عوارض قرص ضد بارداری؛ 10 عارضه‌ای که باید انتظارش را داشته باشید

عوارض قرص ضدبارداری
اشتراک گذاری 1307 نظر

مصرف قرص ضد بارداری روشی هورمونی برای پیشگیری است. این قرص‌ها عوارضی دارند که در افراد مختلف به شیوه‌های گوناگونی خود را نشان می‌دهند. قرص جلوگیری از بارداری به بدن اجازه تولید تخمک نمی‌دهد. این یعنی هیچ تخمکی برای بارورشدن با اسپرم وجود ندارد و امکان حاملگی نیست. برای انتخاب گزینه مناسب باید با پزشک زنان مشورت کنید و از عوارض قرص ضد بارداری باخبر باشید.

در این مقاله به عوارض مختلف قرص‌های ضدبارداری پرداخته‌ایم. پیش از مصرف باید عوارض انواع قرص ضدبارداری در وضعیت‌های مختلف را بدانید. مطالعه مطلب پیش رو به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر سوالی دارید، در انتها بپرسید تا پزشک پاسخ دهد.

لکه‌بینی در فاصله دو پریود

گاهی مصرف قرص ضد بارداری می‌تواند باعث لکه‌بینی شود، یعنی در فاصله دو عادت ماهانه یا همان پریودشدن، خون‌ریزی رخ بدهد. ترشحات خونی در این فواصل زمانی معمولاً قهوه‌ای هستند. لکه‌بینی یکی از رایج‌ترین عوارض قرص ال دی و انواع مختلف قرص‌های ضدبارداری است. دلیل لکه‌بینی، تلاش بدن برای تنظیم هورمون‌ها است. رحم هم با خون‌ریزی می‌خواهد دیواره‌اش را نازک کند. نحوه مصرف قرص ال دی برای اولین بار هم به این صورت است که بنا به نوع قرص، روزانه در ساعتی مشخص، یک عدد از آن مصرف می‌شود. باید دقت کنید که شاید، شیوه استفاده از هر قرص با دیگری متفاوت باشد. برای شروع حتماً به بروشور دارو توجه کنید یا از پزشک داروخانه و متخصص زنان درباره مصرف مشورت بگیرید. اگر قرص‌ها را مطابق دستور مصرف کنید، احتمال لکه‌بینی کم می‌شود.

عوارض قرص های ضدبارداری

استفاده از قرص ضد بارداری به تنظیم چرخه قاعدگی و در نتیجه جلوگیری از برگشت کیست سینه کمک می‌کند.

تهوع

بعضی از افراد پس از مصرف قرص جلوگیری دچار تهوعی خفیف می‌شوند اما این مشکل کم‌کم از بین می‌رود. مصرف قرص با غذا یا در زمان خواب می‌تواند به کاهش تهوع کمک کند.

قرص‌های ضدبارداری نباید به‌طور مداوم یا شدید باعث تهوع شوند. این مشکل یکی از عوارض قرص ضد بارداری سیبل هم هست. اگر چنین چیزی برایتان رخ داده است، باید به پزشک مراجعه کنید.

حساس‌شدن پستان

حساس‌شدن پستان هم از عوارض قرص ضد بارداری است؛ به‌ ویژه در روزهای اول مصرف. بهتر است که در دوران مصرف از سینه‌بندی مناسب استفاده کنید. هورمون موجود در قرص‌ها می‌توانند باعث بزرگ‌ترشدن پستان‌ها هم شوند.

اگر عوارض مصرف قرص روی پستان‌ها شدید باشد یا درد و برآمدگی در آنها دیده شود، نیاز به مراجعه به پزشک به وجود می‌آید. آزردگی و حساس‌شدن سینه از عوارض قرص ضد بارداری روکین است. این قرص از موارد معروف موجود در بازار است.

سردرد و میگرن

سردرد و میگرن هم از عوارض مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری هورمونی هستند. تشدید و افزایش بسامد سردرد و میگرن هم به واسطه مصرف این قرص‌ها بعید نیست. باید بدانید که امکان ابتلا به میگرن با تغییر هورمون‌های استروژن و پروژسترون وجود دارد.

نشانه‌ها و علائم سردرد وابسته به نوع و دوز قرصی است که مصرف می‌کنید. برای مثال، قرص ال‌دی معمولاً موجب بروز چنین عارضه‌ای نمی‌شود اما سردرد از عوارض قرص اورژانسی لوونورژسترل است.

این را هم بدانید که اگر فردی دچار سردردهای میگرنی ناشی از سندروم پیش از قاعدگی (PMS) باشد، مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند به تسکین دردهایش کمک کند.

افزایش وزن

پژوهش‌ها و تحقیقات هنوز این عارضه مصرف قرص ضدبارداری را ثابت نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد که افزایش وزن هم می‌تواند از نتایج مصرف قرص‌های پیشگیری باشد. قرص‌های پیشگیری می‌توانند باعث تجمع مایعات در بدن شوند.

ضمن اینکه باعث افزایش چربی یا توده عضلانی هم می‌شوند. با این حال، بعضی از افراد هم بعد از مصرف قرص‌های مذکور دچار کاهش وزن می‌شوند. تغییر وزن از عوارض قرص ضد بارداری اووسپت ال دی هم به‌شمار می‌رود.

تغییرات خُلقی

هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در تغییر احساسات و اخلاق دارند. مصرف قرص ضد بارداری با تغییرات هورمون‌ها و البته خلق و احساسات همراه است. امکان دارد که با مشورت با متخصص زنان و تعویض نوع قرص‌ها، این عارضه بعد از مصرف قرص‌های پیشگیری از حاملگی از بین برود. تغییرات خلقی از عوارض قرص ضد بارداری مارولین هم به شمار می‌رود.

مشکلات مصرف قرص ضد بارداری

وقفه در پریودشدن

گاهی‌اوقات، استفاده از قرص‌های ضدبارداری با قطع‌شدن پریود و بروز وقفه در آن همراه است.  این قرص‌ها حاوی هورمون جنسی هستند و برای همین روی روند عادت ماهانه اثر می‌گذارند. بنا به نوع قرصی که مصرف می‌شود، امکان ایجاد وقفه در پریود وجود دارد.

دقت کنید که وقفه در پریود می‌تواند نتیجه عوامل مختلفی باشد:

  • استرس
  • بیماری‌های مختلف
  • سفر
  • مشکلات هورمونی
  • اختلالات تیروئید

در واقع، قطع یا وجود وقفه در پریودشدن را باید با دقت پیگیری و علت را پیدا کنید. شاید ریشه این مشکل ربطی به قرص ضد حاملگی نداشته باشد.

کاهش میل جنسی

گاهی تغییرات هورمونی ناشی از مصرف قرص پیشگیری از بارداری باعث کاهش میل جنسی می‌شود. در بعضی از افراد هم به واسطه اطمینان خاطری که بابت باردارنشدن پس از مصرف قرص به‌ وجود می‌آید، میل جنسی افزایش پیدا می‌کند.

ترشحات واژنی

ایجاد تغییراتی در بافت و مقدار ترشحات واژنی از عوارض قرص ضد بارداری است. اگر دچار خشکی واژن و کم‌شدن ترشحات شده‌اید، برای برقراری رابطه جنسی باید از محصولات روان‌کننده استفاده کنید. تغییر در بافت ترشحات طبیعی است اما اگر متوجه بدبوشدن یا تغییر رنگ آنها شدید، احتمال وجود عفونت هم بعید نیست.

بروز تغییراتی در چشم

بعضی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف قرص ضدحاملگی می‌تواند باعث ضخیم‌شدن قرنیه شود. این مشکل آنچنان جدی نیست اما عوارضی در پِی دارد و برای مثال، بعد از بروز چنین تغییری در چشم نمی‌توانید از لنز استفاده کنید و باید حتما موضوع را با پزشک مطرح کنید.

عوارض قرص ضد بارداری چگونه خود را نشان می‌دهند؟

بیشتر اوقات یکی از نگرانی‌های بانوان در زمان مراجعه به دکتر زنان، عوارضی است که امکان دارد بابت مصرف قرص های ضد بارداری (OCP) برای جلوگیری از بارداری به آنها عارض شود.

کاهش میل جنسی، تهوع، لکه بینی، تراکم بالای موهای زائد بدن و بسیاری از نشانه‌های دیگر از جمله عوارض مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری هستند. البته این دارو انواع مختلفی دارد و بین هر کدام برخی از عوارض مشترک و بعضی دیگر، تفاوت دارند.

قرص‌های ترکیبی (استروژن و پروژسترون)، قرص‌های مونوفازیک، قرص‌های چند فازی، قرص‌هایی با دوره طولانی، قرص‌های فقط حاوی پروژسترون، قرص‌های ضد بارداری ال دی (LD) با دُز کم و قرص‌های ضد بارداری اورژانسی، داروهایی هستند که برای جلوگیری از حاملگی مصرف می‌شود.

این قرص‌ها می‌توانند روی سطح هورمون موجود در بدن اثر بگذارند اما معمولا بعد از ۲ تا ۳ ماه که از استفاده قرص‌ها می‌گذرد، معمولاً عوارض هم از بین می‌روند اما امکان تداوم آنها هم وجود دارد.

باید به عوارض قرص ضدبارداری اورژانسی در شیردهی هم توجه کنید. مصرف قرص‌ها روی حجم شیر اثر می‌گذارند. اگر قصد مصرف دارید، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

عوارض قرص‌های ضدبارداری مختلف

در ادامه، از عوارض قرص جلوگیری برایتان گفته‌ایم؛ انواع مختلفی از قرص‌ها موجودند، برخی از معروف‌ترین‌ها را در این جدول آورده‌ایم. عوارض قرص دروسبلین یا موارد دیگری نظیر سیبل هم تقریبا مشابه موارد زیر هستند:

عوارض قرص ال دیامکان ابتلا به بیماری‌های صفراوی-رشد موهای زائد-حساس‌شدن سینه‌ها-بروز آکنه-اضافه‌شدن وزن-لکه‌بینی میان پریودها
عوارض قرص ضد بارداری اچ دیافزایش فشار خون-بروز لكه‌های قهوه‌ای يا بيرنگ در پوست بدن- ورم- افزايش حساسيت پستانها-تشكيل سنگ كيسه صفرا-تهوع-استفراغ- سردرد ملايم يا سردردهاي ميگرني شديد-افزايش وزن-خونريزي‌های نامنظم طی دوره قاعدگی- آكنه و پرمويی
عوارض قرص ضد بارداری روکینتهوع-تعریق-سردرد-حساسیت سینه‌ها-لکه‌بینی میان پریودها-تورم بدن-ضعف عضلانی
عوارض قرص ضد بارداری مارولینآسیب کبدی-از دست‌دادن اشتها، حالت تهوع-مدفوع روشن-ادرار زرد یا قهوه‌ای تیره-زردی پوست یا چشم‌ها- ضعف یا خستگی غیرعادی-سکته مغزی-بثورات پوستی- خارش- کهیر- تورم صورت- لختگی خون-مشکلات کیسه صفرا- درد شدید معده- تهوع-استفراغ- تب- بدترشدن خلق و خو- احساس افسردگی-ترشحات غیرمعمول واژن- میگرن-افزایش فشار خون
عوارض قرص ضد بارداری لویتودتهوع- استفراغ- سردرد- نفخ- حساس شدن سینه ها- تورم مچ پا/(احتباس مایعات)- تغییر وزن- خونریزی واژینال بین پریودها (لکه بینی) یا پریودهای از دست رفته/نامنظم
عوارض قرص ضد بارداری دروسبلیناحتمال لخته‌شدن خون در پا-حمله قلبی -سکته مغزی
عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی لوونورژسترلسرگیجه-حالت تهوع- قاعدگی نامنظم- سردرد-معده درد
عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی اووسیزتهوع-سرگیجه-درد شدید شکم و پستان‌ها-خونریزی پس از مصرف دارو (این‌ها نیاز به پیگیری سریع دارند)
عوارض قرص ضد بارداری روجاتغییرات خلق- میگرن- تهوع- درد پستان- خونریزی رحمی غیرمنتظره (خونریزی بین عادات ماهیانه)- خونریزی واژن بدون دلیل

عوارض قرص‌های ضدبارداری در موقعیت‌های مختلف

در موقعیت‌های مختلف، عوارض قرص‌های ضدبارداری متفاوت‌اند. به موارد زیر دقت کنید:

وضعیت‌های مختلفعوارض
عوارض قرص ضد بارداری بر اعصاباین قرص‌های می‌توانند تغییراتی در سیگنال‌های عصبی در سیستم لیمبیک مغز ایجاد کنند و بر خلق‌وخو اثر بگذارند و علائمی مانند افسردگی و اضطراب را به همراه بیاورند.
عوارض قرص ضد بارداری بر جنینبه نظر نمی‌رسد عوارض مصرف قرص ضد بارداری در دوران حاملگی جدی باشد. مصرف قرص‌های ضد بارداری در اوایل بارداری خطر نقص مادرزادی را افزایش نمی‌دهد.
عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی در شیردهیبرخی از داروها اثر منفی ندارند. برای مثال، مطالعات نشان می‌دهند که لوونورژسترل بر ترکیب یا مقدار شیر مادر یا رشد و تکامل نوزاد شیرخوار تأثیر نمی‌گذارد.
عوارض قرص ضد بارداری برای جلوگیری از پریودیپریود نشدن با استفاده از قرص‌های ضدبارداری بی‌خطر است و عوارضی ندارد.
عوارض قرص ضد بارداری برای مردان واقعیت این است که مردان نیازی به مصرف این قرص ندارند و با استفاده‌کردن از آن هم نمی‌توانند مانع از بارداری زنان شوند. در صورتی که به هر دلیل، مردان چنین قرص‌هایی مصرف کنند، تغییراتی اندک در بدنشان به وجود می‌آید. برای مثال، بافت لگن و پستان‌هایشان پهن‌تر و حجیم‌تر می‌شود یا عوارض قرص ضد بارداری برای پوست آنها با نازک‌ترشدن همراه است.

عوارض قرص های ضد بارداری

برای درمان عوارض قرص پیشگیری، باید به چه تخصصی مراجعه کرد؟

برای درمان و کنترل عوارض مصرف قرص ضد پیشگیری از بارداری، باید به پزشکان تخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید. خوشبختانه در تمامی شهرهای ایران، پزشکان فعالی در این رابطه وجود دارند. مثلا برای دکتر زنان تهران، بیش از 628 پزشک، آماده ویزیت حضوری و غیرحضوری بیماران هستند. به‌این‌صورت، در هر کجا و هر زمان، می‌توانید در مسیر درمان قرار بگیرید.

عوارض بلندمدت قرص ضدبارداری چیست؟

قرص‌های ال دی ترکیبی می‌توانند خطر مشکلات قلبی‌عروقی مانند سکته، حمله قلبی یا لخته‌شدن خون را افزایش بدهند. اگر دچار فشار خون هستید و تحت درمان قرار ندارید یا سابقه بیماری‌های قلبی‌عروقی در خانواده‌تان وجود دارد، باید برای پیشگیری از بارداری حتماً نظر پزشک متخصص را جویا شوید.

او گزینه‌های مناسب را به شما پیشنهاد خواهد کرد. نوسانات هورمونی مختلف می‌توانند باعث بروز برخی سرطان‌ها مانند سینه، تخمدان، مخاط دهانه رحم، دهانه رحم و روده بزرگ شوند.

سوالات متداول

عوارض ترک قرص ضد بارداری چیست؟

بالارفتن احتمال بارداری، سنگین‌شدن دوره پریود، بروز مشکلات pms، کاهش وزن، آکنه و رویش موی زائد

عوارض قرص ضد بارداری تاریخ گذشته چیست؟

منقضی‌شدن قرص باعث از بین‌رفتن اثرش و بالارفتن احتمال بارداری می‌شود اما عارضه دیگری به‌همراه ندارد.

عوارض قرص ضد بارداری تا کی ادامه دارد؟

عوارض قرص دزولست یا انواع دیگر معمولا در عرض ۲ تا ۳ ماه از بین می‌روند.

عوارض قرص ضد بارداری برای دختر باکره چیست؟

مصرف این قرص‌ها وضعیت هورمونی بدن را تغییر می‌دهد و می‌تواند روی قاعدگی و باروری اثراتی داشته باشد.

منابع:

medicalnewstoday.com

mayoclinic.org

برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: نیلوفر شهدوست
نیلوفر شهدوست هستم و نزدیک به یک دهه در دنیای محتوا گشت‌وگذار می‌کنم. حضور در بخش‌های مختلفش، با یادگیری، شناخت آدم‌ها و خلق ارتباطات برایم شیرین است.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

1,307 دیدگاه در “عوارض قرص ضد بارداری؛ 10 عارضه‌ای که باید انتظارش را داشته باشید
  • سلام خانم دکتر عزیز
    من ۱ ماهه که پریود هستم و خون خیلی زیادی ازم میره،قرص ال دی مصرف کردم کمتر شد ولی بازم لکه دارم و یکم خونریزی کم دارم، به خاطر قرص ها اسهال میشم و داخل رحمم مدام تیر میکشه،چیکار کنم که هورمونهام منظم بشه و این خونریزی تمام شه، چون واقعا دیگه جون ندارم ، و خیلی ضعیف شدم ، چند بسته باید بخورم تا پریودم منظم شه چون وقتی قرص قطع میکنم خونریزیم ده برابر میشه

    پاسخ
    • سلام بايد بهرمتخصص زنان مراجعه كنيد و سونوگرافي رحم انجام دهيد
      شايد لازم به نمونه برداري باشه
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر عزیز
    بنده ۴۷ ساله میگرن چشمی دارم ، اسفند سال ۱۳۹۹ با تشخیص کیست در تخمدان چپ ، پزشک برای من سیپترون کامپاند تجویز کرد برای دو ماه که متاسفانه موجب تشدید حملات میگرن چشم بنده میشود مضاف بر این من یک بار دیگه تو سال ۹۸ با تشخیص کیست تخمدان برایم ld تجویز شد ، حملات میگرنی من خیلی شدیدتر شد ولی پس از درمان دوباره مثل سابق شد یعنی هر چند ماه ، به نظرتون با توجه عدم تاثیر تغییر نوع قرص باید چکار کنم میتونم فقط ۱۰ روز بخورم از روز ۵ که فقط تخمک گذاری انجام نشه

    پاسخ
  • سلام من حدود ۸ روزه که دارم قرص روجا مصرف میکنم دو سه روزه که تو گلوم احساس فشار وخفگی میکنم آیا ممکنه از عوارض این قرص باشه وچیکار باید بکنم لازمه که قطع کنم…البته من دقیقا یک سال پیش سابقه تیروئیدیت هم داشتم که درمان شد ممکنه مربوط به اون باشه یا خیر.ممنون

    پاسخ
    • سلام
      باید معاینه بشید

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

      پاسخ
  • سلام. اگر در اواسط مصرف بسته ی قرص ال دی از قرص اورژانسی استفاده کنیم. بعدش در اون فاصله ی هفت یا ده روز بعد که پریود میشویم باید مابقی این بسته ال دی را هم روزی یک عدد مصرف کنیم یا باید این هفت یا ده روز را بدون مصرف قرص ال دی منتظر پریود بمانیم؟

    پاسخ
    • سلام بايد ال دي را منظم مصرف كنيد و مصرفشو قطع نكنيد

      پاسخ
  • من همه ضررات قرص ال دی رو دارم مخصوصا حالت تهوعش?خیلی بده تودوران شیردهیم و پریود هم نمیشم نزدیک دوساله

    پاسخ
  • سلام دکتر من ۱ ماه کامله که پریودم و قطع نمیشه تا اینکه قرص ال دی خوردم ولی میترسم قطع کنم چون به محض اینکه نمیخورم خونریزیم ده برابر بیشتر میشه و همچنین اسهال میشم به خاطر قرصا و اینکه توی رحمم بعضی وقتا تیر میکشه و لکه قهوه ای دارم ،به نظرتون چند بسته بخورم که قاعدگیم منظم بشه و انقد خونریزیم طولانی نشه،چون دیگه واقعا جون ندارم انقد ازم خون بره،لطفا جواب را به ایمیلم بفرستید ممنون میشم.

    پاسخ
    • سلام
      دوست گرامی ابتدا سونوگرافیرحم و تخمدان شوید

      پاسخ
  • سلام. من هفته قبل یک شنبه پریود شدم. از فرداش دوشنبه یعنی روز دوم پریود مصرف قرص ال دی را شروع کردم. آخر همان هفته رابطه ای داشتم با دخول اما مایع منی داخل واژن ریخته نشد. آیا تاثیر ضد بارداری قرص ها شروع شده بود؟ آیا احتمال بارداری وجود دارد؟

    پاسخ
    • سلام اگه ماهاي قبل هم مصرف كرديد اثر داره اما اگه ماهاي قبل نخورديد ال دي در ماه اول مصرف اثر نداره و بايد از دو روش جلوگيري استفاده كنيد
      اما تايمي كه شما رابطه داشتيد احتمال بارداري براتون كمه
      بهتره قرص اورژانسي بخوربد

      پاسخ
  • سلام. سوالی داشتم. اگر به مدت چند ماه قرص ال دی مصرف کرده باشیم بعد بخاطر عدم اطمینان از مصرف درست قرص ال دی در آن ماه ،بعد از رابطه از قرص اورژانسی استفاده کنیم آیا بعدش باید روال عادی مصرف ال دی را شروع کنیم یا باید منتظر بمانیم تا پریود شویم؟
    و اگر بعد از یک هفته از خوردن قرص اورژانسی پریود شویم. و از روز دوم پریود بسته ی جدید قرص ال دی را شروع کنیم. تاثیر آن از کی شروع میشود با توجه به این که آن چند ماه قرص ها مرتب خورده شده اند؟

    پاسخ
    • سلام نه ممكنه بعد از مصرف قرص اورژانسي پريود نشيد و پريودتون بعد از اتمام ال دي ها باشه

      پاسخ
  • سلام، من 20 سالمه و دوره ام تا حدودی نا منظمه، این دوره حدود یک هفته عقب افتاده و هنوز پریود نشدم، میتونم ال دی مصرف کنم؟ اگه میشه چه تعداد و چند روز باید مصرف کنم؟

    پاسخ
    • سلام
      اگه متاهل هستید ازمایش بارداری بدید
      اگر مجرد هستید ازمایش tsh,fsh,prolactin بدین

      پاسخ
  • سلام
    همسرم قرص ال دی مصرف میکنه
    سه روز رو فراموش کرده بخوره
    برای جبران مصرفش باید چیکار کنه؟!

    پاسخ
    • سلام طبق روال قبل مصرف كنند و تا پايان ماه از كاندوم استفاده كنيد

      پاسخ
  • سلام
    قبل از قاعدگی من شروع کردم به خوردن ال دی تا دو هفته ادامه دادم و رابطه داشتم ایا حین مصرف احتمال حاملگی دارم یا نه؟
    آیا باید به خوردن قرص ال دی ادامه میدادم؟

    پاسخ
    • سلام بايد ادامش ميداديد
      احتمال بارداري زياد نيست
      بهتره

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

      پاسخ
  • سلام خانوم دکتر. وقتتون بخیر.
    من دختر ۲۱ساله و مجرد هستم. تقریبا ۲سال پیش بخاطر تشخیص pco قرص سیپترون کامپاند استفاده کردم. بعد از قطع قرص ها دوباره اکنه هام و ریزش نو و چربی پوستم زیاد شد برا همین ب دکتر پوست مراجعه کردم و تا الان تقریبا ۶بسته قرص ال دی و اسپیرونولاکتون۱۰۰ مصرف کردم . دکتر پوست بهم گفت چون pco هستم باید تا اخر عمر ال دی رو ادامه بدم مگر اینکه قصد بچه دار شدن داشته باشم. میخواستم بپرسم آیا این حقیقت داره؟
    اگه اینجوری مصرف کنم ضرر نداره ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.
    با تشکر

    پاسخ
    • سلام تا آخر عمر نيست فقط براي دوره ١٢ ماهه هست
      براي بچه دار شدن هم مشكلي نداره بعد از قطع دارو تخمك گذاري رخ ميده و ميتونين بچه دار شين

      پاسخ
  • ایا قرص جلوگیری باعث معد درد میشه

    پاسخ
    • سلام بله احتمالش هست

      پاسخ
  • سلام چند روز قبل از رابطه باید قرص ضد بارداری مصرف کنیم ؟و تا چند روز بعد باید ادامه داد؟ و مصرف قرص اورژانسی تو دفعات کم هم خیلی اسیب زا هست یا ن؟

    پاسخ
    • سلام
      استفاده از قرص اورژانسی یک یا دو بار در سال مشکلی ندارد
      برای پیشگیری از بارداری باید از روز پنجم پریودی قرص را شروع کنید و تا 21 روز ادامه دهید

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید من ۱۹ سالمه این هفته ب دلیل مسافرت نمیخوام پریود بشم ب همین دلیل قرص ال دی مصرف کردم ایا پریودی من قطع میشه ؟ چه عوارضی داره اگه راهنمایی کنین ممنون میشم

    پاسخ
    • سلام
      بله
      تا زمان استفاده از دارو پریودی صورت نمی گیرد
      از عوارض معده درد،سردرد ،تنگی نفس و … می تواند باشد

      پاسخ
  • قرص های اورژانسی باعث درد بالای شکم میشود یا نه؟ اگه نه به چه دلیلی میتواند درد کند؟

    پاسخ
    • سلام
      بله
      از عوارض ان ممکن است دردمعده باشد

      پاسخ
  • سلام ببخشید من ۲۸م ازدواج کردم و رابطه م شروع شده ۵م باید پریود میشدم که هنوز نشدم.بعد گرشت پنج روز از روز۲۸م من قرص ضدبارداری خوردم ولی مرتب نه!و هربار هم منی داخل واژن تخلیه شده و دیروز یک عذد قزص اورژانسی خوردم.الان نمیدونم چیمار کنم.لگه قرص ضد بارداری بخورم هرشب خوب پریودیمو چیکار کنم؟!اگرم نخورم که احتمالا اگه تاالان حامله نده باشم از این ب بعد میشم.چیکار کنم؟!!میشه لطفا کمکم کنین مرسی

    پاسخ
    • سلام
      اگه قصد بارداری ندارید باید به صورت منظم و در ساعت مشخص از قرص ضد بارداری استفاده کنید
      فعلا از روش دیگری مثل کاندوم استفاده کنید تا دوره پریودی اغاز شود
      از روز پنجم پریودی میتوانید از قرص استفاده کنید

      پاسخ
  • سلام من قرص ال دی مصرف نمیکردم شب سال نو میخواستم شروع کنم که به اشتباه دوتا خوردم ولی به علت درد شدید معده و نفخ زیاد قطع کردم و دیگه نخوردم بعد یه هفته پریود شدم هنوز بعد از خوردن غذا درد شدید و نفخ و سوزش سر دل دارم آیا به قرصها ربط داره باید چیکار کنم؟ با سپاس از راهنماییتون

    پاسخ
    • سلام
      احتمالا شما از قبل دچار مشکل در معده بوده اید
      با مشورت با پزشک از داروهای انتی اسید تا دو هفته استفاده کنید

      پاسخ
  • سلام. آیا قرص ضد بارداری موجود هست که عوارضی مثل افسردگی رو نداشته باشه یا کمتر داشته باشه؟ من ۶ ماه هست برای جلوگیری از بارداری ال دی مصرف میکنم .باعث میشه خیلی احساس افسردگی داشته باشم و دمدمی مزاج بشم.

    پاسخ
    • سلام همه ي قرصهاي بارداري اين عوارض را دارند فقط در ميزان تهوع استفراغ متفاوت هستن

      پاسخ
  • سلام
    ببخشید بنده سیکل کاملا منظمی دارم و از قرص ها اصلا استفاده نمیکردم الان قصد زیارت دارم و دقیقا از روز رفت تا برگشت طبق قائده پریود میشم
    ولی انشالله بعد از سفر قصد بارداری دارم میخام به مدت یک هفته از این قرص ها مصرف کنم ایا مشکلی هست ؟؟ایا برای اینکه بعدش قصد بارداری دارم مشکلی هست…..

    پاسخ
    • سلام ، اقذام به بارداريتونو بذاريد يكماه بعد از برگشت به ايران و از كيت تخمك گذاري هم استفاده كنيد

      پاسخ
  • سلام من یک دختر هفده ساله وکنکوری هستم وقتی پریود میشم پریود های خیلی دردناکی رو تجربه میکنم وتا چندروز نمیتونم درس بخونم آیا مصرف قرص ال دی تا بعد کنکور یعنی حدود صدروز دیگه برای جلوگیری از پریود برام عوارض نداره؟
    تا حالا استفاده نکردم

    پاسخ
    • سلام
      اکل باید سونوگرافی بدین عزیزم چون پریودت دردناکه ممکن کیست باشه

      پاسخ
  • سلام ببخشید من یک عدد قرص اورژانسی خوردم قاعدگی ام نامنظم شده توی این ماه دو بار پریود شدم پریودم کم هست

    پاسخ
    • سلام نگران نباشيد از ماه بعد منظم ميشه و حجم خونريزي مثل قبل ميشه

      پاسخ
  • سلام
    من تو سینم کیست دارم دو عدد
    و میگرن هم دارم
    با توجه به مطالب نباید از قرص ضد بارداری استفاده کنم
    بهترین راه برای پیشگیری از بارداری به جز کاندوم چیه ؟

    پاسخ
    • سلام IUD مسي عزيزم

      پاسخ
  • سلام. من ۶ ماه قرص ال دی مصرف کردم برای جلوگیری از بارداری. ۲۱ روز روزی یک قرص بعد هم ۷ روز فاصله و بعد شروع بسته ی بعدی. سیکل اخیر رو سه تا دونه قرص آخر بسته رو در یک روز مصرف کردم و بسته تموم شد. در این هفت روز فاصله پریود شدم و بسته بعدی هم بعد از گذشت همین هفت روز شروع کردم. دور روز بعد از پریود رابطه داشتم به همراه دخول بدون کاندوم اما مایع منی داخل واژن ریخته نشد. آیا چون من سیکل قبل رو طبق دستور ۲۱ روزه نخوردم و سه تای آخر رو باهم در یک روز خوردم آیا در میزان تاثیر جلوگیری اثر گذاشته؟ من ۴۸ ساعت بعد از رابطه روش اورژانسی هم استفاده کردم(۴ قرص ال دی خوردم بعد از ۱۲ ساعت ۴ تا دیگه) آیا باز هم احتمال بارداری وجود داره؟

    پاسخ
    • سلام بله تاثير داسته
      قرص جلوگيري اورژانسي هم كه خورديد
      اصلا نگران نباشيد

      پاسخ
      • باسلام وخسته نباشیدببخشیدمن ۲۸ سال دارم وپسرم یک سال وسه ماهشه میخوام قرص ضدبارداری استفاده ازچه زمانی استفاده کنم وچه قرصی باتشکر

      • سلام
        اگه سابقه بیماری خونی و قلبی و کبدی و….ندارین
        ال دی از روز ۵ ام تا ۲۱ روز و سپس قطع شه
        هر چند اگه قصد بارداری در آینده نزدیک ندارین بهتره از روش های دیگه مثل آ یو دی استفاده کنید

      • سلام. ببخشید اینکه گفتین بله تاثیر داشته منظورتون اینه که با اینکه قرص ها ۲۱ روزه مصرف نشدن و در واقع ۱۹ روزه بوده باز هم اثر جلوگیری کننده داشته یا بخاطر مصرف نکردن بصورت ۲۱ روزه هر روز یه دونه، و با مصرف اون سه تا دونه آخر بسته در یک روز، دیگه اثر جلوگیری کنندگیش از بین رفته؟

      • سلام نهراثرش نميره
        اثر جلوگيري از باوداري اين قرصها بدليل ممناعتشون از تخمك گذاري هست

  • با سلام. من ۲۲ سالمه و ۶ ماه هست برای جلوگیری از بارداری قرص ال دی مصرف میکنم.بطور صحیح و سر ساعت مشخص. در سیکل آخری بجای ۲۱ روز من در روز نوزدهم سه عدد قرص آخر بسته رو همزمان با هم خوردم. یعنی قرص روز نوزدهم و بیستم و بیست و یکم رو در یک روز خوردم و بسته تمام شده. بسته ی بعدی را ۷ روز بعد شروع کردم. در طول این هفت روز پریود شدم. دو روز بعد از اتمام پریود رابطه ای داشتیم بدون استفاده از کاندوم و دخول هم صورت گرفت اما مایع منی درون واژن تخلیه نشد. آیا چون من سیکل قبلی را طبق دستور ۲۱ روزه مصرف نکردم و سه قرص آخر بسته را با هم مصرف کردم. آیا جلوگیری صورت نگرفته؟چون استرس داشتم ۴۸ ساعت بعد از رابطه از روش اورژانسی هم(۴ عدد ال دی خوردم بعد ۴ عدد هم ۱۲ ساعت بعد) استفاده کردم.

    پاسخ
    • سلام
      خیر بارداری بعید

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید من ۴ساله که قرص بارداری ۳رنگ استفاده میکنم دراین مدت خیلی چاق شدم آیا قرص سه رنگ تعصیری دران دارد

    پاسخ
    • سلام بله بدليل قرص جلوگيري از بارداري هست
      احتباس آب و نمك ميدهد و بعد از قطع دارو برطرف ميشه

      پاسخ
  • سلام من ریزش مو سر و افزایش موهای زاید بدن دارم و صورتم جوش میزنه دکتر رفتم علاوه بر شبی یک اسپیرولاکتون ۱۰۰ قرص LD هم دادن ۴ماهه دارم مصرف میکنم و تا ۴ ماه دیگه هم بهم دارو دادن فعلا که ریزشموهام و موهای زایدم کم نشده مصرف انقدر طولانی LDمشکلی نداره ؟؟

    پاسخ
    • سلام نه نگران نباشيد مشكلي تداره

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر….من یه هفته پیش رابطه داشتم که فرداش سریعا به خاطر شک بوجود اومده قرص اورژانسی خوردم….و الان چهار روزه که از موعد قاعدگیم میگذره و دو روزه کمر درد دارم و زیر شکمم و سمت چپش درد میگیره که فکر میکنم تخمدانم هست و این درد گاهی بعد رابطه گذرا برام پیش میاد…سوالم اینه به دکتر باید مراجعه کنم؟و ایا ممکنه باردار باشم؟

    پاسخ
    • سلام
      احتمال بارداری ک بعید
      ممکن بخاطر داروها سیکل قاعدگیتون بهم خورده باشه

      پاسخ
      • سلام‌خسته نباشید ‌.
        من ۱۷سالمه۳فروردین ازدواج میکنم .
        میخواستم بدونم قرص جلو گیری از کی شروع بکنم .
        طول زمان پریودم ۳ روز هستش .و آخرین بار۵اسفند بود که پریود شدم .

      • سلام
        عزیزم الان دیگه فایده ای نداره قرص
        باید از ۲ هفته پیش میخوردین

    • سلام احتمالش كمه اما تست بتا خون بديد و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

      پاسخ
  • سلام
    من ۳۹ سالم هس به خاطر لک بینی دکتر قرص ال دی و قرص دوفاسین تجویز کرد بعد از خوردن ده عدد قرص ال دی خونریزی بین قائدگی پیدا کردم نمیدونم چکار کنم از طرفی با این شرایط نمیدونم دوفاسین رو بخورم یا نه لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • سلام بله داروتونو ادامه بديد و به پزشكتون مراجعه كنيد
      اين حالت طبيعي هست با مصرف دوفاستون

      پاسخ
    • سلام بله داروتونو ادامه بديد و به پزشكتون مراجعه كنيد
      اين خالت طبيعي هست با مصرف دوفاستون

      پاسخ
  • من از روز اول پریودم مصرف این قرصو شروع کردم و الان سه روزه به شدت خونریزی دارم نمیدونم باید قطعش کنم یا درست میشه؟!

    پاسخ
    • سلام
      اگه خونریزی ادامه داره دوز قرص باید تغییر پیدا کنه
      برای تعیین دوز

      اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص زنان، زایمان و نازایی استفاده کنید.

      پاسخ
  • حداکثر زمان استفاده از قرص ضدبارداری چه مدته؟ واگر بیش از زمان تعیین شده مصرف بشه چه عوارضی خواهد داشت؟

    پاسخ
    • سلام
      بستگی دارد دارو به چه منظوری استفاده شود

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    یک روز پیش نامزدم باهام نزدیکی کرد اما بدون اینکه دخول صورت بگیره و مایع منی داخل واژن ریخته بشه
    ولی مایع منی نزدیک به واژنم ریخته شد من هنوزم دخترم
    میخواستم بدونم چی میشه حالا
    ممنون؟

    پاسخ
    • سلام احتمالش كم هست اما بهتره روش جلوگيري اورژانسي استفاده كنيد

      پاسخ
      • سلام
        منظورتان غرص اورژانسی است

      • بله

  • سلام خسته نباشید…
    یک رابطه سالم
    در هفته چند بارباید انجام بگیرد

    پاسخ
    • سلام
      توافق بین زوجین است
      اما به طور معمول هفته ای ۲ بار

      پاسخ
  • سلام خسته نباشيد.
    من ٢٣ سالمه ازدواج كردم بعد از رابطه اينبار ب اندازه يك بند انگشت داخل واژنم (ابتداي واژنم) يهو خارش پيدا ميكنه ك خارش همون داخل و ابتداي واژنه و ترشح رقيق سفيد زياد و بدون بو دارم
    براي اين خارشم چي مصرف كنم؟؟

    پاسخ
    • سلام پما كد كلوتريمازول هر شب يك اپليكاتور تا ٦ شب استفاده كنيد
      تو اين مدتم رابطه حنسي نداشته باشيد

      پاسخ
  • سلام ببخشید من می خواستم بدونم
    12تا قرص ضد بارداری خوردم
    می خواهم با شوهرم رابطه داشته باشیم
    یک روز و دیگر قرص نخورم باردار می شم یا نه
    ممنون

    پاسخ
    • سلام
      تا روز ۲۱ ام سیکل بخورید ، تا سیکل هم بهم نخوره

      پاسخ
      • سلام خسته نباشید اگر می شه جواب تون رو واضح تر بگین

      • هفته ای ۲ بار
        مگر اینکه زوج توافق و تمایل و رضایت به بیشتر یا کمتر شدن داشته باشن
        اگر واضح نیست سوالتون رو جزیی تر و دقیق تر بپرسین

      • سلام فهمیدم خیلی ممنون
        مرسی

  • سلام می خواستم بدونم میل جنسی آقایون بیشتره یا بانوان

    پاسخ
    • سلام
      نمیتوان به طور کلی برای اقایان و خانم ها تفاوتی قایل شد
      بسته به شخص است

      پاسخ
  • سلام خانوم
    بعد از یک رابطه چند روز باید قرص ضد بارداری بخری تا باردار نه شوی
    اگر جواب بدین خیلی ممنون میشم

    پاسخ
    • سلام
      قرص اورژانسی برای رابطه پرخطر توصیه میشه(لوونورژسترون )

      پاسخ
  • سلام من یک بسته قرص پروژسترون استفاده کردم دیابت ولکه های قهوه ای توصورتم زیاد شد میل جنسی پایین آمد ورحم خشک شدعوارض این دارو هست؟ من بخاطر لکه های صورتم خیلی ناراحتم باید چکار کنم

    پاسخ
    • سلام ديابت و قرص پروژسترون ميتونه ميل جنسي را كم كند
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر.. ببخشید من سه دوره سیپروترون کامپاند مصرف کردم دوره ی ۳۰ روزه دارم، اگر روز ۵ پریود رابطه داشته باشم بدون دخول و مایع منی جای دیگه ای تخلیه بشه امکان بارداری هست؟ امکان بارداری با پیشاب با این شرایط برام وجود داره؟من باکره هستم و باز هم در حال مصرف این قرص هستم

    پاسخ
    • سلام
      امکان بارداری نزدیک به صفر است

      پاسخ
  • سلام خسته نباشد
    من یک هفته است که با نامزد رابطه دارم
    و بعد از رابطه یک بسته قرص ضد بارداری استفاده می کنم
    می خواستم ببینم احتمال حاملگی است

    پاسخ
    • سلام نه احتمالش خيلي كمه نگران نباشيد

      پاسخ