درمان گرفتگی صدا با انواع روش‌های کاربردی پزشکی،خانگی و طب سنتی

خلاصه این مقاله را بشنوید

برای درمان گرفتگی صدا، باید از درمان‌های ساده‌ای مانند غرغره‌کردن آب‌نمک، مصرف چای و عسل یا نوشیدن مایعات استفاده کنید. درمان گرفتگی صدا را با برخی داروها، مانند شربت‌های کنترل اسید معده هم می‌توان انجام داد. گاهی هم پای درمان‌های جدی‌تر و رفع مشکلات دیگری به‌میان است که باعث گرفتن صدا شده‌اند. یکی از اصلی‌ترین دلایل گرفتگی صدا، فشارآوردن به حنجره و تارهای صوتی است. اما دلایل دیگری هم برای قرارگرفتن در چنین وضعیتی وجود دارند. گاهی تومور در حنجره یا مشکلات جدی‌تری عامل این عارضه هستند. با مراجعه به دکتر گوش و حلق و بینی، علت مشکلات شناسایی می‌شود. برای باز شدن صدا راه‌کارهایی مانند استفاده از دستگاه بخور سرد یا مصرف زیاد مایعات هم کاربرد دارند. در این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر، از روش‌های رفع گرفتگی صدا مخصوصا درمان گرفتگی صدا طب سنتی، می‌گوییم. برای مطالعه مقاله پیش رو به حدود ۵ دقیقه زمان نیاز دارید.

در پایان مقاله می‌توانید پرسش‌هایتان را مطرح کنید تا پزشک به شما پاسخ بدهد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

درمان دارویی گرفتگی صدا

برای درمان دارویی گرفتگی صدا، می‌توان از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کرد. با مراجعه به پزشک و کشف علت گرفتگی صدا، می‌توانید از روش‌های تخصصی تجویزی برای درمان بهره ببرید. گاهی هم مصرف داروی گرفتگی صدا بدون نسخه برای بهبود کافی هستند. توجه به این امر مهم است که زمانی که علائم طولانی می‌شوند، نباید پیگیری را پشت گوش بیاندازید.

کارشناسان سازمان ملی بهداشت انگلستان (NHS) توصیه می‌کنند که:

اگر بیش از ۳ هفته، دچار گرفتگی صدا شده‌اید، باید به یک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. این علائم اغلب به دلیل شرایط نه‌چندان جدی مانند التهاب حنجره ایجاد می‌شوند، اما بهتر است آن‌ها را بررسی کنید. در صورت لزوم، پزشک عمومی می تواند شما را برای آزمایشات بیشتر برای تایید یا رد مشکلی جدی نظیر سرطان به یک متخصص ارجاع دهد.

یادتان باشد که در چنین شرایط، استفاده از داروهای ضد احتقان، باعث بدتر شدن شرایط صدا می‌شود. زیرا این داروها گلو و بینی را خشک کرده و بیشتر به تارهای صوتی صدمه می‌زنند. 

درمان دارویی گرفتگی صدا

قرص برای گرفتگی صدا

قرص‌های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) یا قطره‌ها و آمپول‌های ضد التهابی مانند دیکلوفناک، به کاهش التهاب و درد حلق و همچنین کنترل گرفتگی صدا، کمک می‌کنند. برای درمان گرفتگی صدا به علت عفونت‌های ویروسی، می‌توان از داروهای ضد ویروسی هم استفاده کرد. همچنین لازم به ذکر است که قبل از استفاده از هر دارویی، با پزشک خود مشورت کنید تا دچار تداخل نشوید.

برای درمان صدای گرفته در سرماخوردگی، می‌توانید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید:

  • ایبوپروفن
  • استامینوفن

این داروها علاوه بر خاصیت ضدالتهابی، موجب بهبود سردرد یا تب هم می‌شوند. شربت گرفتگی صدا در کودکان را هم از داروخانه‌ها تهیه کنید. به هیچ وجه از آسپرین استفاده نکنید؛ چون باعث آزرده شدن تارهای صوتی می‌شود و گرفتگی صدا را تشدید می‌کند.

شربت گرفتگی صدا در بزرگسالان

شربت آلومینیوم برای درمان گرفتگی صدای بزرگسالان، موثر است. افرادی که رفلاکس معده دارند، باید موقع خواب سر را بالاتر از بدن قرار دهند. ۳ تا ۴ ساعت قبل از خواب، خوردن را متوقف یا با تجویز پزشک، شربت آلومینیوم ام جی مصرف کنید. دقت کنید که اگر عامل گرفتگی صدا، رفلاکس و اسید معده نیست، مصرف بیهوده شربت درمان گرفتگی صدا،با عوارضی همراه می‌شود. پس اگر علت دقیق مشکل را نمی‌دانید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

آمپول برای گرفتگی صدا

از آمپول برای درمان گرفتگی صدا هم استفاده می‌شود. اگر دلیل گرفتگی صدا آلرژی باشد، گاهی بتامتازون و موارد مشابه در رفع گرفتگی صدا کارساز هستند. فراموش نکنید که مصرف هرگونه دارو بدون نسخه برای افراد درگیر با بیماری‌های قلبی و هر شرایط خاص دیگری، غیرمجاز است. بی‌نسخه‌بودن برخی از داروها به معنای آزادی عملتان در استفاده خودسرانه از آن‌ها نیست.

مصرف داروهای تجویزی پزشک برای درمان گرفتگی صدا

اگر گرفتگی صدای شما بدون علائم سرماخوردگی، آنفولانزا یا حساسیت فصلی باشد، نیاز به معاینه توسط دکتر گوش دارید. با توجه به دلیل گرفتگی صدا، روش‌های درمانی و داروهای مختلفی استفاده می‌شوند. پزشکان با شناسایی دلیل و علت گرفتگی صدا، روش‌های گوناگونی را پیشنهاد می‌دهند. در جدول زیر، بهترین داروهای تجویزی توسط پزشکان برای درمان گرفتگی صدا را نام برده‌ایم:

علتدرمان
خونریزی تارهای صوتی یا نارسایی تنش عضلانی 

استراحت صدا یا صوت درمانی با آسیب شناس گفتار زبان (SLP).

سرماخوردگی و عفونت سینوسی 

داروهای بدون نسخه (OTC) یا آنتی بیوتیک ها برای عفونت های باکتریایی.

لارنژیت 

آنتی بیوتیک ها یا کورتیکواستروئیدها

رفلاکس معده (GERD) 

آنتی اسیدها، مهارکننده‌های پمپ پروتون و/یا اصلاح شیوه زندگی

ندول‌های صوتی، کیست ها و پولیپ ها یا پاپیلوم‌ها 

جراحی و/یا صدا درمانی

گاهی‌اوقات، تشخیص علت گرفتگی صدا دشوار است. با خوددرمانی و مراجعه‌نکردن به پزشک، فقط مسیر درمان گرفتگی صدا را طولانی‌تر و سخت‌تر می‌کنید. پس بهتر است، عاقلانه تصمیم بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی گرفتگی صدا
درمان خانگی گرفتگی صدا با مایعات گرم

درمان خانگی گرفتگی صدا

چند روش ساده خانگی برای درمان گرفتگی صدا و سرفه یا مشکلات مشابه وجود دارد. از این روش‌ها برای درمان گرفتگی صدای کودکان یا اطرافیان خود استفاده کنید. در میان این روش‌ها، قرص درمان گرفتگی صدا وجود ندارد اما هر کدام اثرگذاری بسیار بالایی دارند.

استراحت‌دادن به صدای خود

در اثر داد زدن یا صحبت کردن زیاد، دچار التهاب حنجره و تحریک گلو خواهید شوید. پس برای مدتی سکوت کنید تا تارهای صوتی استراحت کنند. از فریادزدن و پچ‌پچ کردن با دیگران خودداری کنید و به‌آرامی حرف بزنید. پچ‌پچ‌کردن فشار زیادی به تارهای صوتی وارد می‌کند. این روش برای رفع گرفتگی صدا بسیار مناسب و راحت است.

استفاده از دستگاه بخور سرد

مرطوب کردن هوا راهکار دیگری برای بهبود گرفتگی صدا است. هوای تنفسی خود در منزل را با یک دستگاه بخور سرد مرطوب کنید. این اقدام در فصول سرد سال بسیار ضروری است، چون هوای داخل منزل در اثر گرمایش خشک و موجب تحریک بیشتر گلو می‌شود.

مصرف زیاد مایعات

برای بازشدن صدا چه بخوریم؟ راحت‌ترین روشی که برای درمان گرفتگی صدا وجود دارد، مصرف زیاد مایعات است. با نوشیدن روزانه ۱۰ الی ۱۲ لیوان آب، مشکل کم آبی بدن را رفع کنید. در طول مدت درمان، از نوشیدن مایعات کافئین‌دار مانند قهوه خودداری کنید. اگر گرفتگی صدایتان در اثر سرماخوردگی باشد، مصرف سوپ مرغ یا سیر زیاد از بهترین روش‌ها است. سیر باعث کاهش ترشحات مخاطی و گرمای سوپ موجب مرطوب‌شدن گلو می‌شود.

غرغره کردن آب نمک

غرغره کردن آب نمک به کاهش التهاب حنجره و بهبود بافت‌های تحریک‌شده کمک می‌کند. برای تهیه چنین محلولی، باید یک قاشق چای خوری نمک را در لیوان آب گرم حل کنید. سپس روزانه چند بار، آب نمک را غرغره کنید تا علائم التهاب برطرف شوند. این روش باعث باز شدن صدا و راه‌های تنفسی می‌شود. برخی افراد به اشتباه، از دهانشویه به جای آب نمک استفاده می‌کنند. فراموش نکنید که دهانشویه حاوی الکل است و موجب گرفتگی صدا و خشکی گلو و تارهای صوتی می‌شود. در واقع، نه‌تنها به درمان گرفتگی صدا کمک نمی‌کند، حتی ممکن است میزان التهاب را افزایش دهد.

درمان گرفتگی صدا با نشاسته

 از حریره نشاسته برای بهبود گرفتگی صدا کمک بگیرید. افزودن این ماده به چای‌عسل ایده خوبی است. برای درست‌کردن حریره نشاسته باید روند زیر را پیگیری کنید:

  • یک لیوان آب جوش
  • عسل، شکر یا قند
  • یک قاشق مرباخوری نشاسته ذرت
  • یک قاشق غذاخوری بادام ساییده

نشاسته را ابتدا در آب سرد حل کنید و بعد در آب جوش بریزید. باقی مواد را اضافه کنید و میل بفرمایید.

رفع گرفتگی صدا با نشاسته
رفع گرفتگی صدا با نوشیدن نشاسته

استفاده از زنجبیل

 زنجبیل بهترین دمنوش برای گرفتگی صدا و درمان بیماری‌های تنفسی است. مواد موجود در زنجبیل برای درمان سرفه‌های خشک و تحریک کننده مرتبط با لارنژیت، بسیار مناسب هستند. به‌جای استفاده از شربت گرفتگی صدا، دمنوش زنجبیل مصرف کنید. امکان ریختن مقداری زنجبیل در سوپ هم وجود دارد. خوردن چای با زنجبیل هم به درمان گرفتگی صدا کمک می‌کند.

خوردن چای عسل

درمان گرفتگی صدا با عسل هم مقدور است. عسل باعث کاهش سرفه و ترشح مخاط می‌شود. پس می‌توان از این ماده شگفت‌انگیز برای درمان سریع گرفتگی صدا استفاده کرد. کارایی عسل در درمان سرفه، به مراتب بیشتر از داروهایی مانند دکسترومتورفان است. مقداری عسل را در فنجان چای آب گرم حل و نوش جان کنید. اگر هم با شیرینی میانه خوبی ندارید، یک لیموی تازه را داخل آن بچکانید. این روش یکی از راه‌های مؤثر درمان خانگی گرفتگی صدا است.

نوشیدن آب؛ درمان گرفتگی صدا در سرماخوردگی

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان گرفتگی صدا در سرماخوردگی، نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز است. با این کار می‌توانید فضای گلو را مرطوب نگه دارید و نشانه‌های سرماخوردگی را تسکین بدهید. علاوه‌بر آن، هیدراته‌کردن بدن یا همان آب‌رسانی به آن در طول سرماخوردگی باعث روان‌شدن مخاط گلو و بینی می‌شود. این روند بهبودی را سریع‌تر به جریان می‌اندازد.

اینفوگرافی گرفتگی صدا
درمان گرفتگی صدا در طب سنتی

اگر روش‌های مختلف را امتحان کرده‌اید و هنوز نتیجه نگرفته‌اید و از خود می‌پرسید؛ صدام گرفته چیکار کنم؟ به طب سنتی هم نیم‌نگاهی داشته باشید. هرچند که بسیاری از راه‌کارهای طب سنتی از نظر علمی تأیید نشده‌ و پشتوانه تحقیقاتی ندارند، اما برخی با مشورت پزشک، قابل بررسی و استفاده هستند.

دمنوش برای گرفتگی صدا

مصرف دمنوش‌های آرام‌بخش به رفع گرفتگی صدا کمک زیادی می‌کند. برای مثال، این موارد را امتحان کنید:

  • بابونه؛ بابونه دارای خواص آرام‌بخش است و می‌تواند به کاهش استرس و بهبود صدا کمک کند.
  • اسطوخودوس؛ این دمنوش نیز به عنوان آرام‌بخش طبیعی شناخته می‌شود و می‌تواند به بهبود گرفتگی صدا کمک کند.
  • گل ختمی؛ این دمنوش دارای خواص نرم‌کننده و ضدالتهابی است و می‌تواند به تسکین و آرامش تارهای صوتی کمک کند.
  • آویشن؛ این ماده هم دارای خواص ضدعفونت است و می‌تواند در صورت سرماخوردگی به بهبود وضعیت تارهای صوتی کمک کند.

اگر علت گرفتگی صدا التهاب تارهای صوتی یا عفونت باشد، این موارد در مسیر درمان مفید خواهند بود. دمنوش‌های حاوی زنجبیل، نعنا و شیرین‌بیان هم برای بهبود گرفتگی صدا توصیه می‌شوند. در مصرف این‌ها به واکنش بدنتان دقت داشته باشید. شاید به برخی از این موارد حساسیت داشته باشید و نوشیدن آن‌ها باعث بدترشدن اوضاعتان شود. مشورت با متخصصان در زمینه استفاده از گیاهان دارویی همیشه لازم است.

عسل و لیمو معجزه برای گرفتگی صدا

درمیان توصیه‌های طب سنتی، استفاده از عسل و لیمو برای بهبود وضعیت گرفتگی صدا بسیار توصیه می‌شود. ترکیب این دو ماده، می‌تواند خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و آرام‌بخش داشته باشد. بهتر است از عسل و لیموی تازه استفاده کنید. برای درست کردن این ترکیب، کمی عسل و چند قطره لیمو را در چای دلخواهتان بریزید و بنوشید.

علت گرفتگی صدا

برای گرفتگی صدا چی بخوریم؟

برای بهبود گرفتگی صدا، تغذیه مناسب و مصرف غذاها و نوشیدنی‌های مناسب می‌توانند به تسکین گلو و کاهش التهاب کمک کنند. یادتان باشد که دلیل گرفتن صدا هم در انتخاب ماده مؤثر برای بهبود وضعیت بسیار مؤثر است. بااین‌حال، مصرف توصیه‌های زیر خالی از لطف نیست و ضرری ندارد.

نوشیدنی‌ها برای درمان گرفتگی صدا

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان گرفتگی صدا، استفاده از نوشیدنی‌های ضدالتهاب و نرم‌کننده تارهای صوتی است. برای مثال:

  • آب گرم با عسل و لیمو
  • چای زنجبیل
  • دمنوش نعناع

این مواد به کاهش التهاب و تسکین گلو کمک می‌کنند.

غذاهای مناسب برای درمان گرفتگی صدا

برای بهبود گرفتگی صدا باید بدانید که چه خوراکی‌هایی مصرف کنید و چه مواردی را کنار بگذارید. به این بایدها و نبایدها در ادامه دقت کنید. ابتدا از بایدها و خوراکی‌های مفید برایتان می‌گوییم:

  • سوپ مرغ؛ سوپ گرم مرغ به تسکین گلو و بهبود حالت عمومی بدن کمک می‌کند. بهتر است از سوپ‌های غلیظ و داغ خودداری کنید و سوپ را به صورت گرم میل کنید.
  • سبزیجات بخارپز؛ سبزیجات بخارپز مانند کدو، هویج و بروکلی به عنوان منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند.
  • ماست پروبیوتیک؛ ماست‌های پروبیوتیک به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و می‌توانند موجب بهبود علائم شوند.
  • موز؛ موز میوه‌ای نرم است که راحت خورده می‌شود و می‌تواند به تأمین انرژی و مواد مغذی بدن کمک کند.

از مصرف مواد غذایی تند و اسیدی خودداری کنید. مصرف الکل و کافئین هم در شمار نبایدها قرار می‌گیرد. یادتان باشد که مواد غذایی خشک و سخت هم باعث تحریک و خراشیدن گلو می‌شوند. با رعایت این نکات تغذیه‌ای و مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های مناسب، می‌توانید به بهبود گرفتگی صدا و تسکین گلو کمک کنید. اگر با این راه‌کارها بهتر نشدید، باید با مشورت متخصص گوش و حلق و بینی روش دیگری را امتحان کنید. برای اینکه با روش‌های تشخیصی و درمانی این متخصص و وظایف او آشنا شوید؛ می‌توانید سری به مطلب تخصص گوش و حلق و بینی چیست بزنید و در این‌باره اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

درمان گرفتگی صدا در کودکان
کودک دستش را روی گلوی خود گذاشته است.

درمان گرفتگی صدا در نوزادان و کودکان

گرفتگی صدا در سنین خردسال، معمولاً به دلیل نفوذ عفونت‌های ویروسی، سرماخوردگی یا داد زدن، رخ می‌دهد. برای درمان گرفتگی صدا در نوزادان و کودکان، باید از روش‌های ملایم و طبیعی استفاده کرد. اگر فرزندتان دچار گرفتگی صدا شده است، به او یاد بدهید که کمتر صحبت کند. یادتان باشد که یواش حرف‌زدن و زمزمه‌کردن می‌تواند بسیار آزاردهنده‌تر از بلند صحبت‌کردن باشد. پس از او بخواهید که کمتر صحبت کند. مجموعه‌ای از روش‌های خانگی به بهبود گرفتگی صدای بچه‌ها کمک می‌کنند.

 کنترل اسید معده

اگر فرزندتان رفلاکس معده دارد، سعی کنید اسید معده به گلو برنگردد. از کودکتان بخواهید درست قبل از خواب از خوردن غذا پرهیز کند. بهتر است از غذاهایی مانند گوجه فرنگی، غذاهای تند و شکلات اجتناب یا مصرف آن‌ها را محدود کند. فقط در صورت تجویز پزشک از داروهای کاهنده اسید معده برای درمان کودک استفاده کنید.

شربت گرفتگی صدا در کودکان

اگر کودک سرفه خشکی دارد که مخاط تولید نمی‌کند، از داروهای سرکوب‌کننده سرفه بدون نسخه استفاده کنید. البته فقط در صورت تجویز پزشک به‌سراغ مصرف این شربت‌ها بروید. شربت مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها، شربت تیموسین و شربت‌های ضد سرفه و التهاب همچون شربت اکسپکتورانت، شربت‌های مناسب گرفتگی صدا در کودکان هستند.

استفاده از آب‌نمک

اگر کودک به دلیل گرفتگی بینی مشکل تنفسی دارد، چند قطره نمکی (آب نمک) بینی را در یک سوراخ بینی بریزید. برای کودکان بزرگتر، از خود او بخواهید که آب‌نمک را درون بینی ببرد و آنجا را شست‌وشو بدهد. این کار را برای هر دو سوراخ بینی تکرار کنید. برای نوزادان، یک یا دو قطره را در یک سوراخ بینی بریزید.

مصرف آنتی‌بیوتیک

اگر پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز کرده است، آن را طبق دستور به کودک بدهید. به‌خاطر داشته باشید که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها دوره‌ای است. یعنی حتی با وجود بهبودی، باز هم باید دوره مصرف تکمیل شود. پس سرخودانه و با مشاهده نخستین علائم بهبود، آنتی‌بیوتیک را قطع نکنید.

هوای پاک محیط؛ معجزه برای گرفتگی صدا کودکان

یکی از بهترین اقدامات برای درمان گرفتگی صدای کودکان، ایجاد محیطی با هوای پاک است. اگر سیگار می‌کشید، هرگز محیط را آلوده نکنید. در واقع، با عاری نگه‌داشتن فضای منزل از دود تحریک‌کننده سیگار به بهبود سریع‌تر کودک، کمک شایانی خواهید کرد. همچنین استفاده از دستگاه‌های تسویه هوا و بخور، به تمیزی هوای داخل منازل، کمک می‌کنند.

درمان سریع گرفتگی صدا

استراحت مهم‌ترین و سریع‌ترین راه بهبودی گرفتگی صدا است. استراحت کامل صدا می‌تواند ناراحتی و تورم را ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از شروع استراحت صوتی تسکین دهد. این روش زمانی بهتر عمل می‌کند که اصلا از صدای خود استفاده نکنید، حتی برای زمزمه کردن.

درمان گرفتگی عصبی صدا

گرفتگی صدا می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله استرس و عوامل عصبی ایجاد شود. برای درمان گرفتگی صدا که منشاء عصبی دارد، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • تمرینات تنفسی و آرام‌سازی
  • مدیتیشن و یوگا
  • تمرینات تنفسی دیافراگمی
  • پرهیز از مصرف کافئین و نیکوتین

مشاوره و روان‌درمانی هم در برخی از اوقات، باعث کاهش استرس‌ها و فشارهای عصبی می‌شود. در نتیجه، عوارض استرس مانند گرفتگی صدا بهبود پیدا می‌کند.

مراجعه به دکتر برای گرفتگی صدا
دکتر گلوی بیمار را معاینه می‌کند.

برای درمان گرفتگی صدا به چه دکتری مراجعه کنم؟

با چند روز استراحت و به‌کارگیری روش‌های درمان خانگی، صدا به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. اما اگر گرفتگی صدایتان پس از گذشت ۲ تا ۳ هفته بهبود پیدا نکند، باید به پزشک مراجعه کنید. روش‌های درمان گرفتگی صدا بنا به علت آن متنوع است. در بیشتر موارد، در گام نخست از روش‌های خانگی برای رفع گرفتگی صدا استفاده می‌شود. برای باز شدن صدا و شناسایی علت قطعی گرفتگی آن می‌توانید به یکی از متخصصان گوش و حلق و بینی شهرتان مراجعه کنید. این متخصص، با تجهیزات پیشرفته‌تری حلق و حنجره را بررسی می‌کند. برای مثال، اگر ساکن تهران هستید، می‌توانید از میان بیش از 161 دکتر گوش تهران نوبت متخصص مورد نظرتان را دریافت کنید و حضوری یا آنلاین ویزیت شوید. برای مراجعه به پزشک می‌توانید از سیستم نوبت دهی اینترنتی سایت دکتردکتر هم کمک بگیرید. این روش به شما کمک می‌کند که به‌راحتی و در عرض چند دقیقه به نتیجه برسید.

منابع:

verywellhealth.com

my.clevelandclinic.org

سوالات متداول درمان گرفتکی

بنا به علت این مشکل از روش‌های مختلفی مانند استراحت‌دادن به صدا، قرارگرفتن در فضایی مرطوب، نوشیدن مایعات یا مسکن‌های بی‌نیاز از نسخه استفاده می‌شود. اگر دلایل جدی‌تر باشند، نیاز به رفع ریشه مشکل وجود دارد. برای مثال، شاید نیاز به مصرف قرص‌های ضداسید معده وجود داشته باشد.

یکی از بهترین مواد برای بازکردن صدا، عسل است. زنجبیل هم ماده گیاهی مطلوبی است که در رفع گرفتگی صدا نقش دارد. استفاده از این‌ها همراه با آب گرم، ایده خوبی خواهد بود.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
103 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سلام من 15سالمه
    نمیدونم عفونته یا چی، ولی زود زود گلو درد می گیرم و
    صدا گرفتگی هم می گیرم و مدتی طول میکشه تا صدام خوب شود.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عللی مثل سینوزیت مزمن، آلرژی ، ریفلاکس معده و….مطرح می باشد
      جهت بررسی و معاینه به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید

  2. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید من 15سالمه صدام نمیدونم چرا حرف زدنی کلفته انگار صدام دورگه شده از سن بلوغ هست به نطرتون؟

  3. ترانه می گوید

    سلام‌ دیروز جایی بودم مواد شوینده و جرم گیر زیاد استفاده شده بود ولرد محیط شدم خیلی اذیت شدم بااینکه سریع خارج شدم‌. صدام‌گرفته همش مایعات گرم‌و‌نئوتادین خوردم خوب نشده چه کنم؟

  4. Sheyda می گوید

    سلام من صدام خیلی بلنده و همیشه داد میزنم و جیغ میکشم یه چند وقتی هست متوجه شدم صدام تغییر کرده کلفت داره میشه انگار و دو رگه شده نمیتونم درست حرف بزنم انگار با دماغ حرف میزنم و خلط دارم نمیدونم باید چکار کنم
    ۱۳ سالمه

  5. مریم حمیدی می گوید

    من یک ماه صدام در نمیاد هرچی هم گفتن خوردم ولی صدام باز نشده چیکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      گرفتگی صدا یک ماهه نیاز به معاینه دارد
      به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید

  6. هستی می گوید

    سلام من سرما خوردگی ندارم گلودرد هم نیستم
    اما صدام گرفته

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      چه مدت این مشکل پیش امده؟

  7. Mm می گوید

    سلام من یه خواننده هسم. سرما خوردم اما الن تفربیا بهترم صدام هم باز شده اما کمی خش داره درست میشه؟ و اینکه چه کاریی انجام بدم خیلی نگرانم میشه راهنمایم کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      مایعات ولرم بخورید
      به تارهای صوتی فشار نیارین، زیاد صحبت نکنید، داد نزنین، تمرین خوانندگی نکنین
      روتارین طبق دستور بروشور مصرف شود

  8. صمد می گوید

    سلام من ۵۰ روز جراحی تیروئید شدم صدام گرفته چکار کنم خوب بشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ابتدا جهت معاینه به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید ، اگر صلاحدیدن شمارو به کارشناس گفتار درمانی ارجاع دهند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر