در چه شرایطی خون در منی دیده می‌شود و چه درمانی دارد؟

علت وجود خون در مایع منی مردان چیست؟ آیا این پدیده می‌تواند خطرناک باشد؟ این مشکل چگونه درمان می‌شود؟دراین مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

مشاهده خون در منی مرد را مضطرب می‌کند. خوشبختانه این عارضه همیشه نشانه‌ای از یک مشکل جدی نیست. در مردان جوان زیر 40 سال که هیچ نشانه‌ی دیگری ندارند و علاوه بر این هیچ عامل و بیماری زمینه‌ای ندارند، خون در منی معمولاً خود به خود برطرف می‌شود. 

اما در مردان 40 ساله و بالاتر، در موارد بیش‌تری وجود خون در منی نیاز به ارزیابی و البته درمان دارد. در مردانی با شرایط زیر بهتر است ارزیابی و مراحل درمانی به سرعت آغاز شود: 

  • تکرار مرتب دیدن خون در منی 
  • داشتن علائم مرتبط در هنگام دفع ادرار یا انزال 
  • در معرض خطر ابتلا به سرطان بودن، اختلال خونریزی یا دیگر شرایط

وجود خون در منی هماتواسپرمیا (hematospermia) یا همو اسپرمیا (hemospermia) خوانده می‌شود. در زمان انزال معمولاً مردان منی خود را از نظر وجود خون احتمالی بررسی نمی‌کنند. بنابراین مشخص نیست که این عارضه تا چه حد شایع است. 

ترشح خونی در مردان

علت وجود خون در منی 

خون در منی به دلایل مختلفی دیده می‌شود: 

عفونت و التهاب: رایج‌ترین دلیل وجود خون در منی است. خون می‌تواند ناشی از وجود عفونت و التهاب در هرکدام از غده‌ها، لوله‌ها و یا کانال‌هایی باشد که منی را تولید کرده و یا منی در آن‌ها حرکت می‌کند تا خود را به بیرون بدن برساند. این موارد شامل: 

  • غده پروستات (غده‌ای که مایعات منی مرد را تولید می‌کند)
  • میزراه (لوله‌ای که ادرار و مایع منی را به سمت آلت تناسلی می‌برد)
  • اپیدیدیم و مجرای وابران (ساختارهای کوچک لوله مانندی که در آن‌ها اسپرم پیش از انزال بالغ می‌شود)
  • کیسه منی (که مایعات بیش‌تری به منی اضافه می‌کند)

همچنین وجود خون در منی می‌تواند ناشی از بیماری‌های آمیزشی همچون سوزاک و بیماری کلامیدیا و یا دیگر انواع عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی باشد. از هر ده مورد چهار مورد از موارد وجون خون در منی به دلیل عفونت و التهاب رخ می‌دهد. 

تروما و اقدامات درمانی: وجود خون در منی بعد از انجام اقدامات درمانی بسیار شایع است. برای مثال، از هر ۵ مرد، چهار نفر از آن‌ها بعد از نمونه برداری از پروستات دچار خونریزی در منی می‌شوند.

اقدامات درمانی برای مشکلات دستگاه ادراری هم منجر به تروما می‌شود که خود خونریزی موقت را به دنبال دارد. این حالت معمولا بعد از چند هفته از بین می‌رود. پرتو درمانی، وازکتومی و انجام تزریقات برای مشکل هموروئید هم می‌تواند منجر به خون در منی شود. 

آسیب‌های فیزیکی وارده به اندام‌های جنسی بعد از شکستگی لگن، آسیب به بیضه‌ها، فعالیت‌های جنسی شدید و زیاد یا خودارضایی و یا دیگر آسیب‌ها می‌تواند منجر به وجود خون در منی شود.

انسداد: امکان مسدود شدن هر کدام از این لوله‌ها و کانال‌های کوچک در دستگاه تناسلی وجود دارد. این مشکل باعث در هم شکستن رگ‌های خونی و آزاد شدن مقدار کمی خون می‌شود‌. این شرایط BPH نام دارد که باعث بزرگ شدن پروستات و در هم پیچ خوردگی میزراه شده و در نتیجه باعث راه یافتن خون به اداره می‌شود.

تومورها و پولیپ‌ها: تحقیقی روی ۹۰۰ بیمار که از وجود خون در منی شکایت دارند انجام شده است و نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تنها ۳.۵ درصد از این افراد به تومور مبتلا هستند. بیش‌تر این تومورها در پروستات وجود دارند.

خون در مایع منی، همچنین می‌تواند با سرطان بیضه، مثانه و یا دیگر بخش‌های دستگاه تناسلی و ادراری مرتبط باشد. مردان، به خصوص مردان مسن‌تر، که دارای عوامل خطر سرطان هستند، از نظر وجود خون احتمالی در مایع منی باید تحت بررسی قرار گیرند‌. سرطان درمان نشده می‌تواند تهدید کننده‌ی سلامت فرد باشد.

پولیپ در دستگاه تناسلی که معمولاً خوش خیم بوده و باعث ایجاد مشکلات وخیمی در وضعیت سلامتی فرد نمی‌شود هم می‌تواند منجر به خونریزی در منی شود.

مشکلات عروقی: همه‌ی بخش‌های مختلفی که در انزال شرکت می‌کنند از پروستات گرفته تا کانال‌های ظریفی که اسپرم را حمل می‌کنند، حاوی رگ‌های خونی هستند. این بخش‌ها ممکن است آسیب دیده و در نهایت خون در منی ظاهر شود.

دیگر مشکلات پزشکی: به شکل محسوسی، فشار خون بالا، اچ آی وی یا ایدز، مشکلات کبدی، کم خونی و دیگر بیماری‌ها با وجود خون در منی مرتبط است. 

در بیش‌تر از ۱۵ درصد از موارد دلیل بروز خونریزی در منی شناسایی نمی‌شود‌. بیش‌تر این موارد بدون انجام هیچ‌گونه اقدام درمانی به خودی خود برطرف می‌شوند.

علائم مرتبط با وجود خون در منی 

زمانی که پزشک دلایل و عوامل زمینه‌ای وجود خون در ادرار را بررسی می‌کند، در مورد هرگونه علائم مرتبط هم سوال می‌کند: 

  • وجون خون در ادرار (هماتوریا)
  • احساس گرما و سوزش در هنگام دفع ادرار یا دیگر علائم دفع ادرار دردناک 
  • سخت بودن خالی کردن کامل مثانه 
  • مثانه دردناک، متورم و تحت فشار
  • انزال دردناک 
  • نواحی دردناک و متورم در اندام‌های جنسی و یا هرگونه خراشیدگی و زخم ناشی از جراحت‌ها 
  • ترشح از آلت تناسلی و یا هرگونه علامت بیماری‌های آمیزشی 
  • تب، ضربان قلب شدید، فشار خون بالاتر از حد طبیعی

تشخیص و ارزیابی خون در منی 

برای تشخیص این عارضه پزشک سابقه پزشکی کامل بیمار را دریافت می‌کند. این مورد رابطه جنسی اخیر را هم شامل می‌شود‌. در معاینه فیزیکی اندام‌های تناسلی از نظر وجود توده یا برآمدگی و حتی تورم بررسی می‌شوند‌. با تست دیجیتال مقعدی هم پروستات از نظر وجود تورم، تحریک پذیری یا دیگر علائم بررسی خواهد شد. پزشک همچنین انجام آزمایش‌های زیر را توصیه خواهد کرد:

  • آنالیز ادرار و مایع منی  یا کشت ادرار برای تشخیص عفونت و دیگر اختلالات
  • تست STD برای تشخیص بیماری‌های آمیزشی احتمالی
  • تست کاندوم برای بررسی احتمال این موضوع که خون منی ناشی از چرخه قاعدگی شریک جنسی هست یا خیر. مرد در طول رابطه جنسی باید از کاندوم استفاده کند تا مایع منی جمع شده در کاندوم بعد از انزال از نظر وجود یا عدم وجود خون بررسی شود.
  • تست PSA آزمایشی برای سرطان پروستات به منظور اندازه‌گیری ماده‌ای تحت عنوان آنتی ژن  اختصاصی پروستات در خون
  • دیگر تست‌های اورولوژیک مانند سیستوسکوپی، سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی برای بررسی بهتر و بیش‌تر بیمار
تشخیص هماتواسپرمی

درمان وجود خون در منی 

استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت

  • تجویز داروی ضد التهابی برای برخی انواع التهاب
  • اگر بیماری آمیزشی و یا بیماری‌های دیگر مانند فشار خون بالا یا بیماری کبدی مسئول وجود خون در منی باشد، پزشک بیماری را درمان خواهد کرد.
  • اگر وجود خون در منی ناشی از انجام اقدامات درمانی اخیر اورولوژی مانند نمونه برداری از پروستات باشد، معمولاً خود به خود طی چند هفته از بین خواهد رفت.

در مردان جوان‌تر که یک یا دو بار بدون هیچ علامت خاصی و یا بدون داشتن بیماری خاصی  در منی خون دیده می‌شود، معمولاً مشکل بدون نیاز به درمان خاصی برطرف خواهد شد. اگر وجود خون در منی مرتب تکرار شود و یا اینکه با دفع ادرار دردناک یا علائم مربوط به مشکلات انزال همراه باشد، بیمار به متخصص اورولوژی ارجاع داده می‌شود.

اگر پزشک مشکوک به ابتلای فرد به سرطان پروستات و یا دیگر انواع سرطان باشد، نمونه برداری انجام می‌شود تا بعد از بررسی بافتی احتمال سرطان ارزیابی شود. شانس ابتلای مردان جوان به سرطان پروستات بسیار کم است و تنها ۰.۶ تا ۰.۵ درصد از موارد در میان مردان کم‌تر از ۴۵ سال رخ می‌دهد. 

اما مردانی که عوامل زمینه‌ای سرطان را دارند در هر سنی که باشند باید از نظر وجود مشکلات احتمالی در پروستات به دقت بررسی شوند. این بخش یکی از مهم‌ترین بخش‌های درمان وجود خون در منی است.

منبع:

webmd

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
37 نظرات
  1. حسین می گوید

    سلام خانم دکتر بار اول در من خود خون دیدم وبعد دو ماه هست منی منم کاملن رنگ قهوه ای تاریک مشاهده مکنم دو بار هم رفتم دکتر ازامایش ادرار دادم دکتر گفت هیچ مشکلی دیده دیده نمشه خوب میشوید خلی نگرانم لطفا راهنمای مان کنید که باید چیکار کنم. تشکر!

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید جهت بررسی بیشتر و درمان به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  2. کریمی می گوید

    با سلام خانم دکتر من در ادرار خون بود رفتم سونو و سی تی اسکن شکم و لگن دادم همه چیز نرمال و بعد یک هفتهورفتم ازمایش ادرار و خون دادم نرمال بود ولی منی خونی هست ۴بار تکرار شده رفتم اورولوژی بهم قرص سفکسیم ۲۰۰ داد که الان میخورم ولی باز بعد ۱۴ روز باز منی امد ولی خون کمتر شده

    1. کریمی می گوید

      24 سالمه هست راستی مجرد

  3. اصغر نژادایران می گوید

    سلام خیلی عالیه متشکرم ازراهنمایهای متنوع وراهکارهای بسیارامیدوارکننده موفق باشید

  4. ایمان می گوید

    سلام من ۲۸ سالمه خون از منی دیدم بعد درد زیر شکم داشتم رفتم پیش دکتر عمومی ازمایش کشت نوشت و جوابش عفونت کلیه و مجاری ادارای گفتن ولی مثانه پر باشه ادرارم راحت میاد گاهی کم قطع میشه ولی ادرارم کم باشه ای همش قطع وصل نوک آلتم ادرار میاد یهو قطع میشه باز ول میکنه مدوفوع هم همینطور

  5. Moji.m می گوید

    سلام .من ۴۱ سالمه اخیرا درد در نواحی بیضه و اطراف الت تناسلی و زیر شکم دارم .یک ماه پیش خون در منی دیدم دو سه مرحله تکرار شد الان منی رنگ عیر طبیعی داره و درد بیضه به مرور بیشتر میشه .البته سال قبل عمل فتخ شکم داشتم در از اون موقع شروع شد که پزشک معالجم گفتن عادیه نطر شما چیست ایا عادیه یا ……..

  6. رسول می گوید

    سلام‌ من امشب دیدم درمایع منی خون دارد ولی دو سه ماه است که ادرارم هم زرده هم سوزش،داره لطفا جواب بدین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به تداوم علایم ادراری ۳ ماهه
      باید معاینه شین و ازمایش انجام شود ، جهت بررسی به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  7. محمد دهقانی می گوید

    سلام من 15 سالمه و مایع منیم 4 ماهی است که قرمز شده و هیچ درد دیگر یعنی درد یا سوزش و…. ندارم چه کار کنم برای درمان ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ابتدا باید معاینه شین تا در صورت نیاز ازمایش انجام شود
      به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  8. محمد می گوید

    سلام خانوم دکتر‌
    من حدودا ۷ ماه گذشته در خود پایان خود ارضای و خارج شدن آب منی یک قطره خون دیدم و خیلی ترسیدم امنا از آن موقع به بعد دیگر اتفاق نیافتاده
    دیگه کار از کار گذشته؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر دیگر تکرار نشده موردی نیست

      1. رضا می گوید

        سلام خسته نباشید. من ۵۴سال دارم و امروزبرای اولین بار کمی خون دراسپرمم بود (درکاندوم) آیاصبرکنم؟ اگربازهم شدبروم دکتریانه زودتر بروم؟ البته کمی زیاده روی هم در نزدیکی وجود داشت. ممنونم که راهنایی میکنید

  9. رضایی می گوید

    سلام همسرم تازگیا سه بار هست که رنگ مایع منی آن قهوه‌ای متمایل به قرمز است ودو سال پیش عمل واریکوسل داشته و خطری ندارد ودرمان می‌شود مشکلی برای ضعیف شدن اسپرم برای بارداری ندارد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید ازمایش آنالیز اسپرم بدهند

  10. لبوچ می گوید

    سلام
    دکتربندموقع ارضا شدن مایع منی خارج نمیشه
    وقتی مریم دستشویی قطر قطربا ادرار میاد چکار کنم راهنماییم کنی ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      از نظر پروستات باید بررسی شین
      به متخصص” اورولوژی مراجعه کنید

    2. Javad vafa می گوید

      سلام
      من مدت دو هفته هست در آب منی خون میبینم اول کم بود به مرور زیاد شده و هیچ علایمی هم ندارم سن من ۵۰ است.

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        با توجه به سنتون و تشدید علایم لازمه جهت بررسی به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

      2. Javad vafa می گوید

        سلام به شما دکتر عزیز الان خوب شدم فکر کنم استفاده از قرص ویگرا بود.ولی وقتی مریض میشوم مثل سر ما خوردگی آب منی سبز تیره مانند خلط سینه میشود.

  11. حمید رضا می گوید

    سلام من ۳۶ سال دارم الان چندین بار هست که خون در منی من هس بیضه هام ام در موقع ارضاع درد و بی حس میشه علتش مدونید چیه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      احتمال عفونت هست یا فاصله زیاد بین رابطه ها
      به متخصص” اورولوژی مراجعه کنید

  12. افشار زینالی می گوید

    سلام من ۳۲ سالم هست من در منی خون دیدم ولی در ادرارم خون نیست به آزمایش خون وادرار رفتم هیچ مشکلی نبود وبه سونوگرافی رفتم کلیه ها و مثانه ها سالم هست گفتم که هیچ دردی هم ندارم وخون تو ادرارم دیده نمیشه به دکتر رفتم یکم دارو داده گفت بازم خون تو منی میبینم به نظر تون دوره درمان چند روز میکشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به متخصص اورولوژی مراجعه کردین؟

      1. ناشناس می گوید

        بله رفتم سو نوگرافی هم رفتم آزمایش هم دادم اونا مشکل ندارند همه چی درسته من نگرانی از اینه که باز خون تو منی ببینم دکتر هم گفته تا دو ماه احتما لا خون تو منی بیاد

        1. مشاور سلامتی می گوید

          موردی نیست
          درمان رو کامل کنید و نگران هم نباشبد

      2. علیرضا رضایی می گوید

        سلامن خون در منیم دیده شد پیش چه چه دکتری باید مراجعه کنم ببخشید

        1. مشاور سلامتی می گوید

          باید به متخصص” اورولوژی مراجعه کنید

  13. توفیق می گوید

    سلام من ۲۹ سال دارم
    تقریبا یک سال‌ میشود هنگام ادرار زمانیکه فشار وارد‌میکنم خون میبینم ولی اگر فشار وارد نکنم خون نمیبود ولی دو روز میشود که در آب منی خود خون دیدم.
    همچنان بعد از ادارار هم دو قطره خون میبینم.
    من یکجای دور هستم که به طبیب به این زودی رفته نمیتوانم، اگر یک راه و چاره درمانی خود بخودی را برایم بگوید تا عملی کنم.
    تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جهت آزمایش به پزشک مرکز بهداشت محل زندگی خود مراجعه کنید

  14. A.zzg می گوید

    سلام ببخشید من دیروز بعد از انزال در آب منی کمی قرمز رنگ دیدم و باعث شده بترسم آیا باید به دکتر مراجعه کنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد به متخصص اورولوژي مراجعه كنيد اما خطرناك نيست
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

  15. Arian می گوید

    سلام من ۲۱ سالمه و الان سه هفته هست ک در منی خودم خون میبینم البته در طی ی هفته اخیر مقدار خون کمتر شده ولی نصفش بیشترش قرمزه
    این اتفاق بعد از اینکه از انزال جلوگیری کردم رخ داد و همون موقع درد در پایین شکم سمت راستم ایجاد شد
    بعد از اون تا الان هیچ دردی نداشتم مشکل ادراری هم نداشتم مشکل پیش زمینه ای و فشار خون هم ندارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام لازمه كه آنتي بيوتيك مصرف كنيد بايد در اسرع وقت به متخصص اورولوژي مراجعه كنيد
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

      1. ... می گوید

        خانم دکتر بنده هم همین مشکل رو دارم فقط من هیچ دردی ندارم فقط یکم خون در منی وجود داره و ۱۷ سالمه منم از انتی بیوتیک استفاده کنم درست میشه؟
        لطفا بگید که چه انتی بیوتیک هایی برای رفع این مشکل خوبه؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          خیر بدون معاینه و ازمایش نمیشه دارو تجویز کرد
          به متخصص” اورولوژی مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر