مراحل بیماری پارکینسون چیست؟ عاقبت بیماری پارکینسون

مغز مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اندام در بیشتر موجودات است. کار این عضو کنترل بدن و ذهن است و به‌صورت مستقیم روی دیگر اندام‌های بدن مثل ماهیچه‌ها تاثیر می‌گذارد. سیستم عصبی مرکزی (CNS) انسان که شامل مغز و نخاع است، با دریافت اطلاعات بیرونی و از محیط اطراف، نوع کارکرد ارگان‌های درونی بدن را مشخص می‌کند. به همین دلیل وجود هرگونه اختلال در سیستم عصبی می‌تواند مشکلات و بیماری‌های مختلفی را ایجاد کند. بیماری آلزایمر و پارکینسون از شایع‌ترین بیماری‌های مغز و اعصاب به شمار می‌روند. آشنایی با این بیماری‌ها و مراحل پیشرفت آن‌ها، می‌تواند در فرایند درمان موثر باشد. بنابراین، ما در این مقاله درباره مراحل بیماری پارکینسون به‌طور کامل برای شما توضیح می‌دهیم. همراه ما باشید تا پاسخ پرسش‌های خود را پیدا کنید.

بیماری پارکینسون چیست؟

مغز انسان از میلیون‌ها سلول مغزی تشکیل شده است. ایجاد هرگونه کاهش، افزایش یا اختلال در این سلول‌ها باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود. بیماری پارکینسون (Parkinson’s Disease) نوعی اختلال سیستم عصبی است که به دلیل تخریب سلول‌های مغزی در بخش میانی مغز ایجاد می‌شود. این سلول‌ها وظیفه ترشح هورمون دوپامین را دارند که در حفظ تعادل بدن نقشی اساسی دارد. 

علت این بیماری اغلب مسائل ژنتیکی و عفونت‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد سمی خاص است. اما باید در نظر داشت که عامل اصلی بروز پارکینسون هنوز ناشناخته است. به همین دلیل درمانی قطعی نیز برای آن وجود ندارد. اغلب داروهای موجود برای کنترل و کند کردن روند رشد بیماری تجویز می‌شود. 

از لحاظ آماری، بیماری پارکینسون بین مردان شایع‌تر از زنان است. همچنین افراد بین 50 تا 60 سال نیز بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. در ادامه درباره علائم و مراحل بیماری پارکینسون بیشتر توضیح خواهیم داد.

علائم و نشانه های بیماری پارکینسون

به‌طورکلی علائم اصلی بیماری پارکینسون در مراحل مختلف بیماری عبارت است از:

  • لرزش ناگهانی انگشتان دست یا پا
  • اختلال‌های گفتاری
  • مشکل در بلع مواد غذایی
  • عدم تعادل در حرکات بدن
  • افسردگی و مشکلات روان‌شناختی
  • سفت شدن تدریجی عضلات
  • تغییر حالت چهره
  • آبریزش دهان
  • مشکلات بینایی
  • مشکلات گوارشی مثل یبوست
  • اختلال در خواب
  • مشکلات بویایی
مراحل اولیه پارکینسون
بی‌خوابی از نشانه‌های بیماری پارکینسون

مراحل پیشرفت بیماری پارکینسون

با توجه به بررسی‌های بالینی بیماران مبتلا به پارکینسون، پیشرفت این بیماری در 5 مرحله صورت می‌گیرد. این طبقه‌بندی و آشنایی با این مراحل، به پزشکان کمک می‌کند تا متوجه شوند که بیمار در چه مرحله‌ای قرار دارد تا درمان‌های لازم را تجویز کنند. مراحل بیماری پارکینسون شامل موارد زیر است:

  • مرحله اول

مراحل اولیه بیماری پارکینسون به‌صورت عمده شامل بروز و شناسایی اولیه علائم بیماری است. در مرحله اول اغلب نشانه‌های کمی از بیماری مشاهده می‌شود که معمولا در بین بیماران، لرزش یکی از دست‌ها یا پاها بسیار رایج است. 

در این مرحله، ممکن است عدم تعادل خفیف در راه رفتن یا ایستادن بیمار وجود داشته باشد یا در برخی مواقع حالات چهره و صورت او تغییر کند. این نشانه‌ها معمولا موجب اختلال در زندگی روزانه فرد نمی‌شوند. اما بهتر است که سریعا توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب تشخیص داده و درمان آغاز شود.

  • مرحله دوم

در مرحله دوم رشد پارکینسون، علائم بیماری شدت بیشتری پیدا می‌کند. ورود به این مرحله متناسب با شرایط جسمی و روحی بیمار ممکن است چند ماه یا چند سال طول بکشد. بنابراین، توجه به وضعیت بیمار و دارودرمانی در مرحله نخست و این مرحله بسیار لازم و حیاتی است.

افزایش شدت نشانه‌ها به‌صورت سفت شدن عضلات دو طرف بدن در قسمت دست‌ها یا پاها، ایجاد مشکل در تکلم و حفظ تعادل بدن هنگام ایستادن، بعضی از علائم مرحله دوم پارکینسون به شمار می‌روند. در این مرحله نیز با کنترل بیماری، فرد می‌تواند به انجام کارهای روزانه خود ادامه دهد.

  • مرحله سوم

مرحله سوم پیشرفت بیماری، مرحله میانی رشد پارکینسون به شمار می‌رود. در این مرحله شدت علائم مرحله دوم بیشتر می‌شود. همچنین نشانه‌های دیگری مثل عدم تعادل هنگام انجام کارهای روزانه، واکنش‌های کند و آرام نسبت به اتفاقات محیطی نیز دیده شده و به‌طورکلی حرکات بیمار بسیار کند می‌شود. 

بهتر است علاوه بر دارودرمانی از فیزیوتراپی نیز در این مرحله استفاده شود. در مرحله سوم پارکینسون، بیمار نیاز به کمک و توجه بیشتری برای انجام کارهای شخصی مثل لباس پوشیدن، راه رفتن و غذا پختن دارد.

  • مرحله چهارم

مرحله چهارم و پنجم از مراحل آخر بیماری پارکینسون محسوب می‌شوند. در مرحله چهارم، خشکی عضلات و کند شدن حرکات بدنی افزایش می‌یابد و در مواردی ممکن است شدت لرزش بدن کاهش یابد. اما با این وجود راه رفتن و حفظ تعادل بدن بسیار سخت است. 

توصیه می‌شود در این مرحله از رشد بیماری، همواره فردی در کنار بیمار باشد تا در انجام کارهای روزانه به او کمک کند. همچنین ادامه جلسات فیزیوتراپی و استفاده از واکر هنگام راه رفتن می‌تواند مفید باشد.

مراحل رشد پارکینسون
عدم تعادل از مراحل پیشرفته بیماری پارکینسون
  • مرحله پنجم

مرحله پنجم آخرین مرحله از پیشرفت بیماری پارکینسون است. در این مرحله که شامل علائم مزمن است، سفت شدن عضلات و ناتوانی در حرکت بیمار دیده می‌شود. مراقبت روزانه در مرحله آخر بسیار حیاتی است؛ زیرا اغلب بیماران به‌دلیل مشکلات حرکتی قادر به انجام فعالیت‌های روزانه خود نیستند. 

استفاده از ویلچر، واکر و فیزیوتراپی بسیار کمک‌کننده است. برخی مشکلات روان‌شناختی و عصبی مثل توهم، گیجی، مشکل در بلع مواد غذایی و زوال عقل نیز ممکن است در بیماران مشاهده شود.

عاقبت بیماری پارکینسون چیست؟

باتوجه‌به مراحل بیماری پارکینسون، این بیماری به‌تنهایی موجب مرگ افراد مبتلا نمی‌شود. بلکه علائم ناشی از آن می‌تواند منجر به بروز بیماری‌ها و مشکلات دیگر مثل آسپیراسیون ریوی و زوال عقل شود. آسپیراسیون ریوی یا آسپیراسیون، زمانی رخ می‌دهد که ترشحات گلو یا سیستم گوارشی و اجسام صلب مانند یک دانه عدس، وارد مجاری تنفسی شده و موجب خفگی یا عفونت‌های سیستم تنفسی شود. 

این مشکلات به همراه خطر سقوط، زخم و شکستگی‌های ایجاد شده، می‌توانند باعث مرگ بیمار شوند. زیرا عموما در بیماران مبتلا به پارکینسون مشکلات حرکتی و بلع شایع است. به همین دلیل مراقبت‌های شبانه‌روزی و دقیق از بیماران پارکینسون که در مراحل پیشرفته بیماری قرار دارند، حیاتی است.

کلام آخر

بیماری پارکینسون یکی از مشکلات رایج سیستم عصبی است. در این بیماری، فرد مبتلا با گذشت زمان و پیشرفت علائم دچار مشکلات حرکتی، بلع و عدم تعادل می‌شود. آشنایی با مراحل رشد آن به بیماران کمک می‌کند تا بتوانند متناسب با شدت بیماری‌شان برای درمان‌های مختلف اقدام کنند. کمک گرفتن از دیگران برای انجام کارهای روزانه، شرکت در جلسات فیزیوتراپی در کنار دارودرمانی و استفاده از وسایلی مانند واکر تا حد بسیار خوبی می‌تواند فرایند رشد بیماری را کنترل کند.

سوالات متداول

مراحل پیشرفت بیماری پارکینسون به چه صورت است؟

این بیماری در 5 مرحله پیشرفت می‌کند. در مراحل ابتدایی تنها علائمی خفیف مثل لرزش یکی از دست‌ها یا پاها مشاهده می‌شود و به‌تدریج خشکی عضلات و عدم تعادل در ایستادن و راه رفتن به وجود خواهد آمد. در مراحل آخر پارکینسون، مشکل در بلع، زوال عقل و افسردگی نیز در کنار افزایش شدت علائم حرکتی دیده خواهد شد.

آیا بیماری پارکینسون موجب مرگ بیمار می‌شود؟

بیماری پارکینسون به‌تنهایی موجب مرگ بیمار نمی‌شود. اما به‌دلیل افزایش احتمال سقوط و افتادن بیماران و در نتیجه شکستگی و زخم، می‌تواند بیماری‌های دیگری سلامتی بیمار را به خطر اندازد.

درمان بیماری پارکینسون چیست؟

دلیل اصلی بروز این بیماری هنوز به‌طور کامل مشخص نشده است. به همین دلیل درمانی قطعی و کامل برای آن وجود ندارد.

علائم اصلی بیماری پارکینسون کدام است؟

در مراحل اولیه بیماری پارکینسون، لرزش انگشتان یکی از دست‌ها یا پاها دیده می‌شود. با گذشت زمان و ورود به مراحل دیگر، شدت این علایم بیشتر می‌شود و در دو طرف بدن لرزش، سفتی عضلات، عدم تعادل در راه رفتن و ایستادن و تغییر حالت چهره مشاهده خواهد شد.

منابع:

parkinson

healthline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
34 نظرات
  1. آذی می گوید

    سلام.مامان من ۷۲ سالشونه و پارسال تشخیص بیماری دادن .البته علایمش خیلی سال قبلتر هم داشتن ولی کسی تشخیص نداده بود .الان لرزش دست دارن ،دایم سرفه میکنن و مشکل بلع دارن.خبلی لاغر شدن و شکل استخوان بندیشون تغییر کرده .خیلی خیلی بدبین شدن و کمی پرخاشگر..الان در چه مرحله بیماری هستن؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      در صورتی که اختلال تعادل دارن و یا حرکاتشون کند شده مرحله ۳ یا بالاتر هست

  2. مینا می گوید

    سلام همسر من ۱۱ سال هست که به بیماری مبتلا شده در سن ۵۰ سالگی متاسفانه
    تا یک سال پیش داروها رو میخورد و به نسبت بد نبود ولی حدود یک سال میشه که روز به روز بدتر میشه کنترل ادرار رو از دست داده و توان حرکتی هم نداره با اینکه دارو میخوره
    ولی دکترش مرتب داروها رو اضافه میکنه روز ۱۰ تا دوپامین میخوره میخواستم بپرسم این زیاد خوردن دارو باعث پارگی موریرگها مغز و سکته ی مغزی نمیشه؟ از این موضوع خیلی نگرانم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام‌
      خیر داروها این اثر رو ندارن

  3. مازیار می گوید

    باسلام پدرم نزدیک ب هفت ساله به این مریضی مبتلا شدن و الان دوساله ک هیچکس نمیتونه نگه داذی کنه و پیش منه واقعا بیماری سختیه و از اون سختتر نگهداری کردن از مریضه ک طاقت فرساس ی مریضیه که بنظرم پکیجی از چند مریضی

    1. مشاور سلامتی می گوید

      با ارزوی بهبودی ایشان🙏

  4. سیامک می گوید

    سلام من دیروز متوجه شدم که پدرم پارکینسون دارن اونم پزشک داخلی در کمتر از یک دقیقه تشخیص داد راه نمیتونه برن تعادل ندارن و کم اشتها شده یبوست شدید گرفته و یک مقدار حافظه هم درست کار نمیکنه فعلا دارو داد گفت تا ده روز استفاده بشه مجدد من رو در جریان روند بهبود بزارید و تاکید بر ویزیت پزشک متخصص مغز و اعصاب نظرتان چیه؟ سپاس فراوان

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      توصیه من اینه بدون ویزیت متخصص مغز و اعصاب تشخیص و درمان نگزارید

  5. سید مهدی حسینی می گوید

    « يَا مَنِ اسْمُهُ دَوَاءٌ ، وَذِكْرُهُ شَفَاءٌ ، وَطَاعَتُهُ غِنىً ، اِرْحَمْ مَنْ رَأْسُ مَالِهِ الرَّجَاءُ ، »

  6. مهدی می گوید

    سلام من مادرم از سال ۹۵درگیر این بیماری شده الان هم سال ۱۴۰۲هستیم دکتر ایشان آقای مهاجر در تهران این بیماری تشخیص داد خیلی مراحل درمانی و نگهداری بیمار سخت است الان چند ماهی هست آخر شب قبل خواب دچار توهم های بسیار زیاد و سختی میشه و بعد از چند دقیقه خواب بلند میشه و میگه آدم توی خونه هست یعنی افراد زیاد با این که بیدار شده باز هم مردم میبینه و میگه اونها چرا دارند میان تو خونه
    متاسفانه خیلی دردآور هست که مادری با ضریب هوشی بالا در این حال ببینی
    درمان این بیماری فقط مرحمت خداوند هست و بس و اینجاست که متوجه میشی باید خدا بخواد که آجر هم بتونه جان بگیره

  7. F s می گوید

    سلام خسته نباشین ببخشید مادر شو هر من بیماری پارکینسون دارن که خیلی ساله مبتلا هستن و ۶۲ سال دارن و کمرش خیلی خم شده الان بدنش چند ماهی میشه خیلی سست شده و به سختی میتونه خودش بلند بشه و گاهی اوقات موقع راه رفتن تیک پا دارن که یهو میپرن جلو و گاهی موقع خوردن دچار خفگی میشن و میخواستم بدونم تو کدوم مرحله بیماری هستن و چقدر ممکنه بیماریش پیشرفت کنه ؟

  8. فاطمه می گوید

    سلام دختری بیست ساله هستم حدود یکساله لرزش دست دارم اولش دست چپم می‌لرزید بعد مدتی هردو مشکل تعادل هم درام و در طول یکسال چند بار افتادم از پله…ممکنه پارکینسون باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به علایمت لازمه معاینه بشی عزیزم و به متخصص” مغز و اعصاب مراجعه کنی

  9. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید من مادرم الان یک ماه و نیم که فقط سرگیجه داره بسیار بی حال شده به طوری که فقط می‌خوابه به سختی حرف میزنه یک هفته بیمارستان بستری بود گفتن که مایع گوش میانی تکان خورده به علت واکسن کرونا آیا امکان داره بیماری پارکینسون باشه من خیلی میترسم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر توسط متخصص” مغز و اعصاب هم ویزیت شده و ازمایشا و mri خوب بوده خیر
      پارکینسون رو متخصص مغز و اعصاب تشخیص میده

  10. مهدی می گوید

    مسر من پاکینسون داره؟
    آبا میتواند باردار شود؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      پزشکشون باید تایید کنن بعد از بررسی مدارک و شرایطشون

  11. مهدی می گوید

    سلام
    همسر من 30 سال داره. در مرحله دوم پارکیسون است. دارو را تازه شروع کرده.
    سوالم اینه مراحل چقدر زمان میبره؟ آیا میتواند با دارو کنترل کند و پیشرفت نکند؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با درمان کنترل میشه حدودا
      ولی باید مرتب توسط متخصص” مغز و اعصاب ویزیت شوند

  12. نجمه شفیعی می گوید

    سلام خواستم بدونم پدرم مبتلا هست رفتن دریا برای او مضر هست یا خیر ؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر با مراقبت و همراهی باشه خیر ضرر نداره

    2. مریم می گوید

      سلام پدر بنده ۲۳ سال هست پارکینسون دارند تقریبا ۲۰ سال میشه فقط مادوپار و سیفرول مصرف میکنن و سه چهار سال هم میشه آمانتادین هم اضافه شد،تقریبا ۵ ماه هست آمانتادین رو ترک کرده و از همون زمان ایزیکام ۱۲۵ رو مصرف میکنه ، تو همین ۵ ماه دچار توهم خیانت شده و مادرم را متهم میکنه ،از علائم جسمانی هم بزاق دهان شدید و قفل شدن بدن به دفعات ۳ الی ۴ بار در روز هست ، میخوام بدونم هذیان و توهمات خیانت اثرات تغییرات دارویی هست یا پیشرفت بیماری ؟ لازم بذکر است که حافظه ادراک هوش تمرکز خوبی داره .با تشکر از پاسختون

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام عزیزم
        بله در سیر پارکینسون ممکن است به تدریج توهم و هذیان بروز کند
        حتما لازم است مجددا به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا داروی مناسب تجویز شود

  13. اتابک لر می گوید

    سلام اسناد بهترین داروی الان پارکینسون در ایران چه دارویی هست حتی داروی خارجی چه داروی هست وکجا گیر میاد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      درمان قطعی که به طور کامل خوب بشن وجود نداره اما برای کنترل علایم طیفی از داروها مثل لوودوپا،مادوپار است

  14. فاطمه سلطانی می گوید

    سلام من شش ساله که این بیماری رو بِا خودم به دوش میکشم و دکتر زیاد رفتم هیچکی علائم بیماری‌من رو متوجه نشد به جز امسال که پیش دکتری به نام احمد مرامی در خیابان پرستار توانست بیماری مرا تشخیص بدهد ک خداراشکر الان خیلی بهترم انشالله که هیچکس گرفتار این بیماری و بیماری دیگری نشود

    باتشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با آرزوی بهبودی و سلامتی

    2. ناشناس می گوید

      سلام ووقت بخیر مادرمن دچاراین بیماری شده توروخدا آدرس دکترتونو برام ارسال میکنید😭

  15. ناصر می گوید

    بسیار عالی بود،

  16. شیوا رستگار می گوید

    ببخشید یعنی پدرم چون ب این بیماری مبتلاست
    هیچوقت بهبود نمیابد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم بهبود قطعی که خیر اما با دارو کنترل میشه و روندش کند میشه

      1. SAEid می گوید

        سلام تاكى بايد دارو مصرف كنن؟؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          اصولا دایمی است

  17. صابر می گوید

    بسیار عالی و مفید بود.سپاس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر