ارگاسم در مردان؛ اطلاعات کامل مراحل ارضا شدن آقایان

ارگاسم در مردان یک رویداد مغزی است که معمولاً توسط تحریک دستگاه تناسلی ایجاد می‌شود و دستیابی به آن، نیازمند طی مراحل مختلفی در بدن است. این حس، مهم‌ترین و لذت‌بخش‌ترین بخش رابطه جنسی برای مردان محسوب است و می‌تواند روی زندگی زناشویی آن‌ها تأثیر زیادی بگذارد. اگر مشکلی در ارگاسم دارید، باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر با ما همراه باشید، قصد داریم تا به‌طور دقیق‌تر به ارضا شدن در مردان و فازهای مختلف آن بپردازیم.

ارگاسم در مردان چگونه اتفاق می‌افتد؟ مراحل و علائم آن را بشناسید!

انزال، خروج مایع منی از آلت تناسلی است. ارگاسم، احساس لذت شدید و آرامشی است که با اوج لذت جنسی همراه می‌شود. در اکثر مردان، ارگاسم و انزال به‌طور هم‌زمان اتفاق می‌افتند، اما در واقع، هرکدام از آن‌ها رویدادهای فیزیولوژیکی متفاوتی هستند که می‌توانند مستقل از یکدیگر رخ دهند. می‌توان انزال را به عنوان اتفاقاتی که در لگن در اوج رابطه جنسی رخ می‌دهد و ارگاسم جنسی را به عنوان آن‌چه در ذهن اتفاق می‌افتد، در نظر گرفت.

هنگام ارگاسم، به مدت 3 تا 10 ثانیه حدود 3 تا 15 ماهیچه در لگنچه دچار انقباضات غیرارادی می‌شود. ارضا شدن مردان در چهار مرحله اتفاق می‌افتد:

ارگاسم چندگانه در مردان

مرحله اول؛ برانگیختگی

مرحله هیجان یا برانگیختگی جنسی، اولین مرحله در چرخه جنسی مردان است. برانگیختگی می‌تواند توسط افکار، تصاویر، لمس، بوها یا محرک‌های دیگر ایجاد شود.

علائم فیزیولوژیکی برانگیختگی می‌توانند شامل تنش عضلانی، افزایش ضربان قلب و تنفس، افزایش فشار خون، برافروختگی پوست، سفت شدن یا برآمدگی نوک سینه‌ها و جریان خون در ناحیه تناسلی و لگن باشد. این جریان خون می‌تواند باعث شود آلت تناسلی شروع به نعوظ کند و بیضه‌ها بزرگ و به سمت بدن کشیده شوند.

حواس‌پرتی، اضطراب، استرس، افسردگی و بسیاری از عوامل دیگر می‌توانند بر نعوظ و برانگیختگی در مردان تأثیر بگذارند. افراد بسته به تحریک و سطح حواس‌پرتی یا استرس، ممکن است بین هیجان شدید یا کاهش‌یافته جابه‌جا شوند.

مرحله برانگیختگی، بسته به فرد و شرایط او می‌تواند فقط چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد.

مرحله دوم؛ پلاتو

مرحله پلاتو تا حدودی یک نسخه تشدید شده از مرحله برانگیختگی است. در طول پلاتو، آلت تناسلی و بیضه‌ها به دلیل جریان خون بزرگ می‌شوند. ضربان قلب، تنش عضلانی و برخی حرکات یا انقباضات غیرارادی بدن به خصوص در پاها، صورت و دست‌ها رخ می‌دهند.

در این مرحله، ممکن است پیش انزال در دهانه مجرای ادرار قابل مشاهده باشد. پیش انزال مسئول تنظیم تعادل pH مجرای ادرار است تا اسپرم بتواند در طول انزال، زنده بماند. منی حاصل از انزال‌های گذشته یا عفونت‌های مقاربتی نیز می‌توانند در قبل از انزال وجود داشته باشند. بنابراین بهتر است اقدامات احتیاطی برای پیشگیری از بارداری و کاهش خطر انتقال STI انجام دهید.

مرحله سوم؛ ارگاسم و انزال

مرحله سوم معمولاً زمانی است که ارگاسم و انزال اتفاق می‌افتند. این دو رویداد اغلب به صورت یک‌پارچه در کنار هم قرار می‌گیرند؛ اما در واقع دو عملکرد جداگانه بدن هستند. ارگاسم را می‌توان به عنوان پاسخ مغز به انزال توصیف کرد (صرف‌نظر از این‌که انزال اتفاق می‌افتد).

همچنین ارگاسم اغلب در اوج چرخه پاسخ جنسی توصیف می‌شود. طول ارگاسم می‌تواند متفاوت باشد؛ برای برخی، ارگاسم چند ثانیه تا یک دقیقه طول می‌کشد، در حالی که برخی دیگر ممکن است بتوانند ارگاسم را برای مدت بیش‌تری طولانی کنند.

برخی از افراد ممکن است به صورت درونی احساس کنند که ارگاسم در شرف وقوع است و این اتفاق به عنوان بخش اجتناب‌ناپذیر انزال توصیف می‌شود. در هنگام انزال، منی از طریق مجرای ادرار از بدن خارج می‌شود و انقباضات ریتمیک ممکن است در سر آلت تناسلی، در ناحیه لگن و نزدیک مقعد احساس شوند.

این انقباضات، مسئول حرکت منی از طریق مجرای ادرار و خروج از آلت تناسلی هستند. مرحله ارگاسم و انزال اغلب با افزایش حرکات غیر ارادی ماهیچه‌ها و فشارهای لگنی مشخص می‌شود.

مرحله چهارم؛ پس از انزال

در این مرحله، بدن به حالت عادی و پیش از تحریک شدن برمی‌گردد. خون از آلت تناسلی شروع به خارج شدن می‌کند و نعوظ به تدریج کاهش پیدا می‌کنند. ماهیچه‌ها اغلب شل می‌شوند و پوست به رنگ غیر برافروخته برمی‌گردد. در این مرحله، ممکن است فرد احساس خواب‌آلودگی کند و همچنین احساس افزایش صمیمیت، آرامش و رضایت در او نمایان شود.

پس از انزال و ارگاسم، بسیاری از افراد دوره‌ای را تجربه می‌کنند که بدن مجدداً کالیبره می‌شود؛ بعید است نعوظ و متعاقب آن ارگاسم، دوباره رخ دهند و تحریک جنسی ممکن است بیش از حد حساس یا حتی دردناک باشد.

فازهای مختلف ارگاسم در مردان؛ مسیر انزال در مردان

تحریک و اصطکاک جنسی، تکانه‌هایی را فراهم می‌کند که به نخاع و مغز منتقل می‌شوند. انزال یک عمل بازتابی است که توسط سیستم عصبی مرکزی کنترل می‌شود. زمانی که کنش جنسی به بالاترین سطح هیجان (ارگاسم) می‌رسد، دو فاز دارد.

در فاز اول، مجرای دفران (لوله‌هایی که اسپرم را از بیضه‌ها انتقال می‌دهند)، منقبض می‌شود تا اسپرم به سمت قاعده آلت تناسلی حرکت کند و غده پروستات و وزیکول‌های منی، ترشحاتی را برای تولید مایع منی آزاد کنند. در این مرحله، انزال غیرقابل توقف است.

در فاز دوم، ماهیچه‌های قاعده آلت تناسلی هر 0.8 ثانیه منقبض می‌شوند تا مایع منی به شکل جهشی از آلت خارج شود.

ارگاسم چندگانه در مردان

بحث‌های زیادی بر سر تعریف دقیق ارگاسم چندگانه در مردان وجود دارد؛ اما به طور کلی به توانایی تجربه بیش از یک ارگاسم در طول یک موقعیت جنسی (چه از طریق رابطه جنسی شریک یا از طریق خود ارضایی) ارگاسم چندگانه در مردان گفته می‌شود. به طور کلی، بین ارگاسم‌ها مقداری “زمان وقفه” وجود دارد که معمولاً چند دقیقه طول می‌کشد.

به دست آوردن آمارهای دقیق دراین‌باره، دشوار است. یک نظرسنجی نشان داد که 15٪ از زنان حداقل یک‌بار ارگاسم‌های چندگانه را تجربه کرده‌اند، در حالی که دیگری نشان داد این رقم 26٪ است.

در زنان، ارگاسم چندگانه اساساً به تحریک صحیح کلیتوریس بستگی دارد؛ به این معنی که نه باید بیش از حد تحریک شود و نه کمتر. از آن‌جایی که کلیتوریس می‌تواند در نتیجه ارگاسم اول بسیار حساس شود، یافتن سطح “درست” تحریک برای رسیدن به ارگاسم دوم بسیار دشوار است.

مردان معمولاً برای ارگاسم‌های متعدد ساخته نشده‌اند. اگرچه ممکن است بدون انزال به ارگاسم برسند، اما معمولاً این دو با هم مرتبط هستند و پس از انزال، فرآیندهای فیزیکی مرد معمولاً انزال دوم را دشوار می‌کنند. مهم‌تر از همه، آلت تناسلی به سرعت نعوظ خود را از دست می‌دهد، زیرا خون از آن آزاد می‌شود.

مطالعات علمی درباره ارگاسم چندگانه در مردان

پژوهش‌های علمی بسیار کمی روی ارگاسم چندگانه در مردان متمرکز شده‌اند. برخی از آن‌ها، مطالعات موردی منفرد هستند؛ مانند مقاله‌ای در سال 2015 که مردی را مورد بررسی قرار می‌دهد که از زمانی که در سن 15 سالگی شروع به انزال کرده، به طور منظم ارگاسم چندگانه را تجربه کرده است. در طول مطالعه، او 6 ارگاسم را در فاصله 36 دقیقه تجربه و نعوظ خود را حفظ کرد. یک پژوهش دیگر، درباره فردی است که سه بار ارگاسم را تجربه کرد، در حالی که تا آخرین مرحله انزال نداشت.

به نظر می‌رسد اکثر مطالعات نشان می‌دهند مردانی که ارگاسم چندگانه را تجربه می‌کنند، اولین ارگاسم را با انزال تجربه می‌کنند، اما ارگاسم‌های بعدی “خشک” هستند.

اگرچه به طور قطعی ثابت نشده است، اما به نظر می‌رسد سطح پرولاکتین یک مرد ممکن است تعیین کند که آیا او می‌تواند چندین بار به ارگاسم برسد یا خیر. پرولاکتین، هورمونی است که سطح آن در مردان پس از ارگاسم افزایش پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد که این یک اثر “تخفیف کننده” بر میل جنسی آن‌ها دارد.

راه‌های رسیدن ارضا شدن مردان

برانگیختگی جنسی شامل برانگیختگی روانی و فیزیکی است و در نهایت به ارگاسم در مردان می‌رسد. راه‌های زیادی برای تحریک و برانگیختگی وجود دارد، از جمله پیش‌بازی و استفاده از اسباب‌بازی‌های جنسی. داروهای پزشکی نیز ممکن است کمک‌کننده باشند.

برانگیختگی روانی، باعث می‌شود فرد تمایل به رابطه جنسی داشته باشد و برانگیختگی فیزیکی، رابطه جنسی را برای فرد آسان می‌کند. هرقدر میزان برانگیختگی بیش‌تر باشد، ارگاسم در مردان با لذت بیش‌تری همراه می‌شود.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند منجر به ارگاسم بهتر در مردان شود، تحریک نقطه جی است. «نقطه جی مردانه» که در داخل راست‌روده قرار دارد، می‌تواند یکی از مناطق متعدد اروژنی بدن باشد. به این معنی که این ناحیه حساسی از بدن است که هنگام تحریک می‌تواند منجر به تحریک جنسی شود.

به عبارت دیگر، تحریک آلت تناسلی تنها راه رسیدن به ارگاسم نیست. مردان می‌توانند با تحریک نقطه G از طریق دیواره راست‌روده خود، ارگاسم را تجربه کنند.

اختلال ارگاسم در مردان؛ ارگاسم خشک یا آنورگاسمی

بسیاری از مردان در مقطعی از زندگی خود دچار اختلال در عملکرد انزال یا آنورگاسمی خود می‌شوند. این امر ممکن است در شرایط اختلال نعوظ (مشکل در نعوظ یا حفظ نعوظ) یا میل جنسی کم (کاهش علاقه جنسی) رخ دهد، اما می‌تواند در مردان با پاسخ‌های نعوظ طبیعی نیز رخ دهد.

این مشکلات می‌توانند مادام‌العمر یا اکتسابی باشند. مدیریت مشکلات انزال یا ارگاسم در مرحله اول به یافتن علت آن بستگی دارد.

ارگاسم خشک در مردان

ارگاسم خشک زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به ارگاسم می‌رسد، اما آلت تناسلی او منی ترشح نمی‌کند یا منی خیلی کمی ترشح می‌کند.

منی مایع غلیظ و سفید رنگی است که اسپرم را حمل می‌کند و هنگامی که از آلت تناسلی خارج می‌شود، به آن انزال می‌گویند.

ارگاسم خشک معمولاً مضر نیست. اما در صورت تلاش برای بچه‌دار شدن، احتمال باردار شدن همسرتان را کاهش می‌دهد. با گذشت زمان، بسیاری از افرادی که ارگاسم خشک دارند، می‌گویند به احساس ارگاسم خشک عادت کرده‌اند.

عواملی که می‌توانند باعث ارگاسم خشک شوند عبارت‌اند از:

  • انسداد مجرای اسپرم (انسداد مجرای انزال)
  • دیابت
  • مشکلات ژنتیکی در سیستم تولید مثل
  • هیپوگنادیسم مردانه (کمبود تستوسترون)
  • اسکلروز چندگانه
  • انزال رتروگراد
  • آسیب نخاعی
  • جراحی برداشتن مثانه (سیستکتومی)
  • جراحی پروستات با لیزر
  • پروستاتکتومی (رادیکال)
  • پرتو درمانی

ارگاسم خشک همچنین می‌تواند از عوارض جانبی برخی از داروها مانند داروهای فشار خون، بزرگی پروستات و اختلالات خلقی باشد.

راه های رسیدن به ارگاسم بهتر در مردان

آنورگاسمی در مردان

آنورگاسمی مردانه زمانی اتفاق می‌افتد که فرد حتی پس از تحریک جنسی، به طور مداوم دچار تأخیر یا ناتوانی در رسیدن به ارگاسم شود. آنورگاسمی یا سندرم کوفلان، هم مردان و هم زنان را مبتلا می‌کند، اما در زنان شایع‌تر است.

آنورگاسمی مردانه می‌تواند برای کسانی که آن را تجربه می‌کنند، ناراحت‌کننده باشد؛ به خصوص که اغلب با تأخیر در انزال رخ می‌دهد.

تخمین زده می‌شود حدود 8 درصد از مردان از ارگاسم تأخیری یا عدم ارگاسم رنج می‌برند. این مسئله در میان مردان جوان کم‌تر شایع است و با افزایش سن، افزایش می‌یابد.

توجه داشته باشید که این بیماری را نباید با اختلال نعوظ (ناتوانی در دستیابی به نعوظ) یا میل جنسی پایین (عدم میل جنسی) اشتباه گرفت.

علل متعددی برای آنورگاسمی مردانه وجود دارند؛ که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • وجود مشکلات فیزیولوژیکی در بدو تولد
  • عوارض ناشی از جراحی
  • عوارض استفاده از داروها
  • مسائل روانی

دلایل ارضا نشدن مردان

ارضا نشدن مردان دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. برخی از این دلایل مربوط به بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های خود ایمنی می‌شوند. دلیل دیگر می‌تواند بر اثر بالا رفتن سن باشد. دلایل و عوارض ارضا نشدن مردان بسیار زیاد است.

با افزایش سن، مردان هنگام روابط جنسی کم‌تر به ارگاسم می‌رسند. تقریباً تمام رفلکس‌های بدن با افزایش سن کاهش می‌یابند و ارگاسم نیز یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. به علاوه، رشد پروستات نیز یکی دیگر از دلایل اختلال ارگاسم در مردان است.

دلیل دیگر، داروهایی هستند که بسیاری از مردان در میان‌سالی مصرف می‌کنند. داروهای فشار خون، افسردگی یا اضطراب می‌توانند در ارضا شدن مردان اختلال ایجاد کنند.

در 40 سالگی، روزهای تجربه سه بار ارگاسم در روز به پایان می‌رسد. در 60 سالگی نیز احتمال به ارگاسم رسیدن در دو روز متوالی بسیار پایین می‌آید.

دلیل دیگر ارضا نشدن مردان می‌تواند ذهنی باشد. شاید او به اندازه کافی برانگیخته یا تحریک نمی‌شود. شاید رابطه جنسی او با همسرش تبدیل به وظیفه شده است یا در حین رابطه جنسی فشار روانی را تجربه می‌کند.

تمامی این دلایل می‌توانند در ارضا نشدن مردان تأثیرگذار باشند. در چنین مواردی، بهتر است افراد به متخصص مراجعه کنند تا با بررسی علل مشکل، راهکارهایی را در پیش بگیرند.

عوارض به ارگاسم نرسیدن مردان

کسانی که خود خواسته از ارگاسم و انزال خود جلوگیری می‌کنند، بعید است عوارض جانبی چندانی را تجربه کنند. بدن، اسپرم‌های استفاده نشده را تجزیه می‌کند تا از تجمع آن‌ها جلوگیری شود.

با گذشت زمان، عدم انزال می‌تواند باعث ایجاد مشکلات روانی شود. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلالات جنسی ممکن است ناراحتی یا خجالت را تجربه کنند یا دچار مشکلاتی در روابط جنسی خود شوند. به عنوان مثال، شریک زندگی ممکن است از یک فرد مبتلا به اختلال عملکرد جنسی ناامید شود. این مشکلات روانی می‌توانند منجر به بروز مشکلات سلامت روان مانند افسردگی یا اختلالات اضطرابی در افراد شوند.

تفاوت ارگاسم مردان با زنان

بدیهی است که چند تفاوت اساسی بین ارگاسم در مردان و زنان وجود دارد. در برخی مواقع، ارگاسم در زنان می‌تواند 20 ثانیه یا بیش‌تر طول بکشد، در حالی که ارگاسم مردان معمولاً حدود 3 تا 10 ثانیه طول می‌کشد.

با این حال، اگرچه ارگاسم زنان طولانی‌تر است؛ اما مطمئناً نسبت به مردان کم‌تر اتفاق می‌افتد. محققان دریافتند که مردان 95 درصد از مواقع در حین رابطه جنسی به ارگاسم می‌رسند، در حالی که زنان تنها در حدود 69 درصد مواقع به ارگاسم می‌رسند.

وقتی صحبت از نحوه توصیف زنان و مردان در مورد احساس ارگاسم و همچنین فعالیت مغزی می‌شود که در طول ارگاسم رخ می‌دهد، شباهت‌های قابل‌توجهی بین این دو وجود دارد.

به گفته AsapSCIENCE، صرف‌نظر از جنسیت، مغز جریان خون را در اندام تناسلی تحریک می‌کند و ضربان قلب و تنفس افزایش می‌یابد. علاوه بر این، اسکن‌های PET تفاوت‌های قابل‌توجهی را در نواحی مغزی که در هنگام برانگیختگی فعال می‌شوند، نشان داده‌اند؛ اما با این حال، فعالیت مغز در طول ارگاسم در مردان و زنان یکسان است.

پس کدام ارگاسم بهتر است؟ AsapSCIENCE می‌گوید پاسخ این سؤال به ویژگی‌های شخصی‌تر، مانند فیزیولوژی، آناتومی و روان‌شناسی فرد مربوط می‌شود.

مزایای ارگاسم برای مردان

ارضا شدن مردان مزایای زیادی دارد. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از :

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات
  • بهبود سیستم ایمنی بدن
  • کمک به خواب بهتر
  • بهبود کیفیت اسپرم
  • بهبود علائم میگرن
  • کاهش دادن بیماری‌های قلبی

تعداد دفعات ارگاسم در مردان

مردان عموماً پس از هر بار انزال به علت خارج شدن جریان خون از آلت تناسلی، نعوظ خود را از دست می‌دهند. عموماً با توجه به سن آن‌ها بین چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد تا آن‌ها دوباره بتوانند به ارگاسم برسند. طبیعتاً در سنین نوجوانی و جوانی، امکان به ارگاسم رسیدن در تعداد دفعات ارضا و انزال مردان بیش‌تر در یک روز ممکن است؛ اما پس از عبور از 40 سالگی، به مرور امکان به ارگاسم رسیدن متعدد کاهش می‌یابد.

ارگاسم در مردان چقدر طول می‌کشد؟

مدت‌زمان ارگاسم به عوامل مختلفی مانند شرایط ژنتیکی، سن و سال و سلامت افراد بستگی دارد. طبق پژوهش‌های انجام شده، ارضا شدن مردان بین 3 تا 10 ثانیه طول می‌کشد.

دلایل ارضا نشدن مردان

ارگاسم در مردان، سلامت و لذت برای هم!

ارگاسم در مردان عموماً 3 تا 10 دقیقه به طول می‌انجامد و طی آن، 3 تا 15 ماهیچه در ناحیه لگنچه دچار انقباضات غیرارادی می‌شوند.

از مزایای آن می‌توان به کاهش احتمال سرطان پروستات، بهبود سیستم ایمنی در بدن، بهبود کیفیت اسپرم و … اشاره کرد. در پژوهش‌های انجام شده مشاهده شده است که برخی از مردان می‌توانند ارگاسم چندگانه را تجربه کنند.

اگر به مشاوره در این زمینه نیاز دارید، می‌توانید با استفاده از سیستم نوبت دهی آنلاین دکتردکتر وقت ملاقات با پزشک را بگیرید.

منابع:

 

urology.ucsf.edu

lybrate.com

verywellhealth.com

medicalnewstoday.com

hescienceexplorer.com

psychologytoday.com

medicalnewstoday.com

ro.co

mayoclinic.org

clevelandclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. EARTH می گوید

    سلام ببخشید من انزال بدون لذت دارم یعنی انزال انجام میدم لذت خیلی کمی احساس میکنم یا اصلا نمیکنم دلیل اصلی این مشکل چیست و چطور درمان میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر