علائم جدید کرونا چیست؟ همه چیز درباره علائم و نشانه های کرونا

کسی در جهان نیست که در یک سال اخیر نام ویروس کرونا را نشنیده باشد. این ویروس برای اولین بار در فوریه 2020 (بهمن 1398) در کشور چین کشف شد، با سرعت بالایی در جهان انتشار یافت و در زمان خیلی کمی تبدیل به یک بحران جهانی شد. دانشمندان سراسر دنیا همزمان با شیوع این بیماری تلاش خود را برای پیدا کردن درمان قطعی یا واکسن این بیماری آغاز کردند. بااین‌حال تنها راه موجود برای مبارزه با این بیماری، رعایت پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی، استراحت و قرنطینه در صورت ابتلا به این بیماری است. در این مقاله قصد داریم تمام علائم کرونا (از قدیمی‌ترین تا جدیدترین علائم کشف شده) را بررسی کنیم. با آگاهی از این علائم می‌توانید افراد مشکوک به ابتلا را تشخیص داده و از آن‌ها دوری کنید یا در صورت ابتلا خیلی سریع بیماری خود را تشخیص داده و مراقبت‌های لازم را با مشورت پزشک به عمل بیاورید. با ما همراه باشید.

ویروس کرونا چیست؟

برخلاف تصور عام که کرونا را یک نوع ویروس خاص می‌دانند، سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را خانواده‌ای از ویروس‌ها معرفی می‌کند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را بیمار کنند. بر اساس تعریف WHO «این خانواده از ویروس موجب ابتلا به طیفی از عفونت‌های دستگاه تنفسی در انسان‌ها می‌شود که از سرماخوردگی تا ابتلا به بیماری‌های شدیدتری مثل سندروم تنفسی خاورمیانه (مرس-MERS) و سندروم تنفسی حاد (سارس-SARS) متغیر هستند.»

کووید-19 که در میان مردم تحت عنوان ویروس کرونا شناخته شده است، یک بیماری عفونی است که در اثر ورود یکی از اعضای خانواده کرونا به بدن انسان اتفاق می‌افتد.

کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

کرونا به شدت واگیردار است. حضور یک نفر بیمار کرونایی در فضایی بسته می‌تواند تمام افراد حاضر در آن فضا را مبتلا کند. اصلی‌ترین راه انتقال این بیماری، از طریق قطره‌های درشت تنفسی است که با سرفه یا بازدم خارج می‌شوند. این قطرات ریز ممکن است روی سطوح هم بنشینند و دیگران پس از لمس آن‌ها و دست زدن به دهان و چشم خود به این بیماری مبتلا شوند. در هر صورت برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا استفاده از ماسک تمیز و مناسب الزامی است. همچنین باید تا حد امکان از تجمع، خصوصا حضور در فضاهای بسته خودداری کرده و پس از تماس با هر فرد یا سطحی، دست‌ها را ضدعفونی کرد.

علائم اولیه کرونا در روزهای اول بیماری

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ویروس کرونا، متفاوت بودن علائم آن در بدن‌های مختلف است. به گفته متخصصان سازمان بهداشت جهانی، 80 درصد مبتلایان به این بیماری هیچ علائم شدیدی را در خود احساس نمی‌کنند. اما 20 درصد باقی مانده چطور این بیماری را تجربه خواهند کرد؟

علائم کرونا خفیف و حاد

همانطور که گفتیم، این ویروس برای هر بدن شرایط خاصی را ایجاد می‌کند. میزان شدت بروز علائم کرونا در هر فرد با میزان جهش‌یافتگی ویروس و مقاومت بدن رابطه مستقیم دارد. شدت بروز علائم در افراد مختلف، میزان متفاوتی دارد و از فرد بی‌علامت تا فردی که درگیری شدید ریوی را تجربه می‌کند، شامل می‌شود. در کل می‌توان موارد زیر را برای علائم کرونا معرفی کرد:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • درد معده
  • اسهال
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • از دست رفتن حس بویایی یا چشایی
  • ورم سطح داخلی پلک
  • بی‌اشتهایی یا کم‌اشتهایی
  • سرفه خشک
  • تب
  • تنگی نفس
  • گرفتگی عضلانی

ممکن است فردی که به کرونای خفیف مبتلا شده یک یا چند مورد از این علائم را در خود مشاهده ‌کند. کرونای حاد معمولا با بروز چند مورد از علائم کرونا به همراه تنگی نفس شدید (نیاز به دستگاه تنفسی) در فرد ظاهر می‌شود. تنگی نفس در کرونای خفیف هم گاهی اتفاق می‌افتد، اما در حد چند ساعت و بدون نیاز به دستگاه‌های تنفسی خواهد بود. سازمان غذا و دارو (FDA) و سازمان بهداشت جهانی، هر دو بر ضرورت خودداری از مصرف خودسرانه دارو (Self-Medication) تاکید ویژه‌ای دارند. بنابراین اگر علائم کرونا خفیف را در خود مشاهده کردید، فقط استراحت و قرنطینه را در کنار مشورت با یک پزشک رعایت کنید.

علائم جدید کرونا

مرکز کنترل بیماری و پیشگیری (CDC) اخیرا اعلام کرده است که همه افراد احتمال ابتلا به این بیماری را دارند و هیچ کس نباید آن را شوخی بگیرد. بر اساس گفته این موسسه، علائم جدید کرونا بین 2 تا 14 روز پس از ابتلا در فرد ظاهر خواهند شد و شامل موارد زیر هستند:

  • تنفس سنگین
  • تب شدید
  • سرفه چرکی یا خشک
  • درد بدن
  • خشکی و خارش گلو
  • آبریزش بینی
  • درد شکمی

علائم کرونا انگلیسی چیست

نوع جهش‌یافته جدیدی از ویروس کرونا اخیرا در انگلیس مشاهده شده است که سرعت انتقال بیشتری نسبت به ویروس کرونای اولیه یا کووید-19 داشته و شدت بیشتری دارد. شیوع این ویروس نگرانی‌های تازه‌ای را در سطح جهانی ایجاد کرده است. بعضی از کشورها حتی ورود مسافران انگلیسی یا پروازهای انگلیس را به ممنوع کرده‌اند. 

این ویروس از نوع قدیمی خود عفونی‌تر است، اما احتمال کمتری برای ایجاد علائم شدید در فرد بیمار دارد. گفته می‌شود در حال حاضر با واکسن‌های کووید-19 می‌توان با این ویروس هم مبارزه کرد؛ اما اگر دوباره جهش پیدا کند نیاز به واکسن جدیدتری خواهد بود. این ویروس که برای اولین بار در ماه سپتامبر 2020 مشاهده شد، در حال حاضر به 18 کشور دنیا از جمله ژاپن، سوئد، آلمان، فرانسه و کانادا منتقل شده است. 

علائم مشاهده شده از این ویروس همان علائم کرونا با شدت بیشتر است. سرعت انتشار کووید-20 تا 70 درصد بیشتر از سرعت انتشار کووید-19 است که این مسئله باعث نگرانی‌های ویژه در سطح جهانی شده است. مقامات بلند پایه انگلیسی در حال بررسی تدابیر سنگینی برای قرنطینه بعدی هستند.

علائم کرونا در نوزادان و کودکان

حتما شنیده‌اید که کودکان و نوزادان سیستم دفاعی قوی‌تری داشته و احتمال کمتری برای ابتلا به کرونا دارند. اما به گفته مرکز کنترل بیماری و پیشگیری، کودکان میزبان خطرناک‌تری برای این بیماری هستند، چرا که آن‌ها در اکثر موارد پس از ابتلا علائم خاصی بروز نمی‌دهند اما ناقل ویروس خواهند بود. احتمال ابتلای کودکان به کرونای حاد هم اگرچه کم است اما صفر نیست. موارد کمی از کودکان و نوزادان مبتلا به کرونا تا به ‌حال نیازمند درمان بیمارستانی برای بیماری خود شده‌اند، اما به هر حال این خطر وجود دارد و انجام مراقبت‌های لازم وظیفه هر والدینی خواهد بود. 

دانشمندان همچنین در حال تحقیق و بررسی روی اثرات بلندمدت ابتلا به ویروس کرونا در نوزادان زیر یک سال هستند. این تحقیقات هنوز چیزی را به صورت قطعی اثبات نکرده است؛ اما گفته می‌شود ابتلا به ویروس کرونا قبل از یک سالگی، احتمال بروز بیماری‌های زیر را در بزرگسالی افزایش خواهد داد:

  • آسم یا بیماری مزمن ریه
  • دیابت
  • مشکلات ژنتیکی
  • مشکلات مغز و اعصاب
  • مشکلات متابولیکی
  • کمبود گلبول قرمز
  • ضعف در سیستم ایمنی
  • چاقی

علائم کرونا در بارداری چیست

سازمان خدمات ملی سلامت در انگلیس (NHS) زنان باردار را در گروه ریسک متوسط (Moderate Risk) قرار می‌دهد. متخصصان NHS معتقدند با اینکه هیچ ارتباط خاصی بین علائم کرونا و مشکلات بارداری مشاهده نشده است، اما وجود کودک در شکم مادر ریسک را از حالت عادی بیشتر می‌کند. آن‌ها معتقدند مادر باید بلافاصله پس از مشاهده علائم، پزشک خود را از جزئیات با خبر کرده و به قرنطینه برود. 

مصرف خودسرانه دارو باعث به ‌خطر افتادن سلامت مادر و کودک در آینده خواهد شد. ویروس کرونا ممکن است از مادر به کودک منتقل شود؛ اما این اتفاق منفی نبوده و تنها باعث قوی‌تر شدن سیستم دفاعی بدن نوزاد (به خاطر آنتی‌بادی‌ها) می‌شود. در هر حال اگر باردار هستید باید مراقبت ویژه‌تری را برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس داشته باشید. اگر مبتلا شده‌اید به حرکت فرزند در بدن خود توجه داشته باشید و هر گونه تغییر در الگوهای حرکتی او نسبت به روزهای قبل را به پزشک خود اطلاع دهید. کرونا همچنین ممکن است به خون‌ریزی رحم منجر شود.

تفاوت علائم کرونا با سرماخوردگی و آنفولانزا

همه ما تا به حال انواع سرماخوردگی و آنفولانزا را مشاهده یا تجربه کرده‌ایم. علائمی مثل تب، آبریزش بینی، سرفه و… بین این بیماری‌ها و کرونا مشترک هستند. در چنین شرایطی چگونه می‌توان علایم کرونا را از بیماری‌های مشابه تشخیص داد؟ پزشکان توصیه می‌کنند به محض مشاهده علائمی مثل تب یا سرفه خود را تحت مراقبت و قرنطینه قرار داده و در صورت امکان تست کرونا بدهید.

با وجود دانستن این تفاوت‌ها هم توصیه می‌شود از خودسرانه عمل کردن در صورت مشاهده نشانه های کرونا یا علائم مشابه آن خودداری کنید. چرا که ویروس کرونا هر روز در حال جهش و تغییر شکل است و حتی پزشکان و متخصصان را شگفت‌زده می‌کند. 

همچنین اگر قرار است برای تست کرونا به مرکزی مراجعه کنید؛ در ساعات خلوت و با رعایت تمام پروتکل‌های پیشگیرانه این کار را انجام دهید. چرا که ممکن است علائم شما مربوط به سرماخوردگی ساده باشد، اما پس از حضور در یک مرکز تست کرونا و رعایت نکردن نکات لازم، کرونا بگیرید. اما واقعا بین علایم این بیماری‌ها چه تفاوتی وجود دارد؟ به جدول زیر توجه کنید: 

پس از تشخیص علائم کرونا چه باید کرد؟

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، سازمان بهداشت جهانی به شدت با درمان‌های خودسرانه مخالف است. پس در صورت مشاهده علائم کرونا و نیاز به درمان، قبل از هر چیزی با یک پزشک با تجربه یا پزشک خانوادگی خود مشورت کنید. همچنین لازم است خود را به مدت 14 روز قرنطینه کرده و تمام تماس‌های خود را با اطرافیان قطع کنید.

اگر نوع کرونایی که به آن مبتلا شده‌اید حاد نباشد، با استراحت مطلق، پرهیز از غذاهای چرب و استفاده از نوشیدنی‌های گرم و گیاهی درمان خواهید شد. در این مدت هر گونه تغییر در حالت یا علائم خود را سریعا به اطلاع دکتر برسانید؛ چرا که ممکن است به حضور در بیمارستان و استفاده از درمان‌های ویژه‌تری برای درمان نیاز داشته باشید. از مصرف داروهای سرماخوردگی، آنفولانزا و… به طور جدی خودداری کرده و تنها راهنمایی‌های پزشک متخصص را مبنای عمل قرار دهید. گاهی پزشکان برای کم کردن بعضی از عوارض جانبی بیماری، داروهای سرماخوردگی یا آنفولانزا را تجویز می‌کنند. استفاده از این داروها در صورت تجویز پزشک هیچ مانعی نخواهد داشت. 

کلام آخر

کرونا بحرانی غیرقابل چشم‌پوشی است که در حال حاضر تمام دنیا از آن رنج می‌برند. تنها راه مبارزه با این بیماری واگیردار، رعایت یک سری نکات پیشگیرانه است. یکی از بارزترین ویژگی‌های این ویروس، جهش یافتن مداوم آن است. یعنی از بدن یک فرد تا بدن فرد دیگر ممکن است جهش پیدا کند و علائم کاملا متفاوتی را نشان بدهد. میزان بروز علائم کرونا همچنین به شرایط سیستم دفاعی بدن هم بستگی دارد. بعضی از افراد بدون اینکه فهمیده باشند کرونا می‌گیرند و بعضی از افراد تا بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان رفته و به دستگاه وانیلاتور برای تنفس نیاز پیدا می‌کنند. 

معمولا شروع این بیماری با مشکلات معده، سردرد، بدن درد و بی‌حالی است. اما داشتن این علائم صددرصد به معنای داشتن کرونا نیست. اگر این علائم را در خود مشاهده کردید بلافاصله با یک پزشک مشورت کنید، تماس خود را با دیگران قطع کنید و در صورت امکان تست بدهید. متخصصان سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو خیلی جدی با درمان خودسرانه و مصرف دارو در خانه برای درمان کرونا مخالفت می‌کنند.

سوالات متداول

<strong>آیا سرفه خشک به معنای ابتلا به کرونا است؟</strong>

سرفه خشک به تنهایی و بدون سابقه تب و بدن‌درد، ضعف و بی حالی، تهوع و سردرد بعید است کرونا باشد. البته  با توجه به اهمیت سرفه خشک، در صورت بروز حتما با پزشک مشورت کنید.

<strong>چه تفاوتی بین سرماخوردگی و کرونا وجود دارد؟</strong>

سرماخوردگی و کرونا اشتراکات زیادی دارند، مثل تب و بی حالی و … . اما نمی‌توان از روی علائم تشخیص قطعی داد؛ با توجه به شرح حال بیمار، سابقه بیماری زمینه‌ای و علائم کنونی برای هر بیمار جداگانه تصمیم‌گیری می‌شود. در هر صورت بدون مشورت با پزشک یا انجام تست شروع به درمان نکنید.

<strong>آیا کودکان هم به کرونا مبتلا می‌شوند؟</strong>

در ابتدای شروع کرونا  تصور بر این بود کودکان مبتلا نمی‌شوند .اما به تدریج مشخص شد امکان بروز در کودکان هم هست اما کمتر از بزرگسالان و نمی‌توان همین احتمال کم را نادیده گرفت. کودکان ناقل خوبی برای ویروس کرونا به حساب می‌آیند.

<strong>در صورت مشاهده علائم کرونا چه کنیم؟</strong>

پیش از هر چیز با پزشک تماس گرفته و برای تست آماده شوید. اگر این امکان فراهم نبود، خود را قرنطینه کرده و غذای چرب، شور یا تند نخورید. برای مشاهده توصیه‌های بیشتر و دقیق‌تر به متن مراجعه کنید.

<strong>آیا داروهای آنفولانزا به درمان کرونا کمک می‌کنند؟</strong>

در بعضی موارد بله. البته توجه داشته باشید که تشخیص این نیاز باید توسط پزشک متخصص صورت بگیرد. درمان خودسرانه کرونا می‌تواند عواقب هولناکی را در پی داشته باشد که در متن به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

منابع:

who

bbc

fda

nhs

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
199 نظرات
  1. علی اصغر تقیزاده می گوید

    سلام حدود دو روز آب ریزش بینی شدید گلو درد همراه با خارش وسوزش گاها با سرفه وخارج سینه ممکنه کرونا گرفته باشم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله ممکن خصوصا اگر گلودرد شدید باشه

  2. Raha می گوید

    سلام وقت بخیر
    مادر من از ابتدای هفته علائم کووید داشتن، تب و سرفه و کمردرد که برطرف شد
    امروز اکسیژن خونشون 91 بوده، نیاز به سی تی اسکن هست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بهتره انجام دهند

  3. عشرت می گوید

    سلام من بعدا (۱۰) روز از واکسن کرونا تا (۶)روز ضعف داشتم از روز (۱۰)لرز درد استخوان وسرفه خشک می‌تونه کرونا باشه باوجود تزریق واکسن

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام ممكنه قبل از تزريق وامسن كرونا داشتيد عزيزم بعد از تزريق بروز پيدا كرده
      بهتره كه

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

  4. زهرا می گوید

    سلام من حدود ۴۷ روز پیش کرونا گرفتم و خوب شدم الان تب و لرز دارم که استامینافون مصرف میکنم ممکن دوباره مبتلا شده باشم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام ممكنه لطفا تست كرونا بديد

      1. سما می گوید

        سلام من گلو درد وسرفه حالت تحوع وبدن درد دارم وسرگیجه کرونا میتونه باشه

  5. ناشناس می گوید

    سلام تست pcr انجام دادم و مثبت کم نشون داد چیزی که پزشک گفت آیا امکان داره که تست مثبت من کاذب باشد
    و علایم خاصی ندارم بعد از کذشت 4 روز

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      مثبت کاذب بعید
      بیشتر تست منفی کاذب میده تا مثبت

  6. فرهاد می گوید

    با سلام و خسته نباشید. بنده هیچگونه علایمی به غیر سرفه انهم خیلی کم ندارم و تب هم چند بارچک کردم نبود. ولی طی ساعت خاصی از روز مثلا ده صبح تا 5 عصر یه احساسی تو ریه دارم که حس سرفه دارم و بعد از بین میره بعد از گذشت چند روز اون حس بد خیلی کمتر شده دریه حسی مثال سرفه . تنگی نفس و یا بیحالی نیز ندارم . سرفه خشک هست و ازار دهنده نیست. الان یک هفته س این علامت رو دارم . فقط یک علامت. لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      علایمتون خیلی به نفع کرونا نیست
      اگه سرفه زیاد شد ویزیت شین

  7. شاهین می گوید

    سلام، بیش از دو هفته است، بی حالم و گوشام سوت میکشه، سرفه، عطسه و تنگی نفس ندارم و اشتها و بویایی و چشاییم سر جاشه، احساس می کنم چیزی تو گلوم و یا سر معده ام گیر کرده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگه تب و خستگی و دردبدن و کمر درد و سردرد ندارین و تهوع و اسهال هم ندارین
      میتونه این حالت معده ریفلاکس باشه

  8. ناشناس می گوید

    سلام دکتر کرونا دارم فقط روز اول سردرد و تب داشتم و الان شش روز که هیچ علامتی ندارم دیابت هم دارم باید چیکار کنم؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام اكسيژن خونتون و تب را چك كنيدو

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

      1. بهاره می گوید

        سلام خسته نباشید من چند روز خود به خود حالم بده شده تهوع داشتم شکمم درد زیاد داشت الان اتهام کم شده شکمم هم درد داره کمی هم بی حالی دارم ممکنه کرونا باشه

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          ممکنه عزیز
          البته سایر ویروس ها هم مطرحن

  9. مامان امیر حسین می گوید

    سلام
    پسر ۵،۵ سالم دو روزه تب داره بدون هیچ علامت دیگه ای روز اول کمی دل درد داشت. بالا آورد خوب شد دل دردش قطع شد ولی تبش هنوز قطع نشده دکتر بردم گفت سرما خورده
    استا میدم بهش شب ها تبش تا ۳۸،۴ هم میره با استا میشه گفت کنترل شده ولی قطع نشده
    نگرانم … به نظرتون علایم کرونا نیست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ممکنه باشه، نمیشه رد کرد بدون ازمایش
      بهتره ازمایش خون cbc, diff, esr, crp, s/e بدین

  10. .. می گوید

    من دوروزی هس اسهال دارم و شکم درد
    بعضی مواقع هم لرز و سرفه ی خشک و بدن درد ممکنه کرونا باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله علایم‌ محتمله

  11. ناشناس می گوید

    سلام، سه روز است که گاهی اوقات لرز دارم و مشکل دیگری ندارم ، ممکن است کرونا باشد؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      محتمل است

  12. سما می گوید

    سلام من چند روزی نه بو ونه چشایی رو میفهمم و خستگی هم دارم ولی هیچ علامتی دیگه ندارم ممکنه کرونا باشه.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد قرنطينه شيد
      تست كرونا هم بديد

  13. ناشناس می گوید

    سلام روزتون بخیر من دو روزه سرگیجه و بی حالی شدید دارم اما تب و بدن درد ندارم فقط یکم ساق پام حالت گرفتگی داره ممکنه کرونا باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله ممكنه كرونا باشه
      تست covid pcr بديد

  14. ناشناس می گوید

    چشم دردوسردرد کمی دارم.
    کمی هم شکم من روان کار می کنه آیا کروناست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      میتواند باشد

  15. صادقي می گوید

    سلام من دختر عطسه و ابريزش بيتي داره ٤ سالشه، احتمال كرونا داره ؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام ممكنه، بايد حتما تست pcr covid ازش بگيريد

  16. شاهین می گوید

    من مادرم الان تب و لرز داره و آبریزش بینی به همراه بدن درد
    تست pcr دادیم جوابش منفی شد احتمال داره تست اشتباه باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله احتمالش هست
      حتما بايد دارو دريافت كنند
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص عفونی مراجعه کنید.

  17. سعید می گوید

    سلام تست کرونا ی بنده مثبت هست الان ۱۰روزه ک گرفتارم خواستم بدونم ممکنه به ریه ام سرایت کنه تا حالا مشکلی ندارم فقط گهگاهی سرفه میکنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ممکنه بله
      چون خفیف علایمتون شاید یک درگیری خفیف باشه

  18. زینب می گوید

    سلام من ۱۳ روزه به کرونا مبتلا هستم البته تست منفی بود ولی بر حسب علایم پزشک تشخیص کرونا داد سه روزه تنگی نفس خفیف و کمی درد قفسه سینه پیداکردم سی تی درگیری ریه رو نشون نداد کمی هم احساس گرمی بدن و سرگیجه دارم این علایم با وجود اینکه ۱۳ روز گذشته طبیعیه نیاز به اقدام خاصی نیست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      کی سی تی کردین؟
      اکسیژن خون باید چک شود

  19. احمد بنس می گوید

    سلام خانم من ۱۶روزدرگیر کرونادبوده الان تب نداره سرفه خیلی کم میکنه اکسیژن خونش رو ۹۵ هست فقط فشارش کمی پایین هست روی ۹و۱۰اما مشکل اینه که بعد ۱۶ روز خیلی بی حال و خسته است و حالات افراد افسرده را داره و حرکاتش کند شده و تکلمش هم کند شده حتی راه رفتنش هم کند شده آیا این عوارض همین بیماریست یا مشکل چیز دیگه ای است ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله، بايد MRI مغزي انجام دهد و > برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.
      چون كرونا ميتونه باعث لخته خون در سر شود

  20. فاطمه زاهدیان می گوید

    گلو درد دارم بینی ام کیپ شده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام لطفا از نظر كرونا بررسي شيد و تست covid pcr بديد

  21. رویا می گوید

    سلام خسته نباشید اقا دکتر عطسه کروناست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام خير اما اگه همراه با ابريزش بيني هست بله ممكنه باشه

  22. خانم جمشیدی می گوید

    سلام خسته نباشین آیا این ها عوامل کرونا هست پا درد شدید سر درد شدید گلو درد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله بايد تست كرونا بديد

  23. فرحناز خیاط ماکویی می گوید

    سلام خوبید خسته نباشید من بی حال هستم و سر درد و پا درد و کمر درد دارم
    بدن درد هم دارم آیا به کرونا مبتلا شدم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله احتمالش هست
      لطفا تست كرونا بديد

  24. علیرضا می گوید

    سلام من امروز صبح وسط سینم یکم سنگینی میکنه و یکمم دل درد دارم دیشب یکم پرخوریم کردم و احساس میکنم تنفسم یکم بد شده نمیدونم تلقینه یا از استرسمه لطفا کمک کنین ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام لطفا تست كرونا بديد
      در صورت منفي شدن
      لطفا از نظر رفلاكس معده به مري بررسي شيد و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

  25. رسول می گوید

    باسلام.
    من تقریبا چهل روز قبل مبتلا به کرونا شدم و باهاش جنگیدم تا به الان. بسیار دوران سختی رو پشت سرگذاشتم.ولی الان خروج ناگهانی منی باعث ازارم میشه. و نمیدونم باید چیکار کنم. یهو فکر میکنم ادرار دارم ولی فقط منی هستش. گاهی اوقات قبل و بعداز ادرارم هست. چیکار باید کرد؟ ۳۲ سالمه و متاهل هستم. باتشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

  26. مریم عیسی پره می گوید

    سلام از صبح وسط سینه م سنگینه امکان داره کرونا گرفته باشم . البته تیروید پرکار دارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد تست كرونا بديد

  27. علی بهرامی می گوید

    سلام پنج روزه که کم اشتها شدم دل درد دارم حالت تهوع دارم وگاهی استفراغ البته اگه غذا نخورم مشکلی ندارم فقط بیحال هستم امکانش هست کرونا باشه وچندروز دیگه حالم خوب میشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله امکانش هست
      البته میتواند سایر علل از جمله سایر عفونت های ویروسی و.. هم مطرح باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.