عوارض قرص ضد بارداری؛ 10 عارضه‌ای که باید انتظارش را داشته باشید

عوارض قرص ضدبارداری
اشتراک گذاری 1307 نظر

مصرف قرص ضد بارداری روشی هورمونی برای پیشگیری است. این قرص‌ها عوارضی دارند که در افراد مختلف به شیوه‌های گوناگونی خود را نشان می‌دهند. قرص جلوگیری از بارداری به بدن اجازه تولید تخمک نمی‌دهد. این یعنی هیچ تخمکی برای بارورشدن با اسپرم وجود ندارد و امکان حاملگی نیست. برای انتخاب گزینه مناسب باید با پزشک زنان مشورت کنید و از عوارض قرص ضد بارداری باخبر باشید.

در این مقاله به عوارض مختلف قرص‌های ضدبارداری پرداخته‌ایم. پیش از مصرف باید عوارض انواع قرص ضدبارداری در وضعیت‌های مختلف را بدانید. مطالعه مطلب پیش رو به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر سوالی دارید، در انتها بپرسید تا پزشک پاسخ دهد.

لکه‌بینی در فاصله دو پریود

گاهی مصرف قرص ضد بارداری می‌تواند باعث لکه‌بینی شود، یعنی در فاصله دو عادت ماهانه یا همان پریودشدن، خون‌ریزی رخ بدهد. ترشحات خونی در این فواصل زمانی معمولاً قهوه‌ای هستند. لکه‌بینی یکی از رایج‌ترین عوارض قرص ال دی و انواع مختلف قرص‌های ضدبارداری است. دلیل لکه‌بینی، تلاش بدن برای تنظیم هورمون‌ها است. رحم هم با خون‌ریزی می‌خواهد دیواره‌اش را نازک کند. نحوه مصرف قرص ال دی برای اولین بار هم به این صورت است که بنا به نوع قرص، روزانه در ساعتی مشخص، یک عدد از آن مصرف می‌شود. باید دقت کنید که شاید، شیوه استفاده از هر قرص با دیگری متفاوت باشد. برای شروع حتماً به بروشور دارو توجه کنید یا از پزشک داروخانه و متخصص زنان درباره مصرف مشورت بگیرید. اگر قرص‌ها را مطابق دستور مصرف کنید، احتمال لکه‌بینی کم می‌شود.

عوارض قرص های ضدبارداری

استفاده از قرص ضد بارداری به تنظیم چرخه قاعدگی و در نتیجه جلوگیری از برگشت کیست سینه کمک می‌کند.

تهوع

بعضی از افراد پس از مصرف قرص جلوگیری دچار تهوعی خفیف می‌شوند اما این مشکل کم‌کم از بین می‌رود. مصرف قرص با غذا یا در زمان خواب می‌تواند به کاهش تهوع کمک کند.

قرص‌های ضدبارداری نباید به‌طور مداوم یا شدید باعث تهوع شوند. این مشکل یکی از عوارض قرص ضد بارداری سیبل هم هست. اگر چنین چیزی برایتان رخ داده است، باید به پزشک مراجعه کنید.

حساس‌شدن پستان

حساس‌شدن پستان هم از عوارض قرص ضد بارداری است؛ به‌ ویژه در روزهای اول مصرف. بهتر است که در دوران مصرف از سینه‌بندی مناسب استفاده کنید. هورمون موجود در قرص‌ها می‌توانند باعث بزرگ‌ترشدن پستان‌ها هم شوند.

اگر عوارض مصرف قرص روی پستان‌ها شدید باشد یا درد و برآمدگی در آنها دیده شود، نیاز به مراجعه به پزشک به وجود می‌آید. آزردگی و حساس‌شدن سینه از عوارض قرص ضد بارداری روکین است. این قرص از موارد معروف موجود در بازار است.

سردرد و میگرن

سردرد و میگرن هم از عوارض مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری هورمونی هستند. تشدید و افزایش بسامد سردرد و میگرن هم به واسطه مصرف این قرص‌ها بعید نیست. باید بدانید که امکان ابتلا به میگرن با تغییر هورمون‌های استروژن و پروژسترون وجود دارد.

نشانه‌ها و علائم سردرد وابسته به نوع و دوز قرصی است که مصرف می‌کنید. برای مثال، قرص ال‌دی معمولاً موجب بروز چنین عارضه‌ای نمی‌شود اما سردرد از عوارض قرص اورژانسی لوونورژسترل است.

این را هم بدانید که اگر فردی دچار سردردهای میگرنی ناشی از سندروم پیش از قاعدگی (PMS) باشد، مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند به تسکین دردهایش کمک کند.

افزایش وزن

پژوهش‌ها و تحقیقات هنوز این عارضه مصرف قرص ضدبارداری را ثابت نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد که افزایش وزن هم می‌تواند از نتایج مصرف قرص‌های پیشگیری باشد. قرص‌های پیشگیری می‌توانند باعث تجمع مایعات در بدن شوند.

ضمن اینکه باعث افزایش چربی یا توده عضلانی هم می‌شوند. با این حال، بعضی از افراد هم بعد از مصرف قرص‌های مذکور دچار کاهش وزن می‌شوند. تغییر وزن از عوارض قرص ضد بارداری اووسپت ال دی هم به‌شمار می‌رود.

تغییرات خُلقی

هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در تغییر احساسات و اخلاق دارند. مصرف قرص ضد بارداری با تغییرات هورمون‌ها و البته خلق و احساسات همراه است. امکان دارد که با مشورت با متخصص زنان و تعویض نوع قرص‌ها، این عارضه بعد از مصرف قرص‌های پیشگیری از حاملگی از بین برود. تغییرات خلقی از عوارض قرص ضد بارداری مارولین هم به شمار می‌رود.

مشکلات مصرف قرص ضد بارداری

وقفه در پریودشدن

گاهی‌اوقات، استفاده از قرص‌های ضدبارداری با قطع‌شدن پریود و بروز وقفه در آن همراه است.  این قرص‌ها حاوی هورمون جنسی هستند و برای همین روی روند عادت ماهانه اثر می‌گذارند. بنا به نوع قرصی که مصرف می‌شود، امکان ایجاد وقفه در پریود وجود دارد.

دقت کنید که وقفه در پریود می‌تواند نتیجه عوامل مختلفی باشد:

  • استرس
  • بیماری‌های مختلف
  • سفر
  • مشکلات هورمونی
  • اختلالات تیروئید

در واقع، قطع یا وجود وقفه در پریودشدن را باید با دقت پیگیری و علت را پیدا کنید. شاید ریشه این مشکل ربطی به قرص ضد حاملگی نداشته باشد.

کاهش میل جنسی

گاهی تغییرات هورمونی ناشی از مصرف قرص پیشگیری از بارداری باعث کاهش میل جنسی می‌شود. در بعضی از افراد هم به واسطه اطمینان خاطری که بابت باردارنشدن پس از مصرف قرص به‌ وجود می‌آید، میل جنسی افزایش پیدا می‌کند.

ترشحات واژنی

ایجاد تغییراتی در بافت و مقدار ترشحات واژنی از عوارض قرص ضد بارداری است. اگر دچار خشکی واژن و کم‌شدن ترشحات شده‌اید، برای برقراری رابطه جنسی باید از محصولات روان‌کننده استفاده کنید. تغییر در بافت ترشحات طبیعی است اما اگر متوجه بدبوشدن یا تغییر رنگ آنها شدید، احتمال وجود عفونت هم بعید نیست.

بروز تغییراتی در چشم

بعضی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف قرص ضدحاملگی می‌تواند باعث ضخیم‌شدن قرنیه شود. این مشکل آنچنان جدی نیست اما عوارضی در پِی دارد و برای مثال، بعد از بروز چنین تغییری در چشم نمی‌توانید از لنز استفاده کنید و باید حتما موضوع را با پزشک مطرح کنید.

عوارض قرص ضد بارداری چگونه خود را نشان می‌دهند؟

بیشتر اوقات یکی از نگرانی‌های بانوان در زمان مراجعه به دکتر زنان، عوارضی است که امکان دارد بابت مصرف قرص های ضد بارداری (OCP) برای جلوگیری از بارداری به آنها عارض شود.

کاهش میل جنسی، تهوع، لکه بینی، تراکم بالای موهای زائد بدن و بسیاری از نشانه‌های دیگر از جمله عوارض مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری هستند. البته این دارو انواع مختلفی دارد و بین هر کدام برخی از عوارض مشترک و بعضی دیگر، تفاوت دارند.

قرص‌های ترکیبی (استروژن و پروژسترون)، قرص‌های مونوفازیک، قرص‌های چند فازی، قرص‌هایی با دوره طولانی، قرص‌های فقط حاوی پروژسترون، قرص‌های ضد بارداری ال دی (LD) با دُز کم و قرص‌های ضد بارداری اورژانسی، داروهایی هستند که برای جلوگیری از حاملگی مصرف می‌شود.

این قرص‌ها می‌توانند روی سطح هورمون موجود در بدن اثر بگذارند اما معمولا بعد از ۲ تا ۳ ماه که از استفاده قرص‌ها می‌گذرد، معمولاً عوارض هم از بین می‌روند اما امکان تداوم آنها هم وجود دارد.

باید به عوارض قرص ضدبارداری اورژانسی در شیردهی هم توجه کنید. مصرف قرص‌ها روی حجم شیر اثر می‌گذارند. اگر قصد مصرف دارید، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

عوارض قرص‌های ضدبارداری مختلف

در ادامه، از عوارض قرص جلوگیری برایتان گفته‌ایم؛ انواع مختلفی از قرص‌ها موجودند، برخی از معروف‌ترین‌ها را در این جدول آورده‌ایم. عوارض قرص دروسبلین یا موارد دیگری نظیر سیبل هم تقریبا مشابه موارد زیر هستند:

عوارض قرص ال دیامکان ابتلا به بیماری‌های صفراوی-رشد موهای زائد-حساس‌شدن سینه‌ها-بروز آکنه-اضافه‌شدن وزن-لکه‌بینی میان پریودها
عوارض قرص ضد بارداری اچ دیافزایش فشار خون-بروز لكه‌های قهوه‌ای يا بيرنگ در پوست بدن- ورم- افزايش حساسيت پستانها-تشكيل سنگ كيسه صفرا-تهوع-استفراغ- سردرد ملايم يا سردردهاي ميگرني شديد-افزايش وزن-خونريزي‌های نامنظم طی دوره قاعدگی- آكنه و پرمويی
عوارض قرص ضد بارداری روکینتهوع-تعریق-سردرد-حساسیت سینه‌ها-لکه‌بینی میان پریودها-تورم بدن-ضعف عضلانی
عوارض قرص ضد بارداری مارولینآسیب کبدی-از دست‌دادن اشتها، حالت تهوع-مدفوع روشن-ادرار زرد یا قهوه‌ای تیره-زردی پوست یا چشم‌ها- ضعف یا خستگی غیرعادی-سکته مغزی-بثورات پوستی- خارش- کهیر- تورم صورت- لختگی خون-مشکلات کیسه صفرا- درد شدید معده- تهوع-استفراغ- تب- بدترشدن خلق و خو- احساس افسردگی-ترشحات غیرمعمول واژن- میگرن-افزایش فشار خون
عوارض قرص ضد بارداری لویتودتهوع- استفراغ- سردرد- نفخ- حساس شدن سینه ها- تورم مچ پا/(احتباس مایعات)- تغییر وزن- خونریزی واژینال بین پریودها (لکه بینی) یا پریودهای از دست رفته/نامنظم
عوارض قرص ضد بارداری دروسبلیناحتمال لخته‌شدن خون در پا-حمله قلبی -سکته مغزی
عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی لوونورژسترلسرگیجه-حالت تهوع- قاعدگی نامنظم- سردرد-معده درد
عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی اووسیزتهوع-سرگیجه-درد شدید شکم و پستان‌ها-خونریزی پس از مصرف دارو (این‌ها نیاز به پیگیری سریع دارند)
عوارض قرص ضد بارداری روجاتغییرات خلق- میگرن- تهوع- درد پستان- خونریزی رحمی غیرمنتظره (خونریزی بین عادات ماهیانه)- خونریزی واژن بدون دلیل

عوارض قرص‌های ضدبارداری در موقعیت‌های مختلف

در موقعیت‌های مختلف، عوارض قرص‌های ضدبارداری متفاوت‌اند. به موارد زیر دقت کنید:

وضعیت‌های مختلفعوارض
عوارض قرص ضد بارداری بر اعصاباین قرص‌های می‌توانند تغییراتی در سیگنال‌های عصبی در سیستم لیمبیک مغز ایجاد کنند و بر خلق‌وخو اثر بگذارند و علائمی مانند افسردگی و اضطراب را به همراه بیاورند.
عوارض قرص ضد بارداری بر جنینبه نظر نمی‌رسد عوارض مصرف قرص ضد بارداری در دوران حاملگی جدی باشد. مصرف قرص‌های ضد بارداری در اوایل بارداری خطر نقص مادرزادی را افزایش نمی‌دهد.
عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی در شیردهیبرخی از داروها اثر منفی ندارند. برای مثال، مطالعات نشان می‌دهند که لوونورژسترل بر ترکیب یا مقدار شیر مادر یا رشد و تکامل نوزاد شیرخوار تأثیر نمی‌گذارد.
عوارض قرص ضد بارداری برای جلوگیری از پریودیپریود نشدن با استفاده از قرص‌های ضدبارداری بی‌خطر است و عوارضی ندارد.
عوارض قرص ضد بارداری برای مردان واقعیت این است که مردان نیازی به مصرف این قرص ندارند و با استفاده‌کردن از آن هم نمی‌توانند مانع از بارداری زنان شوند. در صورتی که به هر دلیل، مردان چنین قرص‌هایی مصرف کنند، تغییراتی اندک در بدنشان به وجود می‌آید. برای مثال، بافت لگن و پستان‌هایشان پهن‌تر و حجیم‌تر می‌شود یا عوارض قرص ضد بارداری برای پوست آنها با نازک‌ترشدن همراه است.

عوارض قرص های ضد بارداری

برای درمان عوارض قرص پیشگیری، باید به چه تخصصی مراجعه کرد؟

برای درمان و کنترل عوارض مصرف قرص ضد پیشگیری از بارداری، باید به پزشکان تخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید. خوشبختانه در تمامی شهرهای ایران، پزشکان فعالی در این رابطه وجود دارند. مثلا برای دکتر زنان تهران، بیش از 628 پزشک، آماده ویزیت حضوری و غیرحضوری بیماران هستند. به‌این‌صورت، در هر کجا و هر زمان، می‌توانید در مسیر درمان قرار بگیرید.

عوارض بلندمدت قرص ضدبارداری چیست؟

قرص‌های ال دی ترکیبی می‌توانند خطر مشکلات قلبی‌عروقی مانند سکته، حمله قلبی یا لخته‌شدن خون را افزایش بدهند. اگر دچار فشار خون هستید و تحت درمان قرار ندارید یا سابقه بیماری‌های قلبی‌عروقی در خانواده‌تان وجود دارد، باید برای پیشگیری از بارداری حتماً نظر پزشک متخصص را جویا شوید.

او گزینه‌های مناسب را به شما پیشنهاد خواهد کرد. نوسانات هورمونی مختلف می‌توانند باعث بروز برخی سرطان‌ها مانند سینه، تخمدان، مخاط دهانه رحم، دهانه رحم و روده بزرگ شوند.

سوالات متداول

عوارض ترک قرص ضد بارداری چیست؟

بالارفتن احتمال بارداری، سنگین‌شدن دوره پریود، بروز مشکلات pms، کاهش وزن، آکنه و رویش موی زائد

عوارض قرص ضد بارداری تاریخ گذشته چیست؟

منقضی‌شدن قرص باعث از بین‌رفتن اثرش و بالارفتن احتمال بارداری می‌شود اما عارضه دیگری به‌همراه ندارد.

عوارض قرص ضد بارداری تا کی ادامه دارد؟

عوارض قرص دزولست یا انواع دیگر معمولا در عرض ۲ تا ۳ ماه از بین می‌روند.

عوارض قرص ضد بارداری برای دختر باکره چیست؟

مصرف این قرص‌ها وضعیت هورمونی بدن را تغییر می‌دهد و می‌تواند روی قاعدگی و باروری اثراتی داشته باشد.

منابع:

medicalnewstoday.com

mayoclinic.org

برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: نیلوفر شهدوست
نیلوفر شهدوست هستم و نزدیک به یک دهه در دنیای محتوا گشت‌وگذار می‌کنم. حضور در بخش‌های مختلفش، با یادگیری، شناخت آدم‌ها و خلق ارتباطات برایم شیرین است.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

1,307 دیدگاه در “عوارض قرص ضد بارداری؛ 10 عارضه‌ای که باید انتظارش را داشته باشید
  • سلام وقت بخیر به دلیل مسابقات ورزشی که شرکت کردم ، من 25 روزه که قرص ال دی (اوسپت_ال دی) مصرف میکنم که عادت ماهیانه رو به تاخیر بندازم و مجبورم مصرف کنم ممنون میشم جواب بدید مشکلی پیش نمیاد که من حدود یک هفته ی دیگه هم بخورم؟ قطع کامل پریودی که برای من اتفاق نمیوفته درسته ؟

    پاسخ
    • سلام
      موردی ندارد عزیز نگران نباشید

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر من دو ماه نزدیک پریود شدنم سه روز قرص ال دی خوردم بخاطر اینکه یکی دو روز عقب بیفته دو ماه این کارو کردم این ماه ۴۰ روزه پریود نشدم ممکنه عوارض قرصا باشه؟

    پاسخ
    • سلام
      میتواند از عوارض قرص باشد اما اگر رابطه داشتین در این مدت، حتما تست خون bhcg بدهید

      پاسخ
  • سلام من بخاطر جوش صورت دکتر قرص اسپرینو لاکتون برام تجویز کرد ک پریودی رو بهم میزنه و ب همین دلیل قرص سیبل روهم برام تجویز کردن و گفت روز سوم پریودی بخوری
    میخوام بدونم خوردن قرص سیبل تو پریودی ضرری نداره؟؟

    پاسخ
    • سلام
      موردی ندارد

      پاسخ
  • سلام من بخاطر نامنظم بودن پریود دکتر برام سیبل تجویز کردند.اطرافیان خیلی بهم میگند باعث لکه صورت میشه و من ترسیدم.درسته که لکه صورت میاره؟
    سردرد دائم و بیحوصلگی هم میتونه از عوارضش باشه؟

    پاسخ
    • سلام‌عزیز
      علتی که سبب جوش و لک صورت میشه بی نظمی هورمون ها و پریود هست
      سردرد و بی حوصلگی بله میتواند از عوارضش باشد

      پاسخ
  • سلام من در یک روز سه قرص ال دی مصرف کردم چه عوارض داره برام

    پاسخ
    • سلام
      اگر دیگر تکرار نشود موردی ندارد

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید من ام اس دارم و باید از یک روش جلوگیری استفاده کنم و الان چهارساله که قرص روکین مصرف میکنم و عوارضی نداشتم آیا در طولانی مدت مصرف این قرص ها عوارض خطرناکی داره ؟

    پاسخ
    • سلام
      اگر مشکل کبدی، اختلالات انعقادی ندارین ، با نظر پزشک معالج ms خودتون میتوانید مصرف کنید

      پاسخ
  • سلام من قرص از وقتی مصرف کردم ترشح ندارم و واژنم خشک هست و ترشح های حالت پنیری شکل دارم به نظرتون عوارض قرص هست ؟

    پاسخ
    • سلام عزیز
      ترشح پنیری بعلت عفونت قارچی هست

      پاسخ
  • سلام من یبار رابطه مراقبت نشده داشتم پریودمم تازه تموم شده بود بلافاصله قرص اورژانسی استفاده کردم ، دو هفته بعد باز کامل پریود شدم ۷ روز
    بعد از پریودم باز رابطه داشتم ولی مراقبت شده بود
    الان ۱۰ روز هست که از تایم پریود دومی که شده بودم میگذره و هنوز پریود نشدم، خیلی هم درد سینه دارم چند روزه مشکل چیه؟از عوارض قرصه؟

    پاسخ
    • سلام
      باید ابتدا ازمایش خون bhcg بدهید جهت بررسی بارداری

      پاسخ
  • سلام من به خاطر نا منظمی پریودیم و کیست های ریز دکتر برام قرص ال دی نوشت الان دو سه روز میبینم لکه بینی قهوه ای دارم و خیلی زیاد نیست میشه بگید از چه ممنون میشم کمک کنید

    پاسخ
    • سلام
      از عوارض قرص ال دی میتواند باشد

      پاسخ
      • سلام من دوماهه قرص مارولین میخورم برای درمان کیست اما سوزش ادرار گرفتم و هنگام رابطه به‌ شدت درد دارم یه جایی خوندم عوارض قرص هست آیا ممکنه بخاطر قرص باشه؟

      • سلام
        سبب سوزش ادرار نمیشود
        بهتر است ابتدا از نظر عفونت ادراری بررسی شوید

  • سلام دکتر قرص دروسبلین رو به من بخاطر خونریزی و درد زیاد پریودم داد هیچ کیستی و مشکلی تو سونو نداشتم
    بهم گف از روز اول پریودیت بخور الان ۱۰ روز شده پریودم قطع نمیشه از روز۷ام به بعد لکه بینی دارم خیلی نگرانم دکترمم تهرانه دسترسی ندارم بهش نمیدونم چیکار کنم

    پاسخ
    • سلام عزیز
      نگران نباشید از عوارض قرص هست

      پاسخ
  • سلام من قرص ضد بارداری سلیندا ۴ میلی استفاده میکنم و بار اولم هست از این مارک استفاده میکنم الان تو هفته سوم مصرف هستم و همش علائم پریود دارم ۴۳ سالمه . دل درد میگیرم بیشتر اوقات ، درد ناحیه رحم و تخمدان هست .

    پاسخ
    • سلام
      میتواند از عوارض قرص باشد

      پاسخ
  • سلام من نزدیک ۲۲ روزه پریود هستم و دو سه بار هم قرص ال دی مصرف کردم تا ادامه بدم‌و قطع بشه متاسفانه هر سه بار یادم‌رفت ادامه بدم و هنوزم پریود ادامه داره ازمایش بتا هم دادم و منفی بود ممکنه باردار باشم؟

    پاسخ
    • سلام
      اگر ازمایش بتا اچ سی جی خون منفی بوده خیر

      پاسخ
      • سلام من سه هفته پیش به مدت چهار روز رابطه بدون پیشگیری داشتم و دراین چهار روز فقط هر شب یک قرص ال دی می‌خوردم بعد هفت روز دیگه نخوردم قرص بعد از سه روز رابطه به مدت چهار روز خونریزی افتادم بعد چهار روز پاک شدم دو روز هیچی ازم نیامد بعد دو روز دستمو که بردم بالا نافم درد گرفت لکه خون اومد بعد لکه قهوه ای هنوزم لکه بینی دارم میخواستم بدونم ممکنه حامله شده باشم ؟

      • سلام
        بعید است اما اگر مدت و شدت پریودتون کاهش پیدا کرده ، تست خون bhcg بدهید

  • سلام وقت بخیر من مجرد هستم با نامزدم رابطه سطحی داشتم اما ترسیدم بعدش ۲ عدد ال دی خوردم دوازده ساعت بعدشم دو تا دیگ خوردم الان بعد از ۶ روز خونریزی پیدا کردم الان خیلی ترسیدم احساس میکنم دهانه رحمم یکم باز شده واسه بکارت بد نیست ؟ و این خونریزی خطرناک نیست

    پاسخ
    • سلام
      ارتباطی به بکارت ندارد
      خطرناک بعیده باشه
      جهت درمان به متخصص زنان مراجعه کنید

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر ممنون میشم ب سوالم پاسخ بدید
    من قرص مارولین رو برای جلو گیری از بارداری میخوام مصرف کنم و تو گوگل نوشته اغازمصرف از روز پنجم پریودی
    و پشت قرص نوشته پنج روز اول من الان در روز پنجم پریودیم هستم و تگر از امروز شروع کنم ب مشکل بر نمیخوردم ؟
    باردار نمیشم ؟؟؟؟

    پاسخ
    • سلام موردی ندارد
      اما در ماه اول شروع مصرف جهت پیشگیری از بارداری کافی نیست و باید یک روش پیشگیری دیگر کنارش داشته باشین

      پاسخ
  • سلام من ب دلیل کیست تخمدان ۳ماه باید قرص ضدبارداری مصرف کنم.الان ۳ روز گذشته از مصرف داروم.دیروز من الکل خوردم بخاطر ترس از تداخل، قرص رو نخوردم.همچنین امروز یک ساعتو نیم قبل ازمصرف ضد بارداری،زینک خوردم.حالت تهوع گرفتم عادیه؟یه مقدارم دل درد گرفتم

    پاسخ
    • سلام
      تهوع ممکن است بدهد
      اما دیگر وقفه نیندازید

      پاسخ
  • سلام من برای تنظیم قاعدگی دکتر بهم قرص هورمونی سیبل دادن بعد ۴-۵ روز استفاده شب ها که میخورم صبح ها بشدت دچار سردرد و یبوست و میگرن چشمی میشم
    حالا دکتر تا چند روز نیستن .بهشون دسترسی هم ندارم. بنظرتون قطع کنم یا قرص جایگزینی داره سیبل؟

    پاسخ
    • سلام من مجردم ۲۰ سالمه کیست ریز داشتم دکتر بهم قرص سیپروترون کامپاند داد دوماه مصرف کردم ، ماه پیش ۷ روز اینا پریود شدم

      ولی این سری ۱۲ روزه پریودم قطع نمیشه از روز ۶ ام به بعد لکه بینی دارم ،خیلی نگرانم

      پاسخ
      • سلام عزیز
        نگران نباشید، میتواند از عوارض دارو باشد

    • سلام
      بله میتونین فعلا قطع کنید تا با نظر پزشکتون داروی دیگری جایگزیت شود

      پاسخ
  • با عرض سلام من ۹ روز قرص ضد بارداری خوردم و از شدت حالت تهوع قطع کردم ۲ روز بعد پریود شدم آیا درمانی وجود دارد؟

    پاسخ
    • سلام
      برای بی نظمی پریود میتوانید صبر کنین تا اثر دارو از بین برود

      پاسخ
  • سلام من برای کیست تخمدان قزص مارولین مصرف میکنم ماهه اول هست ولی معذرت میخوام خارش ناحیه بیرونی واژن دارم بدون ترشح و رنگ ادرارم هم حالت زرد مایل به نارنجی شده میتونه از عوارض قرص باشه؟

    پاسخ
    • سلام
      همچین موردی از عوارض معمول نیست

      پاسخ
  • سلام و خسته نباشین من برای حدود ۸ ماه قرص ضد بارداری استفاده کردم تو دوره جدید به صورت ناگهانی قطع کردم و بعد از چند روز پریود شدم و بعد با همسرم رابطه داشتم ولی اتفاقی نیافتاد الان سر موعد تایم قبلی پریودم دل درد و کمردد شدید دارم می تونن علت قرص باشه ؟؟؟ یا ممکنه علائم بارداری باشه ؟؟؟

    پاسخ
    • سلام عزیزم
      در صورت تعویق پریود باید تست خون بتا اچ سی جی بدهید

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید..من هفته پیش رابطه داشتم باکاندوم ک پاره شد یهو😶..احساس کردم م ن ی رفت تو..ولی درجا رفتم شستم و‌محتویات خارج شد سریع قرص ال دی خوردم ۶ تا روز بعدشم ۸ تا..از طریقه ی مصرفش زدم دیدم اینجوریه خوردم..واسه اولین بار..
    ۳ روز پیش پریود شدم ک بصورت لکه بینی و لخته خون قهوه ای هستش..این طبیعیه یا باز امکان بارداری هست؟؟ممنون میشم جواب بدید..

    پاسخ
    • سلام
      ممکن است سبب همچین علایمی بشود
      البته شما با دوز زیادی و اشتباه خوردین
      اگر خونریزی معمول نبود و پریود واضح نبود تست خون بارداری بدهید

      پاسخ
      • سلام روز‌همه تان بخیر !
        مریض من بیشت نه یا سه روز است دو روز از عادتم گذشت تست کردم‌منفی میشه رهنمای کنید مشکل چی است

      • سلام عزیز
        اگر یک هفته به تعویق افتاد ، ازمایش خون جهت بررسی bhcg بدهید

  • سلام
    من از زمانی قرص سیبل مصرف میکنم بسیار بی حال و حوصله هستم ..اصلا حال هیچ‌کار ندارم و به شدت معدم تحت تاثیر قرار گرفته و مدام حالت تهوع دارم .باید چیکار کنک؟

    پاسخ
    • سلام
      علت مصرف چیه؟
      چند سالتونه؟

      پاسخ
  • من برای جوش از قرص روکین استفاده میکنم .
    خواستم بدونم مصرف قرص ضدبارداری روکین برای مردان چه عوارضی میتونه داشته باشه؟
    در بلند مدت

    پاسخ
    • سلام
      چه کسی برای شما تجویز کرده؟
      ازمایش هورمونی دادین؟.

      پاسخ
  • سلام ببخشین من برای نظم دهی به پریودم از قرص روکین که پزشک تجویز کرده بود استفاده کردم
    الان لثه ام ورم کرده یه عده ای میگن عوارض اون قرص هست درسته یا نه ؟
    چون دندان درد ندارم

    پاسخ
    • سلام
      کدوم قسمت لثه؟ چه مدته دارو مصرف میکنین و چه مدته لثه تورم داره؟

      پاسخ
      • سلام
        منم همینطور لپم درد میکنه
        یعنی دهنمو باز میکنم درد میگیره..دندونم درد نداره..ی دوره اس برای اولین بار دارم hd استفاده میکنم..نصف برگه رو خوردم..این درد عوارض این قرصه؟؟

      • سلام
        میتواند سردرد بدهد
        باید معاینه شوید تا مشخص شود درد از مفصل فکی نباشد

  • سلام لطفا اگه میشه جواب منو زود بدید خیلی نگرانم
    من حدود ۳ ماهه قرص مارولین مصرف میکنم ممکنه بعضی شب ها تا یک ساعت و نیم با تاخیر مصرف کرده باشم
    الان ۷ روزه حدودا لکه بینی خیلیییی کم دارم و رابطه جنسی هم داشتم در این مدت بدون مراقبت
    امکان بارداری من وجود داره؟ خیلی نگرانم

    پاسخ
    • سلام
      بله همه روش های پیشگیری از بارداری خطا دارند
      با توجه به علایمتون ابتدا حتما ازمایش bhcg بدهید

      پاسخ
  • سلام من روز پنج پریودی شروع به خوردن یاسمین کردم و بعد از ۹ تا قرص حالم بد شد و قطع کردم سکس مشکوک هم نداشتم خواستم بدونم الان سر تاریخ پریود نشدم و یه هفته گذشته و مطمعنم که باردار نیستم آیا این طبیعی هست ؟

    پاسخ
    • سلام عزیزم بله میتونه بخاطر قرص باشه

      پاسخ
  • سلام و وقت بخیر
    من با نامزدم رابطه مقعدی داشتم و دختر هستم،۲ تا قرص جلوگیری خوردم اما بخاطر عوارضی که داره نمیتونم دیگه مصرف کنم
    ممکنه با نخوردن قرص‌ بصورت منظم مشکلی پیش بیاد؟

    پاسخ
    • سلام خیر
      عوارض هم اگر به وجود بیاد گذرا هستن

      پاسخ
      • سلام وقت بخیر من بخاطر سفر دو روز قبل از پریودی شروع کردم ب ال دی خوردن و خیلی حالت تهوع و سرگیجه دارم بخاطر قرصه یا خیر و اینکه دو هفته پیش رابطه داشتم ک شک دارم منی وارد بدنم شده یا خیر

      • سلام
        میتواند حالت تهوع بدهد اما اگر رابطه مشکوک داشتین تست خون bhcg بدهید جهت بررسی بارداری

  • سلام خانم دکتر
    من نزدیکی بدون پیشگیری داشتم ولی خب مطمئمم‌منی همسرم داخل رحم ریخته نشد۲۴ساعت بعدش ۱ دونه قرص ال دی خوردم و دیگ‌قرص نخوردم ۷روز بعدش خون ریزی قهوه ایی داشتم‌خواستم بدونم اون یدونه قرص جلوگیری کرده یا خیر؟من‌چون اون تایم سفر بودم قرص نخوردم ک حالم بد نشه..علت این خون ریزی چیه؟و رنگش طبیعیه؟

    پاسخ
    • سلام
      یک عدد قرص برای پیشگیری کافی نیست
      ابتدا ازمایش bhcg بدهید

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر
    برای تنبلی تخمدان و اینکه دیر پریود میشدم دکتر بهم قرص دایدروجسترون داده بودن و پریود شدم
    ولی بعدش‌ خونریزیم ادامه دار شد و رفتم ی دکتر دیگه بهم مفنامیک اسید و ترنسیت و مارولین دادن
    دو هفته مصرف کردم و بعدش پریود شدم و پریدیم تموم شد.
    برای پریود بعدیم که تموم شد ده روز بعد دوباره خونریزیم ادامه دار شده . و سونو انجام دادم تخمدان و رحمم مشکلی نداره .
    دکتر رفتم گفتم مارولین باید ادامه بدم ولی تو سایت خوندم این خونریزی میتونه عوارض مارولین باشه .
    شما چی ویشنهاد میکنید خانم دکتر؟

    پاسخ
    • سلام
      ادامه مصرف دارو زیر نظر پزشکتون توصیه می شود

      پاسخ
  • سلام
    من بخاطر حلوگيري از بارداري قرص ال دي مصرف ميكنم ولي ميگرن هم دارم .خواستم بپرسم باتوجه ب مصرف ال دي و داشتن ميگرن خطر ابتلا ب سكته وجود دارد؟بيماري خاصي ندارم فقط ميگرن دارم

    پاسخ
    • سلام عزیزم
      میگرن به تنهایی سبب افزایش ریسک سکته نمی شود

      پاسخ
  • سلام
    من قرص اورژانسی استفاده کردم بعده یک هفته پریود شدم بعده 7 روز پریودم تموم شد اما لخته خون رنگه تیره ترشح میشه آیا خطرناکه ؟ یا فقط از عوارضه قرصه؟

    پاسخ
    • سلام
      این علایم از عوارض قرص هست
      در صورت تداوم خونریزی بیش از ۱۰ روز ویزیت شوید

      پاسخ
  • سلام
    ببخشید من برای کیست تخمدان دکتر بهم قرص مارولین دادن ،الان حدود دوهفتس میخورم بعضی وقت ها احساس سبکی سر و سرگیجه خفیف دارم میتونه مال قرص باشه
    ممنونم میشم پاسخ بدین

    پاسخ
    • سلام
      بله ممکن این حالت ایجاد شه، بهتره فشار خونتون رو هنگام ایجاد این حالت چک کنید

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    من نزدیک یک هفتس قرص ضدبارداری استفاده کردم و لکه بینی ام شدم ولی سوزش شدید موقع ادرار دارم ممکنه عوارض قرص باشه؟

    پاسخ
    • سلام
      اگر سوزش ادرار یا تکرر ادرار دارین باید ازمایش ادرار و کشت ادرار جهت بررسی عفونت بدهید

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    من حدود چند ماهه ماهی سه یا چهار تا قرص اورژانسی مصرف می کردم بعد از هر رابطه
    واقعا از عوارضش خبر نداشتم تا اینکه زن داداشم دچار کیست شد و عمل کرد و گفتش که به خاطر مصرف قرص های جلوگیری بود منم ترسیدم و حدود 3 ماهی هست که دیگه مصرف نکردم و طبق گفته ها گفتن باعث تغییرات هورمونی میشه
    چند ماه پیش ریزش مو داشتم رفتم دکتر بهم دارو داد الان ریزش موهام عادی شده ممکنه به خاطر مصرف قرص ها و تغييرات هورمونی باشه
    الان با قطع قرص های اورژانسی ممکنه هورمورنا تنظیم بشه یا حتما باید دارو خاصی مصرف کنم برای تنظیم هورمون ها

    پاسخ
    • سلام
      نگران نباشین، خداروشکر متوجه عوارضش شدید
      قرص اورژانسی رو دیگه مصرف نکنید ، به مرور اثراتش از بین خواهند رفت

      پاسخ
  • باسلام من ۳۲ سالمه چندین ساله به طور مداوم از قرص سیپروتورن کامپاند استفاده میکنم وتا الانم خداروشکر خطا نداشته الان احتمال داره باردار نشم؟

    پاسخ
    • سلام
      متوجه منظورتون نشدم؟!

      پاسخ
  • سلام من ب دلیل مسافرت از قرص ال دی استفاده کردم و بعد ۵ روز ک برگشتم دیگه قرص ال دی رو نخوردم ک پریود بشم بعد چند روز پریود شدم و پریودیمم تمام شد دوره اش و حالا با گذشت یک هفته از اتمام پریودیم دوباره خونریزی دارم جوری ک دو روز خونریزی دارم و روز سوم تمام میشه باز روز بعدش دوباره خونریزی دارم ب نظرتون چیکار کنم خوب بشم ؟؟؟

    پاسخ
    • سلام
      از عوارض قرص هست، اگر خونریزی بیش از یک هفته طول کشید جهت بررسی به متخصص زنان مراجعه کنید

      پاسخ
  • سلام من حدود ۶ماه خونریزی شدید داشتم دکتر اندازه ۲ماه قرص مارولین ۲۱عددی تجویز کرد دارو دو ماهم رو مصرف کردم بعد آ ن تا دو ماه عادتم منظم تا یه هفته بیشتر خونریزی نداشتم ولی ماه سومم این یه هفته هست از وقت پریدم رفته و هنوز پرید نشدم حالا چکار کنم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • سلام
      باید مجددا ویزیت شوید جهت بررسی تاثیر دارو

      پاسخ
  • سلام وقت
    بخیرقرص ال دی باعث سردردمیشه؟

    پاسخ
    • سلام
      بله عزیزم ممکن سردرد ایجاد کنه

      پاسخ
  • سلام من سه سال ازدواج کردم ۲۴ سالمه و توی این مدت چهار ماه قرص خوردم دو ماه نخوردم روش پیشگیری رو تغییر دادم و فعلا تا سال اینده قصد بار دار شدن ندارم این روش من خوبه و تاثیری رو بارداری نمیزاره یعنی اینکه باعث ناباروری یا دیر باردار شدن نمیشه؟

    پاسخ
    • سلام
      خود مصرف دارو سبب ناباروی نمی شود مگر اینکه شخص مشکلی داشته باشد و از آن بی اطلاع باشد

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر عزیز.
    ببخشید من یک سوال داشتم
    من از وقتی که دوره های اصلاح سبک گرفتم و قرص سیبل رو قطع کردم ماه اول ۱۶ روژ پریود بودم، ماه بعد ۷ روز و این ماه ۵ روز اما این ماه که روز یکم پریود شدم و پاک شدم مجدد امروز پریود شدم.
    آیا وضعیت من نگران کننده هست و نیاز به بررسی دارد ؟دکتر نرفتم چون نمیخوام دوباره قرص هورمونی بهم بدن!!!

    پاسخ
    • سلام
      نگران نباشید اما این حجم متغیر خونریزی نیاز به بررسی دارد.

      پاسخ
  • سلام من تازه عروسم خونریزی شدید بین قاعدگی دارم رفتم دکتر قرص روجا بهم دادن میترسم همشو مصرف کنم اخه خانوادم میگن نازایی میاره لطفا کمکم کنید

    پاسخ
    • سلام
      خیر قرص نازایی ایجاد نمیکند عزیز

      پاسخ