میکرونیدلینگ چیست؛ بررسی کاربرد و عوارض به‌همراه هزینه‌ هر جلسه

داشتن پوستی شفاف و زیبا، خواسته‌ همه ماست. اما دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود پوستمان آن‌طور که دلمان می‌خواهد، نباشد. جای جوش، لک، اسکارهای قدیمی، اثرات مخرب آفتاب، جوش‌های زیرپوستی، بالا رفتن سن، به‌هم ریختن هورمون یا حتی تاثیر استفاده از برخی لوازم آرایشی، تنها بعضی از مشکلات پوستی هستند که بین ما و انتظاری که از پوستمان داریم، فاصله می‌اندازد؛ مشکلاتی که می‌توان تاثیر آنها را با استفاده از روش میکرونیدلینگ تا حد قابل قبولی جای آنها را درمان کرد.

میکرونیدلنیگ روشی‌ست که آن را به‌عنوان جوان‌ساز پوست می‌شناسند و مبتنی بر درمان غیر تهاجمی (روش درمانی که در آن بیمار تحت عمل جراحی قرار نمی‌گیرد) است. این روزها تبلیغات زیادی در مورد این روش وجود دارد و متخصصان پوست زیادی هم آن را توصیه می‌کنند اما آیا واقعا آن‌طور که می‌گویند، تاثیر دارد؟ اثرات مخرب آن چیست؟ اصلا چقدر طول می‌کشد که تاثیر کند؟

برای پیدا کردن جواب این سوال‌ها و بسیاری از احتمالات دیگر، در ادامه این مطلب از مجله پزشکی دکتردکتر با ما همراه باشید تا به اتفاق هم، در مورد میکرونیدلنیگ، کاردبرد و در مقابل عوارض احتمالیش و البته هزینه انجام آن برایتان بگوییم. مطالعه این مطلب حدودا 6 دقیقه طول می کشد.

اگر سوای درباره میکرونیدلینگ دارید، در انتهای این مطلب و در بخش سوالات متداول مطرح کنید تا پزشک پاسخ دهد.

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلنیگ (microneedling) روشی برای درمان جراحات پوستی است اما جراحی پلاستیک نیست. در این روش از دستگاهی با سوزن‌های کوچک استفاده می‌شود. این سوزن‌ها، با وارد کردن مقدار معینی از فشار، سوراخ‌های کوچکی روی پوست صورت ایجاد می‌کنند تا به این‌صورت، فضا را برای وارد کردن مواد و سرم خاص باز کنند. البته برای این کار می‌توان از روش‌های دستی هم کمک گرفت.

میکرونیدلینگ روشی قدیمی است اما بسیاری به تازگی به تاثیرگذاری آن پی برده‌اند و از آن نه تنها برای از بین بردن جای لک بلکه برای کم کردن چین و چروک و جلوگیری از ریزش مو نیز استفاده می‌کنند.

اینفوگرافی میکرونیدلینگ

کاربرد میکرونیدلینگ

معیارهای تاثیرگذاری در روش میکرونیدلینگ، پدیدار شدن اثراتی همچون بازسازی پوست، بهبودی چین و چروک، از بین رفتن خطوط ریز، بهبود جای جوش و اسکارهای قدیمی و بسته شدن منافذ پوست صورت است.

در واقع با ایجاد صدها حفره نازک روی قشای خارجی پوست توسط سوزن میکرونیدلنیگ، سرم و مواد مغذی هم‌زمان با ایجاد حفره‌های میکرونی در پوست تزریق می‌شوند و همین باعث ایجاد تاثیر چند برابری این روش می‌شود. البته کاربرد و در واقع مزایای میکرونیدلینگ بیشتر از این موراد است. در ادامه به‌صورت موردی به آنها اشاره می‌کنیم:

  • جوان‌سازی پوست صورت
  • کم رنگ شدن ترک‌های پوستی
  • سفت شدن پوست
  • کمک به رشد موها و ابرو
  • رفع تیرگی زانو
  • رفع تیرگی و جوانسازی پوست زیر چشم
  • روشن شدن پوست
  • درمان لکه‌های تیره روی پوست
  • از بین رفتن چروک‌های پیشانی

انواع میکرونیدلینگ

در حال حاضر میکرونیدلینگ به 4 روش مختلف انجام می‌شود؛ میکرونیدلینگ BB Glow، درمارولر، دستگاه آر آف میکرونیدلینگ و دستگاه درماپن.

بعضی از این روش‌ها دستی و برخی دیگر، با استفاده از دستگاه انجام می‌شوند. در ادامه درباره هر کدام به‌صورت مجزا توضیح می‌دهیم.

میکرونیدلینگ BB Glow

در این روش سوزن‌ها به‌وسیله دستگاه وارد لایه‌های پوستی می‌شوند و با تزریق رنگ‌های گیاهی رنگ پوست را تغییر می‌دهند؛ به این روش کرم پودر دائم نیز گفته می‌شود. میکرونیدلینگ BB Glow باعث یکدست و روشن شدن رنگ پوست می‌شود.

عکس قبل و بعد از میکرونیدلینگ

درمارولر

درمارولر غلتکی کوچک است که روی آن تعدادی سوزن ریز قرار گرفته و با حرکت رفت و برگشتی روی پوست، زخم‌هایی ریز ایجاد می‌کنند. این روش دستی است و بعد از آن می‌توان از انواع سرم‌های مناسب پوستی برای جذب سریع‌تر اثرات درمانی آنها استفاده کرد. زخم‌ها ایجاد شده توسط درمارولر موجب خونریزی نمی‌شوند و در نهایت اثری که به‌جای می‌گذارند، التهاب و قرمزی پوست است. البته توصیه می‌کنیم که قبل از استفاده، حتما روش کار با آن را یاد بگیرید.

 دستگاه آر آف میکرونیدلینگ

در روش RF به‌جای سوزن از پالس حرارتی برای ایجاد زخم استفاده می‌شود. میکرونیدلینگ به روش آر اف مورد تایید بخش زیادی از پزشکان پوست مو و زیبایی است و بسیاری از آنها از این روش برای جوانسازی و ایجاد اثردرخشندگی پوست مراجعین خود استفاده می‌کنند.

دستگاه درماپن

درماپن دستگاهی شبیه به قلم است و تعدادی سوزن روی سر آن قرار دارد. عملکرد این دستگاه به این صورت است که با ایجاد حرکت رفت و برگشت، روی پوست حفره‌هایی ریز ایجاد کرده و عمل میکرونیدلینگ را انجام می‌دهد. عمق نفوذ سوزن‌ها در این دستگاه بین 0.25 تا 2.5 میلی‌مترو سرعت ضربه در آن بین 25 تا 90 ضربه در ثانیه قابل تنظیم است.

در نتیجه با توجه به تعداد سوزن‌ها و سرعت دستگاه، درماپن می‌تواند بین 300 تا 1000 سوراخ در ثانیه روی سطح پوست ایجاد کند.

تاثیر درمارولر

میکرونیدلینگ برای جای جوش

بیشترین اثری که میکرونیدلینگ روی مشکلات ثانویه پوست صورت دارد، از بین بردن جای جوش آن هم تا حدی بسیار زیاد است. زخم‌ها و روزنه‌های کوچکی که در اثر سوزن میکرونیدلینگ روی سطح پوست ایجاد می شوند در باعث تحریک فیبروبلاست‌های لایه درم و ساخت کلاژن جدید می‌شوند و همین باعث آغاز ساختار ترمیمی پوست می‌شود.

در کنار این ساز و کار، میکروکانال‌های ایجاد شده، بافت اسکار را تجزیه کرده و مواد مغذی تاثیر بیشتری خواهند گذاشت. در نتیجه، پوست نه تنها ترمیم می‌شود بلکه روشن و شفاف‌تر هم می‌شود.

میکرونیدلینگ برای لک صورت

درمان لک‌های صورت با میکرونیدلینگ تاثیر آنی ندارد و ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد اما در عین حال، بهترین راه برای درمان جای لک و کک و مک است.

فقط باید بعد از آن از قرار گرفتن در نور آفتاب، استخر، حمام آب گرم و سونا پرهیز کنید.

میکرونیدلینگ ترک پوستی

میکرونیدلینگ باعث از بین رفتن لایه اولیه پوست شده و در نتیجه الاستین و کلاژن به‌صورت هم‌زمان در پوست تولید می‌شوند. وقتی در چنین شرایطی تونیک‌های تقویتی و داروهای ترمیمی هم تزریق شود، با گذاشتن اثری چند برابر بیشتر، جای ترک‌های پوستی را بهتر می‌کند.

میکرونیدلینگ ابرو

یکی از روش‌های پیشنهادی برای تحریک رشد ابروها، میکرونیدلینگ است. این روش می‌تواند چین و چروک اطراف ابرو را از بین برده، حجم و تراکم ابروها را افزایش داده، از ریزش مجدد آنها جلوگیری کند و باعث لیفت ابرو شود. میکرونیدلینگ ابرو دوران استراحت و نقاهت ندارد.

میکرونیدلینگ ابرو درد دارد؟

میکرونیدلینگ ابرو تقریبا بین 2 تا 4 ساعت طول خواهد کشید ما در هنگام انجام آن، فرد دردی را حس نخواهد کرد زیرا قبل از انجام میکرو، ناحیه ابرو به صورت موضعی بی‌حس شده شده است.

میکرونیدلینگ مو

میکرونیدلینگ مو یکی از روش‌های محبوب پزشکان برای افزایش تراکم و حجم مو در خانم‌ها و آقایان است. در اثر انجام این روش، روند گردش خون در پوست سر تحریک شده و همین باعث تولید کلاژن و افزایش عوامل رشد سلول‌های بنیادی مو می‌شود. معمولا در کنار روش میکرونیدلینگ مو، پزشک داروهای ریزش مو همچون ماینوکسیدیل یا فیناستراید را هم تجویز می‌کند؛ این داروها در کنار میکرونیدلینگ تاثیر بسیار بالایی خواهند گذاشت.

میکرونیدلینگ تا چه اندازه ماندگاری دارد؟

پاسخ این سوال نسبت به کیفیت پوست، سن بیمار و میزان تولید کلاژن پوست فرد متفاوت است. هر چه سن شخص متقاضی کمتر باشد، اثرگذاری میکرونیدلینگ بیشتر و البته ماندگارتر است؛ هرچند که استثنائاتی هم وجود دارد. مثلا ماندگاری میکرونیدلینگ روی کسی که سن کمی دارد اما دارای مشکلات پوستی یا داخلی است، بیشتر از 4 تا 5 سال نخواهد بود.

روش های مختلف میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ چند جلسه است؟

تعداد جلسات میکرونیدلینگ بسته به روش و مشکل فرد مراجع و البته تشخیص پزشک متفاوت است. اما به‌طور مثال کسانی که برای درمان جای جوش و اسکار به این روش روی می‌آورند، بین 3 تا 6 جلسه باید تحت درمان قرار بگیرند. هر جلسه میکرونیدلینگ بین 15 تا 45 دقیقه طول می‌کشد. فاصله بین جلسات میکرونیدلینگ 30 تا 45 روز است.

برای اثرگذاری بیشتر، می‌توانید روی عکس زیر بزنید و محصولات مراقبت پوستی مورد نظرتان را خریداری کنید:

قبل از میکرونیدلینگ چه باید کرد؟

قبل از انجام میکرونیدلینگ باید ملاحظاتی داشته باشید. برخی از مهم‌ترین موارد آنها عبارتند از:

بین یک تا دو هفته قبل از انجام میکرونیدلینگ از مصرف کرم‌های موضعی، رتینوئیدها، آنتی بیوتیک‌های موضعی، سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکساید، هیدروکینون، لایه بردارها، ماسک‌های لایه بردار و اسیدهایی مانند AHA و BHA که باعث ایجاد حساسیت پوستی می‌شوند، پرهیز کنید.

تا 6 ماه قبل از انجام میکرونیدلینگ از قرص راکوتان استفاده نکنید.

تا دو هفته قبل از شروع میکرونیدلینگ، داروهای ضد التهابی مثل ایبوپروفن، ژلوفن و آسپرین را مصرف نکنید.

تا دو هفته قبل از میکرونیدلینگ از گرفتن حمام آفتاب و لیزر IPL بپرهیزید.

حداقل تا یک هفته قبل از وکس کردن و استفاده از کرم موبر اجتناب کنید.

روش انجام میکرونیدلینگ چگونه است؟

قبل از شروع انجام میکرونیدلینگ، ابتدا باید صورتتان را به خوبی تمیز و ضد عفونی کنید. بعد از آن پزشک یا اپراتور، بین 4 تا 10 بار دستگاه را روی ناحیه مورد نظر با یک فشار مشخص و به صورت عمودی، افقی و مورب می‌غلتاند. توجه داشته باشید در هر حرکت رفت و برگشت، جهت عبور دستگاه باید تغییر پیدا کند تا تمامی بخش‌ها درگیر شوند.

توصیه می‌کنیم که قبل از انجام میکرونیدلینگ، سرم هیالورونیک اسید استفاده کنید تا هم زمان عمل آبرسانی هم انجام شود. همچنین اگر پوست حساسی دارید، می‌توانید قبل از شروع اطلاع دهید تا برایتان از بی‌حسی موضعی استفاده کنند.

اقدامات و توصیه‌های بعد از میکرونیدلینگ

توصیه‌هایی هست که عمل به آنها بعد از میکرونیدلینگ می‌تواند تاثیر آن را بیشتر کند. در ادامه بخش مهمی از مراقبت‌های بعد از میکرونیدلینگ را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  • نوشیدن آب به اندازه کافی
  • استفاده از کرم ترمیم‌ کننده
  • آغشته کردن جای زخم‌ها به پماد زنک اکساید
  • شستشوی صورت با احتیاط و با استفاده از آب سرد
  • استفاده از کرم ضد آفتاب با پوشانندگی بالا
  • عدم استفاده از محصولات مراقبت پوستی تحریک کننده همچون لایه بردار

عوارض میکرونیدلینگ

تا به‌حال موارد زیادی مبتنی بر عوارض میکرونیدلینگ مطرح نشده اما با این‌حال بسته به شرایط فرد، ممکن است در روزهای ابتدایی مشکلات زیر اتفاق بیافتد:

  • قرمزی
  • التهاب و حساسیت
  • ایجاد زخم‌های ریز
  • احتمال ایجاد آلرژی
  • عفونت
  • ایجاد لک موقت
  • خشک شدن پوست
  • تورم

چه کسانی نباید میکرونیدلینگ انجام دهند؟

اگر در هر کدام از شرایط زیر هستید، میکرونیدلینگ نکنید:

  • مبتلا به بیماری هموفیلی هستید و از داروهای ضد انعقاد خون یا آسپرین استفاده می‌کنید؛
  • خراشیدگی، زخم باز یا بریدگی دارید؛
  • در طول یک سال گذشته، پرتودرمانی یا اشعه درمانی کرده اید؛
  • در طول سه ماه گذشته داروی راکوتان (ایزوترتینوین) مصرف کرده‌اید؛
  • سیمپلکس، عفونت یا بیماری پوستی دارید،
  • و در دوران بارداری یا شیردهی به‌سر می‌برید.

هزینه میکرونیدلینگ 1402

هزینه انجام میکرونیدلینگ با توجه به مشکل و میزان نیاز فرد مشخص می‌شود. مثلا مشکل پوستی کسی در چند جلسه کوتاه و با درمانی عادی حل می‌شود اما در مقابل، باید برای شخصی دیگر از لیزر یا لایه‌بردار‌های شیمیایی استفاده شود؛ طبیعتا در چنین شرایطی هزینه انجام این کار برای فرد دوم بیشتر خواهد بود. تشخیص این مسئله به نظر دکتر پوست در تهران یا هر پزشک متخصص دیگری در اقصی نقاط ایران بستگی دارد و قطعا بر پایه نیاز بیمار خواهد بود.

با این‌حال به‌طور متوسط، هزینه هر جلسه میکرونیدلینگ در سال 1402 بین 1 تا 2 میلیون تومان است.

تفاوت میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ

میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ روش‌هایی شبیه به هم هستند که در عین‌حال، تفاوت بزرگی با هم دارند. میکرونیدلینگ روشی درمانی برای از بین بردن لایه سطحی پوست و تحریک آن به ساخت کلاژن و الاستین است اما مزونیدلینگ تنها به این منظور استفاده می‌شود که حفره‌های ایجاد شده توسط آن، به جذب مستقیم محصولات پوستی کمک کند.

البته ترکیب میکرونیدلینگ با درمان های دیگر یکی از روش‌های زودبازده در زمینه جوابدهی این روش ترمیمی است اما در نهایت، فلسفه میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ کمی با هم متفاوت هستند.

عکس تغییر قبل و بعد میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ انتخاب شماست یا روشی دیگر؟

میکرونیدلینگ روشی درمانی است که بهتر است با نظر پزشک انجام شود اما با این حال، نمی توان از تاثیر بی نظیر آن روی پوست و مو به سادگی گذشت. هرچند که عوارض موقتی دارد که بالاتر به آنها اشاره کردیم. اگر قصد انجام میکرونیدلینگ دارید، توصیه می‌کنیم که با استفاده از امکان نوبت دهی اینترنتی پلتفرم دکتردکتر با یک متخصص مشورت کنید.

در انتها اگر سوالی در این رابطه دارید یا قبلا میکرونیدلینگ را انجام داده‌اید، با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول میکرونیدلینگ

بعد از انجام میکرونیدلینگ، پوست حساس، خشک و نازک می‌شود اما به مرور با تولید کلاژن و الاستین، مقاومت پوست نسبت به قبل بیشتر هم می‌شود.

انجام میکرونیدلینگ برای هر کسی که از ضایعه‌ای پوستی رنج می‌برد یا دچار ریزش مو است، توصیه می‌شود.

اگر قصد دارید بوتاکس تزریق کنید و به‌صورت هم‌زمان میکرونیدلینگ هم انجام دهید، توصیه می‌کنیم که این کار را انجام ندهید! انجام این دو کار به صورت هم زمان باعث پخش بوتاکس و کاهش چشم گیر تاثیرگذاری آن خواهد شد. برای همین حداقل 48 ساعت و حداکثر تا چند هفته بعد از تزریق بوتاکس، باید از انجام میکرونیدلینگ بپرهیزید.

با توجه به جنس پوست و آسیبی که از قبل داشته و همچنین سن و سال، معمولا بین یک تا دو هفته بعد از انجام میکرونیدلینگ، پوست ترمیم می‌شود.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر