مزایای نگهداری از سگ به عنوان حیوان خانگی چیست؟

عشق بی قید و شرط، همراهی فداکارانه، سرگرمی مداوم؛ تمامی این موارد از مزایای نگهداری از سگ است. اغلب صاحبان سگ‌های خانگی می‌گویند که زندگی با سگ برایشان چقدر جذاب است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که داشتن سگ از نظر جسمی و روحی برای شما مفید است. سگ‌ها باعث می‌شوند صاحبانشان انسان‌هایی شادتر و سالم‌تر باشند. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند باعث شوند که صاحبانشان از پس بحران‌های زندگی برآیند. در ادامه مقاله در رابطه با دیگر مزایای داشتن سگ به عنوان حیوان خانگی توضیحات بیشتری می‌دهیم.

نگهداری از سگ‌ باعث می‌شود که کمتر احساس تنهایی کنید

سگ‌ها در همه شرایط می‌توانند دوست خوبی برای شما باشند. مطالعه‌ای در استرالیا نشان داد که نگهداری از سگ خانگی سبب کاهش تنهایی می‌شود. عشق بی قید و شرطی که سگ‌ها نسبت به انسان‌ها دارند می‌تواند سبب جلوگیری از انزوای اجتماعی آنان شود.

مزایای مالکیت سگ به سلامت روان شما نیز کمک می‌کند. صاحبان سگ کمتر دچار افسردگی می‌شوند. صاحبان سگ‌هایی که مبتلا به افسردگی بالینی شده‌اند به احتمال زیاد به اندازه افراد دیگر افسرده نخواهند شد. مراقبت از سگ به تسکین علائم افسردگی کمک کرده و افراد را به مثبت اندیش بودن ترغیب می‌کند.

مزایا نگهداری سگ
مزایای نگهداری سگ در منزل

سلامت قلبی شما از مزایای نگهداری از سگ خانگی

داشتن یک سگ می‌تواند به شما کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشید. تحقیقات نشان داده است که صاحبان سگ‌های خانگی عمر بیشتری دارند و مرگ دیرتر به سراغشان می‌آید. اغلب صاحبان سگ‌ها فشار خون پایین‌تری دارند و همین باعث سلامت قلب آنان می‌شود. ارتباط با یک حیوان خانگی مانند سگ می‌تواند استرس را کاهش دهد که خود استرس عامل اصلی بیماری‌های قلبی است.

مزایای نگهداری از حیوانات خانوادگی بسیار زیاد است؛ به طور مثال، مطالعات نشان داده است که نوازش سگ ضربان قلب فرد را کاهش می‌دهد. بنابراین، صاحبان سگ‌ها به احتمال زیاد قلب سالم‌تری دارند. در حقیقت، برخی تحقیقات نشان داده است که صاحبان سگ‌ها در مقایسه با دیگر افراد، بسیار بیشتر می‌توانند از حمله قلبی زنده بمانند.

کاهش استرس از مزایای نگهداری از سگ

اگر شما یک سگ داشته باشید می‎تواند به شما در کاهش استرس و اضطراب کمک کند. نوازش سگ می‌تواند سبب کاهش فشار خون، کاهش ضربان قلب و کند شدن تنفس شود و همچنین تنش عضلانی را کاهش دهد. در تحقیقی که دانشگاه واشنگتن انجام داد، نتیجه آن بود که حتی نوازش سگ به مدت ده دقیقه می‌تواند سطح هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس را کاهش دهد.

سگ‌ها باعث ایجاد تحرک در شما می‌شوند

داشتن یک سگ سبب می‌شود که شما ناخودآگاه شروع به ورزش کنید. به دلیل پیاده‌روی‌های طولانی با سگ‌ها و بازی با آن‌ها تحرک زیادی خواهید داشت. روزانه با 30 دقیقه پیاده‌روی با سگ خود می‌توانید سلامت خود را بهبود بخشید.

سگ‌ها زندگی اجتماعی شما را بهبود می‌بخشند

پیاده‌روی شما همراه با سگتان در کوچه و خیابان یا پارک ممکن است توجه دیگر افراد را جلب کند. همین امر سبب شروع مکالمه بین شما و افراد دیگر می‌شود. شروع مکالمه با افراد جدید می‌تواند منجر به ایجاد ارتباطات جدید شود. در نهایت داشتن یک سگ می‌تواند دایره دوستان شما را نیز گسترده‌تر کند.

مطالعه‌ای در دانشگاه دامپزشکی کامینگ نشان داد افرادی که ارتباط عمیق‌تری با سگ خود دارند، در ارتباطات دوستانه خود نیز بهتر عمل می‌کنند. این افراد در رابطه‌های دوستی خود تعهد بیشتری دارند.

ایجاد شور و نشاط در زندگی از مزایای نگهداری از سگ

فقط نگاه کردن به یک سگ می‌تواند روحیه شما را تقویت کند. مطالعه‌ای در سال 2009 میلادی در ژاپن، نشان داد که خیره شدن به چشمان سگ سطح اکسی توسین را افزایش می‌دهد. علاوه بر مزایای عمومی داشتن یک سگ برای سلامتی، آنها تقویت‌کننده روحیه شما به صورت طبیعی و بدون نیاز به روانشناس هستند. براساس مطالعه‌ای در سال 2017 میلادی، مبتلایان به ایدز در صورت داشتن حیوان خانگی کمتر دچار افسردگی می‌شوند.

مزایای نگهداری از سگ برای سالمندان

مطالعات بررسی اثرات سگ‌ها بر افراد سالخورده نتایج مثبتی را نشان داد. مطالعه‌ای نشان داد که حیوان خانگی می‌تواند در طولانی‌مدت برای بیماران مبتلا به بیماری‌های شناختی-روانی درمان مناسبی باشد. در سالمندان نیز سگ‌ها می‌توانند سبب بهبود تعلملات اجتماعی‌شان شوند. دیگر مزیت نگهداری از سگ برای سالمندان جلوگیری از زوال عقل و ابتلا به آلزایمر در آنان است.

سگ‌ها یک دوست صمیمی چهارپا هستند که عشق و پشتیبانی بی قید و شرطی را برای سالمندان فراهم می‌کنند. این پشتیبانی در شرایط سخت از اهمیت بالایی برخوردار است. اگرچه ممکن است اغلب افراد گمان کنند که صاحبان سگ‌ها مراقب آن‌ها هستند، اما می‌توان گفت که سگ‌ها حس مراقبتی بیشتری نسبت به انسان‌ها دارند. این موضوع را نیز علم تایید کرده است.

سگ‌ها می‌توانند سرطان را زودتر تشخیص دهند

حس بویایی شگفت‌انگیری که سگ‌ها دارند، می‌تواند برای اهداف مختلفی از جمله تشخیص سرطان استفاده شود. بسیاری از صاحبان سگ‌ها گفته‌اند که سگ‌هایشان نقاطی از بدن آن‌ها را می‎بوییده یا لیس می‌زده است. بعدها مشخص شده است که آن نقطه از بدنشان سرطانی بوده است که سگ‌ها زودتر متوجه آن شده بودند. این مزیت سگ‌ها می‌تواند حتی به نجات جان افراد نیز کمک کند.

سگ‌ها باعث می‌شوند کودکان کمتر به آلرژی مبتلا شوند

کودکانی که در اطراف یک سگ بزرگ شده‌اند کمتر دچار حساسیت و آلرژی می‌شوند. در حقیقت، زندگی در یک خانه با سگ می‌تواند به کودکان کمک کند تا مصونیت بیشتری نسبت به آلرژی به حیوانات خانگی یا دیگر انواع آلرژی داشته باشند.

مزایای نگهداری از سگ به عنوان سگ خانگی بر کودکان
تاثیر نگهداری از سگ در کودکان

خطر ابتلا به بیماری عمومی کاهش می‌یابد

صاحبان سگ‌ها مشکلات سلامتی کمتری را تجربه می‌کنند. صاحبان سگ‌ها در مقایسه با دیگر افراد، سطح تری گلیسیرید و کلسترول پایین‌تری دارند. سگ‌ها صاحبان خود را در معرض میکروب‌های زیادی قرار می‌دهند که می‌تواند به ایجاد ایمنی آن‎‌ها در برابر بیماری کمک کند. در نتیجه، صاحبان سگ‌ها بسیار کمتر از دیگر افراد بیمار می‌شوند.

احساس امنیت بیشتر از مزایای نگهدای از سگ

یکی دیگر از مزایای نگهداری از سگ، حس امنیتی است که برای افراد ایجاد می‌کند. بسیاری از سگ‌ها به دلیل حس شنوایی قوی خود سبب جلوگیری از دزدی و ورود یارقین به منازل می‌شوند. داشتن یک سگ نگهبان که امنیت خانه را فراهم کند می‌تواند آرامش بسیاری به اعضای خانه بدهد.

کلام آخر

نگهداری از حیوانات خانگی سختی‌ها و مشکلات فراوانی دارد. حیوانات نیاز به مراقبت بسیاری دارند و باید توجه زیادی دریافت کنند. اما باید بدانید که در کنار همه این مسائل فواید بسیاری نیز دارند. به طور مثال مزایای نگهداری از سگ به عنوان حیوان خانگی به قدری بالاست که ارزش تمام سختی‌ها را دارد. نگهداری از سگ می‌تواند تاثیر به‌سزایی بر سلامتی انسان‌ها داشته باشد.

منابع:

akc

lifehack

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مجیب رها می گوید

    خوب است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر