انحراف سپتوم بینی (تیغه میانی) و مراقبت از آن را جدی بگیرید

دیواره نازک بین بینی از غضروف و استخوان تشکیل  شده است که سپتوم نامیده می شود. هنگامی که سپتوم به سمت خارج متمایل یا کج شود اصطلاحا انحراف سپتوم بینی گفته می شود.

وقتی که انحراف سپتوم بینی اتفاق می افتد یک طرف بینی مسدود می شود و جریان هوا با مشکل مواجه می شود و افت هوا اتفاق می افتد که باعث تنفس سخت می شود. یک جداره منحرف یک جداره متخلخل شدید است، که می تواند یک طرف بینی را مسدود کند و هما طور که گفته شد تنفسی سخت و طاقت فرسا را به همراه دشاته باشد جداره مورد نظر می تواند در اثر خشکی هوا گاهی پوسته پوسته شود و یا دچار خونریزی بینی شود.

بعضی از نشانه های انحراف سپتوم بینی ممکن است با دارو درمان شوند. در موارد جدی تر انحراف سپتوم بینی ممکن است نیاز به جراحی برای ترمیم سپتوم داشته باشد.

علائم و نشانه ها انحراف سپتوم بینی

اغلب ناهنجاری های جدی هیچ علائمی را معمولا در بر ندارند و حتی ممکن ست که شما متوجه نشوید که انحراف سپتوم بینی دارید، با این حال ممکن است که برخی از ناهنجاری های تیغه میانی بینی دارای نشانه ها و علائمی باشد که عبارتند از:

انسداد یک یا هر دو سوراخ بینی

این انسداد می تواند از طریق یک سوراخ بینی یا هر دو سوراخ بینی صورت بگیرد و به مرحله حاد گرفتگی برسد. این حالت بیشتر مربوط به زمانی است که یا سرما خورده اید یا دچار بیماری های عفونی(عفونت سینوس ها) و یا الرژی شده اید که در ادامه حفره بینی هم دچار گرفتگی وانسداد خواهد شد.

خونریزی بینی

سطح سپتوم بینی شما ممکن است خشک شود، و خطر بروز خونریزی بینی را افزایش دهد.

گرفتگی و درد صورت

اگر چه بحث هایی در مورد علل احتمالی بینی و درد صورت وجود دارد، درد مربوط به انحراف سپتوم بینی در هر طرفی که باشد درد همان ناحیه از صورت را منجر می شود.

خوابی نارام

در طول خوابی که  که با صدا و گرفتگی بینی همراه است. که دلیل ان در نوزادان و کودکان خردسال می تواندانحراف سپتوم بینی یا تورم بافت های داخل بینی باشد.

آگاهی از چرخه بینی

در مورد انسداد بینی که گاهی برای همه نیز اتفاق می افتد حالت طبیعی این گونه است که باید از یک طرف بینی این انسداد اتفاق بیفتد در غیر این صورت این مشکل نمی تواند طبیعی باشد و دلیل بر میزان غیر طبیعی بودن انسدا بینی است.

ترجیح دادن یک طرفه خواب

برای برخی راحت و اسوده خوابیدن وقتی است که در یک طرف یعنی روی پهلو بخوابند تا بتوانند بهتر از طریق بینی تنفس کنند. این مشکل می تواند به علت همان انحراف سپتوم بینی باشد. که راه عبور بینی را متخلخل کرده است.

 در چه مواردی مراجعه به پزشک ضروری می شود

یک سوراخ بینی (یا هر دو سوراخ بینی) مسدود شده و به  به درمان های دارویی پاسخ نمی دهد.

اغلب خونریزی بینی اتفاق می افتد. 

عفونت های سینوس های اطراف بینی

انحراف سپتوم بینی

علل انحراف سپتوم بینی

سپتوم انحرافی وقتی رخ می دهد  که سپتوم بینی شما که دارنده یک دیوار نازک است و برای عبور  و مرور هوای تنفسی از سمت چب به راست و بالعکس از راست و چپ بینی می باشد دچار انحراف یا تغییری در حالت خود می شود و به یک سمت قرار می گیرد و راه تنفس دیگری را می گیرد. سپتوم انحرافی می تواند ناشی از:

اختلالات هنگام تولد

شرطی که در هنگام تولد وجود دارد. در بعضی موارد، جداسازی سپتوم بینی به درستی  در هنگام رشد جنین اتفاق نمی افتد و در هنگام تولد خود و مشکلاتش را بروز می دهد.

آسیب به بینی

انحراف سپتوم می تواند به دلایل مختلف باشد دلایلی که از خود بینی و حوادثی که در طول زمان اتفاق می افتد. این اسیب ها گاه به حدی هستند که می توانند سپتوم را از شکل اولیه و حالت خود خارج کنند و مشکلاتی نظیر انحراف سپتوم را به بار اورند. در مورد نوزادان و کودکان که همان مشکلات ژنتیکی سپتوم عامل اصلی می باشد اما در نوجوانان و بزرگسالان معمولا حوادثی که در طی روند زندگی به وجود می اسند عامل اساسی می باشند برخی از این حوادث می تواند تصادفات، برخورد با شی یا وسیله، برخورد با فرد دیگر و یا ورزش های سنگین و غیر استاندارد و  غیره.. نیز باشد.

فرآیند پیری

فرایند پیری ممکن است بر روی ساختار بینی تاثیر بگذارد، و در طول زمان، سپتوم انحرافی را ایجاد کند یا بدتر  کند. همچنین تغییرات در میزان تورم بافت بینی، به علت رینیت یا رینوسینوزیت در حال رشد، می تواند باعث کاهش انقباض بینی در حفره بینی  شود که منجر به انسداد بینی خواهد شد.

عوامل خطر ساز

برای همه در هنگام تولد، یک جداسازی سپتوم بینی وجود دارد  که در برخی از افراد این حالت در هنگام رشد جنین اتفاق نمی افتد یا این انحراف به علت آسیب در هنگام زایمان رخ می دهد. پس از تولد، جداره بینی اغلب ناشی از آسیب که متحمل شده دچار انحراف می شود و  در خارج از محل اصلی قرار می گیرد.که عوامل خطر عبارتند از:

 ورزش های سنگین و خارج از استاندارد

نبستن کمربند ایمنی خود وقتی که سوار بر وسیله نقلیه هستید.  

عوارض جانبی

اگر شما اختلالات ناشی از انحراف سپتوم بینی دارید که منجر به انسداد و گرفتگی بینی می شود می تواند منجر به:

دهان خشک، به علت تنفس دهانی مزمن

احساس فشار یا احتقان در تیغه میانی بینی

خواب ناارام ناشی از ناراحتی ها و عدم توانایی در نفس کشیدن از طریق بینی در طول شب

جلوگیری از انحراف سپتوم بینی

شما می توانید از بینی خود در برابر صدمات احتمالی محافظت کنید و به دنبال ان از انحراف سپتوم بینی جلوگیری کنید. برخی از اقدامات احتیاطی به شرح ذیل هستند:

هنگام بازی  و ورزش های ها که زیاد با افراد تیم حریف در تماس هستید مثل والیبال ،فوتبال و سایر ورزش هایی به این سبک از کلاه ایمنی و یا سایر نکات ایمنی محافظت شده استفاده کنید. 

هنگام رانندگی در یک وسیله حتما ، کمربند ایمنی را را ببندید.

اکثر بیماران انحراف سپتوم بینی به خاطر عدم رعایت کردن شرایط ایمنی دچار این حادثه شده اند.

 

برگرفته از سایت:

deviated-septum

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
11 نظرات
  1. ع.چ می گوید

    سلام.پسرم انحراف سپتوم بینی دارد و افزایش ضخامت مخاطی در سینوس ماگزیلری هر دوطرف و اتموئید خلفی هر دو طرف و اسفنوئید دو طرف دارد .با دارو برطرف می شود

  2. اکبر می گوید

    سلام انحراف سپتوم بینی باعث خرو پف هم میشه

  3. م.موسوی می گوید

    سلام پسرم انحراف سپتوم نازال با تحدب به سمت راست همراه با تورم کورنه های بینی تو دماغش دیده شده به نظرتون با دارو درمان میشه یا جراحی لازم داره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام با دارو فقط ميتونيد يه مقدار از علائم را كنترل كنيد اما درمان قطعي فقط با جراحي هست

  4. اکبر می گوید

    سلام پسرم انحراف بینی دارد .وبیشتر مواقع صبح که از خواب بلند میشه خون دماغ میشه وحالا متوجه شدم تیغه داخل بینیش حفره ای بوجود اومده یعنی دو سوراخ بینی بهم ربط پیدا کردن .چکار باید بکنم ؟آیا برای سلامتیش خطر دارد ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید حتما معاینه شه دوست عزیز و درصورت نیاز ترمیم شه
      به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید

  5. فاطمه می گوید

    سلام سمت راست بینی ورم کرده، و سوراخش بسته شده ،ابریزش بینی زرد دارم ،و خیلی زیاد عطسه میکنم.لطفا راهنمایی کنید.

  6. علی می گوید

    سلام.من سپتوم بینی ام انحراف داره بطوریکه سمت راست بینی مسدود هست.صدای تودماغی هم دارم.میخاستم ببینم با عمل واصلان انحراف صدای تودماغی هم اصلاح میشه؟؟؟
    ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله اصلاح ميشه

    2. مریم می گوید

      سلام توی سی تی من توشته انحراف سپتوم ولی من علائمی ندارم ایا احتیاج به دارو هست؟

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام اگه علائم نداريد نه لازم نيست دارو مصرف كنيد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.