تنها بعضی از عوارض مصرف این قرص هستند که البته تنها در برخی از افراد بروز می‌کنند.

 

اما قبل از مصرف هر قرص و مکملی باید فواید و عوارض آن را بشناسید. در این مطلب از مجله پزشکی دکتردکتر بررسی می‌کنیم که قرص سیستین ب 6 زینک برای چیست و چه عوارضی دارد؟ با ما همراه باشید.

قرص سیستین ب 6 چیست؟

قرص سیستین ب 6 یکی از مکمل‌های غذایی است که برای بهبود سلامت مو، پوست و ناخن، همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرص حاوی مقادیر زیادی سیستین است که نقش مهمی در تولید پروتئین‌ و فرایندهای بیولوژیکی بدن دارد. مکمل پوست و مو سیستین ب 6 یکی از بهترین داروهای پوست و مو است ترکیبات دیگری نیز دارد که عبارتنداز:

  • سیستین؛ یک اسید آمینه ضروری است که برای تولید کراتین (پروتئین اصلی تشکیل‌دهنده مو و ناخن) کابرد دارد.
  • ویتامین B6؛ به جذب سیستین کمک کرده و در تولید گلوتاتیون (یک آنتی‌اکسیدان قوی که به محافظت از مو و ناخن کمک می‌کند) نقش دارد.
  • زینک؛ برای رشد و ترمیم مو و ناخن ضروری است.
  • آرژنین؛ یک اسید آمینه است که به افزایش جریان خون در پوست سر و بهبود رشد مو کمک می‌کند.

اگرچه دُز و نحوه مصرف این مکمل به نظر دکتر پوست و مو بستگی دارد، اما به‌طورکلی بهترین زمان مصرف قرص سیستین b6 زینک رازک، 2 بار در روز (صبح و عصر) است. اگر در طول روز غذا نمی‌خورید، می‌توانید قرص‌ها را با یک میان‌وعده سالم مصرف کنید.

قرص سیستین b6

قرص سیستین B6 ایرانی یا خارجی؟

قرص سیستین B6 ایرانی و خارجی از نظر کیفیت و اثربخشی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. هر دو نوع این قرص حاوی ترکیبات فعال یکسانی هستند که می‌توانند به بهبود سلامت مو و ناخن کمک کنند. بااین‌حال نظرات در مورد قرص سیستین b6 ایرانی و خارجی ممکن است متفاوت باشد.

برخی از افراد معتقدند که قرص‌های خارجی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. از طرف دیگر قرص‌های ایرانی میزان زینک بالاتری نسبت به نمونه‌های خارجی دارند. علت این موضوع به کمبود زینک در بدن ایرانیان در مقایسه با مردم اروپا و آمریکا مرتبط است که شرکت‌های داروسازی ایرانی این موضوع را مدنظر قرار داده‌اند.

فواید قرص سیستین B6 چیست؟

قرص سیستین B6 خارجی می‌تواند مزایا و فواید مختلفی داشته باشد، به شرطی که به میزان مناسب و با توصیه پزشک یا متخصص تغذیه مصرف شود. بیشتر از هرچیزی قرص سیستین ب 6 برای ریزش مو شهرت دارد، اما نباید دیگر فواید آن را نادیده گرفت. در زیر به برخی از مزایای قرص سیستین B6 اشاره شده است:

1. بهبود سلامت پوست، مو و ناخن

یکی از مزایای مهم قرص سیستین ب 6، بهبود سلامت مو و پوست است. سیستین یک اسید آمینه مهم در ترکیب کراتین است که به نرمی و لطافت موها، ناخن‌ها و پوست کمک می‌کند. مکمل پوست و مو سیستین می‌تواند موها را تقویت کرده و از شکنندگی آن‌ها جلوگیری کند. همچنین افزودن ویتامین B6 به سیستین، این تأثیرات را تقویت می‌کند.

2. بهبود سلامت کبد

سیستین به عنوان یک ماده سازنده گلوتاتیون (آنتی‌اکسیدان) عمل می‌کند که می‌تواند از کبد در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت و به بهبود عملکرد کبد کمک کند. ویتامین B6 نیز در بهبود متابولیسم کبد نقش موثری دارد.

3. تقویت سیستم ایمنی بدن

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف سیستین می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. این اسید آمینه می‌تواند تولید گلوتاتیون را افزایش داده و سیستم ایمنی را بهبود بخشد.

4. کنترل سطح هوموسیستین

بالا بودن سطح هموسیستین در خون با تنگی یا مسدود شدن شریان‌ها همراه است. بنابراین مصرف سیستین به کنترل سطح هوموسیستین (یک آمینواسید) در خون کمک کرده و در پیشگیری از برخی اختلالات قلبی و عروقی موثر است.

عوارض قرص سیستن ب 6 چیست؟

استفاده از قرص سیستین ب 6 به طور عمومی ایمن و بدون عوارض جانبی است. اما برخی افراد ممکن است به این قرص ریزش مو حساسیت داشته و عوارض جانبی مانند حساسیت پوستی، افت فشار خون و مشکلات گوارشی را تجربه کنند. همچنین برخی از عوارض نادر این مکمل عبارتست‌از:

  • کاهش حس لامسه
  • افزایش درجه حرارت بدن و لرزش
  • از دست دادن تعادل
  • بی‌حسی در پاها
  • ناراحتی در دست‌ها
  • احساس خستگی.

در صورت وقوع هرگونه عارضه بعد از مصرف قرص سیستین ب 6 باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

تداخل دارویی قرص سیستین b6

قرص سیستین b6 حاوی چهار ماده مغذی ضروری برای سلامت مو و ناخن است. این مکمل به‌طورکلی بی‌خطر و موثر است و تداخل دارویی ندارد. اما ممکن است مصرف همزمان این مکمل با داروهای دیگر، موجب کاهش یا افزایش اثربخشی آنها شود. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از قرص سیستین ب 6، با پزشک مشورت کنید. برخی از تداخل‌های دارویی ممکن شامل موارد زیر است:

  • داروهای ضدتشنج
  • داروهای ضدافسردگی
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • داروهای دیابت
  • داروهای فشار خون و غیره.

مزایای قرص سیستین ب 6

قرص سیستین b6 باعث جوش صورت می‌شود؟

اگرچه سیستین B6 به عنوان یکی از بهترین برندهای مکمل پوست و مو  شناخته می‌شود، اما ممکن است در بعضی موارد باعث ایجاد جوش صورت شود! دلیل این موضوع می‌تواند واکنش آلرژیک باشد که در هر فرد نسبت به دیگری متفاوت است.

از طرف دیگر باید در نظر داشته باشید که سیستین b6 حاوی زینک است که می‌تواند تولید چربی پوست را افزایش دهد. چربی اضافی پوست منافذ پوست را مسدود کرده و ممکن است منجر به ایجاد جوش شود. البته جوش‌های پوستی به عوامل مختلفی مثل تغذیه، محصولات مراقبت پوستی و سبک زندگی بستگی دارند.

بنابراین اگر شما پس از مصرف قرص سیستین B6 با افزایش جوش‌های صورت روبرو شده‌اید، بهتر است با پزشک پوست یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا علت جوش‌ها را تشخیص دهند و راهنمایی‌های مناسب برای مراقبت از پوست را به شما ارائه دهند.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر