روش‌های شستشو چشم و راه تمیزکردن آن چیست؟

شستشو چشم با مواد مختلفی از جمله محلول نمکی، قطره‌های چشمی، گلاب، روغن درخت چای، چای سبز انجام می‌شود. البته اشک‌ها در اغلب موارد برای پاکسازی محیط چشم کفایت می‌کنند اما گاهی نیاز به استفاده از روش‌های دیگر هم وجود دارد. برای پاکسازی چشم‌ها باید حتما دست‌ها را با صابون بشویید و با دست آلوده، آنها را لمس نکنید. گاهی هم با بروز علائمی مانند سردرد، چشم‌درد و تاری دید، باید سریع به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

در این مقاله، از روش‌های شستشو چشم برایتان می‌گوییم و شما را با زمان مناسب مراجعه به پزشک و روش‌های خانگی آشنا می‌کنیم. مطالعه مطلب پیش رو به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر در رابطه با تمیزکردن چشم سوالی دارید، می‌توانید در انتهای همین صفحه و در قسمت نظرات بنویسید تا پزشک پاسخ دهد.

۱. محلول نمک

یکی از روش‌های شستشوی چشم استفاده از محلول نمکی است. برای از بین‌بردن قرمزی چشم از قطره‌های چشمی معمولی حاوی محلول نمک استفاده کنید. محلول شور باعث ناراحتی در هنگام شستشوی چشم نمی‌شود، چون سطح pH  آن شبیه به اشک انسان است.

اگرچه می‌توانید به راحتی محلول نمکی را در خانه تهیه کنید و شستشوی چشم با آب نمک را پیش ببرید، اما قطره‌های چشمی در داروخانه مناسب‌ترین گزینه هستند. این محصولات حاوی محلول نمکی هستند و در محیطی استریل تهیه می‌شوند. بهترین محلول شستشوی چشم همین سرم‌های نمکی ساده‌اند.

اینفوگرافی روش‌های شستشو چشم

۲. گلاب

بر اساس نتایج یک مطالعه، گلاب حاوی ۱۰ تا ۵۰درصد عصاره گل رز است و ترکیبات فنلی فراوانی دارد. این ترکیبات دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، پاک‌کننده رادیکال‌های آزاد، ضدسرطان، ضدالتهاب، ضدجهش‌زایی و ضدافسردگی هستند.

هنگام شستشوی چشم با گلاب، چند قطره از آن را به چشم‌ها بمالید. از پنبه آغشته به گلاب هم استفاده کنید و آن را روی پلک‌ها بکشید. گلاب به کاهش تورم یا پف چشم کمک می‌کند.

۳. چای سبز

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱، مشخص شد که چای سبز حاوی پلی فنل اصلی اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است. این ماده نوعی ضدالتهاب و آنتی اکسیدان است که پتانسیل درمانی برای شرایط التهابی چشم مانند خشکی را دارا است.

روش درست شستشوی چشم با چای سبز این است که:

  • برای استفاده از چای سبز، مدل کیسه‌ای آن را در مقداری آب داغ خیس کنید؛
  • بگذارید که چای سبز کاملا خنک شود؛
  • می‌توانید کیسه را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فریزر قرار دهید؛
  • سپس، آن را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی پلک‌های خود بگذارید تا پف و التهاب چشم را کم کند.

۴. روغن درخت چای

نتایج مطالعه‌ای نشان داد که روغن درخت چای هم برای شستشو چشم موثر است. روغن درخت چای حاوی خواص ضدالتهابی است و ویژگی‌های ضدباکتریایی دارد. این روغن با مزایای پاکسازی طبیعی، به طور موثر آلودگی، باکتری‌ها و سموم را از بین می‌برد.

شستشوی چشم با چای و مشتقاتش از گذشته‌ها توصیه می‌شود. بااین‌حال، حواستان باشد که برخی از افراد شاید به چنین ماده‌ای حساسیت داشته باشند. بنابراین، پیش از مصرف حتما نظر متخصص را جویا شوید.

شستشو چشم

۵. کمپرس برای شستشو چشم

برای شستشو چشم و خارج‌کردن آن از حالت التهاب می‌توانید از کمپرس هم استفاده کنید. بدون اعمال فشار یا مالش، فقط کمپرس سرد یا گرم را روی چشم‌ها قرار بدهید. حواستان باشد که نباید به چشم‌ها فشاری وارد کنید یا اگر احتمال می‌دهید که دستتان کاملا تمیز نیست، آنها را لمس کنید. چشم عضو حساسی است و باید تمیز و به‌دور از هرگونه میکروب بماند.

۶. قطره‌های چشمی

در حالی که محلول‌های شستشو چشم‌ می‌توانند به تمیزکردن آنها کمک کنند، باید در مصرف قطره‌های چشمی بدون نسخه احتیاط کنید. علت آن است که شاید برخی بیماری‌های چشمی را بدتر کنند و باعث تحریک بیشتر شوند.

در این زمینه یعنی استفاده از قطره‌ها و محصولات مرتبط برای شستشو چشم، حتما باید نظر چشم‌پزشک را جویا شوید. هیچ قطره و محصولی را بی‌اجازه متخصصان استفاده نکنید.

درمان خانگی گرد و خاک در چشم

برای شستشوی چشم در خانه و خارج‌کردن گردوخاک از آن می‌توانید به توصیه‌های زیر دقت کنید:

گام نخستدست‌ها را قبل از لمس چشم به‌خوبی بشویید.
گام دومدر آینه به چشم نگاه کنید و ببینید که کدام نقطه از چشم تحت فشار است.
گام سومپلک بزنید تا اشک جاری شود و محیط چشم‌ها پاک و تمیز شوند.
گام چهارماگر جسم یا غبار در گوشه چشم است، سعی کنید آن را به‌آرامی با یک سواب نخی تمیز(گوش‌ پاک‌کن) و مرطوب بردارید.

یادتان باشد که هر توصیه خانگی را جدی نگیرید. برای مثال، شستشوی چشم با شیر اصولا کار صحیحی نیست چون این ماده استریل نیست و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در چشم‌ها شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

حتی پس از چندین بار شستشوی چشم‌ها، اگر احساس می‌کنید که هنوز چیزی در آنها گیر کرده، بهتر است به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. در صورتی که با وجود بیرون‌کشیدن جسم خارجی، علائمی مانند درد، قرمزی یا تاری دید را تجربه کردید، باید سریع به بیمارستان مراجعه کنید.

اگر یک ماده شیمیایی مانند مایع سفیدکننده، پاک‌کننده سطوح یا مایع ظرفشویی وارد چشم شده است، چه درد داشته باشید یا نه، باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید. در موارد زیر هم باید برای شستشو چشم نزد پزشک بروید و روش‌های حرفه‌ای و تخصصی را پیش بگیرید:

  • تورم و تاری چشم
  • سردرد
  • درد شدید
  • تغییرات در بینایی

حتما نظر پزشک را در این موارد جویا شوید و به روش‌های خانگی و توصیه‌هایی مانند شستشو چشم با شامپو بچه توجه نکنید. این مورد می‌تواند باعث تحریک پلک و چشم شود. از به‌کارگیری روش‌های مشکوک و غیرعلمی برای تمیزکردن چشم خودداری کنید. چشم عضو حساسی است و نباید برای شستن آن یا تمیزکردنش، بی‌گدار به آب بزنید.

تمیزکردن چشم

سوالات متداول روش‌های متداول شستشوی چشم و تمیز کردن آن

آیا در حالت عادی باید چشم‌ها را تمیز کرد؟

اگر از آرایش چشم یا لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، تمیزکردن منظم چشم‌ها برای اطمینان از اینکه تحت تأثیر باکتری قرار نمی‌گیرند، مهم است. با‌این‌حال، به طور کلی، چشم‌ها به‌طور مرتب با اشک تمیز می‌شوند و ممکن است هنگام دوش‌گرفتن یا شستن صورت نیز تمیز شوند.

چه زمانی باید چشم‌ها رو شستشو داد؟

برای اطمینان از شفاف و تمیزماندن غدد چربی پلک، تمیز کردن چشم و ناحیه اطراف آن باید روزانه انجام شود. هنگامی که اجسام خارجی وارد چشم می‌شوند، نیاز به تمیزکردن بیشتر می‌شود.

منابع:

dishaeye.org

health.clevelandclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. یسنا می گوید

    سلام دکترمادرم چوب درخت به شدت فرورفت توچشمش حالاازهمون مو قع دردشدسدی گزفتش برای شستن چشمش تاهراشغالی که درچشمش جامونده بشورهوخارجش کنه چه موادی موثرهسته

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      اصلا و ابدا شستشو توسط خودتون انجام نشه
      فقط توسط متخصص چشم پزشک و زیر دستگاه باید معاینه و شسته شه
      عدم درمان مناسب عواقب جبران ناپذیری دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر