اچ پی وی دهانی؛ بیماری مهلک که با رابطه امن جنسی می‌توان از آن جلوگیری کرد

خلاصه این مقاله را بشنوید

اگر از لحاظ جنسی فعال هستید و تعدد روابط دارید، احتمال ابتلای شما به زگیل دهانی بسیار بالا است. اچ پی وی دهانی بیماری جدیدی نیست و یکی از قدیمی ترین بیماری های جنسی بشر است. میکروبی که باعث ایجاد زگیل دهان می‌شود، پاپیلوما که نوعی ویروس انسانی است، نام دارد. این میکروب از پروتئین‌های سلولی به هم متصل تشکیل شده و خاصیت چسبندگی به سلول‌های انسانی را دارد. اگر هر علائمی را در ناحیه دهان خود دیدید، باید به متخصص گوش، حلق و بینی برای بررسی و درمان این بیماری مراجعه کنید. اما قبل از آن قصد داریم تا درباره این بیماری، اطلاعات لازم را در اختیارتان بگذاریم زیرا آگاهی از چیستی و راه‌های انتقال آن برای هر کسی لازم است.

اچ پی وی دهانی چیست و چه علائمی دارد؟

اکثر افراد فعال جنسی در مقطعی از زندگی خود به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مبتلا می‌شوند. HPV رایج ترین عفونت مقاربتی (STI) است. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد و بیش از 40 نوع فرعی HPV می‌تواند ناحیه تناسلی و گلو را تحت تاثیر قرار دهد. در حالت کلی، HPV از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود. اکثر افراد از طریق رابطه جنسی در ناحیه تناسلی خود به HPV مبتلا می شوند هرچند که در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی، ممکن است به اچ پی وی دهانی مبتلا شوید. این وضعیت بیشتر به عنوان HPV دهانی شناخته می‌شود.

بیشتر افراد اچ پی وی را به عنوان زگیل تناسلی می‌شناسند؛ این بیماری یکی از انواع بیماری‌های hpv است که می‌توانید درباره آن در مطلب زگیل تناسلی مطالعه کنید.

علائم اچ پی وی دهانی

HPV دهان اغلب هیچ علامتی ندارد. این بدان معنی است که مردم متوجه نمی شوند که عفونت دارند و کمتر اقدامات لازم را برای محدود کردن گسترش بیماری انجام می‌دهند. در موارد خاص ممکن است زگیل در دهان یا گلو ایجاد شود، اما این امر کمتر رایج است. این نوع ویروس پاپیلومای انسانی می تواند به سرطان دهان و حلق تبدیل شود که نادر است. اگر سرطان اوروفارنکس دارید، سلول‌های سرطانی در وسط گلو از جمله زبان، لوزه‌ها و دیواره‌های حلق تشکیل می‌شوند. این سلول ها می توانند از HPV دهان ایجاد شوند. علائم اولیه سرطان اوروفارنکس عبارتند از:

  • مشکل در بلع
  • گوش دردهای مداوم
  • سرفه کردن همراه با خون
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • غدد لنفاوی بزرگ شده
  • گلودرد مداوم
  • ایجاد توده‌ روی گونه‌ها
  • رشد یا توده روی گردن
  • گرفتگی صدا

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید و می‌دانید یا فکر می‌کنید ممکن است HPV داشته باشید، فوراً با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. مخصوصا که اگر باردار هستید. می‌توانید درباره زگیل تناسلی و بارداری در مطلبی تحت همین عنوان بیشتر مطالعه کنید.

اچ پی وی دهانی را علاوه بر زگیل دهان به عنوان ویروس پاپیلومای انسانی در دهان نیز می‌شناسند؛ زیرا ویروسی به این نام باعث ایجاد این ویروس در دهان می‌شود.

پاپیلوما دهانی

علت HPV دهانی چیست؟

HPV دهانی زمانی رخ می‌دهد که یک ویروس معمولاً از طریق یک بریدگی یا پارگی کوچک در داخل دهان، وارد بدن می‌شود و مردم اغلب از طریق رابطه جنسی دهانی به آن مبتلا می‎‌شوند. تحقیقات بیشتری برای تعیین دقیق چگونگی ابتلا و انتقال عفونت‌های HPV دهان توسط افراد ضروری است. برای همین معمولا راه‌های انتقال اچ پی وی زیاد هستند.

تعداد افرادی که HPV دهانی دارند طی سه دهه گذشته افزایش یافته است. این بیماری در مردان شایع‌تر از زنان است. تقریباً دو سوم سرطان‌های اوروفارنکس دارای DNA HPV هستند. شایع‌ترین زیرگروه HPV دهانی HPV-16 است. HPV-16 یک نوع پرخطر در نظر گرفته می‌شود. سرطان اوروفارنکس نادر است. تقریباً 1 درصد افراد مبتلا به HPV-16 هستند. سالانه کمتر از 15000 نفر به سرطان دهان و حلق با ویروس پاپیلومای انسانی مثبت مبتلا می‌شوند.

طبق آمار، مردان بیشتر از زنان به اچ پی وی مبتلا می‌شوند. می‌توانید در این زمینه در مطلب زگیل تناسلی مردان بیشتر بخوانید.

عوامل خطر برای ویروس پاپیلومای انسانی در دهان چیست؟

زگیل دهانی خود به خود یا در اثر خوردن غذای آلوده منتقل نمی‌شود بلکه عامل ایجاد hpv دهان، برخی فعالیت‌های خاص هستند. عوامل خطر برای HPV در دهان شامل موارد زیر است:

رابطه جنسی دهانی

شواهد نشان می دهد که افزایش فعالیت جنسی دهانی ممکن است یک خطر باشد، به طوری که مردان بیشتر در معرض خطر هستند، به خصوص اگر سیگار می کشند.

شرکای جنسی متعدد

چندین شریک جنسی ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد. داشتن بیش از 20 شریک جنسی در طول زندگی می تواند شانس ابتلا به عفونت HPV دهانی را تا 20 درصد افزایش دهد.

سیگار کشیدن

نشان داده شده است که سیگار به تهاجم ویروس پاپیلومای انسانی کمک می کند. استنشاق دود شما را در برابر پارگی و بریدگی در دهان آسیب پذیرتر می کند و همچنین یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان های دهان است.

نوشیدن الکل

تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد الکل خطر ابتلا به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی را در مردان افزایش می دهد. اگر سیگار می‌کشید و الکل می‌نوشید، در معرض خطر بیشتری قرار دارید.

بوسیدن با دهان باز

برخی تحقیقات گفته اند که بوسیدن با دهان باز یک عامل خطر است، زیرا می تواند باعث انتقال از دهان به دهان شود، اما تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این خطر ابتلا به HPV دهانی را افزایش می دهد ضروری است.

جنسیت

با این که زنان و مردان با هم در خطر ابتلا به این بیماری هستند اما مردان نسبت به زنان در معرض خطر بیشتری برای تشخیص HPV دهانی هستند. درباره زگیل تناسلی زنان می‌توانید مطلبی تحت همین عنوان را مطالعه کنید.

سن

سن نیز یک عامل خطر برای سرطان اوروفارنکس است. این بیماری در افراد مسن شایع‌تر است زیرا سال‌ها طول می‌کشد تا این بیماری علائم خود را نشان دهد و ممکن است تا سال‌ها خاموش باشد.

تشخیص اچ پی وی دهانی

هیچ آزمایشی برای تعیین وجود HPV دهان وجود ندارد. دندانپزشک یا پزشک ممکن است ضایعات را از طریق غربالگری سرطان بررسی کند، یا ممکن است ابتدا متوجه ضایعات شده و سپس قرار ملاقات بگذارید. اگر ضایعاتی دارید، پزشک می‌تواند بیوپسی را انجام دهد تا ببیند آیا ضایعات سرطانی هستند یا خیر. آنها احتمالا نمونه‌های بیوپسی را به عنوان آزمایش اچ پی وی دهانی آزمایش خواهند کرد. اگر HPV وجود داشته باشد، سرطان بیشتر ممکن است به درمان پاسخ دهد.

HPV دهان

درمان اچ پی وی دهانی

بسیاری از انواع HPV دهانی قبل از ایجاد هرگونه مشکل سلامتی از بین می‌روند. اگر به دلیل HPV دچار زگیل‌های دهانی شوید، پزشک احتمالاً زگیل‌ها را از بین می‌برد.

درمان زگیل‌ها با درمان‌های موضعی می‌تواند دشوار باشد، زیرا ممکن است دسترسی به زگیل‌ها سخت باشد. از درمان خانگی زگیل جنسی که بگذریم، پزشک ممکن است از یکی از روش های زیر برای درمان زگیل استفاده کند:

  • عمل جراحی برای برداشتن پاپیلوما دهانی
  • کرایوتراپی، جایی که پاپیلومای دهانی منجمد می‌شود
  • اینترفرون آلفا-2B (اینترون A، روفرون A) که یک تزریق است

لازم به ذکر است که مراجعه به متخصص پوست نیز برای درمان این بیماری ضروری است.

پیش آگاهی در صورت ابتلا به سرطان ناشی از HPV

اگر به سرطان اوروفارنکس مبتلا شدید، گزینه‌های درمانی در دسترس هستند. درمان و پیش آگهی شما به مرحله و محل سرطان و اینکه آیا با HPV مرتبط است یا خیر بستگی دارد. سرطان‌های دهان و حلق HPV مثبت نتایج بهتر و عود کمتری پس از درمان نسبت به سرطان‌های HPV منفی دارند. درمان سرطان اوروفارنکس می‌تواند شامل پرتو درمانی، جراحی، شیمی درمانی یا ترکیبی از این موارد باشد.

پیشگیری از HPV دهان چگونه ممکن است؟

اکثر سازمان‌های پزشکی و دندانپزشکی غربالگری برای HPV دهان را توصیه نمی‌کنند. تغییر سبک زندگی یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کمک به پیشگیری از HPV است. در اینجا چند نکته برای پیشگیری از اچ پی وی وجود دارد:

  • با انجام رابطه جنسی ایمن، مانند استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی، از بیماری‌های مقاربتی پیشگیری کنید.
  • تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید. با شریک جنسی خود در مورد رابطه جنسی صحبت کنید و از آنها در مورد آخرین زمانی که برای بیماری‌های مقاربتی آزمایش شده‌اند بپرسید.
  • اگر از نظر جنسی فعال هستید، باید به طور منظم برای بیماری های مقاربتی آزمایش شوید.
  • اگر با شریک ناآشنا رابطه دارید، از رابطه جنسی دهانی خودداری کنید.
  • هنگام داشتن رابطه جنسی دهانی، برای جلوگیری از هر گونه بیماری مقاربتی دهانی از وسایل پیشگیری و کاندوم استفاده کنید.
  • در طول معاینات شش ماهه خود در دندانپزشکی، به خصوص اگر اغلب رابطه دهانی دارید، از آنها بخواهید که دهان شما را برای هر چیز غیرطبیعی جستجو کنند،. عادت کنید هر ماه یک بار دهان خود را برای هر گونه ناهنجاری جستجو کنید. واکسن HPV بزنید.

تزریق واکسن HPV

اگر سن شما بین 9 تا 14 سال باشد، واکسیناسیون علیه HPV شامل دو واکسن به فاصله 6 تا 12 ماه است. افراد بالای 15 سال در طول شش ماه سه واکسن دریافت می‌کنند. برای اینکه واکسن موثر باشد، باید تمام واکسن‌های خود را دریافت کنید. واکسن HPV یک واکسن ایمن و موثر است که می‌تواند از شما در برابر بیماری‌های مرتبط با HPV محافظت کند.

این واکسن قبلاً فقط برای افراد تا سن 26 سالگی در دسترس بود. دستورالعمل‌های جدید اکنون بیان می‌کنند که افراد بین 27 تا 45 سال که قبلاً برای HPV واکسینه نشده‌اند، اکنون واجد شرایط واکسن Gardasil 9 هستند در یک مطالعه در سال 2017، گفته شد که عفونت های دهانی HPV در بین بزرگسالان جوانی که حداقل یک دوز از واکسن HPV دریافت کرده اند، 88 درصد کمتر است. این واکسن‌ها به پیشگیری از سرطان دهان و حلق مرتبط با HPV کمک می‌کنند.

واکسن HPV

با رعایت نکاتی ساده می‌توانید از ابتلا به زگیل دهانی جلوگیری کنید

زگیل دهانی بیماری جالبی نست اما به راحتی می‌توان از آن جلوگیری کرد. رعایت نکاتی ساده به ظاهر اما تاثیرگذار در باطن، به سلامت جسمی و روانی شما و افرادی که با آنها در ارتباط هستید، تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. برای دریافت مشاوره یا صحبت با پزشک متخصص هم می‌توانید از سایت نوبت دهی دکتردکتر استفاده کنید.

در انتها شما به ما بگویید که آیا سابقه ابتلا به این بیماری و درمان آن را داشته‌اید؟ هر سوالی که دارید را می‌توانید از ما بپرسید.

منبع:

healthline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. علی می گوید

    سلام رو لوزم دوطرفش زگیل مانند دراومده گلومم دونه های سفید داره از چی می‌تونه باشه متخصص گلو حلق بینی رفتم قرص حساسیت داده خوب نشدم سن هفتست میخورم

  2. حلیمه می گوید

    سلام از این جوش های دهانی هرماه مزنه دهنم دقیق مثل عکس دکتر رفتم یکی گفت بخاطر دندونای خرابه یکی گفت از تالاسیمی مینور ه خوب نشدم هنوز در میاد الانم تو دهنم هست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به متخصص” عفونی مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر