پدوفیلی چیست؛ اختلالی خطرناک برای فرد و جامعه

پدوفیلی (Pedophilia) نوعی اختلال روانی است که در آن فرد مبتلا به کودکان کشش جنسی دارد. چنین فردی که اصطلاحا پدوفیل نامیده می‌شود، درباره کودکان تخیلات جنسی دارد و نسبت به آنها دچار برانگیختگی می‌شود. این بیماری که در اصطلاح لاتین به آن پدوفیلیا می‌گویند، نوعی کشش عاشقانه یا جنسی پایدار نسبت به کودکان پیش از بلوغ (زیر ۱۳ سال) است و  منجر به اختلالات روانی و اجتماعی برای کسانی می‌شود که از این بیماری رنج می‌برند و البته کودکانی که قربانی این وضعیت می‌شوند. پدوفیلیا نوعی اختلال است و نباید با کودک‌آزاری اشتباه گرفته شود. برخی آمارها نشان می‌دهد که ۵۰درصد کودک‌آزاران دچار پدوفیلی نیستند. پس این دو مقوله با هم متفاوت‌اند. در این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر درباره بیماری مذکور، نشانه‌ها و دلایلش می‌خوانید و شما را درباره روش تشخیص و درمانش باخبر می‌کنیم. ضمن اینکه به تفاوت اختلال با کودک‌آزاری و تجاوز هم می‌پردازیم.

مطالعه این مطلب به حدود ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر سوالی دارید، در انتهای همین صفحه و در بخش نظرات بپرسید.

بیماری پدوفیلی چیست؟

معنی پدوفیلی چیست؟ کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم (DSM-5) پدوفیلی را به عنوان نوعی اختلال طبقه‌بندی می‌کند که شامل  علاقه جنسی غیرمعمول به کودکان است. این وضعیت باعث ناراحتی یا آسیب به فرد مبتلا یا دیگران می‌شود.

تصور غلط رایجی درباره این بیماری وجود دارد که پدوفیل‌ها کودک‌آزارند. باید بدانید که بسیاری از این افراد، هرگز در عمل دست به اقدامی جنسی نسبت به کودکان نمی‌زنند.

اختلال پدوفیلیک می‌تواند نوعی بیماری مادام‌العمر باشد و علائمش با افزایش سن تغییر یا کاهش پیدا کند. درمان هم در این مسیر امکان‌پذیر است. دقت کنید که داشتن افکار جنسی نسبت به کودکان لزوما به معنای ابتلا به اختلال پدوفیلیک نیست. به عنوان مثال، نوعی اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) هم می‌تواند باعث ایجاد افکار ناخواسته و مزاحم مانند نگرانی در مورد جذب شدن به کودکان شود.

اینفوگرافی پدوفیلی

 پدوفیل کیست؟

بیماران پدوفیلی به چه چیزهایی علاقه دارند؟

  • دچار کشش جنسی، تخیلات و اغراض نسبت به کودکانی هستند که از نظر جنسی بالغ نشده‌اند.
  • مایل به انجام رفتارهایی جنسی با کودکان نابالغ‌اند.
  • نسبت به تفکراتشان درباره کودکان دچار شرم و احساس گناه‌اند.
  • به دلیل تمایلاتشان، احساس سرخوردگی و انزوای جنسی دارند.
  • به پورنوگرافی کودکان علاقه‌مندند.

این علائم باید حداقل به مدت ۶ ماه وجود داشته باشد تا مشخص شود که فردی در دسته‌بندی پدوفیل‌ها قرار می‌گیرد. پدوفیلی در زنان کمتر از مردان رخ می‌دهد.

علت این موضوع هنوز کاملا مشخص نیست اما در جوامعی مانند آمریکا که آمارهای دقیقی در این زمینه وجود دارد، تخمین زده می‌شود که پدوفیلی تا ۳٪ از جمعیت مردان بالغ را شامل می‌شود.

علائم پدوفیلیتخیلات جنسی درباره کودکان، احساس شرم و گناه نسبت به امیال جنسی، انزوا، ارتکاب عمل جنسی روی کودکان
درمان اختلالدارودرمانی و روان‌درمانی
دلایل اختلالحمایت‌نشدن از نظر اجتماعی در دوران کودکی

اختلالات رشدی

برخی عوامل عصبی زیستی

برخی عوامل بیولوژیکی

علائم پدوفیلی چیست؟

چه نشانه‌ها و علامت‌هایی در بیماران دچار این اختلال دیده می‌شود؟ مشخصات افراد پدوفیل چیست؟

سه علامت رسمی پدوفیلی در DSM-5 عبارت‌اند از:

  • تخیلات، امیال یا رفتارهای تحریک‌آمیز جنسی مداوم و مکرر نسبت به یک کودک پیش از بلوغ حداقل به مدت ۶ ماه
  • ناراحتی و حس شرم یا چالش‌های  درون‌فردی ناشی از تخیلات و تمایلات جنسی نسبت به یک کودک پیش از بلوغ
  • ارتکاب جرم جنسی واقعی روی یک کودک

پدوفیل‌ها فقط جذب کودکان می‌شوند؟

مریضی پدوفیلیا انواع مختلفی دارد:

  • برخی فقط جذب پسران می‌شوند، برخی دیگر فقط به دختران، برخی دیگر به هر دو.
  • بعضی از پدوفیل‌ها ترجیحات خاصی دارند و دوست‌دار برقراری رابطه جنسی با کودکانی با ویژگی‌های ظاهری خاصی هستند.
  • برخی از پدوفیل‌ها هم به کودکان میل جنسی دارند و هم از رابطه جنسی با نوجوانان و بزرگسالان استقبال می‌کنند.

تمایلات و افکار این دسته از بیماران بسیار پیچیده است و نیاز به بررسی و تحقیقات بیشتری دارد. بسیاری از پدوفیل‌ها با شرمی مداوم روبه‌رو هستند و احساس گناه دارند.

افراد پدوفیل چه کودکانی را هدف قرار می‌دهند؟

همه کودکان آسیب‌پذیر هستند، بااین‌حال، تقریبا ۲۰درصد از سو استفاده‌های جنسی از کودکان در موارد زیر ۵ سال رخ می‌دهد. ۵۰درصد از سو نیت‌های افراد پدوفیل هم نسبت به کودکان بین ۵ تا ۱۲ سال صورت می‌گیرد. درصدی از نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۷ سال هم در مواردی قربانی می‌شوند.

 قربانی‌ها معمولا افراد آسیب‌پذیر هستند، یعنی کودکانی با این ویژگی‌ها:

  •  کودکی با عزت نفس پایین
  • شخصیت مطیع/سازگار
  • کودک دچار ناتوانی ذهنی

کودکان مورد تجاوز چه علائمی نشان می دهند؟

اگر کودکی مورد تجاوز قرار بگیرد، احتمالا علامت‌های زیر را در او مشاهده می‌کنید:

  • کناره‌گیری از دوستان یا فعالیت‌های معمولی
  • تغییرات در رفتار، مانند پرخاشگری، عصبانیت یا بیش‌فعالی
  • تغییر در عملکرد مدرسه
  • افسردگی، اضطراب یا ترس‌های غیرعادی
  • از دست دادن ناگهانی اعتماد به نفس
  • مشکلات خواب و کابوس

دلایل ایجاد اختلال پدوفیلی چیست؟

محققان علت ابتلا به این اختلال را تعدادی از عوامل محیطی و عصبی می‌دانند. چند عامل مرتبط با پدوفیلی عبارت‌اند از:

  • حمایت‌نشدن از نظر اجتماعی در دوران کودکی
  • اختلالات رشدی
  • برخی عوامل عصبی زیستی
  • برخی عوامل بیولوژیکی

بر اساس تحقیقات، به نظر می‌رسد رشد اولیه مغز نقش مهمی در توسعه علایق پدوفیلیک بازی می‌کند. در پژوهش‌ها، ناهنجاری‌های لوب تمپورال و قشر پیشانی در افراد پدوفیل مشاهده شده است. این مناطق از مغز برای تنظیم جنسی و رفتاری، کنترل تکانه و عملکردهای اجرایی حیاتی هستند.
کاهش ماده خاکستری در آمیگدال و هیپوتالاموس هم در جمعیت‌های پدوفیل مشاهده شده است. این مناطق از مغز مسئول رشد جنسی هستند. برخی مطالعات هم خبر از بهره هوشی پایین افراد دچار پدوفیلی می‌دهند.

تغییرات ژنتیکی مرتبط با آندروژن، استروژن، پرولاکتین، اکسی‌توسین، کورتیکوتروپین و سروتونین هم در ایجاد مشکلات رفتاری جنسی در افراد پدوفیل دخیل هستند. همچنان به تحقیقات بیشتری درباره این مشکل و بیماری احتیاج است.

به گفته کریستوفر رام (Christoffer Rahm)، روانپزشک ارشد و محقق در موسسه کارولینسکا:

اینکه چرا برخی از بزرگسالان به پدوفیلیا مبتلا هستند، موضوعی ناشناخته است. محققان تصور می‌کنند که ترکیبی از ژن‌ها و محیط در این زمینه دخیل‌اند. اما اطلاعات بسیار کمی از ژن‌های خاص یا عوامل محیطی در دست است. به احتمال زیاد فرآیندهایی که منجر به پدوفیلی می‌شوند، زودتر از آن‌که فرد از پدوفیلی خود آگاه شود، در اواخر نوجوانی اتفاق می‌افتند. یکی از نظریه‌های رایج، مدل عصبی رشدی است که نشان می‌دهد، پدوفیلی توسط عوامل پیش از تولد، مانند سطح آندروژن در رحم، شکل می‌گیرد.

تشخیص پدوفیلی چگونه است؟

گام اولیه برای تشخیص شامل ارزیابی فرد طی جلسه‌ای است که در آن متخصص روانشناسی، مشاوره و ترجیحا روانشناسی در حوزه روابط جنسی حضور دارد.

توجه داشته باشید که افراد زیر ۱۶ سال را در این زمینه مورد بررسی قرار ندهید. در واقع، امکان تشخیص چنین چیزی در گروه سنی زیر ۱۶ سال وجود ندارد.

رسیدن به نتیجه درباره اینکه فردی پدوفیل است یا خیر، به بررسی و دقت زیادی نیاز دارد. از آنجا که برچسب‌زدن به افراد باعث ایجاد بار روانی شدیدی می‌شود، متخصصان نباید بی‌گدار به آب بزنند و زودهنگام تشخیصی را اعلام کنند که از آن اطمینان ندارند.

فرق پدوفیلی و تجاوز جنسی

پدوفیلی مربوط به احساسات، اغراض یا خیالاتی است که یک فرد تجربه می‌کند. سو استفاده جنسی از کودک به اعمالی گفته می‌شود که یک فرد می‌تواند نسبت به کودکان انجام بدهد.

پدوفیل‌ها می‌توانند احساسات جنسی نسبت به کودکان داشته باشند اما هرگز وارد عمل نشوند و رابطه جنسی برقرار نکنند. در نتیجه در دسته آزارگران جنسی قرار نمی‌گیرند. آزارگران اما کسانی هستند که بدون داشتن تمایلات جنسی نسبت به کودکان، صرفا به‌قصد لذت‌جویی جنسی به کودکان تجاوز می‌کنند.

درمان پدوفیلی چگونه است؟

آیا گرایش پدوفیلی قابل درمان است؟ بله. روش‌های مختلفی برای مدیریت این وضعیت وجود دارد.

روان درمانی

افراد مبتلا به اختلال پدوفیلیک با استفاده از روش‌های شناختی- رفتاری (CBT) درمان می‌شوند. اگر فرد مایل به شرکت در درمان فردی و گروهی باشد، درمان موثرتر هم پیش می‌رود.

در این روش روی تغییر احساس و نگرش فرد کار می‌شود و در نتیجه، هدف رسیدن به دستاوردهای زیر است:

  • آموزش مسئولیت‌پذیری
  • یادگیری در مورد روابط سالم در مقابل ناسالم
  •  ایجاد یک برنامه پیشگیری از بازگشت به حالت قبلی

درمان باید توسط درمانگری واجد شرایط و با تجربه در درمان مشکلات و اختلالات جنسی انجام شود. برای دریافت نوبت دکتر می‌توانید وارد سایت دکتردکتر هم شوید و از متخصصان حوزه‌های مختلف برای درمان بیماری‌ها و اختلالات گوناگون کمک بگیرید.

دارو

در صورت لزوم می‌توان از دارو همراه با روان‌درمانی استفاده کرد. این روند شامل موارد زیر است:

  • استفاده از آنتی آندروژن‌ها مانند لوپرون و پروورا که به کاهش میل جنسی بیش‌فعال کمک می‌کنند.
  • مصرف مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین، که اختلالات جنسی را درمان می‌کنند و علائم مربوط به استرس و اضطراب را کاهش می‌دهند.

به چه پزشکی برای درمان پدوفیلی مراجعه شود؟

روان‌درمان‌گران خبره در زمینه درمان مریضی پدوفیلی نقش دارند. برای رفع این اختلال، نیاز به مراجعه به تیمی از روانشناسان است. در مواردی که پای تجویز دارو به‌میان می‌آید، احتمالا روانپزشکان هم وارد عمل و همکاری با تیم روان‌درمانگران می‌شوند.

از آنجا که این اختلال با افکار جنسی همراه است، وجود متخصص روانشناسی با تخصص در حوزه امور جنسی هم برای درمان بهتر مؤثر خواهد بود. روند درمان بنا به شرایط هر فرد، متفاوت پیش می‌رود.

پیشگیری از آزار کودکان توسط افراد پدوفیلی چگونه است؟

قربانیان پدوفیلی دچار مشکلات روانی متعددی می‌شوند. پیشگیری از وقوع چنین تجربه تلخی ضروری است. برای پیشگیری به نکات زیر دقت داشته باشید. باید بدانید که چطور پدوفیل‌ه اکودکان را مجبور می‌کنند؟

با دادن هدایا و خوراکی‌های خاص به کودک و/یا بردن او به گردش و تفریح، احساس خاص بودن را در او ایجاد می‌کنند. در واقع، بعد از جلب اعتماد کودک است که وارد عمل می‌شوند.

برای پیشگیری از وقوع چنین تجربه‌هایی باید به نکات زیر دقت کنید:

  • به کودک خود یاد بدهید که با غریبه‌ها ارتباط نگیرد.
  • به  تربیت جنسی کودک اهمیت بدهید به او درباره اندام‌های بدنش و خصوصی‌بودن بعضی از آنها اطلاعات بدهید.
  • در کنار کودک باشید و در موقعیت‌های غیرضروری او را تنها نگذارید.
  • به بچه‌ها یاد بدهید که درباره چیزهایی که می‌ترسند یا کنجاوند با شما صحبت کنند.

پیشگیری از پدوفیلی

مجازات پدوفیلی در ایران چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، پدوفیلیا نوعی اختلال روانی و جنسی است. افراد مبتلا به آن لزوما دست به اعمال جنسی نمی‌زنند و از این رو با متجاوزان و افراد کودک‌آزار در یک دسته قرار نمی‌گیرند. نمونه‌های پدوفیلی که جرم محسوب می‌شوند، همان مواردی است که بیمار مذکور اقدام جنسی نسبت به کودکان انجام می‌دهد.

این موضوع در ایران کمی گنگ است و آماری درباره‌اش وجود ندارد. بااین‌حال، اگر بخواهیم درباره مجازات کودک‌آزاری صحبت کنیم، باید بگوییم که چنین جرمی حکم حبس از ۶ ماه تا چند سال دارد. مجرم باید جریمه نقدی هم بپردازد.

درباره این اختلال، پرسش و نکته مبهمی در ذهنتان باقی مانده است؟ از ما بپرسید تا به شما در رسیدن به پاسخ کمک کنیم.

سوالات متداول پدوفیل

پدوفیلی به معنای داشتن گرایش و تمایل جنسی نسبت به کودکان از سوی بزرگسالان است.

دسته‌بندی‌های مختلفی برای این بیماران وجود دارد. برخی فقط جذب کودکان می‌شوند و برخی به بزرگسالان و نوجوانان هم گرایش دارند.

بله، روش‌های روان‌درمانی مانند روان‌درمانی شناختی و استفاده از داروهای مختلف برای درمان این بیماری توصیه می‌شود.

منابع:

firstlightpsych.com

choosingtherapy.com

inhope.org

psychcentral.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر