پوست پوست شدن دست و روش‌های درمانی آسان آن

پوست پوست شدن دست و مخصوصا نواحی اطراف انگشتان، مشکل نسبتا رایجی است که می‌تواند به علل مختلفی بروز پیدا کند. گاهی تغییر فصل باعث این اتفاق می‌شود و گاهی، کمبود برخی از ویتامین‌ها، باعث از دست رفتن این یکپارچگی در سطح پوست است. این مشکل گاهی به قدری اذیت‌کننده می‌شود که باید بپرسیم، اصلا علت پوسته شدن پوست دست چیست و چطور درمان می‌شود؟ اگر شما هم چنین سوالاتی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما به دکتر پوست مراجعه کنید، در ادامه این مقاله از مجله دکتردکتر هم با ما همراه باشید تا درباره آن آگاهی‌های لازم را کسب کنید.

پوسته‌شدن پوست دست چیست؟

پوست پوست شدن دست که معمولا هم در نواحی نوک انگشتان رخ می‌دهد، امری بسیار آزاردهنده است چون قدرت انجام بسیاری از کارها را از فرد می‌گیرد و از نظر زیبایی و اعتماد به نفس هم تاثیرات منفی بسیاری برای او به همراه دارد.

علاوه‌ بر این، پوست سد دفاعی بسیار مهمی برای بدن محسوب می‌شود که آسیب آن به هر شکلی، زمینه را برای ورود انواع عوامل بیماری‌زا به داخل بدن فراهم می‌کند.

بنابراین آسیب‌های پوستی به هر شکل، باید جدی گرفته شوند. برای رفع این مشکل مانند تمام بیماری‌های دیگر تشخیص علت، امری بسیار مهم است که در روند درمان و تشخیص درمان درست و کارامد بسیار موثر خواهد بود.

پوست پوست شدن دست اغلب به علت خشکی پوست رخ می‌دهد. این خشکی در ناحیه‌ دست و پا به دلیل دارا بودن پوستی نازک‌تر، نمود بیشتری دارد. مشکل پوسته شدن پوست دست اغلب در افراد سالمند (به دلیل ضعیف‌تر بودن پوست و نیز کاهش قدرت بازسازی و درنتیجه طولانی‌تر بودن عمر پوست)، بیشتر از دیگران دیده می‌شود.

گاهی اوقات پوست پوست شدن دست به ندرت بروز پیدا می‌کند و خود شخص متوجه می‌شود که این مشکل مثلا به علت حساسیت به نوع خاصی از مواد شوینده است. در این صورت باید استفاده از این مواد را متوقف کند و نیازی به مراجعه به پزشک نیست.

اما اگر علت این مشکل را کشف نمی‌کنید یا این موضوع برایتان آزاردهنده شده است، بهتر است به یک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید و مشکلتان را با وی در میان بگذارید.

پوسته شدن دست

علت پوست پوست شدن دست چیست؟

این مشکل ممکن است به علل مختلفی رخ دهد. یکی از شایع‌ترین دلایل، شست و شوی مداوم دست‌ها با مواد شوینده شیمیایی یا استفاده از شوینده‌های قوی بدون استفاده از دستکش پلاستیکی است. اما علت‌های دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • پسوریازیس
  • آفتاب سوختگی
  • هوای سرد و خشک
  • اگزما
  • کمبود ویتامین ب
  • دیابت
  • کم‌آبی بدن

پسوریازیس

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی ژنتیکی است که آسیب‌های مختلفی به پوست وارد می‌کند. پوست پوست شدن دست ممکن است یکی از تظاهرات خفیف و اولیه این بیماری باشد.

آفتاب سوختگی

 آفتاب‌سوختگی هم یکی دیگر از دلایلی است که سبب آسیب لایه بیرونی پوست می‌شود. در نتیجه، منظره‌ای پوسته پوسته را در دست، مخصوصا در نوک انگشتان به وجود می‌آورد.

آب و هوای بسیار سرد و خشک

 گاهی اوقات، آب و هوای بسیار سرد و خشک زمستان به پوست آسیب می‌رساند و سبب پوسته‌ریزی‌هایی در دست می‌شود. این مورد، ممکن است که حتی زخم هم ایجاد شود.

خشکی پوست دست

اگزما

اگزما نوعی حساسیت پوستی است که می‌تواند سبب پوسته پوسته شدن هر بخشی از بدن شود. پوست دست و مخصوصا نوک انگشتان نیز از شایع‌ترین محل‌هایی است که دچار اگزما می‌شوند.

کمبود ویتامین ب

 کمبود ویتامین‌های خانواه B با علائمی مانند ایجاد پوسته‌ریزی در دست خود را نشان می‌دهند. برای رفع این مشکل باید مکمل‌های حاوی ویتامین B مصرف شوند. برای تهیه و مصرف این مکمل‌ها با متخصص مشورت کنید.

دیابت

 دیابت بیماری بسیار شایعی است که عوارض متعددی دارد. از جمله‌ این عوارض می‌توان به خشک‌ و ضخیم‌شدن پوست اشاره کرد که در نتیجه آن حالت پوسته پوسته در دست ایجاد می‌شود.

کم آبی شدید بدن

 گاهی اوقات، به دلیل کم آبی شدید بدن، پوست نیز میزان آب مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند و دچار پوسته‌ریزی می‌شود. برای داشتن پوستی زیبا و سالم باید به اندازه کافی، آب بنوشید.

پوست پوست شدن دست کودکان

مکیدن انگشتان در اطفال مشکل رایجی است که گاهی پوست پوست شدن دست را در آنها ایجاد می‌کند. متاسفانه اغلب، این مشکل به علت استرس‌های روانی کودک بروز پیدا می‌کند؛ بنابراین بهترین روش برای رفع و ازبین‌بردنش، این است که به جای درمان‌های موضعی بر روی پوست دست کودک، عامل زمینه‌ای را برطرف کنیم. بهتر است که کودک را نزد یک روانپزشک اطفال هم ببریم.

درمان پوسته شدن پوست دست چگونه است؟

درمان‌های مختلفی برای درمان پوست پوست شدن پوست دست و انگشتان وجود دارد. هم می‌توانید از درمان خانگی پوسته شدن پوست دست استفاده کنید و هم با تشخیص پزشک به سراغ داروی مناسب بروید. در ادامه به بررسی روش‌های درمان پوست دست می‌پردازیم:

  • آب گرم
  • روغن‌های گیاهی
  • نوشیدن آب
  • مواد غذایی مناسب
  • مصرف محصولات دارویی

آب گرم

استفاده از آب گرم در این شرایط بسیار مفید است؛ به طوری که اگر دست‌ها را برای چند دقیقه در آب گرم قرار دهید، سلول‌های پوستی رطوبت کافی را جذب می‌کنند و پوسته‌ها به تدریج می‌ریزند.

روغن‌های گیاهی

بعد از شستن دست‌ها، بهتر است آنها را با کرم مرطوب‌کننده یا انواع روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون آغشته کنید. می‌توانید کمی خیار هم روی محل‌ مورد نظر بگذارید. خیار دارای خواص ضدالتهابی است و رطوبت زیادی را به سلول‌های پوستی پیشکش می‌کند.

نوشیدن آب

همان طور که پیش‌تر گفتیم، ممکن است علت این موضوع کم آبی بدن باشد، بنابراین با مصرف مناسب آب در طول روز می‌توانید بر این مشکل غلبه کنید.

مصرف مواد غذایی مناسب

موز به دلیل دارا بودن پتاسیم، برای درمان بیشتر مشکلات پوستی مفید و موثر است. شیر هم نرم‌کننده‌‌ای قوی برای پوست محسوب می‌شود. بنابراین خوردن یک لیوان شیر گرم پیش از خواب سبب زیبایی و جوان ماندن پوست می‌شود.

قرار دادن دستی که دچار پوسته‌ریزی شده در شیر ولرم و عسل هم اثر به سزایی در حذف پوسته‌ها دارد. در رفع این مشکل استفاده از موادی مانند آب نعناع، گیاه آلوئه‌ور‌ا، جوی دوسر و عسل هم توصیه می‌شود.

مصرف محصولات دارویی

برای پیشگیری از پوست پوست شدن دست می‌توانید از برخی محصولات دارویی مناسب هم استفاده کنید اما کدام دارو بهترین و بیشترین اثرگذاری را دارد؟ باید در این زمینه با دقت و وسواس عمل کنید.

در ادامه با یکی از بهترین محصولات در این زمینه آشنا خواهید شد.

رِوُفولیک رگولار؛ بهترین دارو برای رفع پوسته‌پوسته‌شدن دست‌ها

روفولیک رگولار در دسته‌بندی داروهای مکمل و ویتامین‌ها قرار می‌گیرد. با مصرف آن، ویتامین B12 و فولیک اسید تأمین می‌شود. این دارو عوارض جانبی چشم‌گیری ندارد و مصرف آن به راحتی انجام می‌شود. بااین‌حال، دقت کنید که گاهی می‌تواند عوارض گوارشی مانند تهوع و اسهال به همراه داشته باشد.

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی به سر می‌برید هم باید پیش از مصرف روفولیک با پزشک مشورت کنید. با مصرف روفولیک رگولار، ویتامین‌های لازم برای بدن، جهت داشتن پوست و ناخن‌هایی سالم تأمین می‌شود. این محصول روی سلامت و زیبایی پوست دست‌ها هم اثر مثبت می‌گذارد و مانع از پوسته‌پوسته شدن آن می‌شود.

روفولیک رگولار

چگونه از پوست پوست شدن دست جلوگیری کنیم؟

با اینکه گاهی علت پوسته شدن پوست دست خارج از دست ما است اما می‌توان با توجه به برخی از نکات از وقوع آن جلوگیری کنیم. برخی از کاربردی‌ترین این توصیه‌ها عبارتند از:

  • همواره دست‌هایتان را با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و سایر مواد طبیعی مثلا روغن زیتون که سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است، مرطوب نگه دارید.
  • از حمام‌کردن با آب بسیار داغ یا بسیار سرد اجتناب کنید و همواره از آب ولرم برای دوش گرفتن بهره ببرید.
  • بهتر است که از مواد شوینده‌ی طبیعی و گیاهی استفاده کنید. در صورت استفاده از برخی مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی، مایع رختشویی و وایتکس و … ، حتما از دستکش‌های پلاستیکی که دارای آستر داخلی نخی هستند، استفاده کنید یا ابتدا یک دستکش نخی بپوشید و روی آن دستکش پلاستیکی بپوشید. پلاستیکی‌بودن دستکش خود به تنهایی سبب آسیب رساندن به پوست می‌شود. مخصوصا اگر طولان مدت استفاده شود.
  • از مایعات بیشتری در طول روز استفاده کنید و مصرف سبزیجات و میوه‌ها را به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی‌تان بیش از پیش جای دهید.
  • در هنگام بیرون رفتن از خانه در هنگام روز حتما از کرم ضدآفتاب مناسب سازگار با پوست‌تان، استفاده کنید.
  • با ورزش‌کردن به افزایش خونرسانی به پوستتان کمک کنید.
  • از مصرف الکل و نوشیدنی‌های کافئین‌دار اجتناب کنید.

پوسته پوسته شدن دست

به راحتی مراقب لطافت دست‌هایتان باشید!

همه‌ موارد ذکر شده تنها درمان‌های احتمالی برای پوست پوست شدن دست هستند. اغلب روش‌ها، سبب حفظ رطوبت در پوست و باعث بهبود پوسته‌های دست می‌شوند. برخی از روش‌ها مانند داروهای مصرفی هم به روند بهبودی سرعت می‌دهند. البته، گاهی اوقات ممکن است این پوسته‌پوسته‌شدن، زنگ هشداری برای وجود یک اختلال مهم و خطرناک در بدن باشد.

بنابراین درصورتی که احساس کردید میزان پوست پوست شدن دست کمی غیر طبیعی بوده یا از بیش از حد شده است، حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. برای این کار می‌توانید از سیستم نوبت دهی آنلاین دکتردکتر کمک بگیرید.

در انتها، شما بگویید که اگر سابقه پوسته شدن پوست دست دارید برای رفع آن چه درمانی را انتخاب کرده‌اید؟ آیا نتیجه گرفته‌اید؟ تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

منابع:

aad

webmd

سوالات متداول پوست پوست شدن پوست دست

بروز حساسیت‌های فصل، آفتاب سوختگی، آب و هوای خشک یا سرد، اگزما، کمبود ویتامین ب، کم آبی و دیابت از جمله دلایل پوست پوست شدن دست هستند.

برای درمان پوست پوست شدن دست باید به پزشک مراجعه کنید ولی استفاده از روغن‌های گیاهی و مصرف محصولات دارویی به درمان آن کمک می‌کنند.

    محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
    ممکن است شما دوست داشته باشید
    122 نظرات
    1. سمیرا می گوید

      با سلام من چند روزه به خاطر شستن مداوم ظرفا انگشت اشارم پوستش رفته میسوزه چیکار کنم زودتر خوب بشه وازلین هم میزنم اما خوب نمیشه

    2. مرتضی ازاد می گوید

      کف دستم اندازه یه بند انگشت پوست انداخته وگاهی موقع خارش هم داره بی زحمت علتشو چیه و درمانش چ کنم

    3. امیر بهادر می گوید

      سلام وقت بخیر مدتی هست که کف دست و پاهایم جوش میزند بعد جوش حالت قرمزی سیاهی می‌رود و بعد پوست پوست می‌شود به دکتر مراجعه کردم پماد ساختگی و قرص ضد حساسیت داد ولی تغییر که نکرد بدتر هم شد چند روزی شیراز بودم بهتر شد وقتی برگشتم بندر باز همونطور شد خواهشا اگر راه درمانی دارد به من بگویید یا شماره بفرستید از شما مشاوره بگیرم. چهل و هشت ساله هستم بندر گناوه در استان بوشهر هستم. ممنون میشم از راهنماییتون❤️

    4. رضا عارفی می گوید

      سلام ،من هم کف دست هایم و لای انگشتان م پوسته پوسته میشود و بعد چند روز تَرَک میخوره و خارش و سوزش میگیره که بعد از چند بار که با آب گرم دستم رو شستشو میدم وبا کرم، آ.د،چَرب میکنم رو به بهبود میرود ولی بعد چند وقت دوباره همینطور میشود لطفا راهنمایی کنید

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.