اقدامات دندانپزشکی قبل از بارداری چیست؟

با اقدامات دندانپزشکی قبل از بارداری آشنا هستید؟ باید بدانید که رابطه مستقیمی میان وضعیت دهان و دندان و بارداری وجود دارد. تغییرات هورمونی روی دهان و دندان اثر می‌گذارد و از سوی دیگر انجام برخی اقدامات مربوط به دندانپزشکی در دوران حاملگی خطرناک است. بنابراین انجام معاینه دندان قبل از برنامه‌ریزی بارداری ضروری است. برای این کار باید به متخصص دهان و دندان مراجعه کنید. در این مقاله هم از لزوم و اقدامات رسیدگی به دندان‌ها پیش از بارداری برایتان گفته‌ایم.

چرا باید قبل از بارداری مشکلات دندانپزشکی را حل کنیم؟

پیش از شروع بارداری باید به وضعیت دهان و دندان خود رسیدگی کنید. یادتان باشد که اقداماتی مانند عکس‌برداری با تابش اشعه ایکس همراه است و این موضوع می‌تواند بچه را تحت تأثیر قرار بدهد.

بسیاری از اقدامات دیگر مانند رفع پوسیدگی و رسیدگی به وضعیت عفونت هم باید پیش از دوران بارداری انجام شود. در این صورت، عوارض عمل و مشکلاتی نظیر عفونت نمی‌توانند روی وضعیت شما در دوران حاملگی اثر منفی بگذارند.

از سوی دیگر، داشتن دندان‌هایی سالم و دهانی عاری از مشکلات مختلف در دوران بارداری، حس و حال بهتری به شما تقدیم می‌کند. پس اگر می‌خواهید برای اموری مانند جرم‌گیری و سفیدکردن هم اقدام کنید، بهتر است که پیش از بارداری به فکر باشید.

این را هم بدانید که هورمون‌های بارداری می‌توانند روی دهان شما تأثیر بگذارند. برای مثال، هورمون‌ها باعث آسیب‌پذیری دندان در مقابل پوسیدگی می‌شوند.  لثه‌ها هم (مانند سایر غشاهای مخاطی بدن) پس از شکل‌گیری جنین، متورم و ملتهب می‌شوند و به راحتی مستعد خونریزی هستند.

این حساسیت و تورم، لثه‌ها را مستعد ابتلا به پلاک و باکتری می‌کند و (در برخی از زنان) منجر به التهاب لثه می‌شود. ژنژیویت (gingivitis) درمان‌نشده می‌تواند به یک بیماری جدی لثه به نام پریودنتیت (periodontitis) تبدیل شود که با انواع عوارض بارداری مانند زایمان زودرس، پره اکلامپسی و دیابت بارداری همراه است.

به این دلایل، اقدامات دندانپزشکی قبل از بارداری ضروری هستند. باید برای چکاپ دندانپزشکی قبل از بارداری برنامه‌ای داشته باشید و با بیماری‌های دهان و دندان به استقبال بچه‌دارشدن نروید.

اقدامات لازم قبل از بارداری

کدام یک از مشکلات دندانپزشکی حتما باید قبل از دندانپزشکی حل شود؟

اقدامات دندانپزشکی قبل از بارداری شامل چه مواردی می‌شود:

  • رسیدگی به پوسیدگی‌ها و بیماری‌های لثه
  • عکس‌برداری برای رسیدگی به وضعیت‌های مختلف

رسیدگی به پوسیدگی‌ها و بیماری‌های لثه

پوسیدگی دندان قبل از بارداری را رفع کنید. مهم است که قبل از اقدام به بارداری به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مشکلات دندانی مانند پوسیدگی یا بیماری لثه را کشف کنند. پرکردن دندان و بیشتر کارهای دندانپزشکی ایمن هستند و می توان آنها را در دوران بارداری تکمیل کرد، اما اگر نیاز به انجام عمل دندانپزشکی دارید، بهتر است قبل از شروع تلاش برای باردارشدن، آن را انجام بدهید.

یادتان باشد که اگر شما یا همسرتان دچار بیماری‌های لثه هستید، امکان دارد که شانس بچه‌دارشدنتان پایین بیاید. اگر زنان مبتلا به بیماری لثه باشند، هفت ماه یا بیشتر طول می‌کشد تا باردار شوند. در حالی که زنان سالم از این نظر فقط به پنج ماه برای بچه‌دارشدن نیاز دارند.

به طور مشابه، مردانی که از سلامت دهان و دندان ضعیفی برخوردارند، به دلیل سطوح بالای باکتری در دهان، بیشتر با ناباروری با عامل مردانه مواجه می‌شوند. اگر بتوانید قبل از اقدام به بارداری یک پاکسازی عمیق و درمان کامل داشته باشید، می توانید شانس باردار شدن خود را افزایش دهید. پس اگر لازم است، اقداماتی مانند عصب‌کشی دندان و پرکردن و… را قبل از بارداری سروسامان بدهید.

عکس‌برداری برای رسیدگی به وضعیت‌های مختلف

یکی دیگر از اقدامات دندانپزشکی قبل از بارداری هم عکس‌برداری با اشعه ایکس است. برای اطمینان از اینکه ساختار دهان شما مطلوب است و مشکل دندانی جدی ندارید، با اشعه ایکس از دندان عکس گرفته می‌شود.

تشعشعات ایکس برای عکس‌برداری دندان، زیاد خطرناک نیست اما بهتر است که این کار را پیش از بارداری انجام بدهید. ریسک‌کردن در این زمینه جایز نیست و می‌تواند به آسیب‌رسیدن به جنین همراه باشد. حتی اگر امکان انتقال آسیب به بچه کم هم باشد، باید از انجامش بپرهیزید.

اقدامات دندانپزشکی قبل از بارداری دیگر

حواستان باشد که دوران بارداری بسیار حساس است و باید در نهایت آرامش سپری شود. از این روی، بهتر است که اقدامات مختلف دندانپزشکی از جمله موارد زیر هم پیش از آن انجام شوند:

  • ارتودنسی قبل از بارداری؛ ارتودنسی در دوران بارداری خطرناک نیست اما به هر حال با کمی فشار و اقداماتی روبه‌رو است که شاید بدن مادر را خسته کنند یا لثه‌های حساسش را تحت تاثیر قرار بدهند. بهتر است که این مورد هم در قبل یا بعد از بارداری انجام شود.
  • لمینت قبل از بارداری؛ برای نصب لمینت به اشعه ایکس نیاز است و برای همین، بهتر است که دور چنین اقداماتی را در دوران بارداری خط بکشید و انجامشان را پیش از این دوره پیش بگیرید.
  • کشیدن دندان/دندان عقل قبل از بارداری؛ دندان‌ عقل و دندان‌های خراب دیگر می‌توانند با عفونت و عوارض خطرناک همراه شوند و باید پیش از بارداری ریسک وجودشان را از بدن پاک کنید.
  • کامپوزیت قبل از بارداری؛ برای انجام اقدامات زیبایی دندان مانند کامپوزیت باید مدت طولانی دراز بکشید و تحت فشار قرار بگیرید. پس بهتر است که این کار را هم در شمار اقدامات دندانپزشکی قبل از بارداری بگذارید.
  • ایمپلنت قبل از بارداری؛ ایمپلنت خطر جدی ندارد اما به هر حال نوعی جراحی است و نباید بدن خود و وضعیت نوزاد را با انجامش در دوران بارداری به خطر بیاندازید.

اقدامات دندانپزشکی پیش از حاملگی

چقدر قبل از بارداری باید مشکلات دهان و دندان را حل کنید؟

قبل از اقدام برای باردارشدن به وضعیت دهان و دندان رسیدگی کنید. یادتان باشد که گاهی عوارضی بعد از عمل‌های دندان یا اقدامات مختلف روی آن در بدن به وجود می‌آید. باید پیش از بارداری به این امور رسیدگی کنید تا بدنتان از هرگونه عارضه و مشکل احتمالی دور بماند.

برای رسیدگی به وضعیت دهان و دندان خود از متخصصان خبره وقت بگیرید و بدانید که یکی از بهترین روش‌ها برای شناسایی پزشکان و دریافت نوبت آسان از آنها، مراجعه به سایت نوبت دکتر در سامانه دکتردکتر است.

درباره اقدامات دندانپزشکی پیش از بارداری سوال و نکته مبهمی باقی مانده است؟ از ما بپرسید تا با هم به پاسخ برسیم.

منابع:

dentaldost.com

mybubelly.com

schneiderfamilydental.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر