صفر تا صد علت وجود خون در مدفوع را بدانیم

وجود خون در مدفوع نشانه چیست؟ پاسخ کامل این سوال را در این مطلب از مجله دکتردکتر بخوانید. ما به بررسی کامل دلایل وجود خون در مدفوع پرداخته‌ایم.

در پزشکی، دیده شدن خون در مدفوع معمولاً می‌تواند به علت بیماری‌ها و اختلالات مربوط به سیستم گوارش باشد. وجود خون در مدفوع، نشان‌دهنده خونریزی در جایی از دستگاه گوارش است. (اگر خونریزی در دستگاه گوارش فوقانی باشد، ظاهر مدفوع سیاه و قهوه‌ای رنگ می‌شود.)

علت وجود خون در مدفوع

پیدا کردن خون در مدفوع برای ما ترسناک است. علت‌های وجود خون در مدفوع می‌تواند متفاوت و نشانه‌ای از چندین بیماری جدی پزشکی باشد. در ادامه به معرفی علل مشاهده خون در مدفوع می‌پردازیم.

خونریزی در دستگاه گوارش فوقانی

شایع‌ترین علت وجود خون در مدفوع، خونریزی دستگاه گوارش فوقانی است. به منظور تشخیص اینکه خونریزی گوارش فوقانی دارید، متخصص گوارش آندوسکوپی را انجام می‌دهد. بعد از اقدامات لازم، بیماران مبتلا به خونریزی جدی دستگاه گوارش فوقانی، نیاز به عمل جراحی دارند.

آنال فیشر

آنال فیشر یا شقاق مقعد، وضعیتی بسیار دردناک است که حاصل زخم سطحی یا پارگی در ناحیه پوشش سلولی مقعد است. شقاق به صورت یک خط طولی است که در نیمه تحتانی کانال مقعد در ناحیه زیر خط دندانه‌ای ایجاد می‌شود و چون این ناحیه حسگرهای بسیار زیادی دارد، یک وضعیت فوق‌العاده دردناک را برای فرد بیمار ایجاد می‌کند.

آنال فیشر شایع‌ترین علت وجود خون در مدفوع نوزادان است. این شکاف‌ها به علت یبوست یا عبور مدفوع بزرگ به وجود می‌آیند. خوشبختانه، شکاف‌های مقعد معمولاً خود را درمان می‌کنند، اما اقداماتی برای نرم‌ کردن مدفوع و استفاده از ژل و یا برخی از کرم‌های دیگر می‌تواند به بهبود درد و ناراحتی کمک کند.

پولیپ‌ها

پولیپ روده بافت اضافی است که در داخل روده به علت رشد بیش از حد سلول ایجاد و باعث تغییرات بافتی منجر به سرطانی شدن روده می‌شود. پولیپ‌ها از پوشش داخلی روده بزرگ منشأ می‌گیرند. معمولاً هیچ علامتی ندارند و اغلب به‌ طور تصادفی کشف می‌شوند. چندین نوع پولیپ وجود دارد که بسته به هیستولوژی و ارائه آن متفاوت است. پولیپ‌های آدنوماتوز بسیار رایج هستند که حدود 25 درصد از بزرگسالان بالای 50 ساله را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

هموروئید یا بواسیر

به زبان ساده واريس سیاهرگ‌های مخرج یا مقعد را بواسير يا هموروئيد گويند. واريس حاصل اتساع و گشاد شدن و پيچ در پيچ شدن سیاهرگ‌ها در بدن است. شایع‌ترین علت بواسیر يبوست طولانی‌مدت و زور زدن در موقع دفع مدفوع است. در صورت داشتن بواسیر، وجود خون در مدفوع طبیعی است.

آنژیودیسپلازی ( Angiodysplasia)

هنگامی که علت وجود خون در مدفوع نامشخص باشد، احتمالاً مربوط به آنژیودیسپلازی یا ناهنجاری عروق خونی است. آنژیودیسپلازی معمولاً با بیماری نارسایی کلیه در مرحله پایانی ارتباط دارد. با توجه به محل، آنژیودیسپلازی را می‌توان با آندوسکوپی درمان کرد. درمان‌های دیگر شامل هورمون درمانی، انتقال خون دوره‌ای و مکمل‌های آهن است. خوشبختانه، در اکثر افراد، آنژیودیسپلازی، خود به خود درمان می‌شود.

بیماری التهابی روده (IBD)

بیماری التهابی روده (IBD) یک اصطلاح عمومی برای بیماری‌های خود ایمنی است که سبب التهاب روده می‌شود. دو نوع شایع IBD عبارت‌اند از: بیماری کرون و کولیت زخمی. در ابتدا، درمان IBD با مصرف داروهایی که شامل استروئیدها و عوامل ایمن‌سازی هستند انجام می‌شود. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به IBD در نهایت به جراحی نیاز دارند.

کولیت ایسکمیک

کولیت اولسراتیو یک بیماری التهابی روده (IBD) است که باعث التهاب و زخم‌های طولانی مدت در دستگاه گوارش می‌شود. کولیت روی پوشش داخلی روده بزرگ (کولون) و رکتوم تأثیر می‌گذارد و باعث التهاب آنها می‌شود. برای دانشمندان علت کولیت هنوز ناشناخته است. ۹۰درصد همه موارد کولیت ایسکمیک بر سالمندان تأثیر می‌گذارد و می‌تواند حاد یا مزمن باشد.

سرطان روده

وجود مدفوع خونی نشان‌دهنده وضعیت جدی در دستگاه گوارش است که نیاز به بررسی‌های دقیق‌تر برای تشخیص علت وجود خون در مدفوع دارد. یکی از موارد احتمالی در این مواقع، سرطان روده است. با تشخیص به موقع و انجام اقدامات لازم احتمال زنده ماندن فرد، بالا می‌رود.

بیماری دیورتیکولیت

دیورتیکولیت می‌تواند علت وجود خون در مدفوع باشد. به التهاب دیورتیکول‌های جدار روده به خصوص روده بزرگ، دیورتیکولیت Diverticulitis گفته می‌شود. بیماری دیورتیکولیت به‌ ندرت در روده باریک مشاهده می‌شود. وجود بيرون‌زدگی‌های کوچک کيسه مانند که به آن ديورتيکول می‌گویند، در ديواره روده بزرگ نشان از ديورتيکوليت دارد.

وجود اين ديورتيکول‌ها ممکن است علامتی به همراه نداشته باشد. ديورتيکولیت مسری يا سرطانی نيست. در حدود ۳۰% افراد بالای ۵۰ سال اين ديورتيکول‌ها وجود دارند. با گذشت هر دهه از زندگی به تعداد آنها افزوده می‌شود. این بیماری بر دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد. علت دقيق ديورتيکولیت ناشناخته است. خونریزی از دیورتیکولیت می‌تواند در طی آندوسکوپی یا جراحی شکم متوقف شود.

رنگ‌دانه مواد غذایی

گاهی اوقات، رنگ‌دانه‌ها و رنگ مواد غذایی که ما می‌خوریم مانند ژلاتین قرمز و حتی چغندر می‌تواند رنگ مدفوع را به قرمز تغییر دهد که جای هیچ نگرانی نیست.

چه زمانی برای مشاهده خون در مدفوع به پزشک مراجعه کنم

از آنجا که مدفوع خونین می‌تواند نشانه‌ای از وضعیت بیماری‌های جدی باشد، پیشنهاد می‌شود هر کسی که خون در مدفوع می‌بیند خیلی سریع به پزشک مراجعه کند.

برای خون در مدفوع به چه دکتری مراجعه کنیم

هنگام مشاهده خون در مدفوع لازم است به متخصص گوارش مراجعه کنید تا علت وجود خون در مدفوع را تعیین کند و در ادامه روند درمان شما را آغاز کند.

آزمایش‌های لازم برای تشخیص علت خون در مدفوع

پزشک بعد از معاینه فیزیکی و پرسش و پاسخ در مورد بیماری‌های فرد، آزمایش‌‌های لازم برای تشخیص علت خون در مدفوع را درخواست می‌کند. دکتر با توجه به سن، علائم و تاریخچه پزشکی شما، آزمایش مناسب را انتخاب خواهد کرد. آزمون‌های احتمالی عبارت‌اند از:

  • آزمایش خون غربالگری مدفوع: این آزمایشی است که وجود خون را در مدفوع بررسی می‌کند. اگر خون تشخیص داده شود، آزمایش‌های اضافی برای تعیین منبع خونریزی مفید خواهد بود.
  • معاینه رکتوم یا آزمایش دیورتیک رکتال (DRE): اگر خونریزی رکتال را تجربه کنید، پزشک شما ممکن است یک معاینه دیسک رکتال را برای یافتن منبع خونریزی انجام دهد.
  • (EGD): در طی این روش، آندوسکوپ یا لوله انعطاف‌پذیر با دوربین کوچک در انتها، از طریق دهان و مری به داخل معده و دوازدهه وارد می‌شود. پزشک شما می‌تواند از این روش برای یافتن منبع خونریزی استفاده کند و همچنین ممکن است برای جمع‌آوری نمونه‌های بافت کوچک برای آزمایش بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
  • کولونوسکوپی: اگر شما نیاز به بررسی کامل کولون دارید، کولونوسکوپی به احتمال زیاد کامل خواهد شد. این روش شبیه به EGD است، مگر اینکه محدوده از طریق رکتوم وارد شود تا نمونه‌های کولون را ببیند و نمونه بگیرد.
  • سیگموئیدوسکوپی: برای بررسی کولون و حذف رشدهای کوچک، ممکن است سیگموئیدوسکوپی پیشنهاد شود.

درمان خون در مدفوع

اکثر بیمارانی که تنها چند قطره خون در مدفوع خود دارند، به عنوان خونریزی خفیف رکتوم تشخیص داده می‌شود. معمولاً خونریزی خفیف رکتال را می‌توان در مطب دکتر بررسی و درمان کرد و نیازی به درمان فوری یا بستری در بیمارستان نیست.

در موارد دیگر، بیماران به طور مرتب میزان خونریزی را که ممکن است با لخته شدن خون همراه باشد، گزارش می‌دهند. خونریزی متوسط ​​و شدید رکتوم می‌تواند باعث کاهش خون، ضعف، فشار خون پایین، سرگیجه یا غش کردن شود.

خونریزی متوسط ​​و شدید رکتال اغلب نیاز به ارزیابی و درمان در بیمارستان دارد. بسته به نتایج آزمایش، درمان ممکن است شامل داروهایی نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضد التهابی، برای جراحی باشد.

بهبود سبک زندگی در درمان خون در مدفوع

موارد ساده‌ای که می‌توانید به تنهایی در خانه انجام دهید به بهبود علائم شما و کاهش مشاهده خون در مدفوع کمک می‌کند؛ از جمله:

  • اضافه کردن فیبر بیشتر به رژیم غذایی
  • نشستن در حمام گرم
  • اجتناب از خوردن غذاهای خاصی که علائم شما را تحریک می‌کنند.

منابع:

healthdirect

verywellhealth

 

 

 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2,031 نظرات
  1. حامد می گوید

    سلام
    حدود یه ساله دلپیچه نفخ دارم نیاز شدید به دفع مدفوع
    بیرون روی بیشتر از سه چهار بار در روز
    مدفوع قهوای روشن و نرم با بوی بد ترشیده مانند
    گاهی هم اسهال
    دکتر رفتن آزمایش دادم خون مدفوع ادرار جواب نگرفتم
    انواع آتنی بیوتیک و قرص هضم غذا جواب نگرفتم فقط با قرص هضم غذا از نفخ و نرمی مدفوع کاسته اما از دل پیچه نکاسته
    جدیدا هم ۴ روز هس خط روشن زرد رنگ همراه خون مشاهده میکنم خون رنگ روشن
    لطفا راهنمای کنید
    ۳۵ سالمه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به فوق تخصص گوارش مراجعه کردین؟ پیشنهاد کولونوسکوپی ندادن؟

  2. بنفشه می گوید

    سلام وقت بخیر
    رنگ مخاطی که بین قرمز و قهوه ای نشانه چیه آیا مصرف لبو باعث تغییر رنگ مخاط روده میشه ؟و اینکه به طور کل حجم مخاط رودم زیاده و امکان نداره که هر بار نبینم چه موقع دفع و حتی فقط مخاط دفع میشه و یک بار هم یه رگه خونی خیلی کوچیک تو مخاط دیدم دو سال قبل هم آزمایش کامل مدفوع رو دادم و خون مشاهده نشد و مشکلی نداشت علت رنگ و حجم مخاط چیه نیاز به کولونوسکوپی هست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نمیتوان به مصرف لبو نسبت داد
      باید شرح حال بیشتر بررسی تا در صورت نیاز ازمایش و کشت مدفوع و بر حسب نیاز اقدامات بیشتر انجام شود
      برای معاینه به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  3. هادی می گوید

    سلام خسته نباشید من یک سالی هستش رنگ مدفوعم سبز رنگ هستش دیروز ک مدفوع داشتم سبز و قهوای خیلی تیره بود
    علت سبز رنگ بودن مدفوع چی هستش
    الان هم نگرانم ایا رنگ قهوه ای نشانه وجود خون هستش؟؟؟؟؟.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      مدفوع سبز و قهوه ای جای نگرانی ندارد

      1. هادی می گوید

        چون که مادرم سرطان روده داشت فوت شدن ب همین علت دیدم مدفوعم خیلی تیره هستش نگران شدم

  4. Melodi می گوید

    سلام من دخترم و ۱۵ سالمه تا حالا این طوری نشده بود حدود ۲ هفته از دوره قاعدگیم میگذره ولی توی روز فکر کنم ۴ یا ۵ پریودیم رابطه داشته ام با رلم و الان بعد گذشت حدود ۶ روز خون ریزی دارم و خیلی نگرانم که یهو برای بارداری باشه و حامله باشم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید بعنوان اقدام اول ازمایش bhcg بدهید

  5. بهنوش می گوید

    سلام وقت بخیر. ۲۷ ساله هستم. امروز نفخ بسیار شدیدی داشتم طوری که هر لحظه فکر میکردم شکمم از شدت نفخ داره منفجر میشه. بعد که برای دفع اقدام کردم، مدفوعم سفت نبود و حالت عادی داشت ولی در انتهای دفع چند قطره خون و یک لخته خون مشاهده کردم. چه کار باید بکنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر مجددا تکرار شد جهت معاینه به متخصص داخلی مراجعه کنید

  6. Som می گوید

    سلام روزتون بخیر من ۱۵ سالمه امروز روی مدفوعم خون و ترشح می دیدم خون ها زیاد قابل تشخیص و زیاد نبود جز این هیچ علائم خاصی ندارم نه دل پیچه نه حالت تهوع قبل از این من متاسفانه بعضی مواقع مجبور بودم مدفوعم رو تکه تکه بیرون بیارم امکانش هست که به دلیل اون زخم شده باشه ؟ یا نه …. میشه لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      اگر یبوست دارین ، ممکنه بخاطر یبوست خراش یا آسیب به بافت مقعد ایجاد شه و سبب خونریزی بشه
      به هر حال چون دقیقا منشا خونریزی مشخص نیست معاینه لازم داره
      جهت شرح حال و معاینه
      به پزشک عمومی مراجعه کنید

  7. sinner می گوید

    سلام من ۱۸ سالمه از بچگی یبوست رو داشتم ولی امروز چند قطره خون توی مدفوع دیدم میشه بگید دلیلش چی میتونه باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      اگر خون روشن و جدا از مدفوعه و به صورت قطره قطره هست و حجمش کم میتونه بخاطر یبوست و زخم اطراف مقعد باشه
      اما اگر مخلوط با مدفوعه و حجمش زیاد و با هربار دفع تکرار میشه نیاز به بررسی بیشتر داره و به متخصص داخلی مراجعه کنید

  8. سارا می گوید

    سلام
    من حدود یک هفتس بسختی مدفوع میکنم ،حالتی که انگار موقع خارج شدن مدفوع از یه سطح زخم خارج میشه و درد شدیدی داره،قبل این یه مدت کم یبوست داشتم ،چندروز اول فککردم دردش بخاطر یبوسته ولی بعد که شدید شد دقت کردم خون قرمز تو مدفوع دیدم ،لطفا راهنمایی کنید.هیچ درد شکمی ندارم.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      اگر یبوست داشتین و درد و سوزش داشتین و خون روشن و جدا از مدفوعه و به صورت قطره قطره هست و حجمش کم میتونه بخاطر یبوست و زخم اطراف مقعد باشه
      باید ملین مصرف شه و به متخصص جراحی مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.