سرطان کودکان | سرطان‌های شایع اطفال و درمان آن‌ها

همچون دیگر انواع سرطان، سرطان کودکان در اثر تکثیر کنترل‌نشده سلول‌های غیرطبیعی به وجود می‌آید. امکان دارد سرطان‌های کودکان، در قسمت‌های مختلف بدن گسترش پیدا کنند. سرطان در کودکان، تنوع بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد اما با این‌حال، کودکان نسبت به بزرگسالان، کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

جهش‌های ژنی، علائم محیطی و بیماری‌های خاص، مهم‌ترین دلایل سرطان اطفال هستند؛ سالانه 40 هزار کودک به این دلایل، به سرطان مبتلا می‌شوند. سرطان خون، سرطان استخوان و سرطان مغز و استخوان، شایع ترین سرطان کودکان هستند. 

نکته دلگرم‌کننده‌ای که درباره درمان سرطان اطفال وجود دارد این است که در ۸۰ سال اخیر، نرخ درمان سرطان اطفال به 80 درصد رسیده است؛ هنوز هم امید هست.

در این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر، قصد داریم تا به بررسی علت سرطان کودکان، علائم سرطان اطفال، انواع این بیماری و درمان آن، بپردازیم. مطالعه این مطلب، 10 دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید در انتهای همین مطلب بنویسید تا پزشک پاسخ دهد. 

سرطان در کودکان و نوزادان

پیش‌تر به این سؤال که اصلاً سرطان چیست، پاسخ دادیم. از نظر عملی، سن ابتلا به سرطان در بین کودکان 0 تا 14 سال است. سرطان اطفال هم تفاوتی با سرطان در بزرگسالان ندارد و صرفاً سرعت شیوع بیشتری دارد.

در اغلب موارد، در صورت به‌موقع بودن تشخیص سرطان کودکان و ادامه روند درمان، سرطان اطفال قابل درمان است. علت سرطان کودکان، می‌تواند بسیار متفاوت باشد و دامنه وسیعی از علل را شامل شود.

از شایع‌ترین این عوامل می‌توانیم به جهش‌های ژنتیکی و عوامل محیطی اشاره کنیم.

سرطان در کودکان و نوزادان

علائم سرطان در اطفال

علائم سرطان بین کودکان متفاوت است و می‌تواند بسیار شبیه به علائم سایر بیماری‌های متداول باشد. برای مثال، کاهش وزن غیر معمول در کودک، تب شدید و مداوم و خستگی مکرر در کودک، ممکن است خطرناک باشد. به‌‌طور کلی، علائم سرطان اطفال را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • وجود خون در ادرار
  • وجود توده، سفتی یا تورم در هر نقطه از بدن
  • درد یا تورم شکم
  • تشنج
  • سردرد مداوم
  • رنگ پریدگی
  • احساس خستگی
  • عفونت های مکرر
  • استفراغ
  • تب بالا و تعریق مداوم
  • احساس تنگی نفس
  • تغییر در ظاهر چشم
  • کبودی مکرر
  • کاهش وزن غیرمعمول
  • درد مداوم در ناحیه خاصی از بدن

بنابراین ممکن است علائم سرطان در کودکان مانند یک بیماری ساده جلوه کند. والدین باید توجه داشته باشند که در صورت تداوم یکی از شرایط بالا در فرزند خود، به دکتر مراجعه کرده تا از سلامت فرزند خود اطمینان پیدا کنند.

علائم سرطان در اطفال

علت سرطان در کودکان

سرطان یک بیماری عفونی یا واگیردار نیست و نمی‌تواند به کسی که با کودک شما در تماس است، منتقل شود. عوامل ایجاد سرطان هنوز برای همه شناخته شده نیستند، اما دلایلی وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در کودکان افزایش دهد.

قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید، آلودگی‌های محیطی، مشکلات ژنتیکی، مشکلات رشد جنین در رحم و عفونت‌های مزمن و مکرر، می‌تواند از علل ابتلا به سرطان در کودکان باشد.

در ادامه مهم‌ترین و شایع‌ترین علت سرطان کودکان را بررسی خواهیم کرد.

مشکلات ژنتیکی

جهش‌های ژنی و مشکلات ژنتیکی، یکی از عوامل شایعی است که امکان دارد کودکان را درگیر سرطان کند. رتینوبلاستوما، یکی از انواع سرطان در کودکان است که مربوط به مشکلات ژنتیکی می‌شود.

اکثر این مشکلات، از والدین به فرزندان منتقل می‌شود هرچند که ممکن است، در زمان رشد جنین در رحم مادر نیز رخ داده باشند.

در بیشتر اوقات، سرطان کودکان درمان می‌شود اما ممکن است در آینده برگردد.

با توجه به آخرین مقاله منتشر شده در سال 2024 توسط انستیتو ملی سرطان آمریکا، سرطان‌های کودکان که در اثر عوامل ژنتیکی ایجاد شده‌اند، حتی در صورت درمان، امکان دارد در بزرگسالی، مجددا باعث ایجاد این بیماری شوند.

عفونت

عفونت‌های شایع دوران کودکی، می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. ممکن است ویروس‌های متفاوت، عاملی برای عفونت در کودک شما باشند. به‌طورخاص، ویروس اپشتین بار (EBV) یکی از جدی‌ترین ویروس‌هایی‌ست که احتمال ابتلا به سرطان اطفال را زیاد می‌کند.این ویروس در مواردی خاص، می‌تواند باعث ایجاد سرطان لنفوم در کودکان شود.

علت سرطان کودکان

انواع سرطان‌های شایع کودکان

در این بخش، به معرفی شایع‌ترین سرطان کودکان و سرطان‌های نادر کودکان خواهیم پرداخت. سرطان نادر در کودکان، سرطانی است که در هر 100 هزار کودک، فقط 50 کودک به آن مبتلا می‌شوند.

انواع مختلف شایع‌ترین سرطان کودکان و سرطان‌های نادر کودکان، عبارتند از:

سرطان‌های شایع کودکانسرطان‌های نادر کودکان
سرطان خونسرطان نازوفارنکس
سرطان مغز کودکان و نخاعسرطان تیروئید
سرطان لنفومسرطان حنجره
سرطان استخوان یا سارکومسرطان ریه
نوروبلاستومسرطان پانکراس
تومورهای ویلمزسرطان مثانه
رتینوبلاستوماسرطان پوست

در ادامه، به معرفی هر یک از انواع سرطان‌های ذکر شده، می‌پردازیم.

سرطان خون کودکان

در این نوع سرطان، مغز استخوان گلبول‌های سفید زیادی می‌سازد که وارد جریان خون می‌شوند. اما برخلاف گلبول‌های سفید سالم، این گلبول‌ها نمی‌توانند از بدن در برابر عفونت، محافظت کنند. سرطان خون می‌تواند از مغز استخوان به سایر قسمت‌های بدن مانند قفسه سینه، مغز یا کبد گسترش پیدا کند.

اکثراً سرطان خون کودکان، بر اثر جهش ژنی خود به خودی به‌وجود می‌آید. بیش از 90 درصد کودکان مبتلا به این بیماری، بعد از درمان به‌صورت کامل بهبود پیدا کرده‌اند.

متداول‌ترین سرطان خون کودکان عبارتند از :

  • لوسمی لنفوبلاستیک حاد (ALL)؛ این نوع بر لنفوسیت‌ها (نوعی گلبول سفید خون) تأثیر می‌گذارد و بیشتر در کودکان 2 تا 8 ساله، دیده می‌شود.
  • لوسمی حاد میلوئیدی (AML)؛ روی سلول‌های بلاست (گلبول های سفید نابالغ) تأثیر می‌گذارد و بیشتر نوجوانان و کودکان کمتر از 2 سال را درگیر می‌کند.

دیگر انواع لوسمی که شیوع کمتری دارند، عبارتند از:

  • لوسمی میلوژن مزمن (CML)؛ بیشتر در نوجوانان شایع است.
  • لوسمی میلومونوسیتی نوجوانان (JMML)؛ روی نوزادان، کودکان نوپا و نوجوانان تأثیر می‌گذارد.

کودکان مبتلا به لوسمی، بیشتر از سایر کودکان به عفونت‌های ویروسی و باکتریایی مبتلا می‌شوند. درد استخوان‌ها و مفاصل، تورم غدد لنفاوی در گردن، کشاله ران و نقاط دیگر بدن، کم اشتهایی و کاهش وزن، تب و شکم درد از علائم معمول این نوع سرطان است.

لوسمی اگر در مغز گسترش پیدا کند، می‌تواند علائمی همچون سردرد، تشنج، عدم تعادل و مشکلات بینایی را بروز دهد.

پزشکان برای تشخیص لوسمی، آزمایش خون، آزمایش ژنتیک، بیوپسی مغز استخوان و تصویربرداری اشعه ایکس را تجویز می‌کنند.

انجام شیمی درمانی، اصلی‌ترین راه درمان لوسمی کودکان است. پرتودرمانی و پیوند استخوان از دیگر روش‌های درمان این بیماری به حساب می‌آیند.

انواع سرطان‌های شایع کودکان

سرطان مغز کودکان

سرطان یا رشد تومور مغزی کودکان، رشد غیر طبیعی سلول‌های بافت مغز است؛ این بیماری، نوع خوش‌خیم و بدخیم دارد. تومور مغزی، 6 نوع مختلف دارد؛ گلیوما، تومورهای جنینی، تومورهای پینه‌آل، کرانیوفارنژیوم، تومورهای گلیونورونال و تومورهای شبکه کوروئید.

این بیماری، فقط در مغز اتفاق می‌افتد و علاوه‌بر کودکان، بزرگسالان را هم درگیر می‌کند. تومور مغزی، باعث اختلال در عملکرد فکری و عصبی کودکان می‌شود. از نشانه‌های این بیماری، ماکروآنسفالی (بزرگ شدن سر)، تحریک‌پذیری و تغییر فعالیت‌های ذهنی هستند.

تومورهای مغز و نخاع کودکان

تومورهای مغزی کودکان، به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند. تومورهای خوش‌خیم، مسری و سرطانی نیستند و به کندی رشد می‌کنند. اما تومورهای بدخیم، سرطانی هستند و رشد سریعی دارند.

شایع‌ترین سرطان مغز کودکان، مدولوبلاستوما و اپاندیموم هستند. در ادامه، درباره هر کدام، بیشتر توضیح خواهیم داد:

  • مدولوبلاستوما؛ دومین تومور مغزی شایع در کودکان است. این تومور به سرعت رشد می‌کند و می‌تواند به سایر نواحی مغز و نخاع گسترش یابد. مدولوبلاستوما بیشتر در کودکان 3 تا 8 ساله دیده می‌شود و در پسرها شایع‌تر از دختران است. این تومور باعث بروز علائمی همچون احساس خستگی، دوبینی، افزایش اندازه و متورم شدن سر می‌شود.
  • اپاندیموم؛ تومورهایی هستند که مایع نخاعی را درگیر می‌کنند. این نوع سرطان، کودکان زیر 5 سال را درگیر می‌کند. اپاندیموم باعث تهوع، استفراغ و سردرد ناشی از افزایش فشار مغز و مشکلات بینایی می‌شود.

احتمال بازگشت این تومورها پس از درمان و گسترش آن‌ها به سایر قسمت‌های مغز، بیشتر است. اگر این تومورها به‌موقع تشخیص داده شوند، اغلب قابل درمان هستند.

تومور ویلمز

تومور ویلمز، نوعی سرطان کلیه نادر است که در کودکان زیر 5 سال، دیده می‌شود. این نوع تومور، حاصل تغییر ژنتیکی است و اکثراً در زمان جنینی و در رحم مادر، رخ می‌دهد. ورم و درد شکم و توده شکمی قابل لمس، از شایع‌ترین علائم این توده به شمار می‌آید.

البته این توده می‌تواند علائمی همچون تب، وجود خون در ادرار، کاهش وزن، یبوست، افزایش فشار خون، تنگی نفس و سرفه را نیز به همراه داشته باشد.

تومور ویلمز، از طریق معاینه پزشکی، انجام آزمایش خون، ژنتیک و ادرار، سونوگرافی، سی‎‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی، قابل تشخیص است. اغلب کودکان پس از انجام اقدامات لازم از قبیل جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، بهبود پیدا می‌کنند.

شایع ترین سرطان کودکان

نوروبلاستوما

نوروبلاستوما، یگ گونه نادر از سرطان است که بیشتر کودکان زیر 5 سال به آن مبتلا می‌شوند. نوروبلاستوما، اغلب در غدد فوق کلیوی به‌ وجود می‌آید.

نوروبلاستوما می‌تواند در شکم، قفسه سینه، گردن و نخاع نیز به وجود آید و قسمت‌های دیگر را درگیر کند. پوست، غدد لنفاوی، استخوان، ریه‌ها و کبد، از جمله این نواحی هستند.

دردهای شکمی، تورم، وجود توده قابل لمس زیر پوست شکم، اسهال و یبوست، کاهش وزن و اشتها، از شایع‌ترین علائم این نوع سرطان‌اند.

برای تشخیص این نوع سرطان، انجام آزمایش ادرار و خون، تصویربرداری (سی‌تی‌اسکن، ام‌آر‌آی، سونوگرافی) و نمونه‌برداری، امری لازم و ضروری است.

نوروبلاستوما از طریق عمل جراحی، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی قابل درمان است.

سرطان لنفوم

لنفوم‌ها در سلول‌های سیستم ایمنی به نام لنفوسیت‌ها، تشکیل می‌شوند و روی مغز استخوان و سایر اندام‌ها، تأثیر می‌گذارند. علائم این تومورها، بستگی به محل به‌وجود آمدن سرطان دارد.

این علائم، می‌تواند شامل کاهش وزن، تب، تعریق، خستگی و تورم غدد لنفاوی در زیر پوست گردن، زیر بغل یا کشاله ران باشند. لنفوم هوچکین و لنفوم غیر هوچکین، دو نوع اصلی سرطان لنفوم هستند.

  • لنفوم هوچکین، در کودکان کمتر از 5 سال به ندرت اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین علائم هوچکین، تورم بدون درد غدد لنفاوی در زیر پوست گردن، کشاله ران و زیر بغل است.
  • لنفوم غیر هوچکین، اغلب به سرعت رشد می‌کند و نیاز به درمان جدی‌تری دارد. درد شدید شکمی، وجود خون در مدفوع، تب و احساس خستگی از علائم شایع لنفوم غیر هوچکین هستند.

سرطان لنفوم، از طریق ام‌آر‌ای، عکس قفسه سینه، آزمایش‌های مغز استخوان، مایع نخاعی و خون قابل تشخیص است. این نوع سرطان، از طریق روش‌های ترکیبی شیمی‌درمانی و رادیوتراپی، درمان می‌شود.

سرطان لنفوم

سرطان سارکوم یا سرطان استخوان کودکان

سارکوم یک تومور سرطانی استخوان است که ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، رگ‌های خون و بافت‌های چربی را درگیر می‌کند.

سارکوم غالباً در طول جهش رشد غیرطبیعی نوجوانان، در سنین 13 تا 16 سالگی ایجاد می‌شود.

سارکوم شروع به تجزیه استخوان می‌کند و همین باعث ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود.

تومورهای سارکوم می‌توانند در سایر اندام‌های دیگر مانند ریه‌ها گسترش پیدا کنند و به تومورهای ثانویه تبدیل شوند.

پزشکان، با انجام معاینه و تجویز آزمایشاتی از قبیل اشعه ایکس، ام‌آر‌آی، سی‌تی‌اسکن، آزمایش خون، آزمایش ژنتیک و بیوپسی از تومور، سارکوم را تشخیص می‎‌دهند.

معمولاً برای درمان این نوع سرطان، جراحان ارتوپد و انکولوژیست‌های کودکان، روش‌های درمانی مانند شیمی‌درمانی، پرتودرمانی فیزیوتراپی و جراحی را به کار می‌گیرند.

انواع مختلفی از سرطان استخوان وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها، عبارتند از:

  • استئوسارکوم؛ بازوها یا پاها (معمولاً در اطراف زانو) را درگیر می‌کند.
  • کندروسارکوم؛ بیشتر در استخوان‌ و مفاصل لگن، استخوان‌ شانه، استخوان‌ ران دیده می‌شود.
  • سارکوم یوینگ؛ اغلب در لگن، استخوان ران، استخوان شانه و دنده‌ها به وجود می‌آید.

انواع نادر آن نیز عبارتند از:

  • سارکوم سلول دوکی؛ در استخوان‌های پا، شایع‌تر است.
  • کوردوما؛ معمولاً در استخوان و مهره‌های ستون فقرات، استخوان‌های صورت و جمجمه به وجود می‌آید.

شایع‌ترین علائم سرطان استخوان، درد، تورم، مشکلات مربوط به تحرک و لنگیدن هستند.

نوروبلاستوما

رابدومیوسارکوم

تومور رابدومیوسارکوم در بافت‌های نرم بدن، معمولاً ماهیچه‌ها ایجاد می‌شود. این تومور می‌تواند سر، گردن، مثانه، واژن، بازوه و پاها را درگیر کند.

آنها اغلب رشد سریعی دارند و می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن گسترش پیدا کنند.

اغلب کودکان با مشکلات مادرزادی در بدو تولد، در معرض خطر رابدومیوسارکوم قرار دارند. با تشخیص زودهنگام و درمان به موقع، اکثر کودکان از این بیماری به طور کامل بهبود پیدا می‌کنند.

وجود خون در ادرار، دردهای شکمی، یبوست، انسداد بینی و گلو از علائم شایع این سرطان هستند.

دو نوع اصلی این سرطان عبارتند از:

  • رابدومیوسارکوم جنینی؛ این تومور معمولاً در ناحیه سر و گردن، دستگاه تناسلی و ادراری به وجود می‌آید و کودکان زیر 6 سال را درگیر می‌کند.
  • رابدومیوسارکوم آلوئولار؛ بیشتر در دوران نوجوانی اتفاق می‌افتد و اغلب دست‌ها یا پاها، قفسه سینه یا شکم را درگیر می‌کند. سرعت رشد این تومور، سریع‌تر و درمان آن نیز سخت‌تر است.

رابدومیوسارکوم از طریق ام‌آر‌ای، سونوگرافی، آزمایش خون و آزمایش ژنتیکی قابل تشخیص است. برای درمان این نوع سرطان، ترکیبی از شیمی‌درمانی، سرماتراپی، گرماتراپی، لیزر‌درمانی و پرتو‌درمانی و جراحی تجویز می‌شود.

رتینوبلاستوما

رتینوبلاستوما نوعی سرطان نادر چشم در کودکان زیر 5 سال است که شبکیه و لایه داخلی چشم را درگیر می‌کند. در اغلب موارد، رتینوبلاستوما ناشی از جهش ژنتیکی است.

از علائم آن می‌توان به انحراف بینایی، کاهش دید، تغییر رنگ عنبیه چشم، بزرگ شدن بیش از حد طبیعی مردمک چشم اشاره کرد.

رتینوبلاستوما از طریق ام‌آر‌ای، سونوگرافی چشم، آزمایش خون و آزمایش ژنتیکی قابل تشخیص است.

برای درمان این نوع سرطان، شیمی‌درمانی، سرماتراپی، گرماتراپی، لیزر‌درمانی و پرتو‌درمانی و جراحی تجویز می‌شود.

رتینوبلاستوما، نوعی از سرطان کودکان

تشخیص سرطان در کودکان

به‌طور‌کلی، آزمایش‌ها و اسکن‌های مختلفی در جهت تشخیص سرطان کودکان وجود دارد. این آزمایش‌ها در جهت میزان گسترش بیماری و ارزیابی سلامت عمومی کودکان انجام می‌شوند.

از جمله رایج‌ترین تست‌های سرطان کودکان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیوپسی یا نمونه‌برداری
  • آزمایش خون
  • آزمایش ژنتیک
  • آزمایش مغز استخوان
  • سی‌تی اسکن
  • ام آر آی (MRI)
  • تصویربرداری با اشعه ایکس
  • معاینه فیزیکی

باید توجه داشته باشید که در ابتدای امر، والدین باید نسبت به علائم احتمالی سرطان‌های کودکان آشنایی داشته باشند. این علائم پیش‌تر در همین مقاله بیان شد.

پیشگیری از سرطان اطفال

اغلب اوقات، پزشکان نمی‌دانند که چرا کودکان به سرطان مبتلا می‌شوند. برای مثال، یک بیماری ژنتیکی در کودکان، مانند سندرم داون، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. به‌طورکلی، بیشتر سرطان‌‌های کودکان به دلیل جهش (تغییرات) تصادفی در ژن‌های سلول‌های در حال رشد، اتفاق می‌افتند. از آنجایی که این تغییرات به صورت تصادفی رخ می‌دهند، هیچ راه مؤثری برای جلوگیری از آنها وجود ندارد.

درمان سرطان کودکان

درمان سرطان کودکان

حفظ روحیه والدین و تقویت روحیه بیماران سرطانی، تأثیر بسزایی بر روند درمان و بهبود آن‌ها دارد.

در روند درمان سرطان اطفال، توصیه می‌شود تا نسبت به تغذیه و شرایط زندگی کودک بازنگری داشته باشید و ورزش و رژیم غذایی سالم را در الویت قرار دهید.

امکان دارد پزشک، از یک یا چند مورد از این درمان‌ها برای کودک مبتلا به سرطان استفاده کند. نوع درمان مورد نیاز، به سن کودک، نوع سرطان و شدت سرطان بستگی دارد. انواع درمان‌های سرطان کودکان عبارتند از:

جراحی تومورهای سرطانی

جراحی تومورهای سرطانی، نوعی از درمان است که برای از بین بردن کامل تومورهای سرطانی، استفاده می‌شود.

شیمی‌درمانی

شیوه شیمی درمانی که شایع‌ترین نوع درمان سرطان نیز هست، با استفاده از داروهای تخصصی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

پرتودرمانی

یکی از روش‌های درمانی برای سرطان، استفاده از انرژی تابشی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است. پرتور درمانی، معمولا برای درمان تومورها، کاربرد دارد.

پیوند مغز استخوان

پیوند مغز استخوان (سلول‌های بنیادی)، قراردادن سلول‌های بنیادی سالم در جریان خون است تا مغز استخوان و سلول‌های سیستم ایمنی بدن، دوباره ساخته شوند.

عوارض سرطان در اطفال

عوارض سرطان در اطفال

بسیاری از داروها و روش‌های درمان سرطان، ممکن است عوارض جانبی طولانی مدت ایجاد کند که به آن‌ها «اثرات دیررس» گفته می‌شود.

طبق نظرات پزشکان، این نوع اثرات به نوع سرطان کودک، محل ایجاد سرطان، نوع و دوز شیمی درمانی و پرتودرمانی، سن و سلامت عمومی کودک در زمان درمان، بستگی دارد.

عوارض این بیماری برای اطفال عبارتند از:

اختلالات یادگیری

برخی از داروهای شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی، ممکن است در یادگیری اختلال ایجاد کنند. این مشکلات، می‌توانند خفیف یا شدید باشند و امکان دارد در طول درمان، بلافاصله پس از درمان یا چندین سال بعد، ظاهر شوند.

رشد غیرطبیعی و پوکی استخوان

گاهی اوقات، کودکان مبتلا به سرطان در بازه زمانی معمول رشد نمی‌کنند. این ممکن است به دلیل پرتودرمانی، شیمی درمانی و تومور مغزی باشد.

ابتلا به مشکلات تیروئیدی

تیروئید ممکن است در اثر تشعشعات پرتودرمانی و رادیوتراپی، آسیب ببیند. کم‌کاری تیروئید، از عوارضی است که منجر به خستگی، افزایش وزن، نازک شدن موها و خشکی پوست می‌شود.

از دست دادن شنوایی

شیمی درمانی، پرتودرمانی مغز و حتی برخی از آنتی بیوتیک‌ها، می‌توانند منجر به از دست دادن شنوایی، وزوز گوش یا سرگیجه شوند.

عوارض سرطان در اطفال

مشکلات بینایی

احتمال ابتلا به تاری یا دوبینی، گلوکوم یا آب مروارید در کودکانی که برای تومورهای نزدیک چشم، تحت درمان قرار گرفته‌اند یا پرتو به مغز دریافت کرده‌اند، بیشتر است.

مشکلات دندان

پوسیدگی ریشه‌های دندان و ریختن دندان‌‌ها در کودکان که تحت شیمی درمانی و پرتودرمانی قرار گرفته‌اند، بسیار شایع است.

مشکلات قلبی

کودکانی که پرتودرمانی قفسه سینه یا شیمی درمانی با داروهای آنتراسایکلین داشتند، تا بیش از 20 سال پس از درمان در معرض خطر مشکلات قلبی هستند.

شدت مشکل به میزان شیمی درمانی، پرتودرمانی و سن کودک در طول درمان بستگی دارد.

مشکلات جنسی و باروری

هم شیمی درمانی و هم پرتودرمانی، می‌توانند باعث مشکلات بلوغ جنسی و باروری شوند. به‌دلیل خطرهای احتمالی که اندام‌های تولید مثل را تهدید می‌کند، پسران و دختران نوجوان می‌توانند اسپرم و تخمک خود را قبل از درمان سرطان ذخیره کنند.

سرطان اطفال

آیا امیدی به درمان بدترین نوع سرطان در کودکان وجود دارد؟

به‌طورکلی در سرطان کودکان و ابتلای یک کودک به این بیماری سخت، اهمالی از سوی والدین صورت نگرفته؛ اما در تشخیص، درمان و روند بهبودی، والدین نقش کلیدی دارند.

کودکان ،متوجه جزئیات شرایط جسمانی خود نمی‌شوند و ممکن است در نظر والدین هم بیماری‌ها ساده و سطحی باشند. در قدم اول با تشخیص‌ علائم سرطان اطفال، والدین باید فرزند خود را نزد دکتر ببرند.

با تشخیص به موقع، پیگیری روند درمان و روحیه بخشی به کودک، شایع‌ ترین سرطان کودکان نیز قابل درمان هستند.

نیازی بر این نیست که والدین همانند یک دکتر عمل کنند و ریز بینانه نسبت به فرزند خود رفتار کنند. در صورت دیدن علائم ساده‌ای مانند تب‌ مداوم، وجود ورم و درد در نواحی خاصی از بدن، کاهش وزن غیرمعمول و خستگی مداوم، کودک خود را حتماً نزد دکتر ببرید.

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره در مورد سرطان‌های کودکان یا اطمینان از سلامت فرزند خود، می‌توانید از سامانه دکتردکتر برای دریافت نوبت، استفاده کنید.

سوالات متداول سرطان اطفال

بدترین نوع سرطان‌های کودکان، نوعی تومور مغزی است که DIPG نام دارد. میانگین درمان سرطان کودکان در این نوع از بیماری، 2.2 درصد است.

وجود درد در نواحی خاصی از بدن، سرگیجه و استفراغ مداوم، تب بیشتر از 14 روز و کاهش وزن غیرمعمول می‌تواند شایع‌ترین نشانه‌ها باشند.

بیمه 100 درصد هزینه‌‌های درمانی را پوشش نمی‌دهد اما با توجه به بیمه‌ای که دارید، بخشی از هزینه درمان توسط بیمه پرداخت خواهد شد.

بله. در حال حاضر خیریه‌های متفاوتی وجود دارند که کودکان بی‌بضاعت مبتلا به سرطان را تحت پوشش خود قرار می‌دهند. برای مثال، معروف‌ترین خیریه در این زمینه، خیریه محک است.

منابع:

worldchildcancer

kidshealth.org

cancerresearchuk

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر