8 توصیه مهم دامپزشکان برای تغذیه گربه های خانگی

نگهداری از یک حیوان خانگی کاری بسیاری لذتبخش است و اگر آن حیوان خانگی گربه باشد که لذت این مصاحبت دو چندان می شود زیر گربه ها حیواناتی هستند که شخصیت های متفاوتی دارند و نوع رفتار آنها در مواجهه با بسیاری از مسائل می تواند بسیار جذاب و دوست داشتنی باشد. اما نگهداری از گربه ها و سایر حیوانات خانگی اصولی دارد که حتما باید رعایت شود. حیوانات نیز مانند انسان ها حق حیات دارند و باید به حقوق آنها احترام گذاشته شود.

حیوان خانگی شما هم مانند سایر اعضای خانواده شماست و باید مطمئن باشید که بهترین انتخاب‌ها را برای سلامت او خواهید داشت. یکی از دغدغه های اصلی در نگهداری از حیوانات خانگی، انتخاب نوع غذای آنهاست اما امروزه با وجود مارک ها و مواد تشکیل دهنده بسیار زیاد غذای حیوانات خانگی در قفسه فروشگاه ها، این انتخاب برای صاحبان حیوانات خانگی بسیار پیچیده شده است. با دکتردکتر در این مقاله همراه باشید تا به بررسی واقعیت هایی که دامپزشکان دوست دارند تا درباره تغذیه گربه های خانگی بدانید، بپردازیم.

1. گربه های خانگی به منابع پروتئین نیاز دارند

گربه ها به پروتئین حیوانی، چربی و سایر ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند و می توانند این مواد مغذی را از منابع مختلف دریافت کنند. پروتئین موجود در غذاهای تجاری گربه می تواند از گوشت مرغ، گوشت گاو، گوسفند، ماهی یا جگر به دست آید. برای یک گربه سالم بدون آلرژی غذایی، هر یک از این مواد (به صورت مرطوب یا خشک) انتخاب خوبی هستند.

2. امعا و احشا برای گربه ها مضر نیستند

برخی از برندهای مواد غذایی گربه ها با ادعای اینکه غذای تولید شده در کمپانی آنها از برای تامین پروتئین موردنیاز حیوانات از امعا و احشای حیوانات مانند گردن، پا، روده و استخوان ها استفاده نمی کنند، غذای خود را غذای سالم تری برای گربه ها معرفی می نمایند اما این ادعا صحیح نیست و امعا و احشای حیوانات به هیچ وجه منابع مضری برای غذای گربه ها محسوب نمی شوند. امعا و احشای گوسفند و گاو و مرغ مانند روده ها، استخوان ها و بافت معده، مواد مغذی بیشتری نسبت به ماهیچه ها دارند. به عنوان مثال، در روده های مرغ علاوه بر پروتئینی که در گوشت سینه آن یافت می شود، ویتامین A،  ویتامین D، روی و مس نیز وجود دارد که برای بدن حیوان خانگی بسیار مفید است.

3. حتی گوشتخواران نیز به کربوهیدرات نیاز دارند.

متخصصین تغذیه دامپزشکی در دانشگاه جورجیای آمریکا می گویند: ” اینکه گربه ها گوشتخوار هستند، دلیل مناسبی برای عدم نیاز بدن آنها به کربوهیدرات نیست و کربوهیدرات به هیچ وجه برای بدن آنها مضر نیست اما مقدار آن باید در رژیم غذایی آنها کنترل شود. زیرا کربوهیدرات کنترل نشده می تواند این حیوانات را در معرض دیابت و خطر چاقی قرار دهد.” کربوهیدرات موجود در غلات از جمله مفیدترین کربوهیدرات های موجود برای بدن گربه سانان هستند زیرا مواد مغذی ضروری زیادی را برای آنها تامین می نمایند. اما ممکن است برخی از گربه ها به غلات آلرژی داشته باشند و گلوتن موجود در این غلات برای بدن آنها قابل تحمل نباشد. در این صورت باید به متخصص دامپزشک مراجعه نمایید تا رژیم غذایی مناسب برای گربه خانگی شما را تجویز نماید.

4. گربه ها با سنین مختلف، نیازهای غذایی متفاوتی دارند.

بچه گربه ها به اسید دوکوزاهگزانوئیک که نوعی چربی سالم برای رشد مغز و چشم است، نیاز دارند. متخصصین تغذیه دامپزشکی توصیه می نمایند که در هنگام خرید غذا برای گربه خود حتما دقت نمایید و وجود انواع امگا3 را در ترکیبات آنها بررسی نمایید زیرا امگا3 های گیاهی، مانند آنچه که در دانه کتان وجود دارد، منابع خوبی از DHA برای بچه گربه ها نیستند.

برای گربه‌های بالغ و تامین نیاز آنها به امگا3، غذاهایی که حاوی روغن ماهی هستند، بسیار مفید می باشند. این غذاها التهاب را کاهش داده و پروبیوتیک‌هایی که باکتری‌های سالم روده، از آنها تغذیه می نمایند، را تامین می کنند. گربه ها همچنین با افزایش سن به مواد مغذی مختلفی مانند چربی بیشتر نیاز دارند. وقتی گربه خانگی شما به سن 7 سالگی می رسد حتما برای تغییرات در رژیم غذایی او با دامپزشک مشورت کنید و در مورد لزوم استفاده از شیر خشک برای تغذیه او تحقیق نمایید.

5. قیمت بالاتر غذای حیوان خانگی همیشه به معنای کیفیت بهتر نیست.

بسیاری از دامپزشکان توصیه می کنند تا در مورد خرید غذای مناسب برای حیوان خانگی خود به فاکتورهای مهم تر از قیمت آن توجه داشته باشید. رعایت اصول اخلاقی و شیوه های تولید در شرکت های غذای حیوانات حائز اهمیت بسیار است.

تغذیه گربه های خانگی

6. پرخوری برای حیوان خانگی ممنوع!

وزن حیوان خانگی مهم است زیرا می تواند نشان دهنده سایر مشکلات سلامتی باشد. دامپزشک شما می تواند وزن ایده آل حیوان خانگی تان را به شما بگوید و رژیم غذایی مناسب برای او را تجویز نماید. اضافه وزن می تواند منجر به مشکلات قلبی، دیابت و سایر نگرانی های مربوط به سلامت حیوانات خانگی شود. برای اکثر کسانی که حیوان خانگی دارند و از آن در منزل خود نگه داری می کنند و مانند یکی از اعضای خانواده خود به او رسیدگی می نمایند و عشق می ورزند، پرخوری مشکل شماره یک است و این مشکل بزرگ در سگ ها و گربه های خانگی بیش از سایر حیوانات خانگی دیده می شود.

طبق گزارش انجمن پیشگیری از چاقی حیوانات خانگی، حدود 58 درصد از گربه ها در آمریکا دارای اضافه وزن هستند و مشکلات ناشی از اضافه وزن ها بسیار جدی است و معمولا این دسته از گربه ها علاقه ای به ورزش و پیاده روی هم ندارند و این باعث فزاینده شدن مشکل چاقی آنها می شود. اگر در منزل خود گربه دارید و از آن نگهداری می کنید حتما در مورد رژیم غذایی او و میزان کالری دریافتی روزانه او با دامپزشک مشورت نمایید و در هنگام خرید غذا برای او حتما به برچسب آن دقت داشته باشید تا مطمئن شوید که غذایی مطابق با نیازهای او خریداری می کنید.

برخی از غذاهایی که ممکن است بچه گربه شما علاقه زیادی به آنها نشان دهد و حتی برای رسیدن به آنها به شما التماس نماید مانند تخم مرغ، کشمش، آجیل و شکلات برای او مضر هستند و باعث چاقی و اضافه وزن او می شوند.

پرخوری و چاقی در گربه های خانگی

7. گوشت و تخم مرغ خام مورد علاقه آنهاست ولی ممنوع!

تغییرات ناگهانی در رژیم غذایی گربه ها می تواند منجر به بروز بیماری هایی مانند استفراغ و اسهال شود. این مواد خام دارای باکتری هایی هستند که در صورت پخته نشدن، از بین نمی روند و در برخی موارد، گربه هایی که سیستم گوارشی حساسی دارند، ممکن است با خوردن آنها مبتلا به پانکراتیت شوند که بسیار خطرناک و در بعضی موارد کشنده است.

8. آیا گربه ها می توانند گیاهخوار شوند؟

برخی از افراد رژیم غذایی گیاهخواری یا خام گیاهخواری را انتخاب می کنند و شاید به این فکر بیفتند که بچه گربه خود را هم به همین رژیم گیاهخواری عادت دهند. اما به یاد داشته باشید که گربه سانان گوشتخوارهای طبیعی هستند و معده آنها برای هضم گوشت طراحی شده است. رژیم گیاهخواری به بچه گربه مواد مغذی لازم را نمی رساند. برای مثال، اگر گربه ها به اندازه کافی آمینو اسید تورین موجود در گوشت را نخورند، ممکن است دچار نارسایی قلبی شوند.

سخن آخر:

اگر مسئولیت نگهداری از یک حیوان خانگی را بر عهده گرفته اید، باید به اندازه یکی از اعضای خانواده خود به او اهمیت دهید و از او نگهداری نمایید. این حیوانات خانگی به مراقبت های بهداشتی و تغذیه ای زیادی احتیاج دارند که برای پیگیری آنها باید به صورت منظم به دامپزشک مراجعه نمایید.

دریافت نوبت اینترنتی از متخصص دامپزشکی

تماس تلفنی با متخصص دامپزشکی

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر