عفونت ادراری؛ علائم، راهکارهای پیشگیری و درمان

عفونت مجاری ادراری یا UTI، بیماری است که به دلیل ورود میکروب به بدن و مخصوصا در قسمت مثانه ایجاد می‌شود. ادرار به خودی خود دارای باکتری نیست اما ورود برخی از میکروب‌ها به داخل بدن باعث می‌شود تا این بخش از بدن تحت تاثیر قرار گرفته و به اصطلاح میکروبی شود. پر واضح است که ماحصل این میکروبی شدن، عفونت ادراد در زن و مرد است که برای درمان آن باید به دکتر اورولوژ مراجعه کردد. عفونت در ادرار ممکن است برای هر کسی رخ دهد برای همین توصیه می‌کنیم تا به انتهای این مقاله از مجله دکتردکتر با ما همراه باشید؛ قرار است تا به بررسی چیستی عفونت ادرار، دلایل، پیشگیری و درمان آن بپردازیم.

عفونت ادرار چیست؟

عفونت ادراری نوعی از عفونت است که به صورت مستقیم، به سیستم ادرار در بدن حمله می‌کند. ادرار، پسماندهای بدن که شامل آب و مواد زائد هستند را از طریق ارتباط با کلیه دفع می‌کند و به تنهایی آلوده نیست اما هجوم میکروب‌هایی که اغلب منشا بیرونی دارند، باعث عفونت آن می‌شوند.

به این نوع از عفونت که  UTI نیز می‌گویند، همانطور که گفتیم میکروبی که به داخل بدن نفوذ کرده، باعث ایجاد مشکلات عفونتی می‌شود. بسیاری از عفونت‌های مجاری ادراری منشا باکتریایی دارند، اما برخی نیز توسط قارچ‌ها و در بعضی موارد نادر، توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند. این عفونت می‌تواند در هر نقطه از مجاری ادرار رخ دهد. مجاری ادراری شما شامل کلیه، حالب، مثانه و مجرای ادرار می‌شود. در بسیاری از این موارد فقط مجرای ادرار و مثانه را درگیر می‌کند. با این حال عفونت می‌تواند در حالب و کلیه‌ها نیز ایجاد شود.

التهاب و سوزش ناحیه تناسلی، برخی از پرتکرارترین مشکلات این بخش از بدن است که البته به خاطر این عفونت به وجود می‌آیند. باکتری‌های پروتئوس میرابیلیس، کلبسیلا پنومونیه، اشریشیا کلی و انتروکوک فکالیس برخی از باکتری‌هایی هستند که باعث بروز عفونت ادراری می‌شوند. راه انتقال این باکتری‌ها، گاهی از آنچه که فکرش را می‌کنید، غیر قابل تصورتر هستند. مثلا استفاده از سرویس بهداشتی مشترک و عمومی یا استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری فیزیکی توسط خانم‌ها و حتی بیماری‌هایی مثل بزرگ شدن پروسانت یا سنگ کلیه باعث عفونت ادراری می‌شوند.

دلیل عفونت ادرار

علائم عفونت ادرار چیست؟

علائم عفونت ادرار بسته به اینکه کدام بخش را درگیر کرده است، متفاوت است. عفونت دستگاه ادراری تحتانی، طحال و مثانه را درگیر می‌کند. علائم بیماری در این بخش‌ها عبارتند از:

  • سوزش هنگام ادرار کردن
  • افزایش تکرر دفع ادرار بدون دفع مقدار زیادی از آن
  • افزایش دفع ادرار فوری
  • ادرار خونی
  • ادرار تیره
  • ادراری که رنگ آن شبیه به چای یا کولا باشد
  • ادراری که بوی شدیدی داشته باشد
  • درد لگن در خانم‌ها
  • درد مقعد در مردان

عفونت دستگاه ادراری فوقانی کلیه‌ها را درگیر می‌کند که اگر باکتری‌ها از کلیه‌های عفونی به خون انتقال پیدا کند، می‌تواند کشنده باشد. به این بیماری «یوروسپسیس» می‌گویند که بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث افت فشار خون، شوک و مرگ شود. علائم عفونت دستگاه ادراری فوقانی درد و حساسیت در پشت قفسه سینه و پهلوها، تب و لرز، حالت تهوع و استفراغ است.

علائم عفونت ادراری در زنان

خانم‌هایی که به عفونت دستگاه ادراری تحتانی مبتلا هستند، ممکن است درد لگن را تجربه کنند. به علاوه به علائم عفونت ادراری در زنان، باید علائم مشترک را نیز اضافه کرد. در زنان خطرهای دیگری برای ابتلا به این بیماری وجود دارد. به مرور زمان مشخص شد برخی از فاکتور‌هایی که پیشتر عاملی برای بروز UTI قلمداد می‌شدند، تاثیر زیادی در بروز عفونت ادراری در زنان دارند؛ مواردی مثل عدم رعایت بهداشت در دستشویی. برای مثال برخلاف تصورات پیشین، تحقیقات اخیر نتوانسته‌اند ثابت کنند که استفاده از دستمال کاغذی در جهت عقب به جلو پس از استفاده از دستشویی می‌تواند یکی از عوامل بروز UTI در خانم‌ها باشد.

در برخی موارد، تغییر در سبک زندگی می‌تواند به کاهش خطر بعضی ازاین عوامل کمک کند. همچنین علائم عفونت دستگاه ادراری فوقانی در بین زنان و مردان مشابه است.

البته عفونت ادراری در بارداری کاملا مختص به بانوان است و هیچ اشتراکی با آقایان ندارد. زنان بارداری که علائم عفونت مجاری ادراری را دارند، باید فورا به دکتر زنان مراجعه کنند. عفونت دستگاه ادراری در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش فشار خون و زایمان زودرس شود. در این دوران، عفونت احتمالا به کلیه‌ها هم سرایت می‌کند.

دلایل عفونت ادرار

علائم عفونت ادراری در مردان

علائم عفونت ادراری فوقانی در مردان، شبیه علائم همین بیماری در زنان است. عفونت دستگاه ادراری تحتانی در مردان گاهی شامل درد در مقعد و علائم مشترک زنان و مردان می‌شود. با این حال عفونت ادراری در مردان بیشتر به خاطر مشکلاتی مثل بزرگ شدن پروستات، داشتن کاتتر ادراری (لوله‌ای نارک و انعطاف پذیر برای انتقال ادرار از مثانه)، سیستم ایمنی ضعیف و بیماری‌هایی مثل ایدز اتفاق می‌افتد.

علائم عفونت ادراری در کودکان

کودکان بیش از بزرگسالان در خطر ابتلا به عفونت ادراری هستند. باکتری‌هایی هم که باعث ایجاد این ویروس هستند، ممکن است از طریق مدفوع یا حتی پوست وارد ادرار کودک شوند. کلیه، میزنای، مثانه و پیشاب راه، بیشتر از هر بخش دیگری در بدن کودک در معرض میکروبی شدن هستند. علائم عفونت ادرار در کودکان شامل مواردی مثل سوزش یا درد هنگام ادرار کردن، بوی بد یا رنگ تیره ادرار، حالت تهوع، اسهال و تب است. اگر هر کدام از این نشانه‌ها را مشاهده کردید، حتما برای درمان عفونت ادراری کودکان به دکتر کودکان مراجعه کنید.

دلایل عفونت ادراری چیست؟

هر موردی که باعث کاهش تخلیه مثانه و تحریک دستگاه ادراری شود، می‌تواند به عفونت مجاری ادراری منجر شود. عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دهد. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سن؛ افراد مسن بیشتر احتمال دارد به این بیماری مبتلا شوند
  • کم شدن تحرک بعد از جراحی یا طولانی شدن زمان استراحت در بستر
  • سنگ کلیه
  • سابقه ابتلا به عفونت مجاری ادراری
  • انسداد مجاری ادراری در اثر عواملی چون بزرگ شدن پروستات، سنگ کلیه و انواع خاصی از سرطان
  • استفاده طولانی‌مدت از سوند که باعث می‌شود باکتری‌ها بتوانند به راحتی به مثانه وارد شوند
  • دیابت؛ به‌خصوص اگر بیماری به خوبی کنترل نشود و احتمال ابتلا به عفونت مجاری ادراری افزایش یابد
  • بارداری
  • ساختارهای غیرطبیعی ادراری از زمان تولد
  • سیستم ایمنی ضعیف

البته عوامل مهم دیگری وجود دارند که باعث عفونت ادراری می‌شوند و اهمیت بسیاری دارند. در ادامه بیشتر درباره آن‌ها برایتان خواهیم گفت. 

مجرای ادراری کوتاه‌تر

طول و محل قرارگیری مجرا در زنان، احتمال ابتلا به عفونت مجاری ادراری را افزایش می‌دهد. مجرای ادراری در خانم‌ها بسیار نزدیک به واژن و مقعد است. باکتری‌هایی که به ‌طور طبیعی در اطراف واژن و مقعد وجود دارند، می‌توانند باعث بروز عفونت در مجرا و سایر بخش‌های دستگاه ادراری شوند. همچنین مجرای ادراری خانم‌ها کوتاه‌تر از مردان است و باکتری‌ها فاصله کمی برای ورود به مثانه دارند.

مقاربت جنسی

در طول مقاربت جنسی، فشار بر دستگاه ادراری می‌تواند باعث انتقال باکتری‌ها از اطراف واژن به مجاری ادراری شود. اغلب خانم‌ها بعد از رابطه جنسی در ادرار خود باکتری دارند. با این حال بدن می‌تواند معمولا در عرض ۲۴ ساعت از شر این باکتری‌ها خلاص شود. باکتری‌های روده ممکن است ویژگی‌هایی داشته باشند که به آن‌ها اجازه دهد به مثانه بچسبند.

اسپرم‌کش‌ها

اسپرم‌کش‌ها ممکن است خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری را افزایش دهند. آن‌ها می‌توانند باعث تحریک پوست در برخی زنان شوند. این عامل می‌تواند خطر انتقال باکتری‌ها به داخل مثانه را افزایش دهد.

استفاده از کاندوم در رابطه جنسی

کاندوم‌های لاتکس روان‌ساز نشده می‌تواند سبب افزایش اصطکاک و تحریک پوست زنان در طول رابطه جنسی شود. این عامل نیز می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری شود. با این حال استفاده از کاندوم برای کاهش عفونت‌های منتقل‌شده از راه جنسی مهم است. برای جلوگیری از ایجاد اصطکاک و تحریک پوست ناشی از کاندوم، از روان‌سازهای بر پایه آب استفاده کنید.

دیافراگم

دیافراگم می‌تواند باعث ایجاد فشار بر مجاری ادراری زنان شود و در نتیجه تخلیه مثانه را کمتر ‌کند.

کاهش سطح استروژن

پس از یائسگی، کاهش سطح استروژن، باکتری‌های طبیعی در واژن را تغییر می‌دهد؛ این امر نیز می‌تواند دلیلی برای ابتلای زنان به عفونت‌های مجاری ادراری باشد.

تشخیص عفونت مجاری ادراری

با توجه به علائمی که دارید، اگر فکر می‌کنید دچار عفونت ادراری‌ شده‌اید، به دکتر اورولوژ مراجعه کنید و آزمایش بدهید. پزشک شما اول از همه و بعد از معاینه، برای شضما آزمایش ادرار با تشخیص نوع میکروب تجویز می‌کند که البته انجام آن برای تشخیص نهایی و درمان ضروری است.

برای گرفتن نمونه ادرار، بیمار ابتدا باید کمی ادرار کرده و سپس به جمع کردن آن در ظرف مخصوص اقدام کند. این کار باعث می‌شود باکتری یا مخمر پوست در نمونه ادرار دیده نشود؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد، جواب آزمایش ممکن است دقیق و درست نباشد.

هنگام آزمایش نمونه ادرار پزشک می‌تواند مقدار گلبول سفید را در ادرار بررسی کند. با این کار وجود عفونت در ادرار را تشخیص می‌دهد. پزشک همچنین می‌تواند آزمایش کشت ادرار انجام دهد تا از وجود باکتری یا قارچ در آن مطلع شود. کشت ادرار می‌تواند به شناسایی علت عفونت کمک کند. این کار همچنین به پزشک برای انتخاب بهترین روش درمانی کمک می‌کند.

اگر علت ابتلا به این بیماری وجود ویروس باشد، احتمالا باید آزمایش‌ خاصی انجام شود. ویروس‌ها معمولا به ندرت عامل ایجاد عفونت در مجاری ادراری هستند. البته در افرادی که پیوند اعضا داشته‌اند یا بیماری دیگری دارند که باعث تضعیف سیستم ایمنی آن‌ها شده است، شاید ویروس در ادرار دیده شود.

عفونت ادرار در زنان و مردان

پیشگیری از عفونت‌ ادراری

هر کسی می‌تواند با عمل به اقدامات زیر، از ابتلا به عفونت مجاری ادراری پیشگیری کند:

  • روزانه ۶ الی ۸ لیوان آب بنوشید
  • ادرار را به مدت طولانی در مثانه نگه ندارید
  • در مورد بی‌اختیاری ادرار یا مشکلات مربوط به تخلیه کامل مثانه، با پزشک خود صحبت کنید

با این حال عفونت مجاری ادراری در زنان بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد؛ این نسبت ۸ به یک است. یعنی به ازای ۸ زنی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، فقط یک مرد دچار این عفونت می‌شود.

برخی اقدامات می‌تواند به پیشگیری از این بیماری در زنان کمک کند. برای زنان یائسه استفاده از استروژن موضعی که توسط پزشک تجویز می‌شود، می‌تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد. اگر پزشک تشخیص دهد که مقاربت جنسی عامل ایجاد عفونت‌های مکرر در مجاری ادراری است، ممکن است  آنتی‌بیوتیک‌های پیشگیری‌کننده یا طولانی‌مدت برای بعد از مقاربت جنسی تجویز کند. برخی مطالعات نشان داده است که استفاده طولانی‌مدت از آنتی‌بیوتیک‌های پیشگیرانه در افراد مسن می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری شود.

استفاده از مکمل‌های کرن‌بری یا پروبیوتیک‌های واژینال مثل لاکتوباسیلوس هم می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر باشد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از شیاف‌های پروبیوتیک واژینال از عود مجدد عفونت مجاری ادراری جلوگیری می‌کند. برای اطمینان، حتما در این زمینه از پزشک خود سوال بپرسید.

درمان عفونت مجاری ادراری

درمان عفونت ادرار به دلایل ایجاد آن بستگی دارد. پزشک می‌تواند از نتیجه آزمایش تشخیص دهد که چه عاملی (باکتری، ویروس و …) باعث ایجاد عفونت شده است. البته درمان عفونت ادرار در کودکان با درمان عفونت ادرار در زنان و مردان متفاوت است. با این حال در بسیاری از موارد، علت عفونت باکتریایی است. عفونت مجاری ادراری که منشا باکتریایی داشته باشد، با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود.

در برخی موارد ویروس‌ها و قارچ‌ها عامل ایجاد عفونت هستند. عفونت مجاری ادراری ویروسی با مصرف داروهای ضد ویروسی درمان می‌شود؛ معمولا  داروی ضد ویروسی «سیدوفوویر» انتخاب پزشکان برای درمان این نوع عفونت است. داروهای ضد قارچ (یا قارچ‌کش) نیز درمان عفونتی است که منشا ایجاد آن قارچ‌ باشد.

آنتی‌بیوتیک‌های مناسب برای درمان عفونت ادراری

نوع آنتی بیوتیکی که برای درمان این عفونت استفاده می‌شود، بسته به قسمتی دارد که دچار عفونت شده است. معمولا برای درمان عفونت دستگاه ادراری تحتانی از قرص‌های آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود. عفونت دستگاه ادراری فوقانی هم اغلب با آمپول‌های آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. این آنتی‌بیوتیک‌ها مستقیما در رگ تزریق می‌شوند.

گاهی اوقات باکتری‌ها در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت نشان می‌دهند. نتیجه آزمایش کشت ادرار می‌تواند با توجه به مشخص شدن نوع باکتری در ادرار، به پزشک برای انتخاب بهترین نوع آنتی‌بیوتیک به منظور درمان عفونت کمک کند.

درمان عفونت ادرار در خانه

هیچ درمان خانگی برای درمان عفونت مجاری ادراری وجود ندارد، اما کارهایی مثل اصول درمان عفونت ادرار در طب سنتی وجود دارد که می‌توانید در کنار درمان‌های پزشکی برای کمک به روند درمان انجام دهید. این درمان‌ها می‌توانند به از بین رفتن سریع‌تر عفونت کمک کنند. مثلا زیاد ادرار کنید و آب زیادی بنوشید. خود را گرم نگه دارید و از رزماری، گیاه تربچه، گل گز روغنی، سیر و آب آنانس و زغال اخته زیاد استفاده کنید.

درمان عفونت ادرار

عفونت مجاری ادراری درمان نشده

درمان عفونت مجاری ادراری اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر این عفونت درمان نشود، رفته رفته شدیدتر شده و گسترش می‌یابد. درمان این بیماری در مراحل اولیه آسان‌تر است. عفونت اگر به دستگاه ادراری فوقانی برسد، درمان بسیار سخت می‌شود و احتمال سرایت عفونت به داخل خون و ابتلا به «سپسیس» نیز افزایش می‌یابد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، بیمار ممکن است جان خود را از دست دهد.

اگر شک کردید که دچار عفونت مجاری ادراری شده‌اید، هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. یک آزمایش ساده و تست ادرار یا خون می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات طولانی‌مدت جلوگیری کند.

عفونت ادراری را جدی بگیرید

درمان عفونت ادراری را اصلا پشت گوش نیندازید و در صورت مشاهده علائم آن، در سریع‌ترین زمان ممکن برای درمان آن اقدام کنید. این بیماری در صورت درمان به موقع توسط دکتر اورولوژ مشکلی به وجود نمی‌آورد. می‌توانید با استفاده از سیستم دریافت نوبت آنلاین دکتردکتر هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. 

اگر درباره ایین بیماری سوالی دارید از ما بپرسید. همچنین اگر تجربه ابتلا و درمان عفونت ادراری را دارید؛ می‌توانید با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید. 

منبع:

healthline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1,237 نظرات
  1. عطب می گوید

    سلام ایا در نمونه کشت ادرار تمام عفونتها چ باکتری چ ویروس مشخص میشود؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عفونت های ویروسی خیر مشخص نمیشوند

  2. نورا می گوید

    سلام خسته نباشید من درد زیر شکم و سوزش هنگام ادرار و آمدن خون این نشانه عفونت ادراری است؟

  3. ندا می گوید

    سلام
    دختر من سه سالشه و بطور ناگهانی در یک روز دچار تکرر ادرار و سوزش ادرار شد.تا بحال ۳بار آزمایش عفونت ادرار و کشت ادرار داده ولی همش منفی بوده.حتی سری اول بخاطر تعداد گلبول سفیدی که تو ادرارش بود دکتر انتی بیوتیک تجویز کرد که با خوردنش هیچ نتیجه ای نگرفتیم و پزشک بعدی که مراجعه کردیم گفت که میزان گلبول سفید خیلی پایین بوده و نیاز به انتی بیوتیک نبوده.هیچ علامت خاصی مثل سرخی و التهاب هم تو ناحیه واژن نداره.الان هفته سومه که این مشکل هنوز رفع نشده و سوزش ادرار داره و بعد ادرار میگه درد دارم.البته موقع ادرار شکایتی از درد نداره.

  4. .......... می گوید

    سلام من 13 سالمه بیماری خاصی ندارم و پیش دکتر نرفتم فقط احساس خارش دارم همین چیکار کنم

  5. خ فرهین مددی می گوید

    سلام خسته نباشین من چکاپ کامل دادم خون وادرار متاسفانه نگفتن چجوری آزمایش ادراربدم بدون اینکه ادرارم بره تاادرار اومدریختم داخل ظرف وقبلش هم خودمو تمیزنشسته بودم جواب آزمایش خون همه نرمال
    ادارم همه خوب فقط لکوسیت استارز مثبت بوددکترگفت بایدمجددا این آزمایش گرفته بشه ادرارگفتم اول ادرارم ودادم
    منم منتظرم برم پیش متخصص طب سنتی امروز داشتم متاسفانه بعلت نداشتن پول نرفتم.میشه راهنمایی کنین

  6. Ff می گوید

    سلام. مدتی هست که ترشحات واژینالم افزایش پیدا کرده و باعث سوزش ادرار میشه، دکتر رفتم، عفونت بوده، قرص خودم اما چند روز بعد از اتمام‌شون دوباره ترشحات شروع شد؟ دوباره برم دکتر؟ مشکل چیه؟
    17 سالمه

  7. سیدرضا می گوید

    سلام بنده۷۷سالمه عمل پروستات انجام دادم بعد گذشت یکماه از محل بخیه های عمل جراحی زیر شکم دایم نشتی ادرار میاد حتما باید سوند فولی بزنم در غیر اینصورت ادرارم ار مجاری تناسلی نمیاد و از محل بخیه ها ادرارم میاد آنتی بیوتیک کیلینداماسین که دکتر گفته استفاده میکنم ولی به محض کشیدن سوند دوباره از بخیه ها نشتی دارد و احتباس ادرار دارم چکار کنم

  8. ماهرخ می گوید

    شب ادراری دارم توی بعضی شبا ۱۵ سالمه عفونت مجاری ادراری هم دارم خیلی مسخرس

  9. S می گوید

    سلام خسته نباشید من 20سالمه ورابطه جنسی دارم د باکره ام(ارتجاعی)
    سوزش ادرار ،تکرر ادرار حتی وقتی مقدار خیلی کمی ادرار و درد دارم حتی موقع رابطه جنسی
    دردش مداوم نیس و گاهی خیلی شدید میشه یا حس نمی‌شه آزمایش کشت ادرار و پاپ اسمیر دکتر نوشته ولی باوجودبکارت گمونم نمیتونم پاپ اسمیر کنم
    خیلی ممنون میشم راهنماییم کنین از سورش کلافه شدم ؛(((

  10. ZM می گوید

    سلام یه هفته هست که سوزش دارم و تکرر ادرار دارم اما ادرارم کمه دو روزیه تکرر ادرارم خوب شده ولی هنوز سوزش دارم باید چیکار کنم؟ و چه بیماری هست ؟ درمان خونگی داره ؟

  11. منصور می گوید

    سلام چند ماهی هست سوزش ادرار گرفتم دانم هم میرم پیش دکترم هر چی دارو میخورم اصلا خوب نمی‌شوم الان یکساله آزمایش هم دادم عفونت مجاری وکیست به اندازه ی 5میلیمتر دربیضم هست چیکار کنم خوب نمیشم 27سالمه مجرد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      زیر نظر متخصص اورولوژی بودین؟

  12. هما می گوید

    سلام وقت بخیر .مادر شوهر من دیابت وپوکی استخوان داره نمیتونه حرکت کنه سوند وصل کردند .۵روز آمپول جنتا مایسن تزریق میشه ادرارش کم شده و همه جای بدنش پف کرده احساس میکنم دست وپاهاش حس ندارن وتوی کیسه ادرار ذرات سفید رنگی مشاهده میشود این نشانه چیست خطر داره.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      آمپول جنتامایسین ممکن عوارض کلیوی بده
      بهتره مصرف دارو قطع شه و ازمایش کارکرد کلیه بدن
      به اورژانس بیمارستان یا به متخصص” داخلی مراجعه کنید

  13. ف می گوید

    سلام وقت بخیر .دختری مجرد هستم . سال ۹۵ که زیر دلم درد گرفت بستری شدم گفتن کیستیک و شن ریزه سمت چپ که با دارو اوکی شدم اما بعد اون مکرر علائم عفونت دارم اما آزمایش و سونو کاملا سالمه .هم پیش دکتر زنان رفتم هم اورولوژی . داروهای متفاوتی خوردم نهایت یک ماه اوکی میشم دوباره علائم دارم شامل تکرر ادرار
    قطره ای بودن ، درد زیر دل هنگام ادرار و بعد آن
    ترشحات آبکی زرد رنگ
    خارش واژن
    احساس فشار و‌سردی واژن
    عدم تخلیه کامل ادرار
    درد زیر دل و‌ لگن و پاها و‌کمر
    پریودیم اوکیه اما دوماهی هست یک هفته قبل و هنگام پریودی شدیدا درد دارم
    در طول ۱۲ ماه ۹ ماه علائم و درد دارم .واقعا خسته شدم لطفا کمکم کنین …

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      یعنی ازمایش ادرار و کشت ادرار نرمال هست؟

    2. اسماعیل می گوید

      سلام و خسته نباشید، بنده بعد از مقاربت جنسی دچار سوزش در ابتدای آلت شده ام و کمی هم زیر دلم و هم کلیه سمت راستم درد میکنه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چه کاری باید انجام بدم، آیا با بتادین در داخل آب عفونت یا هر چیز دیگه ایی که باعث این موضوع شده درست میشه؟

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        باید ازمایش بدین
        جهت بررسی به متخصص” اورولوژی مراجعه کنید

  14. ناشناس می گوید

    سلام من در عرض یک ماه دوباره عفونت ادرار گرفتم ولی دفعه دوم کامل خونریزی داشتم دکتر گفته سیستسکوپی نگرانم خیلی زیاد کمک کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      نگرانی نداره که، یک روش تشخیصی هست مثل آندوسکوپی
      نگران نباشید اصلا

  15. امین می گوید

    سلام وقتتون بخیر.من حدود چند ماهی هست که تکرر ادرار و درد در پهلو و مثانه دارم خصوصا هنگام صبح که از خواب بیدار میشم و مثانه ام پر هست‌‌.ممنون میشم راهنمایی کنید باید چکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ازمایش u/a و u/c بدین و آنتی بیوتیک مناسب با توجه به جواب u/c باید براتون تجویز شه

  16. بهار می گوید

    سلام وقتتون بخیر من چند روزیه تکرر ادرار دارم خیلی زود زود باید برم دستشویی مشکل از چیه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عفونت ادراری مطرحه

  17. فاطی می گوید

    سلام
    من ماه پیش ازمایش دادم نوشته بود نوشته بود باکتری زیاد .خون ب مقدار ناچیز.رنگ ادرار نیمه شفاف و…. بود و دکتر بهم ب مدت ی هفته قرص لوپراکس ۴۰۰ داد مصرف کردم ولی بعد ی هفته ک تموم دیگ سراغ دکتر نرفتم . زیر دلم خفیف درد میکنه گاهی و ترشح سبز و زرد دارم و خارش دارم و اینکع من علان ی هفته بعد پریودیم ۲ روز ترشح قهوه ای داشتم خیلی کم البته ممکنع سرطان داشته باشم؟؟؟ ممکنع عفونتم ب سرطان تبدیل شع؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اولا بابت سرطان جای نگرانی نیست
      خیر این عفونت ها سبب سرطان نیس
      ولی باید ازمایش ادرار و کشت ادرار رو تکرار کنین برای بررسی بهبود
      برای ترشحات اگه متاهلین پمادواژینال مترونیدازول و پماد کلوتریمازول هرشب یک اپلیکاتور تا یک هفته مصرف کنید

  18. فرزاد می گوید

    سلام
    دکتر امیدوارم حال دلتون خوب باشه ❤
    من پسری ۱۸ ساله هستم تقریبا سه سال پیش بیماری گلین باره گرفتم و سردرد و بی حسی در پاهام احساس میکردم
    و تقریبا دو هفته بستری بودم در مدت زمان بستری دو سه بار انگار نمیتونستم ادرار خودمو تخلیه کنم و به کمک پرستارا تخلیه میشد و بعدش بعد از یکی دو ماه احساس سوزش در هنگام دفع ادرار داشتم و همش تکرار ادرار داشتم فکر کردم طبیعی هستش و تا بی اختیاری ادرار و شب ادراری پیش رفتش
    بعدش آزمایش گرفتم به پزشک مراجعه کردم و مشکل عفونت ادراری بودش برام آنتی بیوتیک تجویز کرد و بعد از مصرف علائم کم شد و بهتر شدم انگار
    ولی حالا یه سالی میشه که همش سوزش ادرار دارم و تکرار ادرار دارم و اگه یکمی بیشتر مایعات مصرف کنم بی اختیار دچار شب ادراری میشم
    و احساس کوچیکی آلت دارم انگار بعد از این اتفاقات آلتم کوچیک تر شده و بدجوری نگران و افسرده ام لطفا جواب بدید ممنون میشم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به علایم و شرح حال،

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

  19. فاطی می گوید

    و اینکع من پارسال ازمایش دادم نوشته بود باکتری زیاد ولی هنوز پیش دکتر نرفنم
    ترشحم سبز پرنگ شده باید برم داخل واژنم چکاب کنم؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله بايد به متخصص زنان مراجعه كنيد و انتي بيوتيك دريافت كنيد
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

  20. فاطی می گوید

    سلام خسته نباشید میشه بدونم برای چ مشکل یا بیماری داخل واژن چکاب میکنند؟!

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام اگه رابطه جنسي داريد بايد هر سال تست پاپ اسمير بديد
      اگر هم علائمي مثل سودش و خارش و يا ترشح داريد بايد بررسي شيد

  21. مصطفی می گوید

    سلام من سر التم یه چیز چسب ناک خیلی کم هست داخل التم میخاره
    چی استفاده کنم خوب شم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام پماد كلوتريمازول استفاده كنيد

  22. ناهید می گوید

    سلام خانوم دکتر من ۲۱ ساله هستم و مجرد
    چند روزیه پهلوهام هردو درد میکنن که به کمرم هم میزنه ولی سوزش ادرار ندارم ولی خارش واژن دارم و زیر شکمم درد داره آیا ممکنه عفونت ادرار باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله عفونت قارچي واژينال هست لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

  23. فاطمه بانو می گوید

    سلام خسته نباشید
    من تازه ازدواج کردم شب اول ازدواجم هنگام رابطه خیلی درد داشتم و خون ریزی و طبیعیه بخاطر پاره شدن بکارته
    ولی علان ک رابطه دوم برقرار کردیم من بازم خون ریزی داشتم بعد رابطم دل درد میگیرم تا ی روز لکه بینی دارم .
    حدود ۷ ماه میش ازمایش چکاب دادم همه چی نرمال بود فقد تو ازمایش نوشته بود باکتری زیاد ولی هنوز وقت نکردم برم پیش پزشک و دارو تجویز کنه ترشح زرد و سبز دارم ….
    این خون ریزی و درد طبیعیه یا خیر؟ اخه دو بار رابطه داشتم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بعد رابطه طبیعیه تا چندبار اول
      ولی باید عفونت ادراریتون درمان شه

  24. narges می گوید

    سلام خسته نباشید
    اطراف میزراهم و بالاتر ذرات سفید رنگ چسبیده. درد و سوزش ندارم فقط گاهی پیش میاد تکرر ادرار بگیرم..
    اینها میتونه علامت عفونت ادراری باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام ممكنه عفونت دستگاه تناسلي باشه
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

  25. سُلگی می گوید

    سرکار خانم دکتر مرشدی و نازلی آتش
    من در روستای استان لرستان هستم و یک درمانگاه روستایی بیشتر نداریم و از شهر صد کیلومتر دور ممنونم اگه منو راهنمایی بفرمایید
    من چند ماهی هست دچار تکرر ادرار شدم به پزشک مراجعه کردم.. گفت آزمایش خون کبد و کلیه و سونوگرافی و….
    … انجام دادم….دکترم گفت همه چیزی نرماله و مشکل خاصی نداری ولی تنها چیزی که در سونوگرافی گزارش شد (بعد از یک بار تخلیه مقدار 28 سی سی باقی مونده است)
    از نظر دکتر من مشکی ندارم
    از نظر خودم تکرر ادرار دارم
    از نظر پزشک سونوگرافی گفت شاید مثانه آت عصبی باشه
    البته یه چیزی باید عرض کنم حدود 20 سال چای نمیخوردم. و 6 ماه هست شروع کردم به خوردن چای…. مطمئن نیستم اما فکر کنم از موقع چای خوردن به نظرم این مشکل پیدا کردم شاید زیر سر چای باشه..
    اگه وقت داشتی بنده نوازی میکنی پاسخی بفرمایید
    33 سالمه
    متاهل هستم
    بهداشت رعایت میکنم
    عفونت ندارم سوز ندارم
    فقط تکرر ادرار
    2 الی 3 ساعت یکبار باید برم دسشویی

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      آزمایش قند بدین.
      چای رو قطع کنین یه مدت و ببینین بهتر میشین یا نه

    2. مریم می گوید

      سلام خانم دکتر من 17 ساله ازدواج کردم در بچه اولیم همیشه عفونت ادراری داشتم بعد تو بچه دومی هم همین طور باز الان این مشکل و دارم درد زیر شکم در درپهلو وخارش وسوزش ودرد معقد وتکرار ادرارو هر موقع رفتم دکتر انتی بیوتیک دادن 2سه ماه خوب شدم بعد 2 سه ماه دردم باز عود کردن من چیکار کنم خانم دکتر مشکل من عفونت رحم دارم یا باز عفونت ادراری میشه خانم دکتر راهنماییم کنید ممنون میشم

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        تکرر ادرار بخاطر عفونت ادراری هست و چون عود میشه از نظر سنگ و ریفلاکس ادرار بررسی شین اما خارش و ترشح بخاطر عفونت واژن

  26. مریم امینی می گوید

    با عرض سلام و ارض ادب و خسته نباشید
    من فکر کنم عفونت ادرار دارم جایی که ادرار میکنم درد میکند و اذیت میشوم وقتی هم میخواهم ادرار کنم سوزش دازم در حال ادی هم که ادرار نمیکنم سوزش فراوانی دارم باید چه کار بکنم؟
    با تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عفونا ادراری مطرحه

      اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص اورولوژی استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.