مشکلات احتمالی و عوارض عمل بینی

خلاصه این مقاله را بشنوید

پیش از آنکه تصمیم به جراحی بینی بگیرید، باید بدانید که احتمال بروز عوارض وجود دارد. در واقع، لازم است که با شناخت عوارض عمل بینی در این مسیر قدم بردارید. البته این را هم به خاطر داشته باشید که بسیاری از افراد پس از جراحی دچار عارضه خاصی نمی‌شوند. بااین‌حال، خوب است که پیش از این کار حتما با متخصص گوش، حلق و بینی در تهران و دیگر شهرهای ایران مشورت کنید و از تمام عوارض احتمالی باخبر باشید. در این مقاله هم نگاهی به مشکلات احتمالی پس از جراحی بینی اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

آشنایی با عوارض عمل بینی

امکان دارد که بعد از عمل‌کردن بینی با عارضه‌هایی به شرح زیر روبرو شوید:

  • کاهش حس بویایی
  • خونریزی
  • سوراخ‌شدن تیغه بینی
  • تورم و کبودی
  • عفونت
  • مشکلات راه‌های هوایی
  • ناصافی بینی
  • مشکلات قرنیه
  • ایجاد زخم‌ها

عوارض عمل بینی در هر سن و سالی رخ می‌دهد. فرقی نمی‌کند که در چه زمانی این جراحی انجام می‌شود، در هر حال، امکان بروز عوارض عمل بینی زیر ۱۸ سال و هر سن دیگری پابرجا است.

Infographic of complications of nose surgery

کاهش حس بویایی

از دست‌دادن موقت بویایی معمولا بعد از عمل بینی اتفاق می‌افتد و اگر انتظارش را نداشته باشید، امکان دارد که دچار وحشت شوید. در پی از دست‌دادن بویایی، امکان فقدان حس چشایی هم وجود دارد . هر دوی این اختلالات حسی با گذشت زمان و با کاهش تورم پوشش داخلی (مخاط) بینی، از بین می‌روند.

خونریزی

خونریزی قابل‌توجه و زیاد از عوارض بعد عمل بینی است که زیاد اتفاق نمی‌افتد اما تراوش از بینی پس از برداشتن اسپلینت‌های داخلی به مدت چند روز رایج است.

باید سعی کنید از ضربه‌زدن به بینی یا فین‌کردن بیش از حد  دوری کنید چون این‌ها می‌توانند منجر به خونریزی بیشتر شوند. خونریزی شدید که نیاز به بستری مجدد در بیمارستان دارد، بسیار نادر است. در چنین شرایطی نیاز به تعویض مایع یا تخلیه یا حتی جراحی مجدد وجود دارد. چنین چیزی فقط در ۳درصد موارد رخ می‌دهد.

اگر مستعد خونریزی هستید یا هر نوع اختلال خونریزی مانند هموفیلی، بیماری فون ویلبراند (von Willebrand) دارید، باید در طول مشاوره قبل از عمل به متخصص اطلاع دهید تا وضعیت را ارزیابی کند.

سوراخ‌شدن تیغه بینی

یکی از عوارض عمل بینی سوراخ‌شدن تیغه آن است. امکان دارد که بعد از جراحی، اختلال در به گردش درآمدن جریان خون پیش بیاید و تیغه بینی سوراخ شود. این مشکل با ایجاد صدای سوت در هنگام نفس‌کشیدن همراه است و نیاز به بررسی دارد. یادتان باشد که عوارض عمل بینی گوشتی و استخوانی مشابه است. این مشکلات می‌توانند در هر دو مورد رخ بدهند.

تورم و کبودی

بعد از جراحی بینی تورم و کبودی بینی و اطراف چشم و گونه‌ها بسیار شایع و اجتناب‌ناپذیر است. زیر چشم‌ها هم کبود و سیاه می‌شود و حالت ناخوشایندی پیدا می‌کند.

خونریزی در ناحیه ملتحمه هم دور از انتظار نیست و بعد از چند هفته برطرف می‌شود. استفاده از کمپرس سرد روی گونه‌ها و پیشانی می‌تواند به کاهش تورم و کبودی کمک کند.

عوارض عمل بینی در بارداری بیشتر هم می‌شود. بهتر است که کسی در این شرایط چنین اقدامی را انجام ندهد چون هم امکان بروز خطر وجود دارد و هم تورم‌های احتمالی بیشتر می‌شوند.

عفونت

عفونت بعد از جراحی بینی بسیار نادر است (۲٪ موارد). ممکن است این موضوع به صورت ترشحات چرک مانند از بینی، تورم و قرمزی ظاهر شود.  امکان بروز سینوزیت (تورم سینوس ها) هم وجود دارد. عفونت از عوارض عمل پولیپ بینی هم به شمار می‌رود.

هر عفونتی باید به سرعت درمان شود، چون اگر پیگیری‌های لازم صورت نگیرد، امکان بروز مشکلات جدی‌تر وجود دارد. در طول جراحی، آنتی بیوتیک های داخل وریدی به بیمار تزریق می‌شود تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

مشکلات راه‌های هوایی

از عوارض عمل بینی باید به مشکلات راه‌های هوایی اشاره کنیم. تجربه انسداد راه هوایی نسبتا رایج است و اغلب به دلیل تورم رخ می‌دهد. این مشکل اولیه در تنفس از طریق بینی تا حد زیادی چند هفته پس از جراحی فروکش می‌کند. با این حال، اگر متوجه شدید که مداوم است و بهبودی حاصل نمی‌شود، پای دلایل زیر به میان است:

  • بزرگ‌شدن بالشتک‌های داخل بینی که هوا را هنگام تنفس گرم و مرطوب می‌کنند.
  • انحراف سپتوم یا همان تیغه بینی
  • فروپاشی دریچه‌های داخلی بینی
  • باریک‌شدن بیش از حد پل بینی

ناصافی بینی

همیشه بعد از جراحی، بینی کاملا صاف نمی‌شود. باید انتظار این را داشته باشید که بینی کمی کج شود و تقارن کافی نداشته باشد. در بسیاری از موارد چنین چیزی رخ نمی‌دهد اما امکان نبود تقارن میان دو سمت بینی وجود دارد.

بااین‌حال، اگر نبود تقارن شدید باشد، روش‌های دیگری مانند جراحی مجدد پیشنهاد می‌شود. ناصافی و نبود تقارن بیشتر از عوارض عمل بینی فانتزی است. ناصافی و نبود تقارن از عوارض عمل بینی شکسته هم به شمار می‌رود.

عوارض جراحی بینی

مشکلات قرنیه

عوارض عمل بینی بر چشم چیست؟ این مورد از عوارض بعد عمل بینی است که معمولا رخ نمی‌دهد. مشکلات قرنیه در پی خاراندن ناخواسته چشم در هنگام خواب یا هنگام بیداری از بیهوشی رخ می‌دهد.

با استفاده از پماد آنتی بیوتیک و/یا یک پانسمان پلاستیکی شفاف از چشمان شما در برابر این امر محافظت می‌شود. علائم شامل درد و آبریزش در یک چشم است و با شستن آن با محلول نمکی استریل و سپس استفاده از پماد و استفاده از چسب چشم در طول شب درمان حاصل می‌شود.

ایجاد زخم‌ها

گاهی اوقات، اسکار یا همان زخم روی قسمت بین دو سوراخ بینی ناهموار و ضخیم می‌شود. اقدامات ساده‌ای مانند ماساژ و/یا تزریق استروئید اغلب به حل این مشکل کمک می‌کنند. عوارض عمل بینی استخوانی کمی کمتر از عمل بینی گوشتی است.

عوارض بیهوشی عمل بینی

بیهوشی بعد از عمل بینی با عوارضی همراه است. از جمله این عوارض باید به سرگیجه و ضعف اشاره کنیم. حالت تهوع هم در بسیاری از بیماران دیده می‌شود.

عوارض عمل بینی لیزر

با لیزر امکان تغییر ساختار و آناتومی بینی وجود ندارد. برای ایجاد تغییراتی از لیزر هم برای جراحی‌های بینی استفاده می‌شود که همراه با بروز سوختگی پوست و حساسیت در ناحیه بینی است. خشکی و پوسته‌پوسته‌شدن هم از عوارض چنین نوعی از عمل بینی خواهد بود.

چطور عوارض عمل بینی را به صفر برسانیم؟

امکان دارد که عوارض جراحی پلاستیک بینی را به صفر برسانیم؟ به صفررسیدن عوارض آنچنان مقدور نیست اما با رعایت نکات زیر می‌توانید عوارض عمل بینی را کم و روند بهبودی را تسریع کنید. عوارض عمل انحراف بینی و جراحی زیبایی مشابه است و با روش‌های زیر می‌توانید به کاهش آنها کمک کنید.

کمک به کاهش تورم

پس از انجام جراحی بینی، استفاده از کیسه پلاستیکی پر از یخ یا یک بالش بادی برای باز نگه داشتن دهانه بینی و تسکین تورم و درد مفید باشد. چنین روندی گردش خون را در قسمت آسیب‌دیده محدود می‌کند و باعث کاهش التهاب و تسریع روند بهبودی می‌شود.

مصرف داروهای ضدالتهابی

داروهای ضد التهابی می‌توانند تورم بینی و گردش خون را افزایش بدهند. پیش از مصرف هرگونه دارو باید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و با دستور او دست به مصرف بزنید.

 استراحت کافی

استراحت بخش مهمی از روند بهبودی است. بدن نیاز به بازیابی قدرت خود دارد، بنابراین دادن زمان کافی برای استراحت ضروری است. خواب به بدن شما کمک می‌کند تا بافت‌های آسیب‌دیده را ترمیم کند و اگر خیلی کم بخوابید، بدن نمی تواند روند ترمیم را به درستی پیش ببرد.

پرهیز از تخلیه پرفشار بینی

پس از جراحی بینی، احتمالا چند هفته پس از جراحی، شاید حتی یک یا دو ماه، مقداری احتقان احساس خواهید کرد. این احساس به دلیل تورم بافت بینی است. در این مواقع از فین‌کردن شدید بپرهیزید.

با پزشک خود مشورت کنید تا راه‌کارهای اصولی را به شما پیشنهاد بدهد. ممکن است که متخصص شست‌وشوی بینی با سرم نمکی را تجویز کند تا به مرطوب نگه‌داشتن سینوس‌ها کمک شود.

پرهیز از مصرف غذاهای تند

در طی چند روز اول پس از جراحی، هرگونه تحریک در بینی یا مجرای بینی می‌تواند منجر به خونریزی، عفونت یا تورم بعد از عمل شود. به همین دلیل، در این دوره از مصرف غذاهای تند و شور خودداری کنید.

ادویه‌هایی مانند پودر فلفل قرمز سینوس‌ها را تحریک می‌کنند و می‌توانند باعث گشادشدن رگ‌های خونی شوند و تورم و کبودی را در مراحل اولیه بهبودی افزایش دهند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

در طول ریکاوری جراحی بینی، از قرارگرفتن در معرض تابش بیش از حد نور خورشید جلوگیری کنید. بینی به خاطر جراحی،بیشتر از حد معمول در معرض سوزش است و نور زیاد خورشید می‌تواند کبودی یا تورم را بدتر کند.

استفاده‌نکردن از عینک

از آنجایی که استخوان‌های بینی در عمل جابه‌جا می‌شوند، باید حداقل به مدت پنج هفته در طول دوره بهبودی از عینک استفاده نکنید. زیر پل عینک چیزی قرار بدهید تا استفاده از آن با فشار روی بینی همراه نباشد. اگر از لنز استفاده می‌کنید، مشکلی وجود ندارد.

عوارض رینوپلاستی

عوارض جراحی بینی بعد از چند سال چگونه است؟

عوارض عمل بینی درازمدت چطور رخ می‌دهند؟  بیشتر افراد به عوارض کوتاه‌مدت جراحی بینی فکر می‌کنند اما توجه به عوارض بلندمدت هم لازم است. اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که هنگام عمل بینی، ابتدا بینی شما متورم است. با گذشت زمان این تورم از بین می‌رود و بافت اسکار یا زخم تشکیل می‌شود.

با گذشت ۱۰ تا ۱۵ سال بعد از عمل شاهد چه اتفاقاتی خواهید بود؟ واقعیت این است که نمی‌توانیم درباره عوارض بلندمدت جراحی بینی نظری داشته باشیم اما باید بدانید که عوامل مختلفی می‌توانند در روند تغییرات و بروز عوارض بلندمدت اثرگذار باشند:

  • تکنیکی که برای جراحی استفاده شده است.
  • ژنتیک فردی
  • ضربه به صورت
  • ضخامت پوست روی بینی

یکی از بهترین اقداماتی که می‌توانید برای کاهش عوارض بلندمدت جراحی بینی در نظر بگیرید، انتخاب جراح خبره‌ای است که با روش‌های مناسب مانع از بروز عوارض عمل بینی در کوتاه‌مدت و بلندمدت شود.

رعایت نکاتی در سبک زندگی هم مانع از بروز عوارض بلندمدت جراحی عمل بینی می‌شود:

  • اجتناب از سیگارکشیدن
  • قرار نگرفتن در معرض نور خورشید

با رعایت نکات مراقبتی از پوست می‌توانید مانع از بروز پیری شوید. این مسیر راهی برای حفظ کیفیت جراحی بینی در سنین بالاتر می‌شود. در نتیجه، عوارض عمل بینی در سن بالا کم خواهد شد. هرچقدر که بیشتر مراقب وضعیت بینی خود باشید و سبک زندگی سالم‌تری را انتخاب کنید، هزینه عمل بینی ترمیمی و عوارض رنگارنگش هم کمتر می‌شود.

عوارض جراحی بینی

عوارض عمل بینی برای همه رخ می‌دهند؟

واقعیت این است که هرگونه جراحی با عوارضی همراه می‌شود. عمل بینی هم همین‌طور است. بسیاری از عوارضی که گفته شد، برای همه رخ نمی‌دهند اما درصدی از آنها شایع هستند. با رعایت نکات ایمنی و مراقبتی می‌توانید از بروز مشکلات مختلف جلوگیری کنید.

برای پیگیری وضعیت بینی بعد از عمل باید با متخصص و جراح خود در ارتباط باشید. یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت نوبت ملاقات هم استفاده از سایت نوبت دهی دکتردکتر است.

درباره عوارض عمل بینی سوال و نکته مبهم دیگری هم باقی مانده است؟ اگر این‌طور است، از ما بپرسید تا به شما در رسیدن به پاسخ به شما کمک کنیم.

منابع:

radyrahban.com

schraderplasticsurgery.com

radyrahban.com

topdoctors.co.uk

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر