بلفاروپلاستی یا جراحی پلک چیست؟ به‌همراه عوارض و هزینه‌ها

بلفاروپلاستی (Blepharoplasty) نوعی عمل جراحی است که ظاهر پلک‌ها را تغییر می‌دهد. برای رفع حالت خستگی در چشم‌ها و افتادگی پلک از این عمل زیبایی استفاده می‌شود. خطراتی در انجام چنین عملی وجود دارد اما به‌ندرت اتفاق می‌افتند. درباره شرایط هر فرد و نیاز به عمل باید به متخصص پوست، مو و زیبایی مراجعه کنید. در این مقاله، درباره بلفاروپلاستی یا جراحی پلک بیشتر خواهید خواند.

بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک می‌تواند ظاهر ناحیه اطراف چشم را بهبود بدهد. این روشی است که افتادگی پلک‌های پایینی را کاهش می‌دهد و پوست اضافی پلک‌های بالایی را از بین می‌برد.

با افزایش سن، پوست به تدریج خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. کمبود خاصیت ارتجاعی، همراه با کشش بی‌امان جاذبه، باعث جمع‌شدن بیش از حد پوست در پلک‌های بالا و پایین می‌شود. بلفاروپلاستی را می‌توان روی پلک‌های بالایی، پایینی یا هر دو انجام داد.

بلفاروپلاستی

از بلفاروپلاستی یا جراحی پلک برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک اغلب به معنای برداشتن پوست اضافی، ماهیچه و بافت چربی زیرین است. اما گاهی اوقات، متخصصان می‌توانند بافت‌ها را به جای برداشتن در مکانی دیگر قرار بدهند.

این عمل در درجه اول یک جراحی زیبایی است اما می‌تواند میدان دید را هم در بعضی از افراد بهبود ببخشد. در چه افرادی؟ در کسانی که افتادگی پلک‌های بالایی آنها مانع از شکل‌گیری صحیح میدان دیدشان می‌شود.

بلفاروپلاستی با حذف چربی، سیاهی زیر چشم را از بین نمی‌برد یا از چین و چروک‌های صورت نمی‌کاهد. سایر روش‌های جراحی و غیرجراحی که چربی‌ها را تغییر می‌دهند، حفره‌های زیر چشم‌ها را پر یا گونه‌ها را بلند می‌کنند.

با آن روش‌ها است که می‌توانید سیاهی دور چشم را بهبود بدهید. متخصصان بلفاروپلاستی را هم‌زمان با روش‌های جراحی دیگر صورت، مانند لایه‌برداری با لیزر یا لیفت ابرو انجام می‌دهند. بلفاروپلاستی و لیفت ابرو و موارد مشابه در یک مسیر و هم‌زمان پیش می‌روند.

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. اگر موردی خاص به میان باشد و بیمار استرس فراوانی را تجربه کند هم از بیهوشی کمک گرفته می‌شود. بلفاروپلاستی شقیقه و نقاط دیگر صورت هم وجود دارد و به طور انحصاری مخصوص پلک‌ها نیست.

این عمل برای چه افرادی مناسب است؟

بهترین کاندیدها برای عمل بلفاروپلاستی یا جراحی پلک عموما افرادی هستند که از سلامت خوبی برخوردارند و هیچ بیماری چشمی دیگری ندارند. در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر هم باید به جراح خود اطلاع دهید. در واقع، این عمل برای چه کسانی مناسب نیست؟

کسانی که دچار وضعیت‌های زیر هستند، نباید عمل بلفاروپلاستی انجام بدهند. به طور کلی هم تمام افراد خواهان انجام این جراحی باید با متخصص زیبایی و جراح مشورت کنند و وضعیتشان را به طور کامل شرح بدهند:

  • افراد درگیر با دیابت
  • یماری‌های چشمی مانند گلوکوم، خشکی یا جداشدن شبکیه چشم.
  • اختلالات تیروئید، مانند بیماری گریوز(Graves)، کم‌کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید.
  • بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا یا سایر اختلالات گردش خون.

عمل بلفاروپلاستی

بهترین سن برای عمل بلفاروپلاستی چیست؟

هر فرد بالای ۱۸سال می‌تواند جراحی پلک را انجام دهد. با این حال، بهترین افراد برای انجام این جراحی، بزرگسالان سالم با دست‌کم ۳۰ سال سن و بالاتر هستند. طبق گفته انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، بیشتر افرادی که این جراحی را انجام می‌دهند، بالای ۴۰ سال سن دارند.

در مورد انتظاراتی که از بلفاروپلاستی دارید هم باید واقع‌بین باشید. جراحی پلک می‌تواند ظاهر را بهبود بدهد و به افزایش اعتماد به نفس کمک کند.

نباید انتظار داشته باشید که جراحی ظاهرتان را به شدت تغییر دهد. بسیاری از مردم چشمانی دارند که کاملا هم‌تراز نیستند یا به نظر می‌رسد که هر چشمشان اندازه متفاوتی دارد. ویژگی‌های نامتقارن در مراحل اولیه رشد رخ می‌دهد. برای رفع چروک دور چشم هم نمی‌توانید روی این روش جراحی حساب کنید.

بلفاروپلاستی ساختار صورت را تغییر نمی‌دهد. قبل از اینکه تصمیم به جراحی بگیرید، چهره خود را به خوبی بشناسید. به دقت در مورد انتظاراتتان فکر کنید و آنها را با جراح خود در میان بگذارید.

انواع بلفاروپلاستی یا جراحی پلک چیست؟

روش‌های مختلفی برای انجام عمل بلفاروپلاستی وجود دارد. شایان ذکر است که این جراحی فقط مخصوص چشم نیست و برای بخش‌های دیگر بدن هم کاربرد دارد. برای نمونه، بلفاروپلاستی لب هم انجام می‌شود. برای این عمل از روش‌های متنوعی استفاده می‌کنند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

  • بلفاروپلاستی بدون جراحی؛ بلفاروپلاستی غیرجراحی، انرژی حرارتی را به جای لیزر، به کار می گیرد تا پوست را در مسیری ایمن و فوری سفت و تولید کلاژن را تحریک کند.
  • بلفاروپلاستی بدون بخیه؛ در این روش، برش در قسمت داخلی پلک ایجاد می‌شود تا جای زخم و بخیه وجود نداشته باشد. این مورد انتخابی عالی برای بیماران جوانی است که پلک‌هایی بدون پوست اضافی و افتادگی عضلات دارند.
  • بلفاروپلاستی با پلاسما؛ در این روش هم از دستگاه پلاسماجت یا پلکسر استفاده می‌شود تا گرما به سلول‌های لایه میانی پوست اضافه شود و سطح آن حالت سفت پیدا کند.
  • بلفاروپلاستی با لیزر؛ جراحی پلک با لیزر روشی است که به جای برش از لیزر استفاده می‌شود. لیزر درست مانند چاقوی جراحی برش می‌دهد، اما تفاوت این است که لیزر رگ‌های خونی را تحریک می‌کند و این یعنی خونریزی بسیار کمتر است. این روش سریع‌تر  از روش‌های دیگر است. در بلفاروپلاستی جای بخیه باقی می‌ماند اما اگر از روش لیزر استفاده شود، این مشکل کمتر دیده خواهد شد.

مدت زمان عمل بلفاروپلاستی چقدر است؟

جراح معمولا بلفاروپلاستی فوقانی را در حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت انجام می‌دهد. اگر هر دو پلک بالا و پایین به طور هم‌زمان عمل شوند، جراحی در حدود دو ساعت طول می‌کشد.

مراقبت‌های قبل از بلفاروپلاستی چیست؟

برای آماده شدن برای عمل بلفاروپلاستی، اقدامات زیر انجام می‌شوند:

  • ارزیابی پزشکی یا آزمایش‌هایی انجام می‌شود.
  • سیگار ترک می‌شود.
  • بیمار درباره داروهایی که مصرف می‌کند به پزشک اطلاع می‌دهد.
  • مصرف داروهای ضدالتهاب، آسپرین، رقیق‌کننده‌های خون، مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های گیاهی متوقف می‌شوند چون همگی می‌توانند خطر خون‌ریزی را افزایش بدهند.

در طول عمل بلفاروپلاستی یا جراحی پلک چه مسیری طی می‌شود؟

بسته به اهداف هر فرد و توصیه جراح، بلفاروپلاستی یا جراحی پلک می‌تواند روی پلک بالایی، پلک پایینی یا هر دو انجام شود.

بلفاروپلاستی پلک بالایی

در طی بلفاروپلاستی پلک بالایی، جراح برش‌هایی (برش) در چین طبیعی پلک فوقانی ایجاد می‌کند. هنگامی که چشم‌ها باز باشند، این برش‌ها پنهان می‌شوند. جراح پوست اضافی و چربی‌های بیرون زده را برمی‌دارد و سپس برش‌ها را می‌بندد.

بلفاروپلاستی چشم‌گربه‌ای از مدل‌هایی است که روی پلک بالا کار می‌شود تا به سمت بالا کشیده شود و حالت چشم گربه را به وجود بیاورد. ماندگاری این نوع از عمل بالاتر از روش‌ها و شکل‌های دیگر است.

بلفاروپلاستی پلک پایینی

در طول بلفاروپلاستی پلک پایینی که به آن بلفاروپلاستی پف زیر چشم هم می‌گویند، چه اتفاقی می‌افتد؟ در این عمل، جراح برشی را درست زیر خط مژه پایینی ایجاد می کند و پوست اضافی پلک پایینی را از طریق این برش از بین می‌برد.

ممکن است که جراح از برشی پنهان در داخل پلک پایین (برش ترانس ملتحمه) برای اصلاح مشکلات پلک تحتانی و توزیع مجدد یا حذف چربی اضافی استفاده کند.

مراقبت‌های بعد از عمل بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی قبل و بعد از شروع چه مراحلی دارد؟ درباره قبل از شروع جراحی صحبت کردیم و در این بخش به‌سراغ مراقبت‌های بعد از عمل می‌رویم.

در هریک از پلک‌های بالایی بخیه‌ای وجود دارد که حدود یک هفته باقی می‌ماند. اگر برش‌ها در داخل پلک‌ها ایجاد شده باشد، پلک‌های پایینی نیازی به بخیه ندارند.

ایجاد تورم و کبودی در پلک‌های بالایی و تحتانی شما رایج است. انتظار این را داشته باشید که از محل کار در خانه بمانید و فعالیت‌های خود را برای چند روز پس از جراحی محدود کنید تا پلک‌ها بهبود پیدا کنند.

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک

عوارض بلفاروپلاستی چیست؟

مانند هر عمل جراحی دیگری، درجاتی از خطر در بلفاروپلاستی یا جراحی پلک هم وجود دارد. عوارض و نتایج بد ناشی از بلفاروپلاستی نادرند، اما گاهی‌اوقات اتفاق می‌افتند. مشکلات احتمالی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • خون‌ریزی
  • عفونت
  • خشکی چشم
  • تغییر رنگ غیر طبیعی پلک
  • ایجاد جای زخم
  • چین خوردگی غیرطبیعی در داخل یا خارج از پوست پلک
  • ناتوانی در بستن کامل چشم
  • کشیدگی خط مژه و پلک به سمت پایین
  • از دست‌دادن احتمالی بینایی

هر چقدر هم که این عوارض نادر باشند، باید پیش از عمل از آنها باخبر باشید. بیشتر مردم از نتایج خود پس از عمل بلفاروپلاستی راضی هستند.

علت کوچک‌شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک عملی است که روی بافت اطراف چشم و پلک اثر می‌گذارد و آنها را ملتهب و متورم می‌کند. چنین روندی روی ظاهر در روزهای نخست بعد از عمل اثر دارد و باعث می‌شود که چشم کوچک‌تر به نظر برسد.

بنا به اینکه به دنبال انجام چه نوع و شکلی از پلک باشید هم فرم چشم‌هایتان بعد از عمل تغییر می‌کند. برای مثال، برخی مایل‌اند که بلفاروپلاستی چشم ژاپنی انجام بدهند و چشم‌هایی شبیه مردمان این سرزمین پیدا کنند. برخی هم  بلفاروپلاستی گوشه چشم انجام می‌دهند. در هر حال، فرم چشم‌ها تاحدی عوض می‌شود.

دوره نقاهت چقدر طول می‌کشد؟

اگرچه جراحی معمولا بدون درد است، اما ممکن است مقداری تورم و کبودی به همراه داشته باشید. بیشتر مردم بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز، احساس بهبودی پیدا می‌کنند اما ممکن است دوره نقاهت چند ماه هم طول بکشد.

در طول ریکاوری بلفاروپلاستی، می‌توانید از کمپرس سرد و پماد آنتی‌بیوتیک برای کاهش تورم استفاده کنید. جراح دستورالعمل‌های خاصی به شما می‌دهد که ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • چگونه از چشمان خود مراقبت کنید.
  • تجویز داروهایی برای کمک به بهبودی و کاهش احتمال عفونت.

هزینه بلفاروپلاستی چقدر است؟

شاید برایتان سوال باشد که قیمت بلفاروپلاستی یا جراحی پلک چقدر است؟ به‌طور متوسط در سال ۱۴۰۲، هزینه عمل جراحی هر پلک در حدود ۶ میلیون تومان است. هزینه در بیمارستان‌های دولتی همیشه کمتر از هزینه در بیمارستان‌های خصوصی و مطب‌ها است.

با بیمه و بدون بیمه تکمیلی هزینه این عمل چقدر می‌شود؟ معمولا عمل‌های زیبایی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند. باید ببینید که این مورد از سوی شرکت بیمه شما پوشش داده می‌شود یا خیر.

هزینه‌های بلفاروپلاستی

عوامل مختلفی روی هزینه‌های بلفاروپلاستی یا جراحی پلک اثر می‌گذارند. از جمله این موارد باید به گزینه‌های زیر اشاره کنیم:

  • هزینه بیمارستان یا کلینیک
  • دستمزد جراح
  • هزینه اتاق عمل و پرسنل
  • عمل پلک پایین یا بالا یا هردو
  • ابزارهای مورداستفاده
  • هزینه آزمایش‌های قبل از عمل

جراحی پلاک

بلفاروپلاستی جراحی زیبایی و گاهی درمانی است

عمل پلک بیشتر حالت زیبایی دارد اما گاهی به برخی از افراد کمک می‌کند که با جراحی پلک افتاده بالایی بهتر ببینند و میدان دید وسیع‌تر و طبیعی پیدا کنند.

بلفاروپلاستی چشم آسیایی یا چشم شرقی و مدل‌های مختلف باعث می‌شود که فرد به مدل خاصی از چشم‌ها برسد. این عمل فقط محدود به چشم‌ها نیست. بلفاروپلاستی خط خنده یا غبغب و موارد دیگر نظیر بینی هم وجود دارد.

برای اینکه انتظاراتتان از عمل بلفاروپلاستی معقول پیش برود، باید حتما با متخصص زیبایی در جلسات مشاوره توجیه شوید. یکی از بهترین روش‌های دریافت نوبت ملاقات استفاده از سیستم نوبت دکتر سایت دکتردکتر است.

درباره این عمل جراحی پلک‌ها سوال دیگری در ذهنتان باقی مانده است؟ اگر ابهام یا پرسشی دارید با ما درمیان بگذارید.

منابع:

medic8.com

my.clevelandclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر