سرطان ریه چیست؟ انواع، علائم، علت و روش های درمان

ریه هم می‌تواند درگیر سرطان شود. زمانی که سلول‌های ریه شروع به رشد غیرعادی می‌کنند و شمارشان از کنترل خارج می‌شود، سرطان ریه شکل می‌گیرد. این نوع از سرطان بسیار شایع است و برای درمانش باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. پزشکان از میان روش‌های مختلف مانند شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، درمان‌های هدفمند و بسیاری از روش‌های دیگر، راه‌کار مناسب را انتخاب می‌کنند.

خوشبختانه، در سال‌های اخیر، پیشرفت زیادی در درمان انواع سرطان به وجود آمده است. با استفاده از آنها، کنترل و درمان بیماری‌هایی مانند سرطان در ریه اصلاً دور از ذهن نیست. در این مقاله از مجله دکتردکتر، اطلاعات بیشتری درباره این موضوع در اختیارتان قرار می‌دهیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

با سرطان ریه آشنا شوید

این سرطان با رشد کنترل‌نشده سلول‌های شُش یا همان ریه ایجاد می‌شود. سلول‌های بدن در این ناحیه تقسیم می‌شوند و تعداد زیادی سلول مشابه خودشان به وجود می‌آورند. تقسیم سلولی و تولید سلول‌های مشابه امری عادی است اما اگر شمار این سلول‌های مشابه و تازه زیاد شود، اوضاع عادی نخواهد ماند.

در واقع، گاهی سلول‌ها در زمانی که نباید بنا به جهش‌هایی دست به تولید بیش از حد می‌زنند. سلول‌های ایجادشده توده‌هایی می‌سازند که مانع از عملکرد عادی بدن در ناحیه ریه‌ها می‌شوند.

سرطان در ریه معمولاً از نایژه‌ها یا کیسه‌های هوایی کوچک موسوم به آلوئول (alveoli) شروع می‌شود. گاهی هم سرطان در نقطه دیگری از بدن شروع می‌شود و بعد در سایر بخش‌ها از جمله ریه پخش می‌شود. به این نوع از سرطان‌ها متاستاز می‌گویند.

سرطان ریه

انواع سرطان ریه چیست؟

سرطان‌های مختلفی می‌توانند ناحیه ریه را درگیر کنند اما به طور کلی، از اصطلاح سرطان ریه برای ۲ نوع اصلی استفاده می‌کنیم:

  • سرطان ریه سلول بزرگ (NSCLC)؛ این نوع از سرطان رایج‌ترین نوع درمیان سرطان‌های ریه است.
  • سرطان ریه سلول کوچک (SCLC)؛ این نوع سرطان سریع رشد می‌کند و درمانش دشوارتر است و بیشتر شامل تومورهای کوچکی است که در بدن پخش شده‌اند. سرطان ریه پخش شده بخش‌های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • انواع دیگر سرطان ریه می‌توانند در این عضو یا حوالی آن شروع شوند و از آن جمله باید به سرطان لنفوم (بروز سرطان در لنف‌ها)، سارکوم (سرطان در استخوان‌ها یا بافت‌های نرم) و سرطان پلور ریه (سرطان در پرده‌های جنب ریه) اشاره کرد.

سطح‌های مختلف سرطان ریه چیست؟

سرطان‌ها براساس اندازه تومور اولیه، فاصله یا عمق آن در بافت اطراف و پخش‌شدن یا نشدن در لنف‌ها یا اندام‌های دیگر سطح‌بندی می‌شوند. سطوح کلی سرطان‌های ریه هم به شرح زیر هستند؛ استیج (stage) یا سطحِ:

  • صفر؛ در این سطح، سرطان در لایه بالایی ریه یا نایژه دیده می‌شود و هنوز در بخش‌های دیگر ریه و بدن پخش نشده است.
  • یک؛ سرطان به خارج از ریه پخش نشده است.
  • دو؛ سرطان ریه استیج ۲ در لنف‌های داخل ریه پخش شده یا بیشتر از یک تومور در همان لوب ریه وجود دارد.
  • سه؛ سرطان به گره‌های لنفاوی نزدیک یا ساختارهای اطراف پخش شده و در هر ریه، بیشتر از یک تومور در لوبی متفاوت از آن دیده می‌شود.
  • چهار؛ در سرطان ریه مرحله ۴،سرطان در هر دو ریه، مایع اطراف آن، مایع حوالی قلب و اندام‌های دیگر پخش شده است.

سرطان ریه پیشرفته یا متاستاتیک

زمانی که سرطان از یک ریه شروع و بعد به ریه دیگر و سایر نقاط بدن منتقل می‌شود، به آن سرطان پیشرفته یا متاستاتیک (metastatic) می‌گویند. درمان این نوع سرطان دشوارتر از مواردی است که تومور در بخشی از بدن متمرکز است و در بخش‌های مختلف پخش نشده است.

علائم سرطان‌های ریه چیست؟

علامت‌های سرطان‌های ریه مختلف شبیه هم هستند. در بسیاری از موارد هم سرطان ریه بدون علامت است. در واقع، مبتلا به آن تا زمانی که بیماری به سطح پیشرفته می‌رسد از آن بی‌خبر است. با این حال، علائم اولیه سرطان در بسیاری از افراد به این صورت است:

  • مردمک کوچک و افتادگی پلک یک چشم در حالی که تعریق اندکی در آن سمت ایجاد می‌شود یا اصلا عرق نمی‌کند.
  • سرفه‌ که از بین نمی‌رود و به مرور زمان بدتر هم می‌شود.
  • نفس‌کشیدن مشکل می‌شود یا تنگی نفس به وجود می‌آید.
  • تورم گردن، صورت، بازوها یا بخش بالایی قفسه سینه.
  • ناراحتی و درد در ناحیه سینه
  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • خستگی بی‌دلیل
  • درد در شانه‌ها
  • خس‌خس سینه
  • بالاآوردن خون
  • گرفتگی صدا
  • بی‌اشتهایی
  • خلط (اغلب با خون)

سرطان می‌تواند برای مدتی طولانی بدون نشانه در بدنتان رشد کند. معمولاً در مراحل اولیه این بیماری، نشانه خاصی دیده نمی‌شود. در ادامه علائم اصلی سرطان ریه را بیشتر توضیح می دهیم.

علت سرطان ریه

سرفه ای که قطع نمی شود یا تغییر می کند

برای سرفه جدیدی که ادامه دارد، هوشیار باشید. سرفه همراه با سرماخوردگی یا عفونت تنفسی در عرض یک هفته یا بیشتر برطرف می‌شود، اما سرفه‌های مداوم می‌تواند از علائم سرطان ریه باشد. همچنین به هرگونه تغییر در سرفه مزمن توجه کنید، به خصوص اگر سیگار می کشید. اگر سرفه های زیر را دارید فوراً با پزشک ملاقات کنید:

  • ماندگار است
  • بیشتر شده است
  • عمیق تر شده است
  • خشن به نظر می رسد
  • همراه با خون است
  • مقدار زیادی موکوس تولید می کند

پزشک به ریه‌های شما گوش می‌دهد و ممکن است عکس‌برداری با اشعه ایکس یا آزمایش‌های دیگر را تجویز کند.

تغییرات تنفسی یا خس خس سینه

تنگی نفس نیز از علائم احتمالی سرطان ریه است. اگر سرطان ریه راه هوایی را مسدود یا باریک کند، یا اگر مایع ناشی از تومور ریه در قفسه سینه جمع شود، تغییرات در تنفس ممکن است رخ دهد. زمان هایی که احساس می کنید تنگی نفس دارید یادداشت کنید. اگر بعد از بالا رفتن از پله ها یا انجام کارهایی که زمانی برایتان آسان بود، نفس کشیدن برایتان دشوار است، آن را نادیده نگیرید.

هنگامی که راه های هوایی منقبض، مسدود یا ملتهب می شود، ریه ها ممکن است هنگام نفس کشیدن صدای خس خس یا سوت تولید کنند. این می تواند دلایل متعددی داشته باشد که برخی از آنها خوش خیم و به راحتی قابل درمان هستند. با این حال، خس خس سینه همچنین می تواند یکی از علائم سرطان ریه باشد، بنابراین بهتر  است آن را به پزشک خود اطلاع دهید. بهتر است تصور نکنید که خس خس ناشی از آسم یا آلرژی است. از پزشک خود بخواهید علت را تأیید کند.

بدن درد

سرطان ریه ممکن است باعث ایجاد درد در قفسه سینه، شانه یا پشت شود. این امر می تواند هنگام سرفه یا در طول روز اتفاق بیفتد. اگر متوجه هر نوع درد در قفسه سینه شدید و دردها به شکل زیر بود به پزشک مراجعه کنید:

  • تیز
  • خسته کننده
  • ثابت
  • متناوب

همچنین باید توجه داشته باشید که آیا به یک ناحیه خاص محدود می شود یا در سرتاسر قفسه سینه رخ می دهد.

هنگامی که سرطان ریه باعث درد قفسه سینه می شود، ناراحتی ممکن است ناشی از بزرگ شدن غدد لنفاوی یا متاستاز به دیواره قفسه سینه، پوشش اطراف ریه ها (به نام پلورا) یا دنده ها باشد. سرطان ریه که به استخوان‌ها گسترش یافته است ممکن است در پشت یا سایر نواحی بدن نیز درد ایجاد کند. درد استخوان اغلب در شب بدتر می شود و با حرکت افزایش می یابد. سردرد گاهی اوقات می تواند نشانه ای از متاستاز (گسترش) سرطان ریه به مغز باشد. با این حال، همه سردردها با متاستازهای مغزی مرتبط نیستند.

صدای خشن از علائم سرطان ریه

اگر تغییر قابل توجهی در صدای خود می شنوید، یا اگر شخص دیگری به این موضوع اشاره می کند که صدای شما عمیق تر و خشن تر به نظر می رسد، ایده خوبی است که با پزشک خود تماس بگیرید. یک سرماخوردگی ساده می تواند باعث گرفتگی صدا شود، اما این علامت ممکن است در صورت تداوم، به چیز جدی تری اشاره کند. گرفتگی صدا مربوط به سرطان ریه زمانی رخ می دهد که تومور بر عصب کنترل کننده حنجره تأثیر بگذارد.

کاهش وزن بدون دلیل

کاهش وزن غیرقابل توضیح به میزان ۱۰ پوند یا بیشتر می تواند ناشی از بسیاری از انواع سرطان از جمله سرطان ریه باشد. هنگامی که سرطان وجود دارد، این کاهش وزن می تواند ناشی از مصرف انرژی سلول های سرطانی باشد. همچنین می تواند ناشی از تغییراتی در نحوه استفاده بدن از انرژی غذا باشد. اگر تلاشی برای کاهش وزن نداشته اید، مهم است که تغییر در وزن خود را نادیده نگیرید. ممکن است سرنخی برای تغییر در سلامتی شما باشد.

آیا علائم سرطان ریه در مردان و زنان متفاوت است؟

علائم سرطان ریه در مردان و زنان یکسان است. با این حال، سرطان ریه سلول سنگفرشی بیشتر در مردان یافت می شود. دلیل اینکه بیشتر در مردان رخ می دهد این است که سرطان سلول سنگفرشی ریه در درجه اول در افراد سیگاری ایجاد می شود و مردان از نظر آماری بیشتر از زنان سیگار می کشند. تومورهای سرطان ریه سلول سنگفرشی مستقیماً در مجاری هوایی تشکیل می شوند. تومورهای موجود در آدنوکارسینوم ریه، نوع سرطان ریه که بیشتر در زنان یافت می شود، ابتدا در لبه های بیرونی ریه ها ایجاد می شوند.

اغلب، این تفاوت به این معنی است که سرطان ریه سلول سنگفرشی باعث می شود علائم شدید زودتر از آدنوکارسینوم ریه در پیشرفت بیماری رخ دهد. بنابراین، در حالی که مردان و زنان علائم مشابه سرطان ریه را خواهند داشت، مردان زودتر علائم قابل توجه را تجربه می کنند.

علت بروز سرطان ریه چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، سرطان در ریه به واسطه تولید بیش از حد سلول‌های این بخش از بدن در زمان نامناسب ایجاد می‌شود. تقسیم سلولی فرایندی طبیعی است. تمام سلول‌ها دارای کلیدی خودکار هستند و در واقع، با پیری یا از بین‌رفتن سلول‌ها دیگر سلول‌های اضافی تشکیل نمی‌شود.

اگر این فرایند با مشکل روبه‌رو شود، یعنی یک سلول برای چندین و چندبار تقسیم شود یا تغییرات زیادی داشته باشد (جهش)، ابتلا به سرطان پیش می‌آید. به عبارت دیگر، سلول‌های سرطانی همان سلول‌های طبیعی هستند که جهش پیدا کرده و کنترل خودکارشان بابت تقسیم‌نشدن در مواقع غیرضروری از دست رفته است.

رشد بیش از حد سلولی باعث مخدوش‌شدن عملکرد بدن می‌شود. سلول‌های سرطانی می‌توانند وارد لنف‌ها یا جریان خون شوند و به نقاط مختلف بدن بروند. سرطان ریه پخش شده باعث بروز مشکلاتی در عملکرد بخش‌های گوناگون بدن می‌شود.

با وجود پیشرفت‌های علمی فراوان، هنوز هم دقیقاً عامل سرطان مشخص نیست. با این حال، بعضی عوامل مانند مصرف تنباکو و فرآورده‌های آن باعث می‌شوند که احتمال ابتلا به سرطان بالاتر برود. این مورد از رایج‌ترین سرطان‌های زنان است و باید به موقع پیگیری شود.

 

جهش ژنی ارثی

این امکان وجود دارد که یک جهش DNA را از یک یا هر دو والدین خود به ارث ببرید. توجه کنید که جهش های ارثی به تنهایی معمولا منجر به سرطان نمی شوند بلکه این جهش ها خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند. افرادی که جهش در کروموزوم 6 را به ارث می برند، حتی اگر سیگار نکشند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند.

برخی دیگر از جهش های ارثی باعث می شود که بدن بعضی افراد نتواند برخی از مواد شیمیایی موجود در سیگار را تجزیه یا DNA آسیب دیده را ترمیم کند.

همچنین برخی از انواع سرطان ریه سلول غیر کوچک باعث می شود که ژن گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی (EGFR) پروتئین زیادی در بدن تولید کند. این مورد اغلب در افراد مبتلا به آدنوکارسینوما که سابقه مصرف سیگار ندارند دیده می‌شود.

جهش ژن اکتسابی

در حالی که امکان به ارث بردن یک جهش ژن که می تواند منجر به سرطان شود، وجود دارد، اکثر جهش های ژنی در طول زندگی اکتسابی هستند. این جهش ها اغلب به دلیل محیط رخ می دهند و باعث تغییراتی در DNA سلول های ریه می شوند. این تغییرات می تواند منجر به رشد و تکثیر غیر طبیعی سلول و احتمالاً سرطان شوند.

DNA یک ماده شیمیایی در سلول های ما است که ژن های ما را می سازد. ما DNA را از والدین خود به ارث می بریم و این مورد می تواند بر خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن از جمله سرطان تأثیر بگذارد.

ژن های دخیل در سرطان عبارتند از:

  • انکوژن ها که به رشد و تقسیم سلول ها کمک می کنند.
  • ژن های سرکوبگر تومور، که به کنترل تقسیم سلولی کمک می کند و باعث مرگ سلول ها در زمان مناسب می شود.
  • جهش های ژنی که ممکن است منجر به سرطان ریه شود عبارتند از:
  • ژن سرکوبگر تومور RB1: سرطان ریه سلول کوچک
  • ژن سرکوبگر تومور p16: سرطان ریه سلول غیر کوچک
  • انکوژن K RAS: سرطان ریه سلول غیر کوچک
  • ژن سرکوب کننده تومور TP53: هم سرطان ریه سلول کوچک و هم سرطان ریه سلول غیر کوچک

علاوه بر جهش، تغییرات ژنی (برای مثال جابه‌جایی) ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد. نمونه هایی از جابجایی های رایج عبارتند از:

ژن ALK: سرطان ریه سلول غیر کوچک

کروموزوم 3: هم سرطان ریه سلول کوچک و هم سرطان ریه سلول غیر کوچک

همانطور که در بالا نیز گفته شد، قرار گرفتن در معرض دود تنباکو عامل خطر اصلی برای ابتلا به سرطان ریه است. توجه داشته باشید که کشیدن قلیان یا پیپ تقریباً به اندازه سیگار کشیدن باعث سرطان ریه می شود.

دود سیگار می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد. تخمین زده می شود که دود سیگار منجر به مرگ 7000 نفر به وسیله سرطان ریه در سال می شود.

 

رادون از علت های بروز سرطان ریه

رادون یک گاز رادیواکتیو طبیعی است که شما نمی توانید آن را ببینید، بو کنید یا بچشید. مطالعات نشان داده رادون دومین عامل سرطان ریه در افرادی است که سیگار نمی کشند.

قرار گرفتن در معرض رادون معمولا در داخل خانه اتفاق می افتد. تنفس روزانه در مقادیر کم خطر ابتلا به سرطان ریه را در طول زمان افزایش می دهد.

رادون به طور طبیعی در خاک وجود دارد و از طریق شکاف های کوچک یا شکاف های کف به داخل ساختمان ها می آید.

 

آزبست

آزبست گروهی از مواد معدنی طبیعی است که احتمالاً در معادن، کارخانه‌های نساجی، کارخانه‌های کشتی‌سازی و مکان‌هایی که مردم با عایق کار می‌کنند، یافت می‌شوند. قرار گرفتن در معرض این مواد معدنی در محل کار، به خصوص اگر سیگار می کشید، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد.

قرار گرفتن در معرض آزبست همچنین خطر ابتلا به مزوتلیوما را افزایش می دهد؛ نوعی سرطان که در پوشش اطراف ریه ها، معروف به پلورا، شروع می شود. قرار گرفتن در معرض آزبست معمولا در محل کار اتفاق می افتد. قرار گرفتن در معرض موارد زیر نیز در محل کار می تواند موجب سرطان ریه شود:

  •  اورانیوم
  • آرسنیک
  • بریلیم
  • کادمیوم
  • سیلیس
  • وینیل کلرید
  • ترکیبات نیکل
  • ترکیبات کروم
  • محصولات زغال سنگ
  • گاز خردل
  • کلرومتیل اترها
  • اگزوز دیزل

اگر در معرض موارد ذکر شده در محل کار هستید از طریق مشاوره آنلاین پزشکی از سلامتی ریه های خود اطمینان حاصل کنید.

 

اشعه ها و سرطان ریه

تشعشع به قفسه سینه، به خصوص اگر سیگار هم می کشید، یک عامل خطرناک برای سرطان ریه است. افرادی که برای لنفوم هوچکین یا سرطان سینه درمان شده اند، از این نظر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.

تخمین زده می شود که آلودگی هوا عامل حدود 5 درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه در سراسر جهان است. رسیدگی به این عامل خطر دشوار است زیرا ما به عنوان افراد جامعه معمولاً کنترلی بر کیفیت هوایی که تنفس می کنیم نداریم. شما می‌ توانید برای دریافت اطلاعات راجع به مراقبت از ریه ها در برابر آلودگی هوا از مشاوره آنلاین پزشکی بهره بگیرید.

داشتن سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان ریه خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. اگر سرطان ریه در خانواده شما وجود دارد، به خصوص اگر سایر عوامل خطر را تجربه می کنید، بهتر است یا به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و اگر امکان آن را ندارید با یک دکتر آنلاین صحبت کنید.

شایان ذکر است که مواد زیر نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهند:

  • کشیدن ماری جوانا
  • سیگارهای الکترونیکی
  • تالک و پودر تالک

 

عوامل خطر در ابتلا به سرطان

دلایل مختلفی برای ابتلا به سرطان‌های ریه وجود دارد اما مصرف محصولات حاوی تنباکو اصلی‌ترین عامل است. از موارد دیگری که خطر ابتلا به سرطان ریه را بالا می‌برند، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قرارداشتن در معرض دود سیگار و تنباکو.
  • قرارداشتن در معرض هوای آلوده، تولیدات زغال‌سنگی، گاز رادون، آزبست، اورانیوم، اگزوز دیزل و مواد خطرناک دیگر.
  • انجام پرتودرمانی در ناحیه سینه برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان پستان.

شاید این را هم بپرسید که سرطان ریه ارثی است؟ باید بگوییم که وراثت هم می‌تواند احتمال ابتلا را افزایش بدهد.

تشخیص سرطان ریه

تشخیص سرطان ریه چگونه است؟

تشخیص سرطان ریه فرایندی چندمرحله‌ای است. در نخستین ملاقاتتان با پزشک از شما درباره سوابق پزشکی و علائم سؤال می‌شود. معاینه‌ای جسمانی مانند گوش‌دادن به صدای قلب و ریه‌ها هم صورت می‌گیرد.

از آنجایی که علائم سرطان ریه به بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات دیگر هم شباهت دارد، نیاز به روش‌های تشخیصی دیگر مانند آزمایش خون و عکس‌برداری با اشعه ایکس هم وجود دارد.

اگر بیمار مشکوک به ابتلا به سرطان باشد، نیاز به تصویربرداری‌های بیشتر مانند سی‌تی‌اسکن (CT) و سپس نمونه‌برداری ( biopsy) وجود دارد. برای اینکه مشخص شود، بیماری در بدن پخش شده یا خیر از پت‌اسکن (PET) هم استفاده می‌شود.

تصویربرداری اشعه ایکس سرطان را نشان می‌دهد؟

عکس اشعه ایکس معمولاً به خوبی سی‌تی‌اسکن نمی‌تواند در نشان‌دادن تومورهای سرطانی دقیق عمل کند؛ به ویژه در سطوح اولیه سرطان. در تصویرهایی که با اشعه ایکس برداشته می‌شود، امکان نشان‌دادن تومورهای کوچک در مراحل اولیه سرطان نیست و در ضمن، امکان دارد که تومورها از سوی اعضای دیگر بدن مانند دنده‌ها پوشانده شوند و در تصویر دیده نشوند. در واقع چنین تصویرهایی فقط می‌توانند نشان‌دهنده وضعیتی مشکوک باشند که نیازمند پیگیری بیشتر است. تشخیص سرطان ریه با سی تی اسکن و روش‌های عکس‌برداری دیگر تکمیل می‌شود.

آزمایش‌ها و اقدامات لازم برای تشخیص سرطان ریه چیست؟

از روش‌های زیر برای رسیدن به تشخیص صحیح درباره وضعیت ریه استفاده می‌شود:

  • آزمایش‌های خون
  • نمونه‌برداری یا بیوپسی
  • آزمایش‌های مولکولی

آزمایش‌های خون

تشخیص سرطان ریه با آزمایش خون به تنهایی ممکن نیست، اما راهی برای بررسی عملکرد اندام‌های مختلف است. با انجام این آزمایش‌ها می‌توانیم متوجه وجود موارد مشکوکی در بدن شویم که با آزمایش‌ها و روش‌های دیگر تشخیص قطعی را ممکن می‌کنند.

نمونه‌برداری یا بیوپسی

برای اینکه پزشکان بدانند در بدن بیمار مشکوک به سرطان چه می‌گذرد از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها هم بیوپسی است. با بیوپسی، امکان برداشتن نمونه‌ای از بافت یا مایعات بدن از ناحیه مشکوک به سرطان وجود دارد.

این نمونه در آزمایشگاه و با میکروسکوپ بررسی می‌شود. در آنجا امکان این وجود دارد که سلول‌های نمونه از نظر سرطانی‌بودن یا نبودن بررسی شوند. اگر سلول‌ها سرطانی باشند، تشخیص نوع سرطان هم مقدور می‌شود. نمونه‌ها از نظر تغییرات ژنتیکی (جهش) هم قابل ارزیابی‌اند. این موضوع می‌تواند در انتخاب نوع درمان مناسب کاربرد داشته باشد.

آزمایش‌های مولکولی

در کنار آزمایش‌هایی که گفته شد، امکان بررسی بافت‌های نمونه‌برداری‌ از نظر تغییرات ژنتیکی هم وجود دارد. از جمله ژن‌هایی که در جریان بروز سرطان ریه دچار تغییر می‌شوند، موارد زیر هستند:

  • KRAS.
  • EGFR.
  • ALK.
  • ROS1.
  • BRAF.
  • RET.
  • MET.
  • HER2.
  • NTRK.

درمان سرطان ریه

درمان سرطان ریه چگونه است؟

حتماً این پرسش مهم در ذهنتان وجود دارد که آیا سرطان ریه درمان دارد؟ بله! روش‌های مختلفی برای پاک‌سازی بدن از سلول‌های ریه سرطانی یا کنترلشان وجود دارد. با روش‌های مختلف، این سلول‌ها از بین می‌روند، تکثیرشان کنترل می‌شود یا به سیستم ایمنی در جنگیدن با آنها آموزش داده می‌شود.

بعضی از روش‌های درمانی هم به کاهش علائم‌ها و تسکین درد ناشی از بیماری کمک می‌کنند. روش درمانی متناسب با نوع سرطان، میزان گسترش آن در بدن و عوامل دیگر تعیین می‌شود.

از روش‌های درمانی مختلف باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • جراحی
  • جراحی با فرکانس رادیویی
  • پرتودرمانی
  • شیمی‌درمانی
  • درمان دارویی هدفمند
  • ایمونوتراپی یا ایمنی‌درمانی
  •  درمان‌های تسهیل و کاهش علائم

جراحی

برای درمان سرطان ریه از نوع NSCLC که پخش نشده یا نوع SCLC که فقط به یک تومور محدود است از جراحی استفاده می‌شود. احتمال دارد که جراح تومور و بخشی از بافت سالم اطرافش را برای اطمینان از پاک‌سازی سلول‌های سرطانی بردارد. در بعضی از موارد سرطان ریه پیشرفته هم امکان دارد که تمام این عضو خارج شود تا امکان بازگشت بیماری وجود نداشته باشد.

جراحی با فرکانس رادیویی

گاهی برای درمان سرطان ریه از نوع NSCLC که در آن تومورها در لبه‌های ریه قرار دارند از روش جراحی با فرکانس رادیویی استفاده می‌شود. در این روش از امواج رادیویی پرانرژی برای حرارت‌دادن و از بین‌بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

پرتودرمانی سرطان ریه

در پرتودرمانی هم از پرتوهای پرانرژی برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. این روش به تنهایی یا در کنار جراحی برای بهبود سرطان و کنترل اوضاع کاربرد دارد. پرتودرمانی را برای کوچک‌کردن تومورها و تسکین درد بیماری هم به کار می‌گیرند و هم در درمان سرطان‌های NSCLC کاربرد دارد و هم درمان نوع SCLC.

شیمی‌درمانی

درمان سرطان ریه با شیمی درمانی هم وجود دارد. شیمی‌درمانی یا کِموتراپی (Chemotherapy) هم روشی است که در آن از ترکیبی از داروها برای توقف رشد سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. امکان به‌کارگیری این روش، قبل یا بعد از جراحی یا در کنار روش‌های درمانی دیگر وجود دارد.

درمان دارویی هدفمند

در بعضی از انواع سرطان ریه مانند نوع NSCLC، سلول‌ها دچار تغییراتی (جهش) می‌شوند که رشد سرطان را به همراه دارد. در روش‌های هدفمند از داروهای خاصی برای کُندکردن یا تخریب سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

داروهای دیگری مانند داروهای بازدارنده رگ‌زایی (angiogenesis inhibitors) هم می‌توانند مانع تولید رگ‌هایی خونی جدید در تومور شوند. در نتیجه توانایی سلول‌های سرطانی برای رشد کم می‌شود.

ایمونوتراپی یا ایمنی‌درمانی

بدن ما معمولاً سلول‌های تخریب‌شده یا خطرناک را شناسایی می‌کند و از بین می‌برد. سرطان روش‌های مختلفی برای پنهان‌شدن از دید سیستم ایمنی پیش می‌گیرد تا مانع از تخریب سلول‌های خطرناک شود.

در روش ایمنی‌درمانی یا ایمونوتراپی، امکان فاش‌کردن سلول‌های سرطانی به سیستم ایمنی به وجود می‌‌آید و بدن توانایی جنگیدن با آنها را پیدا می‌کند.

درمان‌های تسهیل و کاهش علائم

بعضی از روش‌های درمانی هم برای کاهش دردها و تسهیل علائم مانند کمک‌کردن به تنفس هستند. از جمله این درمان‌ها باید به روش‌‌هایی اشاره کرد که تومورهای مسدودکننده راه‌های هوایی ریه را کوچک می‌کنند یا از بین می‌برند. روش‌هایی هم برای برداشتن مایع از اطراف شش‌ها و جلوگیری از بازگشت آن وجود دارد.

سلول‌های سرطانی ریه

امکان بهبود سرطان ریه وجود دارد؟

سرطان ریه باعث مرگ می‌شود؟ باید بگوییم که خوشبختانه در این روزها، روش‌های مختلفی برای درمان سرطان‌های مختلف از جمله ریه وجود دارد. در نتیجه، اگر بیماری زود تشخیص داده شود، احتمال بهبودی به خوبی فراهم می‌شود. همه چیز به اندازه تومورها، نوعشان و البته میزان پخش بیماری هم مرتبط است.

با وجود پیشرفت‌های پزشکی بسیار باید به درمان و کنترل سرطان ریه امیدوار باشید. بسیاری از بیماران مبتلا به این سرطان نتایج خوبی از درمان‌های مختلف می‌گیرند.

برای دریافت نوبت ملاقات با بهترین پزشکان و جراحان می‌توانید از سیستم نوبت دهی اینترنتی سایت دکتردکتر هم استفاده کنید. اگر پرسش یا نکته‌ای درباره سرطان ریه در ذهنتان باقی مانده است، حتماً با ما درمیان بگذارید.

منبع:

my.clevelandclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر