علل خارش پوست؛ درمان اصولی این مشکل را جدی بگیرید!

خلاصه این مقاله را بشنوید

تا به حال شده که دچار حس ناخوشایندی در پوست خود شوید که به واسطه آن مجبور باشید به هر وسیله فیزیکی دست بیاندازید و آن را آرام کنید؟ در مورد خارش پوست صحبت می‌کنیم؛ همان حسی که فرد را وادار به خاراندن بی‌امان پوستش می‌کند. گاهی اوقات علت خارش پوست حساسیت گذرا یا سایش پوست به سطحی دیگر است اما در بیشتر اوقات، بیماری داخلی یا عارضه‌ای پوستی باعث خارش می‌شود.

اگر خارش پوست دارید و این حس قطع نمی‌شود، به دکتر پوست مراجعه کنید اما قبل از هر چیزی با خارش پوست، علل و درمان آن در این مطلب از مجله دکتردکتر آشنا شوید؛ با ما همراه باشید.

علت خارش پوست چیست؟

خارش پوست حالتی شایع بوده که گاهی نشان‌دهنده بیماری خاص در افراد است؛ بنابراین پیگیری آن در صورت مزمن شدن، امری ضروری به نظر می‌رسد. خارش پوست یک تظاهر پوستی است که همه ما در طول زندگی آن را تجربه کرده‌ایم ولی گاهی این مشکل شدید شده و از آستانه تحمل خارج می‌شود. خارش شدید پوست در بعضی موارد تنها یک خارش معمولی نبوده و تظاهری از یک بیماری‌ سیستمیک یا عفونی است. در این مواقع فرد باید پیگیری‌های لازم را انجام دهد و آن را به یک آلرژی یا حساسیت پوستی ساده تعبیر نکند.

علائم خارش پوست

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث خارش پوست می شود؛ از نکاتی که فکرش را نمی‌کنید مثل پوشیدن لباس با جنسی خاص یا بیماری که از وجود آن اصلا خبر ندارید! در ادامه، به مهم‌ترین علل خارش پوستی اشاره می‌کنیم:

  • خشکی پوست
  • حساسیت غذایی
  • لوپوس (بیماری خود ایمنی)
  • کاندیدا (ضایعات پوست مرطوبی که در بغل، ران و زیر پستان‌ها به‌وجود می‌آید)
  • انسداد مجاری صفراوی
  • سیروز (اسهال، ورم شکم، کاهش اشتها)
  • واکنش‌های آلرژیک
  • عرق سوز شدن
  • درماتیت تماسی
  • گزش حشراتی مثل کک
  • کهیر
  • اگزمای آلرژیک
  • لکه‌های پوستی
  • شپش پوستی
  • شپش سر
  • ایمپتیگو (زرد زخم)
  • گزش حشرات
  • حساسیت به لاتکس
  • کچلی
  • گال
  • سرخک
  • پسوریازیس
  • درماتوگرافی
  • آبله‌مرغان
  • کرم‌های سوزنی
  • گیاهانی مثل بلوط و پیچک سمی
  • بیماری‌های پوستی (اگزما، درماتیت، …)
  • مواد محرک
  • هیستامین‌ها
  • بیماری‌های داخلی
  • اختلالات عصبی
  • حساسیت دارویی
  • بارداری

در ادامه بیماری‌ها و حالت‌هایی که علت خارش پوست می‌شوند و حتما باید برای درمان آنها به پزشک مراجعه کرد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

درمان خارش پوست

خارش پوست به دلیل بیماری‌های کلیوی

این بیماری‌ها باعث ایجاد خارش پوست در سرتاسر بدن می‌شوند. در این وضعیت تنها یک قسمت از بدن درگیر نیست و فرد در کل پوست بدن خود احساس خارش دارد. مطالعات نشان داده‌اند اکثر افرادی که دچار بیماری‌های مزمن کلیوی مثل نارسایی کلیوی شده یا افرادی که به هر علتی مثلا ESRD دیالیز می‌شوند، خارش شدیدی را در سرتاسر بدن خود تجربه می‌کنند.

علت این موضوع هنوز به طور قطعی مشخص نشده است. محققان احتمال می‌دهند خارش پوست در بیماران کلیوی به دلیل عدم دفع کامل مواد زائد و در نتیجه تجمع مواد سمی مانند اوره در بدن باشد.

لازم به ذکر است که درمان خارش کلیه هم راستا با درمان بیماری‌های کلیوی برای بیمار اتفاق می‌افتد در غیر این‌صورت، حتما با پزشک خود هماهنگ کنید یا به دکتر پوست مراجعه کنید.

بیماری‌های کبدی و خارش پوست

خارش مداوم و سرتاسری پوست شاید نشان‌دهنده‌ی وجود بیماری‌های کبدی باشد. در بیماری‌هایی همچون سنگ صفرا یا کلانژیت اسکلروزان اولیه از جمله نشانه‌های بالینی تشخیصی، خارش پوست بدن است؛ کیسه صفرا و خارش بدن یکی از مباحث پر کاربرد در رشته پزشکی مخصوصا پوست است. برای از بین بردن این نوع خارش باید مشکل کبدی فرد برطرف شود و به او داروهایی داده شود که اسیدهای صفراوی را در بدن کم کند.

تاثیر بیماری‌های نخاعی بر خارش پوست

احساس خارش مداوم در ناحیه‌ی میانی پشت یعنی درست در مسیر نخاع یا همان ستون فقرات، البته بدون این که تظاهرات پوستی اعم از جوش یا قرمزی در آن ناحیه وجود داشته باشد؛ نشان‌دهنده‌ آسیب اعصاب یا همان نوروپاتی است. عصبانیت یا آسیب‌های مختلف به ستون فقرات می‌توانند از علل نوروپاتی باشند؛ زیرا در این حالت به اعصاب فشار وارد می‌شود و این فشار خود را با تظاهری همچون خارش نشان می‌دهد.

بیماری پسوریازیس

پسوریازیس بیماری پوستی خودایمنی است که سبب خارش شدید پوست می‌شود. این بیماری زمینه ژنتیکی دارد، متاسفانه تاکنون درمان قطعی برای آن یافت نشده است و درمان‌ها برای این بیماری صرفا علامتی هستند. درباره بیماری پسوریازیس می‌توانید در مقاله‌ای تحت همین عنوان در مجله دکتردکتر بیشتر بخوانید.

خارش پوستی شدید

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک بیماری خودایمنی است که در آن پرزهای روده از بین می‌روند و فرد مشکل سوء جذب پیدا می‌کند. این وضعیت در صورتی که فرد پروتئینی از دسته گلوتن مصرف کند تشدید خواهد شد. در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ایمونوگلوبولینی (آنتی بادی که از جنس IgA است) که در پاسخ به گلوتن، علیه پرزهای روده ایجاد شده است به سلول‌های پوستی منتقل و باعث واکنش‌های پوستی می‌شود.

در این بیماری زخم‌ها و تاول‌های پوستی در نواحی زانو، آرنج، کپل‌ها و موی سر به وجود می‌آید که خود را با خارش شدید نشان می‌دهند.

بیماری لنفوم

بیماری لنفوم در برخی مواقع موجب خارش پوست می‌شود. این خارش گاهی با تحریک و گاهی بدون تحریک رخ می‌دهد. زمانی که فرد شیمی درمانی و پرتودرمانی را شروع می‌کند، به تدریج این خارش‌ها برطرف می‌شوند.

بیماری‌های تیروئیدی

تیروئید غده‌ بسیار مهمی در جلوی گردن است که بیماری‌های مختلف آن تاثیرات وسیع و متنوعی در بدن، از جمله روی پوست می‌گذارند. تاثیرات ناشی از غده تیروئید بر پوست، ممکن است به علت تاثیری باشد که این هورمون‌ها بر غدد عرق پوست دارند. برای مثال کم‌کاری تیروئید موجب خشکی شدید و آزاردهنده‌ی پوست می‌شود؛ این موضوع ممکن است به دلیل کمبود هورمون‌های تیروئیدی و در نتیجه کاهش ترشحات غدد عرقی پوست باشد. همچنین هورمون‌های تیروئیدی در پوست گیرنده دارند و به صورت مستقیم نیز می‌توانند موجب بروز این امر شوند.

آلرژی

آلرژی یکی از علل شایع خارش پوست در افراد مختلف است. درماتیت تماسی در بیشتر مواقع سبب بروز آلرژی در افراد می‌شود. نیکل، پیچک سمی و دیگر ترکیبات موجود در لوازم آرایش، دستمال مرطوب، پدهای آرایشی و بسیاری از وسایلی که در طول روز از آنها استفاده می‌کنیم، از جمله علل متداول درماتیت تماسی (یکی از انواع آلرژی پوستی و خارش) هستند. آلرژی‌های پوستی خارش‌های شدیدی را در افراد ایجاد می‌کنند.

یائسگی

تولید استروژن در خانم‌ها زمان یائسگی، بسیار کم و نزدیک به صفر می‌شود. از طرفی وجود هورمون استروژن برای تولید کلاژن ضروری است؛ بنابراین با تولید نشدن کلاژن، پوست فرد بسیار نازک، خشن و آسیب‌پذیر خواهد شد و در نتیجه خارش پوست را به همراه می‌آورد.

این افراد اغلب بعد از یک دوره هورمون‌درمانی مشکل‌شان برطرف شده و دیگر از خارش پوستی رنج نخواهند برد.

سرطان پستان

سرطان پستان گاهی اوقات با خارش نوک پستان و ناحیه‌ی رنگی اطراف پستان‌ خود را نشان می‌دهد. اغلب افراد به این نشانه توجهی ندارند و به پزشک متخصص مراجعه نمی‌کنند. بنابراین خارش مداوم و نسبتا شدید نوک پستان ممکن است یک زنگ خطر برای سرطان پستان باشد.

داروها

داروهایی هستند که مصرفشان بسیار رایج است و باعث ایجاد خارشدر پوست می‌شوند. مهم‌تری آنها عبارتند از:

  • داروهای ضد تصرف
  • آنتی بیوتیک‌ها(آنتی‌بیوتیک‌های حاوی مشتقات سولفا)
  • داروهای ضد قارچ
  • مسکن های مخدر

علت خارش پوست

چه زمانی خارش بدن خطرناک است؟

خارش پوست به خودی خود ترسناک نیست اما نمی‌توان همیشه از این امر مطمئن بود. گاهی باید نشانه‌ها را دنبال کرد و در اسرع وقت به دنبال درمان تخصصی بود. گاهی دلایلی که باعث ایجاد خارش پوست می‌شوند، خطرناک هستند و فقط به وسیله پزشک باید بررسی و درمان شوند.

اگر نشانه‌های زیرا را مشاهده کردید، هر چه زودتر برای درمان خارش خود به دکتر مراجعه کنید:

  • بروز علائم دیگر به همراه خارش
  • نامعلوم بودن علت خارش
  • شدید بودن خارش

چه زمانی باید برای درمان خارش به دکتر مراجعه کرد؟

اگر خارش شما بیش از دو هفته طول کشید، درمان‌های خانگی برای آن جواب نباشد، همراه با علائم دیگری باشد و بی علت باشد.

تشخیص علت خارش پوست

در ابتدا پزشک با بررسی نشانه‌های ظاهری و انجام آزمایش‌های لازم، علائم شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. مدت زمان خارش، سابقه خارش مداوم، استفاده از مواد شیمیایی محرک، سابقه آلرژی پوستی، بررسی شدت خارش در بخش‌های مختلف بدن و داروهایی که مصرف می‌کنید از جمله مواردی هستند که پزشک در مورد آنها از شما جویا خواهد شد.

اگر درمان‌های اولیه جواب ندهد، پزشک برای شما آزمایش خون، تست بررسی عملکرد تیروئیدی، تست پوستی و تراشیدن پوست و تهیه نمونه زنده (بیوپسی) را تجویز خواهد کرد. بعد از بررسی این موارد، درمان‌های لازم را تجویز خواهد کرد.

چگونه خارش پوست را درمان کنیم؟

نکته‌ بسیار مهمی که باید در درمان خارش پوست مدنظر قرار داد این است که قبل از انجام هر اقدام درمانی برای رفع خارش، ابتدا باید علت خارش پوست مشخص شود. امکان این تشخیص فقط بر عهده پزشک متخصص است. سپس پزشک با توجه به تشخیص خود، اقدام به درمان خارش می‌کند. خارش پوست گاهی اوقات پرچم یک بیماری بسیار مهم و خطرناک در بدن است. اگر علت خارش مورد خاصی نباشد، با استفاده از کرم‌های ضد خارش پوست مشکل حل می‌شود در غیر این‌صورت، پزشک راه‌های مختلفی را برای درمانتان امتحان خواهد کرد.

درمان خارش پوستی

درمان خانگی خارش پوست

یکی از روش‌های کم دردسر برای درمان خارش در صورتی که علت آن مشخص باشد و البته حاد هم نباشد، استفاده از روش‌های خانگی برای درمان خارش پوست است.

اول از همه یادتان باشد که برای حفظ رطوبت پوست آن را مرطوب نگه دارید و محل خارش را تا جایی که امکان دارد، نخارانید.

محل خارش را تمیز نگه دارید اما با مواد شوینده معطر و رنگدار تماسی نداشته باشید.

دوش آب سرد در چنین شرایطی به شما کمک خواهد کرد؛ مخصوصا که بعد از آن سریعا بدن خود را مرطوب کنید. البته می‌توانید برای مبارزه با هیستامین موجود در خون خود، از آنتی هیستامین‌های خوراکی استفاده کنید.

با این حال در ادامه، روش‌هایی خانگی برای درمان خارش پوست را به شما معرفی خواهیم کرد:

روغن نارگیل و آبلیمو

این دو ماده را به نسبت برابر ترکیب کنید و در قسمت‌هایی از پوست که دچار خارش هستند اسپری کنید تا متوجه اثر ضدخارشی این ترکیب شوید.

جو دوسر

۲ پیمانه از این ماده را در وان حمام بریزید و حدود ۲۰ دقیقه در آن دراز بکشید. تاثیر این ماسک خانگی عالیق است هر چند که باید چندین بار آن را امتحان کنید.

منتول

این ماده دارای خاصیت ضد خارشی است. بنابراین هر پمادی که حاوی منتول باشد خاصیت ضد خارشی برای فرد به همراه دارد. مثل پماد ویکس.

جوش شیرین

اندکی جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و روی قسمتی از پوست که در آن احساس خارش می‌کنید بمالید.

ژل آلوئه‌ورا

در مورد این ژل لازم به ذکر است که برخی مواد موجود در ژل طبیعی این گیاه ارزشمند، محرک بوده و خود سبب به وجود آمدن خارش و دیگر حساسیت‌های پوستی می‌شوند لذا بهتر است که از ژل فرآوری شده آلووئه‌ورا استفاده شود؛ چرا که مواد آلرژن موجود در ژل توسط محققان استخراج شده است و این قبیل مشکلات فرد را تهدید نمی‌کند.

روغن برگ درخت چای

روغن برگ درخت چای خاصیت میکروب‌زدایی که دارد و می‌تواند علاوه بر درمان خارش، پوست را نرم کند.

روغن اسطخودوس

روغن اسطوخودوس خارش‌های مزمن پوستی را آرام می‌کند.

روغن بابونه

روغن بابونه برای بهبود خارش پوستی اگزما تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

روغن بابونه برای درمان خارش پوست

درمان دارویی خارش پوست

برای درمان خارش پوست از طریق دارویی، هم می‌توان از داروهایی بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده کرد و هم از داروهایی مخصوص که تنها با نسخه پزشک قابل تهیه هستند، استفاده کرد. این داروها عبارتند از:

  • کرم‌های مهار کننده مثل کرم تاکرولیموس (Protobic) و پیم اکروبیموس (Elidle)
  • بی‌حسی‌های موضعی مثل کپسایسین و دوکسپین
  • پماد یا کرم‌های کورتیکواستروئید
  • دارو‌های ضد‌افسردگی مثل مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین مثل فلوکستین(Prozac) و سرترالین(zoloft)
  • نوردرمانی (فتوتراپی)
  • کرم هیدروکورتیزون (کرم استروئیدی)
  • لوسیون کالامین (ترکیبی از اکسید روی و اکسید آهن برای تسکین خارش) پراموکسین (بی‌حس‌کننده ملایم)
  • قرص هیدروکسی زین

مواد غذایی مناسب برای درمان خارش

علاوه بر داروها و روش‌های خانگی و محلول‌های مختلف، می‌توان با خوردن میوه و سبزیجات یا دیگر خوراکی‌ها، خارش پوست را تسکین داد:

  • کفیر
  • ماست
  • سیب
  • کلم بروکلی
  • شیر کره
  • پنیر چدار و گودا
  • کرفس
  • آلو
  • گیلاس
  • اسفناج
  • ذغال اخته

درمان خارش سخت نیست اما کشف علت آن مهم است!

خارش پوست یا خودش خوب می‌شود یا با مراجعه به پزشک و درمان علت، مداوا می‌شود. به هر حال هر چه که هست باید برای درمان به موقع آن اقدام کرد. برای مراجعه به دکتر پوست هم می‌توانید از سیستم نوبت دهی اینترنتی دکتردکتر کمک بگیرید تا هر چه زودتر مشاوره و برنامه درمانی مخصوص خود را بگیرید.

در انتها از شما می‌خواهیم تا اگر تجریه‌ای ذر زمینه درمان خارش دارید با ما به اشتراک بگذارید.

منابع:

 mayoclinic

healthline

webmd

 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
44 نظرات
  1. محمدکاظم آقایی می گوید

    سلام خانم دکتر.. من 42 سالمه.6سال متادون میخورم.. دوساله خارش. کل بدن دارم. سنگ کلیه داشتم رفع شد.. سونوگرافی انجام داده ضخامت دیوار مثانه زده… تو راخدا راهنمایی کنید… انشاالله سلامت باشید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید ازمایش خون و بررسی کارکرد کبد و کلیه ها و میزان بیلی روبین ، بررسی سلول های خون و…انجام شود
      به متخصص داخلی مراجعه کنید

  2. مبینا می گوید

    سلام خسته نباشید
    ۲۳سالم هستش و دستم خیلی ناگهانی دیروز شروع کرد به قرمز شدن ن چیزی خوردم نه به چیزی دست زدم که حساسیت داشته باشم و کمی هم روی شکم و پاهام این قرمزی هست به صورت جوش
    کرم کالاندولا رو استفاده میکنم این قرمزی برطرف میشه ولی مجدد ظاهر میشه
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اولین تشخیص احتمالی الرژی هست
      معاینه دقیق لازمه
      به پزشک عمومی مراجعه کنید

  3. رضوان می گوید

    سلام دکتر خسته نباشید دختر ۱۴ سالم دوماهه که همه جای بدنش میخاره وقتی از حموم بیرون میاد این خارش بیشتر میشه دکتر پوست پماد ترکیبی و قرص دوکسپین داد ولی خوب نشده البته یه مدت توی حموم زیاد خودشو با لیف شسته ممکنه خشکی پوست باشه ممنون میشم راهنماییم کنید

  4. حمید می گوید

    سلام خسته نباشید من نزدیک سه سال هست که تمام بدنم خارش داره وبه پزشک پوست هم مراجعه کردم همراه با ازمایش گفت چیزی نیسته ودر ضمن من کبد چرب گرید ۳دارم و تحت نظر دکتر هستم واکنون برای آرام شدن از خارش از سیتریزین استفاده میکنم لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جهت بررسی وضعیت کبد و انزیم های کبد و بیلی روبین به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  5. س می گوید

    سلام خسته نباشد من سه ساله خارش پوستی شدید دارم هر دکتری بگید رفتم قبلا باسیتریزین خوب میشدم ولی الان سه ماهه انقدر شدید شده که خواب و خوراک و ازم گرفته همه ازمایش هارو هم انجام دادم ویتامین دی بدنم پایینه تکه برداری کردم وگفتن عصبیه با هیچ داروی جوابی نمیگیرم حتی پماد قرص هیچی تسکینم نمیده حالا هم احساس سوزن سوزن شدن دارم تورو خدا چکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      با توجه به اینکه نمونه برداری کردین و خارش عصبی ذکر شده، برای درمان به فلوشیپ‌ سایکوسوماتیک مراجعه کنید

  6. نسرین می گوید

    سلام خسته نباشید ۳ ماه پیش همه ی بدنم کهیر وخارش گرفت آمپول زدم خوب شد وبعد ریزش مو شدیدی گرفتم والان هم صورتم رو اصلاح کردم وصورتم دچار کهیر شده ویک هفته هست خوب نشده آیا این حساسیت پوستی هست ؟چکار باید کنم ؟

  7. رکسانا جیم می گوید

    سلام و وقت بخیر
    بنده به دلیل مشکوک بودن به گال طبق نظر پزشک عمومی پرمترین مصرف کردم و برای از بین بردن این انگل پوستی دو روز بعد از استفاده از پرمترین، به کل بدنم پودر موبر رقیق با اب زدم و بیست دقیقه موند و شستم
    اثار بیماری اولی کاملا از بین رفت ولی دو‌ماهه کل بدنم از فردایی که پودر موبر زدم، میخاره و لکه های قرمز و زخم های زیاد در اثر خارش
    دو هفته خارش بسیار شدید و شب و روز نداشتم
    تا حالا شش بار دکتر مراجعه کردم
    انواع ضد الرژی ها مصرف کردم و اثر مقطعی داشتن
    در کل سی چهل درصد از خارش باقی مونده و رفع نمیشه
    متخصص الرژی هم رفتم و تست دادم و حساسیت خاصی نداشتم
    واقعا موندم چه کنم
    پوستم داغون شده از خارش و زخم

  8. رحمتی می گوید

    سلام من مادرم چهار باره که یهو همه جای بدنش شروع به خارش میکنه و هی شدت خارش بیشتره میشه طوری که پوست کم کم پف میکنه باد میکنه و قرمز میشه حتی صورتش .دکتر عمومی رفتیم فقط و با امپول خارش قطع میشه و التهابات هم تموم میشن ولی میشه اگ علتی ک میتونه نزدیک ب این مورد باشه رو بگید خارشش یهو شرو میشه و باد میکنه و التهاب و قرمزی داره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      اگر پف و تورم پوست همراه با خارش منتشر پیدا میکنن و تورم دررصورت هم دیده میشه ، باید از نظر آنافیلاکسی و حساسیت شدید بررسی بشن و حتما جهت معاینه به متخصص” داخلی مراجعه کنید

  9. حمیدسمیعی می گوید

    سلام ببخشید من قرص الپرزولام نیم پارکستین بیست وبوپریون هم میخورم احتمال داره بخاطرهمین قرصهابدنم میخاره وزودزخم میشه باکوچکترین خارش زانوهازخم میشه وحتی الت تناسلی خارش داره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      این داروها اصولا همچین عوارضی نمیدهند

  10. بابک عالی می گوید

    مرحوم مادر زنم ۳ سال پیش با خارش بدن بیماریش شروع شد بعد از یکسال این دکتر و آن دکتر فهمیدن سرطان مغز استخوان داره یعنی مولتیپل میلوم و در اثنای شیمی درمانی کرونا گرفت و دنیا رو ترک نمود .

    و حالا دخترش که خانم بنده می باشد بیش یکماهه با همان علائم خارش شروع شده ولی دکتر فوق تخصص خون آزمایشات مخصوص به مولتیپل میلوم نوشت که خوشبختانه هیچ مشکلی در خون نداره و بازم خارش داره و دکترها قادر به تشخیص نیستن موندم چکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      هر خارشی که بعلت سرطان نیست
      علل زیادی مطرحه
      بهتره چکاپ کامل و بررسی کم خونی، تیرویید، کبد، کلیه و مدفوع انجام بدن

      1. بابک عالی می گوید

        با تشکر
        کبد چرب گرید ۲ داره
        🙏🙏🙏

  11. مریم میرزایی می گوید

    سلام دخترم ۳ سالشه خیلی بدنشو میخارونه گردنش صورتش دستش پاهاش حتی لای پاهاش انقد خارونده زخم شده بردم دکتر همش شربت میده هیچ تاثیری هم نذاشته لطفا راهنمایی کنید خیلی نگرانم اعاصبم بهم ریخته

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      چکاپ‌کامل و بررسی کبد و بیلی روبین و کلیه بدین و اگر ازمایشاش خوب بود به متخصص” پوست مراجعه کنید

  12. جمال خاوری می گوید

    سلام من یک سال هست که خارش پوست دارم خیلی اذیتم میکنه دوطرف زیربغلم تاکمرم هست چنان میخاره که پوستم رفته پوست بدنم هم خشکه امپول بتامتازونم وقرص مصرف کردم خوب نمیشه ممنون میشم نظرتونوبشنوم تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اول ازمایش کبد و کلیه و بیلی روببن بدین
      اگر خوب بود ازمایشا لازمه جهت بررسی به متخصص” پوست مراجعه کنید، تا از نظر قارچ و اگزما بررسی شین

  13. هادی می گوید

    سلام
    من حدود ۲ ماهه که خارش پوست در همه جای بدنم دارم. آزمایش دادم انزیمهای کبدی و آلرژی هم نرمال بوده. رفتم کلینیک آلرژی اونجام هم گفته حساسیت ناچیزی به چند ماده غذایی دارم که علت خارش نیست. الان موندم چیو تست کنم که علت خارش پوستم مشخص بشه. لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر تمام بررسی های ازمایشگاهی نرمال هست و برای خارش هیچ علتی پیدا نشده
      یکی از نظر انگل باید بررسی شین
      یکی هم از نظر خارش سایکولوژی و عصبی

  14. فاطمه برات زاده می گوید

    سلام خانوم دکتر ببخشید قبلن مادرم خارش شدید دست وپهلو و واژن داشتن البته ۳ ساله یائسه هستن دکترگفتن ازمایش دادن گفتن کبدشون چربه و سنگ صفرا بعدش رژیم گرفتن بهترشد فشارشون بالاست،،، الان بعد ۴ ماه دوباره چشمهاشون وبقیه بدنشون خارش داره بدون کهیر و قرمزی دلیلش چیه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      آزمایش آنزیم کبدی و کارکرد کلیه و قند بدن

  15. خدابخش می گوید

    سلام دکتر
    من مدت ۱۰-۱۲ سال هست دچار خارش بدن هستم دکتر های زیادی مراجعه کردم ولی متآسفانه تا امروز درمان نشدم انواع قرص های ضد آلرژی رو استفاده کردم با انواع کرم ها و محلول های ساختنی ولی بی اثر بوده.
    سر و پشت بدنم بیشتر درگیره از بس خارش داشته پشت کمر و شانه هام لکه های بزرگ سیاه هست که در اثر خارش گاهی به زخم شدن میرسه.
    لطفآ راهنمایی کنید چه پزشکی مراجعه کنم و چه آزامایشی بدم و چه دارویی مصرف کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      آزمایش آنزیم کبدی و بیلی رو بین و کارکرد کلیه بدین
      درمورد تیرگی ها احتمالا ماکولار آمیلوییدوزیس مطرحه

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص پوست، مو و زیبایی مراجعه کنید.

      1. علیرضا می گوید

        سلام مادر من صفراش و جراحی کرده برداشتن از روز عمل به بعد کل بدنش میخاره هر یک روز درمیون باید قرص سیتریزین بخوره تا خوب بشه رفت ازمایش مجرای صفرا ام داد مشکلی نداشت ازمایش کبد و کلیه و نمومه برداری از پوستم داد همه چیزش خوب بود اگه در تخصص شماست حضوری بیاییم ولی مثل بقیه ازمایشا بی فایده نباشه حاضرم یک سال پیگیرش باشم اما حداقل جواب بگیریم .ممنون میشم پاسخ بدید

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          کهیر میزنن؟ دارویی برای بعد جراحی براشون تجویز نشده که امکان آلرژی به اون باشه؟

      2. مهناز می گوید

        سلام خانوم دکتر خسته نباشین ببخشید من حدود ۱۵روزه کیسه صفرامو عمل کردم بده عمل خارش بدن گرفتم علتش چیه

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام عزیز
          ازمایش آنزیم کبدی و بیلی روبین بدین

  16. زهرا تقیپور می گوید

    سلام خانم دکتر من همو گلوبین خونم پایینه که ونوفر امپول زدم حالا را به راه خارش پوستی میگیرم چکار باید کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام حساسيت به ونوفر هست
      آنتي هيستامين براي دو هفته هر ١٢ ساعت الي هر ٨ ساعت يكي بخوريد

  17. روشنک می گوید

    سلام خانوم دکتر
    یک سوال داشتم آیا استرس و اضطراب باعث خارش پوست میشود؟ من استرس و اضطراب مزمن دارم و چند وقتیه خارش پوست گرفتم ۲۱ سالمه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام در بعضي افراد ميشه عزيزم

      1. ناشناس می گوید

        سلام خانم من یکجایی کار میکنم چند دونه دوست هایم بامن خارشت گرفته مدت شش ماه میشه چیکار کنم دور بشه پماد همه چیز استفاده کردیم خوب نشز

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          باید از نظر گال و ساس و شپش بررسی شین

  18. Wallar می گوید

    من پیوند کبد انجام دادم و امروز دیالیز کردم برای اینکه پتاسیم بدنم بالا بود میخواستم بدونم خارش بدنم برای کلیه است یا کبد چون یهویی دچار خارش میشم و یهویی کم میشود راه درمانش چیست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد آزمايش alk.p بديد و سونوگرافي كبد و كيسه صفرا بديد

  19. ناشناس می گوید

    سلام یک ساله با خوردن لبو دچار خارش شدید درکل بدن شدم .چربی خون دارم وسنگ کیسه صفراهم داشتم که بادارو درد کم شده علت خارش یک ساله من را کلافه کرده داروهای الرژی زیاد مصرف کردم اما بی نتیجه است راهنمایی بفرمایید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام اگه alk.p بالايي داريذ خارش بدليل سنگ هست
      اما اگه نرماله بدليل حساسيت كه راهشم نخوردن و دوري مردن از چيزهاييه كه بهش حساسيت داريد

  20. مریم محمدی می گوید

    سلام و وقت بخیر
    من مدت سه ماه دچار رفلاکس اسید معده شدم
    علاوه بر حالت تهوع شدید و گیر کردن غذا در گلو
    و گرفتگی صدا خارش شدید پوستی دارم
    ایا ای خارش پوستی هم میتونه از عوارض رفلاکس باشه یا باید علت دیگه ای داشته باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر
      ارتباطی نداره
      باید بررسی شوید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.